Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
- Del 2: Detaljhandel/e-handel, Strömmade medier, IoT – internet of things, Bekvämlighetsekonomin
- Del 3: Digitalisering, Ekonomi och finans, Övrigt
Sociala medier
Facebook, Instagram och WhatsApp
Facebook tillåter nyheter i Australien igen efter överenskommelse med regeringen
Så kommer Facebook åter tillåta nyheter från australiska medier att läggas ut och delas igen i Australien. Det är nya förhandlingar som är anledningen till det nya beslutet. Och det verkar som att… båda sidor är vinnare. Om man frågar respektive sida.
Även efter att ha läst förändringarna i lagförslaget som ska ha fått Facebook på bättre humör så är jag inte helt säker på hur de ska tolkas. Grundkravet kvarstår: Facebook och Google (som det i praktiken handlar om) ska ersätta publicister för nyheter som läggs upp på deras egna plattformar. Precis som i EU:s upphovsrättsdirektiv så ser lagstiftarna fortfarande helst att publicister och techplattformar själva kommer överens om villkoren, men om förhandlingarna strandar så ska en ”skiljedomstol” avgöra ersättningsnivån utifrån de båda sidornas förslag.
Känns som att det är två punkter som kan visa på hur Facebook fått delar av sin vilja igenom: dels att tidsfristen för att komma överens om avtal med en publicist förlängs och dels att det uttalat står att lagen ska ”ta hänsyn till om en plattform har gjort signifikanta bidrag till Australiens nyhetsindustri genom att komma fram till kommersiella avtal med nyhetsföretag”.
Jag misstänker att det är det sistnämnda som gör att Facebook i sitt officiella uttalande konstaterar att Facebook ”behåller möjligheten att bestämma om nyheter dyker upp på Facebook så att vi inte automatiskt utsätts för påtvingade förhandlingar” och att Facebook ”kan välja vilka publicister vi stödjer”. Att Facebook alltså läser justeringen i lagtexten som att de kan fortsätta skriva avtal med de publicister som väljer att spela boll enligt Facebooks spelregler. Mer specifikt: gynna de som hoppar på Facebooks egen ”nyhetstjänst” (att se exakt vad det kommer mynna ut i).
Men sista ordet lär inte vara sagt. Facebook säger också att de bibehåller möjligheten att blocka australiska nyheter igen i framtiden. Att se om de kommer skramla med det vapnet igen om och när det blir dags för skiljedomsförhandlingar.
Facebook brings back news after Australian government amends upcoming law
Facebook will restore news content to its platform in Australia after the government addressed its ”core concerns.” It amended the News Media Bargaining code, a law designed to make tech platforms pay for news.
Facebook kommer satsa 1 miljard dollar för att stötta journalistik kommande tre år
Australien och Facebook har ju haft lite fnurror på tråden i relationen sista tiden. Så pass att Facebook blockade alla nyheter som lades upp eller delades från australiska medier under några dagar – fram till dess att den taktiken ledde till att Facebook åtminstone delvis fick som de ville. (Både Facebook och Australien såg sig som vinnare i och med förändringarna i lagförslaget, så jag är inte helt säker på att Australien och Facebook tolkar ordalydelserna på samma sätt…)
Enligt Facebook så innebär textförändringarna oavsett att de kan fortsätta välja vilka publicister de betalar. Och för att verkligen visa hur mycket de gillar nyheter så gick Facebook också ut med att de kommer att plöja ned 1 miljard dollar för att stötta nyhetsindustrin kommande tre år. Så hysteriskt mycket pengar. För de flesta.
Hur mycket är 1 miljard över tre år för Facebook och Google?
Räknat på 2020 (lär öka kommande år, men still) så motsvarar 1 miljard dollar 0,2 % av Googles omsättning och 0,4 % av Facebooks. Jämför vi istället med vinsten så blir motsvarande nivåer 0,8 % respektive 1,1 %.
Så inte direkt så att något av företagen kommer behöva gräva särskilt djupt i kassakistan för att ta de kostnaderna.
Facebook will match Google’s $1 billion news investment after Australia showdown
Facebook will invest $1 billion over the next three years in partnerships with media organizations, following a showdown with the Australian government over the country’s new proposed media bargaining law.
Facebook sluter avtal om att betala för nyheter från tre publicister i Australien
Ibland går det fort. Dagen efter det att Australien klubbar den lag som är tänkt att få främst Facebook och Google att betala för nyheter så meddelar Facebook att de redan har skrivit preliminära avtal med tre australiska publicister för att betala dem för nyheter. Rackarns snabbt marscherat!
Nästan så att man skulle kunna tro att Facebook hade de här avtalen klara redan när de blockade australiska nyheter från att läggas upp eller delas och helt enkelt medvetet väntade tills efter det att lagen hade klubbats. Eftersom det hade kunnat paja deras hotmanus.
https://www.marketwatch.com/story/facebook-agrees-to-payment-deals-with-3-australian-news-publishers-01614294318
Facebook kör reklamkampanj om… reklam
Snart är det dags för Apples nya appspårningsbegränsning att kicka in. Den som kommer göra det obligatoriskt för alla iOS-appar som vill spåra sina användare i reklamsyfte att be om lov först. Det företag som varit mest sura över det här är Facebook, som mer än en gång har luftat sitt missnöje (mer eller mindre till tonerna av It’s the end of the world as we know it). Senaste draget från Facebook i frågan: en reklamkampanj om… reklam.
I stort handlar det om att personaliserad reklam är bra mmmkay? Men att bara säga det hade inte gett Facebook särskilt många välvillighetspoäng. Så man lyfter (ännu en gång) fram 2020 års mest kramade företagskategori: småföretagarna. Den personaliserade reklamen ”jämnar ut spelplanen” för dem. Läs: om Facebook inte har möjlighet att spåra användare så kommer alla småföretag att gå under.
Den egentliga anledningen är förstås att Facebooks affärsmodell gungar. Att bara sälja breda annonser ger inte alls lika mycket pengar till Facebook och kan få företag att vända plattformen ryggen om de inte upplever att de får pang för pengarna.
Att Facebook skulle ogilla Apples senaste steg på sin integritetsresa var väntat, men jag hade däremot inte trott att Facebook skulle vara så oroliga som de visat sig vara.
New Facebook ad campaign extols personalized advertising
Online advertising can be a ”pretty dry topic,” as Facebook’s head of brand marketing Andrew Stirk acknowledged, but with a new campaign of its own, the
Facebook släpper rapappen Bars
Hur fixar man enklast sina 16 bars? Med Bars. Tycker Facebook. Det är åtminstone vad senaste appen från Facebooks labbavdelning heter och gör. En app för wannaberappare.
Knåpa ihop din text, välj bland en massa färdiga beats, spela in en video när du spottar dina rader och sen är det bara att låta hela världen se och höra. Det finns till och med en inbyggd rimstuga om du skulle köra fast. Och en utmaningsläge, för att få fart på viraliteten.
En… rätt nischad kortvideoapp, alltså. Samtidigt som Facebook trots allt har gjort en app gjord för världens, och definitivt USA:s, största musikgenre. Och ja, ännu ett försök att ge sig in på TikToks arena (eller kanske ännu mer TikToks mindre släkting Triller, som fokuserat mer uttalat på just musik).
Så mer TikTok-kopierande från Facebook, alltså. De har inte riktigt hunnit till Clubhouse än. Lär komma framåt sommaren eller så.
Facebook launches BARS, a TikTok-like app for creating and sharing raps | TechCrunch
Facebook’s internal R&D group, NPE Team, is today launching its next experimental app, called BARS. The app makes it possible for rappers to create
Facebooks ledning kan ha förvärrat stämningen på plattformen genom att stoppa åtgärder mot högerextrema användare
En TL;DR (även om jag läste, och jag kan rekommendera att även du gör det) om Facebook. Mer specifikt en artikel om hur Mark Zuckerberg och Joel Kaplan kan ha förvärrat spridningen av fejkinformation på plattformen. Anledningen? Man var orolig att det skulle förarga delar av det politiska etablissemanget. Mer specifikt Trump-etablissemanget.
Ännu en artikel fylld av anonyma källor och ett uttalande från Facebook själva som förnekar alltihop. Som vanligt alltså, och därmed svårt att veta exakt vad som är sant. Däremot är det inte första gången det förekommer rykten om att Facebook, tvärt emot högernarrativet, har varit mer tillåtande mot högersidans tosseinnehåll. Inte bara rykten, förresten, även forskningsrapporter som tittat på den här frågan har kommit fram till liknande. Även Kaplans inflytande på Zuckerberg och Facebooks policyarbete lyfts fram med jämna mellanrum.
Oavsett kan jag hålla med om en av åsikterna från en av källorna i artikeln: att det är lite knasigt att både lobbygrenen och innehållsmodereringsdelen ligger under och rapporterar till samma chef: Kaplan.
”Mark Changed The Rules”: How Facebook Went Easy On Alex Jones And Other Right-Wing Figures
Facebook’s rules to combat misinformation and hate speech are subject to the whims and political considerations of its CEO and his policy team leader.
TikTok
TikToks kommande shoppinglösning gör att säljare får egen shop i sina profiler
I förra veckan skrev jag om uppgifter att TikTok kan lansera nya shoppingfunktioner under 2021, som livevideoshopping. Dessutom uppgifter om att TikTok också är på gång med ett affiliateprogram för influencers. Nu kommer mer information om båda delarna, som därmed alltså kan sägas vara rätt bekräftade.
Det är tester i Indonesien som gjort att TechCrunch fått mer mer insyn. Som att godkända säljare får en egen shop i sina profiler. Plus att affiliateprogrammet också ingår i det Seller University som Bytedance har sjösatt för att utbilda blivande säljare.
Så frågan är alltså inte så mycket ”om” TikTok kommer lägga till motsvarande funktioner som redan finns i kinesiska systerappen Douyin, utan ”när”. Ja, eller det har väl varit rätt givet att även TikTok skulle få shoppingfunktioner, så frågan nu är ju krasst talat ”hur snart”. Vi svenskar lär väl inte stå först i kön, men jag misstänker att Bytedance är sugna på en rätt snabb utrullning.
This Week in Apps: Sneak peek at TikTok shopping, new iOS and Android betas, kids’ app Prodigy hit with FTC complaint | TechCrunch
Welcome back to This Week in Apps, the weekly TechCrunch series that recaps the latest in mobile OS news, mobile applications and the overall app economy.
Douyins sökfunktion har 550 miljoner månadsanvändare
Nya siffror om TikToks kinesiska systerapp Douyin. Sökfunktionen har nu 550 miljoner månadsanvändare. Inte illa för en kortvideoapp, kan man väl säga. Men så har Douyin också betydligt mer funktionalitet än TikTok. Så här långt. För den som är intresserad av TikToks framtid så är det en god idé att hålla koll just på Douyin.
TikTok’s China twin Douyin has 550 million search users, takes on Baidu | TechCrunch
The advance of short videos is reshaping how information is created, disseminated and consumed online. Snappy 15-second videos aren’t just for
Snapchat
Snap för första gången värt över 100 miljarder dollar
Hur gör man aktiemarknaden på gott humör? Man droppar lite sådär by the way att företaget ”är i position att ha en omsättningsökningstakt på över 50 % i flera år”. Företaget? Aktiebipolära Snapchat.
Ja, eller inte riktigt lika bipolära längre. 2020 var ett toppenår även för Snapchat – ja, till och med det bästa i tjänstens historia. Både sett till omsättning och användare. Snap verkar ha landat på lite mer fast mark i aktiemarknadens ögon, alltså.
Men inte riktigt så fast att aktiemarknaden inte kan bli tokfnissiga av ett påstående som ovan som är just det. Ett påstående och en prognos. Som i sin tur fick aktien att rusa med tvåsiffriga procenttal i idag – som i sin tur fick Snap att passera en rejäl milstolpe. För första gången är Snap nu värt över 100 miljarder dollar (de lyckades med den här bedriften redan i måndags, men igår var första gången Snap stängde aktiedagen med det här börsvärdet.
Det som dessutom är värt att notera är att Snap lägger mycket fokus på omsättningen. Inte användartillväxten. Det är förstås ett sätt att flytta just fokus från användartillväxt till omsättningstillväxt eftersom den sistnämnda är roligare att prata om numer. Och, förstås, eftersom även Snapchat lär se användarkurvan plana ut.
https://finance.yahoo.com/news/snap-expects-multiple-years-50-182954848.html
Clubhouse
Clubhouse har nu laddats ner över 10 miljoner gånger
10 miljoner. And counting.
Clubhouse Crosses 10 Million Downloads Globally: Sensor Tower
Clubhouse, the invite-only audio-based social app that’s presently only available to iOS users, has surpassed the mark of 10 million downloads on the App Store globally, according to Sensor Tower. The app was launched in March 2020, though it gained popularity just recently.
Open Clubhouse gör det möjligt att lyssna på Clubhouse-samtal även på Android och på dator
Det som händer med och runt Clubhouse är ungefär som det brukar vara med sociala medier – bara i en betydligt snabbare tempo. Ett tecken på att en plattform har blivit stor och mogen är när andra börjar ta fram funktionalitet kopplad till ursprungstjänsten. Det börjar redan dyka upp flera sådana tjänster för Clubhouse, trots att tjänsten, rent krasst, knappt är mer än någon månad gammal. Som Open Clubhouse. Möjlighet att åtminstone lyssna på Clubhouse-samtal för Android-användare. Eller på datorn. Eller för den som ännu inte fått inbjudan.
Stå och tjuvlyssna på det som händer inne i den fräsiga klubben, genom en fönsterspringa.
Och ja, skaparen av Open Clubhouse använder redan ord och fraser som ”monopol” och ”utnyttja sina användare”. Så there’s that.
Och som artikeln konstaterar så innebär det här också ännu en potentiell säkerhetsrisk för Clubhouse. För att folk kan bli avlyssnade (ännu enklare) utan att ha koll är en. Men att det tydligen är så enkelt att jacka in en internetsladd i Clubhouse och hacka fram egna lösningar är en annan. På gott och ont.
A race to reverse-engineer Clubhouse raises security concerns | TechCrunch
As live audio chat app Clubhouse ascends in popularity around the world, concerns about its data practices also grow. The app is currently only available
Clubhouse kommer täppa till säkerhetshålen som gör det möjligt att strömma vidare
Jag skrev tidigare idag om Open Clubhouse – en snabbt ihophackad tjänst som gör det möjligt att åtminstone lyssna på Clubhouse-innehåll via Android eller en dator. Strömma vidare ljud, alltså. Det är dessutom inte den enda tjänsten som erbjuder liknande.
Nu går Clubhouse – ja, eller utvecklaren Alpha Exploration – ut med att de ska täppa till några av säkerhetshålen som gjort det möjligt att så snabbt och (förhållandevis) enkelt få till den här typen av tjänster.
Det finns väldigt många paralleller till det som hände Zoom för ett år sedan. En tjänst som exploderar i användning och avslöjar att utvecklarna bakom, medvetet eller omedvetet, inte prioriterat säkerheten. Dessutom två tjänster som, vad det verkar, båda bygger på kinesisk teknik – vilket förstås gör situationen än mer prekär. Inte minst i ett land som USA, Alpha Explorations hemmamarknad.
Clubhouse vows to fix its platform after tool enabled audio chat leaks
Clubhouse has suffered a security incident that saw an unidentified Chinese attacker access the app’s chatrooms to record and stream audio conversations to their own website.
Twitter presenterar kommande funktioner som gör det möjligt att få betalt för sitt twittrande
Igår fick vi mer detaljer kring Twitters 2021-tester med nya intäktsmodeller. Som prenumerationstjänsten ”super follow”. Visa din uppskattning för en innehållsskapare genom att betala direkt och därmed få tillgång till livsviktiga saker som en super follow-dekal. Och kanske lite mer relevant: möjlighet att få tillgång till extrainnehåll, som nyhetsbrev – vilket förstås är rätt självklart med tanke på Twitters uppköp av nyhetsbrevstjänsten Revue nyligen.
Sen fanns det lite annat som också än mer bekräftar att Twitter för första gången sedan starten är på väg att ge sig in på helt nya marker. Som en tänkt community-funktion som ska göra det enklare att hitta och hänga med likasinnade. Men också att Twitter konstaterar att de kommande funktionerna är ”en följd av Twitters nya satsning på långinnehåll”. Inte direkt det Twitter så här långt varit mest känt för, Twitter-stormar i all ära.
Men community-funktionen kan förstås också kopplas ihop med en annan funktion som redan testas i detta nu: Audio spaces. Alltså Twitters egen Clubhouse-kopia.
Det kommer bli intressant hur långt Twitter kan våga gå från det som är själva kärnan i tjänsten. Och hur naturligt de lyckas kopplas just ursprungs-Twitter till de nya (sannolikt kommande) funktionerna.
Twitter teases new features for groups, tipping and ’super follows’
Twitter plans to start testing several new features that could dramatically change how its users interact on its platform, including groups and paid features like tipping.
Twitter försökte köpa indiska ShareChat
Ett nästanuppköp för Twitter. Företaget ska nyligen ha haft diskussioner och/eller förhandlingar om att köpa indiska ShareChat, ett socialt nätverk som kanske framförallt utmärker sig genom att vara på indiska (jag tänker inte ge mig på att gissa vilket eller vilka av de triljarder språk och dialekter det kan innebära). 1,1 miljarder dollar skulle prislappen ha kunnat hamna på, eller egentligen snudd på det dubbla med löfte om ytterligare 900 miljoner i ytterligare finansiering.
Med tanke på att TikTok-uppköpet skulle ha kunnat hamna på 50 miljarder så är det alltså inte särskilt mycket. Inte minst som att ShareChat ska ha 8 miljoner användare (färre än Clubhouse!). Men hej. Det är nästan på pricken vad Facebook betalade för Instagram.
Och det är förstås det vi pratar om här: jättepotential, inte jättepublik här och nu. Och kanske än mer relevant i sammanhanget: Twitter var också sugna på att göra ShareChat-ägda Moj till en global historia. Vad är Moj undrar du? En TikTok-konkurrent (ja, fast mycket mindre).
Så två väldigt mycket 2021-saker i den här nyheten: Indien och ett Twitter med identitetskris.
Twitter explored buying India’s ShareChat and turning Moj into a global TikTok rival | TechCrunch
Twitter recently held talks to acquire Indian social media startup ShareChat as the company explored ways to expand its presence in the world’s
Twitters nya hackermärkning har blivit hackad
Ha. Jätteroligt. Häromdagen släppte Twitter en lätt kontroversiell, ny märkning för tweets: varning om att innehåll i en tweet kan komma från material som läckt som en följd av hackning.
Och bara någon dag senare…. har Twitters nya hackermärkning blivit hackad.
Twitter’s new hacking label has already been hacked
Twitter has introduced a new hacking warning label, but it’s already been hacked to work on any tweet. It’s part of a new Twitter policy to label news based on hacked or leaked material.
LinkedIn-sidor får nya funktioner för att sprida företagsinlägg
Nya funktioner från LinkedIn. Bara för sidor, den här gången. Nytt lead-genereringsforrmulär och nya sätt att få anställda att sprida företagets information (plus bättre statistik för att mäta effekten av det senare).
Min första spontana tanke? Jag hoppas verkligen att LinkedIns initiativ (vad det verkar åtminstone) att skapa någon form av program för innehållsskapare kommer gå betydligt längre än så här.
Vad som skulle kännas betydligt mer spännande från LinkedIn 2021 är inte fler funktioner för att få anställda att dela företagsinformation utan lösningar som skulle ge möjlighet för anställda att bygga sina egna, personliga expertvarumärken i symbios med företaget som betalar deras lön.
Okej, med tanke på att LinkedIn har… antingen längre startsträcka än typ alla andra sociala medier när det handlar om ny funktionalitet så går 2021 förstås väldigt mycket bort. Men typ… 2024?
LinkedIn Pages Updated With New Features
LinkedIn is launching new features for Pages to help businesses generate more leads and keep employees engaged.
Microsoft gör det möjligt att bädda in Pinterest-innehåll i Word och OneNote
Vilken funktion har efterfrågats mest av världens alla Word-användare? Att kunna bädda in Pinterest-innehåll, tydligen. Samma sak för OneNote, som nu också får funktionen. OneNote är ju lite Microsofts Pinterest, så där kan väl funktionen ha någon slags relevans, men Word? Mmmmmidontknowabouthat. Then again. Word har ju alltid bloatats till med funktioner väldigt långt från kärnfunktionalitet. Hand upp alla som har byggt en sajt i Word nån gång!
Så egentligen en rätt bagatellartad funktion. Om det inte hade varit för det som kom ut för två veckor sedan.
Det var då som det kom uppgifter om att Microsoft senaste månaderna ska ha hört av sig Pinterest om möjligheten till ett uppköp. Ett uppköp som i så fall skulle bli det överlägset största inom sociala medier någonsin med tanke på att Pinterests börsvärde är över 50 miljarder dollar (Microsoft har redan förstaplatsen i och med de 26 miljarder de pungade upp för LinkedIn.)
Varför? Tydligen för att få ett riktigt tungt flaggskepp till Azure.
Oavsett. Även om Pinterestintegrationen nog är väldigt frånkopplad från uppköpsryktena så kan jag förstås inte låta bli att tänka att Microsoft kanske inte helt har släppt ett eventuellt Pinterestuppköp.
You can now embed Pinterest Pins in Microsoft Word and OneNote
Microsoft is integrating Pinterest Pin support into OneNote and Word for the web. You can now embed Pins into documents, and the feature is designed primarily for students.
Zoom
Zooms gratiskonton får tillgång till automatisk textning
En bra Zoom-grej: alla användare får tillgång till automatisk textning från och med i höst. Från att bara ha varit en betalfunktion så får nu alla zoomare funktionen.
Visst, som med alla automatiska textningsfunktioner så lär resultatet säkerligen ibland bli lite sådär. Men ”sådär” kan vara bättre än ”inget alls” om någon måste välja. Framförallt om den någon har nedsatt hörsel eller är helt döv.
Och just det är kanske det absolut bästa och viktigaste med det Zoom nu gör – och det många andra redan har gjort: sluta ta betalt för tillgänglighet i betydelsen ”bättre för alla som har någon funktionsnedsättning”. Och därmed nästan alltid ”bättre för alla överhuvudtaget”.
Är det något som absolut inte ska vara en premiumfunktion är det just tillgänglighet.
Zoom adding automatic closed captioning for all free accounts
Zoom plans to roll out support for automatic closed captioning this fall to its free accounts. It’s part of efforts to make the service more accessible.
Gamestop-aktien rusar igen och kan åter ha sänkt Reddit
Ha. Jag trodde vi var klara med den här?
GameStop stock soared and trading was halted. Then Reddit crashed.
Shares of the GameStop retailer shot up more than 100 percent in a day.