Digitala spaningar vecka 47 2019

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i sammanställningen

 

Nyhetsbrev och videosammanfattning

Förra veckan blev jag med nyhetsbrev (prenumerera här!) och testade för första gången att göra en videosammanfattning av veckan spaningar:

  • Singles’ Day 2019 – är vi i väst fortfarande värre shoppare än kineserna?
  • Facebook Pay – håller techjättarna på att skapa affiliateprogram inom bankvärlden?
  • Facebook Popular Photos – ännu ett steg närmare att skrota Instagram och WhatsApp?

Ola Andersson videosammanfattning vecka 46

Olas digitala spaningar vecka 46 2019. * Singles’ Day 2019 – är vi i väst fortfarande värre shoppare än kineserna? * Facebook Pay – håller techjättarna på att skapa affiliateprogram inom bankvärlden? * Facebook Popular Photos – ännu ett steg närmare att skrota Instagram och WhatsApp?

 

Ur arkivet

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook släpper memeappen Whale

Facebook sprutar ur sig testappar just nu. Efter att företagets labbavdelning NPE (New Product Experimentation) förra veckan släppte sina första alster i och med studentchattappen Bump och live-DJ-appen Aux är det nu dags för ännu en: Whale. En meme-skaparapp.

Med andra ord skulle NPE snudd på kunna döpas om till New Teenage Experimentation, för det är trots allt i praktiken den målgruppen som är i fokus för samtliga tre testappar. Åtminstone de unga användarna, Facebooks största problemåldersspann. Ja, eller problemet är bristen på intresse för Facebook i den ålderskategorin.

Av de tre känns det spontant som att Whale har störst potential, eftersom den inte är tänkt att vara en fristående tjänst, så att säga. Det är ett verktyg för att skapa memes som sedan (utgår jag ifrån) kan delas i valfri tjänst. Som, tja, Snapchat.

Än så länge bara för iPhone-ägare i Kanada (och kommer kanske aldrig längre, det är ju lite hela poängen med testappar).

Facebook Secretly Launches A Meme-Making App On App Store

Despite social media platforms overflowing with memes, there appears to a scarcity of professional-looking meme-making apps for Android and iOS. However, that might change since Facebook itself has dived into the meme-making world. This week, the social tech giant released a meme creator application known as “Whale.”

Facebook släpper vitlistefunktion för annonsörer

Ny säkerhetsfunktioner från Facebook för annonsörer. Mer specifikt handlar det om att säkerställa annonsörers oro att annonser ska hamna på fel ställen. I samband med innehåll man absolut inte vill att varumärket ska förknippas med. Den främsta funktionen här är en omvänd funktion jämfört med vad som finns idag: en vitlista. Alltså möljighet att lägga till säkra publicister snarare än att peka ut alla man INTE vill synas tillsammans med. Gäller både annonser inuti Facebooks egna appar och annonsnätverket.

Facebook will now let brands choose exactly where their ads will show

Facebook made a move to calm advertiser fears as the company continues to deal with the fallout from its political ad policies. On Wednesday, Facebook an array of new test features specifically aimed at protecting brands on the social network. These tools were created to help companies wield more control over where their ads run.

Facebook gör det möjligt att dela stories till Facebook dating

Ett rätt väntat tillägg: nu börjar det gå att dela stories från Facebook och Instagram till Facebook Dating. Ett sätt att visa en mindre polerad sida av sig själv, typ. Ja, eller en annan sida. Eller nåt.

Facebook Dating now integrates with Instagram and Facebook Stories

Facebook Dating, an opt-in feature of the main Facebook app, will begin to tap into the content users are already creating across both Facebook and Instagram to enhance its service. Today, Facebook Dating users will be able to add their Facebook or Instagram Stories to Facebook Dating in order to s…

Facebook kan begränsa möjligheterna att rikta politiska annonser

Och efter att övriga stora digitala annonsplattformar i väst har begränsat eller helt stoppat politisk annonsering så verkar det som att även Facebook nu kommer ändra sin hållning. Åtminstone enligt uppgifter från Wall Street Journal.

Mer specifikt verkar det som att de minsta möjliga riktningsmålgrupperna kommer höjas från 100 till “några tusen”. Kort sagt sämre möjligheter att hyperdetaljrikta budskap. Att se om det blir så här. Men oavsett så verkar det som att Facebook kan vara på gång att inför någon slags strypning kring politisk annonsering och målgruppsriktande nästa år. Utöver andra skärpningar som företaget har gjort kring krav på de annonsörer som överhuvudtaget vill syssla med politiska annonser.

Facebook considers political ad limits after Twitter and Google take action

Facebook has encountered serious backlash for the way it’s chosen to go about dealing with political ads – in some cases allowing ones that purposefully told blatant lies. Zuckerberg has fallen back on the ‘free speech’ argument, implying it’s not the company’s role to dictate which ads run on the platform.

Bytedance

Bytedance kan lansera en egen musikströmningstjänst

När jag i förra veckan skrev om TikTok har nått 1,5 miljarder nedladdningar så skrev jag också att Bytedance har sprutat ur sig tjänster och funktioner i år. Här kommer kanske en till: uppgifter om att Bytedance kan lansera en musikströmningstjänst före årets slut.

Dessutom med en twist à la Facebook: ryktas dessutom att den kompletteras med ett arkiv sökbara videoklipp (förstås) som man kan synka till musik. Gifar på steroider, typ. Kort sagt så kan Bytedance utöver avgiften för tjänsten också försöka dra nytta av den genom att ta fram funktioner som får tiktokare att använda musikrättigheterna mer aktivt, likt det Facebook har gjort. (Ja, förutom att de videos som tiktokare också gör.) Bytedance och Facebook tänker alltså kreativt hur man kan förvandla en utgift till en intäkt.

Nu är det som sagt obekräftade uppgifter, men låter helt rimligt. Till och med väldigt troligt.

TikTok’s owner may be readying a streaming music service

ByteDance is said to still be in talks with Sony, Universal and Warner to license their music catalogs for the service. However, it might arrive sooner than you think. It’s believed to be launching as early as December in countries like Brazil, India and Indonesia.

Bytedance är större än både Baidu och Tencent på annonsering i Kina

Det här är stort. Under årets sex första månader gick TikTok-ägaren Bytedance om såväl sökjätten Baidu och WeChat-ägaren Tencent i annonsmarknadsandelar i Kina..

Bytedances andel var 23 %, att jämföra med Baidus 17,8 % och Tencents 14 %. Bara Alibaba var värre med 33 %. Men med tanke på att Bytedances annonsomsättning under perioden ökade med 113 % på årsbasis så kan vi tänka att det avståndet kommer fortsätta krympa.

Det är lite som att Snapchat skulle gå om Facebook och börja nosa på Googles försprång.

Tittar man på hur mycket de företagen omsatte sammantaget under årets sex första månader hamnar vi runt 26 miljarder dollar. Google omsatte bara Q2 på egen hand 32,6 miljarder dollar. Visst, nu har Google (nästan) hela världen som spelplan, men det visar oavsett att annonsering inte alls är lika dominerande i Kina som här. Tittar man på exempelvis Tencent så är det egentligen senaste åren som annonseringen har börjat ta fart – de främsta intäkterna kommer från betalande användare för olika slags tjänster. Finns tillväxtpotential kvar, alltså.

Att Alibaba är den stora annonsspelaren visar på att det omvända kan gälla för Amazon: kort sagt stor potential att växa sin annonsverksamhet som (främst) del av sin e-handelsbplattform.

TikTok’s owner ByteDance just beat Tencent and Baidu in digital ad revenue

ByteDance has overtaken Baidu to become the second-largest digital ad player in China, taking 23% of all digital media spend in the first half of the year, equivalent to 50 billion yuan ($7 billion).

TikTok testar att sälja konsert- och biobiljetter

Som sagt: hej vad det går fort TikTok just nu. Senaste testet som just nu rullar i Thailand: TikTok Tickets. Vad det låter som: det kommer att gå att köpa biljetter till runt 500 filmer och konserter via appen. Ännu en funktion i det ekosystem som Bytedance just nu bygger i 180.

Och det intressanta är just att testet sker i TikTok och alltså inte i den kinesiska versionen Douyin. Kan säkerligen ha att göra med att det är svårt att få till ett ordentligt test i WeChat-dominerade Kina, men med tanke på hur stor Douyin är så handlar det sannolikt om att man redan vet att den här typen av upplägg funkar i Kina. Men i resten av världen?

Bytedance är ju trots allt något så ovanligt som ett kinesiskt företag som har fått ett rejält genombrott utanför Kina (främst, eller egentligen bara, tack vare just TikTok). Det tillhör inte vanligheterna, framförallt inte när det handlar om tjänster.

Och den här funktionen, på musiksidan åtminstone, handlar nog mindre om att sälja biljetter och mer om att bygga, tja, MySpace. Alltså även det Instagram allt mer satsar på: att få artister att välja plattformen för att marknadsföra sin musik och hänga med sina fans.

TikTok Expands Into Live Event Ticketing ⁠- Introducing ‘TikTok Tickets’

TikTok Tickets offers deals and discounts on tickets to concerts, movies, and other events. The company has struck a strategic partnership with several entertainment brands in the Thai market. The video streaming app has become the most popular app in the world, reaching 1.5 billion downloads.

TikTok nådde 1 miljard användare snabbare än något annat socialt medium

Visst går det inte att jämföra 2004 och 2016, då det går mycket snabbare för saker att få snurr nu. Men en sån här graf gör det ändå så tydligt vilket galet fenomen TikTok är. Hur snabbt den har nått en miljard månadsanvändare jämfört med andra sociala medier. En app som Sensor Tower i förra veckan dessutom bedömde totalt har laddats ned 1,5 miljarder gånger sedan starten.

Och även om Facebook har en längre tillväxtkurva så blir det även här tydligt hur mycket större än alla andra plattformen fortfarande är.

Dessutom blir WhatsApps Kina-problem också tydligt här. En app som till skillnad från TikTok inte alls har fått samma genomslag utanför landet.

Diagram som visar att TikTok nådde 1 miljard användare mycket snabbare än övriga sociala medier

Snapchat

Snapchat kommer att faktachecka innehållet i politiska annonser

Håhåjaja. Nu har vi alltså fem olika förhållningssätt till politisk annonsering från några av de största och viktigaste annonseringsplattformarna i och med att Snapchat meddelat att man kommer faktachecka politiska annonser.

Facebook å sin sida har sagt att man inte kommer faktachecka annonser alls (med hänvisning till yttrandefrihet), Twitter kommer stoppa all politisk annonsering utom den som uppmanar folk att överhuvudtaget gå och rösta och TikTok kastar helt in handduken vad gäller politiska annonser och kommer inte tillåta något alls. Ja, sen har vi Google som “funderar” på hur de ska göra.

Och visst. Plattformarna får göra som de vill med vilka annonser de tillåter, så länge som annonserna i sig inte bryter mot några lagar. Men det är oavsett en väldit intressant fråga och dessutom en som går in på det Zuckerberg lutar sig mot när han förklarade Facebooks hållning: demokratins bärande fundament. De här plattformarna är trots allt dem där vi lägger merparten av vår tid. Och inhämtar väldigt mycket information om vad som händer i världen.

Det blir förstås inte heller enklare av att själva kärnan i politiska annonser är om inte att skarva sanningen så åtminstone vinkla den väldigt hårt. Det gör att faktacheckningsgränsen kan vara flytande.

Snapchat says, unlike Facebook, it will fact-check political ads

We now know Snapchat’s position in the great online political advertising fact-checking debate. Snapchat will indeed fact-check political ads in an effort to curb misinformation on the platform, the company’s CEO Evan Spiegel on Monday morning. According to the company, Snapchat has clear guidelines in place for political advertising, which cover politicians, elections, issues, and advocacy groups.

Tencent

Tencent släpper Echo – app för att hitta och följa liveströmningar

WeChat-ägaren Tencent har släppt ännu en app på det sociala området: Echo (det är så bra att typ alla techjättar kallar liknande produkter för samma sak mest jämt, även om det här handlar om en översättning…). En app som låter sina användare följa andra. Så långt inga konstigheter. Det som däremot skiljer Echo från de flesta andra är att det handlar om att följa ljudströmningar. Live-ljudströmningar, mer specifikt.

Upplägget känns också igen från många andra ställen. Tre huvudavdelningar: Följer, Populära och I närheten. Kort sagt ska det bara vara att dra igång appen för att hitta sändningar som just nu pågår under någon av dessa rubriker. (Eller “radio” som man sa förr.)

Funktionen i sig är inte ny, men här väljer man alltså att lyfta ut just liveljudströmningar i en helt egen app.

Tencent Launches New Audio Social App ‘Echo’ – Pandaily

Just recently, Tencent released a live voice social app called “Echo”. When opening the app, users can see the slogan “encounter the voices you like”. On its homepage there are three tabs – Follow, Popular and Nearby on the top left corner.

 

Sök/SEO

Google gör det möjligt att följa lokala guider i Google Maps

Ännu en ny funktion från Google i sökresultatet och ännu mer i Maps: följ en lokal guide och få uppdateringar om vilka matställen som är intressanta att besöka och i övrigt vad som finns att göra. Kommer testas i nio städer.

De lokala guiderna kommer att lyftas fram rejält i under “For you”-flödet – alltså det ställe där Google vill att vi ska hänga även när vi inte vet vad vi söker efter. Eller rättare sagt: ett annat sätt att söka information – utifrån ett kurerat innehåll. Och de lokala guiderna kommer alltså synas ordentligt i samband med rekommendationerna som visas. Där kan du sedan välja att följa dem. Och det är alltså i Google Maps där du sedan kan få upp rekommendationerna. Vad Google alltså gör är att lägga till stöd för att följa människor på samma sätt som det redan går att följa lokala näringsidkare.

Googles försök att få snurr på sociala medier har gått lite… sådär. Eller okej: jättedåligt. De har gång på gång försökt med lite eller mycket krystade funktioner. Men ska den som ger sig: Google har senaste året eller så varit på den bollen igen.

Men det finns en viktig skillnad med angreppssättet den här gången. Istället för att försöka skapa något socialt genom att kopiera Facebook så har man den här gången valt att ta avstamp i det företaget verkligen kan: sök. Ett område som de övriga sociala medierna dessutom är rätt svaga inom. Det gör att det Google nu gör blir same same men annorlunda. Att allt fler av Wazes sociala funktioner nu också börjar flytta in i Google Maps är därför rätt väntat.

Discover new places with help from top Local Guides

One of the things we shared at Connect Live this week was that we’ll soon be piloting a new feature in Google Maps that will help people discover new places with help from top Local Guides.

Google låter alla som vill skapastories i Google Earth

Ännu en social funktion från Google. Och ännu en som tar sitt avstamp i det företaget verkligen kan: sök. Nu kommer alla kunna göra sina egna stories (förstås heter de så): alltså egna guidade turer i Google Earth. Turer som sedan kan delas med andra. Det ska även gå att göra collabo-stories.

En anledning att välja Google Earth för att göra den här typen av tur istället för, tja, vad som helst annat (som… Google Maps?) ska vara att man kan göra turen mer visuell med Earths kartor. Komplett med att välja vinklar för att titta på en sevärdhet.

Google Earth lever sitt liv lite i skuggan av Googles övriga söktjänster. Maps inte minst, förstås. Det kommer då och då initiativ som handlar om lite mer vardagliga nyttoområden. Det här är ett sådant.

VIlket förstås får mig att tänka på vad det här skulle kunna innebära i förlängningen. Upptäckande, snarare än sökande – vilket är en rätt stor del av vad Google håller på att bygga upp över sina tjänster. Du ska inte behöva ha något mer eller mindre specifikt i åtanke för att använda någon av Googles tjänster. Välkommen att bra döda lite tid. Och i det här läget tänker jag att en variant på ett av de senaste Maps-initiativen också känns som ett givet tillägg: följ intressanta kartritare.

Anyone can now create maps and stories on Google Earth

Google Earth is making a significant change to its product, with the addition of content creation tools that allow anyone to create maps and stories for its platform. The feature is an expansion of the Voyager program, launched in 2017, which then introduced guided tours from top storytellers, scie…

Google skärper kraven för politisk annonsering

Så har Google tänkt klart kring hur de kommer förhålla sig kring politiska annonser. Resultatet: politiska annonser är okej och innehållet kommer inte faktacheckas (som verkar ha seglat upp som viktigaste frågan kring politisk annonsering).

Det blir däremot fortfarande begränsningar: annonsriktning kommer i stort bara att tillåtas mot rätt objektiva parametrar, som ålder, kön och postnummer. Det kommer alltså inte gå att rikta annonser baserat på mer subjektiv Google-taggad data som att man “lutar” åt ett visst politiskt håll. Rullas ut över hela världen nästa år.

Så med andra ord har Google, Facebook, Bytedance (TikTok), Snapchat och Twitter alla helt eller delvis olika spelregler för vad som kommer gälla för politisk annonsering. Kommer absolut inte bli förvirrande på en hela massa plan. Och ge upphov till ännu fler diskussioner kring synen på politisk annonsering.

Google Will Restrict Political Ads Worldwide Starting in 2020

Everything about digital political ads, from their truthfulness to even their design, has been a hot-button issue for the past few months. Facebook and Twitter have already weighed in with their stances, and now Google has also announced that it will restrict how political groups can target audiences starting early next year.

Google släpper nytt annonsformat för biluthyrningsföretag

Ännu ett givet format som låter oss göra det vi vill direkt hos Google utan att behöva gå vidare till någon annan sajt: funktion för att jämföra biluthyrningstjänster.

Det verkar dock bara handla om ett annonsformat. Inte funktion likt exempelvis Googles hotellsök, som bygger mer på organiskt innehåll (ja, även om man förstås numer alltid kan fundera på hur mycket av sökresultaten som numer inte är betalda).

Om det här skulle falla väl ut kan jag tänka mig att Google kommer göra en fullständig “riktig” funktion av den. Alltså en som faktiskt visar de bästa och mest relevanta träffarna oavsett om företaget bakom har köpt annonsutrymme. Sen är det förstås inte orimligt att Google tar ännu ett steg mot den värld som börjar tona upp sig på horisonten.

Vill du synas hos Google? Då finns det två sätt: antingen använder du Googles funktioner eller så betalar du för det. Ja, och vill du vara helt säker på att synas så använder du förstås betalversionerna av Googles funktioner.

Google Ads Tests Car Rental Ad Unit

The folks at SEMRush spotted a new Google Ad format for car rentals. This ad unit lets you compare prices from different car rental companies for a specific location through a pricing carousel. You enter the location, car type, and dates and Google will show you pricing options in the ad.

Google testar att förhandsvisa recept i sökresultatet

Och ännu ett försök från Google att hålla kvar oss i sökresultatet. Om du söker efter recept så kan du, som för några andra sökningar, få en förhandsvisning av innehållet på sidan där receptet ligger – utan att lämna Google. En overlay, alltså.

I dagsläget visas de första ingredienserna och Googles egen motivering till testet är att man vill göra det enkelt för den som söker att kolla om det är ett recept som matchar det man redan har hemma. För att göra det enklare för kunder att fatta ett medvetet beslut och, om man så vill, slippa slösa tid på ett onödigt klick. Tid, y’all.

Och det är förstås precis så. Likt alla vill Google göra det så bra som möjligt för sina kunder. Men även här handlar det förstås i förlängningen om att du inte längre ska behöva trycka dig bort från Google.

Smidigt för oss användare, bra för Google. För sajtägare? Well…

Google Tests Recipe Rich Result Preview; Making It Harder To Go To Publisher

Let’s add this to the list of things Google is doing or trying to test, in order to keep the searcher in the Google search results. Google is testing a new preview feature for the recipe results that overlay more details about the steps of a recipe without immediately taking you to the publishers site with the full recipe.

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon kan öppna större Amazon Go-butiker under 2020

Bara dagar efter att Amazon bekräftat att man kommer att öppna en första livsmedelsbutik under annat varumärke än Whole Foods kommer nu uppgifter om att företaget testar Amazon Go-tekniken i en supermart-stor butik. Kort sagt Amazons teknik för att handla utan att vare sig behöva blippa varor eller manuellt betala – bara att plocka ihop varorna man vill ha och gå ut. Pengarna dras automatisikt.

Amazon Go hade en lite skakig början. Det visade sig att tekniken hade problem med två saker. Många människor och att varor i butiken flyttar på sig. Vilket är två… halvvanliga fenomen i butiker. Det verkar ha gått bättre sedan dess, men att man redan nu skulle vara redo att ta klivet upp till betydligt större format är lite oväntat. I grund och botten handlar det förstås ”bara” om att tekniken ska klara av att skalas upp – men som artikeln konstaterar finns här problemet med varor som inte har fast pris. Som när man plockar ihop frukt och grönt i en påse och betalar efter vikt.

Men hej. Utmaningar att lösa. Kanske redan under första halvan av 2020 enligt uppgifter. Ja, eller att Amazon slår två flugor i en smäll och låter en eller flera av de nya livsmedelsbutikerna, som ska vara ”vanliga butiker” enligt Amazon, får agera skarpa Go-testbutiker.

Amazon reportedly plans bigger cashierless supermarkets for 2020

Amazon is reportedly planning a big expansion for its Amazon Go cashierless store format in 2020, and it wants to open both larger supermarkets and smaller pop-up stores. The stores would use the company’s camera-tracking technology to create a shopping experience without lines.

Amazon lanserar smarta hyllor som kan beställa påfyllning själva

Ha. Amazons Dash-knapp som skrotades i augusti återuppstår. Som… en smarthylla. En hylla som känner av när det är dags att beställa nytt kontorsmaterial – och beställer det själv.

Ja, om man vill alltså. Om man inte riktigt är redo att ge hyllan en in blanco-check till företagskontot så kan man även välja att istället låta hyllan säga till när det är dags att beställa och så får du själv göra den delen av jobbet.

Hyllan ska gå på vikt för att avgöra när det börjar ta slut. Antar att man får börja med att kalibrera hyllan på något sätt (och förmodlingen hålla sig till slags produkt per hylla). Lite oklart hur den för alla slags material väljer när det håller på att ta slut bara baserat på vikt men hej. Nån har säkert tänkt smart.

Det har ryktats om att Amazon skulle vara på gång att licensiera sin Amazon Go-teknik till andra. Alltså göra det möjligt för företag att starta sina egna obemannade butiker baserade på Amazon-teknik. Det här är på sätt och vis ett första steg.

Obemannade butiker as a service. Jättestort 2023.

Amazon’s smart shelves will re-order office supplies automatically

The device can be placed on a stock room shelf or break room countertop and will automatically track inventory for common business supplies, such as stationery, coffee or printer paper. Just keep the item you want to track on top of the shelf, and it will sense when a product is running low.

Tencent och Burberry öppnar gemensam konceptbutik

Sociala medier kliver allt mer ut i verkligheten. Ja, eller de har ju alltid varit där, eftersom det är människor vi pratar om. Men företagen bakom de sociala plattformarna. Här är ännu ett exempel: västlyxmärket Burberry och WeChat-ägaren Tencent kommer ha en butik ihop. En “social retail concept store” i Shenzhen.

Inte helt klart vad det här exakt kommer att betyda i praktiken, förklaringen som ges är farligt nära buzzordsbingo. Men det spelar mindre roll, grundplattan i samarbetet handlar om att knyta ihop online med offline – på riktigt.

Det talas om saker som att effektiva konverteringar mellan kanalerna. Ni vet de vanliga. Men potentialen här kan förstås vara långt mycket mer än att bara släppa ett miniprogram i WeChat. Som Facebooks samarbete med Macy’s, med en popupbutik innehållande produkter det pratas om mycket på Facebook. Och förstås också personalisering i en kanal baserat på vad man gör i den andra. I nära nog realtid.

Burberry and Tencent to open social retail concept store in Shenzhen – Inside Retail Asia

Burberry and Tencent have forged an exclusive partnership to develop social retail in China. “Social media is becoming such an important part of the luxury customer journey, particularly in the inspiration phase, and retail needs to keep pace with this,” said Burberry CEO Marco Gobbetti announcing the move.

 

Och när du ändå är här

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Tryck här för att se hur du gör

Ola Andersson
Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.
Ola Andersson on LinkedinOla Andersson on RssOla Andersson on Twitter

Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Kommentera

avatar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

  Subscribe  
Meddela mig om