Kategorier
AI - Artificiell intelligens Bekvämlighetsekonomin Detaljhandel/e-handel Digitala assistenter Digitalisering Ekonomi och finans IoT - internet of things Kryptovalutor Marknadsföring Mobilt Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 51 2018

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Frågedekalerna i Instagram Stories får stöd för musiksvar

Facebook har varit rätt tysta jämfört med Google avseende EU:s nya föreslagna upphovsrättsdirektiv. En sannolik anledning? De skrev avtal med t ex skivbolagen och använde sedan de nya rättigheterna för att bygga nya tjänster som kan ge nya intäktsströmmar.

Senaste musikexemplet. möjlighet att svara på frågeenkäter i Instagram Stories med musik. Låten kan sedan delas vidare av den som la ut frågan. Delar man en låt kan man samtidigt ta en bild eller spela in en video med musiken i bakgrunden – komplett med nya musikeffekter för kameran.

(Dessutom kommer frågedekaler till livevideos, inklusive funktion som visar vilka frågor som besvaras.)

Instagram Stories’ question stickers can now be used to share music

Instagram is bringing some new features to its Stories format, including a new countdown sticker and question stickers that can be used in Live videos and to share music recommendations.

Instagram får ny call-to-action-funktion

Ny shoppingfunktion som testas i Instagram. Ja, eller inte bara för shopping, men väl en rätt blaffig call-to-action-funktion som är tänkt att driva trafik och business till företags webbplats.

Känns dock som att utlänkningen till webbplats mest är ett sätt att få fler företag att satsa på närvaro i Instagram. Det långa spelet handlar sannolikt mer om att, när väl tillräckligt många kommit ombord, än mer pusha mot appinbyggda transaktioner.

Get ready for brands to be much more pushy on Instagram

Instagram is testing a new feature that would let brands add prominent buttons linking back to their business inside the app.

Facebook får stöd för att posta videos till flera sidor vid uppladdning

Facebook får stöd för att korsposta videos till flera sidor vid uppladdning. Ange en huvudsida och vilka övriga sidor som videon också ska speglas ut till.

Matt Navarra (I quit X. Follow me on Threads) on Twitter: ”New! Facebook now helps you crosspost video to multiple pages when you upload it. pic.twitter.com/zApindxggu / Twitter”

New! Facebook now helps you crosspost video to multiple pages when you upload it. pic.twitter.com/zApindxggu

Nya funktioner i Messenger: Boomerangs, porträttläge och nya AR-filter

    • Boomerangs: Skapa kortloopvideos i Messenger
    • Porträttläge i Messenger-kameran: ta porträttbilder med skärpedjupblurr
  • Nya AR-filter

Facebook Adds Boomerang Support, Selfie Mode, And AR Stickers, To Messenger

Facebook is adding a bunch of new features to its Messenger app: support for Boomerangs, a Selfie Mode, and new AR stickers.

Facebook-annonser kan köpas via Googles Open bidding-plattform

Ni vet hur jag pratat om att det verkar som att Facebok och Google har blivit VÄLDIGT chummy senaste tiden? Känns inte mindre chummy nu. Annonser i Facebooks annonsnätverk kan nu köpas via Googles Open bidding-plattform.

Facebook Audience Network Joins Google’s Open Bidding Program

Facebook Audience Network ads can now be bought via Google’s Open Bidding Program, to help advertisers maximize advertising revenue.

Nästa stora Instagram-reklamformat: utomhusstortavlor?

Att mer och mer saker görs instagramvänliga är inte nytt. Restauranger, popup-butiker, utställningar. Så varför inte tänka Instagram när man tar fram stortavlor?

Alltså samma upplägg som för restauranger etc. Att man gör en stortavla så att förbipasserande ska vilja instagramma din reklam. Ja, eller vilket utomhusreklamformat som helst som är så pass insta(selfie)grammigt att man vill dela reklamen vidare med sina vänner.

Typ Instagram first.

https://www.fastcompany.com/90276531/how-instagram-is-giving-billboards-a-second-life

Facebook kanske funderar på egen WhatsApp-kryptovaluta

Håller Facebook på att ta fram sin egen kryptovaluta? Enligt Bloomberg funderar man åtminstone mycket på det. Intressant nog specifikt för WhatsApp.

Uppgifterna talar om att Facebook tittar på att ta fram en egen stablecoin för tjänsten. En kryptovaluta kopplad till någon annan valuta för att minska många andra kryptovalutors våldsamma värdesvängningar. Mer e-krona än Bitcoin alltså.

Facebook är förstås inte första sociala plattformen att släppa en valuta för det egna ekosystemet, men det är förstås ett stort fintechsteg om/när de gör det.

WhatsApp-valutan skulle i så fall primärt bäras tänkt för den indiska marknaden, likt flera andra liknande mobilbanksinitiativ. Förstås för att det är en marknad ännu mer mobilberoende än exempelvis Kina, men också för att det är det land som alla stora techspelare sannolikt kommer lägga mest krut på de kommande tio åren eller så i jakten på få ombord nästa miljard internetanvändare.

India first blir allt mer verklighet.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-12-21/facebook-is-said-to-develop-stablecoin-for-whatsapp-transfers

Facebook spårar dig även om du har stängt av platstjänster

Tidigare idag kom uppgifter från New York Times om det som har rapporterats tidigare i år: att Facebook gett vissa företag (uppemot 150) särskild gräddfil till mer djupgående insamling av och tillgång till användardata. I de senaste uppgifterna var Spotifys åtkomst den kanske mest graverande av de nu namngivna företagens: tillgång till användares privata Facebook-meddelanden.

Likt det mesta som rapporterats kring Facebooks medvetna eller omedvetna läckande av data så ligger mycket några år tillbaka i tiden. Däremot är det förmodligen lite obra att det återaktualiseras samtidigt som en annan artikel konstaterar att Facebook använder din platsinformation för att rikta annonser – även om du har stängt av platstjänster. Någon gång mellan 2014 och nu har Facebook ändrat sina användarvillkor så att det nu inte längre går att undvika riktad reklam baserad på var du är eller har varit. Det kan vara saker som IP-adress eller check-in:er. 

Facebook själva har sagt att mycket av den här informationen loggas av säkerhetsskäl, vilket garanterat också stämmer i de flesta eller alla fall (som telefonnummer för tvåfaktorsautentisering). Men det här lär betyda att i princip alt vi lämnar ifrån oss till företaget på ett eller annat sätt kommer att användas för att rikta reklam mot oss. Argumentet i det här fallet är att vi får en bättre användarupplevelse om vi får relevant reklam. Men vi kan utgå från att det inte finns något sätt för oss att helt slippa riktad reklam så länge som vi använder Facebooks tjänster. 

Även Google har, åtminstone på Android, gjort ungefär samma sak. Alltså fortsatt samla in information om och bygga reklamprofil om användare även när användare har uppfattat att de surfar ”anonymt”.

Turning Off Location Tracking Doesn’t Stop Facebook From Tracking You

Aleksandra Korolova has turned off Facebook’s access to her location in every way that she can. She has turned off location history in the Facebook app and told her iPhone that she ”Never” wants the app to get her location. She doesn’t ”check-in” to places and doesn’t list her current city on her profile.

Facebook stämda för Cambridge Analytica-dataläckan

And the fun just keeps on going för Facebook idag. Först en rapport från New York Times om att Facebook har delat användardata till 150 företag, utan användarnas samtycke, sedan framkom det att Facebook ändrat sina riktlinjer kring reklam så att det nu inte längre går att undvika att ens Facebook-information och -förehavanden används för att rikta reklam och nu i kväll har Washington DC stämt Facebook för hela Cambridge Analytica-härvan.

Kan sammanfattas med: dålig dag för trovärdigheten, dålig dag för börskursen.

Stämningen tar sikte på att Facebook har brutit mot landets Consumer Protection and Procedurs Law genom slapp översyn av plattformens tredjepartsappar.

Facebook har erkänt det här, förstås.. Lite motvilligt till en början, men har sedan dess tagit i ordentligt för att täppa till alla former av datautflöden, läckor såväl som mer legitimt användande. et är, likt de flesta Facebook-skandaler som dykt upp senaste tiden, saker som ligger en bit bakt i tiden. Saker som kändes okej då, men som i klimatet som nu råder var sådär smarta.

Mycket av det som nu drabbar Facebook i år kommer nog användas i olika startuputbildningar och liknande framöver. Tänk på att de genvägar ni tar när ni är fem stycken kan komma och bita er i svansen när ni är 50 000.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-12-19/facebook-sued-by-d-c-over-cambridge-analytica-data-scandal

Instagram only – företagen som bara digital närvaro på Instagram

Mobile first? Vad sägs om Instagram only? Företag vars enda digitala plattform för verksamheten är instagram.

Enligt Instagram finns det 25 miljoner företagskonton på plattformen, men bara 2 miljoner annonserar. Resten hittar andra sätt att nå ut till sina kunder.

Ännu en kategori företag som inte har något behov av en egen webbplats för att skapa en digital närvaro.

https://www.fastcompany.com/90283097/the-future-of-shopping-dming-your-baker

Snapchat

Ny Snapchat-funktion: Lens challenge

Ungefär vad det låter som: utmana dina vänner.

Verkar dock inte som att man kan välja valfri utmaning, utan man får välja en befintlig. Kan vara en som Snapchat satt samman eller en som någon av plattformens innehållsstjärnor har skapat.

För att ta sig an utmaningen måste man förstås lensa sig själv, som när man mimar till en viss låt. Som konstateras: svårt att inte tänka TikTok och andra kortvideofenomen. Men lär förstås också säljas in som marknadsföringsformat – och därmed möjlig intäktsström för Snap.

Snapchat takes on TikTok with launch of Lens Challenges | TechCrunch

Snapchat is looking to increase user engagement with the app with the launch of a new feature called Lens Challenges. Users can opt to participate in the

En film om Snapchats födelse är 2018 års hetaste filmmanuskript

Vilken film är Hollywood mest sugna på just nu? En film och Evan Spiegel och Snapchats födelse.

Åtminstone enligt det som verkar vara Hollywoods interna manusfavoritlista. Manuset till Frat Boy Genius var det som fick flest tummar upp av manusutvärderare. Betyder inte att det blir en film och det är svårt att veta om det var för att manuset var så bra eller för att det är så i tiden.

En av de andra favoriterna i listan: en film om Cambridge Analytica.

Because 2018.

This Snapchat screenplay is the most wanted in Hollywood right now

A docudrama about Evan Spiegel and the creation of Snapchat has been crowned 2018’s most-liked screenplay in Hollywood.

Twitter

Twitter återinför sitt kronologiska flöde. Typ.

Saknar du Twitters kronologiska flöde? Nu får vi en Sparkle-knapp för att välja det, istället för att gräva bland inställningarna. (Oklart varför vi ska sparkla, men hej.)

Finns dock en hake. Till skillnad från tidigare kommer valet inte bli permanent. Ditt Twitter-flöde kommer hoppa tillbaka till det algoritmstyrda igen. Alltså tillbaka till det val som Twitter helst vill att vi ska använda.

Funktionen bjuder dock på en… intressant mellanväg. Appen kommer lära sig ditt föredragna flöde och behålla det längre. Men det här lär i princip bara vara intressant för dem som väljer det kronologiska flödet – och då kommer appen alltså förr eller senare algoritma dig igen.

Twitter is bringing back the reverse chronological timeline today

Twitter makes it easy to toggle back and forth between its ranked timeline and its original reverse chronological timeline thanks to the new sparkle icon.

Övrigt sociala medier

Bytedance inleder globalt samarbete med NBA kring social spridning av basketmatcher

Vem väljer NBA som samarbetspartner för att nå ut socialt till basketfans i Kina? Tencent och WeChat? Nix. Bytedance.

De två företagen har ingått ett flerårigt samarbete där särskilt anpassade kortvideoklipp (som nyheter, höjdpunkter från matcher och bakom-scenen-material) kommer att tas fram för Bytedances plattformar som TikTok och Toutiao.

Ett rätt tydligt tecken på vem som NBA ser som hetaste spelaren i Kina på det här området.

Men ännu större grej är att Bytedance också får globala rättigheter för detta innehåll. Ja, eller lokala versioner kanske i något nedbantat skick. Kommer även här finns tillgängligt via TikTok.

Och samarbetet slutar inte här. NBA kommer även ta hjälp av Bytedances AI-labb för att hitta på nya sätt att föra ut matcherna till fans. Sist men inte minst kommer företagen också samarbeta kring onlinekampanjer.

En potentiellt väldigt spännande plattform för NBA och en rejäl fjäder i hatten för Bytedance.

ByteDance and NBA Partner up to Deliver Customized NBA Content Worldwide

ByteDance, a Chinese Internet company operating a range of content platforms, and The National Basketball Association (NBA) announced a multi-year global partnership on social sharing. Customized short-form videos such as game highlights, behind-the-scenes clips, and news will be delivered to NBA fans in China on ByteDance’s core social media platforms including Douyin, Toutiao, and Xigua […]

TikTok toppar senaste listan över Kinas mest inflytelserika appar 2018

En annan applista: de 300 mest inflytelserika och därmed viktigaste apparna i Kina. Har lite dålig koll på… rätt många av apparna i listan (because kinesiska), men topp tio visar förstås på ett rätt enhetligt och väntat mönster.

Alibaba är värst med fyra appar (beroende på hur man räknar): Taobao, Alipay, Youku (videoströmningstjänst) och Gaode Maps/AutoNavi Maps. Tencent har tre appar i listan (WeChat/Weixin, Tencent Video och QQ). Tencent är även en av backarna av Pinduoduo medan sökjätten Baidu har en post i listan (strömningstjänsten iQiyi).

Ett annat mönster är att i princip alla appar i listan antingen är sociala plattformar, shoppingappar eller videoströmningstjänster med Gaode Maps som undantaget (levererar även Kina-kartor till såväl Google som Apple).

Föga förvånande är det senaste årets jättesensation på appfronten i Kina som toppar: Douyin, eller TikTok som den är känd som utanför Kina (kortvideoappen som svalde Musical.ly). Det är också den enda appen – och det enda företaget – topp tio som INTE har en väldigt tydlig koppling till någon av Kinas techgiganter.

Douyin har dessutom på kort tid tagit en jättedel av kakan vad gäller internets viktigaste valuta: tid. Nu satsar man stort på att faktiskt få sina användare att betala med ”vanlig” valuta också, dvs. att shoppa loss via plattformen. Plus att de också uppges vara på gång med en egen chattapp, vilket potentiellt kan bli väldigt stort med tanke på demografin bland användarna – och den tid de redan lägger på plattformen.

Att se om Bytedance lyckas bygga upp ett eget framgångsrikt ekosystem, inte minst då de även sitter på Kinas populäraste nyhetsaggreggerare Toutiao (plats 14 i listan). De har kommit förhållandevis långt även utanför Kina – något som annars är en svag gren för Kinas jätteföretag.

Topp-tio-apparna:

    1. TikTok/Douyin
    1. WeChat
    1. Taobao
    1. Pinduoduo
    1. iQiyi
    1. Alipay
    1. Tencent Video
    1. QQ
    1. Youku
  1. Gaode Maps

Lista över Kinas 300 mest inflytelserika appar Q4 2018

Chattjänsten QQ börjar bli hetare än WeChat bland unga kineser

Intressant utveckling. Tencent dödar webbversionen av QQ, Kinas första stora sociala nätverk. Egentligen en icke-nyhet. Än mer i Kina är förstås mobilen det som gäller, WeChat har tagit över som dominerande socialplattform och QQ:s användartal är sjunkande. Men nu verkar QQ vara på gång, åtminstone delvis, att få en revival – tack vare en ny användargrupp.

QQ har tappat 200 miljoner användare på två år. Men plattformen har fortfarande lätt svindlande ca 700 miljoner användare. Nu tyder siffror på att användarna dessutom lägger mer tid i plattformen – och det är mycket tack vare tonåringar 

Vad som håller på att hända är lite som Facebook vs. Snapchat/Instagram. Tonåringarna är inte på WeChat – därför deras föräldrar är där. Nu är WeChat förstås också så mycket mer än bara en chatttjänst, men mycket av det som finns där kanske inte är helt relevant för tonåringar. Eller, eftersom det för unga användare inte är en fråga om ”eller” utan ”och” när det handlar om sociala tjänster, man använder WeChat för måste-grejern i vardagen (som att shoppa eller betala på tunnelbanan), men man hänger med vännerna på QQ.

WeChat ökar fortfarande antalet användare, men likt Facebook är det en rejäl utplaning i tillväxten eftersom, tja, man börjar slå i taket vad gäller antalet människor som faktiskt finns. Lägg till att Bytedance appar Toutiao och TikTok gjort en raketresa vad gäller den viktigaste valutan på internet: tid. Och den tiden har lagts i Bytedance tjänster i princip bara på bekostnad av WeChat.

Lite samma läge som i väst alltså. De som är tonåringar idag, kommer de fortsätta använda de sociala (huvud)plattformar som vuxna eller kommer de då att kliva över på ”vuxenversionerna”, därför att det är där vuxenfunktionerna finns? Blir förstås en hönan eller ägget-diskussion, eftersom det delvis också beror på om dessa tjänster kommer att evolvera med sina användare.

Sist men inte minst har Facebook och ännu mycket mer WeChat också förvandlats till en infrastrukturplattform som man använder nästan utan att veta att man använder den. Någonstans dit är det techjättarna vill. Utmaningen kan bli att man tappar den direkta relationen med användarna, men som förutsättningsskapande plattform är du mindre beroende av konsumenters fladdriga nycker. Spelar ingen roll vilken social plattform du väljer: de underliggande motorerna tar oavsett del av kakan.

Tencent is killing the web version of QQ, China’s earliest social network

WeChat surpassed QQ, but it’s also leading to a resurgence among young people.

En text jag skrivit om det här tidigare, specifikt gällande Facebook:

Facebook är dött – länge leve Facebook!

Sök/SEO

Google gör det möjligt att betala för displayannonser per konvertering

Google har släppt ny betalmodell för displayannonser: per konvertering istället för per klick. Visserligen med en drös villkorsbegränsningar gällande vem som faktiskt har möjlighet att använda modellen, men ändå.

Google Offers a New Way to Pay for Display Ads

Google Ads is now giving advertisers the option to pay for conversions when using display campaigns.

Googles Poster blir Inlägg - och ännu mer nyhetsflödiga

Subtil men talande förändring vad gäller Googles strategi för sökresultatsidan. Poster-funktionen visas nu under rubriken ”Inlägg” - och kan väl därmed också i princip sägas heta det. Visas också en gång till i en form av semikarusell (ser ut som ett karusellkort, men har ingen karusellfunktion - bara länk).

Förutom att Googles sökresultat (ja, eller söksidan - mer och mer innehåll visas numer redan innan man har gjort någon sökning) allt mer får utseende och funktionalitet som ett facebookianskt nyhetsflöde så hamnar allt mer, tja, webbplatsnavigeringselement här.

Båda dessa saker är förstås helt i linje med Googles strävan att bli den enda webbplatsen du behöver. Med allt fler funktioner och allt mer innehåll så att du som användare ska slippa trycka dig vidare.

Exempel på Poster/Inlägg i Googles sökresultat

Testa dina kunskaper om sökåret 2018 via ett Google-frågespel

Ha. Kul. Som vanligt har Google gett oss sökåret. Vad vi googlade mest 2018. Men i år får vi även en alternativ variant: ett spel. Testa dina 2018-kunskaper i Googles sökfrågesport.

Test your knowledge of the year's top trends with Game of the Year

How well do you know your trends? Challenge your Year in Search skills with Game of the Year.

Detaljhandel/e-handel

Amazon vill optimera logistiken med Your Amazon day

Ännu ett intressant drag från Amazon: Your Amazon Day. Om du väljer en fast dag att få dina återkommande veckoleveranser på så får du gratis leverans.

Gratis frakt blir ett allt större problem för Amazon (ja, eller fraktkostnader överhuvudtaget). Det är bland annat därför som de vill sluta sälja CrAP - Can’t Realize a Profit, alltså produkter som inte ger någon vinst överhuvudtaget efter det att frakten har dragits av.

Det här är förstås ännu ett sätt att få ordning på det här. Få kunder att beställa mer samlat på fasta scheman - både för att få ner fraktkostnaderna, men också för att bättre kunna planera och optimera leveransrutter.

Arne B Andersson on LinkedIn: #ecommerce #ehandel

A picture of Amazon day check out. Thanks Jason Goldberg that published the picture on Twitter the other day. #ecommerce #ehandel

Amazon tänker sluta sälja CrAP

Amazon tänker inte sälja crap längre. Ja, eller CrAP. Saker som ”Can’t Realize a Profit” när man räknat in frakten. Med andra ord: billiga, lågmarginalgrejer. Åtminstone enligt uppgifter från Wall Street Journal.

Mer specifikt handlar det om saker som inte kostar särskilt mycket, men som är klumpiga och därmed dyra att skicka. Som drycker. Tydligen har Amazon gå så långt som att tvinga tvinga jättar som Coca-Cola att stå för sina fraktkostnader själva.

Som konstateras i artikeln blir det intressant att se hur det här kommer lira med Amazons satsning att vi ska köpa typ allt från företaget. Även impulsvaror. Fler offlineinitiativ på gång?

Amazon declares war on loss-making 'CRaP'

In its quest to cut costs and maximize profits, Amazon is reportedly looking to eliminate product quantities that it can't make money on. These goods, codenamed CRaP, are offerings that Amazon "Can't Realize a Profit" on, once you factor in shipping costs.

Starbucks öppnar sin första virtuella new retail-butik i Kina

Starbucks har öppnat sin första virtuella butik i Kina. Förstås i samarbete med en av jättarna: Alibaba. Så långt inget konstigt, men upplägget tror jag är något vi kommer se mycket av kommande åren. Inte antingen eget race eller närvaro på plattform - utan både och. Fullt ut.

Via Alibabas teknik ska Starbucks kunder få en enhetlig upplevelse oavsett de använder Starbucks-appen eller handlar från någon av Alibabas plattformar. Ger Starbucks, på new retail-manér, en samlad plattform online och offline, från försäljning och logistik till statisk.

Men det riktigt nya här, om jag fattar konceptet rätt, är att det blir ett enhetligt Starbucks-uttryck. Även i Alibabas olika appar. Alltså den möjlighet som Alibaba precis släppt till sin Tmall Luxury Pavillion-tjänst: möjlighet att få en del av plattformen brandad för varumärket.

Är dels ett sätt som sagt att få kunder att känna igen sig, men är dels också ett sätt att minska företagens ovilja att lägga sig på den här typen av plattformar där ens produkter försvinner i ett hav av andra produkter och där alla produktsidor ser likadana ut. En modell också för oss här.

Märks också en inställning mellan synen på varumärken här och i Kina. I Kina är utländska varumärken starka och eftertraktade, men hos oss börjar varumärken tappa sin glans sin koncept. Inte minst eftersom vare sig företag som Amazon eller Google bryr sig om varumärken. Eller om man då vill: nästan aktivt vill få oss användare att strunta i varumärket och istället låta dessa plattformar välja vilken produkt vi ska köpa.

Starbucks Launches its First Virtual Store

Powered by technology from Alibaba, Starbucks launched its first virtual store in China on Dec. 14, providing a unified, one-stop digital experience across the Starbucks app and mobile apps within the Alibaba ecosystem such as Taobao, Tmall, and Alipay. The first-of-its-kind virtual store leverages an online management hub developed specifically for Starbucks by Alibaba.

Alibaba släpper möjlighet för lyxmärken att designa sin egen webbutik på Tmall-plattformen

Till skillnad från här hos oss köper kineser lyxprylar i hög utsträckning över nätet (medan vi fortfarande köper mer i det segmentet i fysiska butiker). Förra året steppade Alibaba upp sin lyxsatsning genom att släppa sin Tmall Luxury Pavillion-hubb. En klubb för storspenderare på Alibabas plattformar - som man bara kan gå med i via inbjudan. Väl på insidan kan man få tillgång till exklusiva events och erbjudanden, anpassade betalningslösningar, bättre leveransvillkor och så vidare.

Nu tar Alibaba nästa steg. Tmall LP-appen får en ny funktion som ger företagen på plattformen möjlighet att ”digitally embody their unique brand stories, heritage, savoir-faire and innovations, as well as their in-store atmosphere and energy”. Vilket, om jag tolkar det rätt, alltså gör det möjligt för företagen att anpassa sin egen ”butik” på plattformen. Typ WeChats miniprogram.

Amazon har haft en utmaning att få lyxvarumärken på sin plattform. Förstås mycket som sagt för att kunder i Amazon-länder inte köper sin lyx på nätet alls lika mycket - men också för att Amazon har mer känslan av allt för alla. Där alla produkter presenteras på samma sätt och med ungefär samma synlighet (beroende på hur mycket du betalar).

Vi lär se mer av den här typen av segmentering hos konsumentföretag som har eller vill skaffa sig mer lyxprofil i utbud och/eller kunder. Och att upplevelsen blir exklusiv både för kunder och de säljande företagen. Det här blir förstås ännu viktigare när det handlar om plattformar där många företag samsas, som Amazon och Alibaba. Möjlighet att kunna bygga sin egen ”webbplats”, även sett till formspråk, hos någon annan. Återigen likt WeChats miniprogram-lösning.

Alibaba's Tmall launches luxury Maison app feature - Retail Gazette

Alibaba's Tmall Luxury Pavilion has stepped up its premium offering with a new maison-style store format on its redesigned app.

JD.com skär ner inom segmentet ”obemannade hyllbutiker”

Ni vet framtidens shopping, butiker utan vare sig kassor eller personal? Där allt är automatiserat, digitalt och AI-smartnessstyrt? Kanske inte är fullt lika rosenskimrande framtid, trots allt. 

Nu skalar den kinesiska e-handlaren JD.com ner sina satsningar på obemannade butiker. Ja, eller mer specifikt "smart vending machines". Kort sagt mer automat än Amazon Go-butik, men syftet är oavsett detsamma: erbjuda ställen där kunder själva handlar och betalar så att det enda som butiken behöver arbeta med är att fylla på varor (har givetvis robotstädare).

Istället kommer personal som arbetar med JD:s Go-koncept (ännu ett techområde där namnsättningskreativiteten är låg) att flyttas över till företagets e-handel- och logistikavdelningar. Tydligen har flera andra företag inom det här området i Kina gjort liknande omställningar av verksamheten eller helt enkelt packat ihop senaste året.

Som konstateras i artikeln har verksamheten (som alltid med nya typer av lösningar) visat på problem som man inte förutsåg i början – eller som var mer omfattande än man trodde. Saker som att tekniken inte fungerat fullt ut eller att hyllor inte kunnat fyllas på tillräckligt snabbt (ännu en fördel med människor – hålla på med ”småfixande” när de inte hanterar kunder eller andra mer omfattande arbetsuppgifter). Men en stor anledning lär också vara det som oftast går långsammast i denna typ av omställningar: kundbeteendet. 

Det är lätt att raljera över Amazons utrullningstakt av obemannade butiker jämfört med exempelvis Alibabas, men ibland kan det löna sig att växa långsamt. Framförallt med ny teknik. Alltid en svår balansgång att tajma kundbeteende med att vara först på bollen. 

Samtidigt är det lite oundvikligt att det kommer att komma en backlash i någon form. Om vi pratar hypekurvespråk så nådde vi förmodligen peak obemannade butiker under 2018. Uppmärksamhetsmässigt. Det skulle i så fall betyda en period av svalnande intresse innan konceptet dör, bara för att återfödas på nytt när teknik, logistik, rutiner, affärsmodeller och kundbeteenden kommit ikapp. 

JD Daojia downsizes unmanned shelf project · TechNode

There have been numerous startups and companies that went bust or transitioned to a different business model.

Kroger satsar på leveranser via självkörande… bilar?

Nästa företag som satsar på självkörande leveranser: Kroger, USA:s största detalj- och livsmedelsaktör. Mer specifikt handlar det om matleveranser. Kunder som beställer i Arizona kommer kunna få sin leverans via en Nuro R1.

Kroger började testa tjänsten redan i somras, men då hade Prius-bilarna säkerhetsförare. I och med att de lägger till R1-alternativet kommer det nu bli tal om helt förarlösa leveranser. Mest eftersom, tja, det inte ryms. Nuro R1 ser ut ungefär som en förvuxen trampbil.

Att få sin matleverans i en stor leksaksbil räcker för att jag ska bli sugen på att testa.

Kroger adds driverless vehicles to its grocery delivery fleet

Earlier this year, Kroger teamed up with the self-driving startup Nuro for a grocery delivery service, and in August the company began piloting an autonomous delivery service in Arizona. At the time, the deliveries were made by a self-driving Toyota Prius fleet with safety drivers on board.

Har du koll på din last inch delivery?

Förstås. Last inch delivery. Få rumsservicen levererad till ditt rum med robot.

Förstås inspelad och delad via TikTok.

Alexis RICHEZ on LinkedIn: #derniercentimètre #newretail #lastinch

China Hospitality New Retail : Delivery robots sends drinks and snacks directly to your hotel room. Just order from your room and pay and receive it within...

Strömmade medier

Apple Music kommer snart till alla Alexa-enheter

Väntat men ändå potentiellt viktigt drag för främst Apple: efter att Apple Music har kommit till Amazons Echo-prylar bekräftar Amazon nu att Apple Music också kommer att komma till samtliga Alexa-kompatibla enheter ”snart”.

Alexa will work with Apple Music on third-party devices 'soon'

Now that Apple Music streams on Echo speakers, there's an obvious question: will third-party devices join the party? Thankfully, the answer is yes. An Amazon spokesperson has informed Mashable that Apple's streaming service "will be coming to other Alexa-enabled devices soon."

Flipkart på gång att släppa videoströmningstjänst

Ny videoströmningstjänst på gång i Indien. Så långt inget ovanligt. Lite mer oväntat: företaget som är på gång att släppa tjänsten. Flipkart, Indiens Amazon. Dessutom ägt av ett annat shoppingföretag: Walmart.

Visst. På ett sätt är det lite norm just nu. Jätteföretagen gör ungefär allt nuförtiden. Det gäller även (e-)handelsföretagen. Och mycket handlar om prenumerationstjänster. Tjänster som på olika sätt kan suga in och hålla kvar kunder i företagens ekosystem.

För företag som säljer saker handlar det förstås om att inte längre förlita sig på att ständigt driva kunder till köp av enskilda produkter och istället få dem att koppla sitt konto till autogiro.

Flipkart Launching Its Own Video Streaming Service In India

Get ready to shell out money for another subscription as Flipkart, the Indian e-commerce giant will launch a video streaming service soon. With the popularity of video streaming service on the rise in the country, Walmart owned Flipkart is trying to enter the market with its own streaming service.

Youtube blir allt bättre på att identifiera och plocka bort innehåll som bryter mot riktlinjer

Ny rapport från Youtube om hur effektiva de är på att ta bort innehåll som bryter mot plattformens riktlinjer. Under Q3 raderade Youtube 7,8 miljoner videos. 81 % av dessa identifierades av maskiner och av dessa hade 74,5 % inte hunnit få en enda visning.

Nästan 80 % var spam, följt av kategorierna naket/sex och ”child safety”.

Två kommentarer: inget om upphovsrättsskyddat material, vilket förstås kommer leda till frågor (även om det inte är del av den här rapporten). Det andra: Youtubes skrytande om hur bra de är på att filtrera innehåll maskinellt riskerar slå tillbaka. Det är såna här framgångar som får t ex EU att förvänta sig att tekniken ska användas mer.

Faster removals and tackling comments - an update on what we're doing to enforce YouTube's Community Guidelines

We've always used a mix of human reviewers and technology to address violative content on our platform, and in 2017 we started applying more advanced machine learning technology to flag content for review by our teams. This combination of smart detection technology and highly-trained human reviewers has enabled us to consistently enforce our policies with increasing speed.

Mobilt

Netflix och Tencent Video var de iOS-appar som drog in mest pengar 2018

Vilka iOS-appar drog in mest pengar under 2018 (ja, eller så här långt)? Prenumerationsappar. Ja, om man inte räknar in spel, dårå, som brukar spela i en helt annat liga intäktsmässigt. Apple lämnar inte ut detaljerade siffror, men utifrån appanalysföretaget Sensor Towers beräkningar så ser det ut så här:

    1. Netflix, 790 miljoner dollar
    1. Tencent Video, 490 miljoner
    1. Tinder, 462 miljoner
    1. iQiyi, 421 miljoner
    1. Kwai/Kuaishou, 265 miljoner
    1. Youtube, 244 miljoner
    1. Pandora, 226 miljoner
    1. Youku, 193 miljoner
    1. QQ, 160 miljoner
  1. Hulu, 133 miljoner

Några kommentarer:

I tidigare listningar har Tinder tagit andraplatsen, men nu kliver alltså Tencent Video om

Netflix har runt 140 miljoner prenumeranter globalt medan Tencent Video har runt 65 miljoner. Det kinesiska företaget är alltså bättre på att ta betalt av sina användare. Åtminstone iOS-användarna. 

Tencent sitter dessutom på två poster i listan: även chattappen QQ ligger under Tencents paraply. Intressant nog före WeChat, trots förre användare. Tencent har alltså lyckats få mer snurr på prenumerandet i QQ än i Kinas operativsystemapp. Okej, nu är QQ bra mycket äldre än QQ (1999!), men ändå. WeChat är alltså inte stället där (iOS-)användarna primärt konsumerar strömmat onlineinnehåll. Åtminstone inte det som kostar pengar. Tencent har lyckats styra det till nischade appar för ändamålet.

Musiktjänsten Pandora halvkrisar mest jämt, men lyckas alltså bättre än Spotify med att dra in iOS-pengar.

Hälften av apparna i listan är kinesiska. 

iQiyi (Baidu) och Youku (Alibaba) är motsvarigheter till Netflix vad gäller typ av tjänst. Kwai representerar däremot ett annat kinesiskt jättefenomen: kortvideo (och bilder). Om man så vill ett Instagram eller ännu mer 2018 års jätteapp i Kina: TikTok. Däremot klår alltså Kwai båda dessa vad gäller intäkter från Appstore. Instagram förstås för att de i princip bara har intäkter från annonser - men det säger en del om vilken potential som kan finnas för dem. Överlag så är de kinesiska social-apparna betydligt bättre än de amerikanska på att ta betalt direkt av sina användare. Facebook och Google sitter både lite fast i gratisfällan. Inte minst mentalt.

Youtube har inte slängt Premium-siffror omkring sig, vilket generellt sett brukar betyda att saker och ting inte går jättebra. Sensor Towers siffror bekräftar det. Youtubes sammantagna betaltjänster ska då alltså ha dragit in 244 miljoner dollar hela 2018 så här långt för iOS. iOS-användare är generellt sett mer betalbenägna än Android-användare, så säg att vi dubblar till 500 miljoner dollar totalt för hela 2018. Det kan jämföras med att Googles vinst bara för det tredje kvartalet i år landade på 9,2 miljarder dollar…

The 10 highest-grossing iPhone apps in the world in 2018

Half of the top-grossing apps for 2018 came from companies based in China.

Googles Gboard hanterar nu över 500 språk

Ännu en imponerande milstolpe från Google. Efter två år stöder Gboard 500 språk på Android (plus förstås att det också finns för iOS, om än kanske inte riktigt lika flerspråkigt än). Det innebär att 90 procent av alla människor på planeten kan kommunicera (och få skrivhjälp) på sina modersmål.

Förstås ett briljant sätt av Google att crowdsourca sin utveckling av naturligt språk. Varje gång en användare skriver med Gboard lär sig Google mer hur det språket används.

En utmaning för digitalassistenter är att de oftast hanterar ett eller en handfull språk riktigt bra. Det här vässar förstås såväl Googles tjänster som Assistant för en ännu mer global publik.

Gboard supports 500 languages just two years after launch

Just two years after launching, Google's Gboard virtual keyboard supports 500 languages on Android. That, according to Google, enables around 90 percent of the planet's human population to communicate on their phones in their first language.

AI - artificiell intelligens/Digitala assistenter

Google Assistant får Googles funktion för att förutsäga flygförseningar

Bra och väldigt intressant tillägg till Googles digitala assistent. Assistant får nu företagets verktyg för att förutsäga flygförseningar - innan de ens har hänt.

Nu kommer det alltså gå att börja fråga Assistant hur det går med ens flyg och få veta om det finns risk för försening. Google har dessutom polerat spåkulan ytterligare. Man höjer tröskelvärdet från 80 till 85 % säkerhet i sina förutsägelser.

Dessutom kommer några fler verktyg: om du bokar resor kommer Google börja informera om kommande lokala högtider eller skollov för att undvika att fastna i en massa kö. Dessutom fler sökfilter, som att kunna se t ex om avgifter för handbagage tillkommer.

Google's Feature for Predicting Flight Delays Actually Sounds Useful Now

Flying during the holidays is typically frustrating at best, and even worse if you're traveling to or from anywhere that snows. So to help alleviate a tiny bit of stress, Google is adding its flight delay predictions feature to the Google Assistant.

Google Lens kan nu identifiera en miljard olika objekt

Och så ytterligare en Google-milstople. Google Lens, företagets AI-kamerafunktion, kan nu identifiera en miljard olika objekt.

Jag förväntar mig att någon kontrollräknar.

Google Lens can now recognize a billion items

Google is expanding its AI-powered camera tool to be able to recognize over a billion items, the company wrote in a new blog post. Google Lens launched last year with only around 250,000 items within its repertoire.

Google Assistant möter Ensam hemma

Ha. Hur hade Ensam hemma sett ut om Macaulay Culkin hade hade haft en Google Assistant?

No Title

No Description

IoT - internet of things

Humlor används för att skapa ett decentraliserat och trådlöst IoT-nätverk

Hur ser man till att nätverk kan få bättre täckning och åtkomst? Decentraliserade noder. Som flygande smådrönare. Men hur fixar man ett batteri som har bättre livslängd än 20 minuter? Man sätter sändare på en av naturens befintliga smådrönare: humlor.

Forskare har satt sändare på humlor som, förutom att kunna bära i princip hela sin kroppsvikt när de flyger, också kan flyga i flera timmar. Humlor som en IoT-plattform, alltså.

Paketet som forskare fått inkluderar sensorer, trådlös teknik och platsspårning. Förutom att distribuera nätverk ger projektet även forskare möjlighet att lära sig mer om the secret life of humlor.

Researchers Create a Flying Wireless Platform Using Bumblebees | Digital Trends

Researchers at the University of Washington have come up with a novel way to create a wireless platform: using bumblebees. Using mechanical drones, the batteries ran out too fast. Instead, they decided to make use of a biology-based solution, using living insects to create a mobile IoT platform.

Lovot - en robot som vill bli kramad

Ännu en avancerad robot. Japanska Lovot är utrustad med tre 180-graders kameror och kan känna avstånd och temperatur. Kan mappa och komma ihåg sin omgivning, kommer ihåg upp till 1000 personer och kan identifiera 100 samtidigt.

Vad har då Lovot för användningsområden? Shopping? Övervakning? Städning?

Nej. Lovot har bara ett syfte. Den vill bli kramad.

Lovot åker runt hemma i hushållet och ber om att bli kramad. Skaparen själv konstaterar: "den kommer inte göra något jobb åt dig. Faktum är att den till och med kan vara i vägen".

Jag vet inte vad ni känner, men jag kan inte låta bli att tycka att världen behöver väldigt många Lovot.

Meet Lovot, the Japanese robot who roams your house seeking hugs

Lovot is also equipped with three cameras - 180-degree, depth and temperature - to map and navigate the surrounding environment. It can remember as many as 1,000 people and distinguish up to 100 at the same time

Digitalisering

Starbucks samarbetar med UberEats kring kaffeleveranser i USA

I Kina är leveranser av färdigt kaffe redan stor business, men här hos oss är det betydligt mindre vanligt. Nu verkar det som att Starbucks tänker försöka ändra på det. I Kina erbjuder Starbucks redan tjänsten i 2000 av sina butiker och nu är det dags för utrullning i USA.

Mer specifikt handlar det om att lika många amerikanska Starbucks (en fjärdedel av hela nätverket) kommer att börja få möjlighet till kaffet levererat via ett samarbete med Uber Eats från och med början av nästa år. Att se om det blir lika självklart sätt att få kaffet som det är i öst.

Starbucks will offer Uber Eats delivery from more than 2,000 US stores

It might be almost too easy to get a Starbucks fix in the near future. In the wake of trials, the coffee giant will offer delivery through Uber Eats from over 2,000 US stores (roughly a quarter of its footprint in the country) in early 2019.

Ägaren till Christian Dior, Louis Vuitton och andra lyxmärken köper hotellkedja

Nytt uppköp i hotellvärlden: hotellkedjan Belmond köps för 2,6 miljarder dollar. Så långt inget konstigt. Lite mer ovanligt: köparen. LVMH.

LVMH har högvis med varumärken i sin portfölj. Alla med lyx som gemensam nämnare. Namn som Christian Dior, Fendi, Louis Vuitton, Marc Jacobs och Bulgari.

Nu är det inte första hotellsatsningen för LVMH, men förutom att Belmond sitter på 75 lyxhotell så rankar Belmond betydligt högre upp i en rapport som sägs vara en stor andel till att LVMH blivit intresserat. Belmond rankar betydligt bättre i Gartners Digital IQ Index: Luxury Hotels. En rätt… nischad lista.

Oavsett: ännu ett företag som satsar all in på ekosystem.

https://www.l2inc.com/daily-insights/lvmh-lodges-hope-in-hotels

Tencent ansöker om varumärken inom logistikområdet

Väldigt intressant. Tencent har ansökt om att varumärkesskydda sitt namn i logistiksektorn Tencent Logistics, alltså.

Företaget själv ska ha dementerat att det handlar om något slags strategiskt positionerande utan bara avsett för internt bruk. Men, tja, det vore infe första gången som en intern tjänst förpackas för externt bruk.

E-handlaren JD. com har redan ett helt utbyggt logistiknätverk som kan användas externt, även av företag och privatpersoner som inte i övrigt använder någon av JD:s tjänster. Nu har Tencent visserligen redan ett långtgående samarbete med just JD men en helt egenägd logistikplattform skulle förestås passa in i Tencents övriga ekosystem.

Dr. Mirko Wormuth on LinkedIn: #tencent #logistics #jd

Tencent officially applied last month for its trademark in the "Logistics" sector (trademark class 39) using the Chinese name 企鹅物流, in English "Tencent...

Bekvämlighetsekonomin

Cykeldelningstjänsten Ofo hänger på konkursrepen

Det är en sak att växa fort och dominera. Förr eller senare måste du tjäna pengar. Framförallt om du är inblandad i ett skenande chicken race och det börjar bli allt mer hög tid för någon att väja. I Kinas cykelkrig verkar det Ofo vara svettigt nära att göra precis det här.

Här hemma pratar vi just nu mest om elscooterdelning, men i Kina har cykeldelning varit aktuellt betydligt längre. Ofo, som bland annat backas av Alibaba, är indraget i ett blodigt cykelkrig framförallt med värsta konkurrenten Mobike. Mobike valde att kasta in handduken redan i våras, men kunde trampa vidare tack vare att man blev uppköpta av (mat)leveransföretaget Meituan Dianping. Dessförinnan fördes ytterligare en konkurrent, Bluegogo, åter från de döda via uppköp från (bil)delningsjätten Didi Chuxing.

Kort sagt är båda dessa numer backade av extremt djupa fickor som inte har något problem att blöda sönder konkurrensen. Nu kan Ofo alltså vara farligt nära total blodutgjutelse.

Ofo ska ha fört diskussioner om uppköpt med Didi tidigare i höstas, men som artikeln konstaterar kan Didis nära kopplingar till Tencent göra dem mindre sugna på att faktiskt rädda krisande Ofo. Särskilt som Meituan backas av Tencent och alltså redan har köpt en annan cykeldelningstjänst.

Ägarförhållandena i Kina får Game of Thrones att framstå som rätt enkelt att hålla koll på vem som är släkt med vem, vem som ligger med vem och vem som är osams med vem vid varje givet tillfälle.

Uppgifter om att Ofo har problem med ekonomin har florerat ett tag nu, men idag ska grundaren Dai Wei ha skickat ut ett brev till alla anställda där han konstaterar att Ofo har ”enorma” kassaflödesproblem och att han vid flera tillfällen har övervägt att ansöka om konkurs.

Det är inget man skriver lättvindigt.

Ryktena i sig har förstås inte gjort livet lättare för Ofo. Senaste dagarna har det eskalerat till en ren bank run (bokstavligen) till Ofo från kunder som vill ha tillbaka sina depositioner. Just nu ska 11 miljoner kineser stå i kö för just det.

”Du har plats 11 miljoner i kön”.

Skönt läge.

Chinese bike-sharing start-up Ofo on verge of bankruptcy

Founder says Alibaba-backed Mobike rival is facing 'immense cash flow pressure'

Matthew Brennan on LinkedIn: #ofo #bankruptcy #bikesharing #bikerental #sharingeconomy #toolate | 55 comments

Ofo #Bankruptcy announcement coming in T minus 3, 2, 1... I'm in a virtual line of over 11 million people trying to get their deposit back in time... | 55 comments on LinkedIn

Ekonomi och finans

Bytedance kan släppa egen betallösning

Vad kan en kortvideoplattform göra med varumärken inom försäkring och finans? Förmodligen rätt mycket. Bytedance, bakom kortvideoappen TikTok och nyhetsaggregeraren Toutiao har ansökt om att varumärkesskydda tre varumärkesnamn inom dessa områden.

Ett av dem är Zijiefu, som tydligen grovt översatt ska betyda BytePay. De två andra registreringsansökningarna handlar om låneverksamhet. Kort sagt verksamheter som kan få kunder att använda företaget som plattform för mer. Men kanske också är tänkt som B2B-verksamhet (många techföretag som börjat med utlåning har först satsat på företagsfinansiering, eftersom detta regleringsmässigt är enklare än finansiella tjänster mot privatpersoner).

Bytedance har roffat åt sig en stor andel kinesernas onlinetid, vilket i mångt och mycket är den viktigaste internetvalutan. Däremot inser man förstås att hur kul kortvideo än är så kan den trenden komma och gå och nyhetsaggregerare är i sig rätt lättutbytbara. Bytedance tänker förstås på mer långsiktigt hållbara affärsverksamheter. De nya, tänkta verksamhetsområdena passar säkerligen in bra med såväl nuvarande satsningar bortom dessa två ben som en långsiktig positionering. Bytedance uppges även vara på gång med en egen chattapp, vilket skulle ge dem en rejäl plattform för ett nästa steg.

Och jämfört med många av de övriga stora kinesiska företagen så har Bytedance en hyfsat stor global närvaro. I sig en stor konkurrensfördel.

Blir intressant att se vart det här tar vägen.

ByteDance eyeing fintech foray after new trademark filings

Speculation about a possible foray by ByteDance into financial services first emerged as early as 2017

Börsintroduktionen av Softbanks mobildel blir den näst största någonsin - och en flopp

Igår klev japanska internetjätten Softbanks avknoppade mobildel in på Tokyobörsen - och resultatet blev krasst talat en flopp.

Introduktionen är tidernas näst största någonsin och drog in 23,5 miljarder dollar (bara Alibabas 25 miljarder är värre). Men under den första dagens handel rasade kursen med 15 %.

Nu verkar det delvis vara företagets eget fel, med tjänstehaveri bara nyligen, men mycket beror också på att börsklimatet just nu är vad det är. 2018 håller sammanfattningsvis på att bli ett förlorat börsår. Eller rättare sagt andra halvan - efter att kurvorna pekade rätt spikrakt upp första sex månaderna. Hösten har däremot varit mörk. Även på börsen.

SoftBank's mobile unit plunges 15% after second biggest IPO in history | CNN Business

Shares in SoftBank's mobile telecommunications unit plummeted as much as 15% in Tokyo on Wednesday following Japan's biggest ever IPO.

Pinterests börspremiär kan bli redan under första halvåret 2019

Nya börsuppgifter gällande Pinterest. Enligt Wall Street Journal kan Pinterests börspremiär komma så tidigt som april.

2019 har flera tunga börsintroduktioner på gång. Förutom Pinterest också Uber, Lyft och Slack. Åtminstone vad det verkar just nu. Kan förstås hända saker som skjuter upp eller ställer in det helt och hållet. Som uppköp eller, mer troligt som läget är just nu, att det skakiga börsklimatet får företagen att kasta in handduken.

Report: Pinterest may go public as soon as April | TechCrunch

Pinterest may follow Lyft and Uber to the public markets in the first half of 2019.

Spotify går med vinst Q4 tack vare Tencent Music?

Intressanta tankar. Spotify har talat om att företaget kommer att visa vinst under det fjärde kvartalet i år. Uppgifter som uppskattades av marknaden. Nu verkar det som att det kan handla om ett engångskvartal innan siffrorna åter visar rött. Och vinstparentesen kan tillskrivas… Tencent Music.

Under förra året bytte TME och Spotify ägarandelar i varandras företag. Inför TME:s börsnoteringen värderades Spotifys aktier till 6,52 dollar per aktie. Den siffran dubblades när TME sedan klev in på börsen till introduktionskursen 13 dollar (stängde på strax över 12 igår).

Tillgångarna som Spotify sitter på ökade med andra ord i ett slag med ca 1,5 miljarder dollar.

Spotify Sees $1.5B Tencent Windfall As Stock Hits New Low (NASDAQ: SPOT) - Hypebot

The value of Spotify's stake in Tencent Music nearly double when the Chinese music streamer went public on the New York Stock Exchange last week. Spotify's windfall could top $1.5. Continue reading

AR-startupen Blippar i konkurs

Där ser man. AR-startupen Blippar har gått i konkurs. Okej, var väl ett tag sedan man såg företaget tillsammans med något större initiativ, men ändå lite förvånande.

Och ännu ett exempel på hur snabbt det kan gå både upp och ner.

AR pioneer Blippar is going out of business

Pioneering augmented reality startup Blippar, once touted as a $1.5 billion British tech unicorn, has stumbled into administration. The company said that it failed to secure the funding it needed to reach profitability following a dispute with one of its shareholders.

Övrigt

Vilken roll får stationära skärmenheter i våra hem?

Klart Tencent har en smart högtalare. Dingdang. Fantastiskt namn för mig som icke-flytande på kinesiska.

Tencent har, som konstateras, försökt få till hårdvara utan att det riktigt har tagit fart. Paralleller till andra sociala plattformar blir väldigt relevanta i det här sammanhanget (inte minst Facebooks Portal, som är för tidigt att uttala sig om popularitetssiffror).

Men när vi tittar specifikt på Dingdang är jämförelser med smarta högtalare med skärm mest rättvisande, snarare än smarthögtalare i stort. Stationära kommunikations- och videoenheter, alltså. Och här är förstås frågan hur det går för just det segmentet.

Jag har inte sett nedbrutna siffror på försäljning per typ, men tittar vi på Amazon och Google går de billigare enheterna bäst vad det verkar på olika spridda försäljningslistor (rätt naturligt). Dessa har bara röstgränssnitt. Används mest för att lyssna på musik och googla (typ). Enkla funktioner alltså.

Men en skärmenhet måste du vara vid (om du inte använder skärmfunktionerna så behöver du ingen skärmversion...). Du är dessutom hyfsat låst vid den. Och då dyker det upp lite frågetecken kring behovet.

Mobilen har du alltid med dig och kan då kommunicera när och var som helst. Mobilen funkar också fint för att titta på (lång)video. Vill du ha en större skärm vill du förmodligen ha en rejält större skärm (tv-stor). Shoppa? Mobilen.

Googles Home Hub har ett nischat användningsområde som kontrollenhet för ditt hem och då blir syftet lite annat (även i de förstås inte är först med en sån). Likaså olika former av "övervakningscentraler".

Med tanke på kortvideotrenden kan stationära skärmenheter förstås ha en roll för att spela in sovrumsdansshower, men, tja, en mobil som ställs upp räcker också rätt långt.

Blir intressant att se vilken roll de stationära skärmenhetena får i våra liv. Tror inte att det blir vad tillverkarna i dagsläget tänker sig att det ska vara. Den här gången heller.

https://bit.ly/2s0JYKV

Google släpper Chrome Canvas

Google har släppt en ny, rätt kul app för webbläsare: Chrome Canvas. Eller Målarduk på svenska.

Är vad det låter som. Möjlighet att direkt i webbläsaren få upp en målarduk att rita på med penna, finger, styrplatta eller mus. Mästerverken sparas direkt till ditt Google-konto. Ska funka mest överallt, inte bara i Chrome. När jag testar i min mobil står det dock bara och snurrar, så det är nog en datorapp. Åtminstone primärt.

Chrome Canvas Brings the Digital Drawing Board Into Your Browser | Digital Trends

Now, you can take quick notes or doodle straight within your browser thanks to the launch of Chrome Canvas. The Google-made app lets you use your finger or a digital stylus to draw from within the browser. And on a computer without a touchscreen, you can also create sketches with your mouse or touchpad.

Google testar möjlighet för användare utan Google-konto att redigera G Suite-dokument

G Suite-nyhet. Google testar funktion som gör det möjligt att bjuda in användare som inte har ett Google-konto. Inte bara för att läsa, utan också kommentera och föreslå redigeringar i G Suite-appar.

Google opens document editing to users without Google accounts

New sharing and editing feature with non-Google accounts goes live as a beta feature for G Suite accounts.

Telia förlorar mobilavgiftsrättegång mot Copyswede

Nytt domslut som kan få stor inverkan på våra uppkopplade liv. Copyswede och Telia har gjort upp i Tingsrätten kring kassettavgiften - på mobiler. Och Copyswede vann.

Utslaget innebär att mobiltelefoner som säljs i Sverige ska beläggas med avgift om tre kronor per gigabyte. För en 500 GB-mobil skulle det innebära ett prispåslag om ca 1500 kronor (som vi kan utgå från skulle läggas över på kunderna).

Nu är inte sista ordet sagt. Frågan lär vandra hela vägen till de högsta instanserna. Dessutom har även riksdagen insett att kopieringsavgift är lite otidsenligt i denna strömningsera och har gett regeringen i uppdrag att utreda frågan.

Nu behöver vi bara en regering också…

Mobilitet

Mobilitet | Nyheter och fördjupning

Humor: Mark Zuckerbergs Facebook-årssammanfattning

The Guardian on Twitter: "Lol Mark, remember Cambridge Analytica and when 2 million people left Facebook. What a year it's been. pic.twitter.com/g7yXy0P4dp / Twitter"

Lol Mark, remember Cambridge Analytica and when 2 million people left Facebook. What a year it's been. pic.twitter.com/g7yXy0P4dp

Kategorier
AI - Artificiell intelligens Allmänt digitalt AR/VR Botar Detaljhandel/e-handel Digitalisering IoT - internet of things Lokalt Sociala medier Sök/SEO Spaningar

Digitala spaningar vecka 29 2017

Spaningar från veckan som har gått.

Amazon – The White Walkers?

Svårt att missa Game of Thrones den här veckan, när sjunde säsongen hade premiär. För att fira det remixade jag en bild över de sociala medierna om de hade varit Game of Thrones. ”Husen” skapades ursprungligen 2014, men dök nu upp igen i förkortad form.

Man kan förstås ifrågasätta att Snapchat saknades och att det kanske borde ha varit G+ istället för MySpace. Men mest av allt saknades 2017 Amazon, som börjar segla upp som en allvarlig konkurrent för snart sagt vilket företag som helst, i vilken bransch som helst. De sociala medierna kommer nog inte vara ett undantag. Så min remix bestod i lägga till Amazon-hotet.

Du missade väl inte World Emoji Day?

Sen var det förstås också World Emoji Day! 📅🌍😊🎉🤗 Det fick mig att bara använda emoji hela dagen på Facebook. Så här gick det.

 

Sociala medier

Facebook

Autospelande videor med ljud i nyhetsflödet blir förinställda läget för alla

Nu rullar Facebook ut autospelande videor MED LJUD som förinställt läge ut till alla (ifall någon undrar är det för såna här lägen som 💩-emojin uppfanns). Som tur går det att stänga av ljudet i inställningarna. Än så länge…

Dessutom får appen ett youtubeigt sticky-läge där videor kan ligga kvar och spela medan man scrollar flödet.

Videos In Facebook’s News Feed Will Now Autoplay With The Sound On

Facebook introduced several video updates earlier this year. Among them, autoplay with sound on. These updates are now coming to fruition.

Betalväggar i Instant Articles senare i år

Härligt. Facebook börjar med beatalväggar i Instant Articles senare i år. Läsare måste köpa en prenumeration efter de tio första artiklarna. Och artiklar bakom betalväggar kommer förstås märkas upp tydligt (skämtar bara).

Facebook will allow paywalled Instant Articles later this year

The Verge is about technology and how it makes us feel. Founded in 2011, we offer our audience everything from breaking news to reviews to award-winning features and investigations, on our site, in video, and in podcasts.

Grupper för sidor rullas ut

Nu rullar Facebook ut Groups for Pages till alla. Som det låter. Möjligheter för sidor att skapa grupper. Artister kan sätta upp fansforum, exempelvis.

Facebook ’Groups for Pages’ unlocks fan clubs | TechCrunch

With Facebook’s newest feature, a musician could run an on-site fan club, a brand could organize its ambassadors and a newspaper could discuss articles with just its top readers. Today Facebook globally launched Groups for Pages, allowing the 70 million Pages on Facebook to create their own distinct communities and feeds.

Rapport om video på Facebook och Instagram

Rapport från Facebook om videotittande på Facebook och Instagram. Senaste året har:

  • det dagliga tittandet på FB live har fyrdubblats
  • videotittandet på Instagram ökat med 80 %
  • antalet videor som postas per dag på Instagram fyrdubblats

Dock inga antal-siffror vad jag kan se.

FB har också gjort en undersökning bland 18-64-åringar i USA och Kanada. Generellt är video i sociala medier bättre än TV på alla sätt vad gäller engagemang, men TV vinner i kategorin ”chilla till”. Kort sagt det vi vet: TV är mer passivt tittande och då också för viss typ av reklam.

Ifall någon undrar varför de sociala medierna satsar så mycket på egenproducerat ”TV”-innehåll dessa dagar.

Facebook Releases New Report on Video Consumption Behaviors on Facebook and Instagram

Facebook has released a new report on key video consumption stats across Facebook and Instagram

Håller Facebook på att ta fram en egen mobil?

När man tittar på techjättarna som kämpar om världsherraväldet så har de olika styrkor. Facebooks styrka är förstås att snart varenda människa finns där. De saknar däremot ett sammanhållet ekosystem. Här ligger främst Apple och Google, men också Amazon, betydligt längre fram.

Nu kommer uppgifter om att Facebooks hårdvaruenhet håller på att arbeta med att ta fram en ”modular electromechanical device that can incorporate a speaker, microphone, touch display, GPS, and even function as a phone”. Den mest intressanta frågan är förstås: om det dyker upp en FB-mobil, kommer den köra Android eller Facebook OS?

Facebook is working on a type of device so tough to build, even Google gave up on it

Facebook appears to be taking a page out of Google’s playbook for its forthcoming push into consumer hardware, according to a new patent.

Snapchat

Nu går det att skapa minutlånga snaps

Snapchat gör det möjligt att nu spela in videoklipp upp till 60 sekunder långa, istället för bara 10. Ja, på sätt och vis. Man gör som i Spectacles – du kan spela in flera 10 sekundersvideor i en sekvens. Funktionen kallas Multi-Snap och gör att du kan spela in en video i ett svep som är upp till 60 sekunder lång, men den kommer fortfarande brytas upp i 10-sekundersklipp (så en video som är 60 sekunder lång kommer alltså i praktiken bli sex tiosekundersklipp som kan ses i en sammanhängande följd).

Fullständigt intuitivt (ja, för Spectacles-ägare åtminstone).

http://buff.ly/2uycQNh

Snap Publisher – verktyg för att enklare anpassa videor till Snapchat-format

Snap har släppt Snap Publisher. Kopplat till Snaps annonsplattform. Verktyg som gör det enklare att anpassa bild och video till Snapchat-format. Vertikalt format, med andra ord. Gör det själv eller låt Snaps bildigenkänningsteknik fixa det.

Det ska även finnas en funktion som kan hämta bilder och video direkt från en annonsörs webbplats. Med andra ord skulle en horisontell video som ligger på en annonsörs webbplats kunna hämtas in via verktyget, automatiskt konverteras till vertikalt format och sedan läggas in som annons.

http://buff.ly/2ttNyQS

NBC börjar med dagliga nyheter i Snapchat

Nu börjar Snaps samarbeten med nyhetsinnehållsproducenter. Senast: Stay Tuned, dagligt nyhetsprogram av NBC. Spännande att se hur det kommer gå: som konstateras, snittåldern för NBC är 54, Snapchat 18-24. Intressant att se om om NBC lyckas tilltala den unga målgruppen.

Varje sändning kommer vara tre minuter lång, sändas två gånger om dagen (plus flash-sändningar vid behov) och produceras av en redaktion på 30 personer, med dygnet-runt-bemanning.

And on a different topic. 30 som jobbar med innehåll. Det är väl ungefär lika många som 30 hyfsat stora företag har anställda för samma sak – att skapa innehåll till sociala medier. </raljerande>

http://buff.ly/2tpKtRL

Snap börjar sälja Spectacles via Amazon

Hoppsan. Det här är rätt stort. Nu går det att köpa Spectacles via Amazon i USA. Snaps videoglasögon, alltså. Förutom att Snap nu breddar försäljningen (vem vet, kanske kommer ett Prime-erbjudande också) så är det kanske mest intressanta att det är ännu ett stort företag som väljer att sälja direkt via Amazon. Inte via tredjepartsåterförsäljare, utan att man har en egen ”shop” på Amazons plattform under eget varumärke.

Snap’s Spectacles are now available directly from Amazon

Remember when people waited in long lines for these camera glasses?

Spectacles testsäljs i fysisk butik

Tidigare i veckan meddelade Snap att man börjat sälja sina Spectacles-glasögon via Amazon. Nu testar man att för första gången också sälja dem i fysisk butik. Det handlar om en popup-butik (alltså inte en Snapbot, utan en sån där grej med människor) inuti Harrods i London.

Snap tests the retail waters by selling Spectacles in Harrods | TechCrunch

There’s no arguing that the Snapbot is an impressive display of retail technology, But if Snap wants to achieve widespread distribution of Spectacles (and

Kreativ Snap Map-kampanj från Nestlé

Kul tävlingskampanj från Nestlé, som använder nya Map-funktionen i Snapchat. Uppdraget: störst fikapaus vinner. Kort sagt: dra ihop så många vänner som möjligt som (Nestlé)fikar, öppna Map, ta en skärmdump på hela glada gänget och dela ut med en kampanj-hashtag (okej med delning även via Twitter eller Facebook).

De fem största fikapauserna vann ”a full coffee-break kit”.

NESCAFÉ Creates The Largest Coffee Break Between Friends On Snapchat

Snapchat launched its Snap Map, and NESCAFÉ jumped on the opportunity: welcome to the largest coffee break between friends.

Twitter

Svenska kyrkan twittrade briljant på World Emoji Day

Svenska kyrkan on Twitter: ”Ta så emot Herrens välsignelse, idag på emojidagen. pic.twitter.com/SU8nSVDL9L / Twitter”

Ta så emot Herrens välsignelse, idag på emojidagen. pic.twitter.com/SU8nSVDL9L

LinkedIn

Publika statusuppdateringar blir synliga utanför LinkedIn

Smart, helt rätt och förmodligen nödvändigt för LinkedIn. Numer ska tydligen publika statusuppdateringar vara synliga även utanför LI. Med andra ord borde man alltså kunna skicka länkar till poster även till icke-LI-medlemmar och (utgår jag ifrån) att de på sikt blir googlingsbara. Ett sätt att driva trafik till plattformen och öka folks vilja att lägga upp innehåll

Varken direktlänkning utan att vara inloggad eller googling funkar för mig. Antar att även det här är något som rullas ut i omgångar.

Info om att LinkedIns publika statusuppdateringar blir synliga utanför LinkedIn

LinkedIn lägger till fler statistik- och kampanjfunktioner

Bland annat förbättrade demografirapporter och statistik och rekommendationer för kampanjer. Dessutom bättre info kring räckvidd och social aktivitet.

LinkedIn Adds New Data Tools to Help Advertisers Maximize their on-Platform Efforts

LinkedIn is adding some new data options to help advertisers create more effective, focused campaigns.

Nu går det att infohovra på LinkedIn igen

Bra där, LinkedIn. Nu går det att (igen) hovra med musen över saker (en bild på någon exempelvis) på datorn och få mer information direkt.

Tuesday Tip: Hover Over People and Companies in Your Feed to Connect, Message and More

We’ve brought back the ability to quickly see more information about people and companies by simply hovering over the person or company’s name from your LinkedIn Feed. Always helpful to know who someone is before replying with a comment or sending a message.

Även LinkedIn släpper en lite-app för tillväxtmarknaderna

Jakten på nästa miljard användare fortsätter. Nu släpper ytterligare ett företag en lite-version av sin app för tillväxtmarknaderna och en värld där 2G bedöms vara dominerande åtminstone fram till 2020. Appen släpps nu i Indien och ska rullas ut till en hel hög länder därefter.

Appen kommer bara till Android. Det finns en lite-mobilwebbversion som kan användas av iOS-användare, men det lär vara helt onödigt. De som har råd att köpa en iPhone, även i dessa länder, lär också med väldigt hög sannolikhet också ha tillgång till åtminstone 3G (förmodligen wi-fi eller 4G som standard).

LinkedIn Lite launches as an Android app in India, coming to 60+ countries soon | TechCrunch

LinkedIn, the social network for the working world with more than 500 million members, is taking its next step in its bid to court more users in emerging markets. The company has released an Android app for LinkedIn Lite, a pared-down version of its original LinkedIn mobile app that is developed for users in markets where data networks are slower and relatively more expensive for consumers.

Övrigt sociala medier

Hur länge lever innehåll i olika kanaler?

Den här dök upp i ett av mina flöden. Den verkar sakna definitiv källhänvisning och det är en av anledningarna till att den inte ska tas som objektiv sanning. Dessutom beror det förstås på hur man definierar vad olika saker, som exakt vad ”lever” betyder här. Men det är oavsett vilket en bild som kan fungera för att reflektera över vilket slags innehåll man skapar. Och inte minst om syftet är att innehållet ska leva länge eller vara en ögonblicksbild.

Diagram över hur länge innehåll lever på olika plattformar

 

Sökmotoroptimering/SEO

Google börjar med personaliserat nyhetsflöde

Varför ska bara Facebook (och andra sociala medier) ha ett personaliserat nyhetsflöde som väljs ut av plattformen utifrån vad du gör och vem du är? Så verkar Google har resonerat när man nu rullar ut ett personaliserat nyhetsflöde i sökresultatet. Fast istället för vänners innehåll är det annat innehåll som Google tror att du är intresserad av. En revampad Google Now alltså. Du kan också välja att följa olika slags ämnen direkt från resultatet. Först i apparna, sedan i Pixeloch längre fram webbsöken.

Google tänker filterbubbla också: ”it will attempt to showcase ”diverse perspectives” and highlight relevant fact checks, when available”.

http://buff.ly/2uyuT5R

Google tänker äntligen bli AltaVista

Google har ju presenterat att de kommer börja visa personaliserat innehåll i sökresultatet, redan innan du sökt. Men även annat innehåll som ”kan intressera” dig. Och sammantaget kommer det betyda mer information på söksidan på Google (com först, säkert övriga om inte allt för lång tid). Första riktigt stora omstöpningen sedan, i princip, starten.

Google har alltså äntligen lyssnat på kundernas klagomål om att deras söksida ser lite tom ut. Vi vill ha mer grunks där. AltaVista FTW.

Google to radically change homepage for first time since 1996

Search company to integrate its app-based feed of news, events, sports and interest-based topics into Google.com page in the near future

Google Maps börjar visa när det är bilköer

Ny funktion i Google Maps-appen för Android: möjlighet att se när det kommer vara knökfullt på en sträcka. Motsvarigheten till öppettidsstaplarna för butiker alltså. Så nu kan alltså folk planera sin körning så att det inte behöver bli köer (skämtar bara).

Mashable

Mashable is a global, multi-platform media and entertainment company.

Google gör det möjligt att googla solpanelpotentialen i ditt tak

Rätt coolt. Det går numer att googla ”solpanelsbarheten” för ditt tak i Europa (har funnits i USA sedan 2015). Du söker upp ditt hus och får sedan reda på hur lämpligt taket är för solpaneler och hur mycket du skulle kunna spara. ”Värderingen” görs utifrån både läge och byggnad, som typ av tak och lutning samt solens läge (och hur vanligt det är med sol fördelat över året). Briljant exempel på snygg personalisering utifrån stordatakällor och egna förutsättningar.

Nu lär inte valfritt svenskt hus, framförallt inte ute på landsbygden, gå att ”värdera” – men som det mesta Google gjort är det en tidsfråga innan det är tillgängligt för i princip alla. We like!

http://bit.ly/2vLNhFn

Promenadvägbeskrivningar i Google Maps får info om höjdskillnader

Google Maps har utrustats med information om höjdskillnader i samband med promenadvägbeskrivningar. Nu kommer du alltså kunna se inte bara hur lång det är att gå, utan också hur potentiellt jobbigt det blir.

http://buff.ly/2tHi2Kc

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon släpper Pay Places – handla offline med Amazon-appen

Oj. Det här är stort. Amazon släpper Pay Places. Handla i affärer eller restauranger offline, exempelvis genom att förbeställa mat, via Amazons app. Rätt självklart med tanke på Whole Foods-köpet och att Amazon har varumärkesskyddat en matkasseverksamhet.

Men det stora är att du kan handla hos andra än Amazon offline – via Amazons app. Istället för att betala med, säg, ett kreditkort så loggar du in och betalar med din Amazon-info. Är du Prime-kund och har kopplat Amazons digitala plånbok kan du göra allt i Amazons app. Ja, kanske utom att äta maten.

Just nu är det bara några få TGI Fridays som har stöd, men det är ju inte svårt att se potentialen.

http://tcrn.ch/2tQvz2h

Amazon Spark – Instagram/Pinterest-kopia för produktbildselfies

Amazon fortsätter äta sig in i alla områden de bara kan komma på. Nyligen kom rykten att de jobbar på en meddelandeapp och nu släpper de Amazon Spark. Spark går ut på att användare ska ta en bild på sig själva med en Amazon-produkt och… tja, det är väl det.

En i det stora hela rätt meningslös tjänst. Men med tanke på Amazons framfart ska nog andra ha lite koll. Det är ju inte så svårt att se potentialen. Nu är det bara en bild, men tänk om du – like recensioner – kan konvertera likes till Amazon-(Prime)poäng? Man kan tänka att video inte är så långt borta. Produktrecensioner? Uppackningsvideor? Monteringsinstruktioner? Youtube ska nog kolla lite extra noga.

http://buff.ly/2uwqssr

Amazon varumärkesskyddar matkasseverksamhet

Gladast av alla: Blue Apron. Lina matkasse-variant i USA som nyligen börsnoterades. Aktien sjönk helt otippat som en sten efter beskedet.

Just nu känns det som att alla har anledning att vara oroliga över Amazons framfart. Oavsett bransch och verksamhet. Nästan, i alla fall.

http://on.mktw.net/2tiVMLn

Sears börjar sälja sitt eget varumärke via Amazon

If you can’t beat ’em, sälj dina grejer via ’em. Varuhusjätten Sears har milt sagt haft problem att ställa om sin affärsmodell till den digitala eran. I ett lätt desperat försök att bli mer relevanta börjar man nu sälja sitt eget varumärke via den plattform som främst ligger bakom Sears problem: Amazon. Inte bara det, bland prylarna som finns under Kenmore hittar vi även smarta hemmaprylar – som kommer installerade med Alexa (Amazons röstassistent). 

Kan kanske hjälpa i det (väldigt) korta perspektivet, men köper sannolikt inte Sears särskilt mycket tid. Krävs betydligt större omställningar.

Sears starts selling Alexa-enabled Kenmore appliances on Amazon in bid for relevance | TechCrunch

It’s hard to see this move as anything but a temporary reprieve for the once-mighty Sears brand. The mall mainstay has fallen on hard times in recent

Sephora satsar på mindre butiker i lokala shoppingstråk

When they go big, we go small. Nästan. Intressant satsning från Sephora. Istället för att skapa stora (eller små) showroom-enheter i megagallerior har företaget testat att öppna en mindre butik på en lokal shoppinggata. Butiken har dessutom lokaltweakats lite och har byggts för att smälta in i miljön snarare än att lyfta fram varumärket.

Förmodligen rätt ur flera aspekter. Lokal, fysisk närvaro blir allt viktigare för att skilja ut sig och ”riktiga” butiker (med människor!) börjar bli en exklusivitetsstämpel. Med andra ord: du får en upplevelse som inte delas med alla andra på nätet.

http://buff.ly/2uF6nAo

Alibaba öppnar fler fysiska butiker

Det är inte bara Amazon bland onlinehandlarna som börjar bygga upp (ja, eller köpa sig till) ett nät av fysiska butiker. Även kinesiska konkurrenten Alibaba gör det. Deras butikskoncept kallas Hema och det finns så här långt 13 stycken, som kombinerar supermarket med restaurang- och beställningsmöjligheter. De används också, likt det Amazon lär planera med sin nya matkassesatsning, som leveranshubbar för beställningar (upp till 3 km). Förstås kopplat till mobilen och Alipay, samt att kunderna får rekommendationer utifrån sina köp. Streckkoderna kan också mobilscannas för mer information och förstås för betalning.

I dagarna öppnar Alibaba tre nya Hema-butiker.

No Title

No Description

Alibaba öppnar personallöst café

Förra veckan öppnade Alibaba ett personallöst café: Tao Café (tydligen med lång kö utanför inför öppningen). 50 personer kan visats i lokalen samtidigt och du låser upp dörren via Alibabas Taobao-app. När man plockat på sig det man vill köpa går man bara ut. Betalning sker via ansiktsscanning och beloppet dras förstås automatiskt från ditt konto.

(Okej, Alibaba fegade lite och hade folk på plats för att se att folk förstod. Att se om det törs släppa sargen efter den inledande perioden.)

http://buff.ly/2tGdh3A

BingoBox satsar på 3000 personallösa närbutiker i Kina under 2017

Ännu ett kapitel i: saker som håller på att hända i väst som redan har hänt i Kina. Amazons Go + några fler liknande försöka (även i Sverige plus förstås andra delar av världen) med obemannade butiker har varit rätt småskaliga. Enter: BingoBox.

Företaget satsar på små, personallösa närbutiker (ca kvadratmeter stora). Man kommer in i butiken genom att scanna en QR-kod via företagets app eller WeChat (förstås). Dörrarna låser sig igen när kunden har kommit in och man scannar och betalar själv. Ett larm går om man försöker lämna butiken med obetalda varor (oklart vad som händer då).

BingoBox planerar att öppna 5000 sådana här butiker redan under 2017.

Amazon’s ”store of the future” is fast becoming China’s stores of the present

The unmanned convenience store concept raised by Amazon is now well developed in China.

 

Internet of Things

Första mobilen med Amazons Alexa som förinstallerad röstassistent

Ett rätt stort steg för Amazon. Amazon dominerar röstsöks-/röststyrningsekosystemet om det handlar om hemmamiljöer (förstås främst i USA, men det är ju samma för övriga företag som kämpar i samma nisch). Och där är företagets nackdel: Alexa är en rätt stationär historia. Amazon försöker få in Alexa i t ex bilar och har släppt Android- och iOS-appar med Alexa – men det kräver ju att du öppnar en separat app först.

Inte så i nya HTC U11, som blir den första telefonen med Alexa som en integrerad del i telefonen/operativet. Testet i artikeln visar att det väl är en bit kvar, men det är oavsett Alexa som integrerad röstassistent i en mobil. Stor potential.

Amazon’s Alexa is now on the HTC U11

Alexa on a phone is cool, but not as much as you might think

Telefonappen i Android börjar automatiskt visa kartposition vid larmsamtal

Smart och bra grej. Telefonappen i Android (för Nexus, Pixel och Android One, alltså mer eller mindre Googles egna telefoner) kommer i nya uppdateringen börja visa och din kartposition på skärmen automatiskt och exakta koordinater om du ringer ”ett välkänt larmnummer” (som 112, kan man anta). Så att du med andra ord snabbare kan ge info om var du befinner dig, om du i ett för dig okänt område.

Blir ännu bättre när telefoner kan kommunicera vägbeskrivningarna direkt till utryckningspersonalen.

Google’s Phone app now displays your current location when calling emergency services

Google’s Phone app for Pixel, Nexus, and Android One devices have a number of smart features, including spam warnings and…

Apple har beviljats patent för ett panikknappsläge i iPhonen

Smart och bra grej. Apple har fått ett patent för ett ”panikknappsläge” beviljat. Tanken är att ett visst handgrepp, säg att du sveper på ett visst sätt på skärmen eller snabbt tappar med fingret på hemknappen fem gånger, aktiverar ett panikläge.

Det kan t ex vara att telefonen ringer larmnumret och meddelar din position. Men det kan också trigga annat. Som att starta kameran eller mikrofonen. Och det kan göras helt utan att det märks. Om någon t ex blir tvingad att låsa upp telefonen så kan telefonen göra allt ovanstående samtidigt, utan att det märks.

Snart kan man tänka att våra prylar själva kommer kunna känna av när vi är i fara (puls? höga ljud och skrik?).

No Title

No Description

iOS 11 ger möjlighet att styra dubbeltappandet på AirPods-lurar

Vi vet rätt mycket om de nya funktionerna i iOS 11, men det är ofta i förändringarna som är för små för att ta upp i Apples store dragningar som många vardagsförbättringar finns. Som att styra vad dubbeltappandet på AirPods ska göra – per hörlur. Idag finns två val: Siri eller Nästa låt. Gäller för båda lurarna. Nu kommer man kunna styra så att dubbeltapp på den högra luren gör något annat än på den vänstra.

Som sagt. En detalj, men lär säkert göra många AirPods-ägare glada. Men viktigare är potentialen i något vi säkert kommer att se mer och mer av. Att vi kan programmera det mesta att göra det mesta. Som att dubbeltapp på en AirPod kan köra igång kaffebryggaren.

A tiny update to iOS 11 will make Apple’s AirPods so much more useful

It’s almost worth upgrading to the beta software just for this.

TransLoc och Google i samarbete kring ”översättningsstandard” av kollektivtrafikinformation

Realtidsinformation i kollektivtrafiken åt alla? Tja, ett försök åtminstone. Företaget TransLoc har en app för att hålla koll på just kollektivtrafik. Nu har man inlett ett samarbete med Google – eller rättare sagt, TransLoc har tagit fram ett kostnadsfritt ”översättningsverktyg” för kollektivtrafikföretag. Syftet är att förenkla för (främst mindre) företag att få in sin trafikinformation till Google Maps på det sätt som Google vill ha den.

Självklart är det för att TransLoc vill ha bättre (och mer) information i sin app och Google vill att fler ska använda Maps-tjänsterna, men oavsett ett bra initiativ.

Waiting for the Bus Is About to Get Less Bad

A collaboration between Google and transit tech company TransLoc could bring real-time transportation data to even more agencies.

Delta-resenärer kan checka in med sitt fingeravtryck

Passagerare som flyger med Delta kan nu använda sitt fingeravtryck som boardingkort. Ja, om du är medlem i flygbolagets lojalitetsprogram, har gått med i ett särskilt säkerhetsprogram och flyger från Reagan Washington National Airport. Men ändå.

Fördelarna för flygbolag och flygplatser är förstås rätt uppenbara. Genom att använda biometri hoppas man få bättre koll på vilka som faktiskt flyger och snabbt hitta människor som av någon anledning borde flyga. En intressant balansgång mellan säkerhet, integritet och bekvämlighet – men något vi säkert lär se mycket mer av (Delta är ju heller inte först).

Delta passengers can now use their fingerprints as a boarding pass

But the feature is only available in Washington

Apple satsar på att göra iPaden till sjukjournalverktyg

För nån månad sen kom rykten om att Apple jobbar på en standard för sjukhusjournaler, där patientinformationen kan lämnas över till läkare och sjukhus vid behov – via patientens iPhone. De ryktena lär få nytt bränsle av det här.

Tydligen uppvaktar företaget sjukhus runtom i USA, i ett försök att få in iPads. iPads tänkta att användas av patienter för att hålla koll på den egna situationen. Men också kunna se filmer om exempelvis rehabilitering.

Apple är ju i full gång med att fullt ut branda om iPaden som ett arbetsverktyg snarare än en konsumentpryl. Då är det bra att hitta på lämpliga användningsområden.

http://tcrn.ch/2vrSXEr

Microsoft testar appguidad inomhuspositionering

Lite intressant grepp från Microsoft att hantera inomhuspositionering. Istället för att använda några slags sensorer för att positionera användaren i relation till andra föremål så använder man en ”guide” som får gå runt med en viss app i sin telefon och lär sig på så sätt hitta. Andra användare kan sedan använda det sparade ”varvet”.

Nu handlar det förstås om fasta rutter, typ från ingången i gallerian till butik X. Lär heller inte kunna fungera så bra om det helt plötsligt blir en blockering någonstans som kräver att man tar annan väg. Men oavsett ett intressant nytt sätt att tänka på positioneringsutmaningen inomhus. 

Microsoft’s new app guides you through indoor spaces without GPS

Microsoft has been thinking about a better way to help you navigate large malls, hospitals, office buildings and parking lots effectively.

Forskare har lyckats kommunicera med spenat via nanobioteknik

Briljant! Nanobioteknikforskare vid MIT har lyckats bädda in nanotuber (korrekt svenska?) gjorda av kolfibrer i spenat. Växten spenat, alltså, för att ge den ”non native functions” (really?). Det gör att spenaten kan fungera som en sensor som kan ”läsas” och förstås av oss människor. Mer specifikt har man i det här fallet ”tränat” spenaten att känna av förekomster av nitroaromater (ord?), ett ämne som ofta används i sprängmedel, och varna – via ett mejl (skönt lo-tech i sammanhanget). Det är alltså spenatens rotsystem som känner av det och kan varna t ex jordbrukare för smittat vatten.

Typ minsökande spenat, alltså. Släng dig i väggen, Karl-Alfred.

Researchers Engineer Bionic Spinach Plants to Detect Bombs

MIT engineers have used nanotechnology to create nanobionic plants that can sense anything from nerve gas to chemicals used in explosives in ground water.

 

Strömmande media

Netflix har över 100 miljoner prenumeranter

Kvartalsrapport från Netflix. Företaget har nu över 100 miljoner prenumeranter globalt. Annat från rapporten:

  • Antalet nya prenumeranter under kvartalet: 5,2 miljoner, över förväntan
  • 4,1 miljon av dem utanför USA
  • Detta gör att resten av världen har gått om USA för första gången
  • Omsättningen upp 32 %, men satsningen på serier gör att företaget blöder pengar

Marknaden jublade, aktien upp 11 % i efterhandeln, ”Sömn” lär väl även fortsättningsvis vara företagets värsta konkurrent (även om allt fler vill vara med och leka). 

Netflix has more than 100 million subscribers-and it’s burning a lot of cash to hold onto them

The company reached the milestone during a historically weak quarter.

Siri blir en bättre DJ i och med iOS 11

Med tanke på HomePod är det förstås fullständigt självklart att Siri har fått gå en DJ-kurs över sommaren. I och med iOS 11-uppdateringen kommer Siri bättre kunna förstå vad du vill höra och lära sig vad du gillar.

När ni umgåtts lite (ja, eller om Siri bara börjar med att kolla på din spelhistorik) så kommer du kunna säga ”Siri, spela nåt jag gillar” eller ”Siri, spela mysiga röda stunder”. Siri kommer också komma ihåg vilka låtar du säger att du gillar eller inte gillar. SJälvklart kan Siri ocks styra musiken i olika rum (du kommer väl köpa mer än en HomePod?)

Tänker mig att Faithless gör musiken till kampanjen. ”Siri is a DJ”.

http://read.bi/2tzSvYj

 

Artificiell intelligens, AR/VR, Botar

Estée Lauder erbjuder AR-läppstiftsprovning

Smart och kreativt. Estée Lauder tar fyra befintliga koncept och slår ihop dem: Messenger-botar, live-video, bildigenkänning och AR. Jag är inte helt säker på hur det funkar (lyckas inte testa själv, så rätta mig om jag har fel). Men det man ska kunna göra är:

  • Sök igenom alla läppstift som Estée Lauder har i sitt sortiment och AR-testa dem på dig själv
  • Gör en quiz med ett antal frågor kring vilka färger man föredrar och få förslag på läppstift som matchar. Prova sedan förslagen på dig själv.
  • Ta ett foto på valfritt objekt och få upp de läppstift som matchar (färgmässigt)

Funkar det bra är det riktigt coolt.

Estée Lauder and ModiFace create chatbot that lets customers try on lipstick virtually

Estée Lauder, the flagship brand of The Estée Lauder Companies Inc, is using augmented reality to entice customers to try their makeup on virtually via chatbots.

Våra ansikten – digitala AR-reklamtavlor?

Ha. Lite roligt. Startupen Blippar (ännu roligare på svenska) har en app där man just kan blippa ett ansikte och få mer information. Man tar en bild av sig själv, fyller i lite info (som musik man gillar) och den infon visas runt ditt ansikte som en gloria (halo).

Problemet är förstås förstås på att folk måste ha appen och skapa konto i ännu en tjänst. Däremot säger företaget också att man ser produkten som potentiell ”digital billboard” och det tror jag mer på. Reklam i bubblor runt huvudet under en livesändning som ändras utifrån vad du gör eller pratar om? Tja, varför inte.

Hur länge innan Blippar bli uppköpta? Ja, eller FB tar fram egen motsvarighet.

Augmented reality startup Blippar hopes to turn your face into a digital billboard

The company’s new Halos feature launches in beta today

Apple startar blogg kring AI och maskininlärning

Lite otippat. Apple släpper en blogg där de tänker berätta vad de gör.

I bloggen, Apple Machine Learning Journal, kommer de lägga ut information om hur företaget jobbar med just maskininlärning. Första (och hittills enda) posten handlar om arbetet med att träna neuronätet för ansikts- och objektigenkänning.

Som vanligt med den här typen av bloggar handlar det förstås om ett egenintresse. Vad gäller FoU kring AI så har Apple nyligen gått med i ett samarbete med Facebook, Google, Microsoft och IBM för att dela forskning med varandra. Apple inser sannolikt att ensam inte alltid är stark (och att dunderhonung är gott).

http://buff.ly/2uaJRy9

 

Ekonomi/finans

Kinnevik investerar en halv miljard i fintechföretaget Betterment

Ifall någon undrar om det anses finnas pengar i automatiserad finans- och privatsparanderådgivning. Kinnevik fortsätter investera i fintech-företaget Betterment. En halv miljard kronor till, vilket gör att Kinneviks totalinvestering i bolaget så här långt hamnar på över en miljard kronor.

Kinnevik pumpar in halv miljard i fondrobot

Kinnevik, med storägaren Cristina Stenbeck, investerar ytterligare 534 miljoner kronor i fintech-bolaget Betterment som har tagit fram en digital konkurrent till vanligt fondsparande.

 

Övrigt

Game of Thrones – populärare än porr

Ha! Game of Thrones – populärare än porr. Under premiäravsnittet av Game of Thrones sjunde säsong rasade trafiken (en lördagkväll!) med 4,5 %. Winter came to PornHub.

Mashable

Mashable is a global, multi-platform media and entertainment company.

Google släpper rekryteringsappen Hire

Ska vara fullt ut integrerad med G Suite (som fortfarande låter som en rappares gangstapossee), som kopplingar till Gmail och kalendern. Exempelvis kan kalenderbokningar i Google-kalendrar hanteras via appen. Via appen ska man kunna hålla reda på alla sökande, skriva in anteckningar om kandidater och intervjuer och följa hur det går med intervjuer. Vi kan väl anta att även statistikmöjligheterna kommer vara rätt bra.

Den enskilt största svagheten lär väl vara just att appen lär vara rätt hårt knuten till G Suite. Kan bli bökigare att använda för andra.

http://buff.ly/2u4MorS

Sök med naturligt språk inne i Google Analytics

Coolt. Google lägger till språkigenkänningsfunktionen från sök inne i Google Analytics. Med andra ord kommer det att bli möjligt att direkt i GA skriva ”hur många besökare hade vi förra månaden” och få fram det. Ja, så länge som du gör det på engelska. Rullas ut till alla GA-användare ”over the next few weeks”.

Man kan anta att röstsökfunktionen inte är långt efter. Tänker: Google Home + GA + skärmar på väggen (som vi har hos oss). Bara fråga Homen och direkt se resultat på skärmarna i rummet. Coolt. 

http://buff.ly/2teGDH3

Kundtjänstmedarbetare – ny roll vid App Store-hantering

En liten, men viktig, förändring i App Store. Sedan några månader tillbaka går det (ÄNTLIGEN!) att svara på recensioner från användare. Men det har behövts adminrättigheter för att kunna göra det. Nu lägger Apple till möjligheten att ge användare rollen ”Customer Service”. Med andra ord att bättre arbeta in även kunders åsikter om din app i det vanliga kundtjänstarbetet. Bra grejer.

Apple made it likelier you’ll get an App Store review reply

Most App Store users don’t leave negative ratings to be jerks — rather, they may have just had trouble figuring out an app or felt it was missing a key feature. If the developers spot the issue and can deal with it, they can turn a bad user score into a good one and educate other customers at the same time.

RCS – ny ”sms-standard”

Intressant teknik: sms 2.0. Ja, typ. RCS (Rich Communications Services) håller på att tas fram som en ny meddelandeteknik över mobilnätet. Har stöd för de saker som vi tar för självklara i chattappar som Messenger. Fördelen är då förstås att de skulle kunna bli en ny standard, snarare än som idag att man måste skapa konton i flera olika tjänster om ens bekantskapskrets inte har vettet att hålla sig till en och samma.

Sen finns förstås utmaningar. Som att, tja, FB håller på att bli en standard på egen hand. Och Apples är inte jättesugna, eftersom de har byggt upp sitt iMessage-system. För varför betala till en operatör när man kan äta hela kakan själv? Att följa.

What is RCS messaging? A briefing on the SMS successor | Digital Trends

What is RCS? Rich Communication Services messaging is the next-generation SMS with group chats, video, audio, and images. Here’s what you need to know.

Indien utrustar dieseltåg med solpaneler på taken

Lo-tech-coolt. Indiens dieseltåg har börjat utrustas med solpaneler på taken. Det är fortfarande dieselmotorn som gör dragjobbet, men solenergin är tillräcklig för att driva annat. Som belysning, fläktar och informationstavlor. Beräknad besparing är 21 000 liter diesel per tåg och år.

Visst, ett rent eltåg är förstås miljömässigt bättre (och det lär vara ekonomi som är främsta skälet), men alla initiativ är bra. Det handlar bara om att vara kreativ, även i det lilla.

India is rolling out trains with solar-powered coaches that’ll save thousands of litres of diesel

India’s massive railway network is getting serious about its solar experiments.

Alphabet ska myggutrota farliga sjukdomar

Nu börjar Google med biologisk krigföring också. Intressant verksamhetsbreddning…

Okej, nu är det inte Google, utan Alphabet ”life sciences”-avdelning Verily som är i farten. Med att släppa ut 20 miljoner myggor i Fresno i Kalifornien. Det som släpps ut är sterila hanmyggor, med förhoppningen att de ska para sig med honmyggor – som i sin tur kommer lägga infertila ägg. Syftet är att få ned antalet myggor som kan sprida zika-virus och denguefeber.

Man kan alltså säga att det buzzar som bara den om Alphabet just nu. </göteborg> 

Google’s Verily Releasing 20 Million Mosquitoes in Fresno to Fight Zika | Digital Trends

It may sound counterintuitive, but Verily is releasing about 20 million mosquitoes in Fresno to fight mosquito-borne illness

Bli dejtmatchad med din Twitter-soulmate

Lite roligt. Date by tweets. Och då inte att man tweetar varandra (ja, eller det kanske kommer senare). Loveflutter är en detjtingapp med lite ny vinkel. Den har en algoritm som går igenom kandidaternas tweets och matchar baserat på vilka slags ord man använder.

Tanken är att tweetar är betydligt mindre genomtänkta och filtrerade än i andra sociala medier (även om t ex Snapchat kanske inte håller med). Mer av spontana tankar och känslor som säger en massa om oss, alltså.

Svagheten är förstås att man måste vara på Twitter för att det ska funka. Men å andra sidan är det nog en viss typ av människor som är där, så redan där kanske man är på rätt spår.

http://bit.ly/2vKRlFO