Kategorier
Artikel Sök/SEO

Dags för Apple att köpa DuckDuckGo och bygga en egen sökmotor?

Vart går du om du ska internetsöka? Chansen är väl typ närmare hundra procent att svaret skulle bli Google. Men skulle Apple kunna bygga upp en egen Google-konkurrent? Och kickstarta initiativet genom att köpa upp sökmotorn DuckDuckGo?

Ännu en sån där techspekulation som vid en första anblick har en så befriande frikopplad från allt vad verklighetsförankring heter. En analytiker som tycker att Apple borde köpa sökmotorn DuckDuckGo. Eller åtminstone ha det som en plan B om Google inte längre är sugna på att betala de uppskattningsvis 8 miljarder dollar som företaget varje år betalar Apple för att fortsätta vara förvald sökmotor i iOS. Men tanken är trots allt inte helt orimlig.

Det största hindret skulle förmodligen vara att DuckDuckGo inte skulle vara sugna, men om vi bortser från det är det lite intressant att tänka lite fritt utifrån det här förslaget.

Google kan vara mer beroende av Apple än omvänt

Analytikern spekulerar i att en egen sökmotor skulle vara ett alternativ om Google skulle locka alla att gå till Googles sökmotor, utan att vara förvalda alternativet. Men Google har ju redan en gång gjort ungefär det här: dragit tillbaka Google Maps som förvald karttjänst i iOS eftersom företaget enligt uppgift var sura eftersom Apple inte ville dela mer användardata med dem. Det ska ha varit anledningen till att Apple överhuvudtaget tog fram sin egen karttjänst (och varför den kändes så rushad i början).

Och visst. Om jag aktivt använder något så är det Google Maps. Av gammal vana. Men jag använder Apple Maps allt oftare – inte minst för att den trots allt är den inbyggda karttjänsten och att jag ofta styrs hit när jag inte aktivt väljer Google Maps. Precis som övriga Apple-tjänster så vet vi väldigt lite om den faktiska användningen, men jag misstänker att Apples karttjänst nog är den mest använda i iOS. Särskilt som den alltmer är tillräckligt bra, även om den har en bit kvar till Google Maps.

Framförallt tror jag att Apple Maps-scenariot är vanligt bland dem som inte vant sig vid Google Maps. De som väljer de inbyggda tjänsterna eftersom de, tja, är inbyggda. Som äldre användare. Men kanske också de yngre. De som inte minns en värld utan appar.

En sökmotor med integritet i fokus

Apple och DuckDuckGo skulle förstås vara en passande kombo eftersom båda har liknande inställning till integritet och användarspårning. Apple skulle kunna köpa sig till en färdig sökmotor utan att börja om från scratch – något som Apple kan tycka är rätt skönt efter det decennielånga jobbet med att få ordning på sin karttjänst. Inte minst som DuckDuckGo redan använder Apple Maps som karttjänst.

Som Apple dessutom har visat tidigare är de inte främmande för att styra in sina användare på tjänster som inte är lika bra som konkurrenternas bara för att slippa vara beroende av tredjepartsföretag för kärntjänster (Spotlight har ju ända sedan starten haft lite av den här ambitionen.)

Visst. Om Google inte längre skulle vara förvald sökmotor så skulle Apple alltså tappa en trevlig inkomst om 8 miljarder dollar. Men hej: Apple gjorde över 11 miljarder i vinst bara förra kvartalet. Och i andra vågskålen skulle kunna finnas att man kapar en mellanhand för ett antal andra tjänster.

En sökmotor tänkt för användning bortom Apples ekosystem

För sökfunktionen handlar allt mindre om just sök för Google. Istället handlar det allt mer om sök som förevändning till att företag ska lägga allt fler ägg i Google-korgen. Saker som Google-shopping, Googles jämförelsetjänster och inte minst Google My business. Alltså den snart fristående plattformen som ger (små)företag möjlighet att hantera stora delar av sin onlinenärvaro.

När Google för ett tag sedan jackade upp priserna för att använda Googles API:er så tog Apple direkt några rätt resoluta steg mot det som allt mer är en stor del av företagets strategi: att minska den täta kopplingen mellan Apples övergripande ekosystem och dess enskilda tjänster. Med andra ord: att Apple vill få den egna karttjänsten att få ett liv även bortom Apples egna gränssnitt och plattformar. Samma sak som Google, fast tvärtom.

En sökmotor som faktiskt kan ge organisk synlighet

Man skulle kunna tänka sig ungefär något liknande för en egen sökmotor. Inklusive möjligheten att ge företag djupa integrationer in i Apples olika operativsystem och plattformar. Apple har rätt uttalade ambitioner att bli en ännu större annonsspelare än vad de redan är, så även det här kan vara del av paketet.

Och likt hur det har utvecklat sig kring karttjänsterna: ju längre Google går mot att det bara finns två sätt att få synlighet i Googles sökmotor (betala för annonser eller använd Googles tjänster och lägg ditt innehåll fullt ut där), desto lättare skulle det kunna bli för framförallt mindre företag att lockas till att ge en Apple-sökfunktion betydligt mer kärlek. Inte minst som iOS-användare överlag är betydligt mer benägna att betala (och betala mer) än Android-användare.

En Apple-sökmotor skulle kunna vara bra för Google

En invändning skulle förstås kunna vara att en egenägd Apple-sökmotor skulle få konkurrensmyndigheter att höja på ögonbrynen. Men det skulle kunna fungera just eftersom Apple (åtminstone till en början och förmodligen ganska länge) skulle vara hopplöst långt efter Googles marknadsandelar. Och ironiskt nog skulle det också kunna vara bra för Google.

Visst, annonseringsbortfallet skulle kunna bli kännbart för Google även om det inte skulle bli katastrofalt. Men det skulle också kunna lätta uppstyckningstrycket mot Google en aning. Man kan hävda att man inte är förvald sökmotor i båda de stora mobiloperativen och om Apple-användarna ändå väljer att använda Googles sökmotor? Tja, deras val. Konsumenterna väljer den de tycker är bäst. Apple å sin sida skulle kunna hävda att deras sökmotor skyddar användarnas integritet bättre.

Väldigt osannolikt – men inte orimligt

Hur troligt är då det här scenariot? Så… där troligt kan vi nog säga. Men det är heller inte absolut orimligt. Apple bygger som sagt var upp allt mer kärnkompetenser unders företagets egna och därmed direkt kontroll. Och en Apple-söktjänst skulle sannolikt bli tillräckligt bra för de flesta användares vardagsbehov. Ungefär som det överlag fungerar med de flesta Apple-tjänster.

Och Apple har ju trots allt en rätt oslagbar marknadsföringsplattform för att få ut sin egen tjänst. Att göra den till förvald sökmotor i iOS.


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *