Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
- Del 1: Sociala medier
- Del 3: AI – artificiell intelligens, AR/VR, Mobilt, Ekonomi och finans, Övrigt
Sociala medier
LinkedIn släpper nya employer branding-funktioner
Dags för LinkedIn att släppa några nya funktioner. Den här gången med fokus på employer branding.
My company tab: LinkedIn-sidor får nu en ”yta bara för anställda” som har som syfte att, tja, bygga upp och samla företagets anställda som en LinkedIn-gemenskap. Ungefär som den marknadsplats för frilansare som LinkedIn släppte förra veckan så handlar det mest om en ompaketering och tjänstefiering av saker som redan går att göra.
Inlägg som delas av ett företags LinkedIn-konto kan ”med ett klick” delas över till den nya medarbetarytan och LinkedIn kommer sedan att meddela företags anställda om att nytt innehåll har lagts ut och dessutom ”skicka anställda direkt till återpubliceringsupplevelsen” (lär låta lika knasigt på engelska).
Det handlar med andra ord om en funktion som ska göra det enklare för anställda att eka vidare sådant som företaget har lagt ut. Det borde rimligtvis en gång för alla betyda att LinkedIn inte längre rankar ned vidaredelning. Ja, eller vad det egentligen nog handlar om: när folk delar inlägg vidare så gör de det utan att tillföra något eget som kan trigga engagemang i det egna nätverket. Och, tja, då tokdör ju inlägg.
Den nya funktionen får också ny statistik och möjlighet att visa upp andra ”milstolpar” för företaget, som nya medarbetare.
Visa ett företags arbetspolicy: Mer specifikt funktion som gör det möjligt för företag att tydligt (?) visa upp om man är ett kontors-, distans- eller hybridarbetsplatsföretag. Plus även andra saker, som exempelvis vad som gäller kring vaccingering.
Customizable competitor analytics: Möjligt att jämföra företagets LinkedIn-framgångar med upp till nio andra organisationer. I dagsläget är det begränsat till användartillväxt och hur organiskt innehåll presterar, men fler parametrar är på gång – som engagemangsgrad.
What’s New With LinkedIn Pages: Quickly Attract Top Talent With New Tools
We’re excited to introduce a few new LinkedIn Pages features that are designed to help your brand share more about your organization and culture to more quickly attract top talent while retaining your current employees.
Twitter gör det möjligt att söka bland tweets av en enskild twittrare
En ny funktion från Twitter som känns så där sjukt given: en ny sökfunktion som gör att det går att bara söka bland tweets av en enskild twittrare. Söka bland alla tweets som den personen har skickat iväg genom åren. Ja, åtminstone om du kör iOS.
Nu är det inte en nyny funktion. Det är helt enkelt en genväg till Twitters avancerade sökfilter. Ja, eller sökfiltren åtminstone. Men det är trots allt värt att notera att det kommer nu.
Förutom att det överlag fortfarande är onödigt bökigt att söka bland innehåll från en viss användare hos de stora innehålllsplattformarna så känns det inte som en slump att funktionen landar precis när Twitter håller på att ställa om från att vara Twitter till att bli… något annat. En plattform med betydligt fler olika slags innehållsformat. Även längre format.
Tanken lär alltså vara att det ska bli mer aktuellt att söka specifikt på innehåll hos en viss användare när det kommer in långtextformat, som nyhetsbrev, och Spaces-sändningar i mixen. Men också säkert en förhoppning om att det ska göra det mer attraktivt för användare att investera i Twitter som innehållsplattform. Att en mer framträdande sökfunktion i en användares Twitter-profil ska göra att innehåll kan leva längre.
Twitter Rolling Out New Profile-Specific Search Icon for iOS Users
Twitter is rolling out a new profile search feature for iOS users. This feature enables users to search for tweets from specific profiles. The new search icon can be found in the top right corner of every profile page on Twitter. It has not yet rolled out for Android users.
Twitter gör det ännu enklare att dela länkar till Spaces-sändningar
Twitter fortsätter att uppdatera Spaces, sin Clubhouse-kopia. Nu lägger Twitter till stöd för att enklare dela länkar till en sändning. Och de nya länkarna gör att den som tar emot en länk inte behöver logga in för att hoppa in i en sändning.
Som artikeln konstaterar så är det en fördel för Twitter jämfört med Clubhouses och Facebooks motsvarighet. Men det är dessutom helt i linje med hur Twitter har jobbat rätt länge: att trycka ut sina tjänster och funktioner utanför själva Twitter i förhoppningen att på så sätt, tja, boosta sina användarsiffror.
Twitter now lets you tune into Spaces without an account via direct links | TechCrunch
Twitter is rolling out the ability for users to share direct links to their Spaces to let others tune into a live audio session via the web without being
Pinterest lanserar Pinterest TV
Instagram må ha skrotat IGTV, men Pinterest är mer än villiga att ta över. Åtminstone att göra något med både likartat namn och tänkt innehåll: Pinterest TV.
Pinterest TV kommer bjuda på ”live, original and shoppable” innehåll. Det sistnämnda kan vi tänka är det enskilt vikigaste, med tanke på att Pinterest under rätt många år har ställt om till att bli just en shoppingplattform. Men även ”live” är nog en viktig del i satsningen. För trots att Pinterest är lite grand old tjänst när det handlar om shopping i sociala plattformar så har de legat efter överlag när det har handlat om livesändningar. Nu när livevideoshopping är jättesvart så vill Pinterest vara med och leka ordentligt.
https://techcrunch.com/2021/11/01/pinterest-gets-into-live-shopping-with-launch-of-pinterest-tv/
Zoom
Zoom testar annonser
Vad har vi alla saknat i våra jobbvideomöten? Precis! Reklamavbrott! Och nu får vi det!
Ja, det är åtminstone vad Zoom nu testar. Annonser. För gratisanvändarna.
Nu är det inte så illa som att det kommer upp reklamavbrott man måste sitta och titta sig igenom mitt under pågående möten, men om två användare som båda kör Basic-kontot zoomar ihop så testar Zoom nu alltså att visa reklam på den sida som visas när ett möte avslutas. Så… lägg på-reklam. Även om ”det är möjligt” att det kan komma reklam även på andra ställen ”när de initiala testerna är avslutade”. Läs: Zoom kommer att testa reklam på fler ställen rätt snart.
För Zoom handlar det om att försöka tjäna pengar på dem som de i dagsläget inte tjänar pengar på. Precis samma upplägg som hos Youtube och många strömningstjänster. Du betala inte bara för att få fler funktioner utan också – och kanske framförallt – för att slippa reklam.
Och vi kan nog anta att det här kommer att dyka upp på betydligt fler ställen. Och att det kommer att flytta allt längre in i våra prylar. Microsoft har redan till och från testat reklam inuti Windows. I själva operativet, alltså.
Zoom is piloting ads for free users | TechCrunch
Zoom is introducing a pilot advertising program that will show ads to users on its ”Basic” free tier. The company says the ads will support investments
Övrigt sociala medier
Apples appspårningsbegränsningar kostade de sociala plattformarna 10 miljarder dollar
Sååå… hur mycket har Apples appspårningsbegränsningar kostat de sociala plattformarna så här långt? 10 miljarder. Dollar. På sex månader.
Typ. Ouch.
Det är åtminstone den siffra som Financial Times har kommit fram till. Totalt ska Facebook (förlåt, Meta), Snapchat, Twitter och Youtube ha tappat 9,85 miljarder i annonsintäkter på grund av Apples ändring.
Företagens kvartalsrapporter var allt annat än rolig läsning när de landade senaste två veckorna. Ja, eller de var rätt kul läsning för företagen i det stora hela, med rätt stora ökningar vad gäller intäkter jämfört med förra året. Däremot var ökningarna inte så stora som förväntat – och dessutom rätt mycket lägre än vad vi vant oss vid.
Det var däremot rätt intressant att framförallt Twitter och Snap hade lite olika syn på hur står påverkan förändringarna. Snap erkände att förändringen slog hårdare än de hade väntat sig medan Twitter sa att den hade ”minimal påverkan”.
Men oavsett det så kan vi anta de sociala plattformarna – och alla andra som lever på annonsering – inte direkt kommer att sänka takten på att hitta på nya sätt att nå sina målgrupper. Och hitta på fler sätt att bygga relationer med sina användare och kunder som bygger på förstahandsdata.
Apple’s app tracking policy reportedly cost social media platforms nearly $10 billion
A report by The Financial Times revealed that Snapchat, Facebook, Twitter, and YouTube lost nearly $10 billion since Apple implemented its App Tracking Transparency Policy.
Sök/SEO
Google uppdaterar och skrotar Google My Business
Google fortsätter att att uppdatera Google My Business. Och lägger ned det.
Vad det handlar om är Google lägger till (ännu fler) redigeringsfunktioner för My Business direkt i söktesultatet. Men inte bara det: Google passar samtidigt på att skrota den fristående Google My Business-appen (eller kommer åtminstone att göra det under 2022). Det är alltså sökresultatet som gäller för den som vill jobba med sitt My Business-innehåll.
Sist men inte minst så går Google My Business alltså även helt i graven. Åtminstone som namn. Från och med nu är det Business Profile som gäller.
Så. Ni vet. Precis lagom till dess att de flesta har lärt sig sluta säga ”Google Poster” så… ändrar Google igen. Confuse and conquer.
Foster meaningful conversations with customers on Google
Introducing new features to help businesses communicate with customers via Search u0026 Maps
Detaljhandel/e-handel
Klarna släpper shoppingapp
Klarna tar nästa givna steg i sin utveckling: de släpper en shoppingapp. En dedikerad shoppingapp, alltså. Släpptes i ett antal länder i veckan och hemlandet Sverige var ett av dem.
Det intressanta är att shoppingappen inte bara är frikopplad från Klarnas vanliga app, utan också från betalfunktionen. Den kan alltså användas även om man i övrigt inte använder Klarna. Ett hyfsat fristående verksamhetsben, alltså.
Och den nya appen fick förstås Klarna att gå ut och åter poängtera att det INTE ALLS handlar om att Klarna har släppt en marknadsplats som ska konkurrera med e-handlare, alltså Klarnas kunder, utan bli ett ”livskraftigt och konkurrenskraftigt alternativ för detaljhandelspartners mot Amazon, Google och Facebook”. Vilket känns lite well…
Och som jag skrev i veckan: Klarna har betydligt ambitioner att bli vare sig Amazon eller Google.
App News and Data
Have you got a press release or announcement? Get in front of 10,000 app industry professionals with an announcement on Business of Apps.
Strömmade medier
Netflix börjar rulla ut sin spelplattform
Så har det blivit dags för Netflix att formellt öppna sitt nya verksamhetsområde spel. Efter att ha testat spel som del av Netflix-appen i Polen så är det nu dags för alla att få tillgång till den nya avdelningen. Ja, åtminstone alla Android-användare. För iOS är tidplanen ”kommande månader”. Och det kommer då handla om ”nedladdningsbara spel”. Läs: Apple tillåter inte det upplägg för speldistribution som Netflix har valt. Alltså att en app blir en ”spelbutik”. Bara Apple som får ha en appbutik i iPhones, dammit! (Vi kan alltså anta att det kommer att bli som alla andra som gjort något liknande har tvingats till – att apparna mest blir länksamlingar till spel som går att ladda ner via Appstore).
Att det kommer nu är förstås ingen slump. Dels för att försöka tilltala fler användare – framförallt de yngre – men det handlar också om att Netflix måste börja bredda sig och sina intäkter när snart sagt alla techbolag erbjuder egna Netflix-kopior.
Men mer kortsiktigt så handlar spelsegmentet om att försöka motivera prishöjningar.
Som alla stora globala bolag så har Netflix slagit i tillväxttaket på sina ursprungsmarknader. Tillväxten sker i länder som i Indien. Men däremot är det USA och Europa som står för de största intäkterna. Hur kan man säkerställa att intäkterna fortsätter öka när man har fått slut på nya användare? Man får de befintliga att köpa mer. Eller betala mer.
Netflix lär med andra ord fortsätta fylla på abonnemangen med fler tjänster som ska upplevas värdehöjande för att därmed kunna (fortsätta) att jacka upp priserna.
Netflix games are coming to all members on Android, starting this week | TechCrunch
After early tests in select markets, Netflix announced today its debut lineup of exclusive mobile games will begin rolling out to all members globally on
Apple släpper sin första fristående originalpodcast
I något årtionde så var Apple kungen av poddar. Apple poddtjänst var det nära nog helt givna stället att gå till för att enkelt kunna botanisera bland poddar. Men i takt med att ljud har blivit allt hetare så har fler och fler nya spelare gett sig in i leken. Framförallt senaste året har poddplattformssatsningarna exploderat. Snart sagt alla musiktströmningsjänster storsatsar på poddar – och många andra.
En stor anledning till att det här har kunnat hända är… att Apple har tillåtit det. Apple blev lite för bekväma i sin dominans och har gjort ungefär ingenting för att utveckla och förnya podden som format. Sent omsider så vaknade Apple till och insåg att det inte räcker att luta sig mot gamla framgångar. Nu tar Apple därför ett rätt givet steg: företaget släpper sin första originalpodd.
Hooked är namnet på podden som är en… true crime-podd. Because we kan inte få nog av true crime-poddar.
Nu är Hooked inte Apples förstaförsta originalpodd. Företaget har släppt en handfull egna podcasts, men då har de varit sidekicks till innehåll i Apples videotjänst TV+. Hooked är den första helt fristående podden. Det visar att Apple alltså på riktigt har insett värdet i podden som eget format.
Men Hooked är angivet som del av TV+, utan att det finns något kopplat innehåll. Det är alltså inte omöjligt att Hooked även kommer som videoserie. Till och med väldigt troligt. Och att Apple nu vänder på steken kan vara ett tecken på att Apple även här tänker göra som många andra: podden blir förlagan som sedan blir en videoserie. Man kan alltså använda podden som, tja, fokusgrupp. Flyger podden? Bra, då lägger vi pengar på en videoproduktion.
https://techcrunch.com/2021/11/03/apple-debuts-a-new-standalone-original-podcast-with-true-crime-focused-hooked/
Disney lanserar radiokanalen Radio Disney
Såååå…. kanske inte vad man väntat sig skulle vara nästa givna Europa-steg för Disney. En radiokanal. Radio Disney. En gammal hederlig radiokanal alltså.
Tänkt att lanseras i mitten av januari nästa år, Sverige är först ut, satsningen sker i samarbete med Bauer Media och kanalen är tänkt att vända sig till ”vuxna svenskar”. Och… det är ungefär vad vi vet. Typ av innehåll? Det får vi veta senare. Men jag tänker mig en hel massa Disney-hits. Och överlag typ… Radio Rix möter Lugna favoriter.
Nej. Jag har absolut inga fördomar.
Disney och Bauer lanserar ny radiokanal – vill nå en vuxen svensk publik
I mitten av januari 2022 sjösätter Disney och Bauer Media den nya radiokanalen Radio Disney. Kanalen riktar sig till vuxna svenskar, men vad den ska innehålla vill mediehusen inte avslöja.
Spelplattformen Roblox låg nere i tre dygn över Halloween
Ni vet Facebooks jättehaveri för några veckor sedan när de fyra stora tjänsterna alla låg nere i uppemot sju timmar? Inget mot spelplattformen Roblox. Spelsugna Roblox-användare fick vända sig någon annanstans under tre dygn över Halloween när företagets tjänster helt låg nere.
Visst, nu blev de globala konsekvenserna efter Roblox haveri något… mindre än när Facebook låg nere – trots att det handlade om ett betydligt längre avbrott. Men lite mer hyperlokalt kan Robloxs krasch säkert ha fått rätt stora konsekvenser, men tanke på att Roblox främst vänder sig till yngre användare. Kan ha varit både väldigt bra och väldigt dåligt för föräldrar, alltså.
Och vad var det för attack som drog ned Roblox undrar du? Samma slags attack som drabbade Facebook. Självförvållat strul. Men där det i Facebooks fall handlade om en konfigurationsändring som gick snett så verkar det ha handlat om en bugg som kickade in på grund av… ett ökat antal servrar.
Förhållandevis små saker i företagens egen infrastruktur drog alltså ned tjänsterna totalt. Och särskilt i Facebooks fall fick det konsekvenser långt utanför det egna ekosystemet. Vi har bara senaste året sett ett flertal rätt spektakulära dikeskörningar bland internettjänster som skakat om världen. Och ju mer av världens tjänster och funktioner, online och offline, som sitter ihop via internet, desto större kan de potentiella störningarna och därmed konsekvenserna blir. Inte minst som att en allt större del av världsekonomin numer också är helt digital.
Roblox is back online after three days of Halloween outage | TechCrunch
Roblox, the gaming platform that is immensely popular amongst young players, said on Twitter Sunday evening that it is back online worldwide.
Facebook Gaming går om Youtube i antal tittade timmar
Ett lite småhistoriskt skifte: Facebook Gaming går om Youtube i antal tittade timmar!
Ja, nu är det förstås lite sanning med modifikation. Eller stor modifikation. Det handlar förstås inte om att Facebooks speltjänst har knuffat världens största videotjänst av tronen. Istället handlar det om att Facebook Gaming under Q3 skrapade ihop fler tittartimmar än Youtubes dedikerade spelströmningsdel.
Enligt uppgifter från StreamLabs så stod Facebook Gaming för 1,29 miljarder tittade timmar medan Youtube Gaming Live ”bara” fick nöja sig med 1,13 miljarder timmar. Något som ger en marknadsandel på 15,7 % jämfört med Youtube Gaming Lives 13,8 %. Och som fortfarande gör att båda tjänsterna ligger rätt långt efter Twitchs 5,79 miljarder timmar och marknadsandel på 70,5 %.
Åtminstone om vi begränsar spelvideoströmningsvärlden till bara de tre tjänsterna. Kina har förstås egna motsvarigheter som lär köra om i alla fall Facebook och Youtube i den här disciplinen. Plus att det lär finnas drösvis med liknande tjänster i många andra delar av världen.
Men oavsett så visar det att Facebooks spelsatsning trots allt fortsätter gå åt rätt håll. Och det är just en spelsatsning som det handlar om, för Facebook Gaming består inte bara av spelvideos utan också spel. Facebook siktar alltså på att sluta cirkeln inom det egna ekosystemet genom att ha både plattformen för sändning och tjänsten som (på sikt) har tjänster som tillhandahåller spelen som spelvideorna handlar om.
App News and Data
Have you got a press release or announcement? Get in front of 10,000 app industry professionals with an announcement on Business of Apps.
Spotify börjar spellistesamarbeta med träningsföretaget Peloton
Nytt samarbete för Spotify: träningsföretaget Peloton. Ett samarbete som innebär att det spellistor från Peloton kommer att dyka upp i Spotifys träningsavdelning.
Så långt inte särskilt ovanligt: företag med musikströmningstjänster satsar allt mer på träning på olika sätt. Spotify-konkurrenten Apple inte minst, som även har prenumerationstjänsten Fitness+ med träningsprogram inom en rad olika områden för hemmatränandet. Men Spotify lägger till en liten twist: en quiz som gör det möjligt att hitta den tränare som passar dig bäst. Vilken tränare som har en musiksmak närmast din egen.
Med andra ord: Spotify använder sin kärntjänst som sätt att hitta den instruktör som bäst passar dig. Och det är faktiskt helt rätt tänkt.
Spotify partners with Peloton to launch new playlists featured in its Workout Hub | TechCrunch
Spotify is partnering with Peloton to launch a new dedicated ”Curated by Peloton” shelf within the streaming service’s ”Workout Hub.” Starting today,
Zara Larsson drar in 8,5 miljoner kronor via spelplattformen Roblox
Ännu en miljonbusiness för Zara Larsson: Roblox. Hon har dragit in 8,5 miljoner kronor via spelplattformen som främst vänder sig till unga.
Det började med att Zara Larsson körde en konsert i Robloxs spelvärld som del i marknadsföringen av sitt nya album, ett dance party, och det fortsatt sedan med att hon också sålde digital merch till sina fans. Saker som outfits, frisyrer, danser och en anpassningsbar Zara Larsson-avatar. Saker som alltså är till för att användas inuti Roblox.
Och det har med andra ord gått… rätt bra. Och inte bara för Zara Larsson. De stora onlineplattformarna blir allt viktigare som marknadsföringsplattformar, inte minst eftersom de vänder sig till unga användare. Och det är inte bara själva musiken som alltså säljs och konsumeras, utan även ”föremål” som bara går att använda inuti de olika spelvärldarna.
Det är dessutom inte bara artister, utan även varumärken som satsar stort på det här. Som att det går att köpa virtuella Gucci-sneakers inuti Fortnite. Varför? Därför att digitala världar, och sakerna i dem, är lika verkliga som verkligheten för många av morgondagens kunder.
Motorcykel Vindrutor & Vindskydd | MotorcycleScreens.eu
Vi är specialiserade på vindrutor och vindskydd för de flesta motorcyklar. Här hittar du standard-, racing- och touringvindskydd för motorcyklar.
IoT – internet of things
Tesla börjar sälja laddare som funkar med andra bilmärken
Tesla tar nästa steg som batteriföretag: de lanserar nu en hemmaladdare som fungerar även för elbilar som inte säljs av Tesla.
Jag brukar säga att Tesla inte är ett bilföretag, utan i grunden ett batteriföretag som också råkar tillverka elbilar. Och det här är ännu ett bevis på det. Men det är också ett tecken på att Tesla framtidssäkrar.
Så här långt är Tesla en framgångssaga på elbilssidan och de stora biltillverkarna jagar fortfarande mest ikapp. Men vad är bättre än att tillverka och tjäna pengar på försäljning av elbilar? Att stå för den infrastruktur som behövs för att få dem att rulla.
Tesla starts selling home charger that works with other EVs
Tesla has quietly started selling a home charger that will plug right into non-Tesla EVs. The $415 wall box works with the J1772 standard connector, meaning basically anyone with an EV in North America could use this to charge their vehicle.