Digitala spaningar vecka 11 2019 – del 2

Övriga delar i sammanfattningen

Del 1: EU:s upphovsrättsdirektiv (artikel 11/artikel 13), Sociala medier, Sök/SEO

Del 3: IoT – internet of things, Digitalisering, Ekonomi och finans, Övrigt

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Detaljhandel/e-handel

Amazon tar bort förbudet mot att sälja billigare på andra ställen

Nu gör Amazon det möjligt att sälja sina varor billigare – på andra ställen än på Amazon. Tidigare har det inte varit tillfälligt att göra det. Amazon ska vara det billigaste stället (eller åtminstone i nivå med övriga). Nu verkar det som att Amazon håller på att svänga i frågan. 

Att här kommer bara tre dagar efter Elizabeth Warrens utspel att de stora techbolagen borde styckas upp kan förstås kännas direkt relaterat. Men det här är givetvis något som varit på gång ett tag. Att både Google och Amazon exempelvis vill få med fler företag i sina shoppingannonsplattformar är förstås för att visa att de erbjuder lika villkor för alla inblandade. Även om, well, det förstås alltid kan diskuteras – och är svårt att helt kolla upp. 

Med andra ord ännu ett initiativ för att undvika hårdare reglering eller styckning. Lär knappast tillfredsställa Warren eller andra som delar hennes uppfattning – och jag är lite förvånad att techjättarna har fått växa sig så stora som de har tillåtits göra. 

Ännu en komplex fråga (vi som kunder tycker det är bekvämt och jätteplattformarna har gett mindre spelare möjlighet att synas på sätt de aldrig ens varit i närheten av). Inte minst som de kinesiska spelarna (än åtminstone) inte verkar ha samma krav på sig. Snarast det omvända.

Amazon lets third-party sellers offer lower prices on rival sites

Senator Richard Blumenthal wrote to the FTC Commission Chairman in December arguing that Amazon’s policy could “stifle” competition and “artificially inflate prices” for shoppers. While it’s not certain that the FTC intended to investigate, Amazon’s relaxed approach could address potential criticism by allowing sellers more flexibility in where and how they pitch their goods — and, of course, lower prices for customers in the process.

Tesla stänger färre butiker än planerat – men kommer fortfarande bara sälja online

Ni vet det där beskedet för ett par veckor sedan att Tesla bara ska sälja sina bilar online och därmed stänga i princip alla sina fysiska butiker – med några få showroom-undantag? Not so much längre.

Igår kom Tesla med ett nytt besked. De kommer stänga färre butiker än de först sa (lite olika bud på vad det kan innebära, men enligt pressmeddelandet handlar det just nu om ungefär en tredjedel av butikerna som har stängts eller kan komma att stänga närmaste tiden. Kan förstås bli fler fortfarande, på sikt.) I gengäld kommer några av de utannonserade prissäkningarna på Tesla-bilar delvis dras tillbaka.

Men fortfarande kommer det bara gå att köpa sin bil online. De kvarvarande fysiska platserna kommer alla bara att vara utställnings- och informationsplatser. Om nån kommer in och vill handla? “To be clear, all sales worldwide will still be done online, in that potential Tesla owners coming in to stores will simply be shown how to order a Tesla on their phone in a few minutes.”

Okej, jag fattar grejen – och Tesla säljer inte det med att man får en veckas öppet köp så kunder inte borde behöva se sin bil först – men om jag väl masat mig till en butik med intention att köpa så skulle jag nog trots allt förvänta mig liiiite mer hjälp när jag köper något för sisådär en halv miljon kronor. Man kan väl hoppas att det åtminstone kommer finnas någon lite större skärm i butiken så att jag kan lägga köpet tillsammans med en säljare.

Update on Tesla Stores and Pricing

Last month, we announced that we would be winding down many of our stores and moving to online-only sales in order to pass the savings along to our customers.

Strömmade medier/Prenumerationstjänster

Spotify stämmer Apple för missbruk av dominerande stämning

En av de större grejerna idag var att Spotify, genom ett öppet brev från Daniel Ek, meddelade att man kommer att dra Apple inför EU-domstolsskranket för missbrukande av dominerande ställning gällande Appstore.

Det är självklart inte oväntat. Som jag skrev i samband med Elizbeth Warrens utspel i helgen där hon vill bryta upp techgiganterna, inklusive Apple: det är märkligt att det inte hänt mer på den här fronten. Att techjättarna har tillåtits växa sig så gigantiska som de har gjort.

Nu vill Spotify alltså tvinga Apple att sluta vara ”spelare och domare” (ganska exakt Warrens tankar) och att nuvarande upplägg ”hämmar innovation” (vilket är lite go to-frasen i olika regleringssammanhang just nu). Det handlar förstås om den trettioprocentiga avgift som Apple tar ut för prenumerationer via iOS-appar (något som nyligen fick Netflix att sluta erbjuda just prenumerationsfunktionen i sin app för både iOS och Android). Och allmänt att Apple begränsar möjligheterna Spotify har att kommunicera med kunderna.

Sen finns det förstås några lätt ironiska saker med den här stämningen. Artikeln tar upp en, men jag ser några till:

Som artikeln konstaterar överklagade samtliga strömningstjänster verksamma i USA ett domstolsbeslut att höja den ersättning till låtskrivare och upphovsrättsinnehavare får i strömningstjänster med 44 %. Alla musikströmningsföretag – utom Apple. Kort sagt gör Spotify lite samma sak: vill inte dela med sig av mer av sin intäktskaka. (Sen är det lite kul att artikeln konstaterar att det är första gången på 110 år som den aktuella upphovsrättsdomstolen ”unilaterally granted song-writers a 44% royalty increase from streaming music service”. Anledningen kanske kan vara att.. strömmad musik föddes typ förra året?)

Spotify anklagar Apple för att stänga konkurrenter ute från tjänster och produkter som Siri och HomePod (som så många har). För EU att avgöra. Men Spotify hävdar också att de ger sin egen musiktjänst orättvisa fördelar. Lite som att, tja, Spotify börjar direktlicensiera artister och skapa originalinnehåll som de förstås gärna också promotar.

Spotify väljer EU, inte USA. Beror säkerligen på att, tja, EU är mer benägna än den nuvarande amerikanska administrationen att faktiskt slå ner på den här typen av dominerande företagsställningar. Trump-administrationen (om än kanske inte Trump själv) har snarare verkat för maktkoncentration inom inte minst underhållningsindustrin. Spotify har alltså sannolikt betydligt mer chans att få gehör i Europa än i USA. Åtminstone just nu – när Elizabeth Warren inte är president.

Nu har jag inte helt koll på exakt hur avtalen ser ut för Appstore jämfört med Google Play. Men även Google tar ut en trettioprocentig avgift, samma som Apple. Lär också finnas begränsningar liknande dem i Appstore. Men trots detta går Spotify alltså bara på Apple, snarare än båda två. Spotify lär ha lättare att komma in djupare i Android än i iOS och det är trots allt Apple Music som är den stora konkurrenten här hos oss, inte Youtube Music. Men den främsta anledningen tror jag helt enkelt är att samma regel gäller här som i appekonomin i stort: man tjänar mer pengar på iOS-användarna.

(Sen kan man förstås också generellt tänka att Spotify är närmare Google än Apple. Och att Google säkert inte tycker att det gör så mycket om Apple får lite däng på det här området, om vi säger så.)

Spotify Files an EU Antitrust Complaint Over Apple’s 30% “Tax”

In the United States, Spotify currently faces a lot of heat. The streaming music giant – along with Pandora, Google, and Amazon – has undertaken the process of appealing a Copyright Royalty Board (CRB) ruling. For the first time in 110 years, the CRB has unilaterally granted songwriters a 44% royalty increase from streaming music service.

Apple svarar på Spotifys stämning

Apple svarar på Spotifys stämning – alltså den som Spotify har lämnat in till EU gällande utnyttjande av dominerande ställning konkurrensmässigt. Det handlar förstås om den trettioprocentiga del av intäkterna som Apple vill ha (första året, som Apple konstaterar i sitt svar handlar det om femton procent de efterföljande åren).

I stort handlar det om förväntade saker från båda sidorna. Spotify vill tjäna mer pengar, Apple vill inte tjäna mindre pengar. Lite som publicisterna mot Google i lobbandet för och emot EU:s nya upphovsrättsdirektivsförslag.

Och Spotify gör dessutom en Google på två andra sätt i frågan. Dels har man startat en sajt som vänder sig till konsumenter för att få de egna kunderna att agera lobbyister åt Spotify och dels har man gått ut och konstaterat/hotat med att om inte vi får som vi vill så måste vi höja priserna (Google har gått ut med samma typ av hotinformationskampanj gällande artikel 11 och artikel 13 i EU:s upphovsrättsdirektiv).

Vi har dessutom ett annat företag som redan tidigare ruttnade på Apples prissättning och helt ströp möjligheten att köpa prenumerationer via Appstore (eller Google Play): Netflix. Där går det numer bara att signa upp på en prenumeration via Netflix egen webbplats, och därmed runda avgifterna till Apple och Google. Trots det har de höjt priserna. Och testar nu i begränsad uppfattning att höja dem igen (och dessutom rätt mycket). Så, well, there’s that.

Med allt det här sagt kommer det ändå bli intressant att följa det här. Det kommer bli ett princiellt viktigt domslut. Apple och Google sitter här hos oss på rätt dominerande ställningar i möjligheter att göra affärer digitalt (även om det förstås finns rätt många alternativ). Elizabeth Warren gick tidigare i veckan ut med sina tankar om att stycka upp techjättar och inte låta den som till på en plattform (i det här fallet Appstore) även få ha tjänster på den plattformen. EU har på liknande sätt tvingat Google att splitta upp sök- och shoppingannonsverksamheterna (även om det är lite oklart hur det rent praktiskt ska gå till).

Addressing Spotify’s Claims

We believe that technology achieves its true potential when we infuse it with human creativity and ingenuity. From our earliest days, we’ve built our devices, software and services to help artists, musicians, creators and visionaries do what they do best.

Facebook satsar på nytt Watch-programformat med influerare

Intressanta och lite oväntade drag från Facebook. Senaste satsingen: Facebook Match. Det är åtminstone arbetsnamnet på ett nytt Watch-format. 

Initalt som vanligt. Facebook står för fiolerna vad gäller ett antal originalprogram för plattformen men låter andra göra innehållet. Tanken är matcha varumärken och influerare. Facebook-betalat innehåll som blir ett sponsrat tredjepartsinfluencersamarbete. Typ. 

Men sen finns det upp några utropstecken.

När Facebook släppte IGTV sa man: Watch = proffsmaterial, IGTV = influencermaterial. Här börjar man sudda ut den tänkta gränsen. Gör att jag förstås tänker att Facebooks tanke är dubbel: dels att visa företag hur skitbra det blir när man gör grejer med influerare på plattformen och dels visa influerare vad skitbra det är med egen show – fast kanske då gärna i IGTV. 

Det andra som är lite oväntat är att Facebook verkar nöja sig med en begränsad licensperiod. Efter den perioden är det sedan fritt för företagen att använda sitt eget (Facebook-betalda) innehåll hur och var de vill. 

Om det sista stämmer så gör Facebook en vädligt trendig grej just nu: se till att ditt innehåll fungerar även utanför den egna plattformen. För att där dra in pengar och/eller marknadsföra den egna tjänsten och plattformen. 

Facebook is paying 12 publishers for Watch shows starring video creators – Digiday

Facebook is recruiting publishers, including BuzzFeed, Condé Nast and Complex Networks, to produce new Facebook Watch shows starring video creators, celebrities and other influencers. Facebook has confirmed a new program through which it will fund and license new shows for Facebook Watch.

Youtube utökar sin Artist on the Rise-satsning

Youtube Music utökar Artist on the Rise – satsningen på nya artister. Och det handlar om det Apple har försökt få till, det Spotify satsar på, det Pandora släppte bara för en vecka sedan: videooriginalinnehåll. 

Det handlar allts om korta segment – en minidokumentär. Artisten får prata om sitt genombrott och marknadsföra sig själv. Men med en Youtube-twist. Artisten får också titta på och kommentera vad andra har gjort med artistens musik på Youtube. Gjort en dansvideo till den eller spelat in en ukelelecover. 

Precis som övriga handlar det om att Youtube vill göra något som får tjänsten att stå ut när strömningstjänsterna till största delar har exakt samma innehåll och upplägg. Men det handlar också om att göra något egenägt – som även kan få snurr på ställen utanför de egna plattformarna. 

Det mest intressanta med Youtubes vinkel är att lyfta upp sitt community. Låta artisterna se spridningen deras musik får på plattformen och samtidigt uppmuntra de youtubare som lyfts fram. Och lite underförstått: det kan vara dig vi gör en special om någon gång. 

YouTube Music introduces new Artist on the Rise content series – Music Business Worldwide

YouTube Music is expanding its emerging artist program Artist on the Rise with a new content series. Produced in exclusive partnership with Genius, the video series captures ‘intimate interviews’ with artists and their reactions to old YouTube videos of themselves and their fans to ‘showcase the artists’ evolution and connection with fans on YouTube’.

Youtube Music slår upp portarna i Indien

Bara dagar efter det att Spotify klev in i Indien har nu även Google klivit in i landet med sin betalströmningstjänst. Ja, eller båda – beroende på hur man räknar. Youtube Premium och Youtube Music Premium har nu slagit upp portarna till ett lägre pris än Spotify (som i sin tur var några ören billigare än Apple Music). 

Googles tjänster kan dessutom, till skillnad från Spotify, erbjuda musik från alla de tre stora bolagen. Spotify och Warner har fortfarande några pass kvar hos familjerådgivaren. 

YouTube Launches In India Priced 20% Under Spotify, With Licences From All 3 Majors

YouTube Music has launched in India just days after Spotify’s controversial launch there. YouTube Music Premium subscriptions are priced at 99 rupee, or 20% lower than the 119 rupees / $1.67 per month that Spotify charges for similar Premium subscriptions in India. Add in ad-free YouTube videos and the price…

Youtube får AR-dekaler (fast bara innehållsskapare med många följare)

Så har Youtube Stories fått sina egna AR-dekaler. Eller om man så vill: så har Android fått Animojis. 

Det ska nu gå att skapa filter mappade efter ditt ansikte för allehanda coola effekter. Och det är Google vi pratar om, så vi kan anta att det kommer bli bra resultat. 

Dock inget att springa benen av sig för än. Vad det verkar är det bara ”creators” som får tillgång. VIP-funktion, alltså. Och intressant nog också del av senaste ARCore – alltså Googles AR-utvecklarpaket. Så det kan alltså bli så (ja, eller det är nog till och med troligt) att du kommer kunna använda funktionen i något annat företags app innan du får tillgång till den i Youtube Stories (inte minst eftersom även denna är en beta-VIP-grej). 

På Google ingenjörmanér blir bloggposten om nyheten rätt… teknisk. Men jag tror att kontentan ska vara: kommer bli coolt. 

https://ai.googleblog.com/2019/03/real-time-ar-self-expression-with.html

Videoströmningstjänsten Rakuten TV kommer till Sverige

Ännu en videoströmningstjänst på väg till Sverige (och runt 30 andra länder): Rakuten TV. En i det stora lite spelare med bara sju miljoner användare. Men det finns två saker som ändå gör tjänsten lite extra intressant att följa. 

Det ena är att japanska Rakuten ska vara världens tredje största e-handlare (efter Amazon och Alibaba) och det andra att företaget slutit avtal med ett antal hårdvarutillverkare (Samsung, LG, Philips och Hinense) som innebär att en dedikerad Rakuten TV-knapp kommer dyka upp på fjärrkontrollerna. 

Det är alltså rejäla finansiella muskler bakom. Och allianser med företag som säkert gärna hittar alternativ till de största strömningstjänsterna. 

En knapp kommer förstås inte göra att alla blir Rakuten TV-användare – särskilt som Rakuten till skillnad från i princip alla konkurrenter inte tänker satsa särskilt mycket på eget innehåll. Men det är oavsett talande att se de tre största e-handelsplattformarna (och förstås även flera mindre) satsar på egna videoplattformar. 

Rakuten TV expands to 42 European countries, gets direct button on Samsung, LG, Philips and Hisense remotes

Rakuten TV, the Japanese e-commerce giant’s effort to take on Netflix and Amazon in the world of video streaming, has been a minor player when it comes to market share for online entertainment, with a mere 7 million users of its service. But today, it’s unveiling two key pieces of news …

AI – artificiell intelligens/Digitala assistenter

Google släpper Lookout – appen som kan ”se” åt människor med synnedsättningar

Satan i gatan vad jag gillar det här. Ny app från Google. Lookout. Google Lens – fast för människor med synnedsättningar. Presenterades förra året, men släpps först nu. 

Lookout hjälper människor som är helt blinda eller har begränsad syn att ”se” sin omgivning. Peka med mobilen för att få veta vad kameran ser. Den ska dessutom vara specialanpassad för ”situationer där man vanligtvis behöver be om hjälp”. Nya lokaler, när man vill läsa något och även vardagliga aktiviteter som matlagning, städning och att handla. 

Google ger dessutom lite hanteringsråd: häng mobilen runt halsen eller stoppa den i skjortfickan. Lookout kommer automatiskt berätta vad som finns runtomkring dig. Så fort du har öppnat appen kommer mobilen automatiskt meddela mobilbäraren vad den ser. 

Google erkänner att appen inte kommer vara ”100 procent perfekt”, men hej. Med tanke på hur vassa Google har blivit på det här området så lär vi prata imponerande höga procenttal. Som alla lär vara högre än noll. 

Finns begränsningar: funkar bara på engelska och i Pixel-mobiler. Men ett väldigt lovande första steg som lär dyka upp på betydligt fler ställen.

With Lookout, discover your surroundings with the help of AI

Whether it’s helping to detect cancer cells or drive our cars, artificial intelligence is playing an increasingly larger role in our lives. With Lookout, our goal is to use AI to provide more independence to the nearly 253 million people in the world who are blind or visually impaired.

Microsoft uppdaterar sin Seeing AI-app – gör det möjligt för synnedsatta att ”se” sin omgivning 

går verkar ha varit en dag i tillgänglighetens tecken. Tidigare idag skrev jag om Googles nya Lookout-app, som gör det möjligt för blinda eller gravt synnedsatta användare att få världen omkring sig beskriven av appen. Bara att starta appen och, som som Google föreslår, hänga mobilen runt halsen. Sen kommer appen, som bygger på Googles Lens-funktion, berätta vad den ser för dig som inte ser.

Även Microsoft passade på att uppdatera iOS-versionen av sin motsvarande app Seeing AI. Nu har jag inte testat någon av dem, men de känns funktionsmässigt väldigt likartade. Peka på en bild och få innehållet uppläst. Det följer även med några andra förbättringar i uppdateringen.

Alla satsningar på tillgänglighet är värda att applådera. Där teknik för många av oss kan göra tillvaron lite enklare och bekvämare blir det i de här fallen en helt annan sak. Här pratar vi om en potentiell livskvalitetshöjning som är enorm. En möjlighet att kunna klara sig själv på helt andra sätt. Likt det som finns i Londons tunnelbana med möjlighet att få upplästa vägbeskrivningar nere i själva tunnelbanesystemets stationer.

Microsoft’s AI app for the blind helps you explore photos with touch

The upgrade also brings native iPad support. That’s not for screen size, of course, but rather where you can use a given device. Many workers can’t use a smartphone in certain environments, for example — this opens the door to Seeing AI in those spaces.

Facebook maskintränar AI genom att låta den skriva noveller

En lite cool satsning från Facebook: originalnoveller. AI-skrivna originalnoveller.

AI-algoritmen har fått träna på över 300 000 berättelser och sedan fått skriva sina egna. Komplett med en stringent berättarstruktur. Det är också så den får i uppdrag att bygga sina historier: genom att börja med just strukturen och premisserna. Sedan bygger AI:n berättelsen typ baklänges därifrån. Den börjar med att bygga de generella strukturerna för meningar och stoppar sist in saker som enskilda verb och substantiv.

Resultatet är tydligen bättre än tidigare, men fortfarande en bit kvar till att ersätta mänskliga författare fullt ut. Men en grej som tydligen sticker ut med just den här algoritmen är en sån självklar sak som man inte ens tänker kan vara ett problem: att AI:n ska hålla koll på vad den HAR skrivit när den skapar fortsättningen. Alltså inte bara skapa meningar som fungerar utan också börja hålla reda på kontexten och ”handlingen” bakåt i berättelsen.

Målet för Facebook är dock inte (än) att skapa den perfekta författar-AI:n. Det är bara ännu ett försök att lära maskiner bättre förstå hur vi människor tänker och fungerar. Hela ”fyll i luckorna”-tanken är ju lite så vi människor bygger kommunikation och mening – utifrån en satt uppsättning språkliga och kulturella regler och premisser. En ökad förståelse här kan göra det enklare för en AI att lista ut vad vi KOMMER att skriva eller göra. Bland annat. Som exemplet som ges me chattbotar.

Och ja. Det är Facebook. SJÄLVKLART skulle det kunna användas för att rikta reklam. Eller för att bättre kränga på oss grejer. Men det kan också ge en bättre förståelse som kan användas till annat.

Bara det faktum att en AI lär sig om hur vi människor fungerar och tänker genom att läsa och skriva skönlitteratur – fantasi, om man så vill – känns kittlande. Vi ser allt fler exempel på att företag som arbetar med AI på olika sätt inte bara anställer ingenjörer och beteendevetare – utan också mer och mer humanister. För att förstå mänskligheten så behöver vi också förstå koncept som kultur, konst och skönhet. (Och, om man vill bli riktigt filosofisk: kärlek och tillgivenhet – områden där inte minst skönlitteratur kan bidra med mycket.)

Renässansen all over again. Eller kanske renässansen 2.0.

Now Facebook has made an AI that writes bizarre bedtime stories

The prompt sounds like the instructions for an anxiety dream – or perhaps part of a Voight-Kampff replicant test from Blade Runner. “You’re a Werewolf,” it reads. “You begin to transform, but instead of a terrifying beast, you turn into a small puppy.”

Google ger Gboard bättre dikteringsfunktion

Google har uppdaterat Gboard – sitt mobiltangentbord. Och det är en riktigt spännande uppdatering: lokal AI för dikteringsfunktionen. Istället för att röstdiktering ska skyfflas fram och tillbaka över internet så sköts det lokalt i appen. Och kan därmed fungera lika bra offline. 

Tittar man på exemplet i artikeln så är skillnaden inte jättestor. Men det är som webbplatser. Den laggning i hastighet är precis det som numer kan få oss att överge en webbplats eller, som här, inte använda en funktion när kraven stiger. 

Det är också i linje med att allt mer av just AI-funktionalitet, inklusive maskininlärningsalgoritmer, flyttar allt mer in i våra prylar. Våra fickdatorer blir allt mer kraftfulla samtidigt som vi blir allt bättre på att optimera just algoritmer för att kunna hanteras utan att ringa hem. Såväl vad gäller hantering om batteriåtgång. Om man så vill börjar Google allt mer göra som Apple och låta allt mer ske hos användaren för att minska risken för sårbarhet. Hastighet är förstås också en viktig faktor och att det sker lokalt måste inte betyda att Google inte kan läsa vad du skriver ändå…. 

Kommer initialt bara för Pixel-telefoner och bara för engelska. Men vi kan tänka att det nog inte tar alltför lång tid innan det här når ut bredare. 

Google’s new voice recognition system works instantly and offline (if you have a Pixel)

Voice recognition is a standard part of the smartphone package these days, and a corresponding part is the delay while you wait for Siri, Alexa, or Google to return your query, either correctly interpreted or horribly mangled. Google’s latest speech recognition works entirely offline, eliminating t…

Facebook släpper ny AI-hårdvara som open source

Facebook presenterade igår tre nya AI-hårdvarukomponenter. En handlar om hårdvara för att skyffla runt all data som behövs för det resursintensiva arbetet med att träna AI-algoritmer och två handlar om dedikerade AI-chip som Facebook har tagit fram. 

De tre delarna kan också sägas bygga på varandra. Den första handlar alltså om att träna algoritmer, ett av chipen är sedan optimerat för att köra färdigtränade algotritmer medan det andra är specialbyggt för videokodning. Mer specifikt handlar det sistnämnda om att skapa lågupplösta versioner av klipp för användare på långsamma uppkopplingar. 

Men det riktigt intressanta är att Facebook också opensourcade samtliga tre tekniker (plus ytterligare en teknik, en standard för att kunna montera olika slags chip i en standardiserad hållare om jag fattar rätt). Det betyder alltså att andra nu ska kunna bygga vidare på dessa (vilket förstås också kan gynna Facebook). 

Fun fact: Facebooks djuplärnings-modeller genomför tydligen 200 biljoner förutsägelser – varje dag. Det är… rätt mycket. Eller så här: Facebook lär vara ett planetens allra största AI-företag. Det tänker man inte riktigt på. 

Facebook opens up its internal AI training hardware and custom-built chips – SiliconANGLE

Few organizations use artificial intelligence on the scale that Facebook Inc. does. The social network’s deep learning models perform 200 trillion predictions each day, a level of output made possible by purpose-built hardware designed from the ground up to run neural networks.

Q – världens första könsneutrala röstassistent

Ett intresssant och så självklart initiativ. Säg hej till Q: världens första könsneutrala digitalassistentröst. Och även om den kanske inte skulle vara den allra första så lär det åtminstone vara ett väldigt tidigt exempel.

Forskare har gjort en mashup av ett antal röster för att hitta en som inte entydigt kan definieras som manlig eller kvinnlig. En tredje röst att välja på, alltså, på samma sätt som det blir allt vanligare att kunna välja ett tredje kön som alternativ för att identifiera sig (ja, eller inte välja något alls). Mer specifikt handlar det tydligen om ett intervall mellan 145 och 175 hertz. Det är där brytpunkten går mellan det typiskt manliga och kvinnliga, tydligen.

Vi kan anta att Q, eller någon annan 160-hertzare, vad det lider kommer att komma till de stora assistenterna. Q i sig har inget hem i dagsläget. Hen är primärt till för att uppmärksamma frågan och sätta press just på techjättarna att förbättra och bredda användarupplevelsen även här.

För i slutändan kommer det förstås handla om affärsverksamheten. Och personalisering. Ju bättre upplevelsen blir för kunderna, desto större chans att de väljer just din tjänst och dina produkter.

The Genderless Digital Voice the World Needs Right Now

Boot up the options for your digital voice assistant of choice and you’re likely to find two options for the gender you prefer interacting with: male or female. The problem is, that binary choice isn’t an accurate representation of the complexities of gender.

AR/VR

Använd AR för att skriva virtuella anteckningar på fysiska föremål

Ännu en briljant, praktiskt tillämpning av AR: funktion för att skriva digitala anteckningar – på fysiska föremål. Alltså lite som kommentarsfunktionen i exempelvis Word. 

Hitta rätt skostorlek med AR

AR är fortfarande mycket något som mest är skojigt och häftigt – på ett inte särskilt nödvändigt sätt. Men de riktigt praktiska tillämpningarna som vi redan nu börjar se gör att tanken på alla möjligheter för framtiden svindlar. 

Som det här. I sig inte något jätteavancerat eller revolutionerande. Men ett enkelt hjälpmedel med stor nytta. 

Har du lust att hjälpa till?

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Tryck här för att se hur du gör

Ola Andersson
Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.
Ola Andersson on LinkedinOla Andersson on RssOla Andersson on Twitter

Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Kommentera

avatar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

  Subscribe  
Meddela mig om