Kategorier
Allmänt digitalt Detaljhandel/e-handel Ekonomi och finans IoT - internet of things Kryptovalutor Mobilt Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 21 2019 – del 2

Amazons använder tomma butiksytor som e-handelslager. Microsoft kan släppa en egen e-handelsplattform. Google stryper Huaweis tillgång till Android och Googles Android-appar. Facebook kan lansera den egna kryptovalutan GlobalCoin 2020. New York börjar testa att betala med Google Pay i tunnelbanan. WeChat Pay i samarbete med Schipol-flygplatsen i Amsterdam. Apple lanserar egen annonsspårningsteknik.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i sammanställningen

Del 1: Sociala medier, Sök/SEO

Detaljhandel/e-handel

Amazons använder tomma butiksytor som e-handelslager

Senaste två åren eller så har det florerat uppgifter att Amazon har dragit nytta av galleriadöden genom att köpa upp övergivna butikslokaler. Anledningen? Lager för sin e-handel. Nu verkar det som att Amazon är redo att börja dra nytta av sina investeringar.

Det skulle förstås vässa Amazon i den gren där Amazon fortfarande ligger rätt långt efter konkurrenten Walmart: fysisk närvaro. Amazon har plöjt ner stora belopp i sina jätte-e-handelslager, men det skadar förstås inte att ha fler. Framförallt: fler närmare sina kunder.

Walmart har lyckats öka trafiken till sina fysiska butiker via sin e-handel. Lyckas konvertera e-handelskunderna till att också handla i de fysiska butikerna när de hämtar sina paket. Walmart har också börjat investera i annat än sin handel inuti butiker: som e-sporthallar. Allt för att få dit kunder – och få dem att stanna längre.

I takt med att e-handeln tagit fart har citynära butiker så sakteliga börjat få en ny vår, när vi inte längre är lika sugna på att åka ut på landet för att handla. Ironiskt nog skulle Amazon-lager kunna hjälpa krisande gallerior. Ställe att hämta och lämna tillbaka sina Amazon-paket. Släng in co-workingytor så kan mini-Amazon-städer börja bli verklighet.

https://www.inc.com/chris-matyszczyk/amazon-new-way-to-fight-walmart-its-both-brilliant-very-sad.html

Microsoft kan släppa en egen e-handelsplattform

Nästa företag på e-handelsplattformsmarknaden: Microsoft? Ja, enligt uppgifter åtminstone. Verkar som att Microsoft kan vara på gång att lansera sin egen Shopify-konkurrent. Alltså en ”e-handel som tjänst”-plattform.

Med tanke på att Microsoft redan sitter på en stor del av infrastrukturen i form av Azure är steget till att erbjuda även gränssnittet mot slutanvändarna inte särskilt stort.

Frågan är förstås hur långt Microsoft i så fall skulle kunna tänka sig gå. Shopify erbjuder inte bara en e-handelslösning utan har numer även automatiserad marknadsföring och hårdvara i produktkatalogen.

Det man kan tänka sig att Microsoft skulle kunna sockra erbjudandet med i övrigt är kopplingen till Bing. Inte… riktigt lika vasst som Google, men hej. Oavsett så håller även begreppet ”e-handel” på att luddas sönder helt och hållet. Både som koncept mot kund vad gäller var och hur man kan e-handla men också vad som faktiskt numer definierar en ”e-handlare”. Som var gränsen går mellan plattformstillhandahållare och faktiskt handlare.

Microsoft may be targeting the e-commerce store hosting space

Microsoft may be gearing up to take on Shopify and others in the e-commerce platform space, according to a new report. Such a move would dovetail well with Microsoft’s Dynamics 365 line.

Media Markt i Spanien börjar sälja via Ebay

Intressant drag från MediaMarkt: man satsar på ny försäljningskanal: Ebay. En del av MediaMarkts sortiment (ja, eller Media Markt Iberias sortiment, om vi ska vara petiga) kommer alltså gå att köpa på auktionssajten.

Det kommer dock inte handla om sprojlans nya grejer. Det kommer mer specifikt gälla produkter som har varit utställda i kedjans 87 butiker och/eller som har mer än 12 månader på nacken. Om man så vill så öppnar MediaMarkt en outlet på Ebay för att dumpa ut osålda grejer.

Det i sig är rätt smart. Istället för att göra det i egen regi så verkar man i en miljö som är van vid begagnat. Som demoex. Dessutom gör man det delvis under annat varumärke och särskilt från övriga verksamheten, vilket gör att MediaMarkt på det sättet, om man så vill, konkurrerar lite mindre med sig själv. MediaMarkt i sig kan också i rena farten bli lite mindre reafokuserad (utan att tro att det betyder att det är slut på reasplashar på egna sajten).

Men mer än något är det ännu ett exempel på en väldigt tydlig trend för (e-)handlare: plattformisering för att finnas där kunderna är och därmed en förhoppning att nå nya kunder. Men också mer och mer för att behålla de befintliga.

https://internetretailing.net/themes/themes/mediamarkt-iberia-launches-store-on-ebay-19634

 

Strömmade medier/Prenumerationstjänter

Spotify döper om appen – för att visa den ökade fokuseringen på podcasts

En liten, stor förändring i Spotify. Appen byter namn. Heter numer ”Spotify – Musik och podcasts”.

Att appen, och Spotify, allt mer satsar på just poddar gör att det här namnbytet blir rätt självklart. Det personliga biblioteket har nu också ”Podcasts” som en ny huvudavdelning jämte musik (där du kan filtrera på avsnitt, nedladdningar eller podserier).

Och just det sistnämnda är större än bara en omdesignad app. Att Spotify nu alltså visuellt och funktionsmässigt lägger musik och podcasts på samma nivå (även om musik fortfarande ligger först) är ett tydligt tecken på Spotifys ambition att bredda sig mer och minska beroende på musiken. Inte minst i takt med att musikkonkurrensen hårdnar för varje dag som går.

Det är bland annat också därför som Spotify satsar allt mer på andras plattformar. Likt Snap att få ut sina tjänster och sitt innehåll på konkurrerande musik- och podcasttjänster. Kort sagt att Spotify siktar på att tjäna pengar på sitt innehåll även om användare väljer andra plattformar för sitt lyssnande.

https://www.theverge.com/2019/5/17/18629274/spotify-podcast-library-redesign-music

 

IoT – internet of things

Kina är numer landet med flest smarta högtalare

Världens smarthögtalarrikaste land? Numer tillhör den titeln Kina, som gick om USA senaste kvartalet. Fortfarande amerikanskt i topp, Amazon och Google som sålde 4,6 miljoner respektive 3,5 miljoner högtalare, men de kinesiska företagen har haft lite av ett raketkvartal.

Baidu knep tredjeplatsen med 3,3 miljoner sålda, följd av Alibaba och Xiaomi som skeppade iväg 3,2 miljoner var. Totalt ökade försäljningen i Kina med 500 procent jämfört med 2018 och landade på 10,6 miljoner enheter i landet.

Enligt undersökningsföretaget Canalys så fanns det vid utgången av första kvartalet i år 20,7 miljoner smarthögtalare i världen och 10,6 miljoner av dessa finns i Kina. Betyder en regional marknadsandel på 51 % medan USA trillar ner till 24 %, från 44 % för ett år sedan.

Bryter man ner försäljningssiffrorna Q1 för företagen i topp så är det rejäla ökningar över nästan hela banan. Om vi bortser från Baidu, som inte hade någon smarthögtalare 2018, så ligger ökningarna mellan 84,7 och 411,3 %. Med ett undantag: Google. För Google är ökningen bara 7 %, vilket är lite anmärkningsvärt i sammanhanget. Amazon ökade sin försäljning med nämnda 84,7 %.

Som sagt. Oväntat. Okej, Google var störst för ett år sedan, men det är som sagt var ett litet utropstecken.

Canalys Newsroom – China overtakes US in fast growing smart speaker market

Find the latest press releases, channels and tech analysis available

Tesla satsar på spel i sina bilar

Ett rätt självklart drag. Tesla satsar på att integrera mer spel i sina bilar. I dagsläget verkar det mest handla om sköna retrovibbar via Atari-spel men man arbetar på att porta spelmotorerna till några av de riktigt stora spelen.

Nu kan det förstås kännas lite fel med spel i en bil, men för passagerare kan det förstås vara relevant. Och för alla – om bilen kör själv. Det senare är förstås målbilden.

Med tanke på att de stora techjättarna nästan unisont har släppt spel(prenumerations/strömnings)plattformar i år så är det lite oväntat hur lite som har gjorts på bilfronten. Är logiskt med tanke på hur bilar fungerar idag, men som sagt: i takt med att bilar kör mer och mer själv så blir bilen en rejäl möjlighet för spelbolag. Ännu ett område där gränsen mellan boende och mobilitet håller på att suddas ut.

Tesla håller på att ta fram en ”car karaoke”-funktion och precis det lär vi se mycket av: inte bara spel utan spel som är gjorda för att spelas i ett rörligt fordon. Tillsammans med vänner eller ”tillsammans” med omgivningen – alltså spel som är tunga på AR eller VR.

https://electrek.co/2019/05/20/tesla-video-games-cars-unity-unreal-engines/

Google uppdaterar sina AR-glasögon

Google har inte gett upp sina AR-glasögon. Nu kommer en ny version av Glass. Och Google har lärt sig läxan från tidigare version – samma läxa som Facebook har lärt sig med Oculus – den här typen av produkt är inte riktigt redo för konsumentmarknaden. De är fortfarande för klumpiga och för osexiga (och, tja, har för få praktiska användningsområden) för gemene man. Men är däremot som gjorda för företagsmarknaden, för att kunna ge handsfree-information på näthinnan.

Ja, nästan, åtminstone.

(VI kan väl dessutom utgå från att ordet ”helpful” kommer finnas med i varenda Google-produktpresentation ett rätt bra tag framöver.)

Glass Enterprise Edition 2: faster and more helpful

We’re launching Glass Enterprise Edition 2 to help businesses work better, smarter and faster.

Ford lanserar egen robot för sista-metern-leveranser

THEY’RE COMING! THEY’RE COMING!

Ford wants this creepy robot to bring its autonomous deliveries to your door

Autonomous deliveries and self-driving vehicles may be the future, but there are still a few gaps that need to be addressed — namely that it’s not always possible for people to leave their homes to retrieve deliveries from the roadside (and if you’re hungover and ordering take out, you definitely don’t want to).

 

Mobilt

Google stryper Huaweis tillgång till Android och Googles Android-appar

Hoppsan, det här är rätt… stort. Google säger upp Huaweis Android-licenser som följd av Kina/USA-handelskriget i stort och USA/Huawei-fnurran i synnerhet.

Det avbrutna samarbetet innebär inte att Huawei inte kommer kunna köra Android längre. Däremot kommer Huawei från och med nu bara kunna erbjuda Android via de open source-licenser som finns. Huawei kommer däremot inte längre få tillgång till techsupport från Google och, allvarligast av allt, framtida uppdateringar av (Google-utvecklade) Android. Eller Googles appar – som Gmail och Youtube. Eller Google Play. Med andra ord kommer Huawei-användare inte kunna ladda ner appar via Google Play.

I Kina spelar det här typ ingen roll, eftersom Google och dess tjänster ändå inte finns i landet. Distribution av appar sker via tredjepartsappbutiker för Android. Men i resten av världen kan det bli rejält mycket jobbigare att konkurrera.

Eftersom vi pratar om en av de stora Android-mobilspelarna här så kan det här förstås leda till att Android fragmenteras ytterligare. Men det kan också bli ännu ett steg mot att Android som vi känner det går i graven. Särskilt som Google mer och mer verkar vilja satsa på något helt eget.

Google pulls Huawei’s Android license, forcing it to use open source version

A dramatic escalation in the US war on Chinese tech firms

Huawei arbetar på en egen version av Android

Googles utspel tidigare i veckan att man kommer att stänga av Huaweis Android-licens har, milt sagt, skakat om mobilbranschen. Ja, eller stora delar av techbranschen. Huawei kommer fortfarande kunna använda open source-delarna av Android och befintliga Huawei-ägare kommer fortfarande ha tillgång till uppdateringar av (Google)Android och Googles olika appar – inklusive Google Play. Nya modeller av Huawei kommer alltså däremot inte få tillgång till det här.

Det fick i sin tur ett antal stora mobilaktörer runt om i världen att meddela att man inte kommer att sälja Huawei. Ingen idé, liksom. Kommer alltså bli ett rejält avbräck för Huaweis globala expansionsplaner. På hemmamarknaden Kina lär det bli mindre kännbart, eftersom Googles appar, även här inklusive Play, inte finns där. Men som sagt, i övrigt: inte så bra. Om Huawei inte får för sig att ta fram en helt egen version av Android.

Och det är precis det som nu är på gång. Enligt Huawei kommer företagets egen Android att dyka upp i höst eller i början av nästa år. Och det lär inte vara, som vanligt, ett lager ovanpå Googles Android, utan ett operativ rätt mycket omskrivet från grunden. Eller väldigt mycket, åtminstone.

Det här kan förstås, om Huawei får fart på saker och ting (får man kinesiska staten i ryggen så lär det helt klart bli så – och det kan vi nog utgå från) leda till att ”internet” och ”Kinas internet” kommer att delas upp ytterligare. Men inte bara det: det leder också till ytterligare fragmentering av Android i sig. Det är dessutom inte första tecknet på att världens största mobiloperativ är på väg att på riktigt börja falla i bitar.

Huawei’s Android Alternative OS Will Arrive This Fall, Says CEO

Now that the situation has worsened and the worst is knocking on the door, Huawei’s consumer business CEO has said that the company’s ”OS designed for the next generation of technology” will be available by fall this year or by the next spring.According to information shared by CEO Richard Yu in a private WeChat group, Huawei’s own mobile OS will be compatible with all Android applications and web applications.

 

Ekonomi och finans

Facebook kan lansera den egna kryptovalutan GlobalCoin 2020

Mer information om Facebooks egen valuta: nu har BBC kommit över information som pekar på att Facebook siktar på att börja testa valutan, som har arbetsnamnet GlobalCoin, i ett dussintal länder mot slutet av året.

Spekulationer om en egen kryptovaluta för Facebook har florerat ett tag, men fick riktig fart i slutet av förra året. Parallellt har det också kommit uppgifter om att företaget arbetar på en blockkedjevaluta för WhatsApp. Det kan med andra ord handla om en eller två valutor för företaget. Känns mindre troligt att de skulle släppa två, men det skulle kunna finnas anledningar. WhatsApp är primärt en tjänst för tillväxtmarknader, så det kan handla om en separat finansiell verklighet som kan stöka till det. Inte minst i exempelvis Indien.

Uppgifterna i BBC-artikeln bekräftar det som kommit ut tidigare: att Facebook siktar på en stablecoin. Alltså en valuta kopplat mot någon form av extern säkerhet, som dollar eller guld, snarare än att låta marknaden, alltså användarna, helt styra kursen. Det senare gäller exempelvis för Bitcoin, vilket som bekant har lett till våldsamma svängningar i kursen. Vill man ha en valuta tänkt att faktiskt användas för att köpa produkter för är stabilare och mer förutsägbara förutsättningar att föredra.

Fortfarande är det svårt att veta exakt hur valutan kommer fungera och kunna gå att använda. Mest troligt är en Kik-variant, alltså en valuta för det egna ekosystemet. Poäng man kan köpa saker för, om man så vill. Här finns förstås både den största nackdelen och en största risken. En valuta som bara kan användas i Facebooks egna tjänster kan göra det rejält mycket svårare att få snurr på användningen. Och om valutan blir stor, alltså att hela ”Pay with Facebook” som redan testas, kommer kunna kopplas mot allt mer så kan inlåsningseffekten på Facebookplattformen öka.

Det senare är inte heller jättebra för Facebook, då uppstyckningskraven lär bli ännu fler och än mer långtgående. Med det sagt så tror jag att det oavsett handlar om ”när” Facebook kommer behöva bryta upp sin verksamhet. Frågan är bara vilken skärning de kommer att välja – eller tvingas till.

Facebook plans to launch ’GlobalCoin’ currency in 2020

The social media giant is planning to set up a crypto-currency in around 12 countries by early 2020.

New York börjar testa att betala med Google Pay i tunnelbanan

New York är på väg att börja testa betalning med Google Pay i kollektivtrafiken. Bara ett begränsat test på några linjer, men ändå. Betalningen sker alltså med mobilen istället för ett kort och det enda som behövs är att NFC-blippa mobilen vid en betalstation – det krävs inte ens att appen är öppen för att det ska fungera.

Kul att fler och fler tester av den här typen börjar dyka upp i vår del av världen.

NYC will accept Google Pay on some subway and bus routes

If you have Google Pay, you might be able to tap your phone for subway or bus payments in NYC in the near future. The tech giant has teamed up with The Metropolitan Transportation Authority (MTA) to conduct a pilot test for Google Pay covering select subway stations and Staten Island buses.

WeChat Pay i samarbete med Schipol-flygplatsen i Amsterdam

Ni vet det där med flaggskeppsbutiker? Så före techgiganternas era. WeChat Pay har inlett ett samarbete med Schiphol-flygplatsen i Amsterdam. En flaggskeppsflygplats, alltså. Den första i sitt slag i Europa.

Samarbetet innebär marknadsföring för WeChat Pay (och att Alipay-motsvarigheterna har försvunnit), att de flesta butiker på flygplatsen accepterar WeChat Pay samt ett Schiphol-miniprogram i WeChat. En miniprogram som gör det möjligt för för kinesiska turister att samla ihop köp från olika butiker och kunna hämta upp dem på ett antal upphämtningsställen.

(Däremot verkar det som att bara kinesiska medborgare kan betala med WeChat Pay. Både Alipay och WeChat Pay rullar ut i världen i spåren just efter de kinesiska turisterna snarare än att Tencent och Alipay har gjort försök att etablera betalmetoderna i väst, men jag hade inte koll på att det bara är kineser som kan betala med dem.)

Bild från Schipols flygplats i Amsterdam, med länk till LinkedIn-inlägg om WeChat Pay-samarbetet

Apple köper astmamätningsföretaget Tueo Health

Ännu ett rapporterat företagsuppköp från Apple: Tueo Health. Ett företag som arbetade med att ta fram en app för att övervaka astma hos barn. Appen skulle gå att koppla ihop med hårdvara som kontrollerar barns andning och larma föräldrar om ett barns andning förändras under natten. En baby monitor specifikt för astma, alltså.

Uppköpet känns helt rimligt som del av Apples hälsosatsning, där Apple vill hantera vårt totala hälsologgande. Ett område som vi lär få nyheter inom under Apples utvecklarkonferens nästa vecka.

No Title

No Description

 

Övrigt

Polen tar EU:s upphovsrättsdirektiv till EU-domstolen

I elfte timmen inför det datum då EU:s nya omdiskuterade upphovsrättsdirektiv träder i kraft så har Polen lämnat in en stämning/protest/invändning (för dålig koll på exakta termen på svenska) mot direktivet. Landet argumenterar nu bland annat att förslaget, mer specifikt ”förebyggande censur”, står i strid med såväl landets grundlag som EU-avtal.

Det är lite ironiskt på två sätt: dels för att media även i Polen allt mer börjar känna av anti-demokratiska vindar som vill inskränka pressfriheten och dels att argumentet för invändingen i sig skulle betyda att mycket av det som Facebook och Youtube gör idag i praktiken skulle vara olagligt. Exempelvis majoriteten av det som Facebook lyfte fram i sin transparensrapport förra veckan.

Poland has filed a complaint against the European Union’s copyright directive

Poland has officially challenged the European Union’s recently-approved controversial copyright directive, saying that the legislation would bring unwanted censorship. The country filed its complaint yesterday with the the Court of Justice of the European Union.

Apple lanserar egen annonsspårningsteknik som inte delar information om användaren

Vad sägs om ännu ett försök att ta fram annonser som kan ge insikter om användarna utan att dela med sig av individuella användares data? Den här gången är det Apple som är företaget som tror sig ha en lösning på spårning vs. mätning vs. integritet via tekniken Privacy preserving ad click attribution.

Jag ska inte säga att jag har full koll på exakt vad tekniken innebär, och hur mycket den skiljer sig från liknande initiativ från andra företaget, men i korta drag handlar det om att att annonser ska kunna mäta effektiviteten i en annons utan att berätta VEM som har klickat. Bara berätta ATT någon har klickat. Dessutom med en inbyggd randomfördröjning – en konvertering skickas inte in direkt.

Apple har lämnat in tekniken som förslag på standard och kommer att aktivera den i Safari, men frågan är förstås hur stor chans den har att ta fart (ja, annat än inom Apples eget annonsekosystem). Ett uppenbart problem jag kan tänka mig är att det inte kommer att gå att rikta information till specifika kunder efter en viss aktivitet.

https://techcrunch.com/2019/05/22/apple-online-ads-private/

Apple uppdaterar MacBook Pro – utan att göra större väsen av det

Så har Apple uppdaterat datorer igen. Nästan hela MacBook Pro-serien som, förutom nytt teknik i tangentbordet (igen), har blivit snabbare och bättre (och dyrare, bland annat på grund av kronkursen). Bland annat får vi för första gången en åttakärnorsmodell. Allt det här släpptes igår kväll. Utan någon som helst happening från Apples sida.

Det är idag nästan två veckor till det är dags för årets upplaga av WWDC, Apples utvecklarkonferens där vi kommer få möta nästa generation av iOS och macOS. Och förstås även annat, som vilka nya skills som Siri har lärt sig. Men en sak vi nog inte kommer få se är: hårdvara.

När Apple presenterade sina nya prenumerationstjänster för ett par månader sedan sprutade de ur sig nya dator- och iPad-modeller veckan före själva tillställningen. Produkter som smögs ut nästan bara genom en uppdatering av Apple Store. Allt för att hårdvaran, eller om man så vill det ”gamla” Apple, skulle ta uppmärksamhet från den nya tjänsterna (a.k.a. ”nya Apple”). Det verkar som att företaget kommer göra samma sak den här gången också. Jag misstänker med andra ord att vi kommer att få se fler hårdvaruuppdateringar kommande veckan eller så.

En gång är ingen gång, två gånger är som bekant en vana. 2019 är med andra ord året när Apple fullt ut har anammat sin nya företagsidentitet som tjänsteföretag, efter att ha jobbat åt det hållet i några år nu. Visst, hårdvaran (läs: i praktiken iPhone) kommer fortfarande stå för lejondelen av intäkterna ett rätt bra tag till, men dess andel kommer stadigt att minska de kommande åren.

Rejält högre priser när Apple uppdaterar Macbook Pro-modellerna

Macbook Pro 13 tum och 15 tum blev i ett svep upp till 2 500 kronor dyrare.

 

Har du lust att hjälpa till?

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Tryck här för att se hur du gör


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *