Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
- Del 2: Detaljhandel/e-handel, IoT – internet of things, AI – artificiell intelligens, Bekvämlighetsekonomin
- Del 3: Mobilt, Digitalisering, Ekonomi och finans, Övrigt
Sociala medier
Facebook, Instagram och WhatsApp
Instagram Reels släpps i USA (och kanske Sverige) i början av augusti
Så börjar Instagram rulla ut sin nya shoppingavdelning brett. En del av Instagram som är tänkt som en personaliserad startpunkt för shoppande, förstås komplett med en blandning av sånt som du följer och sånt du sannolikt kommer vara intresserad av. Instagrammare i USA kommer dessutom kunna shoppa direkt i Instagram via Facebook Pay.
Även om det här har varit på gång ett tag (var ju ett tag sedan funktionen presenterades och började testas) så är den nya avdelningen en startpunkt för en ny fas för Instagram.
Man har kunnat shoppa i Instagram ett rätt bra tag. På mer eller mindre officiella sätt. Men det har fortfarande byggt på att du följer någon eller något och den vägen och när du tummat dig igenom flödet (eller för den delen Stories) så kan du ha exponerats för produkter att köpa. Ibland aktivt.
Den nya avdelningen har som sagt var själva shoppandet i främsta rummet. En avdelning du alltså (typ) kliver in i för att du vill hitta saker att handla. Visserligen förstås en flytande gräns jämfört med ”vanliga” Instagram och stories, men en principiellt rätt stor skillnad. Och mentalt. Att se om avdelningen i sig kommer att flyga och vilka nya typer av shoppingannonsformat som kan komma.
Sen tror jag alltjämt att shoppingen kommer att mashas upp med övriga Instagram. Och att shoppingen i sig kommer att bli en integrerad del av Instagrams DNA. Ett shopping first-koncept, alltså.
Instagram launches its redesigned Shop, now powered by Facebook Pay | TechCrunch
Earlier this month, Instagram began testing new navigation in its app that gave its shopping destination a more prominent position. Today, the company is
Facebook rullar ut officiella musikvideos nästa månad
Facebook tar ett stort kliv in på Youtubes område: man kommer börja med officiella musikvideos från och med nästa månad. I USA, till att börja med.
Det handlar alltså om att Facebook drar nytta av de musikrättigheter de betalar för på ett nytt sätt. Och de gör det på ett rätt intressant sätt. Sidor som vill börja visa upp de aktuella videorna måste aktivera en ny inställning. En inställning som ger Facebook rätt att lägga till musikvideos på den aktuella sidan. Så istället för att sidägare måste ladda upp sina egna musikvideos så kommer Facebook alltså pusha ut dem automagiskt.
Och vill man inte ha de videos som Facebook sitter på på sin sida? Tough luck. Facebook kommer fortfarande pusha ut dem – men till en ny sida. Facebook skapar då alltså en ny musikvideosida för artisten, vare sig hen vill det eller inte. Nu kan man nog anta att det inte kommer bli svårt att få artister att gå med på det här, men det är milt sagt ett rätt… intressant tillvägagångssätt för Facebook.
Som sagt. Facebook vill verkligen, verkligen, verkligen bli stället man går till för att titta på musikvideos.
Facebook to launch officially licensed music videos in the US next month | TechCrunch
Facebook is preparing to launch officially licensed music videos on its social network in the U.S. next month, in a direct challenge to YouTube. In
Messenger för iOS och Android får skärmdelningsfunktion
Så har till sist en ny Messenger-funktion landat (den dök upp via kodgrävande för ett rätt bra tag sedan): möjlighet att dela skärm under videosamtal i iOS och Android.
Det här är förstås ytterligare en funktion på watch party-temat. Möjlighet att kunna vara sociala kring en och samma lägereld på distans, typ. Titta på flöden, stories, bilder, Youtube-klipp och, tja, you name it.
Men här finns potential för ett annat användningsområde för en annan målgrupp: äldre mobilanvändare. Eller bara användare som har svårt att förklara vad de ser.
Åtminstone på iOS-sidan så är det här fortfarande snudd på kvantfysik. För att få till det krävs flerstegsbökande och nästan också tredjepartslösningar. Att det fortfarande inte finns vettigt stöd för det här i Facetime är ett riktigt underbetyg till Apple.
Att Messenger nu lägger till det är med andra ord väldigt bra – även ur distanssupporthänseende.
Messenger Expands Screen Sharing to iOS and Android
Today, we’re excited to share that we’re expanding the availability of Messenger’s screen sharing feature in video calls and Messenger Rooms to our mobile apps. Screen sharing allows people to instantly share their screen with friends and family one-on-one or in a group video call with up to eight people and up to 16 people in Rooms while using Messenger on their mobile devices.
Facebook rullar ut nya bildlayouter i nyhetsflödet till fler användare
Facebook är på gång att ge oss fler presentationsalternativ för bilder i nyhetsflödet. Testet med fyra olika layoutalternativ för visning av inlägg med flera bilder har börjat rullas ut bredare.
Facebook Rolls Out New Image Presentation Options to More Users
Facebook is rolling out a new set of options for image presentation within posts.
Twitter utsatt för sin största hackerattack någonsin
Igår utsattes Twitter för sin så här långt största hackerattack. En som fortfarande är pågående när det här skrivs. Det är inte mängden konton som drabbats som är det största med attacken, utan vilka slags konton som har drabbats. Elon Musk, Bill Gates, Barack Obama, Jeff Bezos, Joe Biden, Kanye West, Mike Bloomberg plus företagskonton som tillhör Apple och Uber ska ha kapats och börjat spruta ur sig reklam för en bitcoinscam. Verifierade konton verkar alltså ha varit i skottgluggen.
Man måste gilla Twitters känsla för underdrift när den första officiella tweeten om attacken konstaterade att Twitter var medvetna om den ”säkerhetsincident” som pågick. Det följdes dock senare av att just verifierade konton inte längre kunde tweeta överhuvudtaget. Eller ändra sina lösenord. Det ska ha varit första gången någonsin som Twitter tog till den drastiska åtgärden.
Så med andra ord har Twitter just nu en rätt dålig dag. Att se hur landet ligger när det här inlägget publiceras.
Twitter’s massive attack: What we know after Apple, Biden, Obama, Musk, and others tweeted a bitcoin scam
The Twitter accounts of major companies and individuals were compromised in one of the most widespread and confounding hacks the platform has ever seen, all in service of promoting a bitcoin scam that earned its creators quite a bit of money. Affected companies and users include Apple, Elon Musk, Kanye West, Joe Biden, and numerous others.
Twitter bekräftar att den stora hackerattacken berodde på tillgång till interna system
Igår drabbades Twitter av den största hackerattacken i företagets historia. Där framförallt verifierade konton drabbades och började tweeta ut bitcoinscamuppmaningar. Människor som Elon Musk, Barack Obama, Bill Gates och Joe Biden, men också företagskonton som Apples och Ubers. Det var så pass allvarligt att Twitter för första gången någonsin drog i röda tofsen och stängde ned möjligheten för verifierade konton (åtminstone rätt många) att ens tweeta eller byta lösenord. Hur gick attacken till? Det vet vi inte exakt än, men däremot börjar det komma uppgifter och spekulationer att pussla med.
Det som verkar vara fastslaget är åtminstone att det handlat om at hackarna kom åt interna Twitter-system och den vägen lyckades ändra mejladresser som sedan gav tillgång till kontona. Som oftast när det handlar om hackerattacker av stora tjänster numer var problemet inte enskilda användares slarv med sina inloggningsuppgifter utan svagheter i själva infrastrukturen bakom dem.
Däremot vet vi fortfarande inte hur hackarna fick tillgång till de system som blev nyckeln till kungariket. Från mer avancerade lösningar som att sim-kort ska ha bytts ut (oklart exakt hur det skulle funka, men hej – tydligen en grej) till mer lowtech-varianter som att hackarna gav sig på enskilda Twitter-anställda och lyckades lura dem att ge tillgången. Och kanske rentav: att hackarna helt enkelt betalade Twitter-anställda för att byta e-postadresserna.
Att se hur mycket klarhet vi får i det här (man kan tänka att Twitter inte kommer berätta allt de vet – både av säkerhetsmässiga och varumärkesmässiga skäl). Men skulle det vara så att det helt enkelt är den mänskliga faktorn, kanske till och med att anställda betalades för att skada sitt eget företag, ja då sätter det ju fingret på ett av grundproblemen i alla tekniska säkerhetslösningar: det är extremt svårt att bygga bort den här typen säkerhetshål. Klantiga, slarviga, missnöjda, dåligt behandlade och giriga anställda. Går förstås att minska riskerna (framförallt att hålla anställda på gott humör), men är svårt.
Sedan har det ju ett flertal gånger senaste åren visat sig att många företag har satsat mer resurser på att bygga säkra lösningar kopplat till användarna – framförallt saker som tvåstegsautentisering – än på att säkra upp alla steg internt. Finns rejäla skyddsvallar IN TILL företags IT-miljöer från utsidan, men när man väl kommit in dit så har det varit mer räkmacka.
Twitter-aktiekursen fick sig en törn i efterhandlen och vi kan tänka att det kan förvärras idag när det visar sig att hackarna alltså lyckades bända upp Twitter från insidan. Inte minst som det handlar om tunga profiler och varumärken som har väldigt låg tolerans för den här typen av incidenter. Aktiekursen kommer med andra ord sannolikt långt ifrån vara Twitters värsta huvudvärk när börsen väl öppnar senare idag. Förtroendesmällen kan bli långt mycket mer kostsam.
Och det här kan säkerligen också få ringar på vattnet långt bortom Twitter. Ytterligare diskussioner om techjättarnas säkerhet och hur den kan verifieras av exempelvis översynsmyndigheter.
https://www.theverge.com/2020/7/15/21326656/twitter-hack-explanation-bitcoin-accounts-employee-tools
130 konton drabbades i hackerattacken mot Twitter
Så har Twitter bekräftat omfattningen av hackerattacken häromdagen. Totalt 130 konton drabbades. Sett till omfattningen alltså inte ett jätteingrepp. Men eftersom det handlade om 130 av de tyngsta Twitter-kontona så måste det nog ändå fortfarande sägas vara det överlägset värsta angreppet som Twitter har räknat ut för så här långt.
Blev förstås inte bättre av att angreppet så att säga kom inifrån – genom att hackarna fick tillgång till interna system som de kunde använda för att tweeta via de berörda kontona.
Det som återstår är alltså att reda ut exakt hur hackarna fick den åtkomsten. Här har spridits uppgifter om allt från att anställda har lurats till att de fick betalt för att låsa upp. Att se hur öppna Twitter kommer att vara.
https://venturebeat.com/2020/07/16/twitter-confirms-that-130-accounts-were-targeted-in-high-profile-hack/
Twitter släpper ny version av sitt API
Det här kan vara världsrekord i katastrofalt dålig produktlanseringstiming. Dagen efter det att Twitter råkade ut för sitt största hackerangrepp någonsin (som de nog fortfarande brottas med att reda ut) så presenterar Twitter en helt ny version av sitt API.
Vi kan väl anta att det kan komma en hel del säkerhetsfrågor kring API:et…
Oavsett så får utvecklarvärlden ett API som är ombyggt från grunden och som ersätter de tre nuvarande. Istället kommer API:et vara uppbyggt kring tre ”spår”: standardspåret släpps nästa vecka, medan företags- och akademi-API:erna kommer ”snart”. Varje spår kommer dessutom ha tre olika slags behörighetsnivåer. Standardspåret (antar jag) kommer vara kostnadsfritt att använda.
Funktionsmässigt så har det nya API:et fått rätt många av de funktioner som har släppts senaste tiden, som trådade konversationer, fastnålade tweets och spamfiltrering.
Nu ser det ju ut som att det var den mänskliga faktorn som var orsaken till hackerattacken (läs: lura och/eller betala Twitter-anställda att ge tillgång till interna Twitter-system), men, ja. Vi kan nog som sagt var anta att det nya API:et kommer att säkerhetsgranskas. En del.
Twitter introduces a new, fully rebuilt developer API, launching next week | TechCrunch
Twitter is still recovering from the fallout of yesterday’s sizable attack on high-profile accounts, but it’s continuing to move forward with its plans to
Snapchat
Snapchat kan kopiera TikTok-navigering för Discover-flödet
Snapchat testar ett nytt sätt att upptäcka innehåll i det nydesignade Discover-flödet: vertikalsvepande. TikTok-sättet, alltså. 2020, året när vertikalt blir ännu mer vertikalt.
Sedan reflekterar vi förstås i det ironiska att appen som alla kopierade för ett par år sedan nu kopierar själv.
Snapchat tests TikTok-style navigation for exploring public content | TechCrunch
Snapchat could be gearing up to more directly challenge TikTok. The company confirmed it’s testing a new experience that allows users to move through
TikTok
Vita huset: TikTok kan stoppas även om det säljs till ett amerikanskt företag
Vita huset fortsätter vapenskramla mot kinesiska appar. Mer specifikt TikTok och WeChat. Vita huset-rådgivaren Peter Navarro ska i en intervju ha sagt att han förväntar sig att Donald Trump ska ”agera kraftfullt” mot den här typen av appar eftersom de ägnar sig åt ”informationskrigföring”.
Nu är det förstås inte första gången den här typen av språk har resulterat i ingen åtgärd alls, men det som är mest intressant med Navarro-intervjun är att han konstaterar, som jag då antar är Vita husets officiella ståndpunkt, att det inte spelar någon roll om TikTok skulle säljas till ett amerikanskt företag. ”Det skulle vara värre – vi måste ge Kina miljarder dollar för förmånen att låta TikTok bedriva verksamhet på amerikanskt marknad”.
Dessutom slår Navarro ner på Amazons tjugominutersmejlbeslut att förbjuda TikTok i Amazon-anställdas mobiler med att det bevisar kinesiska kommunistpartiets makt över företagen i USA.
Så med andra ord: argumentet att det handlar om att skydda amerikaners personliga information ekar allt mer ihåligt.
More US action on TikTok, WeChat to be expected, White House adviser says
The Trump administration is ’just getting started’ with the two apps, said White House adviser Peter Navarro, who would not rule out a US ban.
TikTok kan ha köpt molntjänster för 800 miljoner dollar av Google
Gällande molntjänster så ligger Google alltjämt långt efter konkurrenter som Amazons AWS och Microsofts Azure. Men nu kommer uppgifter att man åtminstone kan ha fyllt på kundlistan med ännu en högprofilkund: TikTok. Ett treårsavtal som ska vara värt 800 miljoner dollar.
Att som amerikanskt företag ingå ett samarbete med en av världens just nu påpucklade appar kan tyckas lite lätt… vanskligt. Men så är det också ett avtal som ska ha lite över ett år på nacken. Innan saker började träffa fläkten, alltså.
Som avtal betraktat är det egentligen inte så anmärkningsvärt. TikTok har, inte minst senaste tiden, återkommit till att de inte lagrar data i Kina. Eller ens låter trafik passera landet. Tvärtom ska man så långt som möjligt lagra användarinformation så nära användarna som möjligt.
Men det var som sagt var innan TikTok gick och blev en boxboll för global stormaktspolitik. Att TikTok nu har ett amerikanskt svartlistningshot hängande över sig lär vara huvudvärk rätt högt upp i Googles organisation. Först Huawei och nu kanske TikTok. Man kan förstå varför Google satsar så stort på Indien just nu.
https://www.theinformation.com/articles/tiktok-agreed-to-buy-more-than-800-million-in-cloud-services-from-google
Övrigt sociala medier
Zoom den mest nedladdade iOS-appen någonsin under ett kvartal
Som bekant har det gått rätt bra för Zoom under hemmasittandet. Väldigt, väldigt bra enligt SensorTower. Zoom ska numer vara den app som har laddats ner flest gånger från Appstore under ett kvartal.
Enligt SensorTowers uppskattningar laddades Zoom ned 94 miljoner gånger under årets andra kvartal. Det knuffade ner den förra rekordinnehavaren TikTok som laddades ned 67 miljoner gånger under Q1 (TikTok slog dessutom sitt eget kvartalsrekord Q2, med 71 miljoner nedladdningar).
Inte bara det: TikTok och Zoom är dessutom de enda två ickespelsappar som har laddats över 50 miljoner gånger från Appstore under ett kvartal. Med andra ord har i så fall inte ens Facebook lyckats med det konststycket (nu har ju Facebook haft lite längre tid på sig med sina appar, men ändå).
Det borde dessutom innebära att TikTok är den enda ickespels-iOS-appen som har haft fler än 50 miljoner nedladdningar två kvartal i rad. Vilket säger en hel del om hur vilket halvår TikTok har haft.
Ja. Fram till nu, vill säga. När Indien drog undan mattan under TikToks fötter. Och USA kanske är på gång att göra samma sak.
Zoom just destroyed TikTok’s download record
Apple’s App Store has crowned a new quarterly app downloads king: video conferencing platform Zoom.
Google förvandlar Gmail till en Slack-utmanare
Ni vet Slack och Teams? Samarbetstjänsterna som ska ta död på e-posten som kommunikationsform? Nu kan även Gmail ta upp konkurrensen med dem. Och ironiskt nog med Gmail som hubb.
För några veckor sedan la Google till Meet-integration i Gmail. Möjlighet att starta videokonferenser direkt inifrån mejltjänsten. Det kan ha varit det första (ja, eller ett av de första) stegen att på allvar göra Gmail till en samarbetsplattform. Nu siktar Google på att flytta ihop sina kommunikationstjänster och G Suite i Gmail. Möjlighet att ha videokonferens och titta på och redigera gemensamma dokument i realtid, exempelvis.
Google är bra på mycket, men att få till smidiga tjänster som sömlöst sitter ihop med varandra på Apple-vis är inte en av de sakerna. Man har, om man så vill, byggt supersmarta tjänster men glömt bort vardagssmidigheten. Google har senaste ett-två åren rensat i floran av tjänster och tänkt less is more. Det här är ännu ett steg i den riktningen.
Mejl. FTW.
Leaked Gmail redesign integrates Chat, Meet, and document collaboration in one place
Google may be planning a big Gmail redesign that could let you collaborate with colleagues, work on Google Docs, and talk over Google Meet all without leaving Gmail. Leaked images of the redesign were spotted on Google’s website for the Google Cloud Next ’20: OnAir event.
Sociala medier i Kenya 2020: WhatsApp dominerar och Facebook-användarna minskar
Ännu en lista över de största sociala plattformarna. Men med en twist. Även om det till största del handlar om de vanliga tjänsterna så är det inte en förteckning över de mest populära tjänsterna i Europa, USA eller Kina – utan Kenya. En liten utblick i en del av världen de flesta av oss här inte tänker särskilt mycket eller ofta på. Kenyanerna och internet, om man så vill. Med några riktigt intressanta insikter. Och andra mönster än här.
WhatsApp används av fler kenyaner än Facebook. Facebook har dessutom tappat nästan 7 % användare så här långt i år
Youtube används ”bara” av 58 %
Twitter är nästan lika stort som Instagram och Messenger (runt 34-37 %). På samma sätt är LinkedIn, TikTok och Skype ungefär i nivå med varandra.
Bland kvinnorna oavsett ålder är Snapchat rätt överlägset störst, följd av TikTok och Pinterest. Männens topp tre är Telegram, Skype och LinkedIn (!). Åtminstone vad gäller ”frequent” användande – inte helt klart vad det innebär.
I städerna är TikTok störst totalt sett följt av Vimeo och Pinterest medan landsbygden föredrar Messenger, WhatsApp och Facebook. I städerna återfinns Facebook alltså inte topp tre. Faktum är att Facebook bara återfinns en gång topp tio: Instagram på plats nio. Och medan Vimeo alltså finns på plats två så landar Youtube först på en tiondeplats (bland användarna på landsbygden är Youtube rejält mycket större än Vimeo).
Tittar vi på det dagliga användandet så är WhatsApp överlägsen etta (9 av 10 av dem som använder WhatsApp är inne varje dag) följd av Facebook och Messenger. På fjärde plats hittar vi Twitter (strax före Instagram, Youtube och Snapchat som har ungefär exakt samma andel). Som konstateras lär det flitiga WhatsApp-användandet bero på att appen används till mer än bara att kommunicera med sina vänner, som att sköta många vardagssysslor.
WhatsApp och Youtube är rätt överlägsna när det handlar om tiden som läggs. 60 % av WhatsApp-användarna lägger 1-3 timmar medan Youtubes siffra är 57 %. Instagram tar tredjeplatsen med 43 %. Därefter är det en samling med som ligger väldigt nära varandra i kategorin 1-3 timmar: TikTok och Facebook 41 %, Twitter 40 %, Snapchat, Skype och Vimeo 39 % samt Telegram 38 %. Dessutom intressant att LinkedIn (32 % använder appen 1-3 timmar per dag) ligger väldigt nära Messenger (34 %). Med andra ord: intressant att se hur mycket tid som läggs inte minst i Twitter och hur långt Messenger är WhatsApp (världen är ju lite uppdelad här: Messenger är den stora chattappen i Europa och USA medan WhatsApp är störst nästan överallt annars).
SIMElab Africas undersökning baseras på 9740 respondenter, så det handlar med andra ord likt Svenskarna och internet om att användare själva får skatta sin användning. Men det är som sagt var en nyttig inblick i hur det kan se ut i de delar av världen där, tja, nästa miljard internetanvändare finns.
Kan väl kort sammanfattas med same-same, but different.
Sök/SEO
Google går ut med att det inte går att SEO-optimera för Discover-flödet
Senaste året eller så har det börjat dyka upp en ny fras i Googles sökvokabulär: ”går inte att (SEO)optimera för”. Först ut var BERT-algoritmen förra året, den AI-baserade lösning som ska vara bättre på att förstå förhållandet mellan olika ord i en sökfras, och nu får vi veta att SEO-optimera för synlighet i Discover-flödet.
Discover är i grund och botten Googles försök att bli Facebook. Eller snarare Facebooks nyhetsflöde. Innehåll som visas utan att vara kopplat till en specifik sökfras utan istället är kopplat till intresse. Innehåll som alltså visas utan att en användare först har sökt på något. Istället är det allt annat som Google vet om oss som avgör vad vi får se här.
Anledningen är förstås att få oss att lägga mer tid hos Google. Inte bara gå dit när man undrar över något (eller är för lat för att skriva en fullständig domän) utan gå dit för att få koll på läget. Eller bara se vad man skulle kunna göra.
Nu går det förstås att delvis optimera för Discover. Enligt Google själva: skapa intressant innehåll och ha högkvalitativa bilder. Alltså ungefär som vanligt. Men skillnaden här är att visningen av det här innehållet än mer än vanligt kommer baseras på ”osynliga” parametrar hos respektive person som söker.
Google: No Way to Optimize Content for Ranking in Google Discover
An updated Google help document states there’s no specific way to create content that’s optimized for Google Discover’s interest matching algorithm.
Googles shoppingannonser får nya funktioner
Google rullar ut ett gäng nya funktioner för Ads. Framförallt kopplat till olika shoppingformat. Saker som mer bilder i annonser, videos, produktkatalogsvyer i annonser och ännu fler möjligheter att låta Googles smartness reda ut vilken annons som ska visas när för vilken användare. Mest för USA, men lär förstås komma även hit.
Artikeln går igenom nyheterna, men på ett mer principiellt plan handlar det om två Google-initiativ som tar allt mer utrymme. Det ena är shopping – att Google ska bli startpunkten även när någon går i shoppingtankar (i USA är det Amazon som har den rollen för de flesta slags produkter) men också att sänka shoppingtröskeln genom att göra shoppingannonser mer interaktiva och möjliga att agera på direkt.
Vilket för oss över till det andra. Som handlar just om att annonser får allt mer funktionalitet. Funktionalitet som knuffar bort det organiska resultatet ännu mer – och som ersätter externa sajter allt mer.
Betala eller använd en eller flera av Googles tjänster för att skapa din digitala närvaro direkt hos Google. De två sätten att synas hos Google.
New In Google Ads: Image Extensions, Responsive Ad Features, New Layouts & More
Google Ads has added a bunch of features and announced a bunch of new features according to their announcement yesterday. Google added image extensions beta program, a responsive search ad features to highlight your sales, promotions and shipping offerings, new creative layouts, automatically generated video ads, and updated dynamic ads, a new customer acquisition goal in Smart Shopping campaign settings and more.
Google Analytics får nya predikativa målgruppssegment
Nya möjligheter att automatisera målgruppsskapande i Google Analytics. Fokusera på de användare som är mest eller minst troliga att köpa något kommande sju dagar. Går alltså att låta Analytics ta fram de kunderna för att sedan använda dem i segment.
Det mest intressanta med de här nyheterna är inte själva funktionen i sig utan var den finns: i web+app-egendomar, inte i någon av de ”traditionella”. Det är (minst) andra gången på lika många veckor det här händer (förra gången fick den här egendomsvarianten förvalt stöd för att filtrera bottrafik).
Med andra ord känns det allt mer som att det är det här som Google vill att vi ska använda.
Google Analytics Adds Predictive Features for Advertisers
Google Analytics has announced their new feature for Predictive Audiences and Predictive Metrics, available in the App +Web beta product offering.
Google förändringar av sitt sökresultat minskar trafiken till externa sajter (well, döh)
En artikel som sammanfattar det jag och många andra har återkommit till gång på gång senaste åren: hur Google allt mer stryper trafik till andra sajter till förmån för sin egen. Och hur synlighet på Google allt mer handlar om två saker: betala eller används en eller flera av Googles tjänster (som Google My business).
Men det är samtidigt en väldigt slak lina Google balanserar på. Konkurrensmyndigheter är lite mindre angelägna om att slå ner på verksamheter där alla inblandade tycker att de funkar rätt bra. Google kan vara på gång att på riktigt halka in i ett område där missnöjet mot hur Google hanterar sitt sökresultat, särskilt som plattform för att driva trafik till sajter, kan börja bli riktigt jobbigt för sökjätten.
Bloomberg
No Description
Apple Maps-bilar börjar rulla på svenska gator och vägar
Så är Apple Maps på väg att bli ännu bättre för oss i Sverige (plus Norge och Finland): Apples kartbilar kommer nu börja rulla på svenska gator och vägar (ja, eller ryggsäckar där det är svårt att ta sig fram med bil). Man kan tänka att det framförallt kommer innebära att Look Around, Apples motsvarighet till Street View i Google Maps, nu kan finnas även i svenska kartor.
Apple Maps Vehicles Now Surveying Finland, Norway, and Sweden
Apple Maps vehicles will be surveying select regions of Finland, Norway, and Sweden through August, collecting street-level imagery and data,…
2 svar på ”Digitala spaningar vecka 29 2020”
Jädrar vad jag fick leta efter kommentarslänken. =)
Väldigt spännande att följa vad Google hittar på med Gmail. För alla som jobbat med Teams ett tag vet ju att allt och lite till ändå landar i inkorgen till slut. Jag har lite smått börja tro på en renässans för mejl. Tycker mig se flera tendenser till det. Och det är verkligen inte en utveckling jag tänkt mig eller agerat för under de senaste 10-15 åren. Men inkorgen har banne mig nåt. Men det kanske jag bara tror för att jag börjar bli gammal?
Ha! Du får skylla på WordPress som gjort ett krångligt tema! 😀
Ja, jag håller med. Det börjar hända saker med mejlen. En kombination tror jag av, som du säger, att det ofta slutar med mejl ändå och att mejltjänsterna börjar återuppfinna mejlen som fenomen och funktion. Mina två primära Gmail-inboxar är framförallt kom ihåg-listor för mig själva. Att jag skickar mejl till mig själv som autotaggas när de landar och som därmed går att söka bland enkelt.
Gmail-caset är helt klart intressant, just eftersom man låter mejlgränssnittet bli hubben. Gränserna mellan olika kommunikationsformer suddas ut allt mer och det börjar bli allt mindre viktigt HUR man skickar ett meddelande till någon eller kommunicerar med någon.