Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
- Del 2: Sök/SEO, Detaljhandel/e-handel, Strömmade medier, IoT – internet of things
- Del 3: AI – artificiell intelligens, Bekvämlighetsekonomin, Mobilt, Ekonomi och finans, Övrigt
Veckans artikel
Sociala medier
Facebook, Instagram och WhatsApp
Ryssland blockar Facebook helt och hållet
Och där kom det som har hängt i luften ett tag: Ryssland blockar Facebook. Helt och hållet.
Anledningen är 26 fall av ”diskriminering mot ryska medier och informationsresurser” sedan 2020. Att det här kommer precis just nu, när Ryssland leker Risk i Ukraina och när Facebook har strypt ryska statsmedier som en följd av det, är förstås en ren slump.
Värt att notera är att det gäller just Facebook. Tjänsten som fortfarande heter Facebook, alltså. Instagram och WhatsApp rullar fortfarande.
Men oavsett så är det en rejäl eskalering av den ryska censurmaskinen. Och ännu ett tecken på att saker och ting förmodligen inte går så bra med den särskilda militära insatsen som Putin påstår.
Russia blocks access to Facebook | Engadget
Russian officials have blocked Facebook in the country, though Instagram and WhatsApp are still available. Telecom regulator Roskomnadzor says the move is in response to the social network preventing access to state-run media outlets RT and Sputnik in the European Union, Ukraine and the UK.
Facebook stoppar all rysk annonsering globalt
Igår blockade Ryssland Facebook, tjänsten som fortfarande heter Facebook alltså. Oklart om det även omfattar Instagram och WhatsApp. Idag var det dags för Meta att svara: de stänger nu av all rysk annonsering i hela världen, inklusive i Ryssland. Det blir dessutom inte längre möjligt att rikta annonser mot användare i Ryssland.
Och, well, med tanke på att Facebook alltså har blockats i Ryssland så är annonsförbuden på Facebook i Ryssland redan överspelade. Däremot så lär det alltså fortfarande vara aktuellt. Så länge som Instagram får fortsätta verka i Ryssland. Ja, om tjänsten inte redan har blockats. (Det är dessutom inte helt klart om Metas annonsförbud bara gäller för Facebook eller om det även omfattar företagets övriga appar.)
När de första ryska tanksen rullade in i Ukraina så var byråkratitunga och diplomatiängsliga sammanslutningar och länder som EU och USA snabba med att slägga till Ryssland med betydligt mer långtgående sanktioner än vad någon – inklusive Ryssland, Kina och de själva – hade väntat sig. Företag var däremot betydligt mer långsamma. Techgiganterna inte minst.
Under veckan så har även techbolagen börjat skruva åt tumskruvarna på Ryssland efter några rätt tafatta och fega första steg. Väldigt bra, förstås. Visst, de flesta steg som företagen har tagit mot Ryssland har mest varit konsekvenser av de sanktioner som EU och USA införde snarare än helt egna initiativ, men hej. Bättre sent än aldrig, oavsett.
Och, om vi ska vara lite krassa, så finns det nog också en kalkylerad risk att EU och USA kan dela ut sanktioner och straff även mot företag som inte drar sitt strå till isoleringsstacken.
Facebook won’t let Russian advertisers create or make run ads ’anywhere in the world’
Facebook is cutting off ads in Russia. It’s pausing ads that target people in the country and is no longer letting advertisers in Russia ”create or run ads anywhere in the world, including within Russia,” the company announced on Friday.
Instagram stänger ned IGTV
Ja, det här var väl rätt väntat. Snart fyra år efter det att Instagram lanserade sin tänkta Youtube-utmanare så stängs nu IGTV helt ned. I mitten av mars försvinner appen från appbutikerna. Allt videofokus kommer nu läggas på vanliga Instagram-appen.
Egentligen är det här draget mest en teknikalitet eftersom varumärket IGTV skrotades redan i höstas. Men då hette det att IGTV skulle finnas kvar, men få sig en extreme varumärkesmakeover som del av nya paraplyet ”Instagram video”. Så sker alltså inte.
Dessutom försvinner IGTV ads, annonsformatet inuti videos. Och det är lite mer förvånande.
Bara i förra veckan gick Meta ut med att de rullar ut Facebook Reels globalt och i samband med det också öppnar för annonsstöd i funktionen. Men även om Meta i samband med dagens IGTV-nyhet säger att de ”utforskar andra sätt för innehållsskapare att tjäna pengar” så försvinner på sätt och vis ett annonsformat utan att det samtidigt ersätts av något annat.
Ironiskt nog så kommer den slutgiltiga nedläggningen av Instagrams ursprungliga långvideoformat samma dag som TikTok går ut med att de höjer gränsen för videos från 3 till 10 minuter. Vi kan väl tänka oss att Instagram inte tänker lämna Youtube-spelplanen helt obevakad, trots den jättesatsning som Meta just nu gör på kortvideo.
Instagram is shutting down its standalone IGTV app
Instagram is ending support for its standalone app for IGTV, the company announced on Monday. Meta, Instagram’s parent company, confirmed to TechCrunch that the app will be removed from app stores in mid-March. In a blog post, the company explained that the change is part of its efforts to ma…
Instagram rullar ut autotextning av videos
Instagram kopierar TikTok ännu en gång: nu rullar plattformen ut autotextning av videos. Ganska precis ett år efter det att TikTok la till samma funktion.
Ja, okej, nu är det här ju inte direkt en funktion som TikTok uppfann, så det handlar egentligen om att Instagram nu lägger till en tillgänglighetsfunktion (och, well, folk-har-oftast-ljudet-avstängt-funktion) som redan finns på rätt många ställen.
Så nu slipper instagrammare alltså manuellt lägga in textning i sina videos. Allt sker automagiskt. Ja, på de 17 språk som nu får funktionen. Och nej, svenska är inte ett av dem. Fler språk ska dock läggas till ”snart”, så vi får väl se var i priolistan som svenska ligger. Ett stalltips är väl att det inte ligger först i kön.
Instagram is rolling out auto-generated captions for videos
Instagram is introducing auto-generated captions for videos on its app, the company announced on Tuesday. Up until now, creators had to manually add captions to their videos. Instagram says the addition of captions will make Instagram more accessible for users who are in the deaf and hard-of-hearin…
Instagram rullar ut krypterade chattar i Ukraina och Ryssland
I takt med att de ryska tanksen rullade in över gränsen så har ukrainarna laddat ner säkra chattappar som aldrig förr. Signal och Telegram toppar nedladdningslistorna när det bokstavligen talat handlar om liv och död att kunna kommunicera utan att tredje part (a.k.a. Putins maffiagäng) kan lyssna in.
Just krypterade chattar har däremot varit en Akilles-häl för Metas chattplattformar. WhatsApp har länge haft stöd, men Messenger har fortfarande inte krypterade chattar som förval (bland annat på grund av att lagstiftare och polismyndigheter i USA inte är helt pigga på den idén). Inte heller Instagram har haft stöd för det här. Dels inte i den ursprungliga chattlösningen och dels inte i den nya inboxen, som i praktiken är Messenger med Instagram-logga.
Men nu ändrar Meta på det här. Instagram rullar ut möjlighet att aktivera krypterade chattar i Instagram i Ukraina och intressant nog även i Ryssland. Ja, eller det sistnämnda är i och för sig inte jättekonstigt, det finns trots allt risk för krigsmotståndare i Ryssland. Och de har visat sig vara väldigt många.
Sen finns det också en annan sak i det här. En som handlar om Metas mer övergripande strategi för Instagram.
Under rätt lång tid så var direktmeddelandefunktionen styvmoderligt behandlad i Instagram. Man la ut bilder och videos i Instagram och chattade sedan via Messenger. Men för yngre användare – alltså Metas möjlighet att fortsätta växa – är Messenger inte alls den givna chattplattformen. Förmodligen inte alls. Instagram funkar däremot fortfarande bra i den här målgruppen.
Så med andra ord hoppas Instagram fånga upp de yngre användare med sitt ökade fokus på chattfunktionlitet i Instagram. En förhoppning om att de ska vilja chatta med sina kompisar där istället för via Snapchat. Eller TikTok.
Meta rolls out encrypted Instagram DMs in Russia and Ukraine
Arming decision-makers in tech, business and public policy with the unbiased, fact-based news and analysis they need to navigate a world in rapid change.
Facebook begränsar åtkomsten till statliga ryska medier
Efter att ha begränsat åtkomsten till de statskontrollerade ryska medierna RT och Sputnik i Ukraina så gör Facebook nu samma sak i EU.
Och ja, precis som i Ukraina så handlar det om påtryckningar från statligt håll snarare än ett helt eget initiativ. EU håller som bäst på att snabbehandla fram ett förbud mot de här två kanalerna – ja, eller mot Kreml-backade medier överlag – och det är alltså det som är grunden till att Meta nu inför sin begränsning. Vi kan anta att begränsningen också omfattar Instagram.
Däremot är det värt att notera att Meta i sitt officiella uttalande om strypningen använder just frasen ”restricting access”. Det återstår att se vad det i praktiken innebär. Det känns mer som att Meta, likt Youtube, skruvar ned antalet förekomster i rekommendationsalgoritmen snarare än att kontona helt stängs ned fram till dess att Ryssland avbryter sin invasion av Ukraina.
Och om det är så att det är det senare som gäller så tror jag att EU inte kommer att tycka att det är tillräckligt.
Facebook restricts RT and Sputnik across entire EU | Engadget
Facebook is ”restricting access” to two Russian state media outlets across the entire European Union, a move that will prevent the publishers from sharing content to millions of people in the countries. Meta’s President of Global Affairs, Nick Clegg, announced the block of RT and Sputnik, saying that it was in response to ”a number” of government requests from within the EU.
Facebook och Instagram slutar globalt rekommendera innehåll från ryska statsmedier
Meta fortsätter att strypa möjligheterna för den ryska propagandamaskinen att verka i Facebook och Instagram. Meta slutar nu rekommendera innehåll från ryska statsmedier på alla marknader och kommer snart införa samma sak i Instagram. Ännu en konsekvens av att EU började flagga för att svartlista den här typen av kanaler, alltså. (Ja, plus att Meta har en egen beef med Ryssland sedan lång tid tillbaka, så de tar nog gärna alla chanser de kan att tvåla till Putin och hans kompisar.)
Dessutom så kommer innehåll från berörda konton att rankas ned överlag och därmed få mindre spridning. Ja, det är åtminstone tanken.
Så bra insats från Meta, även om det rätt mycket alltså kommer som följd av statliga förbud. Men vi kan också notera att Meta fortfarande tillåter ryska statsmedier att verka på plattformen, även om de kommer att slänga på faktachecksvarningar på innehåll som inte stämmer överens med verkligheten. Så, ni vet, allt innehåll från de här medierna kommande tiden.
Facebook has stopped recommending Russian state media globally
Meta has stopped recommending content by Russian state media to all users of Facebook, and soon Instagram, as the country’s ongoing invasion of Ukraine wages on. In a call with reporters on Tuesday, Meta executives said Russian media affiliated with the government had been demoted in the main Facebook Feed, and that it was no longer being recommended algorithmically anywhere on the social network.
Facebook lägger ned Facebook
Där ser man. Facebook lägger ned Facebook. Den såg man inte komma.
Ja, nu är det förstås inte så drastiskt som att Meta (företaget som en gång i tiden hette Facebook) lägger ned Facebook (tjänsten som fortfarande heter Facebook). Vad det handlar om är istället att Facebook (ja, tjänsten som fortfarande heter Facebook) stänger ned Campus.
Vad är då Campus kanske du undrar? Och det gör du förmodligen eftersom nedläggningen sannolikt beror på att väldigt få använde funktionen eller ens har hört talas om den. Men när Campus lanserades för mindre än två år sedan så var det ännu ett försök från Facebook (företaget som då fortfarande hette Facebook) att locka nya användare. Mer specifikt: yngre användare.
Men Campus var dessutom, tja, Facebook Classic Classic. Ursprungs-Facebook. En funktion som alltså uttalat vände sig mot just campuspubliken. Collegestudenter.
Men nu är det alltså slut på nostalgitrippen. Campus stängs ned redan 10 mars.
Facebook shuts down its attempt to remake original Facebook inside Facebook
Less than two years after its launch, Facebook is shutting down Campus, a section of its app designed for college students, the latest blow to the company’s efforts to retain younger users. Campus users could access a special news feed and join groups, events, and chat rooms focused on college life.
TikTok
TikTok höjer maxgränsen för videos till 10 minuter
Ni vet kortvideoappen TikTok? Blir mer och mer som sin kinesiska systerapp Douyin: mindre och mindre en kortvideoapp. Senaste steget: maxlängden för videos höjs från 3 till 10 minuter. Fortfarande snäppet efter de 15 minuter som Douyin ger vissa stjärnor på plattformen, men fortfarande mer än en tredubbling.
Så med andra ord fortsätter TikTok göra det som appen har gjort allt oftare senaste året: ger igen och kopierar andra. I det här fallet förstås främst Youtube, men även Facebook och Instagram.
I Kina finns ingen Youtube – bokstavligen och bildligt. Den Google-ägda appen finns verkligen inte alls, eftersom Googles tjänster är förbjudna i landet, men även rent konceptuellt eftersom det inte finns en självklar motsvarighet med halvlånga, användarskapade videos.
Ännu en kloss i TikToks bygge mot totalt, Facebook-, Instagram- och Youtube-vältande världsherravälde, alltså. Eller? Mja, det är inte en garanterad succé.
Så här långt har TikTok rätt mycket satt agendan i sin egen bekväma nisch och låtit de andra stora tjänsterna jaga ikapp på TikToks hemmaplan. Men när TikTok nu mer och mer tar steget in på bortaarenor? Det kan bli en tuff utmaning.
TikTok expands max video length to 10 minutes, up from 3 minutes
TikTok is starting to roll out the ability for users to upload videos up to 10 minutes in length, the company confirmed to TechCrunch. The official launch comes as Tiktok has been testing the change over the past several months. Previously, TikTok videos could be up to 3 minutes in length following…
TikTok blockar ryska statsmedierna RT och Sputnik i EU
TikTok gör som Facebook, Youtube och Microsoft: blockar de statsbackade ryska kanalerna RT och Sputnik i EU. I Metas fall så hette det att de har ”begränsat åtkomsten” till kanalerna, vilket är lite oklart vad det betyder. När det kommer till TikTok så verkar det oavsett handla om att blocka de båda kanalerna: de kan inte längre lägga ut innehåll och kanalerna går inte att se på plattformen.
Och precis som de övriga företagen som har stoppat RT och Sputnik i EU så handlar det om en följd av att EU har flaggat för att de håller på att ta fram ett förbud som inte bryter mot nuvarande EU-lagstiftning. Plattformarna förbjuder alltså inte RT och Sputnik helt på eget initiativ, utan gör det som följd av EU:s beslut.
Det som dessutom är intressant här att det vad jag vet är den första specifika åtgärd som TikTok har vidtagit efter det att Rysslands invasion av Ukraina inleddes. Och som bekant så är TikToks hemmamarknad ett av länderna som har valt att sitta på sidolinjerna (läs: stöttar inofficiellt Rysslands krig eftersom Kina gärna vill göra samma sak mot Taiwan och studerar nu hur omvärlden reagerar).
Vad vi däremot inte har sett från TikTok är alltså något eget initiativ att stoppa exempelvis annonsering för ryska medier på plattformen. Med tanke på att kinesiska bolag, inte minst techbolagen efter Kinas regleringsssläggsvingande senaste året, i praktiken är förlängda armar för den kinesiska staten så kommer det vara ett signalvärde om TikTok inför egna sanktioner som inte är framtvingade från USA, EU eller någon annan del av världen som motsätter sig Rysslands invasion.
TikTok follows Facebook in blocking RT and Sputnik in the EU | Engadget
Sputnik and RT’s accounts are no longer accessible within the European Union. Sponsored Links TikTok has joined Facebook in blocking access to two Russian state media outlets in the European Union. Sputnik and RT are no longer able to post to audiences within the EU, and their pages and content will no longer be accessible to users in the bloc, a TikTok spokesperson confirmed.
Åtta amerikanska delstater inleder utredning av hur TikTok påverkar unga amerikaners mentala hälsa
I skuggan av Rysslands invasion av Ukraina så är det 2020 all over again för TikTok. Åtta amerikanska delstater inleder en utredning av kortvideoappen.
2020 var TikTok som bekant indraget i ett väldigt märkligt bråk med Trump-administrationen som krävde att ägaren Bytedance skulle sälja TikTok till ett amerikanskt företag, annars skulle TikTok förbjudas i USA. Efter att först åkt på bakslag i domstolar i flera omgångar så skrotades förbudsdekretet till sist när Joe Biden tog över vita huset i början av 2021. Det betydde dock inte att faran var helt över för TikTok: Biden konstaterade att utlandsägda appar i stort skulle granskas för att se om det fanns hot mot amerikaner och USA:s säkerhet.
Nu verkar det som att åtta delstater alltså inte tänker vänta längre på att den federala nivån kommer fram till något. Justitieministrarna i de aktuella delstaterna har nu inlett en utredning med det specifika ändamålet att granska hur TikTok påverkar unga. Ungefär samma oro som vi har hört kring Instagram, med andra ord.
Det här kommer dessutom bara dagar efter Joe Bidens första State of the union-tal, där han uppmanade USA:s kongress att ta fram lagar som helt förbjuder företag som Bytedance och Meta att samla in data om och rikta annonser mot just barn.
Vi kan alltså med största sannolikhet se fram emot skärpt lagstiftning specifikt kring onlinetjänster och barn. Och även om det här alltså gäller för USA så kan vi anta att det kan slå även mot plattformarnas verksamheter här hos oss (även om EU förstås redan har hårdare integritetslagstiftning på plats).
TikTok faces investigation into its impact on young people’s mental health
A coalition of state attorneys general from California, Florida, Kentucky, and more is investigating TikTok for its potential effect on young people’s mental and physical health (). The group of AGs is looking to see if the way TikTok designs, operates, and markets its platform has a negative effect on children, teens, and young adults’ health, according to a press release from Attorney General Maura Healey of Massachusetts.
TikTok börjar visa infoetiketter på ”vissa” statliga medier
Så har det så till sist blivit dags för TikTok att göra Youtube, Twitter och Facebook: börja använda infoetiketter på statskontrollerade medier. Ja, likt övriga så handlar det om ”vissa” statliga medier. Med andra ord: inte så mycket SVT, men väldigt mycket ryska RT och Sputnik.
Det här är något som TikTok säger sig ha arbetat på sedan förra året och i arbetet har de tagit hjälp av flera oberoende organisationer för att definiera vilka medier som omfattas. Det är alltså inte funktion som specifikt har tagits fram för Rysslands invasion av Ukraina, men det blir första gången som funktionen nu används.
Inte helt klart exakt hur funktionen kommer att användas och se ut, men i stort handlar det om att informera om möjlig fejkinformation förpackad som statsmediesanningar.
Likt de flesta andra stora sociala (väst)plattformar så har TikTok också följt EU:s förbud mot de ryska statskontrollerade kanalerna RT och Sputnik och därmed förbjudit dem. Men det är också värt att notera vad TikTok INTE har gjort, som därmed skiljer dem från flera branschkollegor.
TikToks förbud mot RT och Sputnik verkar alltså bara handla om ett förbud inom EU – inte i resten av världen. Jag har heller inte sett något om att TikTok har stoppat annonseringsmöjligheter för statliga ryska medier inom eller utanför landet. Eller för den delen gjort som Meta och helt stoppat ryska annonsörer och helt stoppat annonser som riktar sig mot boende i Ryssland. Än mindre att de har pratat om att stänga ned verksamhet eller helt plocka bort ryska kanaler utöver de som har omfattats av statliga sanktioner.
Och som av en händelse är TikTok kinesiskt. Ett av de länder som förstås inte har fördömt Rysslands invasion (mest eftersom de gärna själva skulle vilja göra samma sak – mot Taiwan – och nog har chockats över det kompakta världsmotståndet mot att en supermakt invaderar ett grannland).
Visst. TikTok är ett kommersiellt företag och vill likt de övriga sociala plattformarna helst slippa att blanda sig i politik överhuvudtaget. Men det känns inte direkt som en slump att det just är TikTok som har gjort minst för att markera mot och straffa Ryssland.
TikTok plans to add labels to ’some’ state-controlled media
TikTok has announced that it’ll start putting labels on videos from ”some” state-controlled media outlets as it starts rolling out its new state media policy. According to a news post from the company, it is ”expediting” its plans for piloting the policy due to the Russian invasion of Ukraine.
Snapchat
Snapschat slutar visa och sälja annonser i Ryssland, Belarus och Ukraina
Så har även Snapchat gjort som bland andra Youtube och Meta: de stryper annonserna i Ryssland. Men de gör dessutom saker på ett lite eget sätt.
Där Meta och Youtube har strypt distributionen av och annonseringen mot innehåll från ryska statsbackade medier så slutar Snap helt att sälja annonser i Ryssland och Belarus. De kommer även sluta visa annonser helt i dessa länder och säger överlag att de ”inte accepterar intäkter från ryska statligt kontrollerade organisationer”.
Men intressant nog så kommer den nya policyn även att omfatta Ukraina. Vi kan med andra ord anta att Snap resonerar på samma sätt som Google och Apple när de bestämde sig för att sluta visa realtidsuppdaterad trafikinformation för sina karttjänster i Ukraina: för att skydda ukrainarna. I Apples och Googles fall: säkerställa att ryssarna inte får bombinspiration av att se var det finns stora trafikansamlingar av ukrainare. I Snaps fall: minska risken för desinformation via annonser.
Snapchat pauses ads in Russia, Belarus and Ukraine | Engadget
The Snapchat app will no longer show ads in Russia, Belarus and Ukraine. In addition, Snap has halted all ad sales in Russia and Belarus following the Russian invasion of Ukraine, the company has announced in a blog post.
LinkedIn köper webbanalysföretaget Orbi
Nytt uppköp för LinkedIn (ja, eller Microsoft dårå): israeliska webbanalysföretaget Orbi. Prislapp: 80-90 miljoner dollar, vilket är lite… kaffepengar i de här sammanhangen.
Orbi ska alltså (ja, utgår jag ifrån) göra så att LinkedIn-användare får mer insikter om det som händer på plattformen. Men uppköpet är väldigt mycket riktat mot marknadsföringssidan av plattformen – göra det enklare inte minst för mindre företag att hålla reda på vad som konverterar även från LinkedIn till exempelvis en extern sajt. Men vi kan hoppas att LinkedIns höjda ambition inom innehåll också finns med i ekvationen.
I förra veckan skrev jag om att LinkedIn är på på gång att börja rulla ut mer finkornig statistik om hur det går för inlägg på plattformen. Vi kan tänka oss att det Orbi bidrar med skulle kunna komma till nytta även här.
Ja. Hoppas vi åtminstone. Vi hoppas också att LinkedIn inte gör mer utförlig innehållsstatistik till betalfunktion.
LinkedIn acquires Israeli web analytics startup Oribi for $80M-90M to expand its marketing technology
LinkedIn – the social network for people looking to connect with others in their professional fields and find work with upwards of 810 million users – has a long-standing business in marketing and advertising on its own platform; today it is announcing an acquisition that could point to…
Twitter kan få avdelning för podcasts
För Twitter handlade 2021 väldigt mycket om att dunka ut och testa nya funktioner som verkade handla om att få Twitter att sluta vara Twitter. Istället bli något… annat. 2022 har det varit betydligt lugnare på nyhetsfronten från Twitter och det som har dykt upp har legat betydligt närmare Twitter Classic än det mesta vi fick förra året. Men här är en funktion som har 2021-vibbar: spår av en ny podcastavdelning i Twitter-appen.
Det är flitiga kodgrävaren Jane Manchun Wong upptäckt den nya, ännu inte lanserade funktionen. Men med tanke på att det alltså finns stöd för det i åtminstone iOS-appen så kan vi anta att ett test och/eller en utrullning inte är jättelångt bort. Åtminstone i liten skala.
Och, tja, alla vill ju hålla på med poddar nuförtiden, så det är inte ett oväntat drag mot den bakgrunden. Men det är samtidigt spår av en funktion som leder till några frågor. Framförallt: vad är det för poddar som ska finnas här?
Det kan handla om något så enkelt som att det går att bokmärka poddar hos andra plattformar och lägga till dem i en lyssna-lista i Twitter. Men även om det bara skulle handla om poddar som har delats på Twitter så känns det trots allt inte som en jättetrolig lösning. Okej att Twitter, även här som alla andra, vill bli en allt-i-allo-app, men det ska nog mycket till innan folk börjar spara sina poddar här.
Så frågan är om det kan vara ett tecken på att Twitter är på gång att faktiskt lansera någon egen slags poddplattform? Ännu en innehållsformat under Twitter-paraplyet, alltså. Känns inte heller som en särskilt trolig lösning, men frågan är om inte det senare trots allt är det mest troliga av de två spåren. En poddkompis till Twitters Clubhouse-kopia Clubhouse.
Twitter may be adding a built-in podcasts tab
It looks like Twitter’s building a tab dedicated to podcasts, as shown in a screenshot posted by reverse engineer Jane Manchun Wong. The image shows a microphone icon in the Twitter app’s bottom menu bar, which appears to lead to a page titled ”Podcasts.”
Reddit begränsar kanalerna r/Russia och r/RussiaPolitics
Så har det blivit dags för Reddit att dra sitt strå till Ukraina-krigsstacken. Mer specifikt för att begränsa spridningen av desinformation om Rysslands invasion av landet. Nu sätts kanalerna r/Russia och r/RussiaPolitics ”i karantän”. Typ strike one som gör att de inte längre dyker upp om man söker efter dem och de visas inte längre i rekommendationsflöden. De är däremot tillgängliga för dem som går direkt till dem, även om användarna då möts av en varningsruta om att de båda kanalerna innehåller ”stora volymer av information som inte stöds av trovärdiga källor”.
Ryssland fortsätter alltså att boxas in och begränsas även online.
Reddit has quarantined r/Russia due to misinformation
Reddit has quarantined subreddit r/Russia due to misinformation, as the internationally condemned Russian invasion of Ukraine continues into its sixth day. r/RussiaPolitics has also been quarantined, just days after it was created in order to host invasion-related discussions. Quarantined subreddits don’t show up in searches, recommendations, or feeds in which a user hasn’t specifically included them (such as r/Popular or r/All).
Truecaller
Truecaller har nu 250 miljoner dagliga användare
I slutet av förra året så passerade svenska nummerupplysnings och allt-i-allo-appen Truecaller den respektabla milstolpen 300 miljoner månadsanvändare. Nu är det dags för ännu en milstolpe: Truecaller har numer 250 miljoner dagliga användare.
Merparten av dessa finns som vanligt i Truecallers största marknad Indien, vilket i sig gör det till en av de största tjänsterna i 2020-talets viktigaste tillväxtmarknad (enligt Truecaller själva ska företagets app användas av hälften av alla smartmobilanvändare i landet).
Men det kanske mest intressanta med den nya siffran är att det gör det möjligt att göra en rätt intressant engagemangsjämförelse, på ett sätt som få andra stora sociala plattformar erbjuder.
De flesta plattformar redovisar endast ett användartal. Som antal månadsanvändare eller dagliga användare. Helst ska det vara ett tal som ingen annan använder för att göra det ännu svårare att jämföra med konkurrenter – vilket är anledningen till att Twitter använder sitt eget hittepåvärde mDAU (Monetizable daily active users).
Meta är den enda stora plattform som regelbundet redovisar både månadsanvändare och dagliga användare för dels Facebook och dels totalt för de fyra stora apparna. Genom att jämföra dagliga användare och månadsanvändare kan man få någon slags engagemangsvärde som går att följa över tid. Alltså hur många månadsanvändare som också är inne varje dag. För Facebook ligger siffran rätt stadigt på 66 % medan totalen för Facebook, Messenger, WhatsApp och Instagram ligger runt 79 %.
Truecaller bräcker Meta här med en engagemangsgrad på 83 %. Åtta av tio aktiva Truecaller-användare är alltså inne varje dag. Okej, nu drar ju Facebook ned snittet för de andra apparna, så såväl Instagram som WhatsApp lär ligga högre. Men det är oavsett ett intressant och viktigt mått för Truecaller. Och ett styrketecken.
Truecaller reaches 250 million daily active users globally
Truecaller, the leading global platform for verifying contacts and blocking unwanted communications, reached another significant milestone on March 2, 2022, when the number of daily active users of the service reached over 250 million. ”Truecaller is an appreciated and often critical communication platform for millions of users worldwide.
Övrigt sociala medier
Ukrainska ansiktsbytarappen Reface förvandlades till nyhetskanal för att runda ryska censurmaskinen
Ni vet hur parfymfabriker på kort tid ställde om till att tillverka handsprit under pandemin? Eller ett exempel som ligger närmare i tid: när ett bryggeri i Ukraina slutade göra öl och började producera molotovcocktails? Här är en digital motsvarighet: Reface.
Appen Reface var fram till förra veckan en app som bjöd på lite kul tidsfördriv. En ansiktsbytarapp. Ta en selfie, byt ut ansiktet i kända filmscener, målningar och annat till ditt eget memojijag, dela med dina vänner. Skratt. Rinse. Repeat.
Men när utvecklarna i startupen bakom appen (som heter samma sak som appen) vaknade 24 februari i år så var det allt annat än en helt vanlig jobbdag. Tanks från Ryssland rullade in över gränsen.
Till historien är att Reface dessutom var populär i Ryssland, med fem miljoner användare. Så vad gjorde Reface då? Stängde ned sin tjänst i Ryssland, som flera andra företag? Nix. De ändrade fokus på en femöring.
Reface satte samman en video med klipp från sociala medier som visade upp kriget i Ukraina. Den ryssocensurerade versionen. Sedan skickade de ut miljontals pushnotiser till sina ryska användare och uppmanade dem att titta på videon och stötta Ukraina. Appen förvandlades alltså till en nyhetskanal som rundade den ryska censurmaskinen.
Dessutom har Reface ställts om till att överlag handla om att stoppa kriget. Och appen fick även en ny karaktär som går att ansiktsbyta med: Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj.
How one Ukrainian startup is adapting its app during a time of war
How do you adapt a fun, face-swapping app in a time of war? That was the question facing Ukrainian startup Reface. Its solution was to use its app to try and counter Russian media blackouts, sending push notifications to Russian users.
Prenumerera på mitt nyhetsbrev
Jag gillar Olas digitala spaningar!
Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.