De 11 viktigaste nyheterna från Apples utvecklarkonferens WWDC 2019

Igår var det dags för WWDC 2019. Alltså årets upplaga av Apples utvecklarkonferens – dedikerad mjukvara. Mer specifikt: operativmjukvara, i stort och smått. Största överraskningen var sannolikt ett helt nytt operativ för iPad. Väntat men ändå stort för Apples roll på proffsscenen: ny version av Mac Pro. Ett prestandagrafikporrmonster.

Om du är nyfiken på alla nyheterna som presenterades (ja, eller åtminstone de flesta) så har jag sammanställt dem här. Men så fanns det förstås också några saker som stack ut lite extra. Här går jag igenom de viktigaste nyheterna som Apple presenterade under kvällens evenemang.

Nya Mac Pro och Pro Display XDR

1. Ny Mac Pro

Tim Cook började hela produktpresentationen med att visa tre delar: hårdvara, mjukvara och tjänster. Alltså Apples ekosystem: hårdvaran som förutsättning för att kunna erbjuda digitala gränssnitt där Apple (och andra) kan bygga tjänster som vi konsumerar i våra enheter. De tre delarna var jämställda, vilket är helt i linje med den omställning som Apple är mitt uppe i. Från hårdvaruföretag till tjänsteföretag.

Förra tjänstepresentationen så kastades hårdvarunyheterna ut i förväg för att inte störa. Nu fick vi en ny MacBook Pro en en ny iPad Touch veckokrna före WWDC. Men Mac Pro var för stort för att inte göra en keynotepresentation av. Hela den presentationen var en enda orgie i hårdvaruporr. Jag ska inte säga att jag fattar allt, men det handlar om ett fartmonster med stora utbyggnadsmöjligheter (och en lika hårdvaruporrig värstingskärm som kompanjon). Saker som upp till 56 teraflop, 1,5 terabyte i ramminne och grafikkort som på egen hand är mer kraftfulla än Apples näst kraftigaste dator iMac Pro.

Även om Apple försöker tona ned hårdvaran så har Apple nu två fullständiga familjer. iPad, MacBook, MacBook Air och iMac för konsumenter och iPad Pro, MacBook Pro, iMac Pro och MacPro för proffsanvändarna. Att Apple får en riktig värstingmaskin för bild och video är viktigt i det sistnämnda segmentet. Men två saker förvånande. I princip hela burken verkar vara helt byggd av Apple. Även saker som det helt nya grafikkortet (och det faktum att de myntade begreppet XDR – Extreme Dynamic Range för skrämens upplösning). Apple tar alltså hem allt mer av kompontenttillverkningen – av kvalitetsskäl. Men också av tillgångsskäl. Flera produkter har haft problem att få fram tillräckligt stora kvantiteter av exemeplvis skärmar från underleveranteröer.

Det andra är hur utbyggbar Pron är. Helt givet för en sån här typ av dator – men väldigt oAppleigt. Åtminstone det senaste decenniet eller så.

(Att den ser ut som ett mellanting mellan en resväska i metall, en designad papperskorg på stan och en serverrack är en helt annan femma.)

Bild med text Introducing iPad OS

2. iPad OS

IPad får ett helt eget operativsystem. Väldigt oväntat. Men också rätt självklart. iPaden har inte förrän på sistone hittat sin roll. Men operativmässigt har det varit en iPhone. Nu blir iPaden på riktigt en helt egen produktkategori – efter nästan tio år. Det kommer också såväl interaktioner som funktioner som blir iPad-unika. Men inte bara det: även Safari får ”iPad-läge” och iPad får ny roll som sekundär skärm till en Mac, exempelvis att den kan fungera som handhållet anteckningsblock eller ritblock till en Mac. Håll iPaden i handen och interagera med en Apple Pencil – få upp resultatet på Macen.

Men en mindre nyhet var på sätt och vis den kanske största i hela iPad OS: nya gester för att klippa ut och klistra in text. Apple har drivit hela gestinteraktionsområdet för touchenheter, men tittar man specifikt på just klippa ut och klistra in så har de två handgreppen levt kvar i datoråldern. Interaktionen har påminet om en högerklicksmeny. Nu får även dessa kommandon gester som är mer naturliga för touchenheter. Det här är ett rätt stort steg mot ännu fler interaktioner som dumpar datorryggsäcken.

Det sista är dessutom lite ett Apple-sätt att erbjuda det som man inte har bland sina bärbara datorer: touchskärmar.

Exempel på kontoskapande via Logga in med Apple

3. Logga in med Apple

Ännu en riktigt oväntat nyhet. Och väldigt stor. Stöd för appar och webbplatser att erbjuda inloggning via ett Apple-konto på samma sätt som inloggning med ett Google- eller Facebook-konto. Här tryckte Apple förstås mycket på integritetsaspekten. När man skapar konto den här vägen kan man välja om man vill ange en e-postadress eller inte. Om man väljer att inte ange en e-postadress så kommer Apple skapa en slumpmässig e-postadress – som sedan vidarebefordrar mejl till din riktiga adress. Den som du loggar in hos kommer alltså inte kunna få reda på e-postadressen om du själv inte vill.

För Apple är det här förstås ännu ett steg mot att göra ditt Apple ID till ditt ”digitala körkort”. Din officiella ID-handling, typ. Där du, på Apple-språk, äger mer av din data själv.

Det roliga i sammanhanget är att det här kan användas av alla som bygger onlinetjänster. Så rent teoretiskt skulle man alltså kunna skaffa ett Google-konto eller ett Facebook-konto med sitt Apple ID.

Och hur tänker Apple få snurr på implementerandet av funktionen? Det kommer bli obligatoriskt för alla appar som erbjuder tredjepartsinloggning. Alltså: har din app inloggning via Facebook, Google eller någon annan tjänst? Då kommer den tvingas lägga till även Apples inloggning. Gör man inte det kan man nog anta att framtida uppdateringar (eller kanske appen som helhet) kommer att stoppas i Appstore.

Ett antal olika Apple Watch

4. Apple Watch får egen Appstore

Apple Watch kopplas ännu mer loss från iPhonen. I och med Apple Watch 6 kommer det inte längre krävas en iPhone-app, det går att bara göra en Watch-app. Dessa kan laddas ner och installeras direkt till klockan, utan någon mellanenhet.

Det här är också ett steg som är i linje med förflyttningar som Apple har gjort senaste tiden. På tjänstesidan börjar man allt mer koppla loss själva tjänsterna med Apples hårdvara. Logiken? ”Även om du inte vill köpa vår hårdvara ska du köpa våra tjänster.” Kort sagt: köp Apple Music eller Apple TV även om du inte i övrigt har Apple-produkter.

Det här är samma sak – med en twist. Man kopplar loss ett hårdvarusegment från iPhonen. Samma logik här: om klockan inte är knuten till en iPhone så blir den potentiella kundgruppen genast mycket större. Android-mobil, men Apple-klocka.

Lika logiskt är det att Apple också kopplar loss Appstore för Watch med Appstore för iPhone. Inte bara för att kunna installera appar oberoende av varandra – utan också för att man börjar förbereda företaget för uppstyckning. Tim Cook gillar att hinta om omsättningen för olika delar av inte-iPhone-segementen genom att säga att området skulle vara ett Fortune 500- eller Fortune 200-företag. Alltså ett område som omsätter lika mycket pengar som några av de största amerikanska företagen.

Genom att förbereda för styckning är man redo om den dagen inträffar. Antingen för att Apple väljer det – eller för att företaget tvingas till det.

Mörkerläge i iOS

5. iOS får mörkerläge

Det här var en av de mest väntade nyheterna. Och i sig inte särskilt stor. Och det är heller inte stort, som isolerad företeelse. Däremot betyder det här att iOS, MacOS, Windows (10) och Android alla kommer att ha stöd för operativövergripande mörkerläge. Det betyder att användare kan välja att växla alla appar och alla webbsidor till mörkerläge.

Det gör att alla som har en app eller en webbplats måste ta mörkerläge i beaktande. Antingen gör man ingenting och låter operativet styra hur en sajt eller en app ser ut om användaren växlar läge (och ja, med tanke på att de flesta är byggda för att se bra ut med ljus bakgrund så kommer det sannolikt se… mindre bra ut i mörkerläge. I bästa fall. Testa själv hur din sajt ser ut om du växlar till mörkerläge). Eller så tar man fram två versioner av en sajt och en app.

Här har Apple tänkt riktigt smart. Ny versionen av programmeringsplattformen Swift, Swift UI, kan automatiskt skapa mörkerläge när du bygger en app (för iPhone, iPad och MacOS). Däremot kommer problemet förstås kvarstå för alla sajter.

Ett montage med olika Macar

6. Konsolidering av kodbasen för appar

I och med nya Swift så kommer det bli möjligt att skapa appar för iOS, iPad OS, Watch OS och MacOS (säkert också TV OS) med en enda kodbas. Swift UI kommer dessutom göra det enkelt (enligt Apple, åtminstone) att porta en iPad-app till en Mac-app.

Men det betyder inte att MacOS och iOS slås ihop, som det spekulerats i. Swift UI kommer kunna lägga till MacOS-specifika element, som musinteraktioner istället för touchinteraktioner.Optimera respektive gränssnitt för rätt kontext snarare än att göra en Windows 8.

Men det här betyder också att Macens egen Appstore kan få lite nytänding. Även Macen i sig. Om fler tar fram specifika appar för Macen så kan fler tycka att det är ännu enklare att jobba där. Precis som en app i mobilen: utnyttja fördelarna som en native-app kan erbjuda över en webbläsartjänst vad gäller exempelvis hastighet. Och självklart integrationer med övriga delar av hårdvara och operativ.

Memojis stickers via tangentbordet

7. Ännu mer memojis

En massa nya sätt att pimpa sin memoji. Woho! Ögonskugga, läppstift, piercings, hattar, glasögon, frisyrer, tänder. Och Airpods. Allt för att ens memoji ska bli mer, tja, me.

Det här är säkert jättekul för alla som använder den funktionen (som vanligt vet vi inte hur många som använder animojis och memojis eftersom Tim Cook inte jämfört användandet med ett Fortune-företag än). Men det här är inte det stora. Det är istället att Apple också släpper memoji stickers (med dekal-samlingar). Och låter memojis bo i tangentbordet.

Det här betyder alltså att Apple nu fullt ut gör en bitmoji med sina mojis. Men det viktigaste är att memojis alltså kommer att bo i tangentbordet istället för som idag i en app i Meddelanden. Logiken här är samma som att Watch kopplas loss från iPhone. Eller att Apples tjänster kopplas loss från Apples hårdvara. Eller att Snapchat gjorde precis samma sak med just bitmoji.

Det betyder (utan att jag vet exakt hur kompatibelt det kan vara) att memoji kan användas i andras tjänster. Alltså i tjänster som inte är Apples egna. Som i Facebook Messenger. Låta användarna marknadsföra Apples mojis i konkurrerande tjänster, alltså.

Bild med routerikon

8. Rejäl ambitionshöjning för HomeKit

Apples utvecklarplattform för uppkopplade prylar har sannolikt slagit igenom lite sådär (återigen: ingen Fortune-referens = ingen koll på hur det går). Som den har varit idag har den varit väldigt mycket mer najs än need. Tända lampor eller automatisera några uppkopplade prylar (som dessutom behöver HomeKit-stöd).

Nu lanserar Apple såväl HomeKit Secure Video och HomeKit-kompatibla routrar.

Det förstnämnda gör att säkerhetskameror kan kopplas till Apples plattform och det sistnämnda att routrar får ta det av säkerhetsfunktioner från Apple som del av sina produkter.

Båda de här områdena ligger förstås väldigt mycket i tiden. Det första tack vare/på grund av alla diskussioner om data och integritet i våra uppkopplade prylar. Alltså att Facebook och Amazon lyssnar på oss för att sälja annonser, typ. Det andra på grund av att IoT-prylar allt oftare drabbas av hackerattacker (från enskilda brödrostar till kollekivtrafiksystem).

Gällande video tänker Apple att man kan rida på sin integritetsstämpel. En ”Apple-certifierad” pryl är en som inte kommer lyssna på användaren på oönskat sätt. Det kan bli ett försäljningsargument för de företag som tar fram produkterna. Motsvarande för routertillverkare, som dessutom kan låta Apple står för en stor del av hela säkerhetskakan, så att routertillverkarna snarare kan fokusera på att optimera själva kommunikationsbiten.

Och i båda fallen handlar det förstås om att Apple tar ett jättekliv framåt för att ta (ännu mer) plats i våra uppkopplade hem. Ja, och bilar (Apple presenterade även ett antal nyheter för CarPlay).

Appikon för Airpods

9. Airpods kan automatiskt läsa upp inkommande meddelanden

Airpods kommer få stöd för att automatiskt läsa upp ett meddelande – direkt när det kommer. Plus möjlighet att direkt svar på meddelandet. Men inte bara det: funktionen har stöd för alla meddelandeappar som stöder SiriKit. Även här: Apple knyter ihop hårdvara och mjukvara inom sitt ekosystem – men kopplar samtidigt loss dem från varandra.

Med andra ord skulle det även här kunna bli möjligt att använda Airpods med exemeplvis Facebook Messenger.

Två iPhones som hålls mot varandra

10. Synkade låttexter

Ja, det här är en bagatell – som egen funktion. Låttexter har blivit en stor grej för de flesta stora musiktjänster, men till skillnad från övriga (väl?) så kommer låttexterna att synkas med musiken. Ännu bättre hjälp att sjunga med.

Och när har man rörlig text till musik? Vid karaoke. Och var älskar man karaoke (mest)? I Asien.

Vad det här innebär alltså att Apple lägger till ett socialt element i Apple Music. Sjung med dina vänner. I Kina verkar det dessutom som att karaoke, eller KTV om jag fattar rätt, mer bygger på att man sjunger med vänner i mindre grupper – snarare än att sjunga inför ett rum fullt av främlingar. Alltså som gjort för att ta med sig mobilen och köra direkt.

Eller varför inte i bilen? Carpool karaoke på en helt ny nivå.

Logotyp Swift UI

11. Sist men inte minst: Swift UI

Nej. Jag ska inte säga att jag helt fattade grejen, men jag fattar att det inte var en slump att de enskilt största applåderna från en rum full av (mestadels) utvecklare kom när nästa generation av en utvecklarplattform presenterades. Det, plus att det såg sjukt enkelt ut, gör att det här förstås kommer bli en viktig pusselbit för Apples framtid. Plus de övriga utvecklarverktygen och API:erna som presenterades.

Okej, det var ingen slump att Apple hyllade utvecklarvärlden under en utvecklarkonferens – men med all rätt. Det är inte på egen hand som Apple har blivit ett av världens största företag. En stor del – ja, eller den största delen, har berott på att andra kreativt har använt de möjligheter som Apple gett. I många fall på sätt som Apple själva inte ens hade föreställt sig.

Att hålla utvecklarna på gott humör – både genom hårdvara och mjukvara – är en av de viktigaste pusselbitarna för Apples framtid.

Bonus: WWDC-fun fact

Om du tänker åka på WWDC, eller om du är på plats. Var nog med att referera till evenemanget som ”dubdub” (som i ”doubleudoubleu”). It’s a thing, tydligen. Visar att du har superkoll.

Så, tja, det får avsluta mina tankar kring det viktigaste från årets WWDC. Årets dubdub.

Stay in school.

Och när du ändå är här

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Tryck här för att se hur du kan stötta det jag gör

Ola Andersson
Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.
Ola Andersson on LinkedinOla Andersson on RssOla Andersson on Twitter

Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Kommentera

avatar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

  Subscribe  
Meddela mig om