Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
Sociala medier
Facebook, Instagram och WhatsApp
Tonåringar får inte längre sända live på Instagram och Facebook får tonårskonton
Instagram stryper funktionerna som finns tillgängliga för tonåringar. Senast ut: de får inte längre livesända.
Ja, åtminstone inte utan föräldrars samtycke.
Detsamma gäller numer också för att tonåringar ska få stänga av blurrandet av misstänkta nakenbilder i direktmeddelanden.
Utöver det så lanserar Meta nu även tonårskonton för Messenger och Facebook. Frågan är hur många i den senare tjänsten som behöver den typen av konto.
Instagram will restrict teens from going Live, as Teen Accounts expand to Facebook and Messenger
Meta is putting everything into its Teen Accounts experience, rolling out safer scrolling settings to teens on Facebook and Messenger in addition to bulked up Instagram protections.
Instagram testar betalväggsfunktion för Reels
Ännu en betalvägg hos Meta. För Reels mer specifikt. Nu testar Instagram låsta Reels.
Okej, det är inte en klassisk betalvägg vi pratar om. Vad det handlar om är Reels som ligger bakom en kod som man måste kunna för att få tillgång. Som artikeln är inne på så kan det handla sätt att engagemangsfiska (som att koden finns i ett vanligt Instagram-inlägg som man måste besöka) eller att den bara är tillgänglig för användare som verkligen känner en innehållsskapare (som födelsedag). Och förstås för företag som vill bygga hype inför något eller som del av en kampanj.
Så ett kul sätt att engagera sin målgrupp, alltså.
Ja, eller som jag tror är det mer långsiktiga målet, ännu ett sätt för innehållsskapare på Instagram att direkt eller indirekt få fler sätt att få sina följare att öppna plånboken genom att detaljlåsa sitt innehåll.
Instagram tests locked reels that can be accessed with secret codes | TechCrunch
Instagram appears to be quietly testing locked reels that viewers would have to unlock with a code and a provided hint. The feature is a simple way to
Instagram kanske får iPad-app till slut
Plötsligt händer det! Kanske. Nu kommer uppgifter om att Instagram håller på att ta fram en iPad-app.
Tidigare (och säkert fortfarande) har det hetat att det inte är en prioriterad aktivitet att ta fram en iPad-app, eftersom målgruppen är så förhållandevis liten. Men nu kanske det ändå kommer att hända.
Min spontana gissning är att det inte handlar lika mycket om slutanvändarna som proffsanvändarna. Kort sagt att iPaden allt mer har blivit ett arbetsredskap som, tillsammans med ett tangentbord, för en del ersätter en bärbar dator.
Instagram tänker förmodligen att det ska bli enklare för den här sortens målgrupp att använda tjänsten.
Instagram reportedly coming to iPad after long delay
Currently, iPad users can only access a scaled-up version of the iPhone app, which is not optimized for the larger screen.
Meta plockar in ännu en Trump-rådgivare i sin styrelse
När Mark Zuckerberg bestämmer sig för något så går han verkligen all in. Oavsett vad det gäller. Som att kräla för Donald Trump.
Nu väljer Meta in ännu en person från Trumps sfär. Den här gången handlar det om Dina Powell McCormick, som var Trumps deputy national security adviser under förra mandatperioden.
Nu har DPM även annat i CV:t. Som 16 år på banken Goldman Sachs och arbetar nu på en annan bank: BDT & MSD Partners. Det ser ut som att tanken med DPM är att få in mer kompetens inom global affärsverksamhet och hon kan säkerligen passa in i den rollen i styrelsen med sin bakgrund.
Definitivt en mer relevant styrelseledamot än MMA-affärsmannen Dana White, som valdes in i januari.
Men hon är alltså en i Trump-sfären. Och dessutom gift med en republikansk senator. Så det är oavsett svårt att släppa att det här är ännu ett försök för Meta att ställa sig in hos nuvarande presidenten.
Meta continues its submission to Trump with new advisor on its board
Meta added former Trump advisor Dina Powell McCormick to its board, further aligning Mark Zuckerberg with Donald Trump.
Twitter/X
EU utreder hur X har använt europeiska användares data för att träna Grok
Ännu en anledning för Elon Musk att gilla EU. Irlands dataskyddsinstans, som har det primära tillsynsansvaret över de flesta amerikanska techbolag, inleder en ny utredning av X. Mer specifikt hur X har använt EU-medborgares data för att träna AI-modellen Grok.
Mer specifikt tänker myndigheten titta på ”om denna personliga data hanterades juridiskt korrekt för att kunna träna Groks modeller”.
Och det här är en rätt märklig utredning.
2024 gick X ut med att de skulle börja träna Grok på publika inlägg på plattformen. Det fick just den irländska myndigheten att kräva ett stopp på att träna Grok på EU-användares data utan samtycke. Men bara veckor sedan lades utredningen ned, eftersom X gått ut med att de permanent skulle begränsa EU-tränandet.
Case closed. Trodde alla. Fram till nu.
Frågan är kort sagt varför myndigheten nu har ändrat sig och tänker undersöka om saker och ting har gått rätt till. Eller så kanske den har fått indikationer på att X inte höll sitt ord och tränade på EU-data ändå.
Med tanke på vem som är boss på företaget så är det ett inte alls osannolikt scenario.
Ireland’s data regulator investigates X’s use of European user data to train Grok | TechCrunch
Ireland’s data regulator has opened an investigation into X’s use of European user data to train Grok.
Amerikanska myndigheten Social Security Administration kommer bara att kommunicera via X
Nämen oj det var jätteoväntat säger precis absolut ingen alls. Den amerikanska myndigheten Social Security Administration kommer framgent bara att kommunicera via X.
Nästan så att man skulle kunna tro att det här skulle kunna vara otillbörligt gynnande av en person väldigt nära USA:s president.
Men eftersom den personen också är den som har i uppdrag att säkerställa att den personen inte är jävig så kan vi åtminstone vara lugna att det inte finns minsta antydan till jäv i det här beslutet.
This administration finds new and cowardly ways to raise my hackles at the… | Amy Stewart | 224 comments
This administration finds new and cowardly ways to raise my hackles at the end of every week. The big one today is that the Social Security Administration has announced that communications will be moving to X. Yeah. You heard right.
LinkedIn lägger till trendande kortvideos
Vad kan det aldrig bli för mycket av på LinkedIn? Precis! Kortvideo!
Nu börjar LinkedIn testa TikTwitter. Videos indelade i trendande ämnen. Mer specifikt byggt så att användare ska uppmuntras att dela sina egna videos inom de trendande ämnena.
Så, ja, ni vet. Det är alltså expertssvarfunktionen (a.k.a. träna LinkedIns AI-modeller gratis) i videoform. Because, tja, nu behöver AI-modellerna mycket mer videomaterial att träna på.
Och på grund av att allt fler videotjänster blockar AI-botar eller vill ha betalt så är det bra om man kan äga videoträningsmaterialet.
Åtminstone i USA. Där funktionen nu börjar testas.
Så med andra ord: LinkedIn-medlemmar kan doomscrolla tankeledar-TikToks och på samma gång AI-träna åt Microsoft. Win-win!
LinkedIn Tests ’Video Trends’
LinkedIn is officially entering the video trends game, because even business minded people can’t escape the scroll.
Snapchat
Snap lanserar interaktiva AI-annonser
Nytt annonsformat i Snapchat: interaktiva AI-annonser.
Annonsörer kan skapa ”miljöer” som användare sedan kan lägga till sig själva i. Exempel som ges var hur Tinder lät den som såg annonser se hur man ser ut i olika ”mysiga” miljöer som Tinder valt ut.
Känns med andra ord lite som en Ai-form av klippdockan.
Snapchat to Allow Brands to Create Immersive Sponsored AI Lenses
Dubbed Sponsored AI Lenses, it is a new tool for brands to create artificial intelligence (AI) Lenses that users on the social media app can use to click selfies and post them.
BeReal
BeReal börjar med annonser
Kommer ni ihåg BeReal? Tjänsten som skulle vara appen för när folk slutar vara artiga och börjar vara sina riktiga jag? Och som inte hade annonser?
Nu börjar den med annonser.
Det var väl inte särskilt oväntat. Och de flesta trodde nog mest att det var en tidsfråga ända sedan starten. När BeReal förra sommaren sedan köptes upp av mobilutvecklingsföretaget Voodoo så kändes det rätt helt säkert.
Problemet med att BeReal inte hade annonser var att de… inte tjänade några pengar. Och i slutändan är det rätt mycket en avgörande faktor för de flesta kommersiella tjänster.
Vi fick dessutom uppdaterade användarsiffror från BeReal. Tjänsten har nu 40 miljoner aktiva användare varje månad. 5 miljoner av dessa i USA. Och 85 % av användarna tillhör, inte oväntat, generation Z.
BeReal, which says it has 40M monthly users, is rolling out ads in the US | TechCrunch
It’s time for BeReal to get real — it’s difficult to turn a profit on a social photo-sharing app without selling ads or memberships. Now, after its €500
Sök/SEO
Google Discover kommer till desktop
Där ser man. Google Discover kommer till sist till datorn. Bekräftat av Google.
Det innebär alltså att det personaliserade flöde som visas på själva söksidan hos Google nu alltså går att nå även här. Vi pratar med andra ord om det flöde som visar upp förslag på innehåll man borde vilja titta på baserat på det Google vet om våra intressen och vårt surfande.
Och, ja, det är vad vi just nu vet. Vi har med andra ord inte fått någon fingervisning om när det kan bli aktuellt för utrullning. Men vi kan väl tro att det kommer att ske under året åtminstone.
Google Confirms Discover Coming To Desktop Search
Google Discover is coming to desktop search. Learn why it’s becoming a top traffic source and how to optimize your content before the rollout.
Google öppnar Google Maps-data för städer och utvecklare
Väldigt bra initiativ från Google: Google Maps öppnas upp mer med det uttalade syftet att ge städer, utvecklare och ”andra affärsbeslutsfattare” bättre tillgång till information om saker som infrastruktur och trafik.
Det blir möjligt genom att Google för första gången dunkar in dataset kopplade till Google Maps Platform in i BigQuery. Det innebär alltså att Googles samling av Google Maps-API:er och utvecklarverktyg nu kopplas ihop med Googles stordatatjänst.
Exempel på användningsområden är att använda bilder från Imagery Insights för att kartlägga skicket på trafikskyltar och annan infrastruktur. Annan data kan användas för att analysera såväl historisk som realtidstrafikdata.
Det ska också bli möjligt att bygga lösningar som kan visa data som handikappanpassade platser eller använda aggregerade användarbetyg. Det blir till och med möjligt att använda satellitbilder från Google Earth som del av sin insiktsjakt.
Google testar också funktioner som ska göra det möjligt att använda Google Maps mer i lösningar som bygger på generativ AI.
Det känns som ett sjukt intressant initiativ. Blir väldigt intressant att se hur det kommer att användas.
Google Maps is launching tools to help cities analyze infrastructure and traffic
Google is opening up its Google Maps Platform data so that people can easily access actionable insights about infrastructure and traffic via BigQuery.
Googles AI-mode lär sig se och söka med bilder
Google fortsätter att bygga ut AI:n i sökfunktionen. Fast alltså inte i sökfunktionen. Utan i sökfunktionen.
Vi pratar med andra ord inte om AI Overviews. Där Google svarar på sökfrågor med AI-svar insprängda bland länkarna. Utan den nyare funktionen, med Gemini som inbyggd ”ChatGPT”. Där du alltså kan söka och chatta med Google som du gör i ChatGPT och andra motsvarande tjänster.
Den senare funktionen, AI Mode, har nu lärt sig att se och söka med bilder. Google lägger alltså till sin bildsök i AI-funktionen så att det går att ladda upp bilder och söka med dem. Eller ställa frågor om det som visas.
Den nya funktionen börjar rullas ut idag. Dessutom breddas hela AI Mode till ”miljoner fler användare”. Fast fortfarande bara i USA.
Google’s AI Mode can now see and search with images
Google is adding multimodal capabilities to its search-centric AI Mode chatbot that enable it to ”see” and answer questions about images.
Google låter AI Overviews skicka trafik till vanliga sökresultatet
Hur löser man utmaningen med att man inte har knäckt koden för hur man ska kunna få in annonser i AI-sökfunktioner, där man får svaret direkt i sökresultatet? Man skickar folk till det vanliga, icke-AI:iga sökresultatet!
Precis det verkar Google nu testa rätt hårt i USA.
Ingen av AI-sökmotorerna har fått in annonser på ett vettigt sätt. Vilket gör att den här sortens verksamhet – även för Google – är rejäla förlustverksamheter.
Google har nu upptäckt att folk, när de får upp ett färdigt AI-resultat som svar på sin sökfråga, gör vanliga sökningar relaterat till AI-svaret. Exempelvis ord som de inte förstår eller händelser som man vill ha mer information om.
Så Google testar nu att länka upp de orden i AI-söksvaret och sedan länka till den vanliga sökfunktionen. Precis som så mycket av de funktioner som finns i Googles sökresultat så handlar det om att få folk att göra fler sökningar för att på så sätt se fler annonser.
Och det lär vara precis det som är det huvudsakliga syftet med testet. Inte för att det primärt är något som användarna har saknat.
Google AI Overviews Officially Can Link To More Google Search Results
A month ago, we reported that Google was testing linking words in the AI Overviews back to its own search results. We felt this set a horrible message but hey, Google did not, instead, Google made it an official feature of AI Overviews because it helps ”people more easily explore topics and discover relevant websites,” the company told me.