Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Artikel: Hur dyr är egentligen nya iPhone XS Max?
Ur arkivet
Amazon släppte ett gäng nya Echo-prylar i veckan. Och gav dessutom Alexa nya förmågor. Det gjorde den här artikeln aktuell igen.
Sociala medier
Facebook, Instagram och WhatsApp
Instagram släpper personaliserad shoppingkanal och shoppingdekaler
Personaliserad shoppingkanal i Explore-avdelningen: Sakerna som Instagram tror att du är mest intresserad av att köpa. Inlägg taggade som ”shopping” från kontona du följer, som folk du känner följer etc.
Shoppingdekaler för Instagram Stories. Vad det låter som: möjlighet att lägga till ”köpknapp” i stories. Vidare utrullning av funktionen till ytterligare 46 länder.
Gällande shoppingdekalerna kommer företag kunna lägga till en ”knapp” per story som leder till en produktvisning (som sen kan leda vidare till en webbplats). Facebook-samarbetena med shoppingplattformar som Shopify och BigCommerce kommer kunna användas även här.
https://techcrunch.com/2018/09/17/instagram-shopping/
Instagram får hashtag-väljare, highlights-dekaler och ny Giphy-integration
Fler Instagram-nyheter (utöver möjligheterna att geostyra poster och stories samt videotaggning som jag skrivit om tidigare). Ja, eller potentiella nyheter i något fall (saker som folk har hittat i Insta-koden med som inte finns ute än):
- Hashtag-väljare: Möjlighet att få folk att välja bland fasta taggar
- Stories Highlight-dekaler: Lägga in någons fastnålade story som dekal i en egen story
- Enkät-dekal för Stories
- Giphy-integration rullas ut för meddelandefunktionen
https://techcrunch.com/2018/09/20/instagram-hashtags-quiz-stickers-geofencing/
Nu kan sidor gå med i Facebook-grupper
Nytt test/ny utrullning från Facebook: nu kan sidor gå med i grupper (om gruppen tillåter det). Skönt meta. Blir ännu bättre om en sida går med i den grupp den har skapat.
Facebook Will Now Allow Pages to Join Facebook Groups
Facebook will now allow Pages to contribute within Groups as Pages, a small but relevant update for marketers.
Instagram testar geobegränsade inlägg
Mer Instagram-testande: möjlighet att geobegränsa inlägg. Med andra ord styra så att innehåll bara visas i vissa länder. Eller omvänt, inte visas i vissa länder.
Testet omfattar både inlägg och stories.
Instagram is testing geo-restriction for stories and posts
Instagram is testing a geofencing feature for stories and posts. This will allow the creators to post their content to selected countries.
Facebooks dejtingfunktion släpps i Colombia
Nu börjar Facebook rulla ut sin dejtingfunktion. Alla användare i Colombia får tillgång till funktionen. (Att se vilken utrullningstakt det blir för resten av världen.)
Matchningsförslagen kommer att baseras på "everything Facebook knows about you that other apps don't" (Techcrunchs formulering, men sammanfattar sannolikt väl läget).
Inget svajpande och man får bara gilla max 100 användare per dag, vilket... borde räcka rätt långt för de flesta...
Funktionen kommer att visa vänner till vänner och/eller rena främlingar (beroende på vad du väljer att se). Och vänner ska inte kunna se att man är ute på marknaden (även här kanske: om man inte själv väljer annorlunda).
Inside Facebook Dating, launching first in Colombia | TechCrunch
Does deeper data produce perfect matches? Facebook is finally ready to find out, starting today with a country-wide test in Colombia of its new Dating
Vad gör vi när Facebook ligger nere?
Ha. Vad händer i världen när Facebook ligger nere i 45 minuter?
- Direkttrafiken till webbplatser ökade med 11 %
- Öppnandet av andra appar än Facebook ökade med 22 %
- Söktrafiken ökade med 8 %
- Den globala webbtrafiken ökade med 2,3 %
Den sistnämnda är mest intressant, att vi konsumerade mer data under nedtiden. Frågan är förstås på vad. Kattfilmer på Youtube?
Matt Navarra (I quit X. Follow me on Threads) on Twitter: "Facebook was down for 45 mins on 3 August 2018Here's the impact it had on the publishing ecosystem...- Global web traffic went up 2.3%- 11% increase in direct traffic to web pages- 22% increase in other apps opened- 8% increase in search traffich/t @axios / @Chartbeat pic.twitter.com/TTIsrCA8U5 / Twitter"
Facebook was down for 45 mins on 3 August 2018Here's the impact it had on the publishing ecosystem...- Global web traffic went up 2.3%- 11% increase in direct traffic to web pages- 22% increase in other apps opened- 8% increase in search traffich/t @axios / @Chartbeat pic.twitter.com/TTIsrCA8U5
Snapchat
Snapchat vill att vi ska studsa
Läste först "Linusutforskaren". Blev väldigt nyfiken. Sen måste jag älska att Snapchat har tagit hjälp av Ikeas namngivningsavdelning vid den svenska översättningen av tjänstens Boomerang-variant.
Twitter återinför det kronologiska flödet
Woookay. Lite oväntat. Twitter gör det åter möjligt att få sina tweets i kronologisk ordning och inte bara i algoritmstyrd. Kommer "kommande veckorna".
Twitter will soon let you switch between chronological and ranked feeds
Twitter has made a surprise change to how it shows tweets to its users, following a viral thread earlier today that discussed ways to reverse the platform's algorithmic timeline. Now, when you uncheck the settings box reading "Show the best tweets first," Twitter will completely revery your timeline to a non-algorithmic, reverse-chronological order.
Pinterest öppnar API för influencerplattformar
Pinterests tur att hoppa på influencer-tåget. Företagets marketing-API stöder nu åtta tredjepartsinfluencerplattformar.
Tre andra saker i artikeln som jag missat. Information som kom samtidigt eller i samband med att Pinterest gick ut med att de nu har över 250 miljoner månadsanvändare.
- Över hälften av användarna finns utanför USA
- Pinterest har nu 175 miljarder pins, upp imponerande 75 procent. Under samma period ökade månadsanvändarna med ”bara” 25 %. Användarna utnyttjade alltså tjänsten rejält mycket mer. Pinterests satsningar på bildsök och shoppingkoppling lär ha spelat stor roll.
- Pinterest siktar kanske/sannolikt på börsnotering 2019
Pinterest eyes influencer marketing budgets with new API
Pinterest is helping brands work better with influencers on the platform by providing more resources for campaign measurement.
Sök/SEO
Google ger konkurrenter rabatter på shoppingannonser
Hur får man EU på bättre humör konkurrensmässigt när ens tjänst är för dyr för konkurrenter att hoppa på? Är man Google så rullar man tydligen ut rätt saftiga rabatter på sina shoppingannonser.
Finns förstås ett gäng aber i sammanhanget. För att ha chans att vara med och leka här måste man oavsett ha rätt djupa fickor till att börja med. Och sen gör Google som man gör: det är inte så att man får rabatten som avdrag på annonsköpet - utan som pengar tillbaka på procent av annonsspenderandet. Och ja, pengarna kan förstås bara användas till… Google-annonser.
Får se hur långt det här räcker. I takt med att konkurrensen från inte minst Facebook har ökat rejält så har Google blivit allt mindre givmilda. Likt Facebook så handlar det numer mindre om: vill du synas? Betala. Ju mer desto bättre. Visst, Google framhåller att relevans är en viktig faktor i annonssynligheten, men det förändrar inte det faktum att mer och mer av ytan hos Google utgörs av reklam.
Vem vet, om några ord kanske det bästa stället att begrava en död kropp på plats ett bland de organiska sökträffarna hos Google.
EU tvingar Google att ge superrabatt på sökannonser - Ehandel.se
Nyligen kunde vi berätta att EU var försiktigt positiva till Googles justering av sin e-handelstjänst Google Shopping. Detta efter att sökjätten fått en
Google släpper två nya shoppingannonsformat
Showcase Shopping-formatet får stöd för video: visa en video direkt i sökresultatet (och på Google-landningssidan som annonsen leder till) istället för vara en bild.
Shoppingbara bildannonser: Annonsformat i samband med bildsökning. Klicka på annonsen för att få upp en karusell med liknande produkter som du kan köpa.
Google debuts Shoppable Image ads, video in Shopping Showcase ads
The new formats, introduced for the holiday season, are intended to help advertisers attract new customers.
Google lämnar ifrån sig viss kontroll över AMP-formatet till andra
Det här är intressant. Hur gör man för att för att få ännu mer fart på ett format (och få det att bli en accepterad standard på bred front) samtidigt som man försöker få resten av webbvärlden på lite bättre humör? Man lämnar ifrån sig lite av kontrollen.
Google (ja, eller AMP-projektet) har nu beslutat sig om en ny förvaltningsmodell för formatet. Förändringar i formatet kommer att beslutas av en kommitté som inte bara består av Google-folk .Mer specifikt kommer 78 % komma från andra företag (bl a Twitter, Pinterest och eBay).
Sen återstår förstås att se vad det blir i praktiken. Android är ett open source-format, men rätt helt och hållet kontrollerat av Google.
Google is giving up some control of the AMP format
Google's instant article format has been a point of contention among web advocates. Now, the company wants a committee to be in charge of it.
Google visar aktiekurser i faktarutan
Huh. Nu har Google börjat visa aktiekursen i faktarutan. Inte realtidsuppdatering, men det är nog mest en tidsfråga.
(Ja, och den stora frågan är kanske: när börjar Google med egen aktiehandel?)
Detaljhandel/e-handel
Amazon släpper marknadsplatsen Storefronts för mindre företag
Amazon släpper något så oväntat som en ny shoppingfunktion (oväntat eftersom, tja, företaget lägger allt mindre tid på själva e-handelsbiten). Storefronts, en ny marknadsplats som vänder sig till målgruppen små och medelstora (amerikanska för tillfället) företag.
Amazon släpper alltså en dedikerad och anpassad version av sin marknadsplats för dessa handlare. Och tanken är att de ska kunna visa mer än bara sin produktkatalog. Avdelningen kommer att lyfta fram olika handlare och ge dem möjlighet att videopresentera sig och sin verksamhet. En direkt utmanare till Etsy och Shopify, för att ge en mer personlig prägel till handlarna på plattformen. Men det är också i linje med trenden att det unika, personliga och lokala blir allt viktigare ju större världen blir. Ja, eller mindre, beroende på hur man ser det.
Så handlarna får alltså ännu mer sin egen webbshop hos Amazon (och det lär komma mer tilläggsfunktioner). Kort sagt: ge handlarna inte bara ett shoppingfönster utan mer eller mindre möjlighet att ha hela sin webbnärvaro där på sikt. Ett av prisen du betalar: ingen möjlighet att länka till extern webbplats. Likt det Google och Facebook driver hårt just nu: göra webbplatsen överflödig genom att få handlare och kunder att stanna kvar och utföra sina ärenden inom respektive techjättes ekosystem. Alltså på stället där kunderna är, istället för tvinga kunden att klicka sig vidare.
Och, som en händelse, också hålla kvar kunderna hos sig själv så länge som möjligt.
Amazon launches Storefronts to give 20K small businesses a bigger spotlight | TechCrunch
Amazon has had a complicated relationship with small businesses over the years: on one hand, it's long been a channel for them to sell goods online to a
Amazon kan sikta på att öppna 3000 obemannade butiker kommande fem år
Ni vet hur Aliaba och JD.com tänker bomba ut tusentals obemannade butiker i Kina (främst) kommande åren? Amazon å sin sida har så här långt... tre. Och tempot det tidigare har talats om har pratat om en handfull till.
Nu kommer uppgifter som, om de stämmer, säger att Amazon kommer att trampa ordentligt på gasen. Fram till 2021 uppges Amazon nu sikta på att ha 3000 obemannade butiker på plats bara i USA fram till 2021.
Amazons Go-koncept gick lite sådär initialt. Det hade två problem: att många människor var i butiken och att varor rörde sig inne i butiken. Två... hyfsat vanligt förekommande fenomen i en butik. De här uppgifterna kan tyda på att Amazon nu känner att man får ordning på Go och att man är redo för en stor utrullningspush.
Fortsättning lär följa.
Amazon to open 3,000 cashierless stores - SiliconANGLE
Amazon to open 3,000 cashierless stores - SiliconANGLE
Digitalisering
Amazon kan vara på gång att börja sälja försäkringar i Indien
Och självklart siktar Amazon sannolikt/förmodligen på att börja sälja försäkringar direkt mot slutkund i Indien. Med tanke på att Amazon allt mer handlar om att knyta upp kunder via löpande prenumerationstjänster snarare än e-handeln i sig är det förstås ett logiskt steg. Och att det är i Indien, marknaden som kommer bli nästa stora slagfält nu när Kina börjar plana ut och mogna.
Det spontant lite mindre väntade är att man kopplar försäkringstjänsten till Amazon Pay, företagets digitala plåbok. Men när man tänker ett varv blir även det här logiskt. Här hos oss är det Prime som allt mer är konsumentmotorn för Amazon. I Indien är sannolikheten att man den här vägen kan sälja på kunder olika dyra prenumerationstjänster är förstås mindre troligt. Istället låter man betaltjänsten bli det som håller samman Amazons erbjudande.
Googles Tez (som nyligen blev Pay och kommer rullas ut i fler länder) var också den en indisk satsning för att ge betydligt mindre penningsstarka konsumenter möjlighet att underlätta sin vardag. Ett kortlöst sätt att betala sina vardagsräkningar (som el och hyra). Även i USA är Pay tänkt mycket för samma slags målgrupp: kort- och banklösa kunder som ändå vill kunna handla på nätet.
Vi kan tänka att även försäkringserbjudandet kommer följa samma mönster. Försäkringar i lägre prisklasser som vänder sig till låginkomsttagare. En del av Pay som underlättar vardagen samtidigt som man knyter kunderna till företaget.
Typ mikroförsäkringar.
Blir intressant hur Walmart via sitt nyligen (i praktiken) uppköpta indiska företag Flipkart kommer att svara.
Amazon To Sell Insurance In India
Amazon plans to become an insurance agent in India
IoT - Internet of things
Amazon släpper smart eluttagsplugg
Amazon kommer presentera nya produkter senare den här veckan, men redan nu kan två av produkterna (eller så kanske det bara är dem) läckt. (Edit: båda produkterna släpptes.)
Uppgfiter som säger att Amazon dels kommer att släppa en trådlös subwoofer, för att ge lite biffigare ljud till andra Echo-prylar, och dels en smart eluttagsplugg som gör att du kan Alexa-styra vilken pryl i hemmet som helst (ja, så länge som det har med el att göra, antar jag. Kanske mer om prylen har stöd).
Amazon gör med andra ord i så fall en omvänd Apple: satsar mer på Echo som musikanläggning (främst, finns ju även andra användningsområden för subwoofern). Apple HomePod är i dagsläget i princip bara en musikhögtalare, även om också HomePod nu kommer börja få mer funktionalitet.
Och båda dessa är förstås helt i linje med att Amazon vill bli en allt större del av våra uppkopplade hem.
Amazon Echo Sub and Smart Plug leak ahead of event
You might just be looking at some of the Alexa-powered devices due to show at Amazon's rumored hardware event this month. Pocket-lint has spotted listings (since pulled) for the Echo Sub wireless subwoofer (above) and Smart Plug (below), both of which see Amazon venturing into unfamiliar territory.
Amazon släpper nya Echo-högtalare, mikrovågsugn, Alexa för bilar och analog Alexa-klocka
Uppgifterna visade sig stämma. Under kvällens prylpresentation så släppte Amazon bland annat en egen mikrovågsugn. Förstås en med Alexa i så att du kan prata direkt med din mikrougn och ge den röstkommandon. Den har inbyggd Dash-funktionalitet så att du ska kunna beställa mat med ett tryck (lite oklart hur just den biten funkar). Övriga grejer:
Ny Echo Dot, minstingen i familjen. Lite nytt utseende och bättre ljud.
Ny Echo Plus: biffigare ljud även här. Ska ha inbyggd termometer och kommer lägga till ”lock controls so you can still use commands in your home even if your wifi goes down”. Framtida ursäkt: ”jag kan inte laga mat, mitt wi-fi ligger nere.
Ny Echo Show: Nytt utseende, bättre ljud, bättre mikrofon. Integrationer med Vevo för musikvideos (ni vet, tjänsten alla använder för att titta på musikvideos), Hulu Live TV (typ strömmad linjär-tv) och Skype för samtal. Med webbläsarna Amazon Silk och Firefox.
Och så de två mest intressanta grejerna:
Echo Auto: Alexa i en dongel. Möjlighet att lägga till Alexa funktionalitet i bilar som saknar inbyggt stöd. Byggt på ett nytt operativsystem framtaget av Amazon. Kan kopplas till mobiltelefon för Alexa-integration. Lär fortfarande röra sig om begränsade möjligheter för bilar som inte fullt ut har stöd, men känner man ett behov av att prata med Alexa om hur det står till hemma så går det nu. Har även geostöd, så dongel-Alexa kan skicka kommando att tända utebelysningen när man rullar in på garageuppfarten.
Echo Wall Clock (sexigaste namnet): En… analog klocka. En helt vanlig väggklocka - fast förstås med Alexa så att du kan prata med den och möjlighet att visa de timers du har satt via led-lampor runt urtavlan. En smartanalogklocka, alltså.
Det intressanta med den sistnämnda är förstås att de digitala assistenterna allt mer börjar finnas i prylar som inte måste se ut som något som huserar en digital assistent ”traditionellt” sätt. Och förstås ännu ett steg mot att våra assistenter finns i och runt precis hela vårt hem.
No Title
No Description
Amazon släpper nytt operativsystem för smarta skärmprylar
Och ännu mer Amazon (ifall ni undrar så ja, jag är sponsrad av Amazon. De är bara lite sega på att betala fakturorna jag skickar. Gissar att de har fastnat i ett ekonomisystem nånstans. Kommer nog lösa sig vilken dag som helst). Amazon har släppt ett helt nytt IoT-operativsystem: Alexa Presentation Language (APL).
APL är specifikt framtaget för prylar som har både röst- och skärminteraktionsmöjligheter. I sig inte jättenytt (Apple och Google har förstås redan det), men ett stort steg framåt för Amazon.
Det som dessutom håller på att hända nu är förstås att vi börjar få helt nya operativ, byggda för helt nya enheter, helt nya kontexter och helt nya interaktioner än vad nuvarande stora operativsystem är byggda för (de största datoroperativen är från tiden före internet och de två allra största är byggda för tryck på skärmar). Med andra ord multimediala operativsystem, på riktigt.
Amazon introduces APL, a new design language for building Alexa skills for devices with screens | TechCrunch
Along with the launch of the all-new Echo Show, the Alexa-powered device with a screen, Amazon also introduced a new design language for developers who
Amazon släpper Alexa Gadgets Toolkit
Intressant, men inte oväntat, drag från Amazon. Amazon släpper Alexa Gadgets Toolkit i betaversion. Utvecklingsplattform som gör det möjligt för tredjepartsutvecklare att bygga egna Gadgets. Alltså hårdvara som kan kopplas till Echo-prylar.
Gadgets var mer tänkt som typ skojsiga spel och leksaker när Amazon tog fram dem och inte oväntat är det leksaks- och barnföretag som är först med på tåget. De grejer som kommer vara först ut är världsförbättrande saker som sjungande fiskar.
Men utvecklarvärlden är förstås betydligt kreativare än så och även Gadgets Toolkit lär kunna användas betydligt mer kreativt. Blir intressant att följa.
Amazon is letting developers make their own Alexa Gadgets
Amazon is letting developers make their own Alexa Gadgets - devices that are meant to enhance Echo devices in "fun and playful" ways - with a new developer toolbox
Facebook kan släppa sin smarta högtalare nästa vecka
Kan Amazon så kan Facebook. Nu kanske Facebooks beryktade smarta högtalare kan vara på gång att se dagens ljus. Enligt Cheddar så kommer Facebook presentera Portal nästa vecka.
Likt tidigare uppgifter så ska det handla en Echo Show-konkurrent, med andra ord en högtalarprodukt med skärm. Dessutom särskilt fokuserat på videochattande. Med ansiktsigenkänningsteknik.
Att se om det blir en presentation nästa vecka - och i så fall av vad.
Facebook's Echo Show rival could be announced next week
Facebook reportedly plans to announce its long-rumoured video chat device, the Facebook Portal, next week. The device is expected to function a lot like an Echo Show, but will place a specific emphasis on its facial recognition technology.
AI - Artificiell intelligens/Digitala assistenter
Alexa lär sig ”hunches” – kan gissa sig till vad du vill göra
Det kom inte bara hårdvarunyheter i samband med gårdagens Amazon-event, när företaget presenterade ett antal nya Echo-prylar. Kom även Alexa-nyheter. Som att Alexa kommer kunna lära sig ”hunches”. Föraningar, alltså.
Det handlar om att Alexa ska kunna lära sig av dina vanor och komma med frågor eller förslag baserat på hur något brukar vara. Exempelvis dina rutiner. Ett exempel som ges är att Alexa kan säga ”det verkar som att du glömt släcka utebelysningen, ska jag släcka den?” när du säger god natt till Alexa.
Med andra ord tänker Amazon förstås att vi ska låta Echo och Alexa ta över ännu mer av våra hem. Och förstås då samla in ännu mer data.
Amazon's Alexa can now act on 'hunches' about your behavior | TechCrunch
Amazon's big hardware event isn't all about hardware - although there is plenty of that, too. Amazon also talked about how it's making its virtual
Alexa lär sig viska, kunna känna av känslolägen och kan vakta hemmet
Enligt en studie säger 70 % av 21 000 tillfrågade amerikaner som äger en smart högtalare att de använder sin mobil mindre sedan högtalaren kom in i hemmet. Vi kan med andra ord vara på väg mot röstinternet i en allt snabbare takt.
Alexa kommer kunna höra när du viskar och då viska sina svar tillbaka (slutet av året)
Amazon experimenterar med att låta Alexa förstå sinnesstämningar, exempelvis höra när du är frustrerad
Amazon Guard kommer senare i år. Om Alexa hör ljudet av krossat glas eller en brandvarnare när du inte är hemma så skickar den automatiskt en inspelning av ljudet till din telefon.
Amazon Wants Alexa to Hear Your Whispers and Frustration
Amazon announced new listening features for Alexa, part of a suite of upgrades to the voice assistant that will expand its ability to understand the world around it.
Googles AI-förbättrar sin låtsöksfunktion
Google shazamar upp sig. Företaget förbättrar sin ljudsöksfunktion rejält och gör att sökfunktionen nu ska kunna söka genom tusen gånger fler låtar än i sin förra funktion.
Att Google steppar upp sitt musikgame samtidigt som Apples köp av just Shazam börjar få grönt ljus över hela banan är förstås ingen slump. Just olika former av musiksökande (med ljud eller textsnuttar) blir allt viktigare för att driva trafik till musikverksamheten.
Och det är förstås också ytterligare riggande mot en värld där mobilen och ljudinteraktioner blir allt viktigare. Som att kunna nynna låten man inte kan texten på och få svar på vilken låt det är.
Google brings its AI song recognition to Sound Search
Google's Now Playing song recognition was clever when it premiered late in 2017, but it had its limits. When it premiered on the Pixel 2, for instance, its on-device database could only recognize a relatively small number of songs.
AR/VR
Shopify släpper AR-funktioner för iOS
Mer AR as a service. Dagen efter det att iOS 12 rullades ut släpper e-handelsplattformen Shopify möjlighet för sina kunder (drygt 600 000 onlinebutiker) att bygga AR-tjänster för sina (iOS 12)-kunder via stödet för AR Quick Look (finns redan delvis liknande Google-möjlighet).
Utan att ha koll på exakt hur det är tänkt att funka, men jag gissar att det är tänkt att kunna implementeras med (förhållandevis) minimal insats från företagens sida.
Kan också bli en fördel för Shopify inte minst gentemot Amazon. Amazon släppte igår sitt nya Storefronts-initiativ som är tänkt att vara skräddarsytt för det som är Shopifys huvudkundgrupp: små och medelstora företag. På det här området ligger Shopify steget före.
Shopify's iOS 12 update adds AR shopping support for 600,000 stores
The e-commerce platform is making it easier for its stores to integrate augmented reality without customers having to leave the browser.
Bekvämlighetsekonomin
Nytt Uber-samarbete: skönhetstjänster on demand
Ny Uber-app: bgX. Samarbete med skönhetstech-företaget Blowout & Go. Funkar ungefär som vanliga Uber, fast du förstås kan boka skönhetstjänster. Som givetvis kommer hem till dig (ja, eller dit du är åtminstone).
Och det här är ingen central tjänst utan tänkt som en plattform för salonger att använda. Typ Shopify för skönhetssalonger och frisörer. Inte vilka salonger som helst, dock, utan bara "premium salons". Kunder sätter betyg på vanligt Uber-manér. Förstås inte omöjligt att det sprider sig till fler "vanliga" salonger, med eventuell prissegmentering. Vad som är "premium" är det i slutändan lite kunden som avgör. Kan vara frisören runt hörnet i en liten källarlokal.
Inte så att frisörer aldrig nånsin åkt hem till folk, men ytterligare ett fönster att synas mot sina kunder (och visar åter att det lokala blir allt viktigare ju större våra valmöjligheter blir för många tjänster).
Uber pools resources with beauty tech firm for on-demand beauty services
Tech giant Uber has announced a partnership with specialist beauty tech firm blowout&go to launch bgX, a new beauty app that allows people to book beauty services to their homes on demand.
Airbnb vill kunna ge uthyrare aktier
Airbnb kan vara på väg mot börsen 2019, men redan nu verkar företaget vara på gång att ta in privatpersoner som aktieägare. Man vill ge uthyrarna (åtminstone de som är ”most loyal”) aktier i företaget. Man har uppvaktat USA:s finansinspektion om regeländringar för att få till detta upplägg.
Att anställda på startups får aktier och optioner är förstås inget nytt. Det som är intressant här att det är ”giganställda” som skulle få del av kakan.
Gigföretagen är, som vi vet, väldigt noggranna med att poängtera att gigarna inte är anställda hos dem. Gigföretagen erbjuder bara plattformen. Den här typen av önskade regeländringar är förstås inte bara för att belöna dem som i mångt och mycket gör jobbet åt startupföretagen utan även för att kunna knyta sina icke-anställda närmare sig utan att företagen ska behöva hamna in någon slags arbetsgivarförhållandediskussion.
Airbnb proposes new perk for hosts: A stake in the company - San Francisco Business Times
The home-sharing giant said in a letter to the SEC that the proposed changes would have a "negligible impact" on initial public offerings, potentially including its own.
Digitalisering
Ikea planerar inredning för självkörande bilar
Jobbar Ikea med självkörande bilar? Men det är klart att det gör. Det gör ju alla andra.
I Ikeas fall handlar det dock inte så mycket om den produkt som ska göra själva körandet, utan det som ska sitta inuti. Compact car living.
Logiken är förstås klockren. När bilarna börjar kunna köra själv så kommer våra bilar inte längre vara utformade för körning utan för det vi kommer göra medan bilen kör. När bilinredning slutar vara bilinredning och börjar bli bostadsinredning eller kontorsinredning. Ännu ett exempel på hur branscher smälter ihop och skapar helt nya. Även helt nya koncept i våra liv..
Tycker dock att det är lite synd att Ikea inte (än) väljer att bygga en helt egen bilserie. Serien ”Bil” med undermodellerna ”Köra”, ”Lagom” och ”Rulla”.
https://www.fastcompany.com/90237224/ikea-is-now-interested-in-self-driving-cars
Ekonomi och finans
Singapore lanserar nationell QR-kod för betaltjänster
Spännande och galet rätt. Häromveckan efterfrågade jag ett Spotify för betalningstjänster (i samband med att Uber släppte sitt Uber Cash). Med andra ord ett system där jag kan koppla upp alla betaltjänster jag är ansluten till och där tjänsten sedan själv med rätt kort (typ det som ger mig mest poäng för just det köpet). Nu har jag fått det. Typ.
Singapore har nu släppt SGQR - en nationell QR-kod för betalningar. One QR-kod to rule them all. 27 betaltjänster har så här långt kopplats till tjänsten. Blippa QR-koden för att betala (jag antar att den betaltjänst man har i mobilen autoöppnas, eller att man får välja om man har flera).
Landet har även öppnat det nationella transaktionssystemet för icke-banker. Med andra ord så att mobiltjänster som AliPay (förstås) eller matleveranstjänsten Grabs betaltjänster kan fyllas på och för över pengar lika snabbt som bankernas alternativ. Det är typ nästa generation av EU:s P2D2-direktiv (som tvingar banker i EU att dela med sig av sina kunders information för att uppmuntra till ökad konkurrens). Ja, eller kanske en vardagssituationsvariant av PSD2. Eller en Swish utan bankkoppling.
Är förstås inte så automatiserat som det jag önskade mig, och det är upp till handlare att välja vilka av tjänsterna man stöder så som kund måste man fortfarande kolla, men det är ett stort steg åt rätt håll. Förutom att det här ska jämna spelplanen i betalningsarenan så är det ännu en sån där enkel småförbättring för mig som kund och användare.
Me like tons.
Universal SGQR code for cashless payments, interbank fund transfer system to be opened to non-banks
A universal QR code was launched on Monday to free merchants from the need to display multiple QR codes to accept different payment schemes. Read more at straitstimes.com.
Alipay har fått 200 miljoner nya dagliga användare senaste året
Nya siffror från Alipay, den Alibaba-kopplade betalplattformen. Senaste året har man adderat 200 miljoner nya dagliga användare.
Det är fortfarande i princip bara kinesiska användare vi pratar om - men användningen är global. Med andra ord kinesiska turister som tar med sig sina betalsätt även när de är utomlands. Turistkineserna köper dessutom i snitt för mer (upp 43 procent jämfört med 2017).
Senaste siffran jag såg för ett år sedan var att Alipay då hade 450 miljoner användare. Det skulle alltså betyda ett jättehopp till 650 miljoner. Visserligen fortfarande långt efter WeChat Pay som ska ha närmare en miljard användare.
Ant Financial, företaget bakom Alipay, är dessutom världens högst värderade onoterade techbolag (senast runt 150 miljarder dollar). Men kanske inte så länge till eftersom även Alipay är ett av bolagen som ryktas vara på väg mot börsen.
Alipay has gained 200 million active users in one year · TechNode
The news follows Ant Financial's record-setting round of fundraising in May.
Marknadsföring
Amazon kan ha blivit USA:s tredje största annonsförmedlare
Amazon fortsätter bygga sitt annonsimperium. Enligt eMarketer kommer Amazon gå om Oath och knipa tredjeplatsen efter de rätt överlägsna toppannonsplattformarna Google och Facebook.
Totalt bedömer eMarketer att annonsörer kommer att lägga 4,61 miljarder dollar på Amazon-annonser, vilket skulle betyda 4,1 procent av de totala digitala annonspengarna. eMarketer bedömer dessutom att Amazon kommer att öka annonsomsättningen med 50 procent årligen fram till minst 2020, när Amazon bedöms knipa 7 procent av annonspengarna.
Nu har jag inte koll exakt hur eMarketer har räknat, men i princip all Amazons annonsering sker i de egna kanalerna (även på exempelvis Amazon.com gäller snart det som i praktiken gäller på Google och Facebook: vill du synas? Betala). Men Amazon sägs ju också vara redo att rulla ut ett externt annonseringsnätverk. Det har förstås potential att dopa siffrorna rätt ordentligt.
Amazon's Ad Business Moves Up to Third in U.S. Market Share
U.S. advertisers are expected to spend $4.61 billion advertising with Amazon this year.
Xiaomi visar annonser i telefonens operativgränssnitt
Intressant drag från mobiltillverkaren Xiaomi - och helt i linje med att webbinnehåll, webbfunktioner och annonserning flyttar allt längre in i våra enheter. Xiaomi har reklam inne i telefonen. Inne i operativet alltså. På ställen som musikappen och (intressant nog) inställningmenyn (säkert för att alla är där).
Hårdvarutillverkare, inte bara av mobiler, håller på att ställa om allt mer från prylar till prenumerationer och tjänster. Det här är alltså ett sätt för Xiaomi att bli en potentiellt tung annonseringsspelare.
Men på sikt kan man tänka att hårdvarorna också är något vi kommer att få på köpet när man hoppar på en prenumeration. Typ "mobil för 1 kr". Google och Amazon är redan på gång med sina smarta högtalare.
Det kanske också leder till att vi, precis som exempelvis i Spotify, betalar inte (bara) för innehållet utan för att slippa reklam. Och inte bara mobiler. Du får en Tesla för inga pengar alls om du kan acceptera reklam varje gång du startar bilen (typ: du kan inte köra förrän reklamen har spelats klart). Även här har Amazon redan det upplägget. Betala lite för en mobil, få reklamfinansierad telefon. Betala mycket, slipp reklam. En värld där reklam på sätt och vis blir en socioekonomisk vattendelare.
Och ja. Nu tänker vi alla "Black Mirror".
Xiaomi admits to putting ads in the settings menu of its phones
Xiaomi, the world's fourth largest smartphone maker, subsidizes the low prices of its phones with advertising, which has recently caught the attention of people online.
Övrigt
Google samarbetar med Renault-Nissan-Mitsubishi kring Android i bilar
När det handlar om mobiler finns det förstås i praktiken bara två operativsystem: Android och iOS. Och marknadsandelsmässigt dominerar förstås Android rätt hårt i de flesta delar av världen. När det handlar om smarta prylar, däremot, så ser läget rätt annorlunda ut. Där har dessa två tvärtom rätt liten, eller i praktiken ingen, närvaro.
Nu verkar Google vara på gång att ändra på det. Tack vare ett samarbete med bilkonglomeratet Renault-Nissan-Mitsubishi kommer Android dyka upp i företagets bilar från och med 2021. Det betyder allt som hör ihop med Android: Google Play, Google Maps - och förstås Google Assistant.
Vilket förstås betyder ännu mer data för Google.
Google partners with the world's biggest auto group to bring Android to cars
Starting in 2021, millions of cars globally may have media displays powered by Google's Android OS. Google is partnering with the Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance, which sells more cars than any other carmaker, to build the operating system behind the entertainment and GPS systems.
Ljudbokstjänsten Audible får stöd för Apple Watch
Fler Amazon-nyheter: Amazon-ägda ljudbokssajten Audible släpper sitt utbud för Apple Watch så att man alltså kan lyssna den vägen.
Visst får generation 4 högtalare högtalare än föreångarna, men det här tyder nog snarare på att Apple Watch är på väg upp ur hypekurvans marianergrav.
Fler av de stora företagen som släppte appar för Apple Watch redan från start har sedan dess skrotat dem. Men jag tror att vi nu kommer se fler och fler appar och tjänster även för Watch. Och det är fler anledningar.
Apple Watch har kopplats loss mer och mer från iPhonen, vilket gör kundbasen större. Men framförallt handlar det om att Apple, vi och företagen som bygger våra digitala tjänster förstått vilken plats en smart klocka har i våra liv. Det är inte en ersättare rakt av för mobilen. Apple har dessutom mer och mer positionerat den som en hälso- och lifeloggingpryl. I det sammanhanget passar förstås Audible som handen i handsken. Exempelvis som sällskap under träningsrundan.
Audible brings its audiobook library to the Apple Watch | TechCrunch
Didn't get your fill of Amazon news among the 70 or so announcements at today's Alexa event? Good news, Audible's got something to add to the deluge. The
Apple släpper poängsystem för att bedöma trovärdigheten vid iTunes-köp
Milt sagt intressant drag från Apple. Man gör en Facebook och börjar tilldela Apple-användare pålitlighetspoäng. Ja, eller åtminstone våra prylar
Mer specifikt kommer Apple använda ”the approximate number of phone calls or emails you send and receive” när man gör iTunes-köp med sin iPryl. Exakt hur det räknas ut och används är bara en gissning (inte minst för Apple TV som inte kan skicka mejl eller användas för samtal). Informationen kommer lagras på Apples servrar ”for a fixed time”.
Handlar alltså om något som i grund och botten är bra. Motverka bedrägerier. Men det reser helt klart frågetecken. Och kanske blir något som rullas ut även till andra handlare.
https://venturebeat.com/2018/09/18/apple-creates-an-itunes-device-trust-score-based-on-your-calls-and-emails/
Salesforce-grundaren köper Time Magazine
Salesforce köper Time Magazine.
Vi tar det en gång till.
Salesforce köper Time Magazine.
Okej. Det är inte riktigt så kul. Likt Amazon-grundaren Jeff Bezos köp av Washington Post så är det Salesforce-medgrundaren Marc Benioff och hans fru Lynne som köper det klassiska magasinet för 190 miljoner dollar.
Ni vet. Sånt man gör för sparpengarna.
Paret kommer inte att direkt blanda sig i driften. Säger de. Andra är inte inte lika säkra. Tiden får utvisa.
Det händer väldigt mycket på medieägarfronten just nu. Även hos oss. Blir intressant att se vilken form oberoende journalistik kommer ta i framtiden.
Salesforce CEO Marc Benioff and his wife are buying Time Magazine
Meredith took control of Time magazine and the rest of Time Inc. last November.