Övriga delar i sammanställningen
Del 2: IoT – internet of things, AI – artificiell intelligens/Digitala assistenter, Bekvämlighetsekonomin, Digitalisering, Mobilt
Del 3: Ekonomi och finans, Övrigt
Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Allt från Facebooks F8-konferens 2019
Sociala medier
Facebook, Instagram och WhatsApp
Så mycket används Facebook Messenger 2019
Inte oväntat, men ändå: Messenger är alltså den näst mest populära iOS-appen någonsin - efter Facebook-appen. Har inte hunnit leta upp källan än, men jag misstänker att asterisken betyder ”om man inte räknar med de förinstallerade apparna”.

Facebook öppnar resurs för forskare som vill studera sociala mediers påverkan på demokratin
Damned if you do. I går presenterade Facebook ett nytt verktyg för forskare för att mäta "sociala mediers påverkan på demokrati". Ja, eller åtminstone Facebooks påverkan, men det täcker ju å andra sidan... rätt mycket av sociala medier här i väst. 60 oberoende forskare ska få tillgång till aggregerad och anonymiserad data kring publika inlägg och delade länkar.
Mer specifikt handlar det om tillgång till verktyget CrowdTangle, Facebooks annonsbiblioteks-api och "Facebook URLs data set" (länkar som delats av minst 100 medlemmar på plattformen). Om allt fungerar (läs: ingen ny Cambridge Analytica) hoppas företaget kunna dela med sig av mer data längre fram. Facebook säger även att de inte kommer att lägga sig i forskningen.
Självklart möttes initiativet också av burop. Eller åtminstone tankar om att Facebook inte går tillräckligt långt i och med att de ger tillgång till en begränsad och utpekad del data. Mozilla kritiserade exempelvis annons-API:et redan i mars, då det bedömdes inte vara tillräckligt öppet.
Och det här är förstås en intressant balansgång. Det bland andra Mozilla propagerar för är ett transparent och öppet internet. Just ett "fritt och öppet internet" är ett populärt mantra på sina håll just nu - i en tid när internet kanske aldrig har varit så ofritt som idag. Och då menar jag inte censurmaskiner à la Kina, utan även hos oss - via jätteplattformarnas dominans. I praktiken går det knappt inte att använda internet utan Facebook, Google och/eller Apple. Plus några andra i mindre utsträckning. Företag som inte har några lagliga krav på sig att vara transparenta utöver det som börsnoterade aktiebolag måste vara. De väljer om och i så fall vad de släpper ifrån sig för data.
Samtidigt har dessa jätteplattformar gett oss möjligheter, inte minst demokratiskt, som vi bara kunde drömma om i internets barndom. Inte ens de som mest nostalgirosa kramar ett öppet internet som det var då vill nog egentligen tillbaka till en tid när ett fåtal hade de möjligheter som nästan varenda människa har idag. I utbyte mot att ingå avtal med jättestora amerikanska företag. Företag som är just företag och som sagt var absolut inte måste släppa ifrån sig någon forskningsdata alls.
Det finns absolut utmaningar och saker som demokratiskt kommer behöva diskuteras utifrån dagens maktkoncentration på internet. Ännu mer kring själva förutsättningarna för att överhuvudtaget komma ut på internet (som i dagsläget i praktiken kontrolleras helt av kommersiella krafter i en tid när tillgång till internet börjar närma sig en mänsklig rättighet).
Är alltså, som vanligt, inte en svartvit fråga. Men oavsett är gårdagens initiativ en bra grej från Facebook.
Mer om Facebooks arbete med en egen kryptovaluta
I och med senaste kvartalsrapporten så visade Facebook att intäkterna nu i princip till 100 procent kommer från annonsering. "Payments and other", alltså alla andra intäkter, stod för 0,1 procent.
Däremot har Facebook inte gett upp det sistnämnda förstås. Det har förekommit uppgifter ett tag om att Facebook håller på att ta fram sin egen kryptovaluta. Här kommer mer information om det.
Project Libras inriktning verkar tyda på att Facebook valt stablecoin-vägen, alltså en valuta backad av traditionella finansiella garanter snarare än en valuta som är helt frikopplad från någon form av externt gravitationscentrum. Det verkar dessutom som att Facebook söker finansiella institut som ska garantera valutan. Lite mer otippat verkar man också vara i dialog med Visa och Mastercard inför lanseringen.
Frågan är förstås hur frikopplad valutan kommer vara från Facebooks ekosystem. Om det blir mer "poäng" som kan tjänas och spenderas bara på Facebooks plattformar eller om det också är en valuta som kan användas bredare för att lösa in sina poäng exempelvis via samarbeten med mobilitetssjänster eller klädföretag.
Vid nästa millennieskifte kan det finnas fler döda än levande Facebook-medlemmar
En intressant tanke. En studie som har räknat ut att Facebook 2070 skulle kunna ha fler döda än levande användare. Ja, kanske inte ”användare”, men väl… konton tillhörande icke-levande medlemmar. År 2100 kommer det finnas i runda slängar 1,4 miljarder avlidna medlemmar, även om tillväxten helt hade stannat av förra året.
Nu finns det förstås en och annan parameter i den här uträkningen som kan förändras rätt ordentligt på 50 eller 80 år. Som att Facebook kanske inte ens finns då. Men även om vi bara tittar på den mängd avlidna medlemmar som finns på plattformen nu så är det intressant att reflektera lite kring.
När allt mer av våra digitala liv, vad händer när vi går bort? Vem avgör vad som ska hända med de digitala spår vi har lämnat efter oss? Om de ska sparas och ligga kvar likt en gravsten eller om vi föredrar en digital kremering? Och vem har då rätt att fatta de besluten?
Även här kanske vi på sikt kommer ha samma lagstiftning som i den fysiska världen. Med juridiskt bindande digitala testamenten.
Youtube
Youtube har över 2 miljarder inloggade månadsanvändare
En ny milstolpe för Youtube: tjänsten har nu 2 miljarder unika användare varje månad. Upp från 1,8 miljarder för ett år sedan. Och siffran gäller bara inloggade användare.
Det betyder alltså att Youtube kommer att närmare Facebook och positionen som världens största sociala plattform. Och videoplattform.
Vid senaste kvartalsrapporten meddelade Facebook att den tjänsten nu har 2,38 miljarder månadsanvändare, 8 procent fler än för ett år sedan. För Youtube skrivs ökningen till 11 procent. Så Youtube växer alltså snabbare än Facebook. Och lägger vi till alla oinloggade användare så betyder det sannolikt att Youtube redan är världens största sociala plattform.
Sök/SEO
Google kan vara på gång med betalversion av My Business
Inte särskilt förvånande. Eller jag är mest förvånad att det har dröjt så länge. Google har börjat sondera terrängen gällande möjligheten att införa en betalpremiumversion av My Business.
I artikeln finns en uppräkning av funktioner som Google nämner i enkäten. DÄr hittar vi saker som olika typer av veriferingar, "promoted map pin", "rapporter" och inspelningar av samtal, automatiska svar och "Google search results placement".
Kort sagt handlar det åter mycket om: köpa synlighet. Alltså sätt att göra det på andra sätt än att bara annonsera (okej, det blir ju en form av typ annonsering, men ni fattar). Men även intressant är det om står om automatiska svar. Kan förstås vara saker som AI-drivna chattsvar, men det är Google - så jag börjar förstås tänka framtid: som tal-AI-tjänsten Duplex.
Det man hoppas är förstås också att det blir betydligt större stöd för bulkhantering för stora företag med många platser. Vi kan väl gissa att det kommer segmenterade prismodeller - åtminstone på sikt.
Tre nya funktioner kring strukturerad data i Search console
Google släpper tre nya verktyg i Search Console specifikt kring strukturerad data. Bland annat stöd för felrapportering när innehåll inte validerar som det ska.
Strukturerad data kan överhuvudtaget vara något av det viktigaste att satsa på när man tar fram en ny webbplats. Och då inte så mycket för sajten i sig som för att tagga upp innehållsenheterna på ett sätt som kan konsumeras på andra ställen (förstås förutom att det också gör det enklare att anpassa sig för nya gränssnitt när de dyker upp).
I dagsläget handlar det mycket (ja, eller bara) om innehållsenheter, men vi kan tänka att det kommer att komma liknande för funktioner. Med andra ord "upptaggning" av exempelvis varukorgar och checkoutsteg för att kunna trycka ut dessa till de ställen där kunderna är.
Google gör det möjligt att autoradera plats- och appaktiviteter
Google gör en Facebook. Ja, eller nästan. Google håller på att rulla ut en ny funktion som gör det möjligt att styra hur länge din data som samlas in om ditt konto via dina webb- och appaktiviteter. Antingen kan allt sparas till dess att du manuellt raderar datan, eller så väljer du att informationen automatiskt ska raderas efter 3 eller 18 månader.
Strömmade medier/Prenumerationstjänster
Acast lanserar Access - betalvägg för podcasts
Podden växer allt mer som fenomen - och likt andra framgångsrika format som fötts i en gratisvärld kommer man även till utmaningen: hur ska man kunna tjäna pengar? Nu är Acast senaste poddplattform ut att börja erbjuda betalvägg.
Acasts version, Acast Access, ska ta betalkontrollerandet hårdare än andra (alltså att man verkligen är betalande användare), men ska också ge åtminstone ge viss flexibilitet i hur man väljer att hantera betalväggen. Exempelvis välja om man vill låsa in hela eller del av ett poddavsnitt.
På flera sätt är poddvärlden som musikbranschen, fast något decennium senare. Eller videobranschen nu. Utspritt på olika plattformar där man som poddare och/eller lyssnare där man i princip först måste välja VAR man ska lägga sitt innehåll eller lyssna.
De kommande åren lär det hända massor både vad gäller konsolidering av poddaktörer, men också ännu större poddaggregerare som gör jobbet åt både lyssnare och poddare. Poddistribution as a service för innehållsskapare och aggregeringstjänster för lyssnarna. Inklusive möjlighet att betala för de poddar man vill på ett ställe, via ett konto.
Youtube släpper sitt originalvideoinnehåll för reklamfinansierat tittande
Som det har spekulerats om tidigare börjar nu Google släppa sitt Youtube-originalinnehåll för annonsfinanseriat gratistittande, istället för att innehållet bara är tillgängligt för dem med Youtube Premium-abonnemang.
Vi får också en tittarsiffra. Googles 50 originalshower sågs 2,5 miljarder gånger under 2018, vilket är... rätt mycket. Men med tanke på att man nu alltså tänker släppa innehållet även utanför prenumerationsfåran så är det alltså inte tillräckligt. Eller, kan man framförallt tänka, så är Google långt ifrån att tjäna in pengarna de plöjt ner på sina serier (har också kommit uppgifter tidigare i år att företaget är på gång att skala ner på hela sin originalvideosatsning).
Det är lite symptomatiskt för Googles tjänster överlag. De har förtvivlat svårt att bryta sig loss från gratisfällan. Gäller även Facebook. Tittar man i Asien så står annonser för betydligt mindre delar av intäkterna för dessa företags motsvarigheter, men här hemma slutar duons betalsatsningar allt som oftast med att de backar tillbaka till annonsfinansiering efter ett rätt kort tag. Som här. (Däremot lyckas Google åtminstone ta direkt betalt från företag även när det inte har med annonser att göra.).
Att se hur Google kommer att se på prenumerationstjänster framöver.
Walmart-ägda Vudu börjar med shoppingbart originalinnehåll
Walmart har börjat få ordning på benföringen efter den hårda vänstertacklingen som företaget utsattes av från Amazon. Mycket man gör handlar om att kopiera just Amazon. Här är ytterligare exempel: ännu mer annonseringssatsning. Men inte bara det: även ”shoppingbart innehåll”.
Walmart köpte videoströmningstjänsten Vudu 2010 och det är nu den man tänker använda för att växla upp sin satsning på eget innehåll. Och just shoppingbart innehåll.
De shower Walmart tar fram ska enligt uppgifter dels vara annonsfinanserade (Walmart öppnar alltså fler möjliga annonsplatser), men tittare kommer även kunna köpa de produkter som syns i materialet. Och den typ av produkter som räknas upp är… pappershanddukar och läsk. Känns inte så… lyxigt, alltså (men hej - Walmart). Produktplacering, med andra ord.
Men vad det här också är är det vi allt oftare ser i Kina: shopping som underhållning. Retailtainment. Liveströmningsshopping. Något som till och med Amazon har gett sig i kast med, via en dedikerad livströmningsshoppingkanal.
Walmart och BBC planerar interaktivt videoinnehåll
Walmart satsar inte bara på shoppingbart innehåll gällande sitt originalvideoinnehåll: man kommer även göra en Netflix. Alltså testa interaktivt innehåll, där användarna kan påverka handlingen medan de tittar.
Men inte bara det: även BBC planerar att göra samma sak. Men det som är intressant i BBC-fallet är att det inte bara kommer handla om A/B-val under tittandet, utan tittarna kommer få svara på några frågor som kommer att styra tittarupplevelsen ”baserat på tittarens teknikkunskap”, som det heter.
Det som är spännande att fundera på kring det här framåt är vad det här kan leda till. I dagsläget är det några få val som kan göras. Förstås mycket för att det det krävs att man spelar in mer material för att täcka de olika valens historier.
Men tänk om det skulle bli möjligt att ha val som följer med och påverkar flera säsonger. Att val man gjorde i seriens allra första avsnitt avgör slutet - och mycket däremellan. Ungefär som i många spel, där konsekvenser av val kan göra sig gällande långt senare
Och sen kommer förstås den motsatta delen av spektrat: de tittare som inte vill välja själva. Som vill få någon annan historia berättad för sig. Det så kallade sofflocksalternativet.
Amazon kan vara på gång med musiktjänst med högre ljudkvalitet
För nån vecka sedan presenterade Amazon sin nya annonsfinansierade musiktjänst. Men företaget verkar även jobba på en tjänst i den motsatta änden av spektrat: en musiktjänst med ännu högre kvalitet. Bättre än CD-kvalitet, alltså.
Det har funnits ett par musiktjänster som satsat på musik i högre kvalitet än det man får i de stora musiktjänsterna. Tidal är nog den mest kända. De har kämpat med att få snurr på verksamheten och just Tidal har försökt sälja sig självt ett tag. Men ingen av de stora har valt att hoppa på det tåget. Förrän nu. Kanske.
Det är lite logiskt att kvaliteten i musik blir bättre i takt med att både teknik och uppkopplingar blir allt bättre. Men däremot har musikströmmandet inte kommit lika långt på det här området som video. Men högre kvalitet har också ett affärsvärde: det gör att tjänster kan differentiera sitt erbjudande i olika nivåer, där varje nivå är tänkt att driva till nästa nivå. Kort sagt få befintliga kunder att uppgradera sig och betala ner.
Spotify börjar testa interaktiv röstreklam
Spotify gör en Pandora: börjar testa interaktiv röstreklam. Med andra ord annonser som lyssnaren kan interagera med genom att använda röstkommandon. I Spotifys testfall, i USA, kommer det dock bara att gälla Spotify-produkter - men åtminstone ett företag, Axe, kommer att ingå i testet. I deras fall kommer man kunna gå från en annons till företagets sponsrade spellista genom att säga ”play now”.
Just reklam är en av de största utmaningarna i takt med att röst tar över allt mer. Ja, eller överhuvudtaget gränssnitt som inte är som de vi är vana vid: sådana som saknar skärm eller annat som vi konsumerar med ögonen. Inte minst call to action-steget. Alltså få kunder att ta steget vidare efter att ha fått budskapet.
Spotify testar att blanda musik och podcasts i rekommenderade spellistor
Mer Spotify: test (eller utrullning) av spellistor och rekommendationer som blandar låtar och podcasts.
Spotify har senaste halvåret eller så lagt in ett par växlar när det kommer till poddar. Dessutom arbetar man hårt med att bredda sitt produktutbud för att bli mindre beroende av musiken. Det här är alltså ett rätt självklart drag: peta in poddar bland det som är anledningen att alla har skaffat konton på Spotify: låtarna. Ett sätt att knuffa folk mot poddar, alltså få fler att upptäcka poddarna.
Igår släppte poddtjänsten Acast en ny betalväggsfunktion. Vi kan tänka att Spotify också kommer släppa funktioner som gör att såväl de som innehållsskapare kan tjäna (ännu mer) pengar på poddar.
Och dessutom: det är även ett första steg mot än mer blandade rekommendationslistor. Varför stanna bara vid ljud och poddar?
40 000 låtar läggs till i Spotify - varje dag
Okej. Det här är ju inte alls snurrigt. I samband med sin kvartalsrapport igår meddelade Daniel Ek att Spotify lägger till runt 40 000 nya låtar i katalogen - varje dag.
Det blir 280 000 låtar i veckan, 1,2 miljoner låtar i månaden och 14,6 milljoner låtar på ett år.
Vilket är… en del…
Vilket också är del i de snurriga mängder data som vi skapar varje år, månad, vecka, dag, minut och sekund.
Florence + The Machine-låt blir världens mest shazammade låt under Game of Thrones
Ännu ett Game of Thrones-rekord. Världens mest shazammade låt under ett dygn. Florende + The Machines ”Jenny of Oldstones” dyker upp i andra avsnittet av seriens sista säsong och shazammades totalt 300 000 gånger under 24 timmar. 100 000 mer än den förra rekordinnehavaren Adele.
Det som vore intressant att veta är förstås vad som hände sedan: Shazam köptes av Apple i slutet av förra året och sedan dess promotar appen allt mer Apple Music som den strömningstjänst man ska använda för att lyssna på sina shazammade låtar (även om det också går att välja Spotify, men lite mer jobb).
Shazam kan kort sagt bli ett allt viktigare marknadsföringsverktyg för just Apple Music. Och det som hände här lär vara ett vanligt användarscenario: man hör en låt i en serie och vill ta redan på vilken det här (eftersom musik också blir allt viktigare i serier).
Med andra ord skulle Apple kunna använda sitt eget originalinnehåll i Apple TV+ för att via Shazam kunna driva kunder till Apple Music.
Har du lust att hjälpa till?
Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Tryck här för att se hur du gör