Kategorier
Bekvämlighetsekonomin IoT - internet of things Sociala medier Sök/SEO Spaningar

Digitala spaningar vecka 25 2020

WhatsApp får stöd för betalningar i Brasilien. Facebook köper svenska kartstartupen Mapillary. Twitter rullar ut ljudtweets. Youtube lanserar shoppingannonsformatet Storefront. Google rullar ut nya lokalannonseringsformat. Google lanserar Pinterest-konkurrenten Keen. Uber börjar licensiera sin programvara till andra företag.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

WhatsApp får stöd för betalningar i Brasilien

En stor nyhet: Facebook börjar lägga till betalningar via WhatsApp för användare i Brasilien. Ja, nyheten i sig är en icke-nyhet, det här har varit på gång ett tag. Men att Facebook nu tar steget är ändå en milstolpe.

WhatsApp-användarna kan nu börja skicka pengar till varandra via plattformen, men långsiktigt viktigare är att det nu också går att handla från företag via samma tjänst. Facebook gör alltså samma sak som med Instagram: gör det möjligt att sluta handelscirkeln inuti plattformen. marknadsföring, kunddialog, produktkatalog och betalning.

Facebooks upplägg är som det har varit hela tiden i WhatsApp: tanken är att företagen ska betala. Kostnadsfritt för slutanvändarna, transaktionsavgift för handlarna. Alltså även ett (litet) steg mot att minska Facebooks rätt totala beroende av annonser.

Det mest intressanta med upplägget är att betalningarna går via Facebook Pay – inte WhatsApp Pay. Beror säkerligen till stor del på att den tjänsten fortfarande är hårt knuten till Indiens transaktionsplattform och inte är mogen att tas vidare – men det är också ytterligare ett initiativ från Facebook att knyta WhatsApp-användarna hårdare till huvudtjänsten.

WhatsApp finally launches payments, starting in Brazil | TechCrunch

After months of talks and trials, WhatsApp has finally pulled the trigger on payments in its app. Today the Facebook-owned messaging service announced

Facebook gör sin Pinterest-kopia mer tillgänglig

Facebook steppar upp sina Pinterest-ambitioner ytterligare. Nu breddas Facebooks motsvarighet Collections.

Grundfunktionen är densamma. Möjlighet att pinna allehanda saker i en samling som andra kan ta del av. Men istället för att bara kunna delas med utpekade vänner så kan man nu välja ungefär samma inställningar för en samling som för vanliga Facebook-inlägg. Men det finns några väldigt intressanta saker här (även om de inte är nya för den här uppdateringen).

En samling kan skapas av flera Facebook-användare genom att göra vänner till medskapare. En samling kan också följas, som en Spotify-spellista. Sist men inte minst gör synlighetsalternativet Offentligt att ”anyone on or off Facebook” kan se samlingen. Och just ”off” är förstås det mest intressanta. Det gör ju verkligen att Facebook tar sig an Pinterest. Och gör det förmodligen med samma verktyg som Pinterest framgångsrikt har använt: Google.

Facebook tests the ability to share collections of curated content more publicly | TechCrunch

Facebook’s Collections, which allow users to organize content found on Facebook — like posts, photos, videos and more — are now becoming more broadly

Facebook köper svenska kartstartupen Mapillary

Så har Facebook köpt ännu ett företag – och den här gången ett svenskt. Kartstartupen Mapillary kommer nu hamna under Facebook-paraplyet.

Mapillarys verksamhet bygger i stort på att ta fram 3D-miljöer för företag som i sin tur kan bygga kartlösningar utifrån. Tydligen använder Facebook redan Mapillary för marketplace, så det handlar alltså om att de nu kände att de lika gärna kunde dra in tekniken inhouse.

Men att Facebook nu lägger beslag på Mapillary säger säkerligen också mer. Som att Facebook tänker satsa ännu mer på att, bokstavligen, kartlägga världen. Och jag misstänker att just Marketplace-caset säger en hel del om ett väldigt troligt scenario: att lägga ännu mer resurser på att bygga upp funktioner kring sök i allmänhet och lokalt i synnerhet. Framförallt lokala näringsidkare.

Malmöbolag blir del av Facebook

Det omtalade Malmöbolaget Mapillary blir en del av Facebook. Det uppger grundaren Jan-Erik Solem på torsdagskvällen i en bloggpost. Förra bolaget som han grundade såldes till Apple.

Facebook Portal får stöd för Messenger Rooms-gruppsamtal

Ni vet Facebook Portal – Facebooks skärmserie? Vi vet inte särskilt mycket om hur det går med försäljningen av Portal (läs: ingenting alls), men Facebook är ju inte kända för att ge upp satsningar i första taget. Igår presenterades ett gäng Portal-nyheter:

  • Stöd för Messenger Rooms: nu kan även Facebooks skärm fyllas av 50 ansikten.
  • Blurrade eller (nästan) valfria bakgrunder plus AR-effekter.
  • Livesända från Portal till sidor och grupper (inte bara profiler).
  • Stöd för att starta WhatsApp-samtal.

Två av Facebooks stora satsningar just nu som nu alltså är tänkta att vara försäljningsargument för Portal: Messenger Rooms och WhatsApp. Och förstås också att Facebooks kommunikationstjänster allt mer byggs ihop på iMessage-manér.

Log in or sign up to view

See posts, photos and more on Facebook.

Facebook kommer inte betala för nyheter i Australien

Ni vet EU:s upphovsrättsinitiativ? Som bland annat innebär att plattformar med mycket innehållsgenererat innehåll förväntas ersätta publicister för nyheter som samlas ihop eller delas av användarna? Medan Google var högljudda i sina protester så låg Facebook lågt i hela upphovsrättsdirektivsfrågan. Valde en ”vi är pragmatiska och gillar att spela boll”-hållning. När samma sak nu är på gång i Australien? Not so much.

Ett liknande lagförslag där har fått Facebook att gå i taket på Google-vis. Man har nu gått ut och sagt att man inte kommer att betala om lagen blir verklighet. Istället kommer Facebook kapa nyheter helt från plattformen. Det ”kommer inte påverka företagets verksamhet särskilt mycket”, som Facebook uttrycker det.

Facebook har alltså rätt mycket karbonkopierat Googles argument. Och verklighetsbeskrivning.

Det här är alltså samma sak som när Google ströp sin nyhetsapp i Spanien efter att landet införde en pre-upphovsrättslag. Ett enskilt land kan man försöka skrammelskrämma. Men Facebook håller samtidigt på att lansera en egen nyhetsavdelning – eftersom nyheter står för en stor del av det som delas och diskuteras. Det innebär annonsvisningar.

Precis som Google är Facebook i slutändan rätt beroende av nyheter. Oavsett vad de själva säger.

Facebook says it doesn’t need news stories for its business and won’t pay to share them in Australia

Social media giant rejects ACCC proposal, saying it could cut out news completely without any significant impact on its business

Twitter

Twitter rullar ut ljudtweets

Ny funktion från Twitter: ljudtweets. Upp till 140 sekunder. Tar inspelningen längre tid än så så skapas automatiskt en ny tweet.

Video är förstås väldigt svart just nu. Men senaste året, inte minst tack vare podcastandet, har ljudformatet seglat upp ordentligt i skuggan. Enligt Twitter är det för att folk ska ”kunna göra sina röster hörda och bidra till den offentliga debatten”. Med tanke på att vi pratar om Twitter så gissar jag att det sistnämnda främst är i fokus.

Kort sagt ännu ett sätt för folk att bidra med ännu mer liverapporterande från där det händer.

Snapchat börjar allt mer förvandla publika snaps till nyhetsinslag med, bokstavligen talat, ett antal olika perpektiv. Jag skulle inte bli förvånad om Twitter ser något liknande framför sig – ordentligt multimedialt.

Funktionen ser dock bara ut att rullas ut för iOS, men jag misstänker att det kommer en Android-version hyfsat snart.

Twitter adds ability to record audio in tweets

Voice Tweets will add a new dimension to breaking news for the site.

Bytedance

Bytedances omsättning ökade med 130 % första kvartalet

Coronakrisen har som bekant lett till två motsatta trender. Å enda sidan företag och branscher som tvingats ned på knä eller slagits ut och å andra sidan företag som aldrig haft lika mycket snurr på verksamheten som nu. TikTok-ägaren Bytedance tillhör förstås den senare kategorin. Ordentligt. I en ny rapport uppger källor ”med insyn” att Bytedances omsättning har ökat med 130 % under det första kvartalet jämfört med förra året.

Det innebär att Bytedance i så fall landade en omsättning på 5,64 miljarder dollar under kvartalet. För helåret sägs Bytedance sikta på runt 28 miljarder dollar – vilket uttalat ska vara hälften av det största konkurrenten Tencent drar in i år.

Nu vet vi inte särskilt mycket mer än så här och eftersom Bytedance, världens värderingsmässigt största techstartup, inte finns på börsen så vet vi heller inte hur mycket vi kommer få veta. Oavsett så lär största delen av pengarna komma från hemlandet – men det ser ut som att annonseringen varit en stark motor i tillväxten. Med andra ord att TikTok och resten av världen kan stå för en hyfsat stor del.

Dessutom en lite jämförelse för att inse vad det är för summor vi pratar om. 2019-omsättningen för Facebook blev 70 miljarder dollar, Tencent 53 miljarder, Twitter 3,5 miljarder och Snap 1,7 miljarder. För att visa hur galet snabbt Bytedance rusar fram just nu (och inte bara med TikTok/Douyin).

TikTok owner ByteDance first-quarter revenue soared to around $5.6 billion

Beijing-based ByteDance, the privately owned operator of short video app TikTok, booked around 40 billion yuan ($5.64 billion) in revenue for the January-March quarter, said two people with knowledge of the matter.

Övrigt sociala medier

Zoom kommer erbjuda krypterad kommunikation även för gratisanvändare

Så har Zoom ändrat sig kring krypteringen som är på väg till tjänsten. Alla användare kommer få tillgång till krypterad kommunikation via tjänsten.

För nån månad sedan hette det att bara betalande användare skulle få tillgång till fullständigt krypterad kommunikation. Anledningen var att Zoom vill följa ”rådande lagstiftning”. Läs: ge polismyndigheter möjlighet att avlyssna okrypterade gratiskonferenser och -samtal, eftersom dessa bedömdes ha högre risk för att olagliga aktiviteter, typ.

Men nu ska alla få tillgång till funktionen, alltså – även om det kommer bli möjligt att stänga av den för att exempelvis kunna ha med vanliga telefoninringare. Icke-betalande användare kommer behöva engångsverifiera sig via ett telefonnummer.

Så, ni vet, ”nay” säger polisen och ”yay” säger alla som säljer billiga engångsmobiler.

Zoom says it’ll provide end-to-end encryption even for free users now

After mounting pressure from privacy activists and users, Zoom said today that it’ll provide end-to-end encryption protection to everyone – including free users. Earlier this month, the company had said that it’ll provide this feature to on

Microsoft Teams får stöd för att ladda upp egna bakgrunder

Ett av 2020 års viktigaste fenomen? Videokonferensbakgrunder, förstås! Nu får även Microsoft Teams stöd för den här livsnödvändiga funktionen.

(Ja, sen kommer även några andra nyheter, som att gratisanvändare kan använda realtidstextningen, kan schemalägga möten och skicka ut inbjudningar. Men framförallt: egna bakgrunder!)

Microsoft Teams now lets you upload your own photos as background images on video calls

Microsoft Teams will now let users upload their own photos for custom backgrounds, the company announced in a blog post. Custom images and other background effects are only available for scheduled Teams meetings, Microsoft says.

Microsoft Teams ökar antalet deltagare i videosamtal till 49

Flest ansikten på skärmen vinner? Det verkar så. Nu jackar även Microsoft Teams upp antalet samtida skärmdeltagare från 9 till 49 för att jaga ikapp Zoom. Börjar testas nu och ska släppas skarpt i höst.

(Dessutom får skolversionen av Teams också ett antal nyheter, som grupprum, handuppsträckningsfunktion och bättre kontroll på vilka som medverkar i ett samtal.)

https://venturebeat.com/2020/06/15/microsoft-teams-zoom-49-video-call-participants/

USA allt närmare att göra sociala medier mer ansvariga för vad användarna gör

Så ser USA ut att ta nästa steg mot att göra de sociala medierna mer ansvariga för vad deras användare gör. Det handlar om att USA:s justitiedepartement ska vara nära att ta fram ett förslag som river upp Section 230, ett avsnitt i lagstiftningen som skyddar de sociala medierna mot stämningar för vad deras användare gör. I stort har lagen tolkats som att plattformarna har rätt att städa sitt eget innehåll, så länge som de följer rådande lagstiftning.

Så ja, i stort handlar det om det samma saker som EU har klubbat eller håller på att klubba.

Finns dock några avgörande skillnader. Den ena handlar om att USA har en annan kultur kring stämningar än EU. Framförallt vad gäller beloppen. Det andra är att huvudanledning till att förslaget kommer nu beror på att Trump är sur på Twitter.

Det sistnämnda gör att skrivningen om att plattformar kan ta ner innehåll som de anser vara ”tvivelaktigt” skulle försvinna. Tjänsterna måste ta fram extremt tydliga riktlinjedokument för vad som tas ned och på vilka grunder. Att få feeling och plocka ner anti-vaccin-propaganda eller klordrickartips skulle inte längre vara okej – om det inte finns angivet. Dessutom, kan man anta, väldigt uttryckligt. För det är ju precis det innehållet som Trump, som bekant, vill ska få finnas.

https://www.wsj.com/articles/justice-department-to-propose-limiting-internet-firms-protections-11592391602?mod=djemalertNEWS

 

Sök/SEO

Google rullar ut nya lokalannonseringsformat

Under coronakrisen har lokala näringsidkare lovebombats som aldrig förr av techjättarna. Det är inte slut med det än. När det nu börjar bli dags att öppna samhällen och verksamheter igen i många länder så passar Google på att släppa ytterligare några annonsformat och funktioner riktade mot den här målgruppen.

  1. Sponsrade kartnålar: Fyrkantigt är det nya svarta i Maps. Google bjussar dessutom på den här annonsfunktionen fram till september för alla som använder automatformatet Smart campaigns.
  2. Boka tjänster direkt från annonser: Local services-annonser börjar få stöd för direktbokningar.
  3. Betala-vid-vistelse: Intressant drag, Google implementerar en pay per click – fast för hotellfunktionen. Google tar bara ut avgift av hotell om den som bokat rum faktiskt dyker upp och bor där.
  4. Mer lokal info om företag i Google Shopping: Ännu ett sätt för Google att få småföretagare att ge My business lite mer kärlek.
  5. Grow my store: Ett mobiltest för småföretagare, typ. Se hur bra ens företag står sig onlinemässigt jämfört med andra liknande, komplett med tips för hur man kan öka synligheten.
  6. Jämförelsesajt för lokala tjänster: En Prisjakt för rörmokare, om man så vill.

https://searchengineland.com/google-adding-local-store-details-to-shopping-free-promoted-pins-for-smart-campaigns-more-336055

Hela webbadressen döljs i kommande versioner av Chrome

Ibland döljer sig stora strategier bakom små förändringar. Här är ett sånt fall. Kommande versioner av Chrome ser ut att dölja den fullständiga URL:en. Dessutom kan adressraden helt försvinna när en användare börjar interagera med sidan.

Så långt är det egentligen inget nytt. I Safari har adressraden rätt länge bara visat toppdomänen. Google har också pratat om den här förändringen tidigare. Anledningen? För att skapa en bättre användarupplevelse.

Så lär det säkert kunna vara. URL:er är en DOS-kvarleva från webbens barndom. I Apple-fallet lär det säkert kunna vara så – även i Chrome. Om vi ser på funktionsförändringen som en isolerad händelse. Men redan nu visar Google inte URL:er i sökresultaten och har testat att dölja ännu mer. Säkert med motiveringen att det inte är relevant information i själva sökresultatet. Men det är förstås också ännu ett sätt att dölja källan bakom ett resultat.

Kort sagt ännu mer sudda ut gränsen mellan innehåll som finns på en extern sajt och innehåll som bor ”hos” Google.

Google Chrome to Hide Parts of URLs in Future Update

Future versions of the Google Chrome browser will only show a website’s domain name in the address bar.

Google My business börjar hämta information från Facebook

I förra veckan började det dyka upp Wikipedia-faktaboxar i Facebook. Ni vet, det som Google har gjort länge. Den här veckan är det lite omvänt: Google verkar dammsuga information från Facebook. Exempel på hur Google hämtar information från Facebook och sedan använder det för att fylla ut My business med mer utförlig information.

De två techjättarna kliver allt längre in på varandras planhalvor, men det betyder förstås inte att de tänker släppa taget om sina inmutade revir. Om det nu är så att folk envisas med att inte gå all in på Google så får väl Google se till att dra nytta av det som läggs upp på andra ställen för att förbättra sin egen tjänst.

Och även här handlar det om att Google mer och mer presenterar tredjepartsinnehåll som ”sitt eget”.

https://twitter.com/tomwaddington8/status/1271428812476219392/photo/1

Google lanserar Pinterest-konkurrenten Keen

Kan Facebook så kan Google. Nu har även sökjätten lanserat sin egen Pinterest-variant: Keen.

Keen, för Android och webben i dagsläget, är ännu en tjänst från Googles labbavdelning Area 120 och har som syfte att, tja, pinna grejer. Välj ett tema du ”är intresserad av” och kurera sedan innehåll. Du kan även ta hjälp av andra. Men framförallt kan du ta hjälp av Google. Med lite maskininlärningssmartness är det tänkt att kunna gå rätt mycket på autopilot. Att Google dammsuger upp och föreslår grundmaterialet som du sedan får ”kurera”.

Det sistnämnda passar rätt väl i en av Google rätt uttalade satsningar just nu. Ja, eller till och med två. Få användare att hänga mer hos Google och bygga sociala plattformar med det Google verkligen kan i botten: sök. Handlar som sagt alltså om fristående app och tjänst, men steget till Googles sök är förstås litet. Det är ju trots allt därifrån innehållet kommer.

Att Google därför lägger på AI-autopopulerandet, utöver för att visa att man kan, kan därför liknas rätt mycket vid det hyfsat nya Discover-flödet: du ska gå till Google även om du inte behöver söka efter något. För att hitta sånt du är intresserad av innan du vet att du är intresserad av det. Typ.

Want to share your passion with the world? Get Keen

Keen, the latest experiment from Area 120, helps you curate and share the things you love related to your longu002Dterm interests.

Google börjar via Ads-statistik direkt i sökresultatet

Ny funktion i Googles sökresultat: se din Ads-statistik. Om man är inloggad i ett Ads-konto är det snart möjligt att söka på ”google ads” eller ”my ads” (plus antar vi motsvarande fraser på andra språk) för att se om annonserna är aktiva, antal visningar de senaste sju dagarna samt klick och hur mycket pengar du har bränt.

Google har som bekant senaste åren ganska aggressivt byggt in allt mer funktionalitet och innehåll i sökresultatet (inklusive bildsöken och Maps) för att hålla kvar användarna. Här finns inte minst funktioner som uppmuntrar oss att göra fler sökningarna när vi väl är där – eftersom fler sökningar är lika med fler annonsvisningar. Men ett annat initiativ som pågår som del av det här har inte fått lika mycket uppmärksamhet: satsningen att flytta in även admin-funktioner i sökresultatet.

Varför? Samma anledning. Få in folk där annonserna finns istället för att gå direkt till en adminsida. Plus att att påminna folk om annonserna de har rullande – eller borde ha rullande – för att få fler att ge Ads mer kärlek och pengar.

Google Ads To Show Stats In Search Results

Google Ads will soon start showing you how your Google Ads campaigns are performing directly in the search results. All you would need to do is search for [my ads] or [google ads] and you will see this little stats box at the top of the search results.

 

IoT – internet of things

Apples digitala bilnyckel CarKey kan komma redan i iOS 13.6

En av de potentiellt mest intressanta nyheterna som det har pratats om i nästa version av iOS – iOS 14 som kommer i höst – är Apple CarKey. Apples digitala bilnyckellösning, alltså. Nu ser det ut som att funktionen kommer redan i nästa huvuduppdatering av iOS 13.

Det är kodgrävande i betaversionen av 13.6 som avslöjat att det här är på gång – och lite kring hur det kommer att fungera.

I stora drag handlar det ungefär om att Apple bygger ut sin Wallet-app till att också omfatta digitala bilnycklar. Handgreppet görs via biltillverkarens egen app, även här ungefär som med kreditkort i dagsläget. Dessutom är Apple noga med att påpeka att ingen användningsdata kommer att delas med Apple.

Exakt hur det här kommer att landa vet vi inte förrän, tja, det landar. Krävs ju inte minst att biltillverkare bygger in stöd för lösningen (BMW uppges vara först ut). Dessutom vet vi inte heller om det kommer att gå att faktiskt starta en bil med sin CarKey, men det skulle inte vara ett orimligt scenario.

Och när väl billösningen är på plats så är förstås inte andra slags nycklar långt efter. Som husnyckeln. Och då alltså inte via tredjepartsapp utan i praktiken inbyggd (och inlåst) i själva operativet i iPhone. Och, kan vi tänka, på sikt även i en Apple Watch.

Apple ”Car Key”-funktion dyker upp i IOS 13.6

Betaversionen av IOS 13.6 innehåller ny text i Wallet-appen som pekar på att du snart kan lägga till digitala bilnycklar.

Boston Dynamics börjar sälja sin Spot-robot för 700 000 kronor

Såja! Äntligen kan vi alla få vår alldeles egen Spot – Boston Dynamics fyrbenta, gula robot. Allt som krävs är att man hostar upp sisådär 74 500 dollar. 700 000 spänn i runda slängar. För basmodellen. Årets julklapp!

Boston Dynamics will now sell any business its own Spot robot for $74,500

Boston Dynamics’ famous four-legged Spot robot is now on general sale for $74,500, or the price of a Tesla Model S. Although Spot is nimble, it’s mostly suited for data collection work, and it has been put to use on construction sites, oil rigs, and factory floors.

Aqua-fi – laserbaserad internetupppkoppling under vattenytan

Ha. Ny standard (?) för internetuppkoppling: Aqua-fi. Trådlöst internet under vattenytan. Via laser.

Forskarnas nya laserlösning ska ge internet under ytan

Ett system som kan ge tillgång internet under ytan. Nu har forskare utvecklat en lösning där man med hjälp av laser skickar data genom vattnet.

 

Bekvämlighetsekonomin

Uber börjar licensiera sin programvara till andra företag

Nästa steg för Uber: som mjukvaruföretag. Nu börjar bildelningsjätten licensera sin delningslösning till andra företag. Eller snarare ”andra organisationer”. I det här fallet vad det verkar en färdtjänsttillhandahållare.

Samarbetet mellan Uber och Marin County utanför San Fransisco gör att de som utnyttjar den här typen av tjänst nu ska kunna använda Uber-appen för att beställa sina resor. Marin County kommer betala en fast månadsavgift för att utnyttja systemet och resorna kommer ha ett fast kilometerpris, dessutom reducerat för människor med funktionsnedsättning.

Uber har stegvis öppnat upp sin app för fler och fler tredjepartsintegrationer, men det här är större. Ungefär som Snaps nyhet förra veckan att utvecklare nu kan stoppa in Snapchat-kameran, med all funktionalitet, i sina appar.

Men det är också ungefär vad rätt många andra techjättar med lågmarginalprodukter allt mer ställer om till: att tillhanda den underliggande infrastrukturen, ta betalt för tekniken (som därmed bekostar den egna vidareutvecklingen) och låta andra företag sköta själva slutkundverksamheten.

Med andra ord: något som kan dra in betydligt mer pengar och vara betydligt mindre konjunkturkänsligt.

Uber to sell its ride-hailing software to public transit agencies

Among the first entities to partner up with Uber is California’s Marin County, which will use the software to help run four wheelchair-accessible vans starting on July 1, according to Bloomberg .

Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Kanske också intressant

Av Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Plattform för samtyckeshantering av Real Cookie Banner