Kategorier
Detaljhandel/e-handel Sociala medier Sök/SEO Spaningar

Digitala spaningar vecka 22 2024

Facebook och Instagram börjar träna sina AI-botar på användarnas innehåll. Instagram får nya funktioner och möjligheter att styra vem som ser inlägg. Facebook går all in på unga vuxna – igen. Dokument som avslöjar massor om Googles sökalgoritm läcker ut.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Veckans artikel

Undersökning: Så straffas sajter med hög synlighet av Googles nya AI-sök – Ehandel Plus

Google har nu börjat rulla ut sin AI-sök i USA. Det som är den största förändringen som Google har gjort i sökresultatet, kanske sedan starten. Nu har den

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook och Instagram börjar träna sina AI-botar på användarnas innehåll

Sugen på att hjälpa Meta träna sina AI-botar? Grattis! Om du använder Facebook och Instagram behöver du inte göra något alls i så fall! Meta börjar nu träna sina AI-modeller på allt innehåll på Facebook och Instagram. Ja, allt publikt innehåll åtminstone, så vi hoppas att de följer det.

Det går dessutom inte att säga nej till att Meta tränar på ditt innehåll. Ja, utom för oss i EU.

Tack vare EU:s integritetslagstiftning så kan vi här begära att Meta inte tränar sina botar på vårt innehåll.

Men det verkar som att Meta försöker sig på en fuling även här, ungefär som att de sedan GDPR sjösattes har hittat på olika sätt att slippa be sina användare om lov att köra beteendestyrda annonser baserade på användarnas egen aktivitet i Metas tjänster.

För att få Meta att sluta träna på ens innehåll så man skicka in ”en begäran” till Meta, inklusive vem du är och var du bor (vilket meta förstår redan vet) och ange en anledning till varför du inte vill att Meta ska träna på ditt innehåll.

Meta hade, precis som Open AI har gjort i ChatGPT för EU-användare, kunna ha en knapp som man trycker på i inställningarna för att stänga av samtycket att en tjänst för träna på ditt innehåll. Men så enkelt ska Meta förstås inte göra det.

Vi kan lugnt utgå från att Metas angreppssätt kommer att landa i en anmälan till EU.

Meta is using your posts to train AI. It’s not easy to opt out.

Meta’s AI privacy policy indicates that posts are used to train its models. Users in the UK and Europe have an option to opt out, but for U.S. users it’s more complicated.

Instagram får nya funktioner och möjligheter att styra vem som ser inlägg

Instagrams Facebook Classic-funktion Notes får nya funktioner. Med andra ord får den som lägger upp snabba statusuppdateringar fler verktyg att leka med. Dessutom fler sätt att styra vem som ser Instagram-inlägg.

  • Notes prompts: Det här är – hör och häpna – inte en AI-grej. Det handlar om att man kan uppmana sina vänner att dela med sig av något man väljer. Så lite samarbets-Notes, alltså.
  • Notes Likes: Japp, nu kan du gilla en note med ett hjärta.
  • Notes @Mentions: Nämn vänner på klassiskt @-manér.
  • Limit interactions: Möjlighet att ställa in så att man inte får direktmeddelanden, kommentarer eller taggar från en specifik användare. Det går att välja att bara Close friends kan interagera eller så kan man begränsa det för nya följare och konton som inte följer ens konto.

Instagram Will Let You Protect Yourself From Bullies and Trolls This Way

Instagram is rolling out several new features for users globally. The Meta-owned social media platform announced three new features for Notes to make it easier to post new posts and connect with friends. It has also introduced a Limit Interactions feature that allows users to not receive messages, comments, and tags from followers who are not added as close friends.

Instagram testar försöks-Reels

Ett problem hos nästan alla sociala medier är att det inte finns någon övningsbana när man vill komma igång med en funktion. Det krävs att man publicerar för att se hur det blir och då blir det inte sällan tillgängligt för alla användare.

Nu ser det ut som att Instagram ger sina användare en chans att torrköra Reels. Trial reels, som funktionen heter, gör det möjligt att publicera en reel som inte syns för följarna.

Men inte bara det. Om man publicerar en reel via den nya funktionen så får man data från Instagram om hur klippet går. Antal visningar, gillanden, kommentarer och delningar.

Så med andra ord är det en väldigt intressant lösning: reels publicerade som trials visas alltså först för dem som inte följer dig. Om det visar sig att videon går bra så kan man sedan välja att dela den med sina följare.

EXCLUSIVE: Instagram tests ’trial reels’ that don’t display to a creator’s followers

Instagram is testing a way for creators to experiment with reels without committing to having them displayed on their profiles, giving the social network

Threads rullar ut sin Tweetdeck globalt

Vad gör man om en tjänst som man har kopierat börjar ta betalt för en populär funktion? Man kopierar den också.

För några veckor sedan började Threads testa sin egen version av Tweetdeck. Den funktion som Twitter köpte upp och sedan började ta betalt för under Elon Musk.

Och eftersom Threads är noga med att påpeka att de inte är Twitter så fungerar den nya funktionen precis som i Tweetdeck. Och ser rätt exakt likadan ut. Det går alltså att skapa flera olika Threads-flöden som samlar olika slags inlägg, som baserade på ett visst ämne.

Testerna verkar ha landat väl, för nu börjar Threads rulla ut funktionen till alla användare.

Threads’ TweetDeck-style redesign is rolling out to everyone

Threads is rolling out a redesign on its desktop site that lets you pin feeds to your homepage, just like TweetDeck. The new layout is coming to all users globally.

Facebook går all in på unga vuxna – igen

Så har det blivit dags för Facebook att gå in på tonåringar. Igen. Nu är det officiellt det som gäller för appen.

Ja, eller Facebook – tjänsten alltså – har nu vridit fram målgruppsfokuset med typ tio år, sannolikt en kombination av att de har haft sådär stora framgångar med sina uttalade tonåringsinitiativ och att Facebooks medelålder fortsätter att öka. ”Unga vuxna”, som nu är mantrat, är idag lite vad ”tonåringar” var för Facebook för något årtionde sen.

Oavsett så har Facebook-chefen Tom Alison nu gått ut och konstaterat att appen har ”ökat fokus på unga vuxna”. Eller som han mer specifikt säger: ”Facebook är fortfarande för alla, men för att bygga för nästa generation av sociala medier-konsumenter så har vi gjort betydande ändringar med unga vuxna i åtanke”.

Det verkar innebära ännu mer rekommenderat innehåll (därför att våra vänner är alldeles för tråkiga) och tjänster, funktioner och innehåll kopplat till sånt som är relevant för den nya fokusmålgruppen: flytta hemifrån, börja på universitet och få sitt första jobb eller sin första lägenhet.

Och. Ja. Dessutom mer AI-grejer. Because AI-grejer.

Så Facebook försöker alltså ännu en gång gå tillbaka till sina rötter. Att se hur det går den här gången.

Meta says the future of Facebook is young adults (again)

Meta is once again telling the world it intends to reorient its platform in order to appeal to younger users.

TikTok

TikToks överklagan av förbudslagen i USA snabbas på

Så har vi ett nytt datum för TikToks juridiska fajt med USA: i september drar en ny TikTok-cirkus igång.

Det handlar förstås om den lag som USA klubbade för ett par månader sen som ställer TikTok-ägaren Bytedance inför två val: sälj av TikTok så att alla kinesiska band till appen definitivt klipps eller se fram emot ett förbud. Som om inte det vore nog att genomföra en av de största (tech)bolagsaffärerna genom tiderna med en pistol mot huvudet så brinner dessutom rummet som TikTok sitter i.

Senast 19 januari måste en avyttring ha skett, något som garanterat lär förlängas med de tre månader som lagen tillåter. Så mot slutet av april, alltså.

Inte oväntat så drog TIkTok rätt omgående lagen inför domstol. Och krävde dessutom att rättegången skulle slussas genom expresspåret vid säkerhetskontrollen. Med tanke på att ett USA-förbud hänger över TikTok så vill de inte få rätt i domstol tre år efter det att förbudet har börjat gälla.

Så nu kommer den domstol som fått målet på sitt bord att börja höra respektive sida i september. Senast 6 december har båda sidor begärt att få ett utslag för att ha tid att få sändningstid hos USA:s högsta domstol. Något som garanterat lär bli aktuellt oavsett vilken sida som drar det längsta strået.

US court to hear challenges to potential TikTok ban in September

A U.S. appeals court on Tuesday set a fast-track schedule to consider the legal challenges to a new law requiring China-based ByteDance to divest TikTok’s U.S. assets by Jan. 19 or face a ban.

TikTok kan ha en amerikansk kopia sin rekommendationsalgoritm redo

Intressanta uppgifter: TikTok, eller snarare ägarbolaget Bytedance, sägs ha en amerikansk kopia av sin rekommendationsalgoritm redo. Eller åtminstone ha kommit rätt långt med att ta fram en sådan.

Bakgrunden är förstås den lag som USA klubbade för någon månad sedan, som ger Bytedance två val: sälj TikTok eller gilla läget när appen förbjuds i landet.

Uppgifterna, från de sedvanliga källorna med insyn, talar om att TikTok hade påbörjat det här arbete hyfsat långt innan förbudslagen seglade upp – vilket känns troligt. Det lär ha varit en del i TikToks Project Texas, som handlade om att ta fram initiativ som gör att TikTok ska frikopplas tillräckligt mycket från kinesisk kontroll så att USA inte skulle förbjuda appen.

Men andra ord är hela det här initiativet förmodligen redan överspelat.

Därför att det som är USA:s grundproblem är att det finns kinesisk kontroll över TikTok. Ja, eller det är så som USA ser det. En USA-kopia av rekommendationsalgoritmen lär inte vara tillräcklig. Banden till det kinesiska kommunistpartiet finns fortfarande kvar.

Exclusive-TikTok preparing a US copy of the app’s core algorithm, sources say

(Reuters) -TikTok is working on a clone of its recommendation algorithm for its 170 million U.S. users that may result in a version that operates independently of its Chinese parent and be more palatable to American lawmakers who want to ban it, according to sources with direct knowledge of the efforts.

TikTok lanserar TikTok Studio

Ny funktion för alla TikTok-skapare. Ja, eller en ny hubb om man ska vara lite mer konkret: TikTok Studio.

Den nya innehållsskaparplattformen samlar ihop ett gäng verktyg så att de ska vara enklare att hitta och använda. Det innebär att redigeringsverktyg, insiktsfunktioner och lösningar för dem som tjänar pengar på plattformen nu ska få en mer naturlig hemvist.

I datorn åtminstone, som är plattformen som gäller för Studio.

Det är framförallt just intäktsfunktionerna som hamnar i fokus i Studio, vilket inte är så konstigt. Kampen mellan plattformarna när det kommer till att locka till sig kreatörer blir allt tuffare. Då gäller det inte bara att kunna erbjuda lösningar som gör att man kan maxa räckvidd och målgrupper utan också få så bra möjligheter som möjligheter att faktiskt tjäna pengar på sitt innehåll.

TikTok Launches Management Platform for Creators

The new management platform brings together a range of tools into one place.

Twitter/X

Elon Musk och Trump blir allt mer kompisar

Nu blir vi sådär förvånade igen.

Elon Musk Talks on the Phone With Donald Trump Several Times a Month: Report

Musk wants Trump to start posting again at X, but the men also discuss immigration and ”voter fraud.”

 

Sök/SEO

Dokument som avslöjar massor om Googles sökalgoritm läcker ut

Vissa händelser är både enormt stora och helt meningslösa. Beroende på vem du frågar. I veckan fick vi en sådan: ett dokument med 14 000 rankingfaktorer och annat som Google bygger sitt sökresultat på läckte.

Efter några dagar gick Google ut och bekräftade att dokumentet och innehållet var äkta. Men att de som läser dokumentet ska vara ”försiktiga” med att dra slutsatser eftersom corporatespeak.

Den korta förklaringen till varför Google säger att det inte finns något att se och att vi borde rotera är att reglerna och signalerna som bygger upp Googles sök och sökreultat förändras hela tiden. Vilket säkerligen stämmer. Men vi kan nog också anta att väldigt mycket, kanske det mesta, i allra högsta utsträckning är aktuellt.

För de flesta av oss lär det här inte vara särskilt intressant. Men för den som jobbar med SEO slog det här sannolikt ned som en bomb. Kanske framförallt därför att det visade sig att det fanns signaler i dokumentet som verkar vara viktiga – trots att Google officiellt har sagt att de inte är det. Eller att de har förlorat mycket i värde. Som länkar.

Jag har för dålig koll för att kunna komma med några kvalificerade omdömen kring innehållet i dokumentet, så är du intresserad av att dyka ned i detaljerna så föreslår jag att du dyker in i länken här nedan. Eller gå till en databas där du kan filtrera innehållet på olika sätt.

Jag nöjer mig med att konstatera att det här inte ökar förtroendet för Google. Definitivt inte i SEO-branschen.

Google’s 14,000 Search Ranking Features Leaked

Rand Fishkin along with Mike King may have published one of the biggest data leaks outside of the Department of Justice data reveal around Google Search and its internal ranking features and signals. The document was from an anonymous source (no longer anonymous, see below) but verified by Rand Fishkin and contains a ton of details on how Google Search reportedly works.

Google bygger fler murar runt sin AI-sök

För någon vecka sedan började Google rulla ut sin nya AI-sök till alla amerikanska användare. Den starten gick… sådär. Så nu bygger Google fler murar runt Ai-svaren.

Vad det handlar om är alltså att Google planerar att själv svara på sökfrågor direkt i sökresultatet, istället för – som alltid har varit Googles idé – peka på sajter dit användare kan gå för att hitta den information som hen söker. Och det här sker förstås via AI-magi.

Men de svar som Googles AI-bot levererade landade inte helt väl. Den tyckte att det funkade fint att blanda lim i pizzan för att på så sätt se till att osten inte ramlar av när man äter. Sedan gick det bara utför.

Eller: förmodligen hanterade den de flesta sökningar rätt odramatiskt. Men det är inte dem vi hör talas om. Istället är det, som vanligt, de rejäla diskeskörningarna som hamnar i strålkastarljuset.

Och för att (förhoppninsvis) slippa mer av den varan så har Google nu lagt till fler skyddsmekanismer i sin AI overview. Vi får inte vet mer än att företaget har gjort ”över ett dussintal tekniska förbättringar”.

Det återstår att se hur långt de här förbättringarna räcker. Men vi kan oavsett vara säkra på att högvis med människor kommer att kasta sig över Googles AI-sök och stresstesta skiten ur den igen.

Google makes fixes to AI-generated search summaries after outlandish answers went viral

Google said Friday it has made ”more than a dozen technical improvements” to its artificial intelligence systems after its retooled search engine was found spitting out erroneous information. The tech company unleashed a makeover of its search engine in mid-May that frequently provides AI-generated summaries on top of search results.

Google skrotar ännu en chattjänst

Dags för Google att lägga ännu en tjänst på sin funktionskyrkogård. Den här gången är det ännu en chattjänst som går i pension.

Det handlar närmare bestämt om den chatt som finns i företagsprofiler. Kort sagt en chattfunktion som ligger i den ”faktabox” om ett företag eller en organisation som kan visas i sökresultatet.

Vi kan anta att den inte har använts så mycket som Google hade hoppats på – eller så har Google bara ännu en gång ändrat inriktning. Oavsett. Funktionen stängs sista juli.

Google To Shut Down Business Profile Chat Feature

Google to discontinue Business Profile chat feature by July 31, urging businesses to seek alternative solutions.

 

Detaljhandel/e-handel

Temu åker på EU:s hårdaste techregleringar

Så gör kinesiska e-handelsraketen Temu Shein sällskap i en klubb man helst inte vill vara med i: den samling plattformar som kommer att åka på EU:s tuffaste techreglerigar.

I veckan beslutade EU att även Temu ska klassas som en Very large online platform enligt Digital services act. Det innebär att e-handlaren får ännu hårdare krav på att hålla efter innehållet på sina plattformar, som för e-handlare mycket handlar om ännu högre krav på att hålla piratkopierade och farliga produkter borta ur sortimentet.

Dessutom ställs högre krav på transparens kring rekommendationsalgoritmer och saker som ”dark patterns”, vilket är när tar fram funktioner som ska lura eller stressa kunder att göra saker de inte hade tänkt göra. Eller att man gör det onödigt svårt att hitta information om exempelvis avgifter.

Ett av grundkraven för att hamna i den här samlingen plattformar – Temu är nummer 24 – är att de används av minst 10 % av EU:s befolkning varje månad, vilket just nu är runt 45 miljoner. Temus popularitetsrusning, inte minst här i Sverige, ska ha gjort att Temu nu ligger på 75 miljoner. Långt över miniminivån, alltså.

Chinese e-commerce marketplace Temu faces stricter EU rules as a ’very large online platform’ | TechCrunch

Temu is to face Europe’s strictest rules after being designated as a ”very large online platform” under the Digital Services Act (DSA).

TikTok pausar sina shoppingplaner i EU

Hur går det med utrullningen av TikToks egen e-handelsfunktion Shop? Lite sådär, vad det verkar. Nu kommer uppgifter från Bloomberg att företaget har pausat satsningen på att även erbjuda Shop till europeiska användare. Istället ska TikTok fokusera sin satsning helt och hållet på USA.

Om det stämmer så drar TikTok i bromsen bara någon månad innan det ryktades att Shop skulle öppnas i de första EU-länderna. Shop finns än så länge bara tillgängligt i Storbritannien på vår kontinent och det ser ut att bli det enda landet ett tag till.

Det mest intressanta är att TikTok lägger alla ägg i USA-korgen när TikTok kan vara mindre än ett år från att helt förbjudas i landet. Det kans säkert finnas nån logik där, som att TikTok hoppas att Shop ska få ännu fler att börja använda Shop i USA så att TikTok därmed kan få ännu fler företag och användare på sin sida i försöken att stoppa kravet på att TikTok måste säljas eller så förbjuds tjänsten.

Men med tanke på att TikTok-användarna i USA i stort kanske inte älskar TikToks aggressiva ambition att göra alla videos i TikTok till shoppingbart innehåll så kanske det inte är en given framgångsstrategi.

Och om det blir ett förbud eller en försäljning i USA så kommer TikTok bli ännu mer beroende av Europa i väst. Att då börja skala upp en EU-Shop först när TikTok redan har förbjudits i USA kan vara en riskabel strategi.

Det återstår som vanligt att se hur mycket av det här som kommer att bli verklighet. Men det låter, trots invändningarna, inte som ett helt orimligt scenario.

TikTok Halts European Expansion To Focus On US E-Commerce

ByteDance-owned TikTok has paused plans to expand its e-commerce platform in major European markets, shifting its focus to growth in the U.S. amid regulatory challenges. According to a Bloomberg report, the decision affects the planned rollouts in Spain, Germany, Italy, France, and Ireland, initially set for July, as well as in Mexico and Brazil.


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *