Kategorier
Sociala medier Spaningar

Digitala spaningar vecka 13 2023

Meta fortsätter ducka GDPR – hittar på nytt sätt att slippa be om samtycke. Försvarsmakten förbjuder TikTok. Tiktoks paniklösning inför förbudshoten – släpper ny app. Twitter begränsar For you-flödet till att bara visa innehåll från Blue-prenumeranter.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Veckans artiklar

Efter Tiktok – är Shein näst på tur att förbjudas? – Ehandel Plus

Tiktok ser ut att komma allt närmare ett totalförbud i USA. Kanske även i EU. Nu höjs röster mot samma slags förbud mot ett annat kinesiskt företag:

E-handelsjättens nya trick för att minska antalet returer – hänger ut säljare – Ehandel Plus

Vilket är egentligen det bästa sättet att få ned antalet returer som e-handlare? Ja, det är en ständigt aktuell fråga. Nu är det dags för ett nytt försök

Appekonomin slår nya rekord (och bjuder på några överraskningar)

Så vill Google locka fler e-handlare - släpper nya annonsformat - Ehandel Plus

Dragkampen om annonsörerna hårdnar allt mer. För att kapa åt sig en ännu större del av pengarna släpper Google nu ett nytt annonsformat specialanpassat

Så ska Snapchat vinna e-handlarna - nya verktygen - Ehandel Plus

Snapchat har försvunnit lite i skuggan av TikTok, men har fortfarande en väldigt stor och aktiv användarskara - inte minst i de yngre kundgrupperna. Nu

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Instagram rullar ut delade bokmärken

Nu social funktion i Instagram (ja, det är nästan lite ovanligt): delade bokmärken.

Det är ungefär vad det låter som. Vänner kan nu spara Instagram-inlägg på ett gemensamt ställe. Om man så vill: det är bokmärkesfunktionen ”Collections” som nu blir social.

Det jag initialt skrev om att det är lite ovanligt med sociala funktioner i Instagram är faktiskt lite mer än bara en raljerande öppning. I sin jakt på att kopiera TikTok och den appens framgångar så har Meta sprungit rätt hårt på intressegrafen.

Den sociala nätverksbas som alltid har varit grunden i Metas tjänster har kort sagt mer och mer fått stryka på foten. Dina vänner är tråkiga, skit i dem. Låt Instagram plocka fram innehåll som får dig att hänga kvar (och framförallt inte hoppar över till TikTok).

Men det som har hänt egentligen bara senaste halvåret eller så är att Meta har insett att de kanske ska sluta springa efter TikTok och istället börja konkurrera med de fördelar som Metas appar har. Alltså saker som TikTok INTE har.

Vi kan nog anta att vi kommer att se hur Meta kommer att backa tillbaka till rötterna på flera sätt ett tag framöver. Samtidigt som vi också ser hur TikTok också blir allt mer intresserade av att väva in mer nätverksfunktioner i sin tjänst.

https://techcrunch.com/2023/03/29/instagram-now-lets-you-bookmark-posts-with-friends-and-store-them-in-a-dedicated-space/

Meta fortsätter ducka GDPR - hittar på nytt sätt att slippa be om samtycke

Meta fortsätter att beefa med EU kring bristen på samtyckesfråga specifikt för att rikta annonser baserat på användares beteenden. Nu gör Meta ännu en juridisk manöver för att försöka slippa be sina användare om lov. Men det är ett drag som kan få rakt motsatt effekt: att Meta tvingas inför precis det ännu snabbare. Och gör det ännu meckigare för sina annonsörer under tiden.

Meta duckar GDPR - hittar på nytt sätt att slippa be om samtycke - Influens.se

Kan ge annonsörer ännu sämre möjligheter att rikta annonser. GDPR är som vi alla vet ett kärt ämne. Särskilt om du håller på med annonsering. Ännu mer om

Inga fler politiska annonser i EU - Meta kan överväga ett stopp

Tycker du att det är för mycket annonser i Instagram? Meta hör bön! Nu kan Meta överväga ett totalt stopp för politiska annonser i Metas appar i EU.

Inga fler politiska annonser i EU - Meta kan överväga ett stopp - Influens.se

Kommande EU-lagar blir för jobbiga. Är det något vi har lärt oss om sociala medier det senaste årtiondet så är det att det blir extra bökigt när politiken

TikTok

Försvarsmakten förbjuder TikTok

Japp. Där var det dags för Försvarsmakten att förbjuda TikTok. Anställda som har appen ska avinstallera den.

Ja, så länge som appen finns i jobbmobilen. Precis som i stort sett alla TikTok-förbud så här långt så omfattar förbudet bara enheter utdelade i tjänsten. (Vilket dock lyfter frågetecken mot att TikTok får finnas i privata mobiler som kan följa med anställda till jobbet - om appen nu utgör det säkerhetshot som den sägs göra.)

Med tanke på att flera (alla?) grenar av den amerikanska försvarsmakten införde motsvarande förbud redan för flera år sedan så är det egentligen konstigt att Försvarsmaktens åtgärd kommer först nu.

Inte minst som att exempelvis både Sveriges Radio och SVT stoppade sina anställda från att ha appen installerad i jobbenheter redan 2020. (Ja, eller de ”uppmanade” då sina anställda att inte installera/avinstallera TikTok - vilket ungefär är den formulering som alla förbud så här långt har lutat sig mot.)

Försvarsmakten förbjuder Tiktok - anställda måste avinstallera appen - Nyheter (Ekot)

Försvarsmaktens anställda får inte längre ha sociala medie-appen Tiktok på sina jobbtelefoner. Beslutet har fattats mot bakgrund av det försämrade omvärldsläget ...

Japan kan vara näst på tur att förbjuda TikTok

En artikel med en TikTok-logga. Japp. Ni vet vad det handlar om.

Den här gången är det Japan som börjar gå i förbudstankar. Det ser åtminstone ut som att även Kinas historiska huvudantagonist nu tänker göra en Indien.

Fast vi pratar om att det inom kort kanske kommer att introduceras ett lagförslag som siktar in sig på ett förbud. Men precis som i de förslag som nu kommer allt närmare presidentunderskrift i USA så handlar det inte specifikt om ett TikTok-förbud. Det slår bredare. Med en intressant japansk twist.

De som nu går i lagförslagstankar sammanfattar sina tankar med: "om det är verifierat att en app medvetet har använts av en viss aktör från ett visst land för elakartade påverkansoperationer" så ska ett förbud "övervägas".

Vad det här i praktiken alltså skulle innebära är ett förbud mot appar eller tjänster som används för påverkansoperationer. Vilket skulle kunna innebära TikTok. Eller Instagram. Eller Facebook. Eller Line. Eller, ja ni fattar.

Nu pekar förstås ordalydelserna åt ett väldigt tydligt håll, men det är helt klart ett intressant sätt att ta sig an frågan.

Japan lawmakers eye ban on TikTok, others if used improperly

A group of Japan's ruling Liberal Democratic Party (LDP) lawmakers plans to compile a proposal next month urging the government to ban social networking services such as TikTok if they are used for disinformation campaigns, an LDP lawmaker said on Monday.

Tiktoks paniklösning inför förbudshoten - släpper ny app

Tiktok har det som bekant lite tuff just nu. Allt fler länder och organisationer förbjuder appen i jobbmobiler och i USA så rycker ett totalförbud allt närmare. Nu kommer uppgifter bland annat från Techcrunch att Tiktok har sjösatt en paniklösning för att framtidssäkra sin verksamhet i USA: appen Lemon8.

Så om livet ger dig citroner, släpp en app.

Tiktoks paniklösning inför förbudshoten - släpper ny app - Influens.se

Ny konkurrent till Instagram och Pinterest. Tiktok har det som bekant lite tuff just nu. Allt fler länder och organisationer förbjuder appen i jobbmobiler

Musiktest i Australien gjorde att TikTok förlorade användare

En intressant rapport. TikTok förlorar användare i Australien.

Ja, nu är det inte riktigt lika allvarligt. Eller väldigt allvarligt. Beroende på vem du frågar.

Vad det handlar om är att TikTok i Australien körde ett test där de ströp begränsade tillgången till viss musik i landet för att på så sätt bevisa, säkert både för sig själva och sina investerare, att TikTok inte alls står och faller med populära låtar.

Och det testet gick sådär. För TikTok.

Enligt siffror från analysföretaget Data. ai så minskade användandet under de tre första veckorna som piloten pågick. Både vad gäller antalet användare och den tid som användarna la i TikTok. En liten uppstuds under den fjärde veckan, men fortfarande på en nivå som låg under vad den var före testet.

Det är inte svårt att förstå logiken bakom testet. De stora sociala plattformarna har en hatkärlek till musik. Den är skitbra när det kommer till innehållsskapande och användning, men kostar också hyfsat skitmycket pengar. Omvänt så är de stora skivbolagen allt mer beroende av plattformar som just TikTok för att marknadsföra och överhuvudtaget nå ut med sin musik.

Kort sagt så handlade testet framförallt om att stärka TikToks förhandlingsposition gentemot skivbolagen. Att TikTok-användningen skulle vara oförändrad så att TikTok kunde gå till skivbolagen och säga ”HOW YOU LIKE ME NOW?!”.

Nu blev det alltså inte så.

Här finns förstås en hel massa brasklappar. Det är en extern uppskattning. Vi vet inte om artisterna/skivbolagen drabbades ännu hårdare än TikTok av testet. Vi vet inte om det var något annat som gjorde att användningen dippade.

Men det lär med väldigt stor sannolikhet oavsett visa på vilket intimt symbiosförhållande som de stora plattformarna och (framförallt) de stora skivbolagen lever i numer.

Jag misstänker att både Meta och Google tycker att det är en väldigt intressant rapport.

TikTok Reportedly Lost Users in Australia Amid Music-Limit Test

TikTok reportedly lost users as well as user hours in Australia after limiting the on-platform availability of certain popular music.

Har Bytedance börjat förhandla med ett stort amerikansk företag om TikTok-försäljning?

Ni vet hur jag har skrivit att det känns väldigt mycket som 2020 all over again när det kommer till TikTok? Mer specifikt kring förbudsläget? Här kommer ännu en sådan flashback: Bytedance-grundaren Zhang Yiming ska ha träffat Walmarts VD för någon vecka sedan.

Recap: 2020 försökte Trump få till en tvångsförsäljning av TikTok till ett amerikanskt företag. Om moderbolaget Bytedance sa nej så väntade förbud. När Joe Biden sedan tog över så rann det ut i sanden (plus att försökte stötte på motstånd i amerikanska domstolar).

Men Trumps tvångsåtgärd nådde så långt som att det nästan blev en affär. En affär som innebar en konstruktion där Oracle och Walmart skulle köpa TikTok (eller åtminstone de amerikanska delarna, inklusive verksamheten i länder som Nya Zeeland och Australien).

Ja, eller det var oklart hur mycket köp det faktiskt skulle ha blivit och hur mycket annan konstruktion det handlade om. Oavsett så skulle Oracle ansvara för all lagring av amerikansk TikTok-data och dessutom få tillgång till TikTok-algoritmen och övrig TikTok-kod för att kunna granska den tillsammans med amerikanska tillsynsmyndigheter.

Nu vrider vi fram klockan till 2023. TikTok har förbjudits i jobbmobiler i en hel drös länder, inklusive en lång rad delstater i USA. USA har hotat med ett förbud om Bytedance inte säljer av TikTok för att på så sätt kapa alla faktiska och upplevda band till Kina. Oracle ska ansvara för lagring av amerikansk TikTok-data, inklusive att ha tillgång till TikToks kod och algoritm.

Och nu har Zhang Yiming alltså träffat Walmarts VD. För att diskutera… någonting.

Det som ligger närmast till hands är att det helt enkelt handlar om att TikTok och Walmart ytterligare vill fördjupa banden kring e-handel och shoppingfunktioner. Men i det sammanhanget så borde det rimligen vara någon från TikTok som skulle ta det mötet - som TikToks VD Shou Zi Chew.

Men nu är det alltså moderbolaget som träffar Walmart. Och det är inte ens Bytedances nuvarande VD Liang Rubo, utan alltså grundaren och styrelseordföranden Yiming som hälsade på hos Walmart.

Det känns med andra ord i sammanhanget ett väldigt intressant möte.

Bytedance founder secretly met with Walmart CEO last week, sources say

ByteDance founder Zhang Yiming secretly met with Walmart CEO Doug McMillon last week, but it's unclear what they discussed, sources say.

Twitter

Twitter begränsar For you-flödet till att bara visa innehåll från Blue-prenumeranter

Ännu ett... intressant drag från Twitter (läs: Elon Musk): Twitters For you-flöde, alltså där innehåll även från konton du inte följer, begränsas nu. Bara innehåll från Twitter Blue-prenumeranter kommer att visas. Om jag ska raljera: bara köpt innehåll kommer att visas.

Det här kan man förstås tycka vad man vill om. Min spontana gissning är att det här kommer att minska attraktionen och intresset för For you-flödet och lär i sig inte locka särskilt många nya Blue-prenumeranter.

Men det mest intressanta i det här sammanhanget, som vanligt när det gäller Twitter nuförtiden, är Musks motivering till förändringen: "The is the only realistic way to address advanced AI bot swarms taking over. It is otherwise a hopeless losing battle."

Och, well, någon av de andra sociala plattformarna kanske inte håller med. Och utmaningen med att skräpkonton fortfarande kan få sändningsutrymme här kvarstår förstås. Ja, eller att det kan bli ännu mer skräpkontoinnehåll, eftersom poolen av kandidater nu minskas drastiskt.

15 april är oavsett datumet som gäller för förändringen. Från och med då så kommer en annan tidigare utlovad förändring också att kicka in: att bara Blue-prenumeranter kan delta i Twitter-omröstningar.

(Elon Musk gick senare ut och konstaterade att han glömde att berätta att konton du följer även framöver kommer dyka upp i For you-flödet. Med andra ord: Elon hade inte tänkt på den detaljen.

Twitter to Stop Unverified Accounts From Appearing in Recommended Tweets [Updated]

Twitter will prevent posts from unverified accounts from appearing in its "For You" algorithmic feed starting Saturday, April 15, CEO Elon...

Twitter släpper priserna för sitt betal-API

Så har Twitter till sist släppt de priser som gäller för det nya API:et. A.k.a. det som i praktiken bara kommer att gå att använda om du betalar. Det blir tre nivåer:

  • Free: Gratisnivå. Bara skrivrättigheter (med andra ord: för att posta innehåll på Twitter via externa verktyg), 1500 tweetar per månad och tillgång till Login with Twitter.
  • Basic: 100 dollar per månad. 10 000 hämtningar, 50 000 postningar, 2 app-ID:n och Login with Twitter.
  • Enterprise: Hur långt är ett snöre. Här är informationen mer ”du får allt, hör av dig till oss så förhandlar vi pris”. Har sett något påstående om att det kan innebära 42 000 dollar i månaden, men det känns rätt så orimligt. Then again. Just därför så kanske det är rimligt.

Samtliga nivåer får dessutom generöst nog tillgång till Twitters annons-API.

Det kanske enskilt bästa här är Basic-nivån som enligt Twitter är lämplig för ”hobbyists or students learning code”. För studenter kommer absolut inte ha några problem att betala sisådär 1000 spänn i månaden för den möjligheten.

Och min spontana gissning är att det här rätt effektivt kommer att döda alla former av tredjepartsappar mot Twitter. Twitter ströp redan för några månader sidan gratistillgången utan att berätta om det förrän hyfsat långt senare och Twitter har ändrat sina villkor så att det inte längre är tillåtet att göra TweetDeck-lösningar - alltså externa appar som ersätter Twitters gränssnitt. Men det fanns nog något hopp om att det skulle bli aktuellt med en inte allt för orimligt dyr tillgång till API:et.

Men jag har svårt att tro att Basic-nivån täcker behovet i antal anrop och postningar för den typen av appar. Och Enterprise-nivån lär nog, oavsett exakt belopp, ha… enterprise-prislapp.

(EDIT: Nu verkar Twitter ha ändrat till "For hobbyists and prototypes", så inte längre något för studenter. Någon har alltså berättat för Elon att 100 dollar i månaden är skitmycket pengar för en student.)

Twitter announces new API with only free, basic and enterprise levels | TechCrunch

After weeks of stalling, Twitter finally announced its new API price structures: Free, $100 per month basic, and enterprise.

Elon Musk är nu världens mest följda person på Twitter

Elon Musk är numer inte bara världens rikaste person (eller? lite dagsnotering på vem som är rikast), han är även världens mest följda twittrare.

Twitter-ägaren har nu gått om Barack Obama och båda två ligger nu runt 133 miljoner följare. På plats tre och fyra hittar vi sedan Justin Bieber och Katy Perry. Med tanke på att övriga tre är personer som förmodligen har passerat sin peak när det kommer till såväl popularitet som Twitter-användning så löper nog Musk ingen större risk att bli av med tronen den närmaste tiden.

Elon Musk is now the most-followed person on Twitter

Elon Musk has taken former President Barack Obama's spot as the most-followed person on Twitter. After hitting 100 million followers last year, Musk's count continued to rise following his acquisition of Twitter.

Twitter har en VIP-lista med 35 konton som Twitters algoritm alltid boostar

Ni vet Elon Musks vision om ett censurfritt demokratitorg? Och hans åsikt att det gamla verifieringssystemet, som inte kostade pengar, delade upp användare i ”lords and peasants”? Nu verkar det ännu en gång visa sig att vad Elon säger och vad Elon gör inte alls måste vara samma sak.

En rapport från Platformer, baserade på dokument som de har kommit över, så har Twitter en lista med 35 VIP-konton som alltid får sitt innehåll boostat av Twitters algoritm, för att på så sätt garantera att de syns. Bland de 35 personer som ska finnas på listan i dörren finns demokraten Alexandria Ocasio-Cortez, youtubaren Mr. Beast, USA:s president Joe Biden och basketspelaren LeBron James. Men även anonyma användare som högertyckaren @catturd.

Det lär kort sagt handla om användare med många följare som rör upp många känslor med sina åsikter. Ja, eller förmodligen, som i exempelvis fallet Ocasio-Cortez, som rör upp många känslor bara de tweetar. Oavsett innehåll.

Och ja. Som av en händelse är Elon Musk en av personerna som är garanterad synlighet för sina tweets. Han måste känna någon i ledningen.

Twitter has a secret VIP list - and who is on it will shock you

A report claims Elon Musk may not treat everyone as equals on Twitter. The platform has 'around 35 VIP users' who get a boost from the algorithm when their tweets appear to drop off.

Twitter kommer att låta de största organisationera och annonsörerna fortsätta vara verifierade - utan att betala för Blue

Ni vet hur den gamla verifieringsbocken hos Twitter - den som inte kostade pengar - kommer att försvinna 15 april? Därför att Elon Musk tyckte att det gamla sättet att dela ut blåbockar delade upp användare i ”lords and peasants” och att han därför istället införde ett system som delade upp användarna i lords and peasants beroende på om man betalar eller inte?

Och att Twitter numer också kommer att kräva att organisationer som vill fortsätta vara verifierade - a.k.a. få en guldbock - måste betala 1000 dollar i månaden?

Nu verkar det som att Elon Musk har insett att det kanske är lite bra att kvalitetssäkra stora konton bortom att de har råd att betala. Och att det är rätt bra att hålla sig väl med annonsörer.

Enligt uppgifter från New York Times så kommer Twitter nämligen att erbjuda några undantag från 1000 dollar i månaden-regeln. Eller väldigt många undantag till och med.

De 500 största annonsörerna kommer att slippa betala. Ja, eller de kommer åtminstone att slippa betala två gånger för sin guldbock. Dessutom så kommer de 10 000 ”mest följda organisationerna som var verifierade enligt det gamla systemet” att få fortsätta vara verifierade utan kostnad.

Det är med andra ord bra att Elon Musk inte delar upp Twitter-konton enligt något slags lords and peasants-system

Elon Musk Tried to Meet With F.T.C. Chair About Twitter but Was Rebuffed (Published 2023)

Mr. Musk requested a meeting with Lina Khan, the chair of the F.T.C., which has been investigating Twitter's privacy and data practices.

Hälften av alla Twitter Blue-prenumeranter har under 1000 följare

Den 1 april går en era i graven. Då skrotar Twitter den gamla verifieringsbocken. Den som inte kostade pengar. Från och med då är det bara betalning som gäller för att ha en verifieringsbock, via Twitter Blue (Eller att du är en av Twitters 500 största annonsörer. Eller att du är en av de 10 000 organisationer som har flest följare på Twitter.)

Elon Musks förhoppning är med andra ord att det ska innebära att en massa twittrare med en massa följare nu ska börja betala för behålla sin blåbock. Men hur många följare har de konton som så här långt har hoppat på Blue? Forskaren Travis Brown har tittat lite närmare på den saken.

Enligt Brown har hälften av alla Blue-prenumeranter under 1000 följare. Det betyder nånstans 220 000 konton. 78 000 Blue-konton, eller 17,6 % av alla prenumeranter, har under 100 följare. 2270 konton hade inga följare alls enligt Browns uppskattningar.

Frågan nu är med andra ord hur det kommer att se ut från och med 1 april. Kommer Musk få som han vill och få drösvis med prenumeranter med massor av följare? Så kan det förstås bli, men… jag är lite lätt skeptisk. Inte minst med tanke på att flera stora twittrare redan har sagt att de inte tänker betala. Även organisationer som Vita huset har sagt att de inte tänker betala.

Half of Twitter Blue subscribers have less than 1,000 followers

New Twitter data shows that its users just don't like reading tweets from its paid Twitter Blue subscribers.

Twitter gör delar av sin kod sin rekommendationsalgoritm open source - och visar att ”elon” är en egen kategori

Elon Musk har ett… sådär bra snitt när det kommer till att hålla utfästelser han har gjort om Twitter sedan han blev VD. Men den här veckan gjorde Twitter precis som Musk hade lovat - gjorde delar av sin källkod open source. Inklusive rekommendationsalgoritmen.

Ja, eller delar av rekommendationsalgoritmen åtminstone. Enligt uppgifter så plockade Twitter bort de delar som specifikt hanterar rankingen av och därmed räckvidden för just Elon Musk och andra användares tweets innan koden delades publikt.

Men i den kod som finns kvar så är ”elon” en egen kategori. Inbyggd i algoritmen. Nu ska det tydligen handla om statistik och inte algoritmpoäng, men vi kan anta att ”elon” är en rätt tung rankingfaktor i den kod som Twitter inte har delat.

Musk själv säger att det är det första han ser om det här, vilket förstås kan vara sant - men med tanke på hans besatthet vid detaljer kring just Twitters kod så känns det rätt osannolikt. Hans löfte att ”elon” ska plockas bort (eventuellt också några andra etiketter som Twitter tilldelar användare, som ”demokrat”, ”republikan” och ”power user” - som vanligt lite oklart vad Elon menar här i sin tweet) kan därför vara lite meningslöst - om det är så att ”elon” finns kvar som kategori i den rankingkod som vi inte har fått se.

Det visar också utmaningen med att göra den här typen av algoritmer open source. Om en algoritm är helt öppen så blir det enkelt (relativt åtminstone) att ”hacka” algoritmen när det kommer till synlighet. Så det är inte helt orimligt att Twitter döljer delar av sin kod av den anledningen. Samtidigt som det också gör öppenhetsövningen lite mindre relevant - om det nu är total öppenhet man är ute efter. ”Open source” är ju trots allt inte samma sak som att man visar alla sina kort.

Sen har vi förstås en Elon-twist på alltihop. Efter publiceringen av koden så gick Musk ut med att Twitter ”kommer att uppdatera sin rekommendationsalgoritm baserad på användarförslag var 24:e till 48:e timme”. Oklart om det finns tillräckligt många kvar på Twitter för att göra det jobbet - och det kan också vara lite dåliga nyheter för annonsörer. Visst. Rekommendationsalgoritmer förändras ofta - men det brukar åtminstone vara lite längre tid mellan förändringarna än 1 till 2 dagar.

Twitter's algorithm specifically tracks how Elon Musk's tweets are doing

Twitter has released part of its source code for its recommendation algorithm. It shows how it specifically tracks how Elon Musk's tweets are doing.


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *