Kategorier
Sociala medier Sök/SEO Spaningar

Digitala spaningar vecka 17 2021

Instagram får innehållsskaparshoppar och marknadsplats för influencerinnehåll. Instagram får ny ljudfunktion. Facebook lanserar inbyggd Spotify-spelare. Twitter kan vara nära att lägga till dricksknapp. LinkedIn har nu 756 miljoner medlemmar. Kortvideoplattformen Triller lanserar en egen NFT-marknadsplats. Apple kan vara nära att lansera ett nytt sökannonsformat.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Kvartalsrapporter

Jag gick igenom några kvartalsrapporter och dök ner i siffrorna. Inklusive vad som sades mellan raderna. Som att Amazon kan vara nära ett historiskt paradigmskifte som företag, att Facebook bjöd på några överraskningar och att Twitter skruvade på hur de redovisar sina användarsiffror.

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Instagram får innehållsskaparshoppar och marknadsplats för influencerinnehåll

Så har Mark Zuckerberg gett oss en ny klass: han har konstaterat att Instagram behöver en större innehållsskaparmedelklass. Därför jobbar Facebook nu på några nya funktioner för Instagram:

Shoppar för innehållsskapare: möjlighet för innehållsskapare att sätta upp sina egna shoppar direkt i Instagram där de kan medelklasskränga grejer.

Affiliate-lösning för influencers: (a.k.a. inte medelklass) Lösning som ska göra det enklare för influeners att få betalt när de marknadsför produkter och tjänster.

Tinder för influence marketing: Ungefär samma lösning som finns på andra ställen, fast inbyggt dirrekt i Instagram. En ”marknadsplats för köpt innehåll”, där företag som söker influencers ska kunna hitta influencers som söker samarbeten.

All in all alltså tänkt som ännu bättre stöd för dem som hoppas kunna tjäna pengar på Instagram. Och förstås göra Instagram till en attraktiv plats att vara på för dem som inte redan är där.

Instagram is working on creator shops and a ’branded content marketplace’ for influencers

Instagram is working on a suite of new tools for influencers, including creator shops, affiliate commerce and a ”branded content marketplace.”

Facebook Marketplace har 1 miljard månadsanvändare, Facebook Shop 250 miljoner

Så har Facebook fått ännu en miljardtjänst. Facebook Marketplace, alltså Facebooks eget Blocket, har nu över 1 miljard månadsanvändare. Dessutom fick vi siffror om Facebook Shops: tjänsten har nu 1 miljon aktiva butiker och har över 250 miljoner månadsbesökare. En kvarts miljard ett år efter lanseringen, alltså. Det är… rätt bra.

Förutom att Facebook fortsätter samla på sig miljardtjänster (en klubb som en handfull företag i världen tillhör, med Google som etta) så visar det hur shopping blir en allt viktigare del av Facebook. Som del av användarupplevelsen, förstås, men också framåt potentiellt som del av intäkterna. Och det i sin tur är förstås del av att kunna minska annonsberoendet på sikt.

Facebook Marketplace has 1 billion users

Facebook’s push into e-commerce features is starting to pay off.

Instagram får ny ljudfunktion

Clubhouseandet fortsätter. Innan Facebook hinner få ut den Clubhouse-funktion de nyligen presenterade för Facebook och Messenger så släpper de det i Instagram – den app som Facebook inte nämnde under sin ljudpresentation. Nu går det att stänga av kameran under en Instagram Live-sändning. Och omvänt för den som känner för det: stänga av ljudet under en sändning.

Men det är ungefär det som Instagram lägger till. Inget handuppräckande och publikdeltagande så det är mer en, tja, Zoom-funktion. Det här är alltså sannolikt inget som är ett direkt sätt att kliva in på Clubhouse-liveljudområdet utan just en rätt naturlig utbyggnad av Instagrams Live-funktion.

Instagram tries to take on Clubhouse with audio-only livestreams

Facebook has introduced a new feature inside of Instagram Live that allows you to turn off your phone’s camera when broadcasting.

Facebook lanserar inbyggd Spotify-spelare

Ibland går det fort. Under förra veckans stora ljudpresentation från Facebook så droppade Mark Zuckerberg också ett samarbete med Spotify var på gång. Nu har det landat: en Spotify-spelare inbyggd i Facebook-appen. Lyssna på Spotify utan att lämna Facebook, alltså. Med andra ord hann musikintegrationen före podcastintegrationen.

Jämfört med podcastintegrationen som Facebook presenterade så bidde det mest en tumme med musikspelaren. En utbyggnad av den befintliga delningsfunktionen i Spotify. När du delar en låt till Facebook så kommer andra som ser ditt inlägg i flödet kunna dra igång låten och lyssna via en minispelare medan de scrollar vidare i flödet. Så med andra ord: egentligen mest ett nytt, tja, annonsformat. Exklusivt för Spotify.

(Vi noterar dessutom ”Looking for podcast” precis innan Spotify-spelaren dyker upp i videoklippet som presenterar funktionen. På tal om reklam för Spotify. Eller, tja, plantering.)

Facebook introduces a new miniplayer that streams Spotify from the Facebook app | TechCrunch

Facebook announced last week an expanded partnership with streaming music service Spotify that would bring a new way to listen to music or podcasts

Twitter

Twitter kan vara nära att lägga till dricksknapp

Så kan det vara dags för ännu ett test (antar jag) från Twitter: möjlighet att dricksa din favorit-twittrare. Samma funktion som på fler andra ställen, alltså. Däremot verkar Twitter ha byggt in intregrationer med fler tjänster för betalandet än vad som ofta är fallet: Bandcamp, Squares Cash-app, Patron, PayPal eller Venmo.

Ja, eller kodgrävande, åtminstone. Kan förstås komma att ändras innan funktionen börjar testas. För att inte säga när funktionen kanske/nog släpps till alla. Kanske blir möjlighet att lägga till lokala varianter eller till och med själv ange (som att kunna lägga till Swish).

Twitter may let you tip people for their great tweets right from their profiles

App researcher Jane Manchun Wong shared images revealing designs Twitter is apparently working on for some kind of tipping button that would live right on a user’s profile.

LinkedIn

LinkedIn har nu 756 miljoner medlemmar, annonserna omsatte över 3 miljarder 2021

I tisdags var det dags för Microsoft att kvartalsrapportera (en stark rapport överlag). Det innebar också att vi som vanligt fick ett par tidbits om hur det går för LinkedIn. ”Ett par” är väl nyckelfrasen i sammanhanget, med tanke på att Microsoft inte särredovisar särskilt mycket om LinkedIn. Men som sagt. Lite fick vi veta.

  • LinkedIn har nu 756 miljoner medlemmar.
  • Antalet besök ökade med 29 % och engagemangsnivån fortsätter att slå rekord.
  • LinkedIns omsättning ökade med 25 % på årsbasis. En snabbare ökning än för ett år sedan, då tillväxttakten var 22 %.

LinkedIns annonsverksamhet omsatte för första gången över 3 miljarder dollar senaste helåret (Microsoft har brutet räkenskapsår). Annonsintäkterna dessutom ökar i allt snabbare takt: 53 % Q4 2020, 60 % förra kvartalet. (Snap och Pinterest har också visat siffror senaste dagarna och som jämförelse ligger Snaps intäkter runt 2,8 miljarder och Pinterest på runt 1,9 miljarder motsvarande period.)

Så många bra siffror där. Förstås anledningen till att Microsoft väljer att lyfta fram dem. Problemet är förstås att de samtliga är rätt lösryckta. Vi vet fortfarande inte vad engagemangsnivån innebär i faktiskt användartal på exempelvis månadsbasis. Inte heller hur stor andel av intäkterna som annonserna står för.

No Title

No Description

Zoom

Zoom rullar ut Immersive view för att samla 25 mötesdeltagare i samma ”mötesrum”

Såååå…. det här kändes lite krystat i Teams. Ser lite snajdigare ut i Zooms version. Men känns fortfarande lite… mmmmmja…

Immersive view. Motsvarigheten till Teams Together mode. Samla upp till 25 mötesdeltagare i samma virtuella ”rum”. Med stöd för mötesarrangören att leka Sims med deltagarna (ja, eller åtminstone hantera placeringen. Eller låta Zoom göra det.)

https://venturebeat.com/2021/04/26/zoom-launches-immersive-view-to-unify-participants-in-the-same-virtual-room/

Triller

Kortvideoplattformen Triller lanserar en egen NFT-marknadsplats

Den mindre TikTok-konkurrenten Triller må ifrågasättas för sina användarsiffror, men man kan inte beskylla dem för att inte testa nya saker. Senaste initiativet: en egen NFT-marknadsplats. Ett ställe där man alltså kan sälja och köpa digitalt innehåll via NFT-formatet, tänkt att kunna skapa unika, begränsade exemplar av digitalt innehåll. De första saker som såldes var videos kopplade till en boxningsmatch som också liveströmmades via Triller.

Det givna för en kortvideoplattform som Triller är förstås att nischa sig inom just olika former av NFT-videoinnehåll, men med tanke på att Triller dessutom sedan starten haft ännu mer musikprofil än TikTok så är det förstås inte orimligt att bara musik i olika förpackningar hittar in där.

Överlag känns NFT i samband med just musik som en väldigt spännande kombo framåt. Det är inte omöjligt – ja, eller jag är nästan övertygad om det – att vi kommer att se egna NFT-initiativ från de stora musikströmningsplattformarna. Som del av den nya generationens MySpace som inte minst Spotify håller på att bygga upp.

https://www.tubefilter.com/2021/04/09/triller-launches-nft-marketplace-jake-paul-token-set/

 

Sök/SEO

Apple tar sig ännu mer an Google Maps med eget rekommendationssystem för Kartor

Som alltid när Apple (ja, eller alla andra företag eller fenomen med passionerade/fanatiska fans) presenterar nya produkter så är det alltid några som går igenom dragningar in i minsta detalj. Och funderar på vad just de minsta detaljerna kan betyda. Som att Apple visade upp skärmdumpar med sitt eget rekommendationssystem för kartplatser.

En lite detalj i det stora hela, förstås. Inte heller något nytt – det har varit på gång ett tag med tester av det här. Men att det fanns med i presentationen drar igång spekulationer om att Apple kan vara beredd att börja rulla ut funktionen bredare än idag.

Till skillnad mot Google så har Apples karttjänst inte haft någon egen data kring rekommendationer (och även annan slags platsspecifik data från användare). Det kan nu alltså vara på väg att börja ändras brett. 

Och det är ännu ett tecken på hur Apple allt mer rampar upp sin karttjänst till att bli en betydligt mer informationsrik plats än bara ett ställe för att se adress och position. Ett ställe där företag kan bygga upp sin närvaro. Precis som hos Google Maps.

Och ja. Apple får också allt större ambitioner att bli ett fullständigt alternativ till just Google Maps. Även utanför Apples eget ekosystem.

Apple Maps Native Ratings System Coming to US Places of Interest, Perhaps as Early as Next Week

With the release of iOS 14 and macOS 11, Apple introduced a new way for users to review places of interest and upload photos to Apple Maps that…

Apple kan vara nära att lansera ett nytt sökannonsformat

Vilken dag som helst är det dags förr iOS 14.5 att landa. Den version som framförallt har fått uppmärksamhet eftersom den kommer att tvinga alla iOS-appar att be sina användare om lov innan de börjar annonsspåra dem. Men det ser ut som att Apple lite i skuggan av den utrullningen också kommer att uppa sitt eget annonsgame. Med ett nytt sökanonsformat.

Apple ser ut att rätt snart lägga till ett nytt annonsformat som kommer att återfinnas under Rekommenderas-rubriken när du går in i sökläget i Appstore. Kommer alltså fungera ungefär som de sökordsannonser som redan finns i appbutiken men med en skillnad: det är alltså annonser som visas innan du har börjat söka efter något.

I det stora hela är Apple rätt liten på annonsområdet förstås, men de nuvarande sökordsannonserna ska dra in en miljard dollar om året åt Apple. Apple ser säkert gärna att den åtminstone dubblas. Vi kan dessutom anta att det här formatet kommer att bli dyrare än det befintliga. Återstår att se om det kommer finnas stöd för en (väldigt liten) takeover eller om det är rent intressebaserat.

Oavsett så lär det här inte direkt minska ilskan och irritationen mot Apples upplevda satsning att rigga spelplanen.

https://www.businessofapps.com/news/apple-tests-new-suggested-app-ad-format/

Apple fortsätter satsa allt mer på sök

Ny uppdatering i Appstore: Apple har nu lagt till sökförslag för att finjustera sin sökning. Sök på en bred fras och få förslag på ”underkategorier” som gör att du kan smala av urvalet

Det här känns rätt… revolutionerande 2021. Eller kanske… något decennium för sent.

Med tanke på att funktionen dessutom rätt mycket ser ut som en copy-paste på Google så är det förstås än mer obegripligt att det här inte har kommit tidigare. Inte direkt raketvetenskap. Men det är ju Apple lite i ett nötskal. De gör som alla andra när alla andra efter ett tag har visat att det funkar. Apple kör ju överlag med lite good enough när de väl har släppt något. Det var först när precis alla ville hoppa på podcasttåget som Apple började utveckla sin egen poddnärvaro. Det funkade tillräckligt bra, tyckte Apple. Inte minst som det egentligen inte fanns någon annan stor spelare.

Så visst går det att raljera över det här. Och det är milt sagt ett litet tillägg. Men det är också del av en större ambition hos Apple som blir allt tydligare: allt mer fokus på sök. Framförallt i sina egna tjänster och i sitt eget ekosystem. Men ambitionerna börjar också kliva utanför äppelskalet. Där sök och karttjänst så sakteliga börjar marknadsföras som helt fristående tjänster. Läs: som skulle kunna konkurrera med andra som erbjuder sök- och kartfunktionalitet.

App Store Now Offers Search Suggestions

Apple today announced that the App Store is now offering search suggestions, a new feature that’s designed to make it easy to locate exactly what…


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *