Digitala spaningar vecka 6 2019 – del 3

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i sammanställningen
Del 1: EU:s föreslagna nya upphovsrättsdirektiv, Sociala medier
Del 2: Sök/SEO, Detaljhandel/e-handel, Strömmade medier, AI – artificiell intelligens/Digitala assistenter, IoT – internet of things, Mobilt, Övrigt

Ekonomi och finans

De högst värderade börsbolagen – massor och väldigt lite har hänt senaste året

Diagram över de sju högst värderade börsbolagen 4 februari 2019

Var ett tag sedan jag gjorde en sån här: en lista över världens sju högst värderade börsbolag. Nu när alla utom Tencent har rapporterat för den här gången tänkte jag att det var dags igen (Google rapporterade idag, men aktien backar i efterhandeln, så det lär inte förändra placeringarna).

Alltså: första listan efter ett galet svängigt 2018. Här finns vinnare och förlorare. Olika, beroende på hur man räknar.

Jämfört med för ett år sedan hade Microsoft idag toppplatsen vid stängning. Däremot var Apple stundtals om Microsoft mot slutet av handelsdagen. I linje med hur kvartalsrapporterna har tagits emot. Apple är det företag som börsmässigt haft bäst kvartalsrapportsperiod. Förstås därför att Apple tog smällen tidigt via en vinstvarning. Aktien har alltså mest jagat ikapp jätteraset som triggades då. Övriga företag topp fyra har backat sedan rapporterna. Amazon mest av de fyra.

Vinnaren jämfört med för ett år sedan är alltså Microsoft – om vi tittar plats i listan. Jämfört med för ett år sedan har Microsoft bättrat på börsvärdet med 104 miljarder dollar. Däremot är det Amazon som växt mest med sina 113 miljarder. Bland dem med positiv utveckling finns Google med +14,2 miljarder – men det ser ut att kunna raderas i morgon.

Övriga är alltså på förlorarsidan. Apple allra minst med minus sex miljarder dollar, vilket i sammanhanget är plus minus noll. Tencent ligger 21 miljarder back, Facebook minus 70 miljarder och Aliababa har, lite oväntat, haft det sämsta börsåret: minus 90 miljarder. Sett till antal platser är det Google som backat mest, från plats två till fyra.

Så tittar man på listorna så har egentligen inte alls mycket senaste året. Men egentligen massor hänt som inte syns här:

Apple har i reda pengar förstås backat med i runda slängar 400 miljarder dollar (!) i börsvärde under hösten jämfört med biljontoppnoteringen. Även Amazon har tappat runt 200 miljarder räknat från värderingstoppen.

Tencent och Facebook var länge de två företag som kollapsade mest börsvärdesmässigt under 2018. Men Facebook har så sakteliga stretat sig allt närmare tidigare nivåer och senaste höjdarkvartalsrapporten gav en rejäl skjuts förra veckan. Även Tencent har lite i skymundan spurtat mot slutet av förra året och början av detta. Mycket därför att regleringsbottenfrysningen av Kinas spelindustri har släppt. Jämfört med bottennivån mot slutet av 2018 har Tencent friserat siffrorna med över 100 miljoner dollar.

Googles kvartalsrapport Q4 2018: vinsten över förväntan, men inte tillräckligt

Google aktiekurs i samband med kvartalsrapporten Q4 2018

Dags för Google (ja, eller Alphabet om vi ska vara petiga) att bekänna färg. Kvartalsrapport Q4 2018: Vinsten per aktie över förväntan, men aktien är ändå ner ca 2,5 % i efterhandeln.

Vinsten landade på 12,77 dollar per aktie, eller totalt 8,2 miljarder dollar. 21 % bättre än 2017.

Omsättningen minus trafikanskaffningskostnader (TAC, mer längre ned) landade på 31,84 miljarder dollar, precis över förväntan

Omsättningen ökade med 22 % jämfört med för ett år sedan, till 39,28 miljarder dollar. Omsättningen specifikt för Google (den del av Alphabet som i praktiken drar in kulorna) ökade även den med 22 % till 27 miljarder dollar (inklusive TAC).

Annonseringen står fortfarande för majoriteten av all omsättning och vinst

Omsättningen fördelades enligt:

  • (Annonsering i) Googles egna kanaler: 27 miljarder dollar (+22 %)
  • Googles annonsnätverk: 5,6 miljarder dollar (+12 %)
  • ”Övrigt” (som hårdvara och Google Play): 6,5 miljarder (+31 % –  den här är extra intressant)
  • ”Other bets” (lekstugan): 154 miljoner (+18 %)

Vinsten fördelades på:

  • Google: 9,7 miljarder (+13 %)
  • Other bets: -1,3 miljarder (77 % SÄMRE än förra året, förlusterna ökar alltså här

Kort sagt: Google-delen står för hela vinsten och annonseringen står för 83 % av Googles omsättning. Däremot stod annonseringen för 84 % av omsättningen 2017. Marginell förändring – men ändå viktig för Google. Annonsberoendet minskar något.

Googles jobbigaste kostnadspost: TAC. Det är kostnaden som Google betalar andra för att driva trafik till (främst) sina egna kanaler. Den absolut största delen här lär gå till Apple, för att Google ska får vara förvald sökmotor i iOS. Det här är en kostnad som är svår att påverka med dagens affärsmodell och äter av vinsten, förstås.

För kvartalet landade TAC på 7,4 miljarder dollar, 15 % mer än 2017 (6,5 miljarder). Däremot är TAC i relation till den totala omsättningen något lägre: 23 % jämfört med 2017 års 24 %. Även här: marginell förändring, men viktig – och åt rätt håll. Mindre pengar går alltså åt att driva trafik.

Mobilsök och Youtube fortsätter driva omsättningen

Mobilsök och Youtube fortsätter vara annonseringsmotorerna. Betalda klick i Googles egna kanaler ökade med rätt imponerande 66 % jämfört med för ett år sedan. Däremot sjönk kostnaden per klick med 29 %. Q3-siffrorna: betalda klick upp 62 %, kostnaden per klick -28 %. Den sistnämnda fortsätter alltså att minska, om än marginellt.

Omsättningsutvecklingen per region:

  • USA: +21 %
  • Europa, Mellanöstern, Afrika: +20 %
  • Asien: +29 %
  • Övriga amerikanska länder: +16 %

Vad som främst drev utvecklingen inom de olika segmenten:

  • Annonsering i de egna kanalerna: (mobil)sök och Youtube
  • Annonsnätverket: Admob-mobilnätverket och programmatic
  • Övrigt: Hårdvara, Google Play och molntjänster
  • TAC bedöms fortsätta öka som andel av annonsomsättningen

Google avslutade 2018 med en kontantkassa på 109 miljarder dollar.

Google konstaterar att TAC lär fortsätta öka som procentuell andel av annonsomsättningen. Lär vara en viktig anledning till att aktien backar.

Google kommer göra ”mycket mer” under 2019 för att förbättra säkerhet och integritet. Med tanke på förra veckans avslöjande att företaget (i sällskap av Facebook) haft en datainsamlingsapp som gett fullständig tillgång till telefonerna för de användare som gick med på att installera appen – en hantering som inkluderar tveksamma avtal med minderåriga och brott mot Apples utvecklarlicensregler: not off to a good start.

Youtube har nästan två miljarder inloggade användare

Antalet aktiva Google Assistant-användare har fyrdubblats senaste året. Assistant behärskar nu 30 språk.

Youtube har nu nästan två miljarder inloggade användare. Upp från 1,88 miljarder i maj. Youtube är kort sagt på god väg att knuffa bort Facebook från tronen som den största sociala plattformen (förstås, beroende på hur man väljer att klassificera saker och ting). Antalet Youtube-kanaler med fler än 1 miljon prenumeranter fördubblades under 2018.

Twitters kvartalsrapport Q4 2018: kommer sluta rapportera aktiva månadsanvändare

Diagram över Twitters minskande användarantal

I samband med nyheten om att Apple meddelade att de kommer att sluta redovisa iPhone-försäljningssiffror skrev jag om att det är något som de sociala medierna också borde göra. Dvs. fokusera mer på ekonomin än nya användare. Nu gör Twitter precis det. Anledningen är samma som för Apple: användarkurvan slutar nedåt. Men trots detta: en jättenyhet.

Sista (?) månadsanvändarsiffran blev att Twitter nu har 321 miljoner aktiva månadsanvändare. Det är fem miljoner lägre än Q3 och nio miljoner lägre än för ett år sedan (sen har Twitter under 2018 rensat en massa fejk- och botkonton som förstås också friserat siffrorna, men oavsett).

Det Twitter istället kommer börja prata om är en variant av det jag skrev om. Man kommer att börja lämna siffror på “monetizable daily active users” för att synliggöra användandet. Ännu ett sätt för Twitter att vara kreativa med termer (vi minns alla konceptet “de oinloggade användarna”?).

Det här är alltså raka motsatsen till de oinloggade användarna. Det är de användare som under en given dag loggar in eller använder Twitters tjänster för att därmed vara potentiella annonsmottagare. Den (nollmätnings)siffran är betydligt roligare för Twitter: upp 9 % jämfört med för ett år sedan. Men också betydligt lägre: 126 miljoner… Och jorå, visst finns det en käck förkortning: mDAU.

Omsättningen för kvartalet slutade på 908,8 miljoner dollar. En förbättring med 180 % (!). För helåret ca 3 miljarder dollar. Fördelningsmässigt stod USA för 54 % av omsättningen och övriga världen stod för resten.

Även vinsten var bättre än väntat. Nettointäkterna landade på 255 miljoner dollar. För helåret knäcker Twitter för första gången miljardvinstgränsen: 1,2 miljarder dollar. Ja, eller det är första helåret någonsin med vinst. Minusresultaten var 457 respektive 108 miljoner dollar 2016 och 2017.

Och ja, aktien för storpisk i förhandeln: minus runt 7 %, trots de ändå rätt bra siffrorna. Likt de flesta techjättar, Facebook och Snap visade samma kurvor i sina senaste kvartalsrapporter, så tjänar Twitter allt mer pengar trots vikande användarsiffror. Man blir alltså allt bättre på att tjäna pengar på sina användare.

Twitter crashes 10% after it says expenses will rise sharply

Twitter on Thursday reported fourth-quarter earnings and revenue that beat estimates, but the stock slid 9.8 percent Thursday after the company provided light guidance and said it expected expenses will increase 20 percent this year. Monthly active users data met analyst expectations, but the company said it’s changing the way it reports active users on the service.

Snaps kvartalsrapport Q4 2018: Något så ovanligt som… goda nyheter?

Sönderdaskade Snap överraskade positivt under dagens kvartalsrapport. Fortfarande förlust, men nästan hälften så mycket som väntat, plus bättre omsättning.

Snaps användarantal ligger still jämfört med Q3

De dagliga användarna ligger still på 186 för andra kvartalet i rad (Snap rapporterar inte månadsanvändare). Klassas numer som goda nyheter, med andra ord att användarantalet inte fortsätter sjunka. (Överlag är det positivt att aktiemarknaden tittar lite mindre på användartillväxt generellt och mer på faktiska ekonomiska resultat.) En miljon sämre än Q4 2017, så mer eller mindre plus minus noll hela senaste året.

Snap tjänar allt mer pengar på sina användare

Förlusten landade på 4 cent per aktie (mot förväntade 7 cent), eller minus 192 miljoner dollar. 45 % bättre än Q4 2017. För helåret slutade förlusten på 1,3 miljarder, 64 % bättre än 2017.

Omsättningen slutade på 390 miljoner dollar (förväntat 378). Upp 36 % jämfört med för ett år sedan. Snaps omsättning för helåret slutade på 1,2 miljarder, 43 % bättre än 2017.

Genomsnittliga intäkter per användare: 2,09 dollar mot väntade 2,05.

Marknaden fnitterspringer i cirklar runt sig själv: Snap-aktien studsar upp 17-18 % i efterhandeln. Avdelningen: lättnadsrace. Ser man till senaste året så har aktien fortfarande gått… sådär. En halvering.

iOS-användarna ökar

Intressant nog så ökade antalet dagliga iOS-användare både Q4 och för helåret. Genomsnittstiden som iOS-användarna tillbringade i appen växte snabbare under Q4 2018 än under Q4 2017. Med tanke på att Android inte nämna kan man anta att läget där var… not so much. Men det är i linje med att Snap fortfarande till stor del är ett amerikanskt tonårsfenomen – där iPhonen dominerar. Gäller förstås i väst i stort. Tittar man på tillväxtmarknader så har Android överlag förstås en betydligt starkare ställning.

Snap nådde i genomsnitt över 70 % av alla 13-34-åringar i USA med ”premium mobile video ads” på månadsbasis. Ett krångligt sätt att säga: hej, våra dyra videoannonser funkar apbra.

I snitt använde eller tittade över 70 % av alla användare på en lins varje dag. På nyårsafton användes eller konsumerades linser över 700 miljoner gånger, 40 % bättre än 2017.

Det egna videoinnehållet fungerar bra

30 % fler tittar på stories eller program från publicister varje dag och varje anvndare tittar på fler stories i snitt per dag (hade förstås varit trevligt med faktiska siffror här).

Snap-serien ”Dead Girls Detective Agency” nådde över 14 miljoner unika visningar och över 40 % av alla som såg det första avsnittet såg också hela säsongen. Inte fullt jämförbart, men ändå som jämförelse: ”Sorry For Your Loss”, Facebook Watchs flaggskeppsserie, nådde 4 miljoner unika visningar för det första avsnittet och sedan sågs övriga avsnitt 2,6 miljoner gånger – totalt.

Den animerade serien Bitmoji Stories gick ännu bättre med 40 miljoner tittare under december.

Snap växer utanför Europa och Amerika, men minskar på dessa två kärnmarknader

Både bra och dåligt för Snap: I USA och Europa minskar användartalen med 1 % var jämfört med för ett år sedan, men ökar med 1 % i resten av världen. Även här marginella förändringar, men ändå.

Snaps användarsiffror globalt

Spotifys kvartalsrapport Q4 2018: nästan 100 miljoner betalande användare

Historiskt kvartal för Spotify: första kvartalet med vinst över hela banan. Rörelsevinsten landade på runt 980 miljoner kronor. Omsättningen landade runt 15 miljarder.

Spotify har nu 207 miljoner användare och 96 miljoner av dessa är betalande 

Däremot är nyheterna för kommande helåret desto mörkare. Spotify bedömer att förlusten kommer landa på 3,8 miljarder euro. Man kommer dessutom lägga 3,4-4,7 miljarder kronor på uppköp under året. Hit räknas Gimlet Media och Anchor. Då dessa inte haft prislapp kopplad till sig är det svårt att veta hur mycket som återstår i den potten. Aktien rasar i förhandeln som reaktion på detta (plus försämring av marginalen).

Det mest intressanta är annars Daniel Eks konstaterande att 20 % av Spotifys material “på sikt kommer att bestå av annat än musik”. Dessutom “om vi lyckas kommer vi börja konkurrera mer brett om tid mot alla sorters underhållnings- och informationstjänster”. Spotify är i full gång med att jobba sig bort från musikdistribution som huvudintäktskälla till betydligt mindre meckiga inkomster. Här får vi en procentsats kopplad till hur Spotify ser på sin egen affär samt att Spotify redan har siktet ställt bortom bara musik och podcast.

Historisk vinst för Spotify – spår miljardförlust 2019

Spotify-aktien handlades ned vid börsöppningen med cirka 6 procent. Vid lunchtid redovisade Spotify sitt första vinstdrivande kvartal, med en rörelsevinst på 94 miljoner euro för det fjärde kvartalet. Samtidigt spådde bolaget en förlust för helåret 2019 på 360 miljoner euro, eller 3,8 miljarder kronor. Bruttomarginalen för helåret väntas hamna mellan 22 och 25 procent.

Tencent köper ännu större del av Spotify

För lite mer än ett år sedan köpte Tencent och Spotify delar i varandras företag. För Spotifys del handlade det om att man köpte en post i Tencents musik- och strömningsdel, numer börsnoterade Tencent Music. Nu ökar Tencent sin ägarandel i Spotify genom att köpa ytterligare 428 000 aktier. 

Det intressanta är att Tencent i sin tidigare investering, avsade sig sin rösträtt genom att lämna denna till Daniel Ek. Man kan tänka att det kan vara ett liknande upplägg den här gången. 

Tencent ser alltså de västerländska (främst) marknaderna som allt viktigare för sin tillväxt. Och i och med att Tencent fortsätter köpa i Spotify så kan man förstås spekulera i att det här kommer att sluta i att det kinesiska företaget till sist köper hela Spotify. 

Google, Tencent och JD.com investerar i indonesiska allt-i-allo-tjänsten GOJEK

När Google, Tencent och JD.com återfinns bland dem som plöjer ner pengar i en startup måste man förstås närmare på vilket företag det handlar om. Svaret är: indonesiska GOJEK. De tre internetjättarna återfinns i senaste finansieringsrundan för…. tja, vad som verkar vara Indonesiens WeChat. 

GOJEK verkar vara marknadsledande i Indonesien inom transport, matleveranser, logistik, mobilbetalningar och tjänster för handlare. Vilket snudd på är ungefär alla vardagsbranscher man kan tänka sig för en konsument. GOJEK sitter på betaltjänsten GO-PAY och matleveranstjänsten GO-FOOD och har tänkt använda pengarna för att cementera sin ställning i landet och bygga företagets expansion i närområdet. 

I och med investeringen från JD får GOJEK dessutom en strategisk partner i JD.id – JD:s indonesiska gren – för e-handelskopplingar och JD:s logistikdel J-Express för att hantera ännu mer e-handelslogistik. 

Indonesien är ett land som är lätt att glömma bort i allt Kina-ljus, som alltmer börjar riktas om mot Indien. Men det är trots allt världens fjärde mest folkrika nation. Att världens jätteföretag vill vara med och få del av den indonesiska kakan är därför mest självklart. 

Google, JD.com, Tencent confirm leads in GOJEK Series F fundraising

GOJEK’s ongoing Series F funding round has its first closing from the three behemoths, accompanied by investment from Mitsubishi Corporation and Provident Capital among other investors

Slack ska ha ansökt om börsnotering

2019 ser ut att bli ett tungt börsnoteringsår. Namn som Uber, Airbnb och Lyft är just nu väldigt heta kandidater att till sist ta klivet. Och samarbetsplattformen Slack. Som enligt Reuters nu formellt har lämnat in sin börsansökan.

Enligt uppgifterna siktar företaget på en värdering om 10 miljarder dollar, vilket är i linje med tidigare uppskattningar. Slack kan också göra en direktnotering istället det traditionella börsintroduktionsförfarandet. Med andra ord att man inte släpper några nya aktier utan låter aktier komma i allmän cirkulation genom att befintliga aktieägare säljer delar av sitt innehav till marknadspris.

Det har spekulerats i att fler startups skulle komma att välja samma väg som Spotify och nu kan alltså Slack göra precis det. En av fördelarna är att en utsmygning snarare än ett stort buller och bång blir just lite mer anonymt. Jättekul om kursen övertecknas och rasar första dagen, men en normal börsnotering kan också innebära ett omedelbart kursfall som kan sätta sordin på aktien för ett tag framöver.

Slack makes confidential filing to go public

Slack Technologies Inc said on Monday it had confidentially applied with the U.S. Securities and Exchange Commission to list shares publicly, moving business messaging service a step closer to going public in what is expected to be a high-profile year for initial public offerings.

Pinduoduo fyller på kassan med 1 miljard dollar

Pinduoduo (numer Kinas näst största e-handlare med sin kombination av gruppköp, socialt och gamification) är på gång att fylla på kassan via en nyemission. Tanken är att dra in 1 miljard nya färska dollarkulor. 

Hade vi pratat om en startup är det här förstås standard. Verksamheten blöder pengar och behöver externa injektioner med regelbundna intervall för att täcka upp. Men PDD klev in på börsen under förra året och när börsnoterade bolag börjar ha behov av nyemissioner finns det alltid skäl att börja fundera. 

Som artikeln konstaterar är det säkerligen mycket just kopplat till de enorma belopp som krävs att hålla jämna steg med konkurrensen – främst Alibaba. PDD:s omsättning Q4 förra året ökade med 697 % (!) jämfört med motsvarande period föregående år, men förlusten femdubblades också. 

Det här kommer samtidigt som även just Alibaba börjar känna av lite motvind. Sjukt stora försäljningssiffror, men tillväxttakten börjar mattas av. Beror förstås delvis på att det alltid finns ett tak någonstans, men också ännu ett tecken på att Kinas ekonomi i allmänhet och landets e-handelsmarknad i synnerhet börjar känna av tuffare tider. 

Chinese e-commerce challenger Pinduoduo is raising over $1 billion more

The price of competing with e-commerce giants Alibaba and JD.com is immense. That’s evidenced by challenger Pinduoduo, commonly known as PDD, which is raising more than $1 billion in fresh capital just six months after it went public. The company announced plans to sell 37 million shares in a…

Reddit på väg mot tremiljarderdollarsvärdering

Reddit kan vara på gång att landa ännu en finansieringsrunda på 150-300 miljoner dollar som kan landa en värdering runt 3 miljarder dollar. Och rundan sägs dessutom ledas av WeChat-företaget Tencent (i sig förstås väldigt intressant). 

Reddit har funnits med i börsnoteringsspekulationer i åtminstone ett par år nu. 2019 verkar vara ett år när många tunga techstartups tänker ta klivet ut i det offentliga. Den här kapitalinjektionen, tillsammans med att Reddit börjar släppa allt mer användarsiffror, gör inte att de spekulationerna kommer att avta. 

Reddit is raising a huge round near a $3 billion valuation

Reddit is raising $150 million to $300 million to keep the front page of the internet running, multiple sources tell TechCrunch. The forthcoming Series D round is said to be led by Chinese tech giant Tencent at a $2.7 billion pre-money valuation. Depending on how much follow-on cash Reddit drums up…

Facebook köper blockchainstartupen Chainspace

Ett inte särskilt oväntat drag i Facebooks övergripande plan: uppgifter som gör gällande att Facebook har rekryköpt startupen Chainspace. Vad sysslar Chainspace med undrar du? Blockkedjeteknik. Mer specifikt handlar det om initiativ att snabba på hastigheten i transaktioner över blockkedjan, som i dagsläget går mycket långsammare än mer konventionella betaltekniker. (Plus lite annat, som decentraliserade enkäter.)

Vad Facebooks konkreta planer för Chainspace-medarbetarna är vet vi förstås inte, men att världens största gemenskap tittar på lösningar för att göra sina plattformar säkrare och mindre känsliga för flaskhalsavbrott är inte så konstigt.

Men det kan förstås också vara mer grandiosa tankar, som att ännu mer bli del av internets mest grundläggande infrastruktur, även tekniskt. Eller på riktigt sätta fart på sina betalintäkter genom att bli en konkurrent till såväl B2C-lösningar som transaktionsplattformar, som kan användas på Facebooks plattformar – men även av andra. Kanske rentav sikta på att erbjuda en fullödig Shopify-variant med möjlighet att sätta upp fullständiga e-handelslösningar bara genom att dra ihop de tjänster man behöver.

Facebook Makes First Blockchain Acquisition With Chainspace: Sources

Facebook has made its first acquisition in the blockchain space. The social network has quietly hired the team behind Chainspace, a small blockchain startup founded by researchers from University College London, Cheddar has learned. Chainspace was building a decentralized “smart contracts” system that could facilitate payments and other services through blockchain technology.

Smartklockemärket Kronaby i konkurs

Det är inte lätt att slåss mot jättar. Svenska smartklocktillverkaren Anima, bakom varumärket Kronaby, har nu begärts i konkurs. 

Hajpade klockföretaget begärs i konkurs

Malmöbolaget Anima, som skulle ta upp kampen med Apple om uppkopplade klockor, begärs i konkurs. Bolaget har ett 60-tal anställda, enligt konkursansökan.

Lime på väg mot värdering runt 2,4 miljarder dollar

Scooterföretaget Lime fortsätter växa. Åtminstone pengamässigt. I en ny finansieringsrunda har företaget tagit in 310 miljoner dollar, till en ny värdering om 2,4 miljarder dollar. Det betyder att att värderingen i ett slag mer än fördubblas. 

Bland backarna den här gången finns Andreessen Horowitz och Bain Capital Ventures. 

Lime raises another $310 million, bringing its valuation to $2.4 billion

Confirming rumors that have been swirling for some time, on-demand electric scooter and bike startup Lime today announced that it has closed a $310 million series D financing round led by Andreessen Horowitz, Bain Capital Ventures, Fidelity Investments, GV, and IVP. It values the company at a whopping $2.4 billion – double the previous valuation of $1.1 billion.

Har du lust att hjälpa till?
Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Tryck här för att se hur du gör

Ola Andersson
Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.
Ola Andersson on LinkedinOla Andersson on RssOla Andersson on Twitter

Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Kommentera

avatar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

  Subscribe  
Meddela mig om