Jag älskar såna här animerade diagram. Här ännu ett: världens största sajter 1993 till 2020.
För alla som var med när det begav sig så är det en skön nostalgitripp, historielektion för alla andra.
Oavsett så är det väldigt intressant att se Googles mastodontrusning 2006, men än mer intressant är faktiskt att se hur Yahoo gör en rätt stark comeback innan Google definitivt äter upp webben.
Och det som faktiskt var den största ögonöppnaren för mig var överlag Yahoo. Att Yahoo rätt överlägset dominerade de snudd på första 20 åren av webben som vi känner den idag (åtminstone från och med när webben började bli tillgänglig för allmänheten i mitten av nittiotalet). Ett företag som man (jag) ofta glömmer bort när det är dags för historieskrivning. Visst, Yahoo har alltid varit en rätt amerikansk företeelse, men det är som sagt var nyttigt att påminna sig om vilken roll företaget och sajten har haft för internet.
Det är dessutom ännu ett exempel på hur hårt och snabbt även en gigant kan falla. Inte minst på internet.
När jag la ut diagrammet på LinkedIn så frågade någon var Altavista var. En bra fråga! Jag wikipedade och hittade svaret: ”In 1996, AltaVista became the exclusive provider of search results for Yahoo”. Det förklarar alltså både varför Altavista saknas och varför Yahoo är så stort. Man har helt enkelt bakat ihop siffrorna från Altavista och övriga Yahoo.
(Diagrammet är hämtat från Visual Capitalist. Toppbild från A Henning, Flickr.com.)