Kategorier
Detaljhandel/e-handel Sociala medier Spaningar

Digitala spaningar vecka 45 2022 – del 2

Twitter Blue kan ha fått 140 000 nya prenumeranter. TikTok kapar sina ekonomiska mål för 2022. Rejäl genomgång av LinkedIns algoritm. Meta sparkar 11 000 anställda. Instagram rullar ut nya åldersverifieringsfunktioner i EU.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sociala medier

Twitter

Musk flaggar för att Twitter kan gå flera miljarder back 2023 – och kanske rentav gå i konkurs

I sin första kommunikation med sina nya Twitter-anställda skönmålade Elon Musk inte läget. Tvärtom: Twitter kan gå flera miljarder i förlust nästa år. Och det kan till och med bli så att Twitter tvingas gå i konkurs.

Nu vet vi inte hur det gick för Twitter Q3 eftersom Twitter ställde in sin kvartalsrapport i och med Musks övertagande. Men Q2 bjöd på en förlust på 270 miljoner och vi kan nog anta att Q3 och Q4 följer i ungefär samma spår. Så visst kan 2023 bli ett jobbigt år för Twitter. Precis som det ser ut att kunna bli för många andra techbolag.

Men i fallet Twitter så har intäktstappet inte bara kommit på grund av de generella utmaningarna på annonsmarknaden utan också på grund av hur mycket Elon Musk har fått marken att skaka under Twitter. Något som fått annonsörer att dra öronen åt sig extra mycket. Särskilt biltillverkare, som var bland de första att pausa sin annonsering. De kände inte att de var jättesugna på att annonsera på en plattform ägd av VD:n för en konkurrent.

Men även om techbolagen har det skakigt överlag just nu så ska Twitter nog kunna undvika en konkurs hyfsat enkelt. Men då handlar det nog inte om att Twitter måste skaka fram en massa prenumerationsintäkter på kort tid, utan att Musk först och främst…. ger Twitter lite lugn och ro. Så att läget hinner stabilisera sig lite. Inte minst gentemot annonsörerna.

Musk Hints of Twitter Bankruptcy in Bid to Cut Costs

Musk mentioned the possibility of a Twitter bankruptcy during a call with employees – his first address to staff since he acquired the company – while also saying that it was urgent that the company make its Twitter Blue membership ”something users will want to pay for,” according to the report.

Elon Musk sätter stopp för (nästan) allt distansarbete på Twitter

Sedan Elon Musk tog över Twitter för två veckor sedan så har nyheterna från bolaget rasat in. Den ena mer oväntad och mer osannolik än den andra. Här kommer däremot en extremt väntad nyhet: Elon Musk sätter stopp för allt distansarbete på Twitter. Precis som han har gjort på Tesla. Anställda förväntas nu vara på plats på något Twitter-kontor ”minst” 40 timmar i veckan.

Okej, det finns fortfarande små öppningar i antidistansväggen: eventuellt distansarbete kan godkännas ”från fall till fall”. Och det verkar då gälla ”exceptionella anställda”. Det sistnämnda var åtminstone vad Musk själv sa i en frågestund med Twitter-anställda i juni.

Och, ja, det blir förstås intressant hur (även det här) kommer att påverka Twitter. Med tanke på massuppsägningen förra veckan och det allmänna kaoset som verkar råda internt så är Twitter förmodligen inte den hetaste techarbetsplatsen just nu. Att kräva fullständigt kontorsarbete på plats för ett företag som dessutom föddes i – och fram till nyligen hade – en helt annan slags kultur.

Elon Musk tells Twitter staff to prepare for ”difficult times ahead” and ends remote work

Elon Musk has sent a first email to Twitter’s staff, warning them of ”difficult times ahead” and ending remote work unless approved by him personally. Musk said that an unfavorable economic outlook in the US would hurt Twitter’s advertising-dependent business.

Twitter kan ha blivit utelåsta från sitt eget officiella Twitter-konto i 12 dagar när Musk tog över

Ha. Fler roliga uppgifter från Twitter. Tydligen var Musks övertagande så kaotiskt att Twitter missade att lämna över inloggningsuppgifterna till sitt eget, officiella Twitter-konto till den nya ledningen (alltså Musk, eftersom han sparkade ungefär alla andra i ledningen första dagen). Följden blev att Twitter blev utelåsta från sitt Twitter-konto i tolv dagar.

Och ja. Det är obekräftade uppgifter, så de ska väl tas med lagom många nypor salt. Men i hela soppan som har varit Twitter sedan 27 oktober så känns det inte helt osannolikt. Twitters Twitter-konto har inte tweetat något sedan 13 oktober, vilket var kort efter det att Musk gick med på att ta köpa Twitter (igen – efter att ha hoppat av köpet i somras).

Det kan alltså vara så att Twitter gick i lite av ett ”tyst-läge” dagarna precis före slutförandet av köpet. Men det är förstås lite konstigt att Twitter inte har tweetat sedan dess, med tanke på allt som har hänt. Behöver förstås inte vara ett bevis på att Twitter låstes ut från sitt konto, men, well… Det säger ju heller inte motsatsen.

Känns med andra ord helt rimligt, fast det borde låta hyfsat osannolikt.

Elon Musk’s takeover was so poorly planned the company got locked out of its own Twitter account, report says

Elon Musk’s first weeks as owner of Twitter have been mired in controversy and changes to the site. During the chaotic handoff, login details for the official @Twitter account weren’t shared, Platformer reported. Twitter staff were locked out of the company’s own social account for 12 days, according to Platformer.

Twitter Blue kan ha fått 140 000 nya prenumeranter

Hur många nya prenumeranter har Twitter fått sedan de lanserade sitt nya, dyrare Blue-abonnemang för någon vecka sedan? 140 000 enligt ett internt Twitter-dokument.

Slår vi ihop dem så landar Twitters intäkter på 1,1 miljoner dollar. Eller ca 13 miljoner dollar på årsbasis. Goda nyheter för Twitter – inte minst med tanke på att abonnemanget bara är tillgänligt i en handfull länder.

Problemet är däremot att det motsvarar… 0,06 % av alla dagliga Twitter-användare. Eller 0,6 % av de tio procent som Twitter själva har pekat ut som sina ”power users”. Och kanske ännu värre: majoriteten av dem verkar vara skapade av användare som inte hade goda intentioner med sina konton. Som spammare och bedragare.

Ett tecken på det är att Twitter först stängde av möjligheten för nyskapade konton att prenumerera på Blue och sedan ströp funktionen helt.

På det hela taget alltså inte goda nyheter för Twitter.

Surprise? Elon Musk’s $8 Twitter Blue hasn’t made very much money so far.

Twitter has descended into absolute chaos in recent days as its new owner, Elon Musk, chases his new revenue stream: Twitter Blue, the platform’s refurbished paid user subscription. When asked by a Twitter user to confirm how subscription numbers were going, Musk simply , ”Needs some tweaks, but overall proceeding well.”

Twitter kan lansera egen betallösning

Sedan Elon Musk tog över Twitter så har Elon Musks kommunikation om företaget – både med omvärlden och med sina anställda – gått via tweets. Men igår var det dags för Musk att dels för via mejl första gången direkt kommunicera med sina anställda (efter två veckor) och dels att köra en Spaces-sändning om sina planer.

En av sakerna som Musk tog upp när han pratade via Twitters egen Clubhouse-klon var att Twitter eventuellt kan lansera en egen betallösning. En som ska kunna göra det möjligt för twittrare att direkt ta betalt för sitt innehåll på Twitter, men kanske också för att kunna hantera e-handel.

Det här är något som Twitter har pratat om redan innan ett Musk-köp ens fanns på radarn, så här kan vi nog trots anta att det finns hyfsat mycket arbete som har gjorts internt för att se över möjligheterna. Det betyder förstås inte att det är något som garanterat kommer, men att Musk nu lyfter tanken igen gör att vi nog kan vara rätt säkra på att det åtminstone kommer att testas.

Twitter might get a native payment system | Engadget

In 2021, Twitter launched an in-app tipping feature that people can use to send money to creators, but it needs to be connected to a third-party payment processor to work. If Elon Musk’s vision for the social network comes true, though, Twitter may have a payment system of its own.

Chrome-plugin visar vilka twittrare som är verifierade på riktigt och vilka som har betalat för det

Ha. Förstås. Just nu är det extremt kaotiskt vad som gäller kring den blå verifieringsbokcen på Twitter – och vad som ska gälla framöver. Grundbudet just nu är att det framöver kommer vara så att alla som betalar för Twitters betalprenumeration Blue får den bock som tidigare bara delades ut till en liten andel konton som tillhörde organisationer och stora (offentliga) twittrare.

Det kanske kommer en andra verifieringsbock som kommer att fungera som den blå fungerade tidigare: alltså vara en bock som bara Twitter kan dela ut och som inte går att köpa.

Men fram till dess att Twitter reder ut hur det ska fungera framåt så har en person tagit saken i egna händer: Chrome-pluginen Eight dollars visar vem som har en ”riktig” verifiering (alltså en verifiering som har delats ut av Twitter) och vilka som har betalat för sin bock. Pluginen ska kunna funka även för Edge och Firefox och ett Safari-tillägg ska ligga i ”att göra”-listan.

Och, ja, det är väl klart att någon tog fram det här.

This browser extension tells you who paid for Twitter verification | Engadget

Twitter verification is now just $8 away, but that doesn’t mean the social network has democratized its long-standing status symbol entirely. The Twitter verification badge is now split between two different groups: accounts that were officially verified for being ”notable in government, news, entertainment, or another designated category,” and accounts that paid for the checkmark by being subscribed to Twitter Blue.

Facebook, Instagram och WhatsApp

Meta sparkar 11 000 anställda

11 000. Så många får gå från Meta. Det meddelade Mark Zuckerberg själv i ett blogginlägg. Den första massuppsägningen i Metas artonåriga historia.

Kort sagt så stämde uppgifterna från början av veckan att det här skulle komma. Det kommer dessutom en och en halv vecka efter det att Twitter sa upp runt 3500 av sina anställda.

Den största skillnaden är att medan Twitters uppsägningar andelsmässigt motsvarande ungefär halva personalstyrkan så ligger Meta rätt nära det som har varit techuppsägningsnormen i år: 13 % (samma dag som Twitter gick ut med sina uppsägningar så meddelade betalplattformen Stripe och bildelningsbolaget Lyft att de säger upp 14 respektive 13 % av sina medarbetare).

Anledningen är ungefär samma som för övriga bolag som har masskickat folk: hårdare ekonomiska tider. Men Meta delar dessutom samma grundorsak som de flesta bolag som gick väldigt bra under pandemin: man skalade upp för snabbt och för mycket i tron att exempelvis e-handeln hade nått en ny, betydligt högre nivå än före covid.

Och ja. Sen har det ju heller inte gått… jättebra för Metas nya stora metaverseompositionering.

Meta gör en Twitter så tillvida att de kommer att säga upp folk via mejl, vad det verkar. Men till skillnad från Twitter så känns uppsägningarna betydligt mer strukturerade. Bara det att Mark Zuckerberg trots allt också ska ha kommunicerat med dem han faktiskt är chef över – och bett dem om ursäkt för sin felsatsning – och att de Meta-anställda som blir av med jobbet ska kunna prata med någon på företaget om sin situation. Ja, plus att även de Meta-anställda ges förmåner. (Till skillnad från Elon Musk så gör Mark Zuckerberg ingen grej av att de minsann erbjuder de uppsagda mer än vad bolagen är lagstadgat tvingade till.)

För den som blir av med jobbet spelar det förstås mindre roll hur snyggt eller osnyggt uppsägningarna görs. Ett stort antal människor måste nu ge sig ut och söka nya jobb. Och även på Meta får de som får sparken gå på dagen. Och verkar ha förlorat tillgången till alla system utom typ mejlen direkt.

Utöver det så kommer Meta också att göra andra kostnadsbesparande åtgärder. Och för oss på utsidan är det förmodligen det som kommer bli mest intressant att följa: hur det här kommer påverka Metas tjänster och satsningar.

Meta announces huge job cuts affecting 11,000 employees

Meta has announced it will lay off 11,000 employees or around 13 percent of the company’s total staff. CEO Mark Zuckerberg announced the news in a blog post, saying he was at fault for being overoptimistic about the company’s future growth based on a pandemic surge.

Instagram rullar ut nya åldersverifieringsfunktioner i EU

Tidigare i år gick Instagram ut med att de tittade på sätt att bättre kunna bekräfta att någon faktiskt är så gammal som hen är. Åtminstone för användare under 18 år. Nu rullas precis en sådan funktion ut i EU (och i Storbritannien).

Förutom att användare kan ladda upp ett ID-kort som bekräftar åldern så rullas nu två nya sätt ut för att verifiera ålder:

1. Video selfie: Ladda upp en video på på dig själv, som analyseras av en funktion som tillhandahålls av Instagrams partnerföretag Yoti. Funktionen uppskattar åldern och sedan raderar såväl Instagram som Yoti videon. Enligt Yoti själva så ska deras teknik ha en träffsäkerhet inom 1,36 år för tolvåringar och 1,52 år för tretton- till nittonåringar.

2. ”Social verifiering”: Då kan låta tre av dina följare bekräfta din ålder. De måste vara över 18 år.

Som det sistnämnda antyder så är det inte bara för nyskapande funktioner som funktionen kan användas. Den kickar också in när någon försöker ”uppgradera” sin ålder från 17 till 18 år.

Instagram debuts new age-verification tools in UK and EU

Users changing their date of birth to that of an adult can upload a video of themselves to prove their age.

TikTok

TikTok kapar sina ekonomiska mål för 2022

Hur går det för TikTok i det allmänna ekonomiska kaos som världen just nu är mitt inne i? Lite svårt att säga, eftersom bolaget inte är börsnoterat. Begränsad insyn alltså. Men det hindrar inte allehanda spekulationer från att flyga runt. Som att även TikTok nu, inte oväntat, ser ut att ha drabbats av annonseringsmotvinden.

Enligt uppgifter från Financial Times så har TikTok justerat ned sina ekonomiska mål för året från 12-14,5 miljarder dollar till 10 miljarder. Något som skulle innebära sisådär 17-30 % lägre. Anledningen sägs vara överspenderande på saker som löner och ”sociala evenemang”.

FT rapporterar dessutom i annan artikel att ägarbolaget Bytedance som en följd av det sämre resultatat håller på att organisera om sin amerikanska verksamhet överlag, något som bland annat innebär att TkToks general manager (typ administrativa chef) degraderas.

Allt som allt kan vi anta att även TikTok nu kommer att göra som sina branschkollegor: att skala tillbaka sina expansionsplaner för att istället satsa mer på lönsamhet i ett lite kortare perspektiv. Något som säkert också kommer att betyda att företaget dunkar ut färre nya satsningar och initiativ. Det blir exempelvis intressant att se hur den e-handelspush som TikTok sägs vara nära att rulla ut i USA och i Spanien nu kommer att påverkas.

TikTok slashes global revenue targets by at least $2bn

TikTok has slashed its worldwide revenue targets for 2022 by at least $2bn as the fast-growing platform struggles to meet ambitious goals, becoming the latest tech giant to be hit by a global slump in online spending.

LinkedIn

Rejäl genomgång av LinkedIns algoritm

Sitter du och pixelpushar ditt LinkedIn-game och kan inte få nog av alla ledtrådar som du kan komma över när det gäller algoritmen? Grattis! Här hittar du en rejält genomgång av vad du ska posta och hur du ska agera för att maximera engagemang, synlighet och räckvidd.

© Richard van der Blom on LinkedIn: Crack the LinkedIn Algorithm – Edition 2022 | 381 comments

Growth, Marketing, Leadership | 3xCMO, 2.5xIPOs 😆 | Ex @Salesforce @WeWork @LinkedIn @Box @Matterport | Energy Multiplier | Executive Advisor | Endless Enthusiast | Dad | Runner | Made in Denmark The news from Airbnb that their investment in brand marketing over search is paying off is no surprise.

Pinterest

Pinterest släpper Shuffles skarpt

Efter att ha testats som en inbjudningsbeta sedan i somras har det nu blivit dags för Pinterest att släppa sin kollageapp Shuffles brett.

Det innebär att vem som helst nu kan ladda ner appen för att klippa och klistra ihop egna kollage som de kan använda och dela där de har lust. Inte bara på Pinterest – även om Pinterest själva säkerligen förstås helst ser att du använder den där.

Det sistnämnda gäller inte minst med tanke på att Pinterest satsar allt mer på sin funktionalitet kring ”livsstilsshopping”. Istället för att ha ett e-handelsupplägg som det brukar se ut så satsar Pinterest på att användarna ska bygga upp miljöer där de sedan kan tagga upp de produkter som syns. Lite som när möbelhandlare bygger upp rum i sina butiker där olika produkter visas i en sammanhållen kontext.

Pinterest launches its collage-making app Shuffles to the general public

To use Shuffles, users build collages using Pinterest’s own photo library or by snapping photos of objects they want to include with their iPhone’s camera.

Övrigt sociala medier

Mastodon har nu 1 miljon aktiva månadsanvändare

I skuggan av kaoset som omger Twitter just nu så har det nya, heta Twitter-alternativet Mastodon nått en ny användarmilstolpe: 1 miljon månadsanvändare. Hälften av dem, en halv miljon alltså, har fyllts på sedan Musk formellt tog över som ägare av Twitter 27 oktober.

Och 1 miljon är ju rätt mycket. Men… en rätt liten del av Twitters totala användarantal.

Visst. Folk kan ju ha stängt sitt Twitter-konto utan att ha gått till Mastodon. Men det kanske mest troliga: folk har öppnat konton bara för att eftersom det pratas så mycket om Mastodon just nu. Just in case eller bara för att de är nyfikna. Och jag misstänker att det finns en del som har kvar Twitter-kontot trots att de blivit med Mastodon.

Men oavsett. Kul för Mastodon.

Boosted by Twitter drama, Mastodon reaches 1 million active monthly users

Mastodon, the decentralized social network increasingly positioned as an alternative to Twitter, has eclipsed 1 million active monthly users.

Donald Trump kanske inte kommer tillbaka till Twitter, eftersom Truth Social då kan gå omkull

Vad gillar Donald Trump? Tittarsiffror. Ju högre, desto bättre. Och de högsta tittarsiffror som Trump så här långt har kommit upp i är hans följarsiffror på Twitter. Men trots det så kanske det inte är självklart att Trump kommer tillbaka till Twitter – även om han släpps in igen nu när nye Twitter-ägaren Elon Musk har öppnat för det.

Vi ska väl börja med att säga att det inte är säkert att Trump faktiskt är välkommen tillbaka på Twitter. Musk har inspirerats av Mark Zuckerberg och kommer instifta ett råd som ska avgöra det (och liknande fall). Nu vet vi inte särskilt mycket mer än så – annat att rådet ska ”representera olika ståndpunkter och åsikter” och vara på plats ”tidigast” om några veckor.

Men mitt stalltips är trots allt att Trump välkomnas tillbaka. Precis den typ av profil som Musk skulle vilja ha för att boosta Twitters siffror.

Däremot är det alltså inte helt givet att Trump börjar twittra igen. Anledningen? Som han själv har gått ut med så trivs han bättre där. Under sitt Truth Social-träd. Trots långt sämre tittarsiffror.

Här kommer uppgifter som känns som att de mer är inne på den egentligen anledningen: Trump tror att Truth Social kommer att kollapsa utan honom (vilket för en gångs skulle vara ett verklighetsförankrat Trump-påstående). Och eftersom Trump gjort en så stor grej av att Truth Social är hans sociala medium så skulle en kollaps innebära ett misslyckande för en Trump-satsning. Något som kan vara lite svårsmält för någon som har… lite svårt att hantera motgångar.

Med andra ord kan Trump ha målat in sig i ett hörn eftersom han inte såg ett Musk-Twitter-övertagande som en möjlig deus ex machina. Trump trodde inte att det var på kartan att han skulle få twittra igen.

Nu skulle Trump… eventuellt kunna vifta bort att Truth Social går omkull när han lämnar på något Trumpigt sätt. Så risken är nog trots allt rätt hög att Trump kommer att gå tillbaka till Twitter igen – om han släpps in.

Trump has reportedly told people he can’t leave his Twitter clone Truth Social because he’d risk torpedoing a company tied to his name

Trump privately voiced why he feels he can’t leave Truth Social, the Washington Post reports. Leaving for Twitter would risk Truth Social failing, and it’s too closely associated with his brand, the Post reported. Trump has said publicly he wouldn’t rejoin Twitter because he’s committed to Truth Social.

 

Detaljhandel/e-handel

Alibaba släpper inte försäljningssiffror för Singles’ Day – för första gången

Hur vet vi att Alibabas stora shoppingfest Singles’ Day inte gick så bra? Alibaba går inte ut med försäljningssiffror. För första gången under de 14 år som evenemanget har gått av stapeln.

Det vi däremot får veta är att försäljningen i år var ”i linje med förra årets, trots makroutmaningar och covid-relaterad påverkan”. Det innebär total försäljning på runt 85 miljarder dollar. Precis som förra året deltog 290 000 varumärken, även det ungefär samma antal som förra året.

Som artikeln konstaterar så kan Alibaba avslöja försäljningssiffrorna under kvartalsrapporten nästa vecka, men det är nog osannolikt. Jag skulle till och med säga att det nog kan betraktas som rätt säkert att de inte kommer att göra det.

Nu är 85 miljarder dollar förstås fortfarande hysteriskt mycket shoppande. Förra året innebar det en ökning med 8,45 % jämfört med 2020. Det var den långsammaste ökningstakten för Singles’ Day sedan starten – men det var ju å andra sidan jämfört med 2020, när e-handeln fullständigt exploderade. I år lär ökningstakten ha varit ännu långsammare.

Ja, eller om jag ska vara krass så tror jag att Singles’ Day för första gången sedan starten visade upp minskad försäljning jämfört med föregående år.

Nu är det förstås lite för tidigt att börja dra definitiva slutsatser – utmaningarna i Kina senaste året har varit rätt annorlunda jämfört med här hos oss. Men det kan förstås också ge ledtrådar om hur julhandelsperioden kan komma att gå i vår del av världen.

Inte minst för e-handeln.

Alibaba mum on Singles Day sales tally, says in line with 2021

SHANGHAI, Nov 12 (Reuters) – Alibaba Group (9988.HK) opted not to disclose the final sales tally of its annual Singles Day shopping festival for the first time since it started the event in 2009, saying only that results were in line with last year.

TikTok lanserar sin e-handel i USA

Uppgifterna förra veckan (ja, och som har florerat i några veckor nu) om att TikTok skulle rulla ut e-handel i USA inom en nära framtid visade sig stämma: TikTok  har nu officiellt lanserat sin Shop-lösning i USA.

Företag kan nu alltså registrera sig för Shop och därefter börja liveshoppingsända direkt. TikTok tar 1,8 % i säljavgift de första 90 dagarna, en avgift som sedan höjs till 5 %. Och det är bara företag som kan använda funktionen: även individer kan registrera sig som säljare. Med tanke på att influencers allt mer blir enmans-e-handlare i sociala medier så är det sistnämnda rätt givet – även om det inte hade varit självklart till en början.

Det här innebär att USA blir andra land utanför Sydostasien som får Shop (Storbritannien har haft funktionen ett tag). Att TikTok nu alltså släpper e-handelsstödet på sin enskilt största marknad utanför Kina visar att företaget nu tänker levla upp sina e-handelsambitioner rejält (Spanien sägs bli tredje västland ut rätt snart).

Den här nyheten kommer dessutom bara dagar efter uppgifter om att TikTok har omorganiserat sin amerikanska verksamhet – inklusive att sparka eller flytta chefer. Som att USA-TikToks administrativa chef Sandie Hawkins har ”degraderats” till att ta ansvar för just shoppingsatsningen.

Det i sin tur kan tolkas på två sätt: antingen att ägarbolaget Bytedance vill sätta mer fokus på e-handeln även organisatoriskt, eller att Bytedance nu tar ännu hårdare kontroll över USA-verksamheten.

Ja, eller både och.

ByteDance’s TikTok Shop Officially Launched in US

On November 10, news that TikTok Shop will be launched in US was finally confirmed. In order to register for TikTok Shop in the US, merchants will need to use a domestic mobile phone number and email address, or an existing TikTok account. An invitation code is also required.

Shein testar egen marknadsplats för tredjepartssäljare

Kinesiska moderaketen Shein har blivit med marknadsplats. Möjlighet för tredjepartshandlare att sälja via Sheins sajt och app, alltså.

Det här är åtminstone vad Shein testar i Brasilien (och har tydligen gjort sedan i mars). En marknadsplats där externa säljare kan sätta upp egna ”butiker” under Sheins paraply. Säljarna är sedan själva ansvariga för att hantera logistiken själva. I Brasilien-testet verkar det dock som att säljarna bara behöver tillhanda själva varorna, medan Shein hanterar distributionen.

Nu pratar vi om en tjänst som framförallt vänder sig mot kinesiska varumärken. Det är alltså en verksamhet där Shein ”hyr ut” sin stora plattform i väst till kinesiska säljare som vill nå ut utanför Kina. Och det är som sagt var ett test. Men vi kan nog anta att Shein har betydligt större ambitioner än att bara bredda sin cross-border-försäljning från Kina till Brasilien.

Det som dessutom är intressant i artikeln är att summan av Sheins försäljning i USA och i Europa är ungefär lika stora. Och att de två regionerna tillsammans står för 50 % av Sheins försäljning. Det innebär alltså att hälften kommer från andra håll – och då är Shein inte verksamma i hemlandet Kina. Jag trodde faktiskt att Europa och framförallt USA skulle stå för en större andel.

SHEIN Pilots Taobao Model in Brazil

SHEIN, a cross-border fast fashion platform based in China, is piloting a model similar to Taobao in Brazil, whereby merchants set up stores directly on the site and are responsible for their own operations and logistics, LatePost reported on November 9. Previously, SHEIN’s business strategy involved designing and purchasing goods by itself.

Lyko lanserar shoppingapp med sociala funktioner

Två väldigt tydliga trender just nu är dels att de (traditionella) sociala medierna satsar allt mer på shoppingfunktionalitet och dels att e-handlare satsar allt mer på sociala inslag. Senast ut i den senaste kategorin: skönhetshandlaren Lyko, som släpper en egen social shoppingapp.

”Sociala inslag” är lite nyckelfrasen här. Rätt länge har ”social commerce” och att ”vara social” inneburit att man har öppnat konton på de sociala plattformarna och där försökt göra innehåll som direkt eller indirekt gör att man kan sälja saker (eller vad man nu har för verksamhet). Men det de flesta har missat är att ”socialt” är ett beteende och inte en plats.

Med andra ord: bara för att man är på Instagram så är man inte automatiskt ”social” som företag. Det handlar om att man ska använda de sociala nycklarna. Att vi människor för det mesta tycker om att hänga med varandra när vi gör saker. E-handelssajter har däremot nästan alltid varit byggda för en 1-1-interaktion.

1 människa som möter 1 företag. Inte att ett kompisgäng samtidigt kan möta ett företag, som när flera går och tittar på kläder ihop i en fysisk butik. Eller när ett par går och tittar på soffor ihop.

Nu tänker Lyko alltså försöka bygga in möjligheter för kunder att möta varandra som del av e-handelsupplevelsen. Blir intressant att se hur det går.

Nya draget: Lyko släpper social shoppingapp – ”starten” – Ehandel.se

För några år sedan skulle alla företag ha en egen app. Men i dag är det ingen självklarhet. Men nu väljer Lyko att satsa på en egen app, som dels är en shopping-plattform, men också ett socialt medium. E-handel handlar inte längre bara om transaktion av produkter, kunderna förväntar sig mer upplevelse och inspiration.

Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Kanske också intressant

Av Ola Andersson

Följ mig på LinkedIn om du vill ha hyfsat regelbundna, portionsförpackade spaningar. Eller varför inte skicka en kontaktförfrågan? Jag är rätt snäll (säger min mamma) och tycker det är kul att träffa människor jag aldrig träffat tidigare. Ja, även om vi inte träffas i verkliga livet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.