Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
Veckans artiklar
- Metas kvartalsrapport Q4 2021
- Googles kvartalsrapport Q4 2021
- Amazons kvartalsrapport Q4 2021
- Snapchats kvartalsrapport Q4 2021
- Pinterests kvartalsrapport Q4 2021
Sociala medier
Facebook, Instagram och WhatsApp
Meta lägger till 3D-avatarer i Instagram Stories, Messenger och Facebook
Jajamensan! Vad har vi alla saknat i Instagram och Facebook? Precis! Memojis. Nu får även dessa tjänster, inklusive Instagram Stories, möjlighet att visa upp sig själv som en 3D-avatar istället för sitt vanliga, tråkiga, fysiska själv. Komplett med ansiktsuttryck.
Så, ni vet, nu behöver vi inte sitta och vänta på metaverset längre!
Meta adds 3D avatars to Instagram Stories, with updates for Messenger and Facebook
Facebook parent company Meta is introducing 3D avatars to Instagram Stories and direct messages and updating the avatars across its platforms, allowing users to carry the same avatar into its Quest VR platform.
Instagram arbetar på funktion som förvandlar stories till reels
Instagram vill som bekant väldigt gärna att vi väljer Instagram för våra kortvideokickar istället för TikTok. Det har bara senaste veckan eller så lett till att Instagram har gjort en Youtube – två gånger om. Först meddelade Instagram att det blir möjligt att använda alla videos på plattformen som bas för remix-reels (inte bara andra Reels-videos, alltså) och nu kommer något liknande: en funktion som gör det möjligt att förvandla sparade stories till reels.
När Youtube släppte sin TikTok-kopia Shorts så var en stor poäng i införsäljningen att den som vill göra Shorts-innehåll kan välja och vraka bland alla videos på hela Youtube och utgå från dessa som bas i egna Shorts. Ett sätt att sänka tröskeln: remixa befintligt innehåll snarare än att tvingas skapa allt från scratch.
Nu ser Instagram alltså ut att göra ganska exakt samma sak för att få ännu mer snurr på Reels.
Instagram Experiments with Stories Highlights to Reels Conversion Option, Longer Reels Clips
Instagram really wants you to give Reels a chance.
Meta tömmer sina social-appar på ingenjörer, flyttar över dem till AR och VR
Facebook finns som bekant inte längre. Åtminstone inte som företag. Namnbytet till Meta innebar, förmodligen lika bekant, att Facebook harr gått all in på sitt metaverse. Visionen och digitala, virtuella världar. Det i sin tur innebär att Meta just nu är mitt inne i samma gungfly som alla företag som gör kraftiga verksamhetstgirar råkar ut för: skaffa nya kompetenser. Och flytta om bland de anställda som redan finns i företaget.
Enligt en rapport från Wordle-ägaren New York Times så är Meta ute på vild jakt efter människor som kan förstärka företagets AR- och VR-satsningar. Inte oväntat. Egentligen inte heller särskilt oväntat är att Meta-personal som arbetar med Facebook Classic (alltså de fyra social-apparna) uppmuntras att söka liknande jobb inom metaverseprogrammet. Men det sistnämnda är ändå värd ett litet lyft av ett ögonbryn.
Och innan vi går vidare så ska jag med en gång säga att vi inte ska börja dra jätteväxlar på det här. Men om vi bara för skojs skulle låter tankarna löpa hela linan ut så skulle det om man vill kunna tolkas som att Meta är beredda att accceptera en brain drain av Facebook, Instagram, WhatsApp och Messenger för att få metaverset att lyfta.
Nu är det förstås inte ett antingen eller. Även i Zuckerbergs metaverse så kommer det sociala att till stor del utgöra kärnan. Men det måste förstås inte innebära att det är dagens sociala tjänster som finns där.
Vi såg bara igår hur Meta – och därmed Zuckerberg – helt har gett upp på sitt kryptoinitiativ Diem efter för många motgångar. Frågan är hur mycket allt tjafs runt den sociala appfamiljen har fått Zuckerberg att tappa intresset för företagets sociala plattformar som vi har känt dem så här långt.
Workplace Disruption Reported at Meta Amid AR and VR Push, Some Staff Defecting to Competitors Like Apple
Some Meta employees are being aggressively pushed to apply for other jobs at the company and embrace the recent drive toward augmented reality (AR)…
Meta går med i sammanslutning för öppna patent inom krypto
Den här veckan började med Facebooks så här långt kanske största misslyckande: kryptovalutan Diem läggs nu definitivt mer. Diem Association, den organisation som formellt ansvarar för valutan, sålde av de kvarvarande tillgångarna, inklusive alla immateriella rättigheter. Ett tecken på att Meta helt kommer att ge upp blockkedjeteknik? Nja, det kan vi vara rätt säkra på att de inte kommer att göra.
Nästan samtidigt som nyheten om att Diem skrotas så gick företaget som numer heter Meta ut med att de har gått med i Crypto Open Patent Alliance – en sammanslutning som ska arbeta för ”öppen användning av innovativ teknik inom krypto”. Typ en mashup mellan open source och att verka för aktiva samarbeten för att driva tekniken och hela kryptoområdet framåt.
Det innebär att Mark Zuckerberg nu gör gemensam sak med Twitter-medgrundaren Jack Dorsey. COPA startade nämligen som ett initiativ av betalplattformen Square, även den grundad av Dorsey. Och företaget Dorsey fortsätter vara VD för nu när han hoppat av samma jobb för Twitter. Och ja, ännu mer passande eftersom även Square numer har bytt namn för att kännas lite mer nästa-heta-teknik. Square heter numer… Block.
Sååå…. Metablock at the COPA?
Facebook parent Meta joins crypto group promoting open patents
Meta, formerly known as Facebook, has signed up to a trade body that promotes the free use of innovative technology in the crypto sector.
TikTok
TikTok får bokförsäljningen att slå rekord i USA
Bokförsäljningen i USA slog nytt rekord förra året. Försäljningen av gamla hederliga, fysiska pappersböcker, alltså. Ja, eller det var åtminstone de bästa försäljningssiffrorna sedan 2004, då den statistik som används idag började samlas in. Anledningen? TikTok.
Nu är det inte så att TikTok helt på egen hand har drivit upp försäljningen. Visst har pandemin även fått bokläsarintresset att öka, men enligt VD:n för NPD BookScan, företaget som har ställt samman siffrorna, så var TikTok-gemenskapen ”definitivt” en faktor.
Mer specifikt så är det plattformens BookTok, alltså tiktoks om allt som har med böcker att göra, som är den enskilt största faktorn när det kommer till TikTok. Inte förvånande så var det först tonårslitteratur som började dra iväg, men numer börjar man se effekter även inom annan slags litteratur.
Kort sagt: ännu ett område där TikTok kan vara ett väldigt intressant öra mot marken för marknadsförare.
How TikTok Helped Fuel The Best-Selling Year For Print Books
The U.S. print book market was up 9% in 2021 – and TikTok, usually associated with fueling commercial success in the music industry, has ”definitely been a factor,” analysts say.
TikTok kan åter göra det möjligt att se vem som har besökt din profil
Har du saknat att inte kunna se vem som lurkar runt i din TikTok-profil? Grattis! Nu kan funktionen vara på väg tillbaka.
Funktionen ströps i samband med att TikTok (och även andra plattformar) begränsade ett antal funktionener som sågs som lite för integritetsinkräktande, men nu verkar det som att anti-stalkerfördelarna väger tyngst.
TikTok May Be Developing An Option To See Who Viewed Your Profile
TikTok may be working on reinstating a feature that allows users to know who viewed their profile in the past 30 days.
Snapchat
Snapchat anordnar bitmojikonsert med Jennifer Lopez
Metaverse much? Ja, inte så much för Snapchat. Åtminstone inte om vi pratar om rena virtuella tillställningar (men desto mer metaverse tack vare sitt AR-game). Men nu siktar Snap på att göra en Fortnite eller en Roblox. Arrangera en virtuell konsert.
Det handlar alltså inte om något så tråkigt som bara att livesända en konsert – det ger ju inga metaversepoäng. Men en konsert som du kan uppleva genom din bitmoji? Betydligt metaversigare.
Ännu mer intressant är att konserten INTE sänds via Snapchat, utan en separat sajt som intresserade loggar in i med sin Snapchat-inloggning. Och då släpps de – eller åtminstone deras bitmojis – in på arenan.
Och det kanske absolut mest oväntade i sammanhanget: vilken artist väljer man för det här? Jennifer Lopez. Som inte känns jättemycket Snapchat. Men det kanske säger mer om mig.
Snapchat is hosting a virtual concert starring Jennifer Lopez
Snap is teaming up with Universal to host a virtual concert featuring Jennifer Lopez and Colombian pop singer Maluma, which viewers can watch as their Bitmoji avatar.
Twitter arbetar på långtextfunktion
En skillnad mellan 2021 och 2022? Twitter har inte inlett året lika hysteriskt på funktionsfronten. Det har kort sagt varit lite ont om nya funktioner som ska få Twitter att sluta vara Twitter. Men nu kommer är det dags för en sådan funktion: kodgrävande har avslöjat att Twitter arbetar på något som heter ”Articles”.
Vad är då Articles? En bra fråga förstås. Men en inte allt för vågad gissning är att et handlar om en… artikelfunktion.
Kanske inte särskilt upphetsande. Eller ens särskilt förvånande. Men vi pratar trots allt om plattformen som alltid har varit känd för och har hållit fast vid kortinnehåll. Både i text och video. Men via livevideo och Clubhouse-kopian Spaces så håller det på att ändras. Nyhetsbrevsfunktionen är en annan sådan.
Articles känns som, tja, en gammal hederlig bloggfunktion. Till skillnad från nyhetsbrevet så skulle det alltså kunna vara ett sätt för twitttrare att breda ut sig lite mer i textform – utan att gå hela vägen och börja skicka nyhetsbrev. Vi kan väl anta att det sedan är väldigt enkelt att marknadsföra innehållet med en tweet.
Twitter Tests New ’Articles’ Option, Potentially Enabling Long-Form Posts in the App
Long-form posts on Twitter? A new experiment appears to be exploring expanded communication options in the app.
Pinterest lanserar stöd för att AR-testa möbler och heminredning
Pinterest fortsätter pusha på två områden som fått rätt mycket kärlek av appen senaste åren: stöd för att testa produkter innan man köper dem och AR-funktionalitet. Den här gången gör Pinterest en Ikea: gör det möjligt att se hur möbler och heminredning kommer att se ut hemma i bostaden. Bara att AR-dra ut en soffa, placera den där du vill ha den och se hur den tar sig ut.
Nu är Ikea förstås inte de enda som har den här funktionaliteten inbyggd i sin app, men det Pinterest hoppas ska få deras funktion att sticka ut är att deras funktion inte är låst till en specifik handlare. Totalt 80 000 shoppingbara pins ska den nya funktionen kunna användas för.
Okej, nu pratar vi inte om precis alla varumärken, även här är det ett urval av de återförsäljare som Pinterest har samarbete med. Den nya funktionen finns dessutom bara i USA. Än så länge.
Pinterest fortsätter alltså att storsatsa på att bli den självklara shoppingplatformen för sociala medier. Amazon och Google i ett på det området. Men efter att ha glädjeskuttat under pandemin, som så många andra tjänster, så var den senaste kvartalsrapporten inte lika munter läsning när det gäller användartillväxten. Nästa kvartalsrapport kommer att bli väldigt intressant att ta del av. Att se om julkvartalet kan ha lyckats vända trenden eller inte. Ja och om en eventuell vändning Q4 i så fall håller i sig långsiktigt.
Pinterest’s AR shopping feature expands to include furniture and home décor | TechCrunch
A new Pinterest feature will allow consumers to see what furniture or other home décor items will look like in their own home, using augmented reality
Övrigt sociala medier
Sunroom – ny plattform för kvinnliga innehållsskapare
En ny social innehållsplattform specifikt för kvinnor – behövs det? Ja, det tycker åtminstone grundarna till den nya appen Sunroom, en blandning av OnlyFans och Instagram. Ja, eller åtminstone en plattform som siktar in sig specifikt på möjligheten att tjäna pengar på sitt innehåll, men de traditionella sociala plattformarnas nyhetsflödestänk.
Och med tanke på hur klimatet är i samhället i allmänhet och i sociala medier i synnerhet, särskilt för kvinnor, så kan det absolut finnas utrymme för tjänster som exklusivt vänder sig till kvinnor. Men det intressanta med Sunroom är att det egentligen inte handlar om könet i sig, utan om ungefär samma sak som gör att det startas en massa högeralternativ till Facebook, Youtube och Twitter just nu: censur. Plus utmaningen med att det är allt svårare med organisk synlighet på grund av algoritmerna.
Sunroom lyfter särskilt fram saker som att kroppspositivt innehåll (läs: nakenhet) och ”sexual wellness content” (läs: mer eller mindre porr à la OnlyFans) är sånt som inte kommer att censureras och ryckas utan förvarning. Vilket… är lite berömda sista ord.
Det som talar till Sunrooms fördel är att det trots allt handlar om innehåll som inte är olagligt, till skillnad från det innehåll som högeralternativen inte vill censurera. Visst kan folk ha moraliska invändningar, men det är något helt annat.
Blir intressant att följa hur mycket snurr som Sunroom kan få. Men oavsett så blir floran av nya sociala plattformar i skuggan av de stora allt fler. Ja, även om Sunroom då vill vara i solen och inte i skuggan. Men ni fattar.
Sunroom is an alternative creator platform empowering women to cash in | TechCrunch
Founded by alums of Hinge and Bumble, Sunroom is a creator platform that throws out the stuff that makes mainstream social media apps such a hostile place
Detaljhandel/e-handel
Walmart satsar allt mer på hemmafixartjänster
Hur står man ut som e-handlare, när snart sagt vem som helst kan dra ihop en e-handel komplett med betallösning och logistik med några klick? Man satsar allt mer på mervärden. Mervärden utanför den digitala världen. Och långt utanför de fysiska butikerna.
Senaste initiativet på det här området från Walmart är att de nu gör det som Amazon (eller Ikea för den delen) också är på gång med: hemmafixartjänster. Via ett samarbete med företaget Angi ska det bli möjligt att knalla in i en Walmart-butik och beställa en egen Angi-fixare för att få hjälp med ”150 vanliga hemmaprojekt”, som inkluderar allt från målning och golvläggande till att montera möbler och installera tv-apparater.
Walmart expands its home services offerings via new partnership with Angi | TechCrunch
Walmart is expanding into home services. The retailer today announced a new partnership with Angi (previously Angie’s List), which will make service
Kortvideoappen Kuaishou siktar på försäljning på 140-150 miljarder dollar 2022
E-handeln har börjat visa tecken på hyfsat rejäl avmattning efter dopningsåret 2020, men det betyder förstås inte att fenomenet kommer att tokdö. Eller att e-handlare fortsätter att sikta högt. Som kinesiska Kuaishou. Målet är nu satt på försäljningsvolym om 140-150 miljarder dollar kommande år, upp från runt 100 miljarder 2021.
Jaha? tänker du kanske. Ännu en kinesisk e-handlare som säljer massor. Men just i det här fallet så pratar vi om en kortvideoapp. Kinas näst största efter TikToks kinesiska systerapp Douyin. Och dessutom en rejäl e-handelsspelare, alltsål.
I fall någon fortfarande undrar vad Bytedance har för planer med TikTok.
https://pandaily.com/tiktok-rival-kuaishou-sets-gross-e-commerce-merchandise-volume-target-of-152-billion/?5