Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
Strömmade medier
Youtube fyller 20 år (igen)
Youtube fyller 20 år! Igen! Två gånger samma år!
14 februari i år fyllde Youtube 20 år. På Alla hjärtans dag. Det datumet var ingen slump. Det var nämligen då som dejtingtjänsten Youtube såg dagens ljus.
Det gick… sådär.
Det gick till och med inte alls. Intresset för den nya dejtingtjänsten var rätt obefintligt. Men skam den som ger sig. Lite pivoterande senare så var Youtube tillbaka. Som en tjänst där människor kunde ladda upp videos.
Och idag fyller Youtube 2.0 20 år. Det är nämligen idag 20 år sedan den första Youtube-videon laddades upp och publicerades. En kort video där en av grundarna… var på zoo.
När den video nu fyller Systembolag så är det intressant nog en cirkel som sluts. Därför att den första video var bara 19 sekunder lång. Ni vet. En Short.
20 ways we’re celebrating two decades of YouTube
20 ways we’re celebrating two decades of YouTube News and Events By Viraj Mahesh , Senior Product Manager, YouTube Pop the confetti, because YouTube is turning 20! From the 19-second clip that started it all, to now over 20 billion uploaded videos, 1 including music, Shorts, podcasts, and more, we’ve grown so much in just two decades.
Roblox rullar ut regionalspecifik prissättning
En liten, men principiellt stor förändring i Roblox. Tjänsten rullar nu ut regionalanpassad prissättning.
Så här långt har ett och samma pris gällt över hela världen, men nu kan spelskapare alltså välja att sätta olika priser i olika delar av världen.
Den nya funktionen gäller dock inte för alla slags köp som går att göra i plattformen. Spelpass är en kategori som redan nu omfattas av den nya möjligheten, men när det kommer till priser på avatarer kommer ”senare under året”.
Roblox is letting creators fine-tune their prices by country
Roblox is rolling out a new feature that will let creators on the platform choose to offer digital items at region-specific prices.
AI – artificiell intelligens
Metas smarta glasögon får AI-funktioner i Sverige
Mer AI från Meta. Dessutom för oss i Sverige. Metas smarta glasögon får AI-funktionalitet även här.
Den stora nyheten från Meta igår var att funktionen Live Translate – att Metas Ray-Ban-samarbete kan hantera realtidsöversättning – nu börjar rullas ut i alla marknader där glasögonen finns.
Dessutom får Ray-Ban-bågarna ”snart” stöd för att hantera direktmeddelanden, biler, röstsamtal och videosamtal via Instagram och stödet för att spela musik breddas bortom USA och Kanada.
Men den kanske mest intressanta nyheten för svenskar är alltså att Metas egen AI nu flyttar in i Metas smarta glasögon i sju nya EU-länder. Fyra av dessa finns i Norden. Och Sverige är alltså ett av dem. Och även vi får liveöversättningsfunktionen.
Däremot är det fortfarande bara stöd för översättning mellan engelska, franska, italienska och spanska.
Sist men inte minst så kommer Ray-Ban-glasögonen i EU från och med nästa vecka få stöd för att ”se” världen runtomkring. Att man med andra ord kan ställa frågor om det man ser framför sig och låta Meta svara på det man undrar om.
Meta is bringing smart glasses live translation and AI to more people
You can also order them in a few new styles.
ChatGPT får Deep research light
Dags för mer deep research i ChatGPT. Ja, eller kanske… mindre djup? Nu släpper Open AI oavsett en ”Deep research light”.
Okej, den heter inte så, men men är en mer lättviktigare version av tjänstens reasearchassistent. Så inte riktigt lika deep research.
Den nya funktionen är baserad på ”en version” av Open AI:s senaste modell 04-mini. Jag blir inte riktigt klok på hur den kommer att fungera, men det ser ut som att det är ett, tja, strömsparläge som kickar in när ”gränsen för originalversionen av deep research har nåtts”.
ChatGPT kommer alltså bli som människor är mest och tröttna när man har kommit en bra bit i sitt ambitiösa renoveringsprojekt och ta några fulgenvägar mot slutet bara för att bli klar med skiten.
Open AI är dessutom rätt öppna med varför de lanserar det här. Den nya lösningen är ”avsevärt mycket billigare att drifta”.
Kommer till flesta abonnemang, inklusive gratiskontona, nu. Enterprise och Edu får vänta till nästa vecka.
OpenAI rolls out a ’lightweight’ version of its ChatGPT deep research tool | TechCrunch
OpenAI is rolling out a ’lightweight’ version of its ChatGPT deep research tool, powered by the company’s recently launched o4-mini AI model.
Open AI höjer gränserna för Deep research
I veckan rullade Open AI ut en ”lättviktig” version av sin Deep researchfunktion. En funktion som är baserad på den nyligen lanserade o4-mini-modellen. Och som ska vara betydligt billigare för Open AI.
Den enklare Deep research-modellen kommer inte att bli lika djuplodande och kommer dessutom att bli, tja, fallback-lösning för vanliga Deep reaserch-funktionen. När man slår i taket så kommer ChatGPT automatiskt att växla över till den enklare varianten.
Det innebär också att Open AI höjer gränsen för antalet Deep research-sökningar per månad. De som betalar för Plus eller Team får 15 extra per månad medan Pro-anvädnarna får 125 sökningar till. Även abonnemangen Enterprise och Edu får 15 fler sökningar, men där rullas det ut först nästa vecka.
Sist men inte minst får även gratisanvändare typ tillgång till funktionen. 5 sökningar per månad – fast då bara drivna av den enklare o4-mini-modellen.
Sen kan man diskutera om det egentligen är fler Deep research-sökningar man får. De kommer ju delvis vara drivna av en inte lika avancerad modell, så det blir lite att jämföra äpplen och päron.
ChatGPT-versionen av krympflation.
OpenAI’s Deep Research tool is coming to free accounts
OpenAI is giving free ChatGPT users limited access to its Deep Research tool.
ChatGPT:s nya bildfunktion flyttar in i API:et
När Open AI släppte sin uppdaterade bildskaparfunktion för ChatGPT – som var baserad på samma 4o-modell som används för annat i ChatGPT snarare än en separat bildmodell – så hade jag inte väntat mig att den skulle få den enorma genomslag som den fick.
Visst, den här rejält mycket bättre än föregångaren, men att den skulle visas sig bli en riktig killarapp för ChatGPT hade jag inte trott.
Nu flyttar den nya bildfunktionen hemifrån. In i Open AI:s API. Det innebär med andra ord att utvecklare kan bygga in ChatGPT:s bildfunktion i sina egna appar och tjänster.
OpenAI makes its upgraded image generator available to developers | TechCrunch
OpenAI has brought the tech behind its improved image generation feature in ChatGPT to its API, allowing devs to integrate it into their apps.
Washington Post inleder samarbete med ChatGPT
Senaste tidningen att ingå avtal med Open AI: Washington Post. Tidningen som har haft mottot ”Democracy dies in darkness”, men som ägaren Jeff Bezos nu har bestämt mest ska ägna sig åt att hylla den fria marknaden (och framförallt inte kritisera Trump).
De två partnerna har nu ingått ett ”strategiskt partnerskap” som innebär att ChatGPT kommer kunna visa upp sammanfattningar, citat och länkar till artiklar från Washington Post när någon använder ChatGPT för att söka på nätet.
Det känns med andra ord som att allt fler publicister har kastat in handduken för sin tidigare hållning där AI-botar blockades till att låta dem få tillgång till innehållet.
Ja, mot ersättning. Och förmodligen stora högar pengar.
Det här sätter förstås press på mindre publicister som också har blockat AI-botar. Men dessa kan sannolikt inte räkna med några lukrativa Open AI-avtal (eller avtal med någt av de andra stora AI-bolagen för den delen). Så en stor utmaningen för AI-utvecklingen är fortfarande hur innehållsskapare i stort ska kunna få del av intäkter när AI-bolag tränar på innehåll.
Jeff Bezos’ Washington Post Inks OpenAI Licensing Deal for ChatGPT Search
The Washington Post, owned by Amazon founder Jeff Bezos, has gone into business with artificial-intelligence powerhouse OpenAI.
Open AI intresserade av att köpa Google Chrome
Väldigt intressanta och rätt officiella uppgifter. Open AI är intresserade av att köpa Google Chrome.
Google har haft det tufft i USA det senaste året (eller egentligen halvåret). Först landade en rättegång i höstas i att Google bedriver ett olagligt monopol med sin sökverksamhet och i förra veckan föll ännu en domstolsklubba som landade i samma slutsats kring företagets annonsdel.
Nu är sista orden inte sagda i någon av rättegångarna, eftersom Google kommer överklaga båda domarna. Och framförallt vet vi inte vad Google kommer att åka på för straff som följd för de båda fällande domarna.
Det vi däremot vet är att USA:s justitiedepartement har sin bild klar vad straffet borde bli: företagets ska tvingas sälja av delar av sin verksamhet. Och när det kom till sökrättegången så nämns webbläsaren Chrome som en avknoppningskandidat.
Den här veckan inleddes nästa del av sökmonopolrättegången: där en domare ska landa just i påföljden. Och en av dem som kallats att vittna var Open AI:s Head of product Nick Turley. Genom hans vittnesmål så får vi veta att Open AI i juli förra året kontaktade Google och frågade om de senare skulle vara intresserade av att stoppa in sin sökteknik i ChatGPT, eftersom Open AI hade ”problem” med sin egen sökmotorleverantör (vilket lär ha betytt… Bing). Google gav tummen ned eftersom ”för många konkurrenter” var inblandade.
Och vittnesmålet bjöd alltså även på detaljen att Open AI är intresserade av att köpa Chrome om Google tvingas sälja.
För ett par veckor sedan kom uppgiften om att Open AI arbetar på ett eget X-liknande socialt nätverk och nu alltså tankar om att köpa världens största webbläsare.
Det känns som att Open AI verkligen vill åtgärda en av sina största svagheter jämfört med de största AI-konkurrenterna: de har inte ett eget ekosystem att luta sig mot.
OpenAI tells judge it would buy Chrome from Google
If Google is forced to sell off Chrome, ChatGPT’s head of product told a judge today in the remedies trial over Google being ruled a monopolist in online search that OpenAI would be interested in buying the browser.
Gemini har 350 miljoner användare varje månad
Bra grejer med EU:s techlagar och stora techrättegångar i USA är att vi får reda på skarpa siffror om olika plattformar. Siffror som företagen bakom plattformarna bara släpper ibland – eller kanske aldrig har släppt.
Just nu pågår ännu en monopolrättegång mot Google och det är i samband med den som vi fick fler användarsiffror kring en av sökjättens tjänster. Den här gången AI-boten Gemini.
Gemini har numer totalt 350 miljoner användare varje månad. 35 miljoner av dem använder dessutom tjänsten varje dag. Så om man så vill en ”engagemangsgrad” på 10 %.
Precis som övriga stora AI-tjänster så växer Gemini också rätt fort. För ett halvår sedan var siffran över dagliga användare 9 miljoner.
Hur står sig det här i konkurrensen? Open AI gick i mars ut med att ChatGPT har 600 miljoner användare varje månad och Metas AI-bot ligger sannolikt också i den häraden (senaste officiella siffran var 500 miljoner i september förra året).
Som vanligt är det svårt att jämföra tjänsterna rakt av, eftersom de har så olika förutsättningar. Såväl Google som Meta har ju sina enorma användarbaser att trycka ut sina AI-funktioner till. Det lär dopa användarsiffrorna en del.
Google Gemini has 350M monthly users, reveals court hearing | TechCrunch
Usage of Google’s Gemini has exploded in the last year, according to data revealed in court, but it still lags behind ChatGPT and Meta AI.
Grok lär sig se, söka och prata flera språk
Så har även Elon Musks AI-bot Grok lär sig att se. På samma sätt som i exempelvis ChatGPT så kan man nu hålla upp mobilens kamera mot något och prata med Grok om det som visas.
Dessutom har Grok också fått stöd för flerspråkigt ljud och realtidssök i tjänstens röstläge. De funktionerna verkar dock bara vara tillgängliga för de som betalar för ett SuperGrok-abonnemang dock.
xAI’s Grok chatbot can now ’see’ the world around it | TechCrunch
xAI’s Grok chatbot can now ’see’ the world and objects around it, thanks to a new feature called Grok Vision.
Perplexitys iOS-app får röstassistent som kan utföra uppgifter i mobilen
AI-sökmotorn Perplexity har nu fått en egen röstassistent i iOS-appen. En som dessutom ska kunna göra saker i mobilen. En smartare assistent än Siri, men som kan göra det Siri kan göra.
Ja, eller det är tanken. Det går däremot lite sådär för mig. Okej att jag inte hade väntat mig att den kan göra lika mycket som Siri (ja, eller ha lite djup integreation), men jag lyckas i princip inte få Perplexity att göra något alls av det jag försöker med.
Så antingen har jag inte fått den uppgraderade funktionen än eller så är det något annat som strular. På demos som finns så ska den klara av att göra betydligt mer än vad jag lyckas få den att göra.
Perplexity’s New iOS Voice Assistant Works Where Siri Still Can’t
Perplexity has updated its iOS app with a new Voice Assistant feature, bringing conversational AI capabilities to Apple devices, including older…
Perplexity bygger en webbläsare för att kunna sälja användardata till annonsörer
Uppfriskande ärligt. Varför bygger AI-sökmotorn Perplexity en egen webbläsare? Så att de kan spåra allt användare gör och sedan sälja personaliserade annonser, förstås.
Perplexity CEO says its browser will track everything users do online to sell ’hyper personalized’ ads | TechCrunch
Perplexity is building its own browser is to collect data on everything users do outside of its own app to sell ads.
Senaste AI-ordet: slopsquatting
Ännu ett AI-ord. Eller rättare sagt ett ord som fötts ur den senaste AI-teknikens möjligheter. Slopsquatting.
Vad är då slopsquatting? Att skjuta in illasinnad kod via sånt som AI-verktyg hallucinerar fram – men som egentligen inte finns. Att någon som vill skjuta i malware letar fram namn på kodpaket som en AI-tjänst rekommenderar, trots att paketet alltså egentligen inte finns, och ”fyller” det namnet med sin egen kod.
Ännu en anledning till att man kanske inte ska gå all in på vibekodande utan att ha lite koll på läget. Och säkerheten.
AI hallucinations lead to a new cyber threat: Slopsquatting
Attackers can weaponize and distribute a large number of packages recommended by AI models that don’t really exist.