Kategorier
Detaljhandel/e-handel Sociala medier Sök/SEO Spaningar

Digitala spaningar vecka 23 2021

Facebook lägger till nya sätt för innehållsskapare att tjäna pengar. Instagram gör det möjligt att tagga två företag i sponsrade inlägg. Instagram berättar hur algoritmen fungerar. USA upphäver förbuden mot TikTok, WeChat och Alipay. Pinterest lägger till shoppinglistafunktion. Google skrotar sitt auktionsprogram för sökmotorer i Android inom EU. Amazon och Walmart lanserar medicinprenumerationer.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Veckan artikel

De 9 största nyheterna som Apple presenterade under WWDC 2021

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook lägger till nya sätt för innehållsskapare att tjäna pengar

När Facebook körde sin F8 Refresh i förr veckan, alltså Facebooks utvecklarkonferens, så kändes det som en väldigt sömning historia. Facebook har kommit med mer intressanta utspel efter själva keynotepresentationen än under den. Här är ett sådant: fler sätt tänkta att göra det möjligt för instagrammare och facebookare att tjäna pengar på sitt innehåll.

Inbyggt affiliate-verktyg: det här spekulerades det om för ett par veckor sedan och nu är det officiellt att Instagram kommer att börja sin affiliate-lösning. Innehållskapare ska alltså kunna hitta produkter, dela dem med sina följare och sedan få betalt för köp de genererar, allt direkt inuti Instagram. Kommer också en ny affiliate-märkning för dessa inlägg.

Enklare att skapa eller länka sin egen merchshop som kommer finnas tillgänglig i profilen. Möjligheten att länken en shop till en profil ska rullas ut globalt nu.

Gamification av dekaler och stjärnor: Facebook vill få mer snurr på försäljningen av dekaler och stjärnor (där följare alltså kan engångsköpa den här typen av saker för att stötta sina favoritskapare). Det kommer bli möjligt att få bonusutbetalningar om man ”når vissa milstolpar”. Så se fram emot att dekal- och stjärnutmaningar blir en grej.

https://about.fb.com/news/2021/06/new-ways-for-creators-to-make-a-living/

Facebook börjar visa hur stor del av innehållsskapares intäkter som Apple och Google tar

Ha. Two can play that game. Efter att Apple steg för steg har tvingat företag att bli allt mer transparenta i hur de använder sina kunders data (och vilken data), plus att Apple förstås också begränsat annonsörers möjligheter att spåra användare kors och tvärs över internet, så är det nu Facebooks tur att göra samma sak mot Apple. Facebook presenterade igår en ny rapport som kommer visa hur stor del av innehållsskapares intäkter som Apple (och Google) tar ut i avgift.

Att Facebook presenterade den här nya ”intäktstransparensrapporten” i måndags var förstås ingen slump. Det var samma dag som Apple höll årets upplaga av WWDC - Apples årliga utvecklarkonferens. Men i ett större perspektiv så är det här också del av de utredningar och stämningar som just nu pågår mot främst Apple gällande Appstore. Inte minst nivån på avgifterna.

Att Facebook irriterat sig extra mycket på det här handlar inte bara om att Apple sabbar Facebooks annonsaffär med sina spårningsbegränsningar eller att Apples VD Tim Cook älskar att använda Facebook som integritetsskurk - det är också (och framförallt) bevis på att Facebook allt mer handlar om prenumerationer och betalfunktioner. Att Facebook alltså allt mer aktivt försöker jobba sig bort från det massiva annonsberoendet.

Facebook will show creators how much money Apple and Google take from them

Facebook is going to launch a new interface for creators that shows how different fees affect their earnings on the platform, CEO Mark Zuckerberg announced.

Facebook kommer inte ta ut avgift för sina betalfunktioner förrän 2023 - och då ”lägre än Apples avgift”

I måndags, i skuggan av Apples WWDC-konferens, så passade Facebook på att ge Apple några tjuvnyp. Facebook presenterande en ny, kommande ”avgiftstransparensrapport” som ska visa hur stor del av innehållsskapares intäkter via Facebook som försvinner till Apple och Google. Men det kanske viktigaste som den funktionen kommer att ha när den släpps är att visa att Facebook å sin sida inte kommer ta ut någon avgift alls fram till 2023.

I ett inlägg berättade Mark Zuckerberg att Facebook inte kommer att ta ut någon avgift för sina betalfunktioner förrän 2023. Saker som de rätt nya betalevenemangen, följarprenumerationer och ”vår kommande, oberoende nyhetsprodukt”. Och när Facebook väl tar ut avgift så kommer den vara ”lägre än de 30 % som Apple och andra tar”.

Facebook gör det för att hjälpa innehållsskaparna på sina plattformar, men ska man vara lite elak så kan vi konstatera att de 1,5 åren är den tid funktionerna behöver för att nå riktigt kritisk massa. Facebook subventioner alltså funktionerna för att få fler att använda dem. Facebook har alltså också gett oss en tidplan för när de tror att betalfunktioner på riktigt ska börja göra avtryck i Facebooks intäkter. Och det är ännu ett bevis på hur handskarna verkligen börjar åka av mellan techjättarna.

Instagram gör det möjligt att tagga två företag i samma sponsrade inlägg

Nya funktioner i Instagram, mer specifikt vad gäller sponsrat innehåll.

  • Möjlighet att tagga två varumärken i samma sponsrade inlägg (med tillhörande godkännandeflöde för båda varumärkena)
  • Lägg ut sponsrat innehåll före godkännande: En lite intressant funktion, men säkerligen tänkt att tvinga fram lite snabbare processer: innehållsskapare kan publicera sponsrade inlägg innan företaget (eller företagen) som betalar har godkänt innehållet. Inlägget taggas som betalinnehåll, men däremot kommer inte varumärkesnamnet synas förrän godkännandet är i hamn.
  • Varumärken får tillgång till statistik för organiska inlägg i Reels eller Live där varumärket har taggats: Om någon taggar ett varumärke i ett organiskt Reels- eller Live-inlägg så får det taggade varumärket tillgång till statistik om det inlägget.

Den sistnämnda kommer bli intressant att se hur den används. Det känns lite som en ny form av jobbansökan. Hej varumärket - kolla vad mycket snurr det blir på mitt innehåll, betala mig! Men det är förmodligen en funktion som kommer utvecklas i takt med att Facebook allt mer börjar dölja den här typen av statistik. Det behövs helt enkelt andra sätt att kunna se hur stor och relevant en innehållsskapare är för ett varumärke. Här är ett sådant potentiellt sätt.

Instagram Unveils Branded Content Updates, Including Ability To Tag 2 Brands In Single Sponsored Post - Tubefilter

Ahead of its inaugural Creator Week, kicking off tomorrow, Instagram has unveiled several updates to the way in which branded content is published and displayed on its platform. The changes, Instagram says, serve to increase transparency and make it easier for brands and creators to manage their relationships.

Instagram berättar hur Instagrams algoritm fungerar

Tycker du att algoritmgissande är roligare än padel? Grattis i så fall! Ja, eller ”spoiler alert” beroende på hur du ser på saken. Instagrams VD Adam Mosseri la oavsett idag ut ett inlägg där han går igenom varför du får se det du ser på Instagram och hur det du gör matar algoritmen.

Shedding More Light on How Instagram Works

Today, we're sharing the first in a series of posts that will shed more light on how Instagram's technology works and how it impacts the experiences that people have across the app.

Facebook lyfter grafiska identiteten för Workplace - blir allt mer tjänst på egna ben

Kommer ni ihåg när Facebooks intranätsersättare Workplace lanserades? Införsäljningsargumentet var ungefär: folk är vana vid Facebook och det här är Facebook-gränssnittet rakt av med några lite mer riktade intranätsfunktioner. Sedan dess har Workplace fortsatt växa lite i Facebook-skuggan, men nu verkar Facebook ha bestämt sig för att tjänsten ska stå på egna ben: uppdatering av den grafiska identiteten. Lila är numer färgen som gäller.

Det kan med andra ord tyckas vara en rätt liten förändring, men strategiskt är det ett rätt stort steg för Facebook. Om man så vill: man ger sig nu mer in i direkt konkurrens med de övriga samarbetsverktygen. Saker som Slack, Teams och Google Docs. Man kopplar därmed också bort Workplace lite från vanliga Facebook. Ett beslut som går lite stick i stäv med Facebooks allt mer tydliga ambition att samla alla sina stora tjänster under Facebook-varumärket. Men jag misstänker att det är ett medvetet drag - ”data” och ”Facebook” är inte två ord som, för de flesta, är något som bör förekomma i samma mening. Framförallt inte när det handlar om arbete.

Visst, samtliga har lite olika styrkor, men det de har gemensamt är att de allt mer ger sig in på varandras områden. För Facebook är svagheterna ungefär allt som har med själva dokumentsamarbetandet att göra. Workplace är en rätt uttalad internkommunikationsplattform. Som Slack var i början. Men jag misstänker Facebooks ambitioner på samarbetsområdet bara har tagit sina första steg.

Workplace From Facebook Refreshes Its Brand Identity

Iris is the enterprise platform's new primary color.

Facebooks nyhetsbrevstjänst Bulletin kan lanseras redan i juni

2020-talet har, ironiskt och överraskande, rätt mycket handlat om en hel massa revivals. Som att datorn fick sig ett jätteuppsving och att röst över internet blev hetare än hetast. Och nyhetsbrev. Vissa har köpt sig till nyhetsbrevsfunktionalitet, som Twitters köp av Revue, och andra bygger själv. I det sistnämnda facket hittar vi Facebook, som har omgärdats av nyhetsbrevsrykten åtminstone sedan Revue-köpet blev känt. Och det verkar som att Facebooks tjänst kan vara riktigt nära förestående. Kanske redan den här månaden.

Vi vet inte särskilt mycket om Facebooks tjänst. Men uppgifter har talat om att den kommer att heta Bulletin och finnas både i gratisversion och i betalversion. Men det riktigt intressant är förstås hur Facebook tänker jacka in det här i sin övriga produktportfölj.

Visst. I stort är ett nyhetsbrev inte särskilt annorlunda från att ha en Youtube-kanal eller Facebook-följare. Men ett nyhetsbrev är trots allt ett rätt annorlunda format jämfört med vad Facebook mest jobbar med. Inte minst vad gäller verktygen för att skapa nyhetsbreven, men även hanteringen av sändlistan (rimligtvis kommer Facebook inte låsa in nyhetsbrevsskapare i sin plattform, utan erbjuda exportmöjlighet). Plus förstås vilken prismodell och intäktsdelning som kommer bli aktuell.

Facebook's answer to Substack could be out by the end of June

Bulletin is reportedly Facebook's upcoming Substack-like newsletter service, and we might see its debut very soon.

TikTok

USA upphäver förbuden mot TikTok, WeChat och Alipay

Både väntat och oväntat: Joe Biden upphäver förbuden mot TikTok, WeChat och betalappen Alipay. Idag skrev han under två presidentbeslut som upphäver Trumps motsvarigheter. De som alltså startade en företagsaffärscirkus vars like vi förmodligen aldrig har sett tidigare. Men nu sätter alltså Biden definitivt punkt. Apparna (och TikTok-ägaren Bytedance överlag) får alltså fortsätta sina verksamheter i USA.

Det här var väntat med tanke på att Biden visat bokstavligen talat noll intresse att fortsätta slåss för förbuden (alla domstolsförhandlingar som har behandlat försöken att förbjuda de båda apparna har konsekvent sågats). Men det var ändå lite oväntat att Biden skulle gå så långt som att helt upphäva förbuden. Kändes nästan som att han tänkte låta saker och ting rinna ut i sanden och ha kvar förbudsdokumenten just in case.

Bara häromdagen så la Biden till ytterligare 59 företag i USA svarta-Kina-lista, företag som amerikanska företag alltså inte längre får ha affärer med. Biden har överlag flaggat för en fortsatt tuff hållning mot Kina. Men företagen som omfattas av senaste förbudssvängen är likt Huawei sådana som, rätt eller fel, sägs direkt eller indirekt arbeta med eller för kinesiska militären. Inte rena konsumenttjänster alltså.

Vi kan tänka att de drabbade företagen drog en officiell lättnadens suck. Bytedance har redan tidigare i år ett par gånger visat att de har utgått från att ungefär det här skulle hända.

Men, som sagt. Faran är inte hundra procent över för Bytedance, Tencent, Alibaba och andra kinesiska företag. Biden har istället gett USA:s handelsdepartement att göra en bredare granskning av appar ”med kopplingar till utländska motståndare som kan utgöra ett hot mot amerikansk datasäkerhet eller nationell säkerhet”. Det finns dessutom fortfarande gott om röster som vill se betydligt mer förbud mot Kina. Även på amerikansk mark. Och kinesiska affärer med och i amerikanska företag lär granskas hårt även i fortsättningen.

Biden revokes and replaces Trump orders banning TikTok and WeChat

President Joe Biden signed an executive order revoking the Trump-era bans on TikTok and WeChat. In place of the Trump order, Biden will direct the commerce secretary to investigate apps with ties to foreign adversaries that may pose a risk to American data privacy or national security.

LinkedIn

Har LinkedIn skruvat i algoritmen för att ranka upp delning av inlägg?

Första gången jag har sett det här. Kan det betyda att LinkedIn till sist har bestämt sig för att sluta delningsskamma?

Pinterest

Pinterest lägger till shoppinglistafunktion

När det pratas om shopping som del av allehanda plattformar som inte har börjat sina liv som e-handlare så pratas det förvånansvärt lite om Pinterest. Visst, inte så att Pinterest inte nämns, men inte alls i samma utsträckning som många av kollegorna. Extra ironiskt med tanke på att Pinterest numer rätt mycket hundra procent handlar om just shopping. Här kommer ännu en funktion på det här området: en… shoppinglista.

Ja, eller en produktpinslista om vi ska tänka som Pinterest. Alla produktpins som du har sparat hamnar nu automagiskt i en varukorg så att du snabbt och enkelt ska kunna klicka hem det du har pinnat ihop.

Inte nog med det: listan dubblar också som prisbevakningsverktyg. Om produkter du har lagt i listan sjunker i pris så kommer Pinterest att hojta till.

Just varukorgar för (typ) entrycksutcheckningar blir allt vanligare hos den här typen av plattformar. WhatsApp presenterade exempelvis just det för nån vecka sedan. Men det de har gemensamt är att de (förstås) är knutna till en specifik tjänst. Men skulle det här kunna förändras? Headless varukorgar, typ. Där du kan lägga till produkter från valfri plattform. Komplett med inbyggd realtidsprisjämförelse för att ge dig bästa priset för respektive produkt.

https://techcrunch.com/2021/06/07/pinterest-adds-a-shopping-list-feature-to-round-up-your-saved-products/

Övrigt sociala medier

Aktiemäklaren Robinhood lanserar Clubhouse-kopia

Vad kan vi inte få nog av? Precis. Clubhouse-kopior! Här kommer ännu en. Aktiemäklartjänsten Robinhood - som var mitt i hela Gamestop-kalabaliken i början av året - lanserar nu sin egen variant. En variant som blir del av Robinhoods vanliga app.

Precis det här lär vi se ungefär hur mycket som helst av kommande tiden: nischade tjänster som klonar Clubhouse rakt av för nischade samtal. Samtal och lösningar som kan byggas in i tjänsternas egna gränssnitt - som en app i Robinhood-fallet.

För är det något som Clubhouse har visat är att det är rätt lätt att locka in användare till panelsamtal och diskussioner som har låg tröskel och som kräver rätt lite insatser för att få till. Förutom att samtalen kan ske hos tjänsterna själva istället för på externa platser så kan de också få användarna att komma tillbaka oftare.

Robinhood competitor Public is launching in-app live audio programming

Public, a social network and stock trading app, is launching a live audio feature called Public Live that'll have the app hosting chats. Unlike Clubhouse or Twitter Spaces, however, not just anyone can host a chat. Public will employ its own moderators.

Vita huset håller sin första pressträff med influencers

Hur når man som regering ut med sin politik till unga människor? Är man Biden-administrationen hoppas man att pressträffar med influencers ska vara en sån väg. Därför höll Vita husets pressekreterare Jen Psaki sin första pressträff med ”social media stars”. En pressträff, men med influencers istället för vanliga journalister alltså.

Visst, den här typen av initiativ kan förstås lätt bli lite väl PR-plojiga och juryn sitter väl fortfarande och överlägger i frågan. Men att testa såna här saker är förstås oavsett väldigt bra. Framförallt för demokratisera själva samtalet.

Att det är viktigt att finnas i sociala medier börjar numer bli en rätt självklar insikt, även för politiker. Vi börjar ju nu få politiker som bokstavligen talat har växt upp här. Men det börjar också bli en skillnad i HUR politiker hanterar sin närvaro. Så här långt har det mest handlat om att politiker lägger upp en text eller en video som i bästa fall diskuteras - med bidrag från politikern i fråga - bland kommentarerna. Men det är fortfarande mestadels en envägskommunikation. Livesända frågestunder - i sociala medier men kanske än viktigare på de sociala mediernas villkor - är betydligt mer otäcka. Men just därför på sikt kanske också mer relevanta.

White House Press Secretary Jen Psaki Hosts First-Ever Briefing With Social Media Stars - Tubefilter

This afternoon, the White House hosted its first-ever press briefing with questions proffered exclusively by social media stars. The event, which streamed live on the official White House YouTube channel, was hosted by press secretary Jen Psaki.

 

Sök/SEO

Google skrotar sitt auktionsprogram för sökmotorer i Android inom EU

Inte för att jag funderar särskilt mycket på det här (framförallt eftersom jag inte kör Android), men nu när jag ser det känns det rätt självklart: Google skrotar sitt auktionsprogram för sökmotorer i Android.

I 2018 smällde EU till Google med en Microsoft. Google tvingades visa en prompt som gav nya användare möjlighet att välja vilken sökmotor de vill ha som förvald i Android, på samma sätt som Microsoft tvingades göra i Windows i början av 2000-talet alltså. Och Google löste det valfrihetsproblemet som Google är vana att jobba: genom att lansera ett auktionsförfarande. De olika sökmotorer som betalade bäst i olika länder i EU hade chans att vara en av de tre som användare kunde välja bland. Ja, eller två, eftersom Google själva alltid var ett av alternativen.

Men nu tar alltså Google bort betala-för-att-synas-kravet. Detta efter ”återkoppling” från EU-kommissionen. Läs: öh… nej?

Det här leder till en annan förmodligen betydligt viktigare fråga för Google: betyder det att EU nu till sist också kommer att ge sig på motsvarande fenomen i iOS - där det inte ges några alternativ och där den som betalar mest får platsen. En plats som nästan sedan starten har tillhört Google, med några få Bing-undantagsår när relationen var extra dålig mellan Apple och Google.

En fråga som blir extra viktig för Google när Apple visar upp allt större ambitioner att minska beroende av Google rejält i iOS - även när det gäller webbsök.

Google ditches pay-to-play Android search choice auction for free version after EU pressure | TechCrunch

Google is ditching a massively unpopular auction format that underpins a choice screen it offers in the European Union, it said today. Eligible search

 

Detaljhandel/e-handel

Netflix startar e-handel med Shopify

Vad tänker du på när du hör ”e-handel”. Precis. Netflix. Nu tar Netflix ännu ett e-handelssteg: en egen shop i samarbete med e-handelsplattformen Shopify. För att sälja prylar kopplade till olika Netflix-serier. En merchshop, alltså. Sånt som artister brukar ha. Och Netflix.

Visst, det går att raljera, men faktum är att det egentligen är konstigt att Netflix inte har gjort det tidigare. Åtminstone i egen regi.

Men det visar också att Netflix verkligen börjar känna av strömningskriget. Tillväxten hade redan innan det drog igång i slutet av 2019 (eller snarare en bit in på 2020) börjat mattas av och senaste kvartalsrapporten visade på samma trend. Inte så att det är röd tofs-katastrof, men tecknen finns där.

Och likt Spotify för lite över ett år sedan så lider Netflix av samma två svagheter: de är indie och de gör en grej. Nu kanske inte Netflix känns särskilt indie, men jämfört med konkurrenterna är de det. Och  medan konkurrenterna till stor del har andra verksamheter som de kan subventionera sina strömningssatsningar med så är Netflix bara strömningen.

Det börjar även för Netflix att tjäna mer pengar på sina befintliga kunder. Prishöjningar har varit ett sätt. Det här är ett annat.

Netflix: The Store! (Published 2021)

You streamed it. Now you can buy it at Netflix.shop, a new site that will offer everything from a "Lupin" side table to a "Yasuke" clock.

Amazon och Walmart lanserar medicinprenumerationer

Nästa initiativ inom vård och hälsa från Amazon: en medicinprenumeration. Betala en fast månadsavgift för att få dina mediciner. Dessutom i olika prisklasser beroende på vilka slags mediciner du behöver.

För nån vecka sedan dök det upp uppgifter som sa att Amazon siktar på att börja rulla ut fysiska apotek som en förlängning av uppköpet av onlineapoteket PillPack och utrullningen av egna fysiska vårdcentraler för Amazon-personalen. Återstår att se hur det blir med den saken, även om jag är rätt övertygad om att Amazon kommer att ta det här steget (och då inte främst för att få fysiska apotek utan för att få fler ”fysiska platser” överlag).

Och som av en händelse presenterade stora USA-konkurrenten Walmart ungefär exakt samma tjänst bara häromdagen - med det sexiga namnet Walmart+ Rx for less.

I båda fallen ser det dessutom som att oförsäkrade eller de som väljer Walmart eller Amazon istället för något annat subventionerat medicinprogram så kan det bli rejäla rabatter - om man alltså är Prime- eller Walmart+kund.

Med andra ord: Både Amazon och Walmart siktar på att bli tunga spelare även inom sjukförsäkring.

https://www.reuters.com/business/healthcare-pharmaceuticals/amazon-pharmacy-offers-half-yearly-prescriptions-starting-6-2021-06-08/

Shoppare väntas lägga över 1 miljard timmar i Amazons app under Prime-veckan

Black Friday och Cyber Monday i all ära, men Amazon har satsat allt mer på att göra sin egen Prime Day till sin stora shoppinghögtid. De är milt sagt på god väg. I år bedömer AppAnnie att Amazon-shoppare kommer att lägga över 1 miljard timmar i Amazons shoppingapp under Prime-veckan (precis som de kinesiska shoppinghögtiderna så har Prime Day växt långt bortom bara en dag).

1 miljard timmar är… en del. Det är dessutom 25 % mer än Prime-veckan 2020.

Tittar man på diagrammet i artikeln så ser vi också att Prime kommer att passera förra årets upplaga av kinesiska jätteshoppinghögtiden Singles Day rejält. Det är då vi börjar komma in på asteriskerna i AppAnnies siffror. Likt SensorTower tittar AppAnnie bara på Google Play och eftersom Google Play inte finns i Kina så är Kina alltså inte alls med. Men inte bara det: AppAnnies Prime-uppskattningar handlar bara om Android-mobiler.

Vi kan med andra ord snarast utgå från att tiden i Amazons app under Prime-veckan kommer att ligga runt… 1,5 miljarder timmar?

Minns ni för några år sen? När appen var död och den responsiva webben tog över? Eller hur, säger 2021.

Shoppers Expected to Spend 1 Billion Hours on Mobile During the Week of Prime Day 2021 | data.ai Blog

As the retail industry moves toward pandemic recovery, time spent in mobile shopping apps is up 30% YoY.

Alibaba lanserar livevideoshoppinglösningar - för marknader utanför Kina

Livevideoshopping är som bekant väldigt inne just nu. Ännu mer i Kina än här hos oss än så länge. Det vill Alibaba förstås kapitalisera mer på: nu lanserar de en dedikerad livevideoshoppinglösning som del av sitt molnerbjudande. Men det intressanta är att det kommer samtidigt som Alibaba steppar upp sina molnambitioner - utanför Kina.

Kinesiska företag har betydligt mindre bråttom ut i världen än, tja, svenska. Har man en hemmamarknad som består av över 1 miljard människor så kan man unna sig det. Ett tag. Men efter ett tag tar även antalet kineser slut, något som gjort att konkurrensen om kunderna och kundernas tid hårdnar allt mer mellan Kinas techjättar. Men att ta klivet utanför landets gränser är meckigare i Kina än i många andra länder. Både på grund av att Kina har det styre som de har, inklusive all övervakning, men också på grund av att Kina isoleras allt mer ekonomiskt. Framförallt drivet av USA:s sanktions- och svartlistningsinitiativ.

Men att Alibaba nu alltså höjer ambitionerna för sin molnverksamhet är också ett stort steg mot att skaffa sig en större direkt närvaro i fler länder. Förstås främst i andra asiatiska länder på kort sikt, men de lär ta upp konkurrensen med andra molnspelare även på andra marknader kommande år.

Och att de kopplar på en dedikerad livevideoshoppinglösning till sitt erbjudande kan göra Alibabas molntjänst till ett väldigt intressant alternativ för e-handlare. Inte minst om Alibaba också kan förpacka det med sitt erfarenhetsförsprång på området.

No Title

No Description

E-handeln har högre penetration i Indonesien än i Sverige

En rätt intressant och nyttig siffra att ha med sig: en rapport från Momentum Group som säger att e-handeln i Indonesien stod för totalt 20 % av den totala retailförsäljningen under 2020. Upp från 2 % 2016 och sett till andel högre penetration än i länder som USA, Frankrike, Danmark, Norge och… Sverige.

Vadårå, vad är det för särskilt med det då? kanske någon nu undrar. Asien ligger ju jättelångt fram när det handlar om mobilt och digitalt. Det är förstås helt sant, men ”Asien” är ungefär som ”Afrika”. Inte en enda homogen marknad.

I Asien hittar vi de superdigitala länderna som Kina och Sydkorea, som vid det här laget är rejält mogna ekonomier även om det fortfarande ses som tillväxtmarknader. Sedan har vi en hel radda länder som har kommit mer eller mindre långt i klättringen uppför medelklasskurvan. Här får Indien nära nog allt strålkastarljus, vilket inte minst får just Indonesien att hamna i skuggan. Trots att landet är världens fjärde största sett till befolkning.

Att e-handeln är så stor i Indonesien, förstås delvis coronadopat, är både självklart och rätt oväntat. Oväntat (kanske fördomsfullt) med tanke på att den infrastruktur som krävs för e-handel inte är lika utbyggd som här hos oss. Självklart med tanke på att ”gamla” vanor inte är lika inarbetade och gamla där. Inte minst eftersom vi pratar om en förhållandevis ung befolkning.

https://www.techinasia.com/indonesia-ecommerce-40b-market


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *