Kategorier
Sociala medier Sök/SEO Spaningar

Digitala spaningar vecka 44 2020

WhatsApp-användarna skickar nu 100 miljarder meddelanden om dagen. Instagram ökar tidsgränsen för livesändningar till fyra timmar. TikTok inleder shoppingsamarbete med Shopify. Ännu en domstol stoppar TikTok-förbud i USA. LinkedIn har nu 722 miljoner medlemmar. Microsoft Teams har nu 115 miljoner dagliga användare. Google kan betala upp till 12 miljarder dollar för att vara förvald sökmotor i iOS.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

  1. Del 2: Detaljhandel/e-handel, Strömmade medier, IoT – internet of things, AI – artificiell intelligens, AR/VR, Bekvämlighetsekonomin
  2. Del 3: Mobilt, Ekonomi och finans, Övrigt
  3. Del 4: Ekonomi och finans

 

Veckans artiklar

Vad är egentligen e-handel 2020?

Den dolda instegsdrogen till ekosystemet - Ehandel.se

När man pratar om Amazon så är det numera svårt att inte på samma gång nämna Prime, Amazons eget lojalitetsprogram....

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

WhatsApp-användarna skickar nu 100 miljarder meddelanden om dagen

I våras, när coronanedstängningen slog till som hårdast, så sa e-handelsplattformar som Shopify att de såg Black Friday-transaktionsnivåer - varje dag. Och den utvecklingen verkar inte bara gälla e-handel. Ny siffra från Facebook i samband med gårdagens kvartalsrapport: WhatsApp-användare skickar nu runt 100 miljarder meddelanden. Varje dag.

För att sätta det i lite kontext med sig självt: 100 miljarder meddelanden är vad som skickades via WhatsApp senaste nyårsafton - textmeddelandets Black Friday. WhatsApp ligger nu alltså på nyårsaftonsnivåer varje dag. Dessutom en rätt svindlande historisk jämförelse: 2016 gick Facebook ut med att det skickades 60 miljarder meddelande om dagen - via Messenger och WhatsApp tillsammans. Nu ligger alltså bara WhatsApp på 100 miljarder varje dag.

Som jag har sagt flera gånger tidigare: här hos oss är Instagram det vi fokuserar på när vi pratar Facebooks framtid, men Facebooks enskilt viktigaste app är just WhatsApp. Förutom att det är den populäraste chattappen i större delen av världen så är det också den som Facebook satsar på att göra till en riktig superapp i världens riktiga mobile first-länder. Indien inte minst.

WhatsApp is now delivering roughly 100 billion messages a day | TechCrunch

WhatsApp, the popular instant messaging app owned by Facebook, is now delivering roughly 100 billion messages a day, the company's chief executive Mark

Instagram ökar tidsgränsen för livesändningar till fyra timmar

Är en timme Instagram-livesändning lite för trångt för dig? Grattis! Instagram är på gång att jacka upp den gränsen. Rejält. Upp till fyra timmar. Dessutom kommer det bli möjligt att spara sina liveströmmar i 30 dagar.

Instagram extends the maximum length of Live streams to four hours

You'll soon be able to archive your streams for up to 30 days too.

TikTok

TikTok inleder shoppingsamarbete med Shopify

Förbudshotet hindrar inte TikTok från att lägga till ny funktionalitet i USA. Eller företag från att samarbeta med dem. Som (okej, kanadensiska) Shopify. Nu har de båda företagen inlett ett nytt shoppingsamarbete.

TikTok har ännu inte kommit riktigt lika långt som systerappen på hemmaplan, kinesiska Douyin, så det handlar inte om fullskalig shoppingfunktionalitet.

TikTok och Shopify har småduttat lite på samarbetsfronten, men det här är första gången som de rullar ut ett storskaligt samarbete. Från och med nu får alla Shopify-kunder i USA möjlighet att knyta ihop sitt Shopify-konto med annonsinsatser på TikTok och på så sätt enklare kunna följa effekten av sina insatser.

Men med det sagt: TikTok själva säger att de redan har börjat testa shoppingstöd inuti TikTok tillsammans med Shopify, så det är nog mest en tidsfråga innan det blir verklighet.

https://techcrunch.com/2020/10/27/tiktok-invests-in-social-commerce-via-new-shopify-partnership/

Ännu en domstol stoppar TikTok-förbud i USA

Jag är mer förvirrad än vanligt. Och det säger en del, med tanke på hur förvirrande hela TikTok-förbudssoppan i USA är och har varit. Men nu har oavsett ännu en domstol stoppat ännu ett TikTok-förbud.

4 november är det dags för nya förhandlingar om det förbud som om det träder i kraft 12 november kommer att helt stänga ned TikTok i USA (till skillnad mot det tidigare förbudsförsöket som handlade om att stoppa nya nedladdningar av appen). Därför trodde jag först att det handlade om att förhandlingarna hade tidigarelagts. Men det här är en ANNAN stämning. 4 november är det TikTok och Bytedance själva som ska argumentera för sin sak (igen). Förhandlingen igår handlade om tre tiktokare som stämt USA med argumentet att ett förbud slår ut deras försörjning.

Oavsett så blev utfallet detsamma. Domaren i fallet har utfärdat ett preliminärt föreläggande som stoppar tolfte november-förbudet från att träda i kraft. Motiveringen är att TikTok-videos räknas som ”informativt material” som ska vara skyddade under International Emergency Powers Act.

Betyder förstås inte att Bytedance helt kan blåsa faran över, men Trump-administrationen stöter på allt fler legala hinder i sina försök att förbjuda såväl TikTok som WeChat.

https://www.theverge.com/2020/10/30/21542641/tiktok-ban-commerce-department-blocked-november-12-influencers

TikTok och Google samarbetar med Associated Press för att visa valresultat i presidentvalet

I det amerikanska presidentvalet är sociala medier - techbolagen överlag - nästan lika mycket i fokus som själva valet. Ännu mycket mer än för fyra år sedan. Men det handlar inte bara om censuranklagelser och
valkontrollerande, de sociala medier kommer också mer än någonsin vara platsen dit folk kommer att vända sig för information. Korrekt information.

Facebook, Twitter och även Google har redan utgått från att årets val kommer bli en skitstorm av guds nåde så de har vidtagit allehanda åtgärder för att se till att ingen (well, ena sidan kan vi väl nog utgå ifrån) kommer att kapa valet och valresultatet. Nu har även TikTok bestämt sig för att bli en plats för att få korrekt information om hur det faktiskt går. Både Google och TikTok gick igår ut med att de har inlett samarbete med Associated Press för att visa realtidskartor över valresultaten runt om i USA.

Om vi bortser från det uppenbart ironiska att en app som anklagats för att hota den nationella säkerheten i USA nu bidrar till att försöka säkerställa att den sittande presidenten inte genomför en statskupp så är det förstås rätt givet. Även de yngre människorna i USA är intresserade av hur det går. Men det visar också att TikTok är så mycket mer än bara skateboardsåkande. Ja #alttiktok-delen åtminstone.

TikTok to add Election Day resources, live results from AP to its election guide | TechCrunch

TikTok announced this morning it will expand the set of resources provided in its in-app election guide in the U.S. to include direct access to sites that

LinkedIn

LinkedIn har nu 722 miljoner medlemmar

I och med Microsofts kvartalsrapport häromdagen så fick vi också lite nya siffror för LinkedIn. Totalt har plattformen nu 722 miljoner medlemmar, upp från 675 miljoner i januari och 706 miljoner i maj. Dessutom fortsätter LinkedIn se ”rekordhöga engagemangsnivåer”. Dessutom ökade omsättningen med 16 %.

Nu handlar det alltså som vanligt om registrerade användare och inte aktiva användare. Man kan tänka att antalet aktiva månadsanvändare och ännu mer aktiva dagliga användare är… något lägre. Artikeln talar om att ungefär hälften kan använda tjänsten minst en gång i månaden så i så fall nånstans runt 360 miljoner.

Antalet sessioner ökade oavsett med 31 % under kvartalet och engagemanget var som sagt var skyhögt. Som vanligt så är det även här svårt att veta vad det betyder i praktiken eftersom vi inte har siffror, men som utveckling så är det i linje med hur det ser ut för sociala medier överlag: de befintliga användarna använder tjänsterna allt mer.

LinkedIn Up to 722 Million Members, Continues to See 'Record Levels of Engagement'

LinkedIn continues to grow, in terms of overall members and active engagement, according to the latest data from parent company Microsoft.

WeChat

Domstol godkänner inte USA:s överklagande av stoppet av ett WeChat-förbud

Ännu en motgång för USA i kampen mot de kinesiska apparna: en domstol har inte hörsammat USA:s överklagan av stoppet för ett WeChat-förbud.

Recap: i somras skrev Trump under två presidentordrar - en som förbjöd Bytedance och TikTok och en som förbjöd WeChat. I båda fallen skulle ett förbud ha kickat in i september och i båda fallen stoppade domstol förbudet från att träda i kraft med motiveringen att det bröt mot yttrandefriheten enligt USA:s konstitution och mot företags rätt att få sin dag i domstol.

Trump-administrationen har överklagat båda domsluten och i WeChat-fallet blev det alltså åter nobben mot att förbjuda WeChat som tjänst i USA.

Nu betyder inte det här att faran är över förstås. Gårdagens domslut var del av en snabbprocess på begäran av administrationen. Den fullständiga rättegången är planerad till januari. Och för TikToks del är det dags i november.

WeChat's Immediate Ban Rejected by US Appeals Court

A US appeals court on Monday rejected a Justice Department request that it allow the government to immediately ban Apple and Alphabet's Google from offering Tencent's WeChat for download in US app stores.

Övrigt sociala medier

Microsoft Teams har nu 115 miljoner dagliga användare

Använder du Teams lite mest jämt? Du är inte ensam. I och med gårdagens kvartalsrapport från Microsoft så fick vi en ny användarsiffra: Teams har nu 115 miljoner dagliga användare. Upp från 75 miljoner i april.

Visst, Teams är förstås lite dopat i och med att det följer med det större paket som många företag använder sig av. Men det är ju oavsett en rejäl uppgång. Microsofts siffror gäller alltså för det tredje kvartalet - med andra ord fram till oktober. Nu ser det ju visserligen ut som att covid-19 inte fick någon höstledighet i år, så vi kan nog anta att teamsandet inte kommer att damma i backen närmaste månaderna. Men det riktigt intressanta kommer bli att se vilken nivå som Teams och övriga motsvarande videomötestjänster kommer att hamna på när tillvaron för första gången återvänder till det nya normala.

https://venturebeat.com/2020/10/27/microsoft-teams-passes-115-million-daily-active-users/

Kineserna lägger mer tid i Bytedances appar än i WeChat

Bytedance må ha ett TikTok-problem snart sagt överallt, men på hemmaplan tuffar det på. En enkät från TalkingData kommer fram till att kineserna använder Douyin (TikToks kinesiska systerapp) i snitt 72,9 minuter per dag medan motsvarande siffra för WeChat är 60,6 minuter. Så rätt stor skillnad. Men inte bara det - Bytedances nyhetsaggregeringstjänst Toutiao toppar med 73,4 minuter.

Nu gråter kanske inte Tencent ihjäl sig över det. Precis under WeChat hittar vi Douyin-konkurrenten Kuaishou och shoppingappen Xiaohongshu med dygnssnitt på ungefär en timme - två tjänster som båda backas av WeChat-ägaren Tencent. Och framförallt: WeChat är numer en så integrerad del i det kinesiska vardagslivet att skärmtid inte längre är det mest relevanta måttet, om det nånsin var. Att blippa sin mobil i tunnelbanan eller när man köper sitt kaffe tar ju inte särskilt lång tid.

Men det förändrar inte det faktum att Bytedance fortsätter bli en allt tyngre spelare i Kina. En som på allvar så smått börjar ta upp kampen med Tencent och Alibaba. Dessutom långt bortom kortvideos. Det räcker att titta på Toutiao som ska ha 1,5 miljarder månadsanvändare. En tjänst som med det siffrorna alltså även har börjat nå en hyfsad bit utanför hemlandet.

ByteDance apps Toutiao, Douyin stickier than WeChat for Chinese users

TikTok owner ByteDance is engaging Chinese consumers longer every day through popular apps Toutiao and Douyin, compared with rival Tencent's ubiquitous WeChat.

 

Sök/SEO

Google kan betala upp till 12 miljarder dollar för att vara förvald sökmotor i iOS

Åhejåhå. I Googles kvartalsrapporter finns kostnadsposten Trafikanskaffningskostnader med. Det är de pengar som Google betalar andra för att driva trafik till sina plattformar för att där visa annonser. Den överlägset största enskilda posten har i flera år varit pengarna som Google betalar Apple för att vara förvald sökmotor i iOS. 9 miljarder dollar om året är siffran det har pratats om. Men nu kommer uppgifter om att det kan vara uppemot 12 miljarder dollar. Det är… en del.

Anledningen är förstås att iOS-användare är överlag mer benägna att betala för sig än Android-användare att iPhone-ägare generellt har mer pengar att spendera. Men nu kommer dessutom uppgifter om att 50 % av all söktrafik till Google kommer från Apple-enheter - och just iOS lär stå för den överlägset största andelen.

Hur mycket är 12 miljarder dollar för Google? Nästan en tredjedel av Googles totala vinst 2019. Även om prislappen är lägre så pratar vi åtminstone om en fjärdedel.

Google To Face Its Biggest Antitrust Lawsuit Ever In The US [Updated]

The US government plans to file an antitrust lawsuit against Google for maintaining an illegal monopoly over search and advertising markets.


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *