Övriga delar i sammanfattningen
Del 2: Detaljhandel/e-handel, Strömmade medier/Prenumerationstjänster, AI – artificiell intelligens/Digitala assistenter, AR/VR
Del 3: IoT – internet of things, Digitalisering, Ekonomi och finans, Övrigt
Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
EU:s upphovsrättsdirektiv
Youtubare hittar sätt att runda upphovsrättsbegränsningar för att kunna driva med TikTokare
Ha. Härligt mycket internet i dessa tider av diskussioner kring EU:s nya upphovsrättsdirektiv. TikTok-shamande. </ord>
Ett fenomen på Youtube just nu är att roa sig åt dåliga TikTok-klipp. Ja, eller rättare sagt: pinsamma sådana. Saker som när folk har blivit dumpade och uttrycker sina känslor genom att mima sig igenom texten till en låt.
Problemet med detta är förstås uppphovsrättsliga. Musiken som mimas till är upphovsrättsskydad, vilket gör att upphovsrättsinnehavare kan kräva att de ska tas ned av Youtube – vilket också sker.
Stoppar det internet? Självklart inte. Hinder är kreativitetens moder. Eller åtminstone en väldigt stark drivkraft. Så youtubare som får sina TikTok-förnedringsvideos bortplockade hittar istället på sin egen musik. De acapella-”sjunger” (ja, eller vad man nu ska kalla det) en låt till TikTok-klippet – så att man alltså kan visa klippet utan att bli nedplockad.
Så med andra ord gör upphovsrättsbegränsningen i sig att en ny uttrycksform skapas. Att acapellasjunga till någon annans mimvideo – minus musiken.
Sen kan vi förstås också diskutera att det faktiskt är ytterligare ett upphovsrättsbrott i spel: upphovsrätten hos den som har gjort själva TikToken. Alltså att youtubarna inte har rätt att använda någon annans TikTok-klipp i en Youtube-video. Men om TikTokare skulle börja kräva att den typen av klipp ska tas ner så kan vi ge oss på att youtubare skulle börja acapellamimkopiera de TikToks man vill driva med etc. etc.
Life will find a way. Och internet.
Börjar Google förbereda News för artikel 11?
Man skulle kunna tro att Google håller på att rigga sin nyhetsapp för en värld med artikel 11.

Sociala medier
Facebook, Instagram och WhatsApp
Facebook släpper Watch Party för livesport och släpper musikvideofunktionen i 40 nya länder
Watch Party för live-tv-sändningar: Som vanliga Watch Party (alltså möjlighet att grupptitta och gruppchatta kring en Facebook-sändning), fast för tv. Initialt för sport. Fast ”sändningen” kommer inte bestå av en livesändning av matchen, utan någon form av ”text-tv-uppdatering” av målen.
Musikvideomimfunktionen i över 40 nya länder: Mer tiktokande alltså. Gör din egen video där du gör… ja, vad du vill till musik. Inte vad som helst, men väl musik där Facebook har skaffat sig rättigheterna. Dessutom en sprojlans ny funktion: tryck dig vidare från videon till den aktuella låten på Spotify. Ett fördjupat samarbete mellan de två företagen, alltså.
Några tankar:
Om Watch Party-tillägget: Ännu ett exempel på att Facebook satsar allt mer på sport. Till stor del för att sport är ett av få fenomen på riktigt kan få oss att bänka oss vid en viss tid som vi själva inte har valt. Företaget skaffar sig dessutom allt fler sändningsrättigheter till olika sportevenemang. Vi kan nog tro att vi snart också kommer se tester med livesändning av exempelvis hela fotbollsmatcher kombinerat med Watch Party-funktionen. Handlar bara om att övertyga de företag som sitter på själva evenemangen att våga släppa linjär-tv-sargen ännu mer.
Om musikvideogrejen: Ännu ett uttryck för varför Facebook har hållit så låg profil i debatten kring EU:s föreslagna nya upphovsrättsdirektiv. Man gör helt enkelt som EU egentligen vill: sluter avtal med upphovsrättsinnehavare på villkor som båda parter är nöjda med.
Mycket förstås för att oavsett vad som EU fattar för beslut så kommer det annars komma en massa nedtagningskrav från (främst) de bolag företaget nu har slutit avtal med. Alltså de stora skivbolagen. Dessutom börjar Spotify få allt mer direktlicensierat material – och samarbetet mellan Facebook och Spotify lär betyda att Facebook också enkelt kommer få rättigheter till denna musik. Och oavsett vad som beslutas i EU kommer de här kraven annars att komma från USA och andra marknader. Google har å sin sida rätt hårdnackat kört ”vårt sätt eller inget sätt”-modellen (även om Google har mjuknat något i sina uttalanden i och med senaste direktivskrivningarna).
Dessutom konstaterar Facebook två saker i sin text. Om Spotify-integrationen: ”We’ll be adding other partners in the near future as well.” Fler samarbeten – som även där kan betyda mer material tillbaka (de flesta strömningsjättar börjar sitta på exklusivt material vid sidan av skivbolagens utbud).
Och om hela grejen med musikrättigheterna: ”This is just the beginning — we can’t wait to build more ways for people to express themselves with music on Facebook.” Facebook kommer alltså fortsätta tänka kreativt kring rättigheterna de får betala för: skapa ännu fler tjänster som kan gynna Facebooks egen affär.
Facebook ersätter relevance score med tre nya mätvärden
Facebook skrotar sin relevance score för annonseringen. Från och med 30 april kommer parametern att ersättas av tre nya:
Kvalitet: Hur en annons upplevda kvalitet står sig mot annonser som kämpar om synlighet hos samma målgrupp
Engagemangsgrad: Hur en annons förväntade engagemangsgrad står sig mot annonser som kämpar om synlighet hos samma målgrupp
Konverteringsgrad: Hur en annons förväntade konverteringsgrad står sig med annonser som har samma optimeringsmål och kämpar om synlighet hos samma målgrupp
Facebook lägger till spelflik i appen
Facebook tar ännu ett kliv fram på spelfronten. En ny dedikerad spelflik hittar in appens navigering.
I början av Facebooks karriär var spel en rätt stor del av plattformen. Men i och med klivet över till mobilen (och Flashs död) så försvann spelen ut i periferin – och har sedan dess inte riktigt hittat tillbaka. Förra året satte dock Facebook igång att ändra på den saken.
Ett spelnavigeringsalternativ har kommit och gått i appen, men den här gången tar man ett större grepp. Fliken kommer inte bara leda till spel att spela utan också samla spelsändningar och spelgrupper. Kort sagt en riktig spelhubb i appen.
Förhoppningen från Facebook lär vara att dra in mer intäkter på två sätt. Eller rättare sagt i två valutor: dels vanliga pengar (bland annat för att minska annonsberoendet) och dels tid (att användare hänger ännu mer i appen).
WhatsApp kan få bildsök – via Google
Ni kanske kommer ihåg att jag några gånger har skrivit om att det verkar som att Facebook och Google börja bli väldigt chummy? Ännu en sak som pekar på det: WhatsApp kan få en bildsöksfunktion, baserad på Googles sök. Fast bara Android-versionen av WhatsApp.
Det verkar inte handla om någon avancerad Lens-funktion, utan bara att WhatsApp-användare kan ladda upp en bild till Google direkt från appen och söka med den bilden. Tanken sägs vara del av strävan att minska spridningen av fejknyheter på plattformen. Ladda upp en bild för att kolla om den är på riktigt eller fejkad.
Visst. Det här kan förstås bara vara en koppling till den sökplattform som trots allt är störst. Det naturliga valet. Och att det bara (åtminstone initialt) kommer till Android är på sätt och vis inte heller jättekonstigt. WhatsApp är fortfarande mycket en tillväxtmarknadsapp – och där dominerar Android stort.
Men det känns som att en integration av den här typen inte kommer för att någon får lite feeling. Om man zoomar ut lite skulle man kunna se tecken på att Facebook rullar tillbaka sina satsningar inom sök ungefär samtidigt som Google stänger ner flera av sina sociala tjänster. Kort sagt: bliv vid din läst gånger två. Och: samarbete istället för konkurrens. (Samtidigt har de börjat konkurrera med varandra ännu mer på andra områden, men den typen av konkurrenssamarbete är lite norm bland techjättarna nuförtiden.)
Den här känslan blir förstås inte mindre i och med att Facebook under en kvartalsrapport i höstas för första gången pekade ut Apples iMessage som företagets största konkurrent. Istället för konkurrens: allians.
Facebook testar arkiv och delningsmöjlighet för sidors stories
Mer stories för Facebook. Test av möjlighet för sidor att spara och dela stories skapade av sidan.

”Pay with Facebook” – första steget mot egen kryptovaluta?
Facebook uppges arbeta med en kryptovaluta för WhatsApp, men nu verkar det som att det kan komma till andra plattformar i ekosystemet ännu snabbare. Italienska Facebook-användare har stött på funktionen ”Betala med Facebook”, komplett med en bitcoinig ikon.
I dagsläget verkar det bara vara möjligt att skapa ett konto och alltså inte faktiskt betala via funktionen – men bara att den har dykt upp är förstås intressant. Verkar inte heller vara en befintlig Facebook-betalningslösning, utan något nytt.
Att det blir möjligt att sätta upp en ren Facebook-mobilplånbok känns vid det här laget mest som ett ”när” snarare än ”om”. När Facebook redovisar sina intäkter så kommer i princip allt från annonsering. Men det finns alltid en liten bäck som kommer från ”betalningar och annat”. Facebook ser säkerligen gärna att den blir större.
Förutom att en riktig betalplattform skulle sluta hela e-handelsloopen för Facebook så skulle transaktionsavgifter i sig på riktigt kunna bli en viktig pusselbit i ett minskat beroende av annonser. Blir viktigare ju mindre relevant nyhetsflödet blir.
Facebook lobbar mot skärpt integritetslagstiftning för meddelandetjänster
Ni vet Mark Zuckerbergs öppna brev häromdagen, om ett säkrare Facebook, mer fokuserat på personlig integritet? Memot verkar inte ha nått alla i företaget. Åtminstone inte Nick Clegg, ex-politikern som nu basar över Facebooks ”global affairs and communications team”.
I mötesanteckningar från ett möte mellan representanter för EU och Clegg som Sunday Telegraph har kommit över uttrycker Clegg ”oro” över vad som verkar ett förslag att ytterligare skärpa den personliga integriteten inom unionen. Närmare bestämt att vi som medborgare ska få ännu mer kontroll över vad vi delar med oss av när vi chattar. Alltså vad i våra chattmeddelanden som kan och får användas av företag för exempelvis annonsering.
Enligt mötesanteckningarna ska EU ha lugnat Clegg med att företaget fortfarande kan ”monetise data” så fort användare har gett samtycke. Och det är väl kanske det som Clegg – och därmed Facebook – är oroliga för: att de helt kommer tappa möjlighet att använda individers personliga data för att rikta annonser.
Nu är det här förstås inget konstigt att företag försöker påverka politiker. Framförallt när det handlar om regleringar som kan gynna eller missgynna den egna verksamheten. Och man kan tycka vad man vill om Facebook – men någonstans kommer de nog vilja ha betalt för den tjänst de erbjuder. Om inte via annonsering så kanske genom att mer direkt ta betalt av oss. För tjänster och innehåll – eller via transaktionsavgifter.
Facebook börjar nog själva skissa på en värld bortom annonseringen rätt rejält. Men oavsett hur i sin ordning ett möte av den här typen må vara så är det inte bara bra för Facebook i dagsläget. Framförallt inte så kort efter Zuckerbergs utspel (även om mötet i sig skedde i januari).
Snapchat
Snapchat kan släppa spelplattform för tredjepartsutvecklare
Tencent är förmodligen mest kända för chattochalltingannat-appen WeChat, men majoriteten av Tencents intäkter kommer från spel för mobiler och datorer. Nu verkar det som att även Snapchat kan vara på gång att steppa upp sitt… äh, spelspel. Uppgifter säger att Snapchat kommer att släppa en egen spelplattform för tredjepartsutvecklare nästa månad.
Förra året köpte Tencent 10 procent av Snap så man kan tänka att företaget i så fall kommer kunna dra nytta av det kinesiska bolagets spelkunskap. Och att Snap satsar på mer spel i sin tjänst är både logiskt och i tiden.
Facebook håller även de på att reboota sin spelsatsning och spel är det appsegment som drar in absolut mest pengar i både Appstore och Google Play. Men kanske än viktigare är en annan valuta som spel kan dra in i massor: tid. Alltså att användarna lägger (ännu) mer tid i Snapchat. Särskilt som spelen även gör säkerligen kommer ha starka sociala inslag.
LinkedIn live dyker upp i flödet
Då har det här dykt upp i mitt flöde för första gången. Verkar ha varit en ”massive lag”. Åtminstone för den som sände. Men hej. Baby steps.
Än så länge bara för några få medlemmar, men kommer säkerligen rullas ut bredare vad det lider.

Twitter släpper Snapchat-kamera
Den hittades för ett tag sedan av kodgrävare och nu verkar Twitters nya Snapchat-kamera ha släppts. Alltså ett kamera först-tänk. Från och med nu/snart kommer du, när du har tagit en bild med appens inbyggda kamera, kunna skriva din tweet direkt ovanpå bilden.
Twitter-dekaler väntar runt hörnet.
Övrigt sociala medier
Hetaste chattappen för tonåringar – Google Docs?
Ha. Fabulous. Google kanske har lyckats där Facebook gått bet: fått till en chattapp som tonåringarna använder. Och det är… Google Docs.
Man använder alltså Docs inbyggda samarbets- och kommunikationsverktyg för att prata med varandra. Även under lektioner. Typ skicka digitala lappar. Om läraren kommer förbi kan man snabbt dölja det man gör. Lite som de där programmen som fanns i datorns barndom: panikknappen som kastade upp något som såg ut som ett Excel-ark när man egentligen spelade MS Röj. </gammal>
Så ironiskt nog kanske det här också betyder att enda gången som Google har lyckats bygga ett framgångsrikt socialt medium från grunden är när de inte försökte göra det. (Sen har jag också sett artikel om att samma kanal också används för mobbning. Även där samma problem som funnits sen urminnes tider, tyvärr, alltså.)
Telegram fick 3 miljoner nya användare under Facebooks stora haveri
Ha. Chattappen Telegrams strategi för att få nya användare: sänka Facebook, WhatsApp och Instagram. De senaste 24 timmarna fick Telegram 3 miljoner nya användare. Vi kan tänka att en väldigt stor del av dessa kom under tiden som Facebooks tjänster låg nere.
Sätter förstås också fingret på ett problem med att vi knutit så mycket av kommunikationen till just Facebooks plattformar. Slås dessa ut så får vi direkt rätt stora problem. Det kanske är läge att ha en ”in case of emergency”-plattform som alla gemensamt kan strömma till om den primära plattformen lägger sig.
Systembolaget dementerar uppgifter om marsvin
Har jag sagt att jag har bra kollegor? (Dock lite besviken över att de missade att Hr. Melin också har ett förflutet som ekorrespondent.)

Sök/SEO
Google Ads får nytt budgetplaneringsverktyg
Jobbar du med Google Ads? Då är du på gång att få ett nytt verktyg för annonsbudgetplanering. Du sätter upp en plan utifrån klick eller konverteringar och sedan skapar verktyget en budgetplan, komplett med en prognos på hur kampanjen kommer prestera utifrån de valda inställningarna.
Google testar större karusellbilder
Några bildförändringar från Google. Eller åtminstone tester. Enligt en rapport jag sett ska det skett en rätt stor ökning av bilder vid mobilsökningar. Alltså en miniatyrbild intill sökträffarna i ännu högre utsträckning. Och nu verkar det även som att Google testar ett högre förhandsvisningsresultat för ”Huvudnyheter”.
Om vi bortser från uppenbara att det här gör att ”stories” ser ännu mer ut som, tja, stories som de presenteras hos exempelvis Facebook så är det ännu ett exempel där saker tillåts ta större plats. Logiken är sannolikt lite: du behöver ändå inte scrolla. Vi visar det viktigaste för dig så att du kan konsumera det här direkt.
Två tankar kring det här:
Det ena är att bilder – eller videos – som passar formatet får ta hela höjden jämfört med idag – med en vit rad. Det kanske kan betyda att vi ännu mer måste tänka Google när vi arbetar med bilder och video. Inte bara att de ska taggas upp på bra sätt (även om en AI fixar det mesta av det åt oss snart), utan också att vi börjar, precis som med texter, optimera material specifikt för förhandsvisning. Eller en dedikerad förhandsvisningsbild.
Det andra är förstås att: video blir allt viktigare även här. Och tillåts ta allt mer utrymme. Finns förstås redan egen flik för det, men nu börjar det också ta över vanliga sökresultatet. Titta direkt hos Google. Och om video tar över allt mer av vanliga söken – vad händer då med Youtube? Eller, om man drar det till sin spets, behövs Youtube?
I dagsläget känns det här givetvis rätt avlägset. Youtube är en plattform med andra beteenden och andra fördelar. Men så var det hos Facebook också. De olika tjänsterna var från början tydligt åtskilda. Nu börjar de alltmer smälta ihop, allt mer dela funktioner och dessutom allt mer sitta ihop under huven. ”Avlägset” är trots allt inte samma sak som ”ain’t gonna happen”.
Det skulle dessutom vara helt i linje med Googles ambition om en plats to rule them all. Inte minst när webbplatser och tjänster börjar sitta ihop med hårdvara, gränssnitt och operativsystem på hela andra sätt än tidigare. Inte minst som även Googles sök allt mer bygger på möjlighet att ladda upp material direkt till Google och sökresultatet – utan behov av indexering och webbplats.
Så allt kanske blir Google. Eller omvänt: allt blir Youtube.
Har du lust att hjälpa till?
Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Tryck här för att se hur du gör