Kategorier
Sociala medier Spaningar

Digitala spaningar vecka 22 2023

Instagram släpper en detaljerad genomgång över hur algoritmen fungerar. Twitters Head of Trust and Safety slutar. Elon Musk ger sig ut på anti-trans-korståg. TikTok har lagrat känslig information om plattformens stora stjärnor i Kina. BeReal lägger till direktmeddelanden.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Veckans artikel

https://www.ehandel.se/forum/blodrott-sa-mycket-gar-shein-utmanaren-back-pa-varje-order/

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Instagram släpper en detaljerad genomgång över hur algoritmen fungerar

Äntligen! Instagram avslöjar exakt hur algoritmen fungerar – Influens.se

Allt om hur Instagram bestämmer vad som syns. Få saker är lika roliga som algoritmgissande. Åtminstone om man arbetar med marknadsföring via de stora

Meta kommer att börja begränsa synlighet för nyheter i Kanada – i protest mot ny lag

Japp. Meta is at it again. Nu gör de vad de tidigare gjorde i Australien. Och det Google har gjort i EU. Och som Meta hotar med att göra även i Kalifornien. Företaget kommer att börja begränsa synligheten för nyheter i Kanada. I protest mot en kommande lag i landet.

Det handlar om Online News Act som i stort är vad Australien införde för något år sedan och vad EU gjorde i och med Upphovsrättsdirektivet: ett försök att få de stora plattformarna att dela intäkter med publicister när nyheter läggs upp och delas via Facebook och Instagram. Och det är Meta, helt otippat, inte helt sugna på.

Därför kommer Meta att de kommande veckorna dra igång ett ”test” som kommer att begränsa vissa användares möjligheter att se och dela visst nyhetsinnehåll i landet. Testet kommer att drabba ”vissa” publicister, men vi kan väl tänka oss att den sistnämnda delen av testet inte kommer att bygga på ett slumpmässigt urval.

Men i det här fallet ska ”testet” snarare ses som ett varningsskott. ”Så här blir det om lagen röstas igenom”. Om Meta alltså inte får som de vill.

I Australien så slutade samma slag med att Australien ändrade lite i lagförslaget, men då hade Meta under ett par veckor hunnit med att helt stoppa australiska publicisters nyheter från att visas i Facebook.

Vi kan gissa att Meta hoppas på få till samma justeringar som de tvingade fram i Australien: att de kan få sätta villkoren för vilka tidningar som får del av intäktsdelningen och hur ersättningsmodellen ska se ut.

Why you might not see news on Facebook or Instagram in Canada

Meta is going to start limiting news posts on Facebook and Instagram in Canada because it just does not want to pay up.

Twitter

Twitter nu bara värt en tredjedel av det som Elon Musk betalade för företaget

Någon som kommer ihåg filmen Brewsters miljoner? Om du inte är 100 år gammal så lär du inte göra det. Men premissen var att huvudrollsinnehavaren skulle få ärva 300 miljoner dollar, men bara om han lyckades bränna 30 miljoner dollar under 30 dagar. Och han fick inte köpa prylar eller bara ge bort pengarna. Elon Musk hade utan problem kunnat fixa det.

Elon Musk betalade 44 miljarder dollar för Twitter när han köpte företaget. Något som han själv erkände var ett överpris. Men han kanske inte hade trott att det skulle vara riktigt så mycket överpris som det nu visar sig ha varit. Twitter värderas numer bara till runt 15 miljarder dollar. Eller en tredjedel så mycket som Elon betalade.

Nu är det inte så att Twitter har gått ut med en ny officiell värdering, utan siffran kommer från en Fidelity – en av investerarna i Musks Twitter. Ända sedan Musk köpte Twitter har Fidelity skruvat ned värdet på sin egen del i företaget och utifrån den senaste nedskrivningen har kommit fram till den nya, betydligt lägre värderingen.

Twitter har med andra ord ännu längre kvar till den värdering på 250 miljarder som Musk själv har i spåkulan.

Fidelity: Twitter is Now Only Worth a Third of What Elon Musk Paid for It

Under Musk’s leadership, the bird app has continued to plummet in value–with no end in sight.

Twitters Head of Trust and Safety slutar

Det fortsätter skaka hos Twitter. Nu är det dags för ännu ett högt chefsavhopp. Ella Irwin, Twitters Head of Trust and Safety, har slutat. På eget initiativ vad det verkar.

Det är inte vem som helst som nu slutar. Ja, när en hög chef slutar så är det förstås oavsett inte vem som helst som slutar, men i det här fallet så är det en av dem som mest har fått ansvara för att navigera Twitter genom Musks alla dagsnoteringsturer.

Irwing har dessutom, åtminstone utåt, också varit en av Musks stora påhejare på Twitter. Avhoppet/avskedet kommer dessutom kort efter ännu en liten kontrovers på Twitter, där en dokumentär om transpersoners varande på förhand ska ha fått tummen upp att köras på Twitter, men som sedan fick begränsad synlighet på grund av ”misgendering”. Att alltså kalla någon för ett annat pronomen än personen själv föredrar (vilket i de här sammanhangen oftast betyder att fortsätta kalla någon för det pronomen den personen har bytt bort).

Efter att dokumentärskaparen klagat på Twitter klev Musk in och konstaterade att det faktum att dokumentären begränsades var ”ett fel från många personer på Twitter” och att dokumentären visst fick visas utan någon form av varningsetikett eller synlighetsbegränsning.

Det här hände dessutom när Musk inte tweetade på två dagar. Vilket är hur man vet att Musk är i Kina – där Twitter är förbjudet (Musk var och sålde in Tesla i landet). Musk var alltså lite ute ur loopen när den senaste kontroversen drogs igång.

Det kan förstås vara så att Irwings besked att hon slutar inte har det minsta med dokumentärgrälet att göra. Eller att det har att göra med Twitters nya VD, som är på ingång. Men timingen är som sagt var väldigt intressant.

Twitter’s trust and safety lead Ella Irwin resigns | TechCrunch

Twitter’s head of trust and safety Ella Irwin has resigned, the now-former executive confirmed on Thursday.

Twitter förlorar ytterligare en hög innehållschef samma vecka

Dagen efter att Twitters Head of Trust and Safety gick ut med att hon sagt upp sig (ja, eller fått sparken) så var det dags för ännu en Twitter-chef att kliva av. Den här gången A.J. Brown, företagets Head of Brand Safety and Ad Quality. Irwings avgång är bekräftad, medan Brown inte har gått ut officiellt med något besked än.

Men oavsett om vi pratar en eller två chefer så kommer det kort efter den senaste Twitter-kontroversen, där en transkritisk (well, transfobisk) dokumentär först fick tumme upp att ha premiär och distribueras på Twitter men sedan stoppades då den bröt mot Twitters riktlinjer.

Kort därefter gick Musk in och körde över beslutet. Och gav sig sedan ut på ett anti-trans-korståg i ett antal tweets som skickades allt djupare ned i högertossekonspirationskaninhålet.

Visst kan det vara så att de båda avgångarna (och i Irwings fall kanske avskedet) inte har något med dokumentären att göra, men timingen är… intressant.

Det blir än mer intressant i och med att även Brown alltså verkar ha kastat in handduken. Och om jag ska tolka avhoppen: Irwing känner att hon inte längre kan verka för ett Twitter som innehållsmässigt inte blir en högerträskmark. Och Brown kände därmed att det inte finns någon möjlighet att erbjuda annonsörer en bra och varumärkessäker plattform.

Twitter Loses Its Second Trust and Safety Head Under Elon Musk’s Reign

Twitter’s head of trust and safety and the company’s head of brand safety and ad quality reportedly resigned after Musk snubbed his moderation team.

Elon Musk ger sig ut på anti-trans-korståg

Det verkar som att Elon Musks ägande av Twitter är dåligt. För Elon Musk. Och då menar jag inte det faktum att Twitters värde ser ut att ha rasat till en tredjedel av det som Musk betalade för företaget, utan att det verkar synnerligen negativt på hans mentala hälsa. Den här veckan trillade Musk ännu längre ned i högertossekonspirationskaninhålet.

En transkritisk dokumentär (jag har inte sett den, men jag känner spontant att jag är snäll i mitt ordval) hade fått tumme upp av Twitter. Att dokumentären alltså skulle ha premiär och visas på Twitter. Enligt personen bakom dokumentären så var det ett hyfsat långtgående samarbetsavtal som det handlade om.

Men när det så var dags för premiär så gav Twitter beskedet att dokumentären bröt mot Twitters riktlinjer, då den innehöll så kallad misgendering. Att man alltså kallar en person som har bytt kön och/eller pronomen för ett annat pronomen. Oftast det personen tidigare kallade sig. Och ja, det handlar förstås inte om när man gör det av misstag, utan när det är medvetet för att visa vad man tycker om transpersoner.

Det här skedde när Musk hade en Twitter-paus – på grund av att han var i Kina och därmed inte kunde twittra. När han kom hem igen meddelade han att beslutet att begränsa dokumentärens synlighet på grund av brott mot riktlinjerna var ”ett misstag av många människor på Twitter”.

Men skadan var redan skedd – hos Elon Musks fanboys. Högersidan började högljutt kritisera beslutet och ifrågasätta Musks löften om Twitter som en högborg för (högertosse)yttrandefrihet. Det verkar ha tagit skruv. För Musk bestämde sig tydligen för att visa att han visst är ett hardcore högertroll.

Efter att först ha delat dokumentären på Twitter och sedan nålat fast den i sin profil så drog Musk sedan på sig stora foliehatten. Det som började med tweets om att ”alla föräldrar borde se den här” gick sedan över i en utfästelse från Musk att han ”aktivt ska börja lobba för att kriminalisera” vårdmöjligheter för transbarn som leder till ”allvarliga, oåterkallerliga förändringar”.

Men varför stanna där? Musk tweetade också att han tycker att de som bara förespråkar den här typen av val för minderåriga ska dömas till långa fängelsestraff. Utan möjlighet till villkorlig frigivning.

Och som av en händelse sa två av Twitters högsta chefer kring innehållsmoderering upp sig efter den senaste innehållscirkusen. Eller fick sparken. En av den var Ella Irwing, Twitters Head of Trust and Safety. Tillika en av Musks största påhejare på företaget.

And the beat goes on and on and on.

Elon Musk spent the last 24 hours spreading increasingly unhinged anti-trans content

After getting criticized by conservative pundits when a video was blocked on Twitter, Musk went all-in sharing right-wing content.

Twitter breddar sin crowdsourcade faktacheckarfunktion till bilder

Förra veckan fick en explosion nära Pentagon USA:s börser att göra en kort störtdykning efter det att en bild från händelsen började spridas som en löpeld på Twitter – via verifierade konton. Det visade sig snabbt att det dock handlade om en fejkad, AI-genererad bild.

För att någon sådant inte ska hända igen så har Twitter nu breddat sin crowdsourcade faktacheckarfunktion Community Notes till att även omfatta bilder. Så twittrare kan nu fejkmärka även tweets med detta innehåll.

Man kan tycka mycket om Twitter nuförtiden (vilket jag har gjort… en del). Men det finns trots allt bra saker och initiativet med Community Notes är ett sådant. Det är visserligen en funktion som fanns på plats redan innan Musk tog över, men han hade trots allt kunnat yxa den. Så har inte skett – och det är trots allt en bra sak på Twitter.

Sedan räcker den här faktacheckarfunktionen bara så långt. Precis som på alla andra ställen. Det största problemet när det kommer till fejknyheter är trots allt.. människor. Och förmågan eller till och med vilja att ta till sig saker som går stick i stäv med hur man uppfattar att något är. Eller vill uppfatta.

Twitter is adding crowdsourced fact checks to images

Twitter will expand its crowdsourced fact-checking feature, Community Notes, to images. The update comes a week after a fake image of an ”explosion” near the Pentagon went viral.

TikTok

TikTok har lagrat känslig information om plattformens stora stjärnor i Kina

Ni vet hur TikTok gång på gång varit noga med att ingen amerikanska personinformation lagras i Kina? Att allt lagras på servrar i USA eller i Singapore? Mjaaakanskeintedet. Säger Forbes.

Publikationen har kommit över dokumentation som inte bara visar att amerikanska TikTok-användares data har lagrats på servrar i Kina – det har även handlat om känsliga personuppgifter. Som personnummer (ja, social security-nummer, alltså) och deklarationsuppgifter. Som kinesisk personal i moderbolaget Bytedance har haft tillgång till.

Nu handlar det inte om varenda TikTok-användares data, så det är inte så illa. Eller värre, beroende på hur man ser på det.

Det handlar om uppgifter kopplade till plattformens stora stjärnor, vilket också är anledningen till att det har varit ovanstående typ av data som har lagrats. Information som har behövts för att TikTok (ja, eller Bytedance) ska kunna betala ut ersättning till användare i USA. Och även i Europa.

Den bra saken i sammanhanget är att det alltså inte verkar handla om normalanvändare. Det dåliga är att det just handlar om influencers på plattformen. Precis den typ av användare som är tacksamma när man vill bedriva påverkansinformationer. De med stora följarskaror.

Har kinesiska regimen utnyttjat de stora tiktokarna på det här sättet? Utpressat sig till en massa tiktoks med bra PR för Kina? Mjaaakanskeintedet. Det mest troliga är att informationen har funnits på servrarna och… funnits där.

Men nu pratar vi inte om vilket företag som helst, utan ett som har förbudshot hängande över sig mest överallt i USA. Enligt uppgifterna som Forbes har kommit över det så verkar det som att TikTok – och TikToks VD – har blåljugit på direkta frågor om Kina-kopplingen. Vilket kan tolkas som att TikTok har velat mörka och vilseleda. Eller helt enkelt inte haft jättebra koll på att det har fungerat så här – åtminstone inte inom TikTok-dotterbolaget.

Men oavsett så är det precis den här typen av avslöjanden som TikTok verkligen inte behöver nu. Och det verkar i det här fallet vara självförvållat. Oavsett om det är medvetet eller slarvigt och klantigt.

Vi kan väl tänka oss att mer än en amerikansk politiker har kastat sig över Forbes artikel och nu vässar knivarna ännu mer.

TikTok Creators’ Financial Info, Social Security Numbers Have Been Stored In China

TikTok has stored the most sensitive financial data of its biggest stars – those in its ”Creator Fund” – on servers in China.

LinkedIn

LinkedIn åker på 400 miljoner euro i GDPR-böter

För någon vecka sedan åkte Meta – mer specfikt Facebook – på EU:s högsta GDPR-bot så här långt. 1,2 miljarder euro. Den här veckan var det LinkedIns tur.

När det kommer till LinkedIn så blev notan, jämfört med Meta, blygsamma 400 miljoner euro. Ja, eller 425 miljoner dollar. Att det är dollartalet som är det skarpa beror på att Microsoft har gått ut med att de kommer att sätta så mycket åt sidan för eventuella böter för LinkedIn. Microsoft kommer att överklaga, men vi kan väl anta att det inte kommer att ändra på beslutet. Det inser Microsoft, som därför har öronmärkt pengar.

Vad det handlar om är en utredning som startade 2018 – alltså samtidigt som utredningen mot Facebook – för att se om LinkedIn bröt mot GDPR när det kom till plattformens riktade annonsering. Och svaret på den frågan verkar alltså vara ”ja”.

Beslutet är däremot inte publikt, så vi vet inte i detalj vad som EU har slagit ned på. Återstår att se om det, likt Facebook-beslutet, kommer att bli publikt inom kort efter det att Microsoft har fått tid på sig att ögna igenom alla punkter.

Microsoft flags over $400 mln charge for Irish privacy violation fine on LinkedIn

Software major Microsoft Corp said on Thursday it expected to take a charge of about $425 million in the current quarter for a potential fine from an Irish regulator over alleged privacy violations at its unit LinkedIn.

Snapchat

Snapchat släpper ännu en AI-chattbotsfunktion

För några veckor sedan släppte Snapchat funktionen My AI, en AI-chattbot som man ska kunna… chatta med. Ja och det är ungefär det. Det är alltså inte bot som är tänkt att skapa innehåll, utan en som man ska kunna chatta med när ingen annan vill. Typ.

Mottagandet av My Ai har varit lite… sådär.

Men skam den som ger sig. Tycker Snap. Så nu får My AI en ny funktion: My AI Snaps. Nu kan du skicka en snap till din AI-kompis som… svarar med en snap. Så du kan alltså snappa med din AI-kompis när du inte har någon att snappa med. Ja, åtminstone om du betalar för Snapchat+. Det är nämligen bara betalande Snapchat-användare som får tillgång till den ny funktionen.

Och… det kanske inte riktigt är en killer-funktion som kommer få högvis med användare att börja prenumerera på Plus-tjänsten.

När Snap presenterade funktionen så fanns däremot ett mer praktiskt användarscenario för funktionen: skicka en bild på en grönsak och få tillbaka ett recept som skulle passa till den råvaran. Det blir intressant att se om Snap kommer att satsa mer på det här spåret.

Snapchat launches a new generative AI feature, ’My AI Snaps,’ for paid subscribers | TechCrunch

Snapchat launched a generative AI feature that will let Snapchat+ subscribers send Snaps of what they’re doing to get a Snap from the in-app chatbot, My AI.

BeReal

BeReal lägger till direktmeddelanden

Så är det dags för BeReal att… ta ännu ett steg mot att bli som alla andra. Förra årets stora social-raket får nu en egen chattfunktion: RealChat.

RealChat är alltså ganska exakt vad det låter som. Användare som är vänner på plattformen kan skicka meddelanden till varandra som i vilken annan meddelandeapp som helst

Det blir nu även möjligt att skicka privata bereals och reagera på dessa med RealMojis – BeReals egna emojis.

Enligt BeReal själva var det här en av de mest önskade funktionerna i appen, så inte så konstigt att den lades till. Ännu mindre konstigt därför att det – precis som de övriga funktioner som appen har lagt till de senaste månaderna – är ett försök att få användare att komma tillbaka oftare till appen.

BeReals största styrka var också appens största svaghet. Det var i stort en en-gång-om-dagen-app. Nu vill BeReal få mer skärmtid.

Så långt helt logiskt resonerat. De användare som berealar varandra varje dag får nu ett sätt att prata direkt med varandra utan att behöva byta app. Men det gör som sagt var att BeReal som sagt allt mer blir en i mängden.

En delikat balansgång, alltså.

Är du sugen att testa den nya chatten så får du däremot hålla dig till tåls ett tag till. Eller åka till Irland. Det är nämligen bara där som funktionen nu kommer att börja testas.

BeReal is testing a direct messaging feature called RealChat

BeReal has introduced a private messaging feature called RealChat, allowing it to boast a function found on major social media apps.

Reddit

Reddit gör en Twitter – vill ha skitmycket betalt för sitt API

Jag säger det igen: jag hade inte väntat mig att Twitter skulle bli den sociala plattform som alla andra kopierar 2023. Nu är det dags igen. Reddit har bestämt sig för att, precis som Twitter, ta skitmycket betalt för sitt API.

Som exempel så planerar Reddit att ta 12 000 dollar för 50 miljoner API-anrop. Visst. Jämfört med Twitter, som tar 42 000 för motsvarande nivå, så är det rena kapet. Men 130 000 kronor i månaden är fortfarande… 130 000 kronor i månaden. Galet mycket pengar för de flesta som använder API:et för att bygga tjänster mot Reddit.

Så precis som hos Twitter så ser det ut som att flera (alla?) utvecklare kommer att kasta in Reddit-handduken och helt enkelt stänga ned sina tjänster och appar som idag finns. Och vi kan tänka oss att den nya prissättningen inte kommer att göra att det rasar in en massa nya utvecklare som tar chansen att fylla tomrummet.

Det känns som att Twitter och Reddit båda har haft rejält med otur när de har tänkt. Önskescenariot är förstås att det kommer att trilla in drösvis med pengar den här vägen. Men… well. Jag har svårt att tro det.

Istället så kan det långsiktigt drabba båda plattformarna riktigt ordentligt. Det är trots allt användarna som skapar de användargenererade plattformarna.

Popular Reddit App Apollo Would Need to Pay $20 Million Per Year Under New API Pricing

Popular Reddit app Apollo might not be able to operate as is in the future due to planned API pricing that Reddit is implementing. Apollo developer…


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *