Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
Detaljhandel/e-handel
Amazon testar att leverera åt lokala handlare
I förra veckan skrev jag om Amazons test med att låta lokala näringsidkare på den amerikanska landsbygden leverera Amazon-paket till sina grannar (åtminstone till boende i närområdet). Nu kommer ett lite liknande initiativ, fast omvänt. Amazon testar att låta sina bud leverera paket från lokala handlare.
På beskrivningen låter det alltså lite som en Amazon-motsvarighet till Instacart: handla från de fysiska butiker du vill och låt ett bud plocka ihop och leverera varorna. Nu pratar vi kanske inte om att buden ska gå runt och plocka ihop paketen själva, men en hyfsat likartad jämförelse.
Och det här visar på två väldigt aktuella Amazon-fenomen.
Den ena är att även Amazon har drabbats rejält av postpandemibaksmällan. För ett par veckor sedan kom uppgifter om att Amazon börjar hyra ut sin logistikapparat till handlare som inte i övrigt använder Amazon för att sälja. En ren konkurrent till fraktföretag som Fedex och UPS, alltså. Och den här veckan kom uppgifter om att Amazon håller på att halvpanikdumpa en massa överflödig lageryta. Båda de här initiativen på grund av att Amazon under pandemin, som så många andra techbolag, har dragit på sig för stor överkapacitet nu när e-handeln börjar svalna av.
Satsningen på att agera bud för lokala handlare är även det en del av att produktifiera och sälja Amazons logistik som separat tjänst, men det för oss också över till det andra Amazon-fenomenet: de satsar allt mer på att ta upp konkurrensen med Shopify. Amazon vill alltså ha del av kakan även från de handlare som inte väljer att sälja via Amazon. Genom att produktifiera allt fler delar av hela logistikkedjan så kommer Amazon allt närmare samma retail-as-a-service-upplägg som Shopify har haft rätt länge vid det här laget.
Amazon tests having drivers make deliveries from local malls
Amazon is testing out a new program that has its contracted Flex drivers pick up packages from local malls and deliver them to customers’ doorsteps.
Amazon lanserar Smart commerce
Ett nytt shoppingkoncept från Amazon. Smart commerce. Ännu ett försök att ta ett rejält kliv in på Shopifys planhalva.
Vad är då Smart commerce? Ett sätt att hjälpa småföretagare att komma ut på nätet med sin försäljning. Hjälp med allt ifrån att visa upp sin produktkatalog till få till en egen webbshop. Ganska exakt Shopify, alltså.
Nu finns det dock en rätt tydlig geografisk begränsning i Amazons tjänst: den är släppt i Indien. Det vänder sig alltså till alla de familjeägda småbutiker som är en så stor del av Indiens handelsverksamhet. Människor och verksamheter som inte bara är nya med att sälja över internet, utan kanske snudd på nybörjare på internet överhuvudtaget.
Exakt hur det kommer att fungera är inte helt utkristalliserat i den information som Amazon har delat om tjänsten, men det verkar inte som att det är nödvändigt att sälja via Amazons indiska sajt för att kunna använda Smart commerce (även om det förstås är det som Amazon helst vill). Det är alltså verkligen ett sätt för Amazon att kapa åt sig Shopifys hörn av onlinehandeln.
Men här finns också en annan stor pusselbit i Amazons verksamhetsplan kommande decennium: skaffa sig en rejäl position på den indiska marknaden. En marknad som e-handelsmässigt främst domineras av Walmart genom ägandet av Indiens största e-handlare Flipkart.
Amazon siktar alltså bokstavligen talat på att bygga sin närvaro i landet nedifrån och upp.
Amazon India’s ’Smart Commerce’ to Help Offline Stores Create Online Storefronts
Amazon on Wednesday launched ”Smart Commerce” initiative to enable local stores in India to digitise their day-to-day operations and eventually create their own online storefronts.
Strömmade medier
Youtube lanserar funktion för att via upp den populäraste delen av klipp
Youtube vill göra det ännu enklare för människor att slippa se de tråkiga delarna i Youtube-klipp via en ny funktion. En graf som visar vilka delar av en Youtube-video som är mest populära. De delar som har spelats flest gånger, alltså.
En rätt naturlig fortsättning på Youtubes allt fler funktioner som ska göra det enkelt att hitta svaret på din fråga. En vidareutveckling av den automatiserade kapitelfunktionen.
Men det är också ännu ett försök från Google att konkurrera med TikTok.
Hur då? Genom att börja ha koll på den här statistiken så kan Youtube börja göra samma sak som Netflix lanserade med sin Fast laughs-app: ett TikTok-flöde med de bästa bitarna från längre videoinnehåll.
YouTube now highlights the most replayed parts of videos to let you skip the boring parts
YouTube is launching a feature that will highlight the most-replayed parts of videos. This was previously only available to YouTube Premium subscribers.
Youtube på gång med nya livevideoshoppingfunktioner
I veckan presenterade Youtube några nya funktioner och med tanke på vad som gäller just nu så är det nog inte särskilt förvånande att det också innebär nya shoppingfunktioner. Nya livevideoshoppingfunktioner, till och med.
Den ena är en vidareutveckling av Go live together som Youtube släppte för bara ett par månader sedan och gör det möjligt för två youtubare att livevideoshoppingsända ihop. Kort sagt att de alltså kan sända och kränga till sina respektive följarskaror samtidigt i en och samma sändning. Det kommer dessutom en tajtare integration till själva säljandet, så att steget till ett köp från en sändning ska bli ännu kortare.
Den andra shoppingrelaterade nyheten som Youtube bjöd på var Live redirects. En youtubare kan börja en sändning i sin egen kanal och sedan skicka över sändningen och alla tittare till ett varumärkes kanal där sändningen fortsätter. Så med andra ord att youtubaren och den verkliga stjärnan i sändningen kan, tja, agera förband och trumma igång sina följare.
Båda funktionerna kommer att släppas senare i år, även om vi inte vet närmare än så just nu.
https://techcrunch.com/2022/05/18/youtube-teases-expansion-of-livestream-shopping-with-new-features-arriving-later-this-year/
Youtube börjar rulla ut annonser i Shorts
Så har det blivit dags för Youtube att ta steget från test till skarp utrullning av annonser i Shorts, Youtubes TikTok-kopia. Det finns ingen detaljerad tidplan, men från och med den här veckan så kommer annonsörer globalt alltså börja få tillgång till den nya annonsytan.
Youtube har testat Shorts-annonser sedan slutet av förra året, så beskedet i sig var inte särskilt förvånande. Men Youtube bjöd också på några lite mer oväntade nyheter. Ja, inte oväntade i sig, men något som Youtube inte har pratat om: shoppingbara Shorts-annonser. De landar ”senare i år” och kommer då göra det möjligt för handlare att koppla sin produktkatalog till sina Shorts-annonser.
Och ja, vi kan anta att det kommer att bli samma upplägg som det mesta kopplat till shopping hos Google: de bygger på att du använder Googles Merchant-konto som hubb.
Google begins rolling out ads in YouTube Shorts globally | TechCrunch
Google is starting to gradually roll out ads in YouTube Shorts around the world, the company announced at its Marketing Live event this week. The official
Youtube lägger till mer finkornig visningsstatistik
Så har det blivit dags för Youtube att uppdatera sina statistikfunktioner till att bättre spegla verkligheten. Snart, åtminstone. När Youtube börjar rulla ut tittarstatistik som går att bryta ned på de olika format som Youtube nu erbjuder.
Istället för att bara se räckvidd och visningar på innehåll ihopklumpat så kommer det bli möjligt att filtrera statistiken på Video, Shorts, Live och Posts. Och ja, att det kommer precis när Youtube allt mer aggressivt pushar sin TikTok-konkurrent Shorts är förstås ingen slump. Det är ännu ett sätt att försöka hålla kvar innehållsskapare på plattformen och ge relevant information om hur innehållet – och de olika formaten – presterar.
YouTube rolls out new content-specific creator analytics for YouTube Shorts, livestreams
YouTube is beginning to roll out an analytics update that will provide creators with content-specific data so they can better understand how their videos, YouTube Shorts, and livestreams are performing.
Netflix kan satsa på liveinnehåll
2022 har inte varit ett kul år för Netflix. Användartillväxten har börjat mattats av ordentligt (även om det inte har handlat om en minskning som de flesta gör gällande). Strömningskriget har börjat bita ordentligt. Samtidigt som Netflix (rensat för nedstängningen i Ryssland) fyllde på med 500 000 nya abonnenter så ökade konkurrenten Disney+ med 8 miljoner. Rejält många fler alltså.
Visst, nu är Disney en nyare tjänst och har lättare att växa eftersom de än så länge har en rätt bra bit kvar till Netflixs nivåer. Disney+ har helt enkelt bättre innehåll och pris.
Eller?
En titt på Disneys siffror visar att över hälften av de 8 miljoner användarna kom från den asiatiska tjänsten Disney+ Hotstar. Och vilken Disney-serie var det som fick över 4 miljoner asiater att skaffa konto? Kricket. Sporten alltså. Mer specifikt Premier League-matcherna. Folk skaffade alltså Disney+ för att se direktsänd sport, inte för att se serier eller filmer. Tänk gammal hederlig kabel-TV.
I stort sett alla (eller kanske till och med verkligen alla?) stora strömningstjänster jagar sporträttigheter som galningar just nu. Att det nu kommer besked om att Netflix går i samma tankar är med andra ord föga förvånande.
När det handlar om just Netflix så har förståsigpåare konstaterat att problemet är att de helt enkelt inte gör tillräckligt bra serier, men det handlar mer om att Netflix gjorde en Apple. Eller en Microsoft. Det blev lite för bekväma där de satt som herrar på sin täppa att de fortsatte göra saker på exakt samma sätt som de alltid har gjort. Det som gjorde dem stora och framgångsrika. Men precis som att Apple nu yrvaket börjar steppa upp sitt podcastgame efter det att framförallt Spotify har utvecklat såväl formatet som innehållet medan Apple lite slentrianmässigt fortsatte sitt same same så måste Netflix tänka nytt – och då inte bara nya serieridéer. Vi pratar om en semi-extreme makeover av sitt erbjudande.
Och det är förstås lite ironiskt att företaget som såg ut att ha dödat direktsändning som format nu tittar på att bli gammel-TV igen. The more things change etc.
Netflix May Soon Get Livestreamed Unscripted Series, Stand-Up Specials
Netflix planning to add livestreaming feature for certain content. It is not clear whether sports will be covered under the same.
Spotify testar NFT:er för artister
Jamen det är väl klart att även Spotify vill testa på NFT:er. Det blockkedjebaserade format som är tänkt att göra det möjligt att sälja (främst) digitala föremål i begränsad upplaga, på samma sätt som i den fysiska världen.
Och visst. Alla hoppar just nu på NFT-tåget eftersom alla andra har hoppat på NFT-tåget. Alltså den vanligaste anledningen som gäller för de flesta företag och organisationer som hoppar på något nytt digitalt. Men just i Spotify-fallet så finns det faktiskt en rätt tajt koppling till själva kärnprodukten. Artister har i ungefär alla tider släppt musik i begränsad upplaga för de riktiga fansen.
Kort sagt raka motsatsen till en musikströmningstjänst, där allt finns tillgängligt för alla hela tiden (ja, så länge som musik överhuvudtaget finns där, men det är en annan historia). Att Spotify nu kör ett test där några utvalda artister kan marknadsföra sin… NFT-merch på sin Spotify-profilsida innebär på sätt och vis att Spotify lägger till något som har saknats i erbjudandet mot artisterna.
Själva köpet sker däremot inte i Spotify-appen, utan det handlar (som för de flesta icke-blockkedjetjänster som har lagt till stöd) om att visa upp sortimentet så att säga. Sedan får man trycka sig vidare till stället där man sedan kan handla. En vidareutveckling av merchsäljningsfunktionen och på så sätt ett naturligt nästa steg.
Nu betyder inte ett test att det kommer att rullas ut till alla artister. Eller alls. Men det är ännu ett steg mot att knuffa NFT-formatet allt närmare ett riktigt mainstreamgenombrott.
Exclusive: Spotify tests letting artists promote NFTs on their profiles – Music Ally
Artists can already promote merch and tickets on their Spotify profiles. Now the streaming service is testing adding NFTs to that feature.
Apple Music börjar liveströmma konserter
För några dagar sedan kom uppgifter om att Netflix kan följa i ungefär alla andra strömningstjänsters fotspår och börja med direktsänt innehåll. Som, typ… gammel-TV. Nu är det dags för Apple att göra samma sak: Apple Music börjar livesända konserter.
Nu är det här förstås inte första gången som Apple tassat runt direktsänt material. Apple drog nyligen igång sitt första liveinnehåll i Apple TV+ genom att börja sända baseball och mellan 2014 och 2017 så sände Apple livemusik i sitt egna konsertformat iTunes/Apple Festival. Men när Harry Styles nu blir först ut med en livekonsert hos Apple Music så känns det som en mer ambitiös och regelbundet återkommande satsning.
Apple Music will livestream concerts, starting with Harry Styles
The show is the first in a series of events called Apple Music Live.
Ryssland kommer inte blocka Youtube
De onlinetjänster som inte självmant har dragit sig ur Ryssland har istället blivit blockade i landet. Ja, ungefär så kan man sammanfatta läget, där Facebook och Instagram varit de främsta exemplen. Med tanke på att även Youtube har vidtagit ungefär samma strypningar som Meta (som att inte längre göra det möjligt för ryssar att annonsera) så har det nästan känns som en tidsfråga innan även Youtube går samma väg. Och nu meddelar ryska regeringen att… de inte alls kommer att blocka just Youtube.
Lite… oväntat. Kan tyckas. Men så är Youtube Youtube även i Ryssland.
Stängningen av framförallt Facebook, men även Instagram, var ingen större grej för Putin och hans kompisar. Rysslands största sociala plattform var redan före Facebook-förbudet VK (tidigare VKontakte), Rysslands inhemska Facebook. Ryssland har även en egen Youtube, med det väldigt kreativa namnet Rutube, så dubblering även där.
Med en stor skillnad: Rutube eller någon annan liknande tjänst är långtifrån lika stora som Youtube i Ryssland. Enligt ansvarig minister så beror det på att det draget skulle drabba ryssar för mycket.
Men sanningen är förmodligen en annan: Youtube är en för viktig dela av Putins propagandamaskineri för att stänga av. Ett blockat Youtube skulle alltså innebära att en viktig kanal för Rysslands officiella version av… det mesta skulle försvinna. Dessutom en som inte är den statliga televisionen och som därmed har en något yngre målgrupp.
https://gadgets360.com/social-networking/news/youtube-alphabet-not-blocked-russia-confirms-minister-digital-development-social-media-platform-google-twitter-facebook-instagram-2984033
Gap öppnar butik i Roblox
Senast ut att öppna butik i (barn)spelvärlden Roblox: Gap. En butik som… inte går att handla i. Eller som det heter på corporatespeak: en purchase-free experience.
Gaps virtuella butik – eller kanske virtuella plats – ska istället fokusera på inkludering och självuttryck. Vilket, med tanke på att målgruppen i stort är tonåringar, är helt i linje med ungefär allt som inte minst de sociala medierna gör på det här området just nu: fokus på mental hälsa och att skapa trevligare upplevelser. Ambitioner som lär vara genuint menade, men som förstås också är sprunget ur krav från politiker och lagstiftare och ur den rätt enkla ekvation att det är bättre för businessen om platsen du erbjuder inte får folk att vilja gå därifrån.
Så ja. Det handlar förstås om långsiktig satsning från Gap för att börja tilltala morgondagens konsumenter. Säkra återväxten, helt enkelt.
Men det är också ännu ett exempel på hur de virtuella världarna blir allt viktigare på allt fler sätt – inte minst mot de yngre målgrupper som vuxit upp med en digital first-syn på världen. Där gränser mellan det fysiska och det digitala inte är några skarpa gränser. Same, same och nästan inte different.
Gap sets up shop in Roblox to boost teen inclusion, self-expression
Inspired by its summer ad campaign, the retailer’s Club Roblox Boutique is in line with Gen Z preferences around the nascent metaverse space.
Bytedance lanserar musikstudioverktyget Sponge Band
Ny tjänst från TikTok-ägaren Bytedance: Sponge Band. En musikskapatjänst.
Som de flesta stora sociala plattformar så har TikTok förstås egna verktyg för att skapa och redigera innehåll för och på plattformen. Sponge Band blir ytterligare en del av den verktygslådan för TikToks kinesiska systerapp Douyin (Sponge Band är släppt för den kinesiska marknaden).
Men Sponge Band är inte bara tänkt för att redigera musik för kortvideoappen Douyin, utan också för Bytedances rätt nylanserade Spotify-konkurrent Soda Music. Ett sätt att kunna skapa och redigera musik var man än är, oavsett om man är nybörjare eller proffs.
Ja, det är åtminstone så Bytedance ser på saken. Nu kanske proffsmusiker inte kommer att sälja alla sina andra musikskaparverktyg och gå all in på Sponge Band, men det säger ändå en del om ambitionsnivån.
Och det i sin tur är inte särskilt konstigt. TikTok och Douyin är numer inte bara viktiga marknadsföringsplatser för artister, de blir mer och mer stället där artister överhuvudtaget upptäcks och slår igenom. Precis den roll som MySpace hade och som Youtube också har.
ByteDance Launches Music Creation Tool ”Sponge Band”
Beijing-based tech firm ByteDance has recently launched an app called
Amazons serie Night Sky hade premiär utanför atmosfären
Beamade Amazon premiärsändningen av sin senaste serie Night Sky utanför atmosfären? Men det är väl klart att de gjorde.
Amazon’s latest stunt is beaming a new Prime Video sci-fi show into outer space
’Night Sky’ was the subject of ’the first-ever intergalactic premiere.’
IoT – internet of things
Apple börjar rulla ut sina kontaktlösa iPhone-kassor
Så har det blivit dags för Apple att börja rulla ut sin iZettle-konkurrent. Den nya funktion som gör det möjligt att använda sin iPhone som kontaktlös kassa – utan behov av någon annan hårdvara.
Och hur marknadsför man bäst den här funktionen? I sina egna butiker, förstås. I alla fall i några av de amerikanska.
Apple har plöjt ned allt mer pengar i sina fintechsatsningar och har dessutom börjat ägna allt mer tid åt världen utanför nätet. Att Apple ska bli det självklara sättet att betala oavsett om du är online eller offline. Och nu vill Apple också bli det självklara sättet att ta betalt. Oavsett om du är online eller offline.
Apple Stores Rolling Out iPhone-to-iPhone Contactless Payments Starting Today
Apple in February unveiled a new ”Tap to Pay on iPhone” feature that will allow compatible iPhones to accept payments via Apple Pay,…
Apple kan var på gång att släppa en Airport igen
För ett tag sedan skrev jag om att det jag verkligen, verkligen, verkligen skulle vilja ha i Apples produktportfölj är en Airport. Igen. En wifi-router, alltså. Ja, eller åtminstone en trådlös router för hemmabruk – kort sagt den produktserie som Apple la ner 2018 (och som numer milt sagt börjar kännas lite gammal). Och nu kanske det kan bli verklighet.
Jag har en Airport Extreme och en Airport Express som båda funkat rätt felfritt sedan dag ett. Och som framförallt, på Apple-manér, jackar in och bara fungerar med väldigt lite handpåläggning. Vad A2657, kodnamnet på den enhet som Apple skickade in för godkännande av USA:s Post- och telestyrelse, är vet vi inte. Annat än att den är en ”network adapter” som kör iOS. Plus information om portar och minne.
Det kan förstås vara något helt annat, men det känns väldigt mycket som att det skulle kunna vara precis det jag har önskat mig. Och det vore både väntat och oväntat.
Oväntat därför att Apple ju la ner sin nätverkssatsning för inte allt för länge sedan och väntat därför att, tja, Apple nu satsar betydligt mer på hemmet än tidigare. En ny router – i någon form – skulle passa in väldigt bra i Apples hemmafamilj.
Here’s hoping. Väldigt much.
FCC filings reveal Apple’s ’Network Adapter’ that runs iOS – 9to5Mac
Every time a company builds a product with a radio frequency (like Bluetooth or Wi-Fi), it must be approved by…
Tesla öppnar sitt laddnätverk för andra bilmärken
För några månader sedan började Tesla öppna sitt laddnätverk för bilar från andra tillverkare. Nu breddas initiativet till ett antal nya länder – och Sverige är ett av dem.
Det blir alltså möjligt att ladda typ valfri elbil vid en Teslastatiion. Åtminstone de stationer som erbjuder detta.
Och det här är ju schyrrans av Tesla – och ett väldigt bra sätt att marknadsföra sig. Det är väl inte långsökt att tänka sig att Teslaägare kan få fler perks vid laddstationer för att på så sätt knuffa den som äger en bil från ett annat märke att byta.
Men det finns också en annan del här som sannolikt är minst lika viktig: Tesla som infrastruktur.
Tesla nådde sina framgångar, som så många som skakar om en bransch, genom att vara först (i praktiken åtminstone). Men när nu nära nog alla bilmärken har egna elmodeller så blir konkurrensen desto tuffare. Inte minst för en så pass liten biltillverkare som Tesla.
Vad kan man göra då? Skaffa sig intäkter på andra sätt. Som via laddavgifter.
Och laddstationerna kan, precis som valfri butik, också fungera som fysiska reklamytor inte bara för Tesla-bilar utan även andra produkter som Tesla har i sin portfölj. Som solpaneler och laddbatterier för hemmabruk.
Tesla är ju trots allt mer än något ett batteriföretag.
Bekvämlighetsekonomin
Uber Eats testar obemannade leveranser
Ännu fler leveranstester från Uber. Ja, eller rättare sagt för Uber Eats, Ubers (mat)leveransgren. Det handlar dessutom om två obemannade tester: ett med Motional, för längre leveranser, och ett med Serve, var gulliga leveransrobot är tänkt för ”trottoarleveranser” – alltså att den ska rulla runt på trottoarer och hantera närleveranserna på egen hand (Serve är dessutom ironiskt nog sprunget ur Uber en gång i tiden).
Och det i sig är kanske inte helt jättestort – snart sagt alla leveransföretag testar transporter som inte kräver människor. Åtminstone inte människor i själva fordonen. Såväl Motional som Serve har mänsklig övervakning och möjlighet att kliva in och hjälpa till vid behov.
Men zoomar vi ut lite så finns två lite större trender här.
Den ena är förstås självkörande fordon av alla storlekar och slag. Något som förstås kommer att kräva förändringar inte bara vad gäller lagstiftning utan också beteenden. Hur många kommer exempelvis att försöka sabba för en Serve som är ute och kör på trottoarer? När vänjer vi oss vid att det inte sitter någon bakom ratten på bilen? Vem ska vi då road ragea på när vi hänger oss på tutan när bilkön inte rör sig? Och hur kommer våra bostäder att förändras (vi vill ju att leveransen ska komma ända fram till våra dörrar – precis som mänskliga bud)?
Den andra trenden är lite mindre samhällsomvälvande och är mer företagsspecifik. Eller egentligen branschspecifik. Uber blöder fortfarande hysteriskt mycket pengar och bland försöken att stoppa blodflödet så har Uber satsat mer och mer på Eats. Leverans av saker och mat istället för människor. Men oavsett om vi pratar människotransport-Uber eller leverans-Uber så är ambitionen att helt eliminera människor i alla steg i själva levererandet. Likadant för övriga liknande företag. Med andra ord: företagen som byggde på att människor skulle dela sina fordon i utbyte mot pengar handlar allt mindre om människor.
Frågan är vad det här innebär för framtidens leveransföretag. Och delningskonomin. Blir framtidens ”Uber-förare” och ”Eats-bud” människor som ska sitta över övervaka en robotflotta och supporta den vid behov? Och kommer delning, som Tesla har som vision, kunna innebära att man låter sin självkörande bil arbeta med att köra andra när man själv är på jobbet?
Uber Eats is launching two autonomous delivery pilots in Los Angeles
Uber Eats is launching not just one but two autonomous delivery pilots today in Los Angeles,
Uber har nått 1 miljard körningar i Afrika
För de stora techbolagen handlar mycket fokus om nästa miljard. Framförallt nästa miljard internetanvändare. Men i Ubers fall kan det handla om nästa miljard körningar. I veckan förenade Uber de två genom att nå 1 miljard körningar i Afrika.
Nästa miljard internetanvändare kommer förstås att komma från världens tillväxtmarknader, vilket just nu handlar mycket om Asien. Det är det som 2020-talet kommer att handla om. Men därefter kommer Afrika, som kommer att bli 2030-talets huvudscen för global tillväxt. Det är ingen slump att techjättarna satsar allt mer i just Afrika – för att rigga sig inför precis det här scenariot.
Tio år har det tagit Uber att nå sin senaste milstolpe, men då pratar vi inte om verksamhet i alla länder på kontinenten. Faktum är att Uber bara har verksamhet i åtta afrikanska länder, vilket gör att det milt sagt finns potential att växa.
https://techcrunch.com/2022/05/24/uber-hits1-billion-rides-in-africa/