Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
- Del 2: Detaljhandel/e-handel, AI – artificiell intelligens
- Del 3: IoT – Internet of things, Mobilt, Ekonomi och finans, Övrigt
Sociala medier
Facebook, Instagram och WhatsApp
Max Schrems lämnar in ny anmälan mot Metas betalupplägg i EU
Inte oväntat så trillar det in ännu en anmälan mot Metas betalupplägg i EU. Och den här gången är det från Mr. riv-Privacy-Shield Max Schrems. Eller åtminstone den konsumenträttsorganisation som han grundade: NOYB.
Det handlar alltså om Metas hyfsat nysjösatta och senaste försök att slippa be sina användare om uttalat samtycke specifikt för beteendebaserade annonser. Alltså att användare ska kunna tacka ja eller nej till att utsättas för annonser som har personaliserats baserat på vad hen gör i Metas tjänster.
Och lösningen blev: betala och slipp bli spårad. Vill du inte bli spårad och utsatt för personaliserade annonser? Sluta använda Facebook och Instagram.
Det tyckte NOYB inte var okej och anmälde upplägget till EU i slutet av förra året. då med argumentet att prislappen var orimligt hög i förhållande till vad Meta drar in på per EU-användare via annonser. Ett argument som kändes lite… shaky. Milt sagt.
NOYB verkar också ha känt att det kanske inte var det mest vattentäta caset så de kastar in en andra anmälan. Och argumentet den här gången är principiellt mer intressant: det är svårare att dra tillbaka ett samtycke än att lämna det.
För att gå med på att få personaliserade annonser – och därmed bli spårad – är det bara att fortsätta precis som förut. Vill man slippa annonser och slippa att bli spårad är det bara att börja betala. Och fortsätta betala.
Vill man sedan säga upp sitt betalabonnemang så gör man det genom att välja annonsabonnemanget.
Med andra ord så trillar man tillbaka på det abonnemang man inte ville ha när man slutar betala. Därefter får man stänga sitt konto helt – ja, eller sluta använda Metas tjänster helt. (Det verkar dessutom finnas krav på att man bara kan avsluta sitt abonnemang i den enhetstyp där man startade abonnemanget, vilket också är ytterligare ett mecksteg).
Sammantaget känns det här inte som särskilt konstigt eller kontroversiellt. Men små detaljtuvor kan som bekant välta stora uppläggslass när regleringsmyndigheter kopplas in. Frågan är med andra ord hur EU kommer att se på det här, eftersom GDPR trots allt säger att det ska vara lika enkelt att dra tillbaka ett samtycke som att lämna det.
Meta faces another EU privacy challenge over ’pay for privacy’ consent choice | TechCrunch
Adtech giant Meta’s bid to keep tracking and profiling users of Facebook and Instagram in Europe in spite of the bloc’s comprehensive data protection laws Adtech giant Meta’s bid to keep tracking and profiling users of Facebook and Instagram in Europe in spite of the bloc’s comprehensive data protection laws is facing another privacy rights challenge.
Meta döljer innehåll kopplat till självskadebeteende för tonåringar
Meta tar ännu ett steg mot att göra Facebook och Instagram till trevligare platser för tonåringar. Ja, eller okej, det är väl i praktiken Instagram som är relevant i det här sammanhanget, men hej. Meta kommer oavsett att sluta visa självskadeinnehåll – som innehåll om självmord, ätstörningar och liknande. Även om det är innehåll som vänner delar.
Nu handlar det inte om att Meta gör det här helt frivilligt. Grunden är, som så ofta när techbolag gör den här typen av förändringar, om påtryckningar och krav från lagstiftande instanser.
De nya visningsinställningarna kommer att bli förinställda för tonåriga användare. Utöver att den här typen av innehåll kommer att döljas så kommer även de tonårsanvändare som söker efter den här typen av innehåll att slussas till ”expertresurser som kan ge stöd och hjälp”.
Meta will hide suicide and eating disorder content from teens as government pressure mounts
Teens on Facebook and Instagram won’t be able to see content about self-harm, suicide, and eating disorders, even if accounts that they follow shared it. The change comes as Meta faces regulator scrutiny over child safety.
WhatsApp växer allt mer i USA
Intressanta, men inte helt oväntade siffror. WhatsApp blir allt större i USA. Användartalen upp 9 % senaste året enligt appanlysföretaget Appstopia.
Jag har flera gånger skrivit om att WhatsApp är Metas enskilt viktigaste app för framtiden. Förutom att den är världens största chattplattform så är den väldigt stor nära nog överallt – utom i Europa och just USA. Eller åtminstone i stora delar av Europa.
WhatsApp är helt enkelt stor i tillväxtmarknader. Där morgondagens kunder och konsumenter finns. Vi i väst har använt Messenger. Eller iMessage, Apples chattplattform, efter iPhonen också är stor här.
Nu ser det altså ut som att WhatsApp börjar få riktigt mycket fart även i hemlandet. 9 % upp är kanske ingen tokrusning, men fortfarande en respektabel ökning.
WhatsApp is Finally Starting to Dominate in the United States. Here’s Why.
The leading global messaging app is having its breakout moment in the U.S. with some help from Tim Cook and a bit of planning.
TikTok
Peloton inleder träningssamarbete med TikTok
Träningsutrustningsföretaget Peloton var en av pandemins stora vinnare. Men som så många av dem som gynnades av att alla tvingades sitta hemma, så har tillvaron varit betydligt tuffare efter det att världen öppnade igen. Peloton har hängt ordentligt på repen senaste tiden och nu kommer ännu ett initiativ för att försöka fortsätta vara relevanta: ett samarbete med TikTok.
Det handlar inte om att Peloton kommer att börja sälja sin utrustning via TikToks egen, nya e-handel, utan att Peloton kommer att skapa träningsinnehåll för kortvideoplattformen. Mer konkret så kommer TikTok att skapa en ny samlingspunkt för träningsinnehåll, #TikTok Fitness, som kommer att bli platsen för Pelotons innehåll.
Efter motvinden för utrustningen så satsade Peloton på att ta fram träningsklasser och annat och det nya samarbetet handlar kort sagt om att detta innehåll nu får ett nytt hem. Ett nytt hem på den plats dit allt fler vänder sig när de söker efter innehåll och svar på frågor.
Peloton Teams Up with TikTok To Create Fitness Hub
Peloton Interactive Inc. struck a deal with TikTok to provide workouts and other fitness-related content on social media platform.
TikTok får stöd för Chromecast
Ännu ett bevis på att den stora skärmen i våra hem blir allt mer intressant för mobiltjänsterna. TikTok får nu stöd för Chromecast.
Med andra ord blir det möjligt att skicka upp TikTok från TikTok-appen till TV:n. Ja, så länge som den har stöd för Chromecast. Och det måste förstås inte bara vara tv-apparater som man skickar innehåll till.
CES 2024: You can now cast TikTok to your TV. Here’s how.
Google made the announcement at CES 2024: you can now cast TikTok to your TV screen.
Twitter/X
X lanserar billigare företagsabonnemang
Hur vet man att det går lite sådär (också) för FKA Twitters företagsabonnemang Verified organizations? Företaget lanserar nu en billigare nivå. 200 dollar istället för 1000 dollar i månaden. Målgruppen? ”Mindre” företag.
Och det gamla Verified organizations-abonnemanget byter dessutom namn till Full access verified organizations plan.
Skillnaden jämfört med storasyskonet är att Verified organizations basic, som det nya abonnemanget heter, är att man inte får ”2x synlighetsboost” och inte får tillgång till funktionen att koppla andra konton till huvudkontot, så att exempelvis anställda kan visa upp att de verkligen jobbar för ett visst företag.
Och utan de finesserna så är Basic-abonnemanget… ungefär exakt samma sak som Premium-abonnemanget för privatpersoner. Fast det kostar mer än tio gånger så mycket. Men hej! Du får en guldbock istället för en blå bock. Totally worth it.
Vi får också ytterligare en fingervisning om att även annonsaffären fortsatt inte går strålande. Den som hoppar på det nya abonnemanget får 200 dollar att lägga på annonser. Vilket alltså innebär att annonseringen blir gratis så länge som man håller sig till max 200 dollar i månaden.
Twitter / X: Cheapest tier for gold checkmark drops from $1,000 to $200
The new Verified Organizations subscription tier says it’s aimed at ’smaller businesses.’
X är numer en video-first platform
Hur skulle du definiera FKA Twitter? Vad är det första du tänker på? Precis. En video-first platform.
Och den nyheten kablades ut via X:s egen blogg. Därför att det är ett textinlägg. Som då inte passar på X. Eftersom X numer är en video-first platform.
Elon Musk’s X claims it’s now a ’video-first platform’ as it tries to reverse an advertiser exodus that has cost it billions in value
The claim is a major departure for the service, which has long been known as a destination for posting short snippets of text.
X börjar visa rubriker i delade länkar igen
Så länge höll sig Elon Musks väderkvarnskrig mot förhandsvisningen av Länkar på X. Nu är saker och ting tillbaka där de började. Nästan.
Kort recap: Förhandsvisningen av länkar som delades via FKA Twitter ändrades rätt radikalt förra året. Rubriker och beskrivning försvann. Det enda som fanns kvar var bilden från artikeln. Anledningen? Elon tyckte att det såg snyggare ut.
Rätt snart så kom dock själva domänen tillbaka, men inget mer. Nu är det därmed dags även för rubriken att komma tillbaka. Men inte riktigt hela beskrivningen – en del av den kommer dock visas ovanpå artikelbilden.
Som vanligt så får vi inte veta något om varför X nu till största del pudlar. En stor anledning lär vara det faktum att folk började trolla funktionen rätt hårt genom att skriva helt andra beskrivningar av artiklarna. Inte sällan artiklar om Elon själv.
Men vi kan även tänka oss att färre klickade på länkarna, när det inte ens framgick att det var en länk.
Headlines Are Now Returning to Link Previews on X
Headlines are back, but link preview text is still out.
X drabbat av verifierade botar
Ni vet det där att det enda sättet att stoppa FKA Twitter från att gå under i ett enda stort bothav enligt Elon Musk var att ta betalt? Det verkar gå lite sådär.
It sure looks like X (Twitter) has a Verified bot problem | TechCrunch
It looks like X, the company formerly known as Twitter, has a Verified bot problem. Although X owner Elon Musk suggested that forcing users to pay for
Snapchat
Snapchat kommer låta föräldrar bestämma om tonåringar ska få tillgång till My AI
När Snapchats egen chattbot My AI lanserades så blev omdömet lite… blandat. Men det verkar som att den används hyfsat mycket trots allt. På gott och ont, vad det verkar.
För nu kommer nämligen Snapchat ge föräldrar lite mer makt över sina barns snappande. Mer specifikt så kommer Snap låta tonårsföräldrar bestämma om barnen ska få använda chattboten.
Snap passade även på att rulla ut fler föräldrafunktioner i appens Family center. Föräldrar till minderåriga kommer nu kunna se vilka säkerhets- och integritetsfunktioner som barnen har ställt it, vem barnen delar sina stories med, vem som får kontakta barnen och huruvida barnen delar sin plats via Snap Map.
Snapchat to let parents decide whether their teens can use the app’s AI chatbot
Snapchat will now give parents the option to block their teens from interacting with the app’s myAI chatbot following some questions about the tool’s safety for young people.
LinkedIn gör det möjligt att bli verifierad
Så har det blivit dags för LinkedIn att rulla ut sin blåbock även i Sverige. Ja, jag har åtminstone inte sett det förrän precis nu.
Nu pratar vi däremot inte om verifieringsbock à la FKA Twitter eller Meta, alltså en verifiering som inte bara ska bekräfta att du är du (vilket väl är lite tveksamt när det kommer till X-verifieringen), utan som också ger dig andra fördelar. Som ökad synlighet.
LinkedIns funktion handlar om att du kan validera din identitet via företaget/tjänsten Persona. Valideringen sker genom NFC-funktionen i ditt pass. Det är alltså lite samma funktion – och därmed begränsning – som BankID:s motsvarighet. Körkortet och det nationella ID-kortet saknar NFC-funktion, vilket gör att de inte fungerar i det här sammanhanget. För att verifiera sig på LinkedIn så krävs alltså att du har ett pass. Som dessutom alltså har NFC-funktionalitet.
Övrigt sociala medier
Instagram-grundarnas nyhetsaggregerare Artifact stänger ned
Hej hopp. Det var oväntat. Instagram-grundarna Kevin Systroms och Mike Kriegers nyhetsaggregeringsapp Artifact stänger ned. Efter bara ett år.
Anledningen är, enligt upphovsmännen, att ”marknadsmöjligheterna inte är tillräckligt stora för att fortsätta investera i den”. Kort sagt så rullade pengarna inte alls in i den takt som grundarna hade hoppats på. Ja, eller om man ska vara krassa så rann väl pengarna ut snabbare än vad de hade räknat med.
Visst. Det är inte så att det inte finns fler nyhetsaggregeringstjänster. Och Artifact la dessutom till allt fler ”traditionella” sociala funktioner. Som möjlighet att göra inlägg i någon slags lite-Twitter-kopia. Men även på det här området finns det… några andra alternativ. Ironiskt nog så kanske den största konkurrenten just nu stavas Threads. Alltså den senaste nya funktionen i Instagram – appen som Systrom och Krieger alltså startade.
Jag var en av dem som är flitig användare av just nyhetsaggregeringstjänster, men kände inte att Artifact erbjöd något som jag inte redan hade. Och det var nog en rätt vanlig inställning hos potentiella användare. Ja, eller det kan vi nog konstatera nu.
Samtidigt är jag som sagt var lite förvånande att duon inte höll ut längre. Och det är också lite synd, därför att Artifact hann lägga til ett par intressanta nya nyskapande funktioner som jag gärna hade sett på fler ställen. Som att använda AI-skills för att skriva om klickfiskerubriker.
Artifact kommer nu steg för steg att monteras ned och sedan helt sluta fungera i slutet av februari.
Instagram co-founders’ news aggregation startup Artifact to shut down | TechCrunch
Artifact, the news aggregator-turned social network from Instagram’s founders, is shutting down. On Friday, the startup announced via a blog post it had
Sök/SEO
Google börjar föreslå tåg när folk söker flyg
En väldigt bra grej från Google: när du söker på flyg så börjar Google visa upp tågtider.
Ja, nu är det inte riktigt lika drastiskt som det låter. Det är förstås inte så att Google kommer vägra visa upp flyg när någon söker efter just det. Men när det finns tågalternativ så visas dessa upp under de tillgängliga flygmöjligheterna.
Nu är det givetvis inte så att det här på egen hand kommer få en massa människor att överge sina planer på att ta flyget. Men det är väldigt bra mentalt knuffande.
Blir ännu bättre när Google kan börja redogöra för den faktiska totalrestiden, inklusive den tid som krävs för att ta sig till flygplats/tågstation – komplett med tiden innan man måste vara på plats där.
(Och ja. Sen kommer förstås invändningen att det då är bra om tågen går också. Men jag tänker att vi nån gång åter får en regering som inte aktivt har som mål att alla ska köra de största bensin-SUV:arna och istället lägger pengar på rätt ställen.)
Strömmade medier
Netflix har nu 23 miljoner annonsprenumeranter
När Netflix lanserade sitt billigare annonsabonnemang (du betalar genom månadsavgift och att titta på annonser) så kan vi väl lugnt säga att Netflix snubblade en del. Det blev en rätt långsam och blygsam start. Men sedan dess så har Netflix stadigt ökat på sin kundstock kopplat till det här abonnemanget.
Enligt nya siffror från Netflix så har 23 miljoner användare valt annonsabonnemanget, upp från 15 miljoner för ungefär två månader sen. En bra jul, alltså. Det i sin tur gör att annonsabonnemanget står för snart 10 % av det totala antalet Netflix-prenumeranter.
Netflix’s Ad Tier Now Has More Than 23 Million Monthly Active Users, Advertising Chief Says
Netflix recently eclipsed 23 million global monthly active users, according to president of advertising Amy Reinhard.
AR/VR
Apple börjar skicka ut Vision Pro-enheter till återförsäljare inför säljstart
Inledningen på året har varit allt annat än kul för Apple. Definitivt för Apples aktieägare. Rapporter om svag försäljning i USA, säljstopp för Watch i hemlandet och rykten om konkurrensutredning i USA har fått aktien att tokkollapsa. Börsvärdet har ganska på pricken så här långt i år rasat med med Sveriges BNP – gånger två.
Apples nästa stora förhoppningshårdvara lär kanske inte göra jättemycket för att lösa alla de här problemen. Eller ens något. VR/MR/AR-setet Vision Pro är just Pro. Inte en pryl för de stora massorna. Men däremot ser det ut som att Apple är nära att lansera sin första nya produktkategori sedan Watch enligt plan.
Enligt uppgifter så ska Apple ha börjat skicka Vision Pro-enheter till återförsäljare inför en lansering som kan komma att ske i februari. Och uppgifter talar dessutom om Apple kan göra sig redo för ett Vision Pro-lanseringsevent så snart som inom en vecka.
Så en hel massa obekräftade uppgifter och rykten alltså. Men de kommer från en källa som brukar var rätt insatt när det kommer till Apple-produktlanseringar. Hur rätt Mark Gurman har den här gången återstår dock att se. Som vanligt.
Apple Vision Pro Warehouse Shipments Begin Ahead of February Launch: Report
The Apple Vision Pro, the company’s first release in a brand-new product category in nearly a decade, is nearing its launch. While the Cupertino, California-based company hasn’t specified a launch date, the mixed reality headset is confirmed to be arriving in early 2024.
Apple Vision Pro börjar säljas 2 februari
Ibland går det fort. Tidigare idag skrev jag om uppgiften att Apple skulle kunna ha ett Vision Pro-event den kommande veckan. Det visade sig inte bli så. Det bidde bara ett pressmeddelande. Med ett datum.
2 februari börjar Apples MR-set Vision Pro (eller ”ansiktsdator” som Apple själva kallar dem) att säljas. Kan beställas från 19 januari. Pris från 3499 dollar, komplett med 256 GB lagring.
Däremot verkar det bara vara USA som gäller. För tillfället, åtminstone.
Dessutom har Apple meddelat vad som gäller för glasögonbärare. Linser med styrka via samarbete med Zeiss. Fästs i VP:n med magnet. Två varianter: 99 dollar för ”readers” och 149 dollar för ”prescription”. Lite oklart, men känns som att det första handlar om terminalglasögon.
En brasklapp är att alla recept inte ”stöds”. Så det känns som att du kanske inte ska ha alltför meckigt synfel för att det ska funka. Lär dock ta fem minuter innan Youtube och TikTok svämmar över med tips på hur man kan fixa sina egna linser med styrka utan att köpa via Apple.
Apple Vision Pro available in the U.S. on February 2
Apple Vision Pro will be available beginning Friday, February 2, at all U.S. Apple Store locations and the U.S. Apple Store online.
Apple vill inte att Vision Pro-appar ska heta något med AR, VR, MR
Don’t call it an AR! Or MR! Or VR! Or XR! Or The Apple Vision Pro!
Japp. Nu har Apple gått ut med utvecklarriktlinjerna för det nya XR/VR/MR/AR-headsetet The Apple Vision Pro. Fast det får inte heta något av det jag skrev här.
Med andra ord: Vision skidgogglespryl Vision Pro är en ansiktsdator och inte ett headset. Och apparna ska inte prata om att de är *Rnånting. Vision Pro-appar handlar om ”rumsdatoriserande”. Och skriv för guds skull inte ”the” före namnet.
Apple gör, sin vana trogen, allt de kan för att inte behöva jämföras med andra kring produkter som för de flesta konsumenter är same same.
Men det kanske mest intressanta i sammanhanget är inte alla dos och don’ts när det kommer till vad man får eller inte får kalla Apples första helt nya hårdvaruprodukt sedan Apple Watch. Det handlar istället om att Apple också börjar marknadsföra ”Vision”. Inte ”Vision Pro”, som då är namnet på inte-ett-*R-headset-ansiktsdatorn.
Egentligen inte det minsta förvånande, men det första skarpa tecknet på att Apple har planer för en familj Vision-produkter. Och de siktar nog på att få till den. namnstandard som överlag gäller för företagets övriga hårdvaruprylar: konsumentversioner och Pro-versioner. Och inte alls omöjligt att de ser framför sig en Ultra-modell.
Och givetvis en hel drös tillbehör och kanske andra produkter som ännu mindre är inte-*Rnånting-headset.
Fast först ska de överhuvudtaget börja sälja den första familjemedlemmen. Och även utanför USA, som kommer vara det enda landet som Vision Pro blir tillgängligt i vid säljstarten 2 februari.
Apple Asks Vision Pro Developers to Avoid ’VR’ Branding and Hints at ’Vision’ Product Line
Apple is asking developers to avoid mention of ”AR” and ”VR,” as well as the Vision Pro as a generic ”headset,” when listing…