Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
- Del 2: Detaljhandel/e-handel, Strömmade medier, IoT – internet of things, AR/VR, Mobilt
- Del 3: Ekonomi och finans, Övrigt
Sociala medier
Facebook, Instagram och WhatsApp
Facebook släpper speeddejtingappen Sparked
Mer dejtande från Facebook. Och ännu en testapp från Facebooks labbavdelning. Sparked. En… speeddejtingapp.
Det är, om man så vill, lite tillbaka til blind date-rötterna. Istället för att först se en profil så får man snabbdejta några personer under specifika snabbdejtinevenemang. Så Facebook tycker alltså att saker och ting kommer gå bättre om de väljer ut vilka vi ska dejta. Typ. Du har fyra minuter på dig att charma den du videomöter. Klickar det så kan du boka in en tiominuterssittning. Därefter får du och din dejt klara er själva.
Och just det sistnämnda är kanske den största överraskningen med Sparked. Ja, inte att Facebook låter er dansa iväg i natten, utan sätten som Sparked tycker att ni ska fortsätta hålla kontakten: via mejl, Instagram eller… iMessage. Apples chattapp, alltså. Visst, sms är ju ett väldigt vanligt sätt att kommunicera fortfarande, men det måste svida att det innebär iMessage i iPhones. Man kan undra om Mark varit inloopad i just det steget.
Oavsett. Ett rätt givet test som säkerligen kommer att hitta in i Facebooks vanliga dejtingtjänst när apptestet har pågått ett tag.
https://www.theverge.com/2021/4/13/22381511/facebook-video-speed-dating-npe-team-sparked-feature
Facebook testar rekommendationer av lokala företag
Facebook har till sist börjat acceptera att iOS 14 faktiskt kommer att bli av – och därmed sannolikt göra det svårare att sälja lika många personaliserade annonser. Nu börjar Facebook testa ett alternativ för (lokala) småföretag att ändå få lite mer synlighet. Facebook kommer helt enkelt börja rekommendera liknande företag under inlägg från företag som du faktiskt följer.
Så, ja. Känns och ser väldigt mycket ut som… Google.
Facebook tests a new feature to recommend businesses in News Feed
Facebook is testing a new feature that will recommend posts from businesses in users’ News Feeds.
Instagram testar möjlighet att välja om man vill se antalet gilla-markeringar eller inte
Nytt test från Instagram – gällande visningen av gilla-markeringar igen. Den här gången handlar det om att ge användare chans att välja: om man vill visa antalet gilla-markeringar i sina inlägg om man vill eller inte – och mest intressant – om man vill se antalet gilla-markeringar på andras inlägg.
Facebook överväger även att göra det i Facebook-appen. Och, ja, det är ju överlag lite trenden just nu: allt mindre fokus på snabba kickar och allt mer på genuint engagemang.
Instagram will let some users choose whether they want to see like counts
Instagram said on Wednesday that they would begin testing a feature that lets users opt out of seeing like counts on their posts and other people’s posts.
Facebook kan ha brutit mot GDPR i samband med läckan av en halv miljard användares information
Förra veckan skulle kunna sammanfattas som en ”läckvecka”. Information från totalt över 1 miljard konton läckte ut, 533 miljoner från Facebook och 500 miljoner från LinkedIn (plus över 1 miljon från Clubhouse). I båda fallen försökte tjänsterna, förstås, spela ned allvaret. Ett av argumenten var dessutom att själva läckorna inte skedde nu, utan för ett tag sedan.
Och visst. I Facebooks fall handlar det om ett säkerhetshål som ska ha täppts till i augusti 2019, så det är data som är 1,5 år gammal. Men vi kan nog anta att den mesta informationen fortfarande är rätt aktuell.
Facebook gick inte ut och meddelade sina användare om läckan och har inga planer på att göra det nu. Och det förstnämnda blir en intressant twist i historien. Det verkar som att Facebook bröt mot GDPR i samband med intrånget – i och med att de inte informerade myndigheter om vad som hände inom de 72 timmar som stipuleras av GDPR. Ja, eller Facebook verkar inte ha sagt något efter det heller – förrän att uppgifterna senaste veckan blev allmänt kända – vilket förstås är ännu värre.
Facebook försöker dessutom på något sätt argumentera att eftersom datan skrapades så var det inget riktigt intrång, typ. Vilket känns som ett… sådär stabilt argument. Facebook kan förstås också argumentera att de inte bröt mot tidsfristen för anmälan eftersom de fick veta det först nu. Vilket inte heller känns som en helt lysande argumentationsväg.
Blir intressant på hur EU kommer att se på den massiva Facebook-läckan. Och kanske framförallt på Facebooks hantering av den. Vi kan väl anta att det inte kommer att sluta med lysande recensioner. (Ja, och dessutom kanske ovanstående även gäller Microsoft och datan som läckte ut från LinkedIn.)
Facebook’s tardy disclosure of breach timing raises GDPR compliance questions | TechCrunch
The question of whether Facebook will face any regulatory sanction over the latest massive historical platform privacy fail to come to light remains
Twitter kliver in i Afrika för första gången
Ett väldigt litet och väldigt stort steg: Efter 15 år kliver Twitter för första gången in i Afrika. Ghana är första land ut och därmed också Twitters nya Afrika-huvudkontor. (Well, enda kontor… När det finns folk där. Eftersom alla jobbar på distans…)
Nu betyder det här förstås väldigt lite för människorna runt om på den massiva kontinenten som redan tidigare har använt Twitter. Inte heller direkt så att några hundra miljoner afrikaner kommer att börja använda Twitter i morgon som följd av det här. Men Twitters beslut att rulla ut en egen organisation i Afrika säger säger två större saker.
Den ena är förstås att Twitter, liksom många stora (tech)västbolag spelar det långa spelet. Riktigt långa spelet. Medan mycket fokus kommande tio år kommer ligga på Indien och Sydostasien så börjar man redan nu rigga sig för det som väntar efter det: när Afrika fullt ut blir internetiserade. Twitter vill vara på plats och knyta nära band med de afrikanska företag som redan nu är i full färd med att digitalisera Afrika.
Det anda är att det här också nog är del i att Twitter själva är i en rätt rejält makeoverfas. En ambition att bli något annat än idag. Eller åtminstone bredare.
Twitter to set up its first African presence in Ghana | TechCrunch
Twitter CEO Jack Dorsey, via a tweet, announced that the company would be setting up a presence in Africa. ”Twitter is now present on the continent. Thank
TikTok
TikTok har över 700 miljoner månadsanvändare och rullar ut nya annonsformat
Lite nya siffror om TikTok-användandet – via en intern presentation som har läckt ut.
TikTok hade 732 miljoner månadsanvändare globalt i oktober förra året. Lär förstås vara mer nu. Känns dessutom som att det bara handlar om just TikTok. Ägaren Bytedance gick förra året ut med att TikToks kinesiska systerapp Douyin hade över 600 miljoner dagliga användare – så vi kan nog utgå från att TikTok och Douyin tillsammans har över 1 miljard månadsanvändare redan.
TikTok-användarna öppnar appen 19 gånger om dagen och lägger då totalt 89 minuter.
Dessutom är TikTok på gång med nya annonsformat:
- Collection ads: Ett format som gör det möjligt för företag att blanda sin produktkatalog med sina videos. Produktplacera i videos och länka till produkter för direkt köp, alltså.
- Dynamic ads: Automatisk retargeting av ”relevanta produkter baserade på vad användarna har visat intresse för i annonsörers sajter och appar”.
- Promo tiles: Stöd för att skjuta ut aktuella erbjudanden till annonser.
- Showcase tiles: Innehållskapare kan lägga till länkar till produkter de pratar om, komplett med tumnagel.
Taking stock of TikTok: The Bytedance app’s key figures revealed
Leaked pitch deck reveals TikTok had 732 million global users in October 2020, and that its average user opens the app no less than 19 times a day.
TikTok lägger till autotextande
Bra grej från TikTok: autotextande. Ungefär det som numer är standard hos snart sagt alla plattformar där användare kan dela innehåll. Syftet är förstås att göra plattformen mer inkluderande för döva och hörselskadade användare, men är bra även för andra (jag älskar exempelvis autotextande, eftersom jag nära nog alltid lyssnar på musik). Går även att redigera de autoskapande undertexterna i efterhand.
Kommer först för amerikansk engelska och japanska och därefter ska fler språk följa ”kommande månader”. Vi kan väl däremot anta att svenska som vanligt inte ligger högst upp i utrullningslistan. Men bra grej oavsett.
TikTok Introduces Auto Captions
TikTok is launching auto captions in an effort to build a more inclusive app experience for users who are deaf or hard of hearing.
TikTok lägger till verktyg för att enklare skapa nativeannonser
Ny funktion från TikTok – ungefär som det som finns hos alla andra plattformar: inbyggt verktyg för att enklare skapa nativeannonser för TikTok.
TikTok Introduces A New Video Editor For Native Video Ads
The new TikTok Video Editor makes it easy for advertisers to easily and effortlessly create native TikTok video ads.
Clubhouse
Clubhouse för Android kan komma i maj
När kommer Clubhouse till Android? Lite olika bud. Framåt sommaren har det mest känts som. Men nu kommer lite nu bud att det kanske är dags redan nästa månad.
Annars är väl största Clubhouse-frågan om de hinner släppa en Android-app innan de blir uppköpta.
Clubhouse’s Android App Could Be Released as Soon as May 2021
Clubhouse’s Android App could release as soon as May 2021 hints tweet by the company’s Android developer. Clubhouse CEO and co-founder had confirmed the development of the Android app in February 2021.
LinkedIn gör det enklare att fylla luckor i CV:t och för frilansare att ange vad de gör
LinkedIn börjar så sakteliga komma ikapp arbetsmarknaden. Två nya profilfunktioner:
Möjlighet att fylla i luckor i CV:t: Ironiskt nog är exemplet som ges mer eller mindre ”hemmafru”, men det handlar om att man enklare kan visa varför man har luckor i sitt CV. Som att man har varit föräldraledig.
Enklare för frilansare att ange vad man gör: LinkedIn lägger till stöd för frilansare och egenföretagare utan att behöva ange en arbetsgivare.
A Better Way to Address Career Gaps
More than 2.5 million women left the workforce during the COVID-19 pandemic, many voluntarily, due to a sudden lack of childcare or to manage virtual learning for their children. Additionally, a disproportionate amount of women’s jobs were affected by the pandemic, and our global labor market data finds that women’s hiring is more vulnerable, and prone to economic shocks, and business disruption than men’s.
Triller
Triller köper två nya bolag och får ny VD
TikTok-konkurrenten Triller gasar för fullt just nu: två nya uppköp och dessutom ny VD.
Uppköpsmässigt handlar det om AI-konversationsplattformen Amplify.ai och eventströmningstjänsten FITE TV. Dessutom byter företaget alltså VD. Det är Amplify-VD:n Mahi de Silva som tar över skutan medan nuvarande VD:n Mike Lu tar över moderföretaget TrillerNet, där han kommer ägna sig åt investeringsfrågor.
Uppköpen visar att Triller, precis som TikTok, förstås har ambitioner långt bortom att ”bara” vara en kortvideoapp. Både vad gäller nytta och nöje.
Triller owner gets a new CEO with acquisition of Amplify.AI; also acquires livestreaming service FITE TV | TechCrunch
Would be TikTok competitor Triller, operated by parent company TrillerNet, is gaining a new CEO, the company announced today. The short-form video app
Sök/SEO
Apple börjar fota de svenska vägarna
Sugen på att fotobomba Apple-bilen? Nu får du chansen! Apples motsvarighet till Googles Street View kommer bokstavligen talat börja rulla ut i Sverige i vår. Åtminstone själva insamlingsdelen. Mellan april och juni kommer Apple-bilar fota svenska vägar och senare i år springa runt med handkameror.
Apple steppar alltså upp sin egen karttjänst ytterligare genom att börja samla in eget bildmaterial i fler länder. Förstås för att förbättra upplevelsen framförallt i iOS. Men Apples ambitioner att växla upp även utanför sin egen trädgård blir allt mer uppenbar.
Än så länge är Google förstås den givna karttjänsten. För oss som varit med länge. Men tittar vi specifikt i iOS så lär Apples karttjänst vara rejält mycket mer använd. Om man så vill: passivt använd. Alltså när man inte aktivt börjar i en karttjänst utan hamnar i en karttjänst som del i en annan kontext. Apples kartor har än så länge… en bit kvar till Googles. Men de är i stort numer ett rätt fullvärdigt alternativ för de vanligaste, rätt basala, kartbehoven.
Nu siktar Apple allt mer in sig på en annan målgrupp, inte minst via just egen lokalbildinsamling: My business-publiken. Företag, alltså. Göra karttjänsten så vass att behoven att googla minskar ytterligare.
Nu har Apple Maps-bilarna kommit till Göteborg
Apple har nu skickat ut sina kartläggningsbilar på vägarna i Sverige.