Digitala spaningar vecka 15 2019 – del 3

Övriga delar i sammanställningen

Del 1: Sociala medier, Sök/SEO, Detaljhandel/e-handel

Del 2: Strömmade medier/Prenumerationstjänster, AI – artificiell intelligens/Digitala assistenter, IoT – internet of things, Bekvämlighetsekonomin

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Ekonomi och finans

Tinder går om Netflix som den app som drar in mest pengar

Ny siffror från SensorTower bedömer att Tinder för första gången har gått om Netflix i intäktsligan. Visst, att Netflix har strypt stödet för nya användare att starta prenumerationer direkt i apparna så är strömningsföretagets intäkter vikande. Men Tinder har också ryckt upp sig rejält: intäkterna bedöms vara 42 % högre än för ett år sedan (260,7 miljoner dollar). 

Annars är det mestadels video- och strömningstjänster som drar in pengar på icke-spelsidan. Vad gäller nedladdningar är det Facebook som alltjämt dominerar med fyra av fem i toppen. Den enda som spräcker sviten är kortvideoappen TikTok. Nedladdningsmässigt hänger Snapchat fortfarande med på topp tio. 

Gällande intäkter så är det fortfarande iOS som drar in mest (64 %). Och trots att Android procentuellt ökar mer så drar iOS ifrån i intäktsligan. Skillnaden bedöms vara över fem miiljarder dollar. 

Däremot är nedladdningsstaplarna nära nog inverterade. På Android-sidan ökade nedladdningarna med nästan 19 % till 20,7 miljarder, men minskade däremot för iOS (minus 4,7 %). Både nedladdningarna och intäkterna säger samma språk: det är tillväxtmarknaderna som drar. Och där är såväl inkomsterna som iPhone-tätheten generellt avsevärt lägre. 

Tinder becomes the top-grossing, non-game app in Q1 2019, ending Netflix’s reign

For the first time in years, Netflix is no longer the top grossing, non-game mobile app. Instead, that title now goes to dating app Tinder. The change in position is not surprising, given Netflix’s decision in December to stop paying the so-called “Apple tax.” That is, it no longe…

Kina på gång att testa ansiktsbetalning i tunnelbanan

Vad sägs om att betala med ansiktet i tunnelbanan? Nu testas precis det i tunnelbanan i den kinesiska staden Shenzhen. “Blippa” ditt ansikte framför en skärm och betala på det sättet för biljetten. Dessutom drivet av ett 5G-nätverk – alltså den teknik som är tänkt att ersätta dagens mobiluppkopplingsstandard med en som är många gånger snabbare. 

Kineserna är som bekant… lite före oss i kurvan när det handlar om olika sätt att betala och identifiera sig bortom fysiskt ID-kort och kreditkort. Det som börjar dyka upp här i form av mobilbetalningar och blipp’n’go är redan utbrett där. 

Sen har de lite andra förutsättningar än vad vi har. Inte minst vad gäller att faktiskt ha sin information i en databas som kan delas med privata aktörer (och självklart staten – på gott och rätt mycket ont). 

Men tekniken börjar oavsett hitta hit, även ansiktsbetalning. Starbucks har ju länge haft/testat sin teknik med att betala med sitt ansikte (om än lite mer enkelt än ovanstående tunnelbanexempel). Kort sagt att vi blir mindre och mindre beroende av prylar för att identifiera oss. Att biometrin gör att det enda vi behöver för att kunna betala är… våra egna kroppar. (Ja, och tillräckligt mycket pengar, förstås.) 

You will soon be able to pay your subway fare with your face in China

Facial recognition payment is the next step in evolution of cashless transactions in China, home to the world’s biggest internet population.

Walmart köper annonsföretaget Polymorph Labs

Ännu ett uppköp för Walmart. Den här gången en annonseringsplattform: Polymorph Labs. Walmart tänker alltså gå i Amazons fotspår även här. 

Amazon är vid det här laget en av världens största annonsspelare och det har man blivit genom att göra en Google. Sökordsannonser i de egna plattformarna. Amazon handlar med andra ord allt mer det börjar bli en krass verklighet på många plattformar: Vill du synas? Bara att betala. 

I sammanhanget är Walmart förstås en marginalspelare. Än så länge. Men Walmart har visat att man har kommit långt med att ställa om sin verksamhet att bättre möta dagens konsumentbehov. Det har lett till att Walmart sett rejäla uppåtpilar för sin e-handelsverksamhet, men även trafiken till jämförbara butiker har ökat. Butiker som dessutom börjar få mer och mer inslag som inte handlar om att köpa. Åtminstone inte de vanliga Walmart-produkterna. 

Man kan tänka sig att Walmart har ett potentiellt trumfkort vad gäller just annonsverksmheten: de där produkterna som vi inte bryr oss jättemycket om. Men där det kan vara lätt att få konsumenten att flytta handen. Och bakom dessa finns det som bekant stora spelare med djupa fickor. Och att man tack vare sitt butiksnät har ännu bättre möjligheter att erbjuda kunddata genom alla kundinteraktioner. 

Walmart acquires adtech startup Polymorph Labs to scale up its ad business

Amazon has a large and growing advertising business, but rival Walmart’s own ad business is much smaller. It’s now working to change that. Earlier this year, the retailer consolidated ad sales for its stores and websites and said it was ready to start monetizing its shopper data on a gr…

Pinterest sänker sin värdering inför börsintroduktionen

interest uppdaterade idag sin börsansökan – och sänker därmed sin tidigare värdering.

I sin börsdebut kommer företaget att släppa 75 miljoner aktier i spannet 15 till 17 dollar, vilket skulle fylla på kassan med ca 1,5 miljard dollar. Om företaget lyckas ro iland det högsta priset i intervallet skulle det innebära en värdering strax över 11 miljarder dollar, jämfört med de strax över 12 miljarder dollar som bolaget senast värderades till för två år sedan.

Kan vara ett sätt att kyla ner förväntningarna på företaget en aning. Att falla under sin introduktionskurs är inte bra nyheter för något bolag, även om viss svajighet alltid är att vänta när ett nytt företag dyker upp på börsen. Fråga bara Lyft. Efter att ha introducerats till priset 72 dollar och rusat upp till nästan 80 första börsdagen rasade aktien ner till under 70 dag två. Har sedan dess wobblat runt både ovanför och under introduktionskursen (minus 4 procent till ca 70 dollar idag).

Det Pinterest har gemensamt med Pinterest är att det inte sitter på en unik produkt och/eller något som inte någon annan kan kopiera – som artikeln konstaterar. Särskilt som Facebook redan har börjat testa egna samlingsfunktioner à la Pinterest.

Mina gissningar kring Pintererst? Antingen uppköp eller en Foursquare. Alltså att man övergår till att bli en B2B-spelare snarare än B2C på sikt.

Pinterest scales back IPO price in hopes to raise $1.5 billion

Pinterest has set the pricing of its initial public offering slightly below its last private-market valuation from two years ago. The social media website updated its IPO filing with the SEC on Monday, stating that it would sell 75 million shares at a range between $15 and $17 per share when the company goes public later this year.

Även Uber sänker sin värdering inför börsnoteringen

Tidigare i veckan sänkte Pinterest värderingen inför sin börsnotering och nu gör Uber samma sak. Tydligen ska ansökan bli offentlig i morgon (eller idag – alltid lite svårt när amerikanska texter använder relativa tidsangivelser) och i den ska Uber sikta en värdering mellan 90 miljarder och 100 miljarder dollar. Alltså en rätt bra bit under de 120 miljarder som det spekulerats om ett tag.

Anledningen ska vara hur det har gått för konkurrenten Lyft under sin första vecka som börsnoterat bolag. Efter att ha höjt priset som följd av det stora intresset sköt aktien första dagen upp till runt 80 dollar. Redan dag två rasade den dock ner under introduktionspriset 72 dollar och har sedan dess guppat runt de nivåerna. Igår stängde så aktien på en kurs strax under 60 dollar efter negativt utlåtande från en analysfirma – alltså 12 dollar under öppningsnivån.

Nu är det förstås inte ovanligt att nya aktier wobblar runt en del i början – och ofta tappar mark innan de vänder upp igen. Räcker att titta på ett bolag som Facebook. Eller Spotify, som mestadels legat under öppningspriset. Men det kommer påverka de techbolag som siktar på börsen närmaste tiden. Och de är ju några stycken.

Uber is expected to seek $10 billion in IPO

Uber is reportedly making its S-1 publicly available tomorrow, according to Reuters. According to the IPO paperwork, Uber will sell around $10 billion worth of stock, Reuters sources say. If true, Uber’s IPO would be one of the G.O.A.T. (greatest of all time) in the tech industry since Alibab…

Musikströmningsindex – nytt slags fondsparande?

Det här är en intressant tanke: musikströmning som investeringsobjekt. Och då inte att investera i något av strömnings- eller skivbolagen utan genom att köpa upp musikrättigheter. 

Logiken är det inget fel på. Du köper upp något som, när initialkostnaden är avklarad, rätt mycket kan stå och ticka för sig själv. Du behöver inte trycka upp en massa fysiska produkter för att driva försäljning – det kan du göra genom digitala iniativ. Ja, om du alls behöver göra något. Pay and forget. 

Som Lundell konstaterar är det däremot inget som gemene man kommer lägga sina sparpengar på. Att köpa upp en musikkatalog är inget som särskilt många har råd med. Men det fick mig att fundera på… fonder. 

Tänk om vi skulle börja se musikfonder. Aktivt eller passivt förvaltade. Och då återigen inte spara bolagen som tillhandahåller tjänsterna, utan kanske rentav investera i en musikindexfond. Tror du att fransk chanson från sextiotalet kommer få en jätterevival? Investera i “fransk sextiotalschanson”-indexfonder. Eller bara investera i musikrättighetsfonder. Rättighetsinnehavarna kan få pengar både via spelningar och via fondavgifter. 

Okej. En inte helt genomtänkt tanke. Men samtidigt: inte helt orimlig. 

Bli rik utan att jobba – toppchefen gav mig glödheta tipset i veckan

“Bli rik – utan att jobba” – det var omslagsrubriken på ett privatekonomiskt magasin som jag var med och startade en gång i tiden. Magasinet lades ner efter bara några nummer. En bidragande orsak var säkert den uppenbarligen osannolika rubriken på förstasidan.

Övrigt

Svenska Appstore får sökordsannonser

Apple släpper väldigt sällan detaljerade siffror kring hur det går för de olika verksamhetsområdena. Även vad gäller användning. Däremot har Tim Cook hintat saker som att iMessage är den totalt sett mest använda iOS-appen och att Apples kartapp ska vara den mest använda karttjänsten i iOS “by far”. 

Men vi får alltså inga siffror som backar upp det här. Apple skulle alltså kunna blåljuga, men det har jag svårt att tro. Det mer sannolika är att Apple är en riktigt tung dark horse på ett helt gäng områden där man inte tänker på Apple. 

Ett sånt område kan vara reklam. 

Appstore har sedan ett par år tillbaka haft sökordsannonser – och nu kommer de till Sverige. “Köpt sök” har alltså ytterligare en spelplan här hos oss. 

Det är alltså en annonsplattform som fortfarande inte är utrullad globalt, men jag skulle tro att Apple redan är en av de tunga annonsspelarna. Hur tung vore förstås väldigt spännande att få reda på, men posten ligger som vanligt ihopbakad med andra tjänster i företagets finansiella rapporter. 

Och på tal om tjänster: det här lär också vara ännu en tjänst hos Apple som förmodligen redan omsätter mer än exempelvis rätt många Fortune 500-företag. 

Nya spelregler för appar i Sverige – här är Apples förändring alla borde snacka om

Min dotter, 6 år, skrattade åt mig när jag erkände mitt misstag. “Jag laddade ned fel app”, sade jag skamset. “Va, skärp dig pappa”, sade min dotter som var ivrig att komma iväg till leksaksaffären. Vi stod på en parkeringsplats i en annan stad, och trixade för att lyckas betala.

Sverige ändrar hållning till EU:s upphovsrättsdirektiv – kommer rösta nej

Sverige ändrar inställning i hur man ställer sig till EU:s upphovsrättsdirektiv. Eller rättare sagt: en majoritet i riksdagens EU-nämnd har röstat emot regeringens ja-hållning, vilket alltså innebär att Sverige som helhet nu alltså kommer säga nej. Ja, även delar av regeringen (MP) röstade emot sig själva.

Däremot betyder det här förstås inte att direktivet kommer att skrotas. Det är de samlade EU-ländernas röster som i slutändan avgör.

Sedan är det som vanligt lite förvirring kring vad som faktiskt står i direktivet. Moderaternas Tomas Tobé säger att Tyskland inte kommer vilja införa ett uppladdningsfilter och att direktivet “redan innan det beslutats grusas sönder”. Detta trots att det förstås inte står något i direktivet om att länder måste införa ett uppladdningsfilter (eftersom uppladdningsfilter inte ens nämns i direktivet). Det står ju tvärtom att medlemsländer inte får införa “a general monitoring obligation”. Så det Tyskland i så fall säger är att det kommer att följa den direktivskrivningen.

(Och, ja, det stora jättarna kommer oavsett fortsätta med sina befintliga uppladdningsfilter efter det finns en värld utanför EU. Och de små spelarna kommer sannolikt i stort ha det som idag. Länk till text om mina tankar kring direktivet i kommentar.)

Riksdagen stoppar regeringens copyrightplaner

Regeringen måste backa från sin tidigare hållning och rösta nej till EU-kommissionens kontroversiella förslag om nya upphovsrättsregler, det efter att en majoritet i riksdagens EU-nämnd röstat emot regeringens inställning. Även regeringspartiet Miljöpartiet ska ha röstat för att regeringen ska byta ställning i frågan.

Slack släpper integrationer med Office 365

Huh. Ny integration för Slack. Office 365? Ja. Ännu ett lätt märkligt konkurrent/samarbete-förhållande (well, typ).

De nya integrationerna ska göra det möjligt att komma åt filer, mejl och kalendrar från Office 365 direkt i Slack. Bland annat saker som kalendernotiser (och svara på kalenderinbjudningar), hantera mejl, dela OneDrive-filer enkelt och att din Slack-status automatiskt kan ställas om till ”i möte” baserat på händelser i din Office-kalender. Sist men verkligen inte minst: möjlighet att förhandsgranska PowerPoint-, Excel- och Word-filer utan att behöva ladda ner och öppna dokumentet.

Milt sagt… oväntat. Microsoft sitter ju som bekant på sin egen Slack-konkurrent. Omvänt är inte så konstigt. Snart börsnoterade Slack kan visa upp ännu en anledning till varför man bara behöver Slack för, tja, det mesta. Men integrationen baseras trots allt på bidrag från två håll och det är intressant att Microsoft erbjuder den här typen av stöd.

Känns nästan som ännu ett steg mot att Microsoft helt överger den här typen mjukvaruhantering till förmån för rena server- och backendplattformssatsningar.

Slack integrates Office 365 tools into its platform

From today, you’ll be able to access Office 365 files, email and calendar right within the Slack browser, so you needn’t go bouncing between tabs as you check off your to-do list. The Outlook Calendar app for Slack will message you as soon as you’re invited to an event, where you can respond with a click, and be informed of any scheduling conflicts.

Dropbox får inbyggt stöd för att redigera G Suite-dokument

Igår gjorde Dropbox och Slack exakt samma sak. Fast tvärtom. Slack, med befintliga integrationer till Googles produkter, la till stöd för Office 365. Och Dropbox, som har Microsoft-stöd sedan tidigare, la till inbyggt stöd för Google G Suite. Åtminstone som beta. 

Det fördjupade samarbetet innebär att Dropbox-användare kan öppna Docs, Sheets och Slides direkt i Dropbox för att skapa nya dokument – och förstås redigera dem. Dessutom överlag förbättrade samarbetsfunktioner, inklusive notiser när ändringar har gjorts i dokument. En integration med Hangouts ska också vara på gång. 

Techjättarnas relationer är på riktigt Games of Thrones. Galet svårt att hålla reda på vem som är släkt med vem, vem som för tillfället är sur på vem (och varför), vem som är i allians med vem mot vem och vem som ligger med vem. 

Deepening Google partnership, Dropbox launches native G Suite integration – SiliconANGLE

Dropbox Inc. officially launched the much-touted G Suite integration today at Google LLC’s Cloud Next conference, a connection it has been working on in collaboration with the search giant for the past year. The companies struck a partnership last March to link their productivity platforms with one another in order to provide a better experience for joint users.

G Suite får inbyggt stöd för att redigera Microsoft Office 365-dokument

Häromdagen kom nyheten att Slack djupintegrerar Office 365. Och igår kom nyheten att Googles G Suite får inbyggt stöd för att redigera Office-dokument. 

Det… är rätt stort. 

Okej, att konkurrenter samarbetar är numer lite vardag. Men den stora grejen här är inte att G Suite-användare kan arbeta med Microsoft-dokument utan att behöva vara i närheten av någon Microsoft-produkt. De senaste dagarnas nyheterna pekar nästan på något annat. En tolkning är att även Microsoft gör som många andra nu: kopplar loss sina produkter från sitt ekosystem för att öka användningen av det egna formatet. Men jag lutar åt en annan tanke: 

Att Microsoft är på väg att överge även samarbetsmjukvarusegmentet. 

Microsoft har i praktiken helt släppt konsumentsidan med sina produkter, men de här integrationerna är milt sagt anmärkningsvärda. Visst kan det förstås vara så att både Slack och Google har gjort det här utan något uttalat samarbetsstöd, men jag har lite svårt att tro det. 

Det skulle till och med vara rimligt. Microsoft har blivit ett powerhouse på infrastruktursidan. Och lär tjäna pengar som gräs på långa molntjänstavtal snarare än fladdrigt konsumentharvande. 

Vilket förstås i förlängningen också leder till en helt annan fråga: vad innebär det för LinkedIn? 

Google Docs will let you natively edit Microsoft Word, Excel, and PowerPoint files soon

Editing Microsoft Office files in Google Docs is a pain. You can view them there, but you’ve previously had to convert them to Google’s format before you could edit, comment, and collaborate inside Docs.

Anthos – Googles nya molntjänst som kan användas med AWS eller Azure

Otroligt spännande produkt. Googles molntjänstdel släpper en ny produkt: Anthos. En tjänst för att hantera hybridserverlösningar som blandar egna datacenter med Googles molnplattform. Men det absolut mest spännande/ögonbrynshöjande: Anthos går också att köra på tredjepartsmolnplattformar. Som Amazons AWS och Microsofts Azure. 

Ännu ett bevis på en trend som har fått riktig fart senaste året. Eller nästan senaste halvåret: företag kopplar loss sina tjänster från sig själv. 

Vi har sett både Spotify, Soundcloud och Snap göra det: börja släppa tjänster tänkta att konsumeras utanför de egna plattformarna. Rentav hos konkurrenter. Med resonemanget: om vi inte får kunderna att komma till oss så får vi väl se till att vi kommer till kunderna. Insikten att det viktiga är att kunderna köper dina produkter, inte att de köper dina produkter i dina egna kanaler. 

Ovanstående företag har gjort det lite för att de måste. De kläms mellan de riktigt stora spelarna. Men även Apple har på väldigt kort tid gått lite all in på att säkerställa att deras tjänster finns på så många ställen som möjligt. Även i konkurrerande hårdvara. 

Om ni inte köper våra prylar ska vi åtminstone tjäna pengar på er via våra tjänster. Typ. 

Google’s hybrid cloud platform is coming to AWS and Azure

Google’s Cloud Services Platform for managing hybrid clouds that span on-premise data centers and the Google cloud is coming out of beta today. The company is also changing the product’s name to Anthos, a name that either refers to a lost Greek tragedy, the name of an obscure god in the…

Apple har fått fler underleverantörer att förbinda sig att använda förnyelsebar energi vid tillverkningen

För ett år sedan gick Apple ut med att de som företag till hundra procent drevs med förenyelsebar energi och att man dragit igång ett initiativ för att även få sina underleverantörer att göra samma sak. Från början var det 23 leverantörer som ingick – idag meddelade Apple att siffran nu kan skrivas till 44. Bland annat en av de största: Foxconn. 

Målet Apple satte upp var att hela företagets tillverkningskedja skulle uppnå 4 gigawatt förnyelsebar energi till 2020, men det ökade antalet leverantörer som nu förbundit sig att delta i initiativet har gjort att Apples prognos nu är att man kommer att nå 5 gigawatt. 

Förstås väldigt lovvärda besked. Och något vi hoppas att företag som ännu inte fått ordning på det här tar efter – inte minst bland techjättarna. *host* Amazon *host* 

Apple tops clean energy goal with new supplier commitments

Company Spends $2.5 Billion in Environmental Initiatives Cupertino, California – Apple today announced it has nearly doubled the number of suppliers that have committed to run their Apple production on 100 percent clean energy, bringing the total number to 44.

Amazon verkar satsa på fossil snarare än förnyelsebar energi

Sugen på att e-handla eller hantera dina virtuella servrar på ett miljövänligt sätt? Kanske inte läge att gå all in på Amazon i så fall. Verkar som att företag inte bara sackar efter i att ställa om till hundra procent förnyelsebar energi, som exempelvis Apple ska ha gjort för den egna verksamheten, utan att man aktivt hur flörtat med olje- och gasindustrin. 

Det verkar dessutom som att AWS, från att ha till hälften ha rullat fossilfritt för något år sedan, är på väg att (eller förmodligen redan har börjat att) sjunka till lägre andelar förnyelsebar då man bygger nya datahallar i snabbare takt än man bygger de nödvändiga gröna elcentralerna för att driva dem. 

Amazon Is Aggressively Pursuing Big Oil as It Stalls Out on Clean Energy

In 2014, Amazon announced that it would power its rapidly expanding fleet of data centers with 100 percent renewable energy. Apple, Facebook, and Google made similar pledges two years before that, and pressure from consumers and environmental groups drove Amazon to follow suit.

Fiat inleder samarbete med Tesla – för att runda utsläppsregelverk

Huh. Avdelningen… intressanta samarbeten. Tesla har hittat en ny samarbetspartner i Fiat Chrysler. Ett samarbete kring… avgaser. 

Men det handlar inte om att Fiat ska få hjälp av Tesla att utveckla sin elflotta. Samarbetet innebär att de två företagen slår ihop sina totala utsläpp i Europa. Och eftersom Teslas avgaser i Europa (och resten av världen) är noll så klarar de två företagens bilar sammantaget EU:s avgiftskrav för 2020. 

Fiat slipper böter och Tesla får ett företag som sitter på en större kassakista än de själva. Ett helt korrekt samarbete. Formellt. Moraliskt och framtidssäkringsmässigt? Mmmkay… 

Fiat Chrysler will pay Tesla to avoid EU emissions fines

It was expected that car makers would pool their own sub-brands together. VW can use improving emissions with its regular brands to offset exotic brands like Porsche and Lamborghini, for example. However, this (along with a deal between Mazda and Toyota) is the first time two wholly separate car companies have agreed to pool their emissions in Europe, and shows the pressure on companies to electrify their lineups.

Google står för tre av de fyra mest trafikerade sajterna i Sverige

Skönt att Google står för 3 av de 4 mest trafikerade webbplatserna i Sverige.

Andra fun facts:

  • Blocket är högst placerade svensksajten med en niondeplats
  • Live.com är nummer elva (say what?)
  • Googles algoritm består av att den listar ut hur relevanta länkar är beroende på hur populära de är
  • Expressen är nästan lika populär som Pornhub (”Expressen – nästan lika populär som Pornhub” – varsågod Expressen, jag låter er använda den)
Listan över de fyra mest trafikerade sajterna i Sverige enligt Alexa

En klassisk VW-bubbla utrustad med eldrift och Tesla-batterier

Alltså. Bilar är generellt sett både osexigt och tråkigt. Men ingen regel utan undantag. Som den här. En pimpad bubbla. Alltså originalbubblan som har utrustats med elmotor och Tesla-batteri, tack vare amerikanska företaget Zelectric. 

En produkt som borde börja serietillverkas igår. Det här enda exet, ett tävlingspris, räcker inte långt. 

En av få gånger jag verkligen har känt att jag skulle vilja ha en bil. 

You can win this Tesla-powered old-school VW Bug

One of the coolest electric conversions we have ever seen, an old-school VW Bug powered by Tesla batteries, is being given away for a good cause. Zelectric, a California-based company specializing in electric conversion, has equipped a 1958 VW Bug with their conversion kit, including an electric motor and Tesla battery modules.

Motionera i personligt jobbingbås

Ett joggingbås i tunnelbanan? Men förstås. 

Har du lust att hjälpa till?
Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Tryck här för att se hur du gör

Ola Andersson
Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.
Ola Andersson on LinkedinOla Andersson on RssOla Andersson on Twitter

Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Kommentera

avatar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

  Subscribe  
Meddela mig om