Kategorier
Sociala medier Sök/SEO Spaningar

Digitala spaningar vecka 23 2025

TikTok lägger till ny annonsstatistik och nytt annonsformat. TikTok lanserar artisthubb. TikTok satsar ännu mer på sökannonser. Så långt efter de stora sökmotorerna ligger ChatGP användarmässigt.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Instagram testar iPad-app

Meta verkar ha iPad-feeling just nu. I förra veckan släppte Meta en iPad-anpassad app för WhatsApp – efter 15 år – och nu kommer uppgifter om att även en Instagram-app testas.

Än så länge handlar det dock om interna tester av iPad-appen, men med tanke på att vi som sagt var precis såg en WhatsApp-variant så kan vi anta att det nog inte ligger allt för långt fram i tiden att även Instagram får en. Planen är, enligt de sedvanliga källorna med insyn, att appen ska släppas någon gång under året.

Det lär vara samma anledning som sannolikt ligger bakom WhatsApp-appen: att iPaden allt mer har förvandlats till ett arbetsredskap. Och att den till och med för allt fler börjar ersätta en bärbar dator, genom att koppla på ”datorredskap” som tangentbord, mus och penna.

Meta vill helt enkelt göra det enklare för alla Instagram-influencers och social media managers out there. (Ja, åtminstone de som jobbar direkt i Instagrams gränssnitt.)

Instagram Expected to Release iPad App Later This Year

The Information’s Kaya Yurieff and Kalley Huang in April reported that Meta was working on a long-awaited Instagram app for iPads. …

Instagram uppdaterar Edits

Dags för Instagram att uppdatera sin Capcut-kopia Edits. Videoredigeringsappen får nu ett antal nya funktioner.

  • Fler övergångar: Det finns nu totalt 35 övergångar att välja bland
  • Mer finkornig redigering
  • Bulkredigering av ljud: Stöd för att få volymförändringar att slå igenom i alla klipp på en gång

Instagram Announces Latest Updates for Edits App, Including More Transition Effects

The latest additions provide more ways to customize your video clips.

TikTok

TikTok lägger till ny annonsstatistik och nytt annonsformat

Ny statistik för alla som jobbar med TikTok-annonsering: ”Market scope”.

Vad är då det? Ett sätt att få en bild över annonsmottagarna ”baserat på var i köpcykeln de befinner sig”.

Det här ska övergripande göra det enklare att hitta de potentiella kunder som är mest troliga att konvertera. Mer konkret innebär det att insikterna delas upp i de olika stegen i köpresan: Awareness, Consideration och Conversion.

Det går också att bryta ned siffrorna på demografi.

Dessutom lägger TikTok till Brand consideration ads som är vad det heter: annonskampanjer som riktar sig till potentiella konsumenter i mitten av tunneln. Och som bygger på insikterna från Market scope-datan.

Dessutom passar TikTok på att lägga till ytterligare några nyheter i sin influencermatchningsplattform TikTok One.

  • TikTok One insight spotlight ger mer data om vilka delar av TikTok-appen som användare ”interagerar med”, inklusive bättre insikter i vad målgruppen man är intresserad av söker på.
  • TikTok One content suite: Här ska det gå att hitta och få tillgång till alla videos som nämner det egna varumärket eller varumärkets produkter och sedan förvandla dessa till annonser om man vill.
  • Search center: En ny funktion i TikTok ads manager som ska göra det enklare att köpa sökannonser på plattformen. Här finns också hjälpmedel, som förslag på nyckelord.

Sist men inte minst uppdaterar TikTok också annonsverktygen Symphony, Smart+ och GMV Max. Hoppa in i artikeln nedan för mer om de nyheterna.

TikTok Shares a Range of Ad Updates at Its World Event

A heap of new ad options to consider, including AI targeting, more insights and influencer connection.

TikTok lanserar artisthubb

Efter några månaders testande blev det i veckan så dags för TikTok att dra upp ridån och visa upp en skarp version av TikTok for artists. TikToks egen tänkta artisthubb, alltså.

TikTok for artists är med andra ord ganska exakt vad den heter. Ett sätt som ska uppmuntra fler artister att satsa mer på TikTok som kanal genom att erbjuda fler sätt att hålla koll på hur musiken presterar.

Det innebär en samlingsplats för statistik om artistens egna inlägg men också spelningar totalt sett på plattformen. Saker som visningar, spridning och engagemang om enskilda inlägg och låtar. Men också mer info om följare och lyssnare via statistik om bland annat ålder, språk och kön.

Hubben är som sagt var primärt ett sätt för TikTok att uppmuntra fler artister att satsa på plattformen för spridning, marknadsföring och allmänt häng med sina fans, så TikTok for artists bjuder också på tips och guider kring hur man ska tänka för att få fart på sin närvaro. Men också vägledning i de olika artistrelaterade funktioner som TikTok erbjuder.

TikTok passar också på att slå upp portarna för ett nytt ”förlanseringsverktyg”. Ett sätt att hypa upp kommande släpp, med stöd för att fans kan spara album hos Apple Music och Spotify i förväg så att de direkt blir tillgängliga i fansens konton där direkt när musiken släpps.

TikTok launches ’TikTok for Artists,’ a new music insights platform | TechCrunch

TikTok is officially launching TikTok for Artists, a new music insights platform that is designed to help artists build their careers.

TikTok ger användare mer kontroll över For you-flödet

Önskar du att du kunde skruva lite mer i vad som visas i For you-flödet i TikTok? Nu får du precis det. Åtminstone verktyg för att manuellt kunna anpassa innehållet mer.

Det handlar om två funktioner:

  • Manage topics: ”Dragreglage” som låter dig välja om du vill se mer eller mindre av ett antal (väldigt) breda paraplyrubriker.
  • Smart keyword filters: Ungefär vad de låter som. Stöd för att ange nyckelord och hashtaggar för innehåll som du helst inte vill se alls i appen.

TikTok Rolls Out More Ways To Control Content Recommendations

More ways to tell TikTok what you want to see more, or less of, in-stream.

Trump kommer sannolikt att förlänga TikToks förbudsfrist en tredje gång

Nejmenojdetvaroväntat. Säger absolut ingen.

Det börjar snart närma sig det datum när TikTok kommer att förbjudas i USA – eftersom plattformen fortfarande inte har sålt sig själv till en icke-kinesisk (läs: amerikansk) ny ägare.

Och nu kommer uppgifter att Donald Trump kommer att förlänga förbudsfristen ännu en gång. Den tredje förlängningen i ordningen. Trots att det finns en lag som säger att TikTok inte har nått upp till villkoren för att slippa ett förbud.

Så med andra ord: Donald Trump planerar att en olaglig förlängning av den olagliga förlängningen av den olagliga förlängningen av TikTok-förbudet.

Känns helt rimligt 2025. USA är ju trots allt inte längre en demokrati, där en president måste bry sig om petitesser som domstolar, lagar och författningar. Och snart inte heller vad väljare tycker.

Trump Preparing to Extend TikTok Ban Deadline for a Third Time

President Trump is ready to extend TikTok’s ban deadline for the third time as the White House prepares to hold trade talks with China.

Snapchat

Snapchat släpper fristående app för AR-effekter

Ännu mer på AR-effektsområdet för Snapchat. Nu får vanliga Snapchat-appen sällskap av en ny: en fristående appversion av Lens Studio för iOS.

Det är dock inte hela AR-plattformen Lens Studio som flyttar in i appformatet. Men så vänder sig appen också mer mot vanliga användare än utvecklare. Tanken är att vem som helst ska kunna skapa AR-effekter med AI. Genom att alltså beskriva vad man vill ha genom att beskriva det och sedan fippla runt med några enkla redigeringsverktyg.

Snap vill med andra ord få fler att skapa AR-appar, vilket i sin tur sannolikt säger en del om att det har skett en avmattning av proffs som tar fram den här typen av effekter. Snap vill på det här sättet säkerligen både få fler att skapa effekter – och öka engagemanget kring dem.

Snapchat now has a standalone app for making gen AI augmented reality effects

Snap is allowing users to make their own augmented reality lenses for Snapchat with a new standalone app that uses AI prompts to generate effects.

Snapchat får app för Apple Watch

Det tog ett årtionde. Men nu får även Snapchat en officiell app för Apple Watch. En där du åtminstone kan se och svara på meddelanden.

Small step for mankind etc.

Snapchat has released an Apple Watch app

The Snapchat Apple Watch app lets you preview messages and reply using the wearable’s keyboard or through dictation.

Truecaller

Truecaller har nu 3 miljoner betalande användare

Truecaller glöms oftast bort när det pratas om framgångsrika svenska techbolag. Mestadels beror det säkerligen på att företaget inte är särskilt stora här hemma hos oss. Eller i väst överhuvudtaget.

Istället har Truecaller, vars kärnverksamhet är ID-identifiering av uppringare och antibedrägerifunktioner, haft tillväxtmarknader som sitt huvudfokus. Framförallt Indien, som är Truecallers överlägset största marknad.

Nu har vi fått nya användarsiffror på betalprenumerationer från Truecaller: 3 miljoner. Vilket… inte är jättemycket med tanke på hur många som bor i Indien. Inte heller jättemånga ställt mot de 450 miljoner som totalt använder tjänsten varje månad.

Men vi pratar som sagt var om länder där betalningsviljan – eller rättare sagt betalningsmöjligheten – är ännu lägre än i mogna länder så är det ändå åtminstone en liten fjäder i hatten för Truecaller.

Truecaller Crosses 3 Million Paying Subscribers Globally

Truecaller on Wednesday announced that it has crossed three million paying subscribers globally.

 

Sök/SEO

TikTok satsar ännu mer på sökannonser

TikTok fortsätter satsa på fenomenet att allt fler TikTok-användare ”googlar” via plattformen. Att man alltså söker via TikTok istället för Google när man vill ha svar på sina frågor.

TikTok släppte i veckan ett antal nya annonsverktyg. Och ett av dem, Insight spotlight, riktar mycket in sig just på sökannonsering. Och insikter för att få till det.

Det nya verktyget gör att man kan sortera på demografi och bransch för att på så sätt kunna se vilka videos som är populära där. Men också vilka nyckelord som kan kopplas samman med de aktuella trenderna.

Via Insight spotlight kan man även ”analysera användares tittarhistorik” och få en känsla för vad som historiskt har varit populärt.

För att ytterligare styra annonsörer mot just sökannonser så passar TikTok också på att droppa lite användarinsikter: 25 % av alla Tiktokare söker efter något inom 30 sekunder från det att de har öppnat appen.

TikTok will give advertisers even more data on trends and users

TikTok announced a handful of new advertiser tools, including one that spits out AI-generated suggestions about trends.

Så långt efter de stora sökmotorerna ligger ChatGP användarmässigt

Ni vet hur det är kört för Google och att vi alla kommer att ”googla” via AI-sökmotorer som ChatGPT istället? Förmodligen typ nästa år? Som bekant så verkar den stora massan av oss användare inte riktigt ha fått det memot.

Som synes på sammanställningen nedan, gjord av Visual Capitalist, så har ChatGPT… en bit upp till toppen. Och det är långtifrån bara Google som ligger före.

I sig inte oväntat, men infografik kan som sagt var tydliggöra sånt man typ vet – men kanske inte riktigt har förstått eller insett.

Nu betyder förstås inte den här listan att det automatiskt kommer att se ut så här i morgon. Eller nästa år. Fler och fler sökningar lär gå ”AI-vägen”, men även då så lär Google kapa åt sig en stor del av de sökningarna.

Man ska förstås alltid vara försiktiga med att ta den här typen av sammanställningar som den totala sanningen. Och det lär finnas stora skillnader i vad man söker efter och på mellan plattformarna. Men det är värt att notera att ChatGPT kan ligga i nivå med TikTok redan. Och det som jag framförallt tar med mig är Snapchat.

Att sökningar i sociala medier numer är ett väletablerat fenomen är inget nytt. Inte förvånande att Instagram ligger så högt upp när det kommer till dagliga sökningar. Men jag hade inte tänkt på (eller i alla fall inte förstått) att Snapchat är en så tung sökmotorspelare.


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *