Digitala spaningar vecka 47 2019 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i sammanställningen

 

Strömmade medier/prenumerationstjänster

Apple lanserar Apple Music for business

Apple är på väg att kombinera två av sina favoritområden just på ytterligare ett sätt: Apple Music for business. Kort sagt möjligheten för företag att välja Apple Music som leverantör för musiken som spelas upp i exempelvis butiker.

Rent praktiskt handlar det om ett samarbete mellan Apple och PlayNetwork. Play Network hanterar allt det geggiga (licensavtal och att rodda runt själva tjänsten) medan Apple får göra det roliga (skapa ”hundratals unika spellistor för varje klient”). Under de sex månader som tjänsten ska ha testats har Apple plockat in 25 kunder och detta beräknas betyda musik på 10 000 ställen.

Förutom att jag gissar att Apple får ett gäng know-how från PlayNetworks så innebär det här förstås en dataloop. I och med att det är Apple som står för musiken så kommer spelningarna i Apple Music göra att Apple får bra koll på vad som spelas, i prinicp ned på stadsnivå.

Omvänt kommer spelningarna och insikterna från butikerna att kunna flödas tillbaka – exempelvis för att testköra nya musiker. En sån självklar datapunkt är hur många som använder hyfsat nyligen Apple-uppköpta Shazam för att kolla vad som spelas. Även i specifika butiker och därmed specifika målgrupper.

Och, tja, även om det känns lite mer avläset så skulle det inte vara helt orimligt med hårdvaruprylar från Apple som visar upp vad som spelas. Och kanske rentav möjlighet att bumpa över en spellista man lyssnar på i exempelvis ett café till sin egen iPhone. Via Shazam eller för den delen UWB-chipet i de senaste iPhone-modellerna.

Oavsett känns det som ett område som lär flyga rätt bra för Apple – trots konkurrensen.

Apple Music for Business aims to power playlists at retail stores

Apple is partnering with in-store music firm PlayNetwork to provide a business licence for the use of Apple Music. Stores such as Levi’s and London’s Harrods, have been trialling a service that sees Apple creating store-specific playlists.

Amazon rullar ut annonsversionen av Amazon Music till iOS och Android

Amazon breddar sin annonsfinansierade musiktjänst ytterligare. Från att tidigare bara ha fungerat i Echo-prylar så kommer tjänsten nu finnas tillgänglig bland annat även i Amazon Musics iOS- och Android-appar i tre länder (till att börja med).

Amazon gör med andra ord en push in på de mobila områden som företaget saknar direkt tillgång till. Okej, den annonsfinansierade tjänsten omfattar “bara” två miljoner låtar – men jag misstänker att det räcker rätt långt för de flesta… Inte minst om det visar sig att Amazons gratisapp saknar Spotify-appens tillkortakommanden för reklamlyssnare.

Det intressanta är att Amazon nu får tre steg i sin musikabonnemangstrappa (eller egentligen fyra, om man räknar med HD-musiktjänsten). Reklamabonnemang, Prime-abonnemang och Amazon Music Unlimited-abonnemang. Ett upplägg som är rätt vanligt på videosidan, men desto mindre vanligt på musiksidan. Där brukar det oftast handla om “gratis” eller betalversion.

Dessutom är den en intressant skillnad i tillgång. Det finns en extra betalvägg inbyggd i tjänsten. Reklamabonnemanget och Prime-abonnemanget (där tjänsten ingår i Prime-avgiften) omfattar båda 2 miljoner låtar. Music Unlimited å sin sida har den fullständiga Amazon-katalogen med 50 miljonerish låtar (ungefär som de övriga).

När Tencent Music kvartalsrapporterade häromdagen visade det sig att intäkterna ökat bland annat för att de hade börjat lägga innehåll bakom betalväggar. Kort sagt att vissa låtar inte ingår i reklamabonnemanget. TME bedömer att runt 10 % av alla låter snart kommer ligga bakom betalvägg.

Kort sagt börjar strömningsföretagen blir lite aggressivare i sin betalkundskonvertering än tidigare, i takt med att konkurrensen börjar hårdna. Tidigare räckte det med att erbjuda möjligheten att slippa reklam. Men eftersom betalkunder för samtliga musikströmningsföretag som erbjuder reklamabonnemang står för den överlägset största delen av intäkterna så kommer vi sannolikt se trenden att reklamabonnemangens kataloger stryps allt mer. Jag tror det handlar om “när” snarare än “om” Spotify gör samma sak.

Amazon makes its music streaming service free with ads

Amazon is making its music streaming service free. The company previously offered free, ad-supported streaming only to customers who owned an Amazon Echo device. Now it’s rolling out free streaming to anyone using the Amazon Music app on iOS, Android, Fire TV and Amazon Music on the web in th…

Spotify är numer Sveriges största podcastplattform

Spotifys podcastsatsning verkar bära allt mer frukt. Siffror från Medievision pekar på att Spotify numer är Sveriges största poddlyssningsplattform. 40 procent av lyssnandet ska nu ske via Spotify, vilket gör att de kör om Apple på området.

På sätt och vis är det inte jättekonstigt. Sverige är förstås väldigt mycket ett Spotify-land, men bland alla medieformatssatsningar som Apple har gjort senaste åren så ligger poddar långt ner i priolistan. Det känns lite som att de ser poddar som något kul vid sidan om, men inget att behöva lägga jättemycket mer krut på. De är ju redan störst, typ. 

Och visst. Sett till andra delar av världen så lär Apple säkert vara större. Men det Spotify främst har gjort är att sudda ut gränserna mellan poddar och musik. Eller åtminstone blurrat dem rätt ordentligt. För de flesta ändamål fyller de samma funktion: medium som rullar i bakgrunden medan vi gör annat. Inte som de två helt olika saker som de fram till nu egentligen har betraktats som.

Intressant att se om poddens starka utveckling kan få även Apple att satsa på en crossover.

Spotify springer om Apple – är nu största poddplattformen i Sverige

Den senaste tiden har musikstreamingjätten Spotify satsat hårt på podcasts. Det märktes inte minst i början av året i samband med uppköpen av distributionsbolaget Anchor och podd-produktionsbolaget Gimlet Media. I augusti lanserade streamingjätten en ny satsning i form av plattformen Spotify for Podcasters.

Spotify vill att vi ska lyssna på ännu fler poddar via funktionen Your daily podcasts

Spotify tar nästa podcaststeg: funktionen Your daily podcasts lanseras officiellt. Bland annat i Sverige. Kort sagt podcastmotsvarigheten till musikrekommendationerna.

Det intressanta är dock vad listan kommer att innehålla: poddar du följer, sådana du borde vara intresserade av, trailers och “smaller news bites”. Framförallt kan vi tänka oss att trailers har möjlighet att bli ett “annonsformat”.

För nån månad anonsifierade Spotify takeoverformatet som visas när någon artist du följer eller lyssnar på har släppt nytt. Kort sagt möjlighet att köpa ett visuellt annonsformat – även mot betalande användare (dessa ska visserligen kunna inaktivera det här, men då inaktiveras å andra sidan hela funktionen). Trailerformatet skulle kunna bli ännu ett annonsformat som kan vända sig också till betalande. Även ett företag som Netflix tittar på att börja med annonser mot sina användare.

Vi kan med andra ord på sätt och vis ha nått peak slipp-reklam-om-du-betalar. Men förhoppningsvis kommer det då handla om betydligt smartare format. Och samtidigt format som inte uppenbart är annonser. Vilket lär att vår nuvarande lagstiftning lär ha åsikter. Och kan behöva uppdateras.

Spotify thinks its algorithm can find your next favorite podcast

Spotify is taking its first step toward personalizing podcast recommendations with the official launch of its Your Daily Podcast playlist, which will offer listeners an automated list of podcasts they may want to check out every day.

Spotify kommer anordna en egen musikgala för att uppmärksamma de största Spotifyhitsen

Prisutdelningsgalor är alltid kul. För de närmast sörjande. För övriga är de generellt lite mindre spännande, med några få undantag. Nu tänker även Spotify ge sig in i leken. 5 mars går Spotify Awards av stapeln för första (inte enda, kan man anta) gången.

Och likt Spotify i övrigt kommer det bli en datagala. Vinnarna utses alltså av fansen – via deras lyssningar.

För oss som vuxit upp med MTV så var MTV-galan kanske årets största musikgalastund, men senaste åren har intresset sjunkit märkbart. De tre senaste åren har inneburit en stadig nedgång och 2019 års Video Music Awards lockade inte ens två miljoner tittare. Hänger förstås ihop med att vi inte längre tittar på tv på samma sätt.

Därför är det förstås inte konstigt att det är andra aktörer som nu är sugna på att ta över stafettpinnen och skapa egna galor med tunga artistframträdanden. Möjlighet att marknadsföra sitt varumärke bakom en prisutdelning, som det handlar om först och främst i dessa sammanhang.

Två saker är lite intressanta med Spotifys satsning: den ena är att Spotify, likt MTV, kör en lokal variant i Latinamerika. Säger en hel del om var Spotify förmodligen både är starka och framförallt vill växa betydligt mer (säg hej till Despacito-trenden). Det är just nu också den enda galan som finns i korten, så ingen europeisk eller amerikansk alltså. Än. Flyger galan lär det väl bli ändring på den saken.

Det andra är att galan kommer att sändas på… tv. Via AT&T-ägda latino-kanalen TNT. Även här säger det säkert en del om tv:ns roll fortfarande i Latinamerika, men jag kan inte låta bli att känna att det är lite som Netflixs eller Amazons Oscars-besatthet. Man vill ha en gala som sänds på tv. Det är fortfarande det som är “på riktigt”. Kort sagt mer en egoanledning än ett objektivt affärsmässigt beslut. Med det sagt så lär det också dyka upp strömningsalternativ – men frågan är om hela galan kommer sändas live även här eller om det blir eftersändning eller bakom kulisserna-material som förpassas till onlinekanalerna.

Spotify is hosting its own awards show

Spotify said the awards would be determined strictly by user-generated data, regardless of genre. “Your plays, patterns, and habits will help determine the award categories, finalists, and winners,” it said. “You can get excited for an awards ceremony that actually speaks to what the people are streaming.”

Airbnb söker en chef för sin videosatsning

När jag häromdagen skrev om att Airbnb har skrivit på som sponsorer för de kommande fem olympiska spelen så spekulerade jag i om det också skulle betyda att de skulle satsa mer på den videosatsning de har smugit igång. Nu får jag svaret. Bolaget uppges söka efter en chef för just den här området. En chef över strömmat innehåll om man så vill.

Likt snart sagt de flesta bolag som dragit igång större videoinnehållsinitiativ utan att vara rena innehållsföretag så är Airbnbs syfte förstås inte att få folk att titta på materialet i sig. Det handlar om att driva trafik till andra delar av verksamheten. Alltså bostadsuthyrandet.

Blir intressant att se vilket slags innehåll som Airbnb väljer att satsa på. Vilka vinklar.

Airbnb Searching for TV Exec to Run Video Effort

Airbnb is looking to hire an experienced entertainment executive to oversee its video programming efforts as it seeks to diversify into making TV shows, according to two people familiar with the situation. The talent search signals that the travel company is committed to expanding into …

Googles speltjänst Stadia slukar 10 GB datatrafik – i timmen

Whoopsie daisy. Att strömningstjänster kräver rätt mycket data när de används är inget nytt. Googles speltjänst Stadia (som lanseras idag) är förstås inget undantag. Överhuvudtaget. Stadia ska suga 10 gig. I timmen.

Sååååå… ni vet. Det kanske finns en anledning till att Stadia i praktiken bara är för stationära enheter.

Okej, tydligen drar Netflix 7 gig i timmen om man maxar kvaliteten, men ändå. Herrejösses. Särskilt som datatrafik är en av få saker som blir dyrare för varje år som går. Man får allt mindre för pengarna eftersom internet blir allt tyngre. Och allt mer bor i molnet.

Det känns med andra ord som att det finns rätt goda möjligheter för techjättarna är bundla ihop även internetuppkoppling i sin ekosystemsprenumerationer. Inte minst med tanke på hur förhållandevis lite som har hänt kring hur just den typen av produkt fungerar och köps.

Ett område som definitivt skulle behöva disruptas.

Google Stadia Data Use: New Service Uses 10 Gigabytes an Hour | Digital Trends

Google Stadia lets you play Destiny 2 on your smartphone, but that doesn’t mean you’ll be walking around town with Cayde-6 in your pocket (and not just because the character’s dead). Stadia’s high data usage of 10.2 gigabytes every hour is the enemy of data plans everywhere.

 

IoT – internet of things

Googles Loon-ballonger börjar leverera internettillgång till Amazonas

Google fortsätter sin satsning som ballonginternetleverantör (okej, det är moderbolaget Alphabets Other bets-del som egentligen ligger bakom, men hej). Loon-ballonger ska nu placeras högt ovanför Amazonas regnskogar för att leverera internet till delar av Sydamerika där precis det saknas.

Likt motsvarande satsningar från Tesla, Facebook, Microsoft och för den delen även Google (fast inte ballongbaserat) så handlar techjättarnas internetoperatörsinitiativ om att fånga kunder och driva trafik till sina egna affärer. Om folk inte är online kan man inte titta på annonser, typ.Men det är oavsett det ett välkommet initiativ att tillhanda delar av världen med internet där det annars inte skulle vara ekonomiskt gångbart. Åtminstone inte med de kostnader det skulle innebära för lokala aktörer.

Facebook har stött på patrull med sin satsning i Indien – av nätneutralitetsskäl. Att internetoperatörer inte heller där får ge vissa tjänster på internet gräddfiler (*host* Telia *host*). Men sen finns också den andra sidan av myntet: där internettillgång allt mer börjar klassas som en mänsklig rättighet. För att kunna utföra vardagssysslor, men också för att kunna delta i demokratiska samtal eller inhämta information.

Internetuppkoppling är något som i praktiken alltid har legat i händerna på kommersiella krafter som därmed har kunna sätta marknadsmässiga priser. Inga konstigheter när internet var något kul man kunde göra på fritiden. Men så ser det förstås inte ut idag – internet är en så central av våra liv. Även i delar av världen som vi tänker på som “ouppkopplade”. Då blir frågan kring vad en prislapp på en mänsklig rättighet ska vara?

Det blir dessutom en diskussion där nätneutralitet kan hamna på kollisionskurs med behov. Om techjättarna är beredda att subventionera skiten ur internetabonnemang och erbjuda dem (pengamässigt) helt gratis i utbyte mot att man kan marknadsföra sina tjänster – kanske till och med med villkoret att de egna tjänsterna ska kunna tilldelas extra kräm – hur ställer vi oss till det på sikt?

Loon will bring balloon-powered internet to the Amazon rainforest

Working together with local infrastructure operator Internet Para Todos Perú (IpT), Loon will use its high-altitude balloons to provide internet access to parts of the Loreto Region of the Peruvian Amazon, where around 200,000 people live.

Tesla lanserar Cybertruck

Så har Tesla till sist presenterat sin senaste bilmodell och sin första truckvariant. En modell som på konceptstadiet har sett sjukt snygg ut. Och som när den nu släppts ser…. helt annorlunda ut.

Eller så här: satan i gatan vad den är ful.

Watch Tesla’s ‘Cybertruck’ unveiling at 11 PM ET

Tesla CEO Elon Musk has put the F-150 squarely in his company’s sights, and tonight we’ll find out how close it can get with a new “Cybertruck.” In a tweet earlier today the exec referenced his 2012 goal of “a Tesla supertruck with crazy torque, dynamic air suspension and corners like its on rails.”

Teslas Cybertruck bokades 146 000 gånger första dygnet

Teslas emotsedda pickup Cybertruck som presenterades förra veckan är förstås objektivt jätteful. Det verkar inte ha hindrat människor från att öppna plånboken. De första 24 timmarna tog Tesla emot 146 000 beställningar på bilen.

Återstår att se hur många av dessa som slutar i skarpa beställningar när bilen kan köpas (som det ser ut i slutet av 2021), men det verkar oavsett finnas rätt många Mad Max-cosplayare där ute.

Tesla Cybertruck reservations hit 146,000

Tesla has received 146,000 reservations to order the Tesla Cybertruck, pulling in some $14.6 million in deposits just two days after the company’s CEO Elon Musk unveiled the futuristic and angled vehicle. Reservations require a $100 refundable deposit. How many of those deposits will convert …

 

AI – artificiell intelligens/digitala assistenter

Microsoft skrotar Cortana som fristående röstassistent

Röstassistentutslagningen kan ha börjat. Ja, eller konsolideringen åtminstone. Från och med februari nästa år så kommer Cortana-appen för iOS och Android stängas ner i ett antal länder. Vi kan misstänka att fler följer. Cortana kommer dock fortsätta finnas och fungera inuti Microsofts egna Office-verktyg, så det handlar alltså om att kasta in handduken för Cortana som en fristående assistent.

Anledningen är förstås inte särskilt konstig: av de fyra stora assistenterna här i väst så är det bara Cortana som saknar en egen hårdvaruplattform. Cortana har alltid ett lager mellan sig och användaren, vilket gör att funktionaliteten blir yxig. I bästa fall.

Gällande de andra tre så har de sina egna utmaningar (utöver kvaliteten på själva assistenterna): Siri är stark på mobilsidan och Alexa dominerar våra hem. Googles Assistant är den som har kommit längst med att både finnas mobilt och i hemmasmartprylar – men där är utmaningen att Google i praktiken inte har någon egen mobilhårdvaruplattform utan dras med ett allt mer splittrat Android och enligt senaste Sensor Tower-rapporten så rasade Googles försäljning av smarthögtalare förra kvartalet.

Frågan är alltså om vi kommer få en värld där vi får en assistent som fixar allt – eller om det blir så att de olika assistenterna kommer att nischa in sig. Och att de, så att säga, kommer att börja prata med varandra och därigenom dra nytta av styrkorna som de sitter på var och en.

Cortana app will stop working on phones in some countries (updated)

It’s not certain if the shutdown will affect the US or other countries. We’ve asked Microsoft for more details. The company isn’t shy about its reasoning. It’s moving Cortana into Outlook and other Microsoft 365 productivity apps, and shying away from its original attempt to position the AI helper as a direct rival to other stand-alone voice assistants.

Google lanserar Play the news – kurerade nyheter via Assistant

Den senaste röstfunktionen från Google är Play the news. En personaliserad ljudnyhetsuppläsning levererad av Assistant baserad på lyssnarens intressen och allt det Google vet om oss. Lite som en Rapport-sändning: först några korta sammanfattningar följt av fördjupningar. Släpps på engelska i USA nu, rullas ut globalt under nästa år och fungerar överallt där Assistant finns.

Så långt är det egentligen inga jättenyheter. Ännu ett försök att få snurr på ljudinternetet i allmänhet och Googles rösthårdvaruprylar i synnerhet.

Men grävande i tjänsten visar på några intressanta saker. Som att Google licensierar nyheterna från publicisterna. Och betalar publicisterna för jobbet att paketera innehållet för det här formatet. Ja, eller ”paketera om” vad det verkar. Inget exklusivt innehåll, alltså.

Google gör med andra ord som de flesta techjättar just nu: betalar innehållsskapare för att ta fram innehåll till tjänster. Dessutom kan de längre inslagen avslutas med ”en annonsenhet”, så att publicister med andra ord kan få in någon form av reklam, eller åtminstone en call to action. 

Men framförallt gör Google här ganska exakt det de inte vill göra i sitt vanliga sökresultat: betala för nyhetsinnehåll. Det visar alltså att Googles vapenskramlande mot europeiska medier mer handlar om just skrammel. Sökjätten är fortfarande beroende av publicisterna för innehåll – och börjar känna av att allt fler står redo erbjuda sina tjänster för nyheter om Google fortsätter med sin stenväggshållning. 

https://digiday.com/media/googles-new-audio-news-briefing-product-paying-publishers-access-content/

 

Bekvämlighetsekonomin

SAE International har landat i att elscootrar inte är elscootrar

Ah. Skönt. Äntligen. SAE International, som arbetar med standarder för fordonsindustrin, har nu klassificerat ”motorutrustade mikromobilitetsfordon”. Framförallt kan nu alla som irriterar sig på elscootrar i Stockholm och andra städer sluta irritera sig på elscootrar och börja irritera sig på ”motorutrustade ståscootrar”. Eller PSS som de populärt kallas.

Skönt att det är utrett.

Namnstandarder inom mikromobilitet enligt SAE International

 

Mobilt

Google lägger till stöd för dynamiska mejl via AMP i iOS- och Android-apparna

En av Googles mest spännande mobilwebblösningar kommer nu till iOS- och Android-apparna: möjlighet till AMP-innehåll i mejl.

AMP är Googles snabbladdande mobilformat som får till och med de mest snabbladdande mobilwebbsidor att kännas lite sega. Kommer förstås med ett pris: formatet är mer styrt än om man bygger sin html-webb helt själv. Men det är mer ett problem för sajtägare än användare. Det är nämligen oftast tunga script som får stryka på foten.

Nu gör app-Gmails AMP-stöd att mejlklienten får stöd för dynamiskt webbinnehåll. Med andra ord kan du göra saker direkt i mejlet utan att behöva klicka dig från mejlklienten till en sajt. Det skulle kunna innebära att kunder som ska fylla i ett anmälningsformulär kan göra det direkt i Gmail. Eller för den delen: det blir möjligt för företag att skicka ut hela produktkataloger i sina nyhetsbrev. Inte minst som innehållet så att säga kan uppdateras efter det att mejlet har skickats.

Dessutom blir det här väldigt tydligt också en del av Googles övergripande satsning att hålla kvar användarna. På samma sätt som en av Googles just nu mest primära ambitioner är att folk inte ska trycka sig bort från sökresultatet så ser man samma sak för Gmail. Oavsett om du är på webben eller i appen så ska du kunna göra typ allt direkt i Gmail, utan att behöva gå till avsändarföretagets sajt.

Och precis som på webben kommer vi kunder tycka att det är toppen. Bekvämt, snabbt och smidigt. Sajtägare kommer säkerligen tycka att det är lite mindre toppen. Watch me not care, säger Google.

Gmail’s apps now support dynamic content thanks to AMP

Google has updated its Gmail apps on iOS and Android with support for AMP, allowing users to interact with compatible emails as though they are dynamic webpages without needing to open an external browser. The feature’s mobile rollout began yesterday, and follows its introduction on the web back in July.

Apple anordnar prisceremoni för att högtidlighålla årets bästa appar

Efter iPhone-presentationen i september ryktades det att Apple skulle ha ett evenemang till i oktober. Det blev aldrig av. Nu kommer istället ett nytt, milt sagt oväntat. Apple kommer ha ha ett event för att uppmärksamma 2019 års bästa appar. En prisgala, typ.

Det här kan vara ett av de mesta icke-events som Apple någonsin har arrangerat. De har uppmärksammat appar tidigare, men aldrig i samband med en presstillställning. Men evenemanget blir ändå en passande avslutning på Apples stora omställningsår.

Apple 2019: smyger ut hårdvara utan någon uppmärksamhet alls och arrangerar stora events för allt som har med tjänsterna att göra.

Apple is hosting a surprise December 2nd event “honoring” apps and games

Apple will be hosting a special event on December 2nd that will honor the company’s “favorite apps and games of 2019.” The event comes as a surprise; Apple has handed out awards for its apps of the year in the past but not with a press event.

Premiäranvändning av Logga in med Apple

Så har jag för första gången använt den här funktionen. Skapa ett användarkonto med mitt iCloud-konto på samma sätt som jag sedan tidigare har kunnat göra via Facebook och Google.

Och det gick hur smidigt som helst. Andra gången. Efter att ha fått felmeddelande första gången. Så there’s that.

Nu handlar det om TikTok, så det är förstås inte särskilt oväntat att de väljer att låta inloggningsmöjligheterna för de mer direkt konkurrerande tjänsterna mindre framträdande. Apple har ju dessutom byggt in growthhackande för sin egen lösning. För att få erbjuda kontoskapande via tredjepartstjänster i en Appstore-app så måste Apple vara ett av alternativen (Hm? säger konkurrensmyndigheterna i USA och EU.)

Det som egentligen är mest oväntat är att det har tagit Apple så lång tid att ta det här steget. Men att de nu har gjort det säger också rätt mycket om Apples syn på det egna ekosystemet. Eller rättare sagt på dess del i andra ekosystem.

2019 är året då Apple i mångt och mycket på riktigt har tagit det mentala steget från hårdvaruföretag till tjänsteföretag. Det gör också att man medmedvetet har arbetat med att få ut sina tjänster utanför det egna ekosystemet. Ja, det egna hårdvaruekosystemet, åtminstone.

För det Apple är i full gång med är att, om man så vill, ta fram ett nytt ekosystem. Ett där tjänsterna är basen snarare än att det är hårdvaran som är basen med tjänsterna som mervärden ovanpå. Fine, välj vilken hårdvara du vill, men du ska jäklar i mig välja våra tjänster.

Självklart finns även hårdvaran med i ekvationen. Som del av tjänsteekosystemet. För vad är väl egentligen hårdvara om inte bara ytterligare en tjänst? Definitivt 2019.

Logga in med Apple i TikTok-appen

 

Ekonomi och finans

PayPal köper rabatthittarföretaget Honey

Hur står man sig i digitalplånbokskonkurrensen när jättar som Apple och Google satsar allt hårdare? Man tar ett steg åt sidan för att kunna gå framåt, förstås. PayPal köper nu “erbjudandehittaren” Honey.

Honey har dels ett webbläsartillägg och dels en app som just ska kunna användas för att hitta ebjudanden. Saker som att kunna spåra priser, få notiser och dessutom på bonuspoäng via Honeys “medlemsklubb” Honey Gold.

Tanken är att Honey-funktionaliteten kommer att byggas in i PayPal och Venmo. Med andra ord: att du kan få erbjudanden när du håller på att betala.

Det här är helt i linje med den utveckling vi har sett de senaste typ två åren: betalappar blir allt mer nav i våra digitala liv. Att något som egentligen är rätt trist blir något vi tycker är, tja… kul. Okej, kanske inte kulkul, men enkelhet och smidighet som kryddas med personlighet. Att Swish uppfattas som ett av Sveriges starkaste varumärken hade nästan känts lite otänktbart bara för några år sedan.

Vi ser än mer av den här utvecklingen kopplad till kinesiska Alipay och WeChat Pay: betalappar får allt mer funktionalitet. Inte minst shopping. Alltså precis som i Honey-fallet.

PayPals tanke lär vara att Honey kan bidra på två sätt. Dels att man kan välja PayPal överhuvudtaget genom att erbjuda någon form av lojalitetsprogram (typ cashback), men dels också att det i sig kan få användare att öppna PayPals tjänster oftare. Att man alltså besöker dessa inte bara när man ska betala, utan också för att… slösurfa. Kort sagt samma sak som inte minst Google jobbar hårt med just nu.

Att öka intäkterna inom internets enskilt viktigaste valuta. Tid, y’all.

PayPal to acquire shopping and rewards platform Honey for $4B

PayPal announced today it has agreed to acquire Honey Science Corporation, the makers of a deal-finding browser add-on and mobile application, for $4 billion, mostly cash. The acquisition, which is PayPal’s largest to date, will give the payments giant a foothold earlier in the customer&#8217…

Line och Yahoo Japan går ihop

En rätt stor affär har bekräftats: Line och Yahoo Japan går ihop. Ägarföretagen kommer att äga 50 % var av det sammanslagna företaget.

Kort sagt handlar det om att konkurrensen från resten av världen (läs: USA och Kina) på allvar börjar kännas av i Japan. Yahoo Japan, en kvarleva från gamla Yahoo, är en av landets största sökmotorer och Line är landets största sociala plattform. Det sistnämnda företaget har, som så många techföretag, också annan verksamhet som egen taxiverksamhet, egen musiktjänst och egen betalplattform (Line Pay).

Det kanske mest intressanta i affären är att ägaren till Yahoo Japan är Softbank (som senaste tiden mest är känd för sina ifrågasatta jätteinvesteringar i WeWork och Uber). Softbank får i och med detta alltså en femtioprocentig ägarandel i Line. Det är, vad jag vet, ett helt nytt steg för Softbank: det är första gången som Softbank investerar i ett företag där socialt nätverkande är kärnverksamheten. Åtminstone något socialt medium som vi känner dem idag.

Om det stämmer så blir det intressant att se om det här kan tyda på en ny åtminstone delvis ny riktning för Softbank.

Ja, och eftersom Softbank redan är delägare i såväl Uber, Ola (inte jag dårå…) och Didi Chuxing – alltså tre taxibolag – så blir det här ännu ett exempel på hur de konkurrerar med sig själva. Men det är lite norm bland techbolag idag. Även investeringsmässigt.

Yahoo Japan and Line Corp. confirm merger agreement

SoftBank Corp. announced today that it has reached an agreement to merge with Z Holdings (the SoftBank subsidiary formerly known as Yahoo Japan) and Line Corp., in a move they hope will better position them against competitors. The merger, which was first reported by Nikkei last week, is expected t…

Airbnb blir OS-sponsor kommande nio åren

Hejsan hojsan. Den var lite oväntat. Vad gör man om man förlorar en massa pengar? Man plöjer ner ännu mer pengar. Nu är det klart att en ny stor OS-sponsor blir… Airbnb.

Det handlar om ett nioårsavtal som därmed sträcker sig över de närmaste fem evenemangen. Enligt Financial Times ska avtalet vara värt nästan 5 miljarder kronor, vilket är… en del.

Logiken och timingen är däremot inte särskilt oväntad. Med en börsnotering (sannolikt) runt hörnet är det bra att visa på självförtroende och Olympiska spel är förstås likamed behov av en massa turistboenden.

Att se hur det kommer att gå här, även om det mest intressanta inte egentligen är hur det går för själva uthyrningen. Det som verkligen kommer bli intressant att se är hur Airbnb kommer att resonera och agera i alla andra delar av sitt ekosystem. Förstås att än mer lyfta fram fördelen med OS-boende via Airbnb genom att också sälja lokal guidning och kännedom som mervärdestjänst. Men också hur planerna kan se ut kring exempelvis Airbnbs samarbete med Pinterest. Och inte minst hur Airbnbs rätt nya satsning på eget videoinnehåll kan passa in här.

Bakom-kulisserna-klipp från OS via Airbnbs OS-kanal? Konstigare saker har hänt.

Airbnb ny OS-sponsor – går in med 5 miljarder inför börsnoteringen

Uthyrningstjänsten Airbnb kommer att sponsra de olympiska spelen med 500 miljoner dollar, motsvarande drygt 4,8 miljarder kronor. Avtalet löper över de fem kommande olympiska spelen, skriver Financial Times.

 

Övrigt

Apple verkar vara på gång att satsa på Windows-appar igen

Det här jag har skrivit om att tjänsteföretaget Apple för fullt håller på att göra sina tjänster mer tillgängliga utanför sitt eget hårdvaruekosystem? Well…

Nu jagar Apple ingenjörer som ska bygga “nästa generations appar” för… Windows.

Med tanke på att Windows i sig håller på att försvinna allt mer kan det här kännas som en märklig strategi 2019. Så det handlar nog mer om att kunna få in sina tjänster i saker som Xboxen. Vilket i sig är ett intressant drag. I det kortare perspektivet säkert också PC-burkar, för främst Music, TV+ och Arcade.

Med tanke på hur halvhjärtat Apple har satsat på Windows tidigare så är det ett oväntat steg.

Apple preparing to build the ‘next generation of media apps for Windows’

Apple is looking for Windows developers to create new media apps for PCs. It looks like these apps will be Universal Windows Platform ones, meaning apps like Apple Music, Apple TV Plus, and even Podcasts could appear on Windows 10 PCs and Xbox One consoles.

Mobillådan – årets julklapp 2019

Årets julklapp 2019 enligt HUI Research är alltså mobillådan. Det gav upphov till en massa kreativa varianter från olika företag. Som Ciircle K.

Circle K-reklam som driver med mobillådan

 

Och när du ändå är här

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Tryck här för att se hur du gör

Ola Andersson
Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.
Ola Andersson on LinkedinOla Andersson on RssOla Andersson on Twitter

Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Kommentera

avatar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

  Subscribe  
Meddela mig om