Kategorier
Artikel Mobilt

Därför är nya iPhone SE så viktig för Apple

Som väntat landade Apples nya budgetmobil iPhone SE igår, mitt under coronakrisen. En mobil som till största del var som väntat – och med en väldigt liten prislapp. Här 4 anledningar till varför iPhone SE är så viktig för Apple och hur den pekar på en förändrad iPhone-strategi för Apple

Som väntat landade Apples nya budgetmobil iPhone SE igår, mitt under coronakrisen. En mobil som till största del var som väntat – och med en väldigt liten prislapp. Här 4 anledningar till varför iPhone SE är så viktig för Apple och hur den pekar på en förändrad iPhone-strategi för Apple.

iPhone SE: iPhone 8 möter iPhone 11

Som väntat presenterade Apple sin nya budgetmobil idag. Som väntat kommer den att börja gå att köpa från och med nästa vecka. Som väntat kommer den heta iPhone SE. Som väntat blir det en iPhone 8 på utsidan med iPhone 11-teknik på insidan.

Och som väntat droppade Apple sin nya mobil utan något lanseringsevent, bara genom en uppdatering av Apple Store. Det har ju varit normen för Apple senaste åren – att bara smyga ut hårdvaran och istället sätta allt strålkastarljus på sina tjänster – men det ska vara första gången Apple har släppt en ny iPhone-modell på det här sättet. Vilket alltså skulle vara både historiskt – och säga en hel del om hur långt Apple har kommit på sin transformationsresa från hårdvarubolag till tjänstebolag.

Det har talats om att iPhone 12 (eller vad höstens flaggskeppsmodeller nu kommer heta) är en av Apples viktigaste iPhone-modeller på länge. Men jag tror att iPhone SE är ännu viktigare.

4 anledningar till varför iPhone SE är så viktig för Apple

1. iPhone SE är Apples näst billigaste (eller billigaste) iPhone någonsin

I princip alltså var redan känt om Apples nya mobil. Det största frågetecknet var vad prislappen skulle bli. Det spekulerades i att det skulle bli en riktigt billig mobil (ja, med Apple-mått mätt). Det blev det också. 399 dollar för den billigaste modellen (64 GB). Eller 5495 kronor i Sverige (6095 för 128 GB och 7395 för 256 GB).

Men inte bara det: toppmodell-SE:n, med 256 GB utrymme, kostar 7395 kronor. Det är billigare än basmodellerna av såväl iPhone 11 (9195 kronor) som XR (7895 kronor).

Det innebär inte bara att iPhone är billig, den är Apples tredje billigaste sedan starten 2007. De enda som varit billigare är iPhone 5C (5295 kronor) och den första SE-modellen från 2016 (4700 kronor). Om vi dessutom tar hänsyn till inflationen så är det bara 2016-SE som har varit billigare vid säljstart. Visst. Om vi dessutom tittar på vad man faktiskt får för pengarna så är årets SE den billigaste mobil som Apple har släppt. Förmodligen rätt överlägset.

Det här är ett spår som Apple aldrig riktigt har velat ge sig in på. Både 5C och SE var också rätt uttalade budgetmobiler, men de kändes mer som lite halvhjärtade försök. Den här gången tror jag att det är ett mer genomarbetat initiativ från Apple både sett till positionering och målgrupp.

2. Nytt upplägg för iPhone-familjen

”Budget” har aldrig varit ett Apple-ord. Inte för någon av sina prylar. Apples hårdvara har alltid haft en rätt saftig premie. En anledning är att Apple varumärkesmässigt inte vill sänka sig till den nivån. Det i sin tur beror förstås på att man då måste konkurrera med pris. Priskonkurrens betyder lägre marginaler och lägre vinst. Eller, som det i praktiken har blivit, ingen vinst.

Det är ingen slump att Apple är den mobiltillverkare som tjänar överlägset mest pengar per såld mobil. För ett par år sedan spekulerades det till och med om att världens största mobiltillverkare Samsung tjänade mer pengar per såld iPhone än per såld Samsung-mobil. De hade bättre marginal på komponenter, som skärmar, som de sålde till Apple än på sina egna mobiler.

Därför har strategin senaste åren allt mer handlat om att Apple täcker ”budgetbehovet” genom att fortsätta sälja mobilen från en tidigare generation. Visst, det blir äldre prylar, men det räcker bra för de flesta prismedvetna användare. Den första SE-modellen var något annat: man använde äldre hårdvara på utsidan, designen och skalet från iPhone 5 och 5S, men komponenter från 6S-generationen på insidan. Men det kom aldrig en SE 2, så det kändes som att Apple hade lagt ner det spåret. Fram till nu.

Det här ger lite det bästa av två världar: man kan återanvända äldre designlösningar och upparbetade komponenter, men man kan ge mer priskänsliga kunder den nyaste tekniken som ger en bra upplevelse med dagens digitala tjänster istället för att, som med en äldre mobil, få segare prestanda. Eftersom den komponent som verkar vara den absolut mest trånga sektorn för Apple är skärmen så löser man även den här flaskhalsen på det här sättet.

Nu låter man visserligen fortfarande XR leva vidare, men jag misstänker att Apple nu på riktigt kommer satsa på en treenighet för iPhone-familjen: standardmodellen, proffsmodellen och budgetmodellen. Som generationskamrater. Och samma grundtänk för modellindelningen som numer i princip gäller för all Apple-hårdvara. Och samma slags renodling.

3. Ett bevis på förändrat målgruppsfokus för Apple

När Apple i början av 2019 slutade rapportera hur många iPhones de sålde var det av samma anledning som att exempelvis Twitter har slutat rapportera månadsanvändare: siffrorna började plana ut och visade tecken på att börja sjunka. Och precis det har hänt. Man vill alltså flytta fokus från nya användare till intäkterna. Att, trots att man får färre nya användare eller säljer färre nya mobiler, så tjänar man allt mer pengar. På sina befintliga användare.

Men det här betyder inte att Apple har slutat jaga nya användare. Tvärtom har man skruvat upp de ambitionerna. Däremot fokuserar man nu ännu mer aktivt på tillväxtmarknaderna. Och Kina, som inte längre kan kallas en tillväxtekonomi.

Försäljningen i Kina har gått i stå, men fick sig ett uppsving med förra årets iPhone 11. Inte minst tack vare det lägre priset. Men iPhone SE är inte så mycket för iPhone 11-kunderna utan för de kundgrupper som exempelvis Alibaba allt mer har i siktet: lägre inkomstsegment.

Det här bli ännu viktigare i nästa jättemarknad: Indien. Men jag tror att det även gäller här hos oss i väst. Att iPhone kan bli ett alternativ för fler kundgrupper.

Men jag tror att Apple har ännu en målgrupp i åtanke, framförallt i vår del av världen: tonåringar.

Så här långt har iPhonen mycket handlat om något som ärvs nedåt i generationerna. Man får ta över föräldrarnas mobil. Men då får man också en äldre och långsammare mobil. Med sämre kamera. Det gör att Android kan kännas som ett bra alternativ att ge barnen för att få dem på bättre humör. En rejäl budget-iPhone kan sänka tröskeln rejält vad gäller att köpa en sprillans ny mobil till sina barn.

4. Ny standard för namngivningen av iPhones

De senaste två åren har Apple renodlat och bantat sitt utbud av hårdvara. Man har dessutom slutat döpa sina prylar efter egenskaper hos prylarna och istället börjat döpa dem efter målgrupp och tänkt användningsområde. Konsumentmodell och Pro.

Men i och med att Apple för någon månad sedan släppte nya Powerbeats-lurar, uppföljare till Powerbeats 3, så hette de bara… Powerbeats. Inte Powerbeats 4. Det här har börjat gälla överlag för Apples produkter. iMac, iPad, MacBook och Airpods tar numer samma namn som föregångaren. Det är väl egentligen bara två produkter som fortfarande får ett ”generationsnamn”: Apple Watch och iPhone.

Huvudmodellen har alltid fått en siffra medan övriga modeller fått nån variant på det namnet (5C, XR). Men nu får vi alltså en iPhone som för första gången heter exakt samma sak som föregående modell.

Jag har ett tag utgått från att Apple på sikt kommer att göra samma sak med Watch och iPhonen som övriga enheter. Vi kommer få en Apple Watch. Och vi kommer få en iPhone.

Jag misstänker att iPhone SE är första steget på den här resan.

Så iPhone SE är en given försäljningssuccé?

Det vet vi förstås inte. I vanliga fall hade jag sagt det. Men läget just nu är ju lite… annorlunda. Just nu är ”en ny smartphone” nog rätt långt ner i mångas prioriteringslistor.

Men coronakrisen kan omvänt också bli en stor möjlighet för SE. De senaste två månaderna har vi sannolikt aldrig använt våra mobiler lika mycket – till så mycket. Det har gjort att många inser att den modell man sitter med börjar bli hopplöst föråldrad. Ett uppdämt behov att köpa en ny. Men en tiotusenkronorsmobil finns inte på kartan. Eller för den delen: som studentpresent (ni vet, när det kan firas i typ augusti).

Oavsett är iPhonen sannolikt första meningen i ett nytt kapitel för iPhonen. Och för Apple.

Ett årtionde när iPhonen fortfarande kommer fortsätta vara viktig för Apple. Men inte längre viktigast.

 

Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Kanske också intressant

Av Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.