Kategorier
AI - Artificiell intelligens Bekvämlighetsekonomin Detaljhandel/e-handel Digitala assistenter IoT - internet of things Mobilt Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 6 2019 – del 2

Google lägger till in- och utcheckningsinformation i My Business. Tesla börjar säja via Amazon. Youtube Kids släpps i Sverige. Fortnite-konsert lockar 10 miljoner besökare. Google släpper Live Transcribe och Sound Amplify. Spotify köper poddplattformarna Gimlet Media och Anchor. Ikea testar att hyra ut möbler.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i sammanställningen
Del 1: EU:s föreslagna nya upphovsrättsdirektiv, Sociala medier
Del 3: Ekonomi och finans, Kvartalsrapporter

Sök/SEO

Google ger möjlighet att lägga in in- och utcheckningstider i My Business

Ännu ett sånt där fånigt litet tillägg i My Business. Så där fånigt litet att det blir så vansinnigt självklart: Google börjar erbjuda möjlighet för hotell att lägga in in- och utcheckningstider via My Business. 

En av grejerna jag gillar med Googles hela ta-över-alla-andra-webbplatser-satsning: fokuseringen på att droppa in småförbättringar som man inte har saknat – förrän man ser dem. En nyttig läxa för de flesta företag: det är oftast på den här nivån som den riktigt stora kundnyttan finns. Snarare än i ledningsgruppspowerpointvänliga jätteprojekt. 

Google My Business Adds Hotel Check-in & Check-out Times

Google announced that hotels can now add their check-in and check-out times to their Google Local, Google Maps and Google Hotel listings. Brad Brewer shared a screen shot of one listing that already has theirs listed.

Google använder ännu fler webbplatsnavigeringselement för förfinade sökningar

Ännu ett exempel på hur Google fyller på befintliga sökresultat med enkla vägar att borra sig djupare och förfina sin sökning. Förstås därför att ju mer du söker, desto fler annonser ser du – så det finns förstås ett väldigt tydligt egenintresse. Men det handlar också om att ge bästa möjliga service till sina kunder. 

Men det som framförallt är intressant med den här (och rätt mycket liknande Google har gjort senaste året) är att företaget allt mer öppet designar funktioner i sökresultatet att se ut just som funktioner. Eller mer konkret: så att de allt mer ser ut som webbplatsnavigering. 

Tidigare har Google åtminstone på ytan försökt få det att känns som att det alltjämt handlar om ett sökresultat. Nu har man helt släppt alla spärrar och fullständigt skriker, allt oftare och allt högre, att de aktivt jobbar på att döda alla andra webbplatser. 

Google Testing Image Carousel With Refinement Bubbles

Google loves their refinement bubbles so much that they are also testing it on the image search box in web search. They have it for featured snippets, for image search and many other cases and now they are testing it in the image search box directly in web search.

Detaljhandel/e-handel

Tesla börjar sälja via Amazon

Japp. Klart Tesla har öppnat en egen Amazon-butik. Så nu går det alltså att klicka hem Tesla-prylar via e-handelsjätten. ”Prylar” är dock nyckelordet. Du kommer inte kunna dra en Model 3 till varukorgen och få den hemlevererad till Sverige, det handlar om alla de där lite märkliga sakerna som Tesla också producerar. Som iPhone-skal, hoodies och modell-Teslor. Typ allt utom det som de flesta vill köpa från Tesla. 

Typ Tesla-merch, alltså. 

Oavsett är det förstås ett ändå ett väldigt spännande drag. För bara ATT Tesla väljer att öppna en egen shop hos Amazon är ett stort steg. Och med tanke på att Amazon släppte HushHush, sin nya webbplats för de superrika som vill kunna spontanklicka hem en yatch, en helikopter eller en ö, så, tja… Steget är ju inte jättelångt. 

Ett första delsteg skulle kunna vara att börja säljer exempelvis reservdelar eller biltillbehör (direkt till konsument eller som del av Amazons B2B-plattform). Men Amazon ser sig givetvis även som platsen där man ska kunna köpa sig en bil. Och med tanke på plattformsutvecklingen är det förstås ett inte alls osannolikt scenario. 

Tesla reopens Amazon store again after weird launch [Updated]

Tesla is launching a new Amazon store to sell its merchandise outside of its own store, which hasn’t been Tesla’s most liked retail effort by the community.

Strömmade medier

Youtube Kids släpps i Sverige

Youtube Barnkanalen. Ja, eller Kids. Nu släpper Youtube sin app med innehåll specifikt riktat mot barn yngre än 13 år i Sverige. 

Det intressanta är att det går att betala bort annonserna. Alltså Youtube Premium, något som Google inte riktigt har fått snurr på än. Kanske finns högre betalningsvilja när det handlar om barninnehåll.

Youtube tar ny tjänst till Sverige – utmanar Barnkanalen

Nu vill Google-ägda Youtube utmana de etablerade spelarna inom barnunderhållning i Sverige med en ny app. ”Det tog oss lite tid att utforma de rätta partnerskapen med innehållskapare”, säger Gregory Dray, chef för Youtube Kids.

Youtube är bara en plattform – har inget ansvar för innehållet

”Nej, vi har inte lärt oss någonting.” 

Okej att Google måste hålla sin lobbybombmattelinje mot EU:s föreslagna nya upphovsdirektiv (i det här fallet mest artikel 13), men damn. Det här är next level strutsande. 

2015 ringde och ville ha tillbaka sina verklighetsskygglappar. 

Citat från Youtubes europachef som konstaterar att Youtube bara är en plattform utan ansvar för innehållet

Spotify köper poddcastplattformarna Gimlet Media och Anchor

I förra veckan kom uppgifter att Spotify skulle köpa ett podcastföretag. Det visade inte stämma. Spotify har köpt två podcastföretag

Det enda är Gimlet Media, det poddproduktionsbolag som fanns i spekulationerna förra veckan. Men man har alltså även köpt Anchor var mjukvara ”gör det möjligt för alla att skapa, distribuera och tjäna pengar på en podcast”.

Spotify sammanfattar uppköpen med att Spotify på detta sätt positionerar företaget ”to become both the premier producer of podcasts and the leading platform for podcast creators”. Det är kort sagt rätt högtflygande ambitioner.

Satsningen i sig är inte särskilt oväntad: Spotify jobbar hårt med att hitta intäktsströmmar som inte handlar om musikströmning (med allt det för med sig vad gäller licenstjafs och rakbladsmarginaler). Men det här är också i linje med en annan tydlig trend i Spotifys omvälvning: man satsar allt mer på att bli plattformsagnostisk. Med andra ord skapa saker som inte bara kan konsumeras av de egna kunderna utan även på andra plattformar. Alltså kunna tjäna pengar på innehåll som konsumeras hos plattformskonkurrenter.

Lite samma satsningar som exempelvis Snap och Twitter också driver: kunna tjäna pengar på det som Twitter kallar ”de oinloggade användarna”. Alltså de kunder som utnyttjar företagets tjänster och innehåll, men inte nödvändigtvis på den plattform man äger.

Vilket, om vi makrozoomar, är precis vad hela internet håller på att ställa om till: det viktiga är inte att kunder köper dina tjänster eller produkter hos dig, det viktiga är att de köper dem.

Fortnite-konsert lockar 10 miljoner besökare

Lite siffror som ännu ett exempel på våra förändrade tittarvanor. Årets Superbowl slog strömningsrekord, som mest 2,6 miljoner tittare per minut i snitt. Så långt allt väl. Däremot var årets tittarsiffror de sämsta på tio år. Genomsnittstittarsiffran landade på 100,7 miljoner för alla plattformar (tv och strömning). Alltså det sämsta sedan 2009 års 98,7 miljoner.

Dygnet före (natten till söndag, alltså) anordnade EDM-artisten DJ Marshmello en konsert som lockade över tio miljoner tittare/besökare/lyssnare. En konsert som gick av stapeln i Pleasant Park och sändes över internet.

Twisten? Pleasant Park finns inte på riktigt. Det är en plats inuti spelet Fortnite: Battle Royale. Det var också i Fortnite som konserten strömmades. Kort sagt: en virtuell konsert som gick av stapeln och som bara sändes inuti ett spel. Ett spel, som under de tio minuter som konserten pågick, hade alla vapen- och mördarlägen avstängda för att alla konsertdeltagare istället fick möjlighet att avatarrocka strumporna av sig.

Marshmello makes history with first ever Fortnite in-game concert

Live virtual show by EDM producer had dancing avatars with weapon options disabled

Patent visar Apples tankar kring Apple TV

Jag har rätt ofta skrivit om att det inte finns någon Spotify för strömmad video. Alltså allt videoinnehåll på ett ställe, i en prenumeration. I förra veckan kom uppgifter om att Apple TV kan vara på gång att få möjlighet att prenumerera på innehåll, direkt i Apple TV-tjänsten. Förstås ett stort steg mot just det här. 

Än mer så med det här Apple-pantentet som nu kommit upp till ytan. En 113-sidig genomgång som ger en inblick i Apples vision. Och den går rätt långt bortom bara alla kanaler på ett ställe. 

Mycket är typiska basgrejer, men här finns också sociala element – som att se vad ens vänner tittar på. Finns även (typ) IMDB-koppling för fördjupad information. Och, i linje med Apples satsning på exempelvis sjukjournaler, hela ditt abonnemang i din iPhone. Så att du kan slänga upp det på första bästa hotell-tv eller hemma hos vänner. Nästa nivå Chromecast eller Airplay. 

Som vanligt med Apple: allt det här finns redan hos andra. Inte allt det här hos en. Framförallt inte som sitter ihop på ett riktigt sömlöst sätt. Och det är ju trots allt det senare som alltid varit Apples riktiga styrka. 

Apple’s New Patent Describes Steve Jobs’ Grand TV Experience | Digital Trends

Ever since Steve Jobs gave a tantalizing hint of a perfect TV experience, designed by Apple, we’ve been waiting to see what that might look like. If a recent patent is any indication, that day may be here soon, and the consequences for traditional cable and satellite companies could be significant.

IoT – internet of things

Apple-patent visar några intressanta tankar kring HomePod

Apple-patentansökan från 2017 på lite kreativ användning av teknik i det som skulle kunna vara dagens HomePod: 

  • 3D-handgester: typ Force touch för Siri 
  • Face ID-integration: känn igen användare på ansikte och aktivera (eller lås) användarspecifika funktioner baserat på vem som är i närheten 
  • LED-baserad kommunikation: lite oklart hur den här skulle kunna funka, men exempel ges att det skulle kunna vara olika ljus beroende på typ av information som delges 
  • Emoj-Siri: EMOJI-SIRI! Tvådelat: dels att Siri skulle kunna visa upp en Siri som reaktion på din sinnesstämning eller visa upp olika emojis beroende på sinnesläget i texten i ett mejl du får eller skickar 

Förstås bara patentansökan, men det är förstås inte omöjligt att något av detta, i någon form, kan dyka upp längre fram. Ja, i någon eller några av Apples prylar. 

Apple hid a bunch of futuristic ideas in this HomePod patent

Apple had an idea for a future HomePod that would offer an emoji version of Siri and LED lights that could display a variety of useful information, starting with the weather. In a 2017 patent application that was made publicly available in late January, Apple threw a bunch of increasingly far-out ideas onto its request to the US Patent office.

Smarttoalett kan kolla hälsan på ditt hjärta

En smart toalett som har koll på vår hälsa? Inget nytt. Kanske inte standardfeature i en vanlig toalett man installerar i huset, men det finns redan toaletter som kan analysera det som… vi för över till toaletten. 

Men den här toaletten är ett försök att börja testa att hålla koll på vår hälsa även i andra aspekter. Som att hålla koll på ett antal hjärtrelaterade områden. När du sätter dig på ringen så mäts nio punkter i kontakt med toalettstolen och kan hålla koll på läget i kroppen. 

Apple satsar förstås hårt på just det här området (kanske mest med sin klocka). Men så många fler av våra prylar kommer kunna hålla koll på vår hälsa att vi mer eller mindre alltid kan ha regelbundna hälsoundersökningar. Förstås del av hela bekvämlighetstrenden – att undersökningarna sker utan att vi behöver ta oss någon särskild stans (och kan göras samtidigt som vi gör annat), men det kan också bli till stor nytta på samhälls- och individnivå. Sjukdomar och annat kan upptäckas tidigt, vilket kan innebära bättre möjligheter till vård och livskvalitet, men också lägre kostnader för vård som kan sättas in tidigare eller till och med preventivt. 

(Och ja, här kan vi förstås infoga en lång integritetsutläggning, men jag hoppar den just den här gången.) 

Smart Toilet Seat Could Monitor Your Health Through Your Butt-Cheeks | Digital Trends

Researchers from the Rochester Institute of Technology have developed a smart toilet seat that can monitor the heart health of users during their time spent sitting on it. Here’s how it works, and why it could prove to be as effective as some hospital monitoring equipment.

Fixa hundlucka till din robotgräsklippare

Jag. Älskar. Det. Här. 

Hur gör man om man har en tomt med flera olika gräsmatteavsnitt, avskilda med ett staket eller galler? Man bygger en egen dörr för robotgräsklipparen. 

Nu kan det här förstås vara ett väldigt amerikanskt fenomen och kanske inte något som vi här hemma har jättebehov av, men det jag gillar är själva tanken att ett företag som erbjuder den här typen av tjänst tänker ett varv till och löser ett problem på ett sätt som de flesta säkert inte ens har saknat. De kan dessutom tjäna pengar på det, eftersom de säljer det som en separat produkt (dessutom med annonsyta för det egna varumärket – för andra att se). 

Och i och med att den här typen av tjänster finns så gör bara det att en rätt i stort helt anonym maskin helt plötsligt börjar få lite personlighet. För vad är det om inte en hundlucka? Och genom att personifiera en produkt, eller i det här läget en tjänst, så blir den inte lika lätt utbytbar. Och relationen till såväl produkten eller tjänsten som företaget blir också starkare. 

Robin’s robotic mowers now have a patented doggie door just for them | TechCrunch

Back in 2016 we had Robin up on stage demonstrating the possibility of a robotic mower as a service rather than just something you buy. They’re still going strong, and just introduced and patented what seems in retrospect a pretty obvious idea: an automatic door for the mower to go through fences between front and back yards.

AC för kläder

Jaaa!!!! Kläd-AC. Det här har vi stora förväntningar på. 

This new fabric will automatically cool you down when you get hot and sweaty

Too hot one minute, too cold the next. Anyone who’s engaged in office warfare over the air conditioning can tell you that trying to keep everyone happy is impossible. But what if we all wore clothing that adjusted to us, rather than having to fiddle with the temperature dial?

AI – artificiell intelligens/Digitala assistenter

AI är dött! (sic!)

Och, tja, DÄR blev AI redo för sitt stora mainstreamgenombrott. 

Startupgrundaren dömer ut AI: ”Det är dött – för den här gången”

AI är dött – för den här gången, skriver Niklas Agevik, grundare av Instabridge.

Bekvämlighetsekonomin

Ikea börjar hyra ut möbler

Har florerat uppgifter om det här ett tag, men nu verkar det alltså vara nära förestående: Ikea börjar testa uthyrning av möbler. Möbler som tjänst, alltså. Först ut: Schweiz. 

Förstås helt i linje med den allmänna utvecklingen, men för ett företag som levt hela sitt liv på att sälja styckvisa saker är det förstås en rätt stor omställning att få in det. Både i affärsmodell och hantering. Tjänster är inte samma saker som varor, vare sig det gäller processer som kundrelationer och marknadsföring. 

Dessutom uppges Ikea också vara på gång att börja sälja reservdelar till möbler som inte längre finns i sortimentet. Även här som del i en större hållbarhetssatsning – får företagets möbler att räcka längre. Har ju dykt upp företag som fyllt det här Ikea-hålet, så det blir intressant hur ett sånt här drag kan påverka dessa. 

Ikea to trial furniture rental scheme – Retail Gazette

Ikea is set to introduce a new customer service initiative in the form of leasing furniture, less than two months after it unveiled a global transformation scheme.

Lyft lägger till möjlighet att välj elbil eller hybrid

En så självklar grej: mobilitetsdelningstjänsten Lyft lägger till möjlighet för kunder att välj en elbil eller en hybrid för sin körning (till att börja med i Seattle). Kostar inte mer än en körning i en ”vanlig” bil. 

Tanken är att det också är en vinst för förarna. Samma avgift för kunder och lägre drivmedelskostnader gör att förarna kan tjäna mer pengar på motsvarande körningar. Men inte bara det: för förare som inte har en elbil eller en hybrid så erbjuder Lyft också möjligheten att hyra en bil. Åtminstone till en början så ingår dessutom obegränsade laddningar i hyravgiften. 

Med andra ord: Lyft blir på det här sättet också bilförmedlingstjänst, så att själva körandet blir as a service för förarna (de behöver inte ens ha en egen bil). Men de kan också positionera sig som ett hållbart företag och dessutom driva på utvecklingen genom att ge incitament till sina förare att välja ett hållbarare alternativ – för den egna plånbokens skull. 

Lyft adds the option to request EVs or hybrids

After committing last year to making rides and the company itself totally carbon neutral, Lyft plans to add thousands more electric vehicles to its network in 2019. What’s more, you can specifically request an EV or hybrid when hailing a ride through the new green mode.

Bzzt och iZettle testar leveranser ihop

Ni vet det jag brukar säga att branscher inte längre finns? Ännu ett exempel. Apppoddtaxiföretaget Bzzt (podd som i äggformad, inte som i poddpodd) kör runt människor i Stockholm. I stort upplägget som hos exempelvis Uber. Appa en bil och betala via ditt konto. 

Nu testar man även leveranstjänster. Åt iZettle. I liten skala, men ändå. 

Så med andra ord: det är alltså ett taxiföretag som agerar budfirma (i sig inte nytt) – på uppdrag av en betalningsplattform (som i sin tur ägs av en annan, större betalningsplattform). 

Nyhetsbrev som berättar att Bzzt och iZettle testar leveranssamarbete

Mobilt

Apple slår ner på appar som spelar in användares skärmar utan samtycke

Apple är just nu på korståg mot företag som gör saker på deras plattformar som de inte tycker om. Och just nu verkar storsläggan direkt vara det föredragna sättet att hantera saker och ting.

Efter förra veckans avslöjanden om att både Facebook och Google aktivt brutit mot Apples utvecklarlicenser för att få användare att skicka in mer information om sin mobilanvändning så kom det den här veckan uppgifter om att flera stora (rese)företag har använt analystjänsten Glassbox, som gör det möjligt för apputvecklare att spela in användares skärmar – utan att användarna själva vet om det. Bortsett från integritetsaspekten finns det också en säkerhetsaspekt, då det gått att spela in exempelvis användares inloggningar och personliga uppgifter.

Nu har utvecklare bakom några av dessa appar fått notis från Apple att de har typ en dag på sig att ändra på den här hanteringen. Antingen genom att be om tydligt samtycke från användare eller genom att visa när en inspelning pågår. Båda dessa känns som saker som sannolikt skulle få användare att välja att inte använda en sån app, så det i praktiken mest troliga är att ta bort den här typen av analysfunktion.

Finns förstås andra tjänster, både för appar och webbplatser, där det i många fall finns möjlighet att blurra ut känslig eller personlig information. I slutändan handlar det om förtroende. Det Facebook och Google gjorde var ett egentligen bra sätt att hantera det – aktivt fråga om lov – men de gjorde det på ett svarthattigt sätt. Eller åtminstone gråhattigt.

Oavsett: som alltid nyttigt för alla företag som samlar in hur kunder använder de egna tjänsterna att fundera på hur man agerar. Och om det verkligen är viktigt eller nåt man gör för att det kan ”vara bra att ha”.

Apple Forces Developers to Remove Screen Recording Code From iOS Apps [Update]

Yesterday, TechCrunch discovered that multiple popular iPhone apps from major companies are using intrusive analytics services that capture data…

Apple begränsar tillgången till Safaris rörelsedata

Nya restriktioner är på gång i Safari: webbplatser kommer inte längre automatiskt kunna få tillgång till telefoners rörelsesensorer/rörelsedata.

Fler och fler rapporter kommer kring hur annonsörer och andra kan använda hårdvaran i sig, även ”anonym” hårdvaruinformation, för att identifiera unika individer. Exempelvis se vilka appar som finns installerade och hur en telefon rör sig.

Artikeln spekulerar att det här kan vara en del i att öka integriteten på det här området och jag kan väl bara hålla med. Med tanke på att det är Apple så är det förstås i linje med de utspel de allt oftare gör på området.

Apple’s new Safari privacy settings threaten web-based VR and AR

Apple’s Safari browser will soon stop websites from using your phone’s motion data by default in iOS 12.2. This could potentially break web-based AR and VR experiences that rely on this functionality.

Google gör det möjligt att distribera progressiva webbappar via Google Play

Nu börjar det bli möjligt att distribuera progressiva webbappar (PWA) via Google Play. Googles mashupformat mellan en ”riktig” app och en webbplats suddar alltså ut ytterligare lite gräns mellan de två dominerande onlineformaten. 

Men det är förstås inte bara de tekniska gränserna som blurras alltmer. Hela internet håller på att tappa alla former av gränser. Bokstavligen och bildligt. En webbplats eller en app har aldrig så mycket varit del av världen runtomkring. Vad som är en ”egen” kanal ligger snart sagt bara i betraktarens, läs kundens, öga. Det blir kort sagt allt viktigare att se till att såväl information som funktioner finns där kunderna vill använda dem, snarare än att likt förr plöja ner en massa tid och pengar på att till varje pris få kunden att komma till din domän. 

Att fortfarande bygga en webbplats som något isolerat, med digitala väggar och tak, utan att lägga minst lika mycket tid (eller helst mycket mer) på hur webbplatsen kommer att konsumeras på andra ställen är snudd på tjänstefel. Distribution rules everything around me, y’all. 

https://fossbytes.com/chrome-pwas-on-google-play-store/

Google släpper Live Transcribe och Sound Amplify

Två väldigt bra grejer från Google: 

  • Live Transcribe: se transkription av det du lyssnar på direkt på din mobilskärm 
  • Sound Amplify: använd din mobil som hörapparat. Kort sagt möjlighet att förstärka riktat ljud för lyssning via hörlurar 

Båda dessa vänder sig förstås främst till användare med hörselnedsättningar, men kan givetvis komma till nytta för alla. Kommer bara till Android (för tillfället), men motsvarande borde också kunna finnas på iOS (och lär komma). Dikteringsfunktion finns redan och HomePod ska vara väldigt bra just på att plocka upp och identifiera röster som vill kommunicera med prylen. 

Google’s Live Transcribe and Sound Amplifier aim to help the hard of hearing

The tools are coming to Android phones, but not iPhones.

Fyra nya animojis!

Dagens viktigaste nyhet. Nästa version av iOS får fyra nya animojis.

Giraff! Haj! Vildsvin! Uggla!

Hajar ni vad stort? Och… ja, det var väl det.

Apple Introduces New Giraffe, Shark, Owl and Boar Animoji in iOS 12.2 Beta

In the latest iOS 12.2 beta, Apple has introduced four new Animoji characters that can be used in the Messages and FaceTime apps. The new Animoji…

Övrigt

2019 bjuder på 230 nya emojis

Som vanligt en av årets stora höjdpunkter: presentation av vilka nya emojis vi kan fram emot. Vi får 230 nya i år! Hur kan det inte redan ha funnits en skunk? Sjukt självklar. 

Överlag är det mycket fokus på inkludering. Fler emojis med olika hudfärger, men också emojis som visar funktionsnedsättningar och blandfärgsförhållanden. Bra grejer. 

Och framförallt: skunk! 

230 New Emojis in Final List for 2019

The final emoji list for 2019 has now been approved by the Unicode Consortium and includes a total of 230 new emojis [https://emojipedia.org/emoji-12.0/] coming to major platforms this year. Additions include previously drafted [https://blog.emojipedia.org/white-heart-flamingo-added-as-emoji-candidates/] candidates such as a Flamingo [https://emojipedia.org/

Microsoft vill verkligen, verkligen, verkligen inte att du köper… Office 2019

Det här är, på riktigt, en av tidernas märkligaste kampanjer. I Microsofts senaste kampanj vill man påvisa hur fantastiskt (sic!) Office 365 är. På klassiskt manér så låter man i en reklamfilm Office 365 utmana en annan produkt. Och den andra produkten är… Office 2019.

Såååååå…. med andra ord så plöjer alltså Microsoft ner (gissningsvis) apmycket pengar på en kampanj för att berätta att Microsofts produkt Office 365 är så mycket bättre än Microsofts produkt Office 2019, så vad du än gör, köp för allt i världen inte Microsofts produkt Office 2019.

</meta>

Okej att prenumerationer är mörkeslägesvart just nu och okej att prenumerationsmodeller är mycket trevligare än engångsköp. Men damn. Det måste ha brunnit i ett mentalt proppskåp nånstans.

https://techcrunch.com/2019/02/06/microsoft-really-really-really-doesnt-want-you-to-buy-office-2019/

Microsoft vill verkligen, verkligen, verkligen inte att du ska använda… Internet Explorer

Ha. Igår skrev jag om att Microsoft släppt en reklamkampanj för att övertyga folk att köpa Office 365 istället för Office 2019 och nu vill företaget att vi verkligen, verkligen, verkligen inte ska använda… Internet Explorer. 

För som Microsoft själva konstaterar: Internet Explorer är en kompabilitetslösning, inte en riktig webbläsare. 

Och, tja, det har väl vi andra vetat om i sisådär 15 år vid det här laget. 

Microsoft really doesn’t want you to use Internet Explorer anymore

Microsoft wants IT admins to stop pushing Internet Explorer as the default browser. Microsoft calls it a compatibility solution, rather than a browser people should rely on for daily web activity

Har du lust att hjälpa till?
Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Tryck här för att se hur du gör


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *