Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
Veckans artiklar
Så gick det för Amazon under Black Friday 2023 – Ehandel Plus
Hur gick egentligen Black Friday 2023? Ja, de siffror som har kommit så här långt spretar lite. Nu har vi fått veta hur det gick för Amazon. Och det mest
Temu fortsätter rusa – historiskt skifte på en e-handelstron – Ehandel Plus
Den kinesiska e-handelsraketen Temu fortsätter svepa fram över världen. Även här hemma i Sverige. Nu kommer ytterligare ett tecken på att Temu på riktigt
Sociala medier
Metas betalabonnemang anmäls i EU
Nämen det var förvånade säger absolut ingen. Metas sprojlans nya betalabonnemang i EU anmäls.
Bakom anmälan, som har lämnats in till Österrikes dataskyddsinstans, står en kändisorganisation i sammanhanget: Nyob. Den som är startad av Mr. Privacy Shield Buster Max Schrems.
Det Nyob nu alltså vänder sig mot är alltså Metas senaste upplägg för att slippa be sina användare om uttalat samtycke för att Meta ska få nyttja användares beteendedata, alltså vad användarna gör i Metas olika plattformar, för att rikta personaliserade annonser.
Nyob:s argument är att prenumerationspriset är ”way out of proportion”. Senaste året har Metas snittintäkter i EU per användare legat strax under 17 euro per kvartal, eller runt 68 euro per år. Den som betalar för en annonsfrittprenumeration får hosta upp runt 120 euro per år. (Sen skriver artikeln att det dubblas om man vill ha annonsfritt i både Instagram och Facebook – men det stämmer däremot inte. Gäller – vad jag vet – bara för Meta Verified.)
(Samtidigt är prisbilden i sig inte är så konstig, eftersom Meta helst vill att vi ska fortsätta titta på reklam.)
Nyob driver fallet å en individs vägnar och den personen har argumenterat att hen är i ”ekonomisk nöd” och därmed inte har råd att betala den kostnaden. Nyob hävdar vidare att det är en ”avgift på en fundamental rättighet” som kan sätta ett farligt prejudikat.
Och det är ett… intressant vägval. Nu har ju EU visserligen sagt att de allra största plattformarna i EU ska regleras på ett annat sätt än ett ”vanligt” företag eller tjänst, just på grund av att de är så stora och så viktiga i våra dagliga (uppkopplade) liv.
Jag gissar att Meta kommer att hävda att det absolut inte är ett måste för EU-medborgare att vara på Facebook eller Instagram. Så det blir intressant att se hur det här argumentet kommer att flyga.
Men det jag trodde att Nyob (eller vem som helst som hade anmält) skulle fokusera på var huruvida upplägget att fortsatt baka in samtycket för riktade annonser i användarvillkoren för en tjänst och där de enda sätten att säga nej är att a) betala eller b) inte använda tjänsten. Jag misstänker att Nyob känner att den frågan är betydligt meckigare och att man kan rida enklare på det ekonomiska läget.
Men det är nog oavsett i slutändan den mer principiella frågan kring inbakandet av samtyckte för spårning och riktade annonser som EU kommer att få bena ut här.
Meta’s EU ad-free subscription faces early privacy challenge | TechCrunch
Meta’s shiny new bid to circumvent European Union privacy rules — by offering users a false choice between paying it a hefty monthly subscription for Meta’s recent switch of legal basis in the EU — to claiming consent by asking users to either pay a hefty monthly subscription for ad-free versions of Facebook and Instagram or agree to be tracked and profiled — has been targeted with a privacy complaint by noyb.
Europeiska konsumentskyddsorganisationer går samman mot Metas betalupplägg
Det känns som att Max Schrems och hans organisation Nyob även denna gången har öppnat dammluckorna. Efter det att Nyob lämnade in den första anmälan mot Meta tidigare i veckan så har nu nära 20 konsumentskyddsorganisationer gått ut med att de kommer att göra samma sak.
Vad det handlar om är Metas senaste försök att slippa be om uttalat samtycke för att få använda beteendedata i syfte att rikta och personalisera annonser. Meta anser att man nu lever upp till kraven i GDPR genom att ge sina användare möjlighet att tacka nej till personaliserade annonser. Två möjligheter till och med: betala och slipp annonser helt eller använd inte Metas tjänster.
Att det skulle komma GDPR-anmälningar var inte oväntat. Eller: det var extremt väntat. Den stora frågan kommer förstås bli hur EU kommer att ställa sig till Metas senaste manöver. Alltså huruvida Meta nu följer GDPR eller inte i just den här frågan.
Mitt stalltips är att EU fortfarande kommer att ha… åsikter. Men Meta har åtminstone köpt sig ytterligare ett par år där de kan fortsätta försöka runda delar av GDPR. De kanske till och med kan fira tioårsjubileum i sitt duckande innan de måste ändra upplägg. Igen.
European consumer groups band together to fight Meta’s self-serving ad-free sub — branding it ’unfair’ and ’illegal’ | TechCrunch
Days after a privacy complaint was lodged against Meta in the European Union over its latest controversial shift of legal basis claimed for processing Consumer groups across the EU are coordinating to file complaints against Meta’s latest controversial shift of legal basis claimed for processing people’s data for ads — arguing its ad-free subscription is ”unfair” and ”illegal”.
Meta kan lansera Threads i EU i december
Plötsligt händer det! Nog. Kanske. Eventuellt. Meta kan lansera Threads i EU i december.
Metas Twitter-utmanare Threads, som om man så vill också lite är Facebook Classic, lanserades i juli i år men har som bekant aldrig letat sig hit. Meta har inte gett någon förklaring, men vi kan nog vara väldigt säkra på att skälet stavas GDPR.
Ja, men specifikt så handlar det om det som är anledningen till att bara EU har fått ett annonsfritt Meta-abonnemang: Meta vill inte be sina användare om separat samtycke för att få nyttja användarnas egen beteendedata för att rikta annonser mot dem. Plus att Threads enligt det som har kommit fram verkar samla in väldigt mycket info om sina användare.
Nu verkar Meta köra en variant på samma upplägg. Enligt uppgifterna från Wall Street Journal så kan Meta erbjuda flera Threads-konton hos oss. Där ett bara gör att man kan läsa andras inlägg, men man får däremot ingen egen profil. Man kan alltså därmed inte posta själv. Nu skiljer det sig förstås lite, eftersom Threads är en del av Instagram, men i stort skulle det kunna vara: vill du inte bli spårad: då får du bara läsa.
Återstår att se hur väl uppgifterna stämmer. Men de känns inte orimliga. EU är trots allt en väldigt, väldigt viktig marknad för Meta.
https://www.wsj.com/tech/meta-threads-europe-launch-98448df5
Instagram Threads nyckelordssök breddas till nästan alla språk
Att allt fler vänder sig till andra ställen än Google när de vill ”googla” har de flesta nog koll på vid det här läget. Ställen som TikTok och Instagram. Det har gjort att dessa plattformar satsar allt mer på just funktionalitet kopplad till just sökfunktionen. Inklusive allt fler sökannonsformat.
Nu är det dags för Instagrams Twitter-utmanare Threads att ta ännu ett kliv på det här området. Tjänstens nyckelordssökfunktion som så här långt bara har funnits i primärt engelsk- och spansktalande länder, men rullas nu ut till alla länder. Och börjar nu dessutom stödja ”nästan alla språk”.
Ja, alla länder och språk där tjänsten finns. Vilket som bekant inte gäller något EU-land och därmed inte ett antal språk som finns här.
Men det är ännu ett tecken på att uppgifterna som kom tidigare i veckan känns än mer sannolika: att Threads kan lanseras i EU under december.
Återstår att se om så kommer att ske. Och… vilken december det kan handla om.
Instagram Threads search now supports ’all languages’ in latest update | TechCrunch
Instagram’s Twitter/X rival, Threads, is becoming more competitive with the expansion of its keyword search feature to all markets where the app is
Twitter/X
Elon Musk ställer om från antisemitismen – återupplivar pizzagate istället
Nu blir vi sådär förvånade igen.
Elon Musk Pivots From Jews to Pizzagate as Advertisers Flee
The conspiracy theories about Jewish people have been bad for business, so Musk is diving back into old memes and playing the hits.
Elon Musk konstaterar att det är annonsörernas fel om X dör
Japp. Om X går omkull är det annonsörernas fel. Inte Elon Musks. Absolut inte Elon Musks. Det kommer helt och hållet vara annonsörernas fel.
Då vet vi det.
Elon Musk, Slinging Expletives, Says Advertiser Boycott on X May Kill It
(Bloomberg) — Elon Musk, the billionaire owner of X, says the advertisers that have stopped spending on the platform due to his endorsement of an antisemitic post can ”f–” themselves.Most Read from BloombergSaudi Arabia Offers Iran Investment to Blunt Gaza WarCharlie Munger, Who Helped Buffett Build Berkshire, Dies at 99Bill Ackman Bets Fed Will Cut Interest Rates as Soon as First QuarterBond Yields Fall on Signs Fed Is in ’Sweet Spot’: Markets WrapMusk’s Cybertruck Is Already a Production Nig
X-VD:n Linda Yaccarino försöker släcka branden efter Musks finger mot annonsörerna
Och där har Linda Yaccarino plockat fram brandsläckaren efter Musks senaste utspel aktivt försöka skrämma bort alla annonsörer som bara går. Vi gillar framförallt hennes omskrivning av Musks… finger till annonsörerna. Bokstavligen talat.
TikTok
TikTok lanserar ny kontotyp för artister
Jamen det var väl på tiden. Eller egentligen: konstigt att det här inte har kommit långt tidigare. TikTok lanserar ett nytt slags konto: för artister.
Det nya kontot har, inte oväntat, några särskilda artistfunktioner. Som (förstås) en musikflik där ny musik från artisten automatiskt samlas och en ”Bakom låten”-funktion, där artister kan berätta mer om bakgrunden.
Artister kan dessutom nåla fast inlägg, verifiera sin status som artist med en sådan tagg och använda en ”nytt släpp” för att sätta extra strålkastarljus på en låt två veckor före och 30 dagar efter att den släpps.
Som artikeln konstaterar så är det här också mycket vad Spotify lägger till allt mer av – fast från andra hållet så att säga. Även Spotify vill bli stället man hänger med sina fans och inte bara stället där man lägger upp musik.
Extremt självklar funktion med tanke på hur tung TikTok numer är som plattform både för att marknadsföra musik och för att överhuvudtaget slå igenom som ny artist. Med andra ord den roll som Youtube självklart ägde för något decennium sedan.
TikTok pushes further into streaming with new artist accounts
TikTok artists can now create their own artist accounts, which grant them access to a whole host of tools to increase their fan base and improve engagement.
LinkedIn Wrapped – LinkedIn gör en Spotify
Reviewing 2023 of my LinkedIn content | Adriene Bueno posted on the topic | LinkedIn
LinkedIn Wrapped 2023 🎉 I love a good remix, so here's my year in review – and how you can view your LinkedIn analytics too ⤵️ 2023 was full of new ideas… | 29 comments on LinkedIn
Pinterest testar filtrering på kroppstyp
Bland de sociala medierna så var Pinterest den som först på allvar hoppade på e-handelståget. Nu testar tjänsten ännu en shoppingrelaterad funktion: filtrera på kroppstyp.
Det är ungefär vad det låter som. Man kan välja bland ett antal typexempel på kroppsformer och sedan bara få upp pins med modeller som har ungefär den sortens kropp. Funktionen gäller i dagsläget enbart för kvinnokläder, vilket säger en del om vilken som är Pinterests huvudsakliga användargrupp. Men faller testet väl ut så är det förstås inte omöjligt att det även kommer för män.
Pinterests ambition är att ”göra sökningar mer inkluderande”, vilket säkert också är en viktig anledning. Men den främsta grunddrivkraften är givetvis att det kan göra Pinterest ännu mer relevant som plats för att inte bara få allmän inspiration, utan också för att göra tjänsten mer relevant som e-handelsdestination. Både för användare och företag.
https://techcrunch.com/2023/11/29/pinterest-begins-testing-a-body-type-ranges-tool-to-make-searches-more-inclusive/
Sök/SEO
Google går med på att betala för nyheter i Kanada
I skuggan av Tesla-konflikten här hemma så pågår en annan högprofilerad blockad: Meta har stoppat nyheter i sina tjänster i Kanada. Det är alltså kort sagt samma sak som de gjorde i Australien häromåret – fast det har varat betydligt längre. Anledningen är dessutom densamma: ny lagstiftning kräver att Meta och andra stora plattformar som aggregerar och sprider nyheter (själva eller via sina användare) ersätter publicister för läsning som sker där istället för hos publicisterna.
En annan jätte som drabbas av det här är förstås Google. Som skramlat med ungefär samma slags vapen här i EU – i samband med Upphovsrättsdirektivet för några år sedan. Men sedan dess har Google vikt sig rätt mycket över hela banan när det kommer till att betala för nyheter. Och detta sker nu även i Kanada.
För till skillnad från Meta så kommer Google inte att göra verklighet av sin motsvarighet till Metas nyhetsblockad. Istället för att plocka bort kanadensiska nyhetsbolags innehåll, inklusive länkar, ur sina tjänster så har Google nu gått med på ungefär samma upplägg som finns i allt fler europeiska länder.
Exakt hur intäktsdelandet ska gå till är inte utrett, men att Google nu typ år ”nöjda med att Kanada har lyssnat på våra klagomål på lagen”. Det lär sannolikt betyda att Google får bestämma villkoren hyfsat mycket själv i direkt relation med publicister. Vilket förmodligen i sin tur kan betyda att Google försöker sluta avtal med de största så att de slutar gnälla och därmed hoppas på att slippa betala alla.
Frankrike har redan lämnat in synpunkter på den här strategin och kör Google på samma spår även i Kanada så lär det bli en domstolsfråga även där.
Google agrees to pay publishers in Canada and drops plans for blocking news
Google says it’s reached an agreement with the Canadian government to address concerns with Bill C-18 or the Online News Act.
Google testar att märka upp intervjuer i sökresultatet
Lite intressant nytt test från Google: märkning av intervjuer i sökresultatet.
Vi kan väl anta att det är ännu en ny schema-grej. Alltså att man som sajtägare kan tagga upp innehåll som innehåller just intervjuer.
Oavsett exakt hur Google plockar upp den här märkningen så är det del av en rätt tydlig, större satsning från Google: ge bredare kontext för den som vill få en bättre bild av en nyhetshändelse.
Det hänger kort sagt ihop bland annat med Googles hyfsat nyligen utrullade Perspectives, där mer personligt innehåll – och expertinnehåll – lyfts fram mer för att sätta nyhetshändelser i större och alltså mer personliga sammanhang.
Google Testing ”Interview” Label For News Results ”For Context”
Google is testing an ”interview” label in the ”For Context” news box within the Google Search results. We recently saw a similar styled label named ”by the numbers” and now I am seeing an ”interview” label.
Google testar ny markup för diskussionsforum
Ett steg bak och två steg fram. Eller något. Tidigare i år så plockade Google bort en del funktionalitet kopplat till diskussionsforum i sökresultatet. Nu ser det ut som att de är på gång att lägga till en del nytt.
Det handlar om nytt schema för diskussionsforum och forumprofilsidor. Kort sagt kan man öka synligheten för den här typen av innehåll om man (återigen) gör som Google vill.
Mer specifikt så handlar det om att Google vill att forum ska formatera sitt innehåll så att det funkar för det hyfsat nya Perspectives-formatet, där Google vill visa upp ”utökad kontext” i anslutning till sökresultatet. Kort sagt att den som googlar på någonting ska kunna få mer, tja, personliga kommentarer till exempelvis en händelse.
Google’s new tools help discussion forums and social media platforms rank higher in search results | TechCrunch
Google today introduced new tools for website owners, including those running social media sites and discussion forums, who want to better elevate their