Kategorier
AI - Artificiell intelligens AR/VR Bekvämlighetsekonomin Detaljhandel/e-handel Digitala assistenter Ekonomi och finans IoT - internet of things Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 44 2018

Instagram får nytt Analytics och boost-funktion för Stories. Facebook börjar med rekommendationer i grupper och lägger till enkäter i alla videoformat. Snapchat integreras med telefonappen i iOS. Google rullar ut Discover-flödet i USA och släpper Google Pay i Sverige. Tencent släpper egna AR-glasögon. IBM köper Linux-plattformen Red Hat. Apple släpper nya datorer, ny iPad och 70 nya emojis. EU på gång att testa AI-lögndetektorer.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Den här veckan blev spaningarna så många och långa att texterna om veckans kvartalsrapporter (som innehöll en jättebomb från Apple och två halvstora bomber från Facebooke) fick hamna i ett eget inlägg: Digitala spaningar vecka 44 2018 – kvartalsrapportsspecial.

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Instagram släpper Analytics, boost-funktion och IGTV-dekal för Stories

Test med möjlighet att boosta (”promote”) stories: Ska funka ungefär som boost-funktionen i Facebook.

Instagram Analytics släpps som beta: mer djupgånde statistik- och analysdata. Företagskonton kan nu även se saker som livstidsvärde och retention rate, skapa målgrupper för att se t ex om användare som kommenterar genererar ett högre värde samt kunna se om/hur Insta-publiken överlappar användarna som besöker företagets webbplats, laddar ner dess app eller gillar dess Facebook-sida.

Dela IGTV till en story: Ja, eller du kan dela en förhandsbild från ett IGTV-klipp till en story. Ett tryck på bilden leder till IGTV-appen där man kan se videon. (Funkar alltså som integrationerna med SoundCloud och Shazam – vilket känns som Instagrams sätt att hålla sig väl med sina samarbetspartners, à la lex ”folk måste komma till vår webbplats”. Inte bästa användarupplevelsen, om vi säger så. Skulle tro att det kommer bli mer sömlös integration vad det lider.

Instagram’s next cash cow: instant Promote ads for Stories | TechCrunch

Instagram hopes dollars from the long-tail of small businesses and social media stars can help it pull its weight in the Facebook family. A new ad type

Facebook börjar med rekommendationer i grupper

Ett rätt givet tillskott i grupper: förslag på sidor och företag som rekommenderas av gruppmedlemmar. I sig kanske ingen jättestor förändring, Facebook har ju länge gett förslag på saker baserat på vad ditt nätverk gör, men skillnaden här är förstås att Facebook tar ännu ett kliv närmare det som varit Googles paradgren: hitta de bästa verksamheterna för det du är ute efter, när dig.

Med andra ord crowdsourcad My business på gruppnivå. Och eftersom grupperna du hänger i säkerligen har gemensamma intressen, snarare än att ni mer eller mindre är vänner, så kan gruppers rekommendationer väga tyngre än dem du får om du kastar ut en fråga i nätverket. Om du är cykelnörd och flyttar till ny stad så vill du veta vilken som är den bästa cykelverkstaden – inte från dem som låter verkstaden byta däck på den rostiga gubbcykeln vart tredje år utan från dem som porrgooglar cykelkedjor.

Facebook Adds Page and Business Recommendations to Groups

Facebook has added a new recommendations tab to Groups to help facilitate discovery through trusted groups.

Instagram Stories får Shazam-dekal

Musikidentifieringstjänsten Shazam får ny delningsmöjlighet: Instagram Stories. Du kan med andra ord shazama en låt och sedan dela den direkt till din story. Rullar ut för iOS idag och kommer till Android ”snart”.

Framförallt är förstås det senare intressant, eftersom ägaren till Shazam numer heter… Apple. För det du delar är inte hela låten utan omslagsbilden och en länk till låtens Shazam-sida (lite märklig hantering, men det är en annan historia). På den sidan kan du sedan lyssna på del av låten. Vill du höra hela? Gå till den föreslagna musiktjänsten: Apple Music.

Man får alltså möjlighet att den här vägen göra reklam för sin musiktjänst – även hos Google-användare. Den målgruppen lär förstås vara mindre benägen att hoppa på den tjänsten, men, tja, tjänsten finns där. En (data)fot in i Googles operativ dessutom, alltså.

You can now share songs you Shazam directly to Instagram Stories

Even more apps are being integrated into Instagram. Today, Shazam announced a new feature that allows users to identify songs and then immediately post the results into their Instagram Stories.

Facebook öppnar enkätfunktionen för alla videoformat

Nu gör Facebook det möjligt/testar möjlighet att lägga till enkäter i alla slags videoformat på plattformen, även icke-live-videos (med möjlighet att ställa in när enkäten ska kicka in). Rampar kort sagt upp sig inte minst mot Youtubes Premieres-format.

Matt Navarra (I quit X. Follow me on Threads) on Twitter: ”Facebook now lets you add polls to ALL video types including non-live videoYou can also select where in the video the poll appearsh/t @MariSmith pic.twitter.com/LbCdPiItMp / Twitter”

Facebook now lets you add polls to ALL video types including non-live videoYou can also select where in the video the poll appearsh/t @MariSmith pic.twitter.com/LbCdPiItMp

WhatsApp Status får reklam

Inte särskilt oväntat. Nu bekräftar Facebook att även WhatsApp Status (stories-funktionen där) får annonser. Med tanke på att Mark Zuckerberg i samband med Facebooks kvartalsrapport häromdagen uttalat sa att Facebook håller på att ställa om från nyhetsflöde till stories som primär konsumtionskanal så är det förstås helt givet att man nu satsar stort på att hitta sätt att tjäna pengar på dessa format. Är ju även på gång till Instagrams och Facebooks egna stories-funktioner.

WhatsApp VP confirms ads are coming to the ’Status’ section

The day we’ve been fearing is on the horizon: WhatsApp is getting ads. For real, this time. In a comment to several publications in India. WhatsApp Vice President Chris Daniels confirmed that the popular messaging app will be placing ads in

Facebook vill verkligen att vi ska använda Facebook Stories

Ni SKA använda stories. Ni SKA använda stories.

(Nu verkar vi ju vilja göra det, men, well. Kanske finns gränser…)

Matt Navarra (I quit X. Follow me on Threads) on Twitter: ”Facebook now shows a 2×3 row configuration for Stories (6 Stories)Carousel has 3 pages with 6 Stories on eachThat means Facebook shows 18 Stories at the top of your news feedFacebook has Stories thirst badFacebook users…? Not so thirstyh/t @gbaratte pic.twitter.com/kO5k6HlWOL / Twitter”

Facebook now shows a 2×3 row configuration for Stories (6 Stories)Carousel has 3 pages with 6 Stories on eachThat means Facebook shows 18 Stories at the top of your news feedFacebook has Stories thirst badFacebook users…? Not so thirstyh/t @gbaratte pic.twitter.com/kO5k6HlWOL

Snapchat

Snapchat integreras med telefonappen i iOS

Ett intressant tillägg från Snap. Snapchat integreras med Apples CallKit, vilket kopplar samman iOS-Snapchat med Apples inbyggda telefonapp.

Innebär att om du ringer via Snapchat-appen så kommer det listas under Senaste samtal i telefonappen. Tar du emot ett Snapchat-samtal så visas vanliga telefongränssnittet, istället för en pushnotis.

Gissar att Snap har tänkt: föräldrar använder vanliga telefonappen, barnen ringer (om de gör det…) via Snapchat. Åtminstone ska barnen slippa lämna Snapchat, typ.

Snapchat calling now integrates with CallKit on iOS – 9to5Mac

Snapchat calling is about to get a whole lot better on iOS. An update to the app today provides CallKit intergration, streamling your experience…

Snapchat släpper 25 nya originalserier i Storbritannien

Hur går det egentligen för Snaps satsningar på originalinnehåll? Kommer lite olika bud i den frågan. Vissa gånger är det rapporter om att det är framgångsrikt, andra gånger att företag som skapat Snapchat-exklusivt innehåll hoppar av därför att det inte ger något (I det senare läget kan man förstås också diskutera, som vanligt, om det är kanalen som inte fungerar, eller om det handlar om oförmåga att skapa utifrån plattformens förutsättningar.)

Snap satsar oavsett hårt på att skapa mer lokalt innehåll. Nu presenterar man 25 nya serier, från 17 olika innehållsskapare. Bara i Storbritannien. Det är tydligen första gången som Snap uttalat arbetar med lokala innehållsföretag för att skapa innehåll till plattformen.

Senaste kvartalsrapporten från Snap fortsatte visa två motsatta trender. Användartalet fortsätter sjunka, men intäkterna ökar. Man tjänar alltså mer pengar per användare. Samma två trender i Twitters kvartalsrapport.

Det här är förstås väldigt viktigt – och är överlag något som techbolagen jobbar allt hårdare med i takt med att de slagit i taket vad gäller att skaffa nya användare eftersom, tja, det är lite slut på människor för det på flera marknader. Då gäller det att göra som Apple och Amazon: få de befintliga kunderna att betala mer.

Snap expands Snapchat Shows with 25 new series out of the UK | TechCrunch

Snapchat, in hot competition with the likes of YouTube and Instagram’s IGTV to capture a growing audience that is replacing traditional TV with online and

Snapchat släpper fler funktioner inför mellanårsvalet i USA

Snapchat fortsätter ragga väljare. Eller åtminstone driva på för att få sina användare att gå och rösta.

Nyligen gick Snap ut med att en drive från plattformen fått 418 000 snappare att gå och registrera sig som väljare och i veckan som leder upp till mellanårsvalet tänker Snap se till att folk faktiskt också masar sig i väg och röstar.

Snapchat släpper nu ett antal dekaler och linser kopplade til valet. Dekaler som säger saker som ”Jag har röstat”.

Men Snap Map kommer också visa var det finns vallokaler nära dig. Även i själva kartfunktionen kommer din bitmoji också att kläs upp i en ”valoutfit” om du har använt någon av dekalerna eller linserna kopplade till valet.

Dessutom kommer Snapchat skicka ut en snap till alla amerikaner över 18 år, med var de kan hitta vallokaler, och även sända en egen valbevakningsspecial som Discover-show.

Snapchat pushes voters toward the nearest polling place

Snap said its surprisingly successful voter registration campaign helped 418,000 people register in the space of a two-week period. Now, the ephemeral messaging app is following that up with an initiative that encourages those users (and other voters) to actually go to the polls.

Twitter

Twitter kanske funderar på att skrota gilla-knappen

Ett av ledorden bland sociala medier senate året eller så har handlat om att öka kvaliteten i samtalet. Premiera meningsfulla interaktioner. Nu kanske Twitter är på väg att göra ett hyfsat radikalt drag i den riktningen: skrota gilla-knappen i tweets. 

Förstås lite av ett tveeggat svärd om det skulle bli av. Gilla-ikoner (eller andra reaktionsmotsvarigheter) är ett mellanting mellan passiv och aktiv konsumtion. Att man åtminstone orkar trycka ett gilla när man inte har mer att tillföra. 

Men gilla-markeringar har förstås sedan starten också uppmuntrat till både klickfiskande och popularitetstävlingar. Draget i sig lär ju inte över en natt få det att försvinna, eftersom, tja, någonstans är ju det egentliga problemet till debattklimatet online precis som offline… människor. 

Twitter to remove ’like’ tool in a bid to improve the quality of debate

Twitter is planning to remove the ability to ”like” tweets in a radical move that aims to improve the quality of debate on the social network.

LinkedIn

LinkedIns meddelandefunktion får inbyggt stöd för att skicka kartpositioner

Ny funktion i Linkedins meddelandefunktion (verkar åtminstone vara ny hos mig): skicka engångsplats. Kort sagt skicka en kartposition i ett meddelande. Har förstås gått tidigare genom att typ klippa och klistra från typ Google Maps (och finns förstås redan inbyggt i andra tjänster), men gör det lite smidigare att stämma träff.

LinkedIns nya engångsadressfunktion

Övrigt sociala medier

Bytedance går om Youtube, Facebook, Instagram och Snapchat i USA:s Appstore

Analysföretaget Apptopia har tittat närmare på TikTok, appen som i Kina heter Douyin och som här kanske är mest känd för att ha svalt Musical.ly). Kinas stora kortvideoappsfenomen, alltså.

Efter att ha dominerat nedladdningarna (och även mer och mer också tillbringad tid) i Kina så gick appen även om ”de stora” i nedladdningar i amerikanska Appstore och Google Play förra månaden. (Med brasklappen att typ ”alla” redan har dessa appar och därmed inte behöver ladda ner dem.)

Några punkter från Apptopias rapport:

  • TikTok är överlägset störst på Android (80 % av alla sessioner). Lite anmärkningsvärt, eftersom USA också rätt mycket är ett iPhone-land. (forts. i kommentar)
  • Gällande engagemang ligger TikTok dock långt efter övriga sociala plattformar. Apptopias definition av engagemang är hur många användare av respektive app som öppnar den varje dag under en månad. Facebook 96 %, Instagram 95 %, Snapchat 95 % och Youtube 95 % (alltså i princip varje dag), för TikTok bara 29 %. Så återstår alltså att se om TikTok kan få samma totala genomslag här eller om det riskerar att bli lite Dubsmash.
  • TikTok är dock bättre på att hålla kvar användarna än Snapchat (och tydligen bättre än socialt-kategorin i stort). Av dem som laddar ner appen är det 10 % som fortfarande använder den efter en månad, motsvarande för Snapchat är 8 % och övrigt social 4 %. (Lite osäker vad som räknas in här – är det att de som laddar ner Facebook etc. idag inte behåller appen mer än så?) Märkligt oavsett. Någon som vet?

TikTok Gains 30+ Million Users in 3 Months – Apptopia

TikTok gains 30 million users in 3 months. Explore the rapid growth and impact of this short-form video platform.

 

Sök/SEO

Google rullar ut Discover-flödet i USA

Ska jag vara helt ärligt trodde jag att det här redan var utrullat, men det verkar alltså ha handlat om ett test/mindre grupper tidigare. Googles mobilwebb får nu Discover-flödet. Dvs. Googles försök att dra igång ett nyhetsflöde à la Facebook för att hålla kvar användarna på Google för slösurfande.

Ironiskt verkar föregångaren till Discover/en enklare version har börjat dyka upp nu i Sverige (åtminstone i Chrome). Nu börjar alltså amerikanska Google-användare få tillgång till hela upplevelsen.

Så lagom till tjugoårsjubileet kanske det är dags att (även för oss) snart säga farväl till det kanske mest Google-uttrycket: den nära nog tomma startsidan.

(Likt det som dykt upp här i Chrome går det att välja att inte se Discover-flödet. Än så länge…)

Google begins cluttering its mobile homepage

Google’s new Discover feed has made its way to Google’s US homepage. The feature adds a series of information cards underneath the search box on the google.com homepage when accessed from a mobile browser.

Google testar flera samtida featured snippets

Det är i mångt och mycket förstås ironiskt att just Google är ett av företagen som är mest drivande vad gäller att döda fenomen som varit fundamentala i hur vi tänkt på och byggt för internet sedan starten. Men det som är mest fascinerande är hur Google också är ett av de företag som mest driver på för att döda… Google.

Ja, åtminstone Google som vi känt Google sedan starten.

Det blir allt mer tydligt hur Google vill att vi ska bli den enda webbplatsen vi behöver (ja, eller för att inte använda termer som i sig är på väg att bli obsoleta: det enda digitala stället vi behöver). Det betyder att det organiska sökresultatet blir allt mindre viktigt. Därför att det organiska sökresultatet (och annonserna) som vi lärt oss dem bygger på saker som leder bort. Bort från sökresultatet och och bort från Google. Det vill inte Google, eftersom det vill inte vi som användare. Vi vill göra allt på ett ställe. Oavsett om det är sökresultatsidan eller Spotify.

Senaste testet: två featured snippets staplade på varandra. Med andra: inte bara den bästa träffen utan de två bästa (kanske, som spekuleras, för de sökningar där intentionen inte är helt hundra). Lägg till annonser ovanpå det och de organiska resultaten hamnar på, tja, sidan två (ännu en gammelinternetterm, men ni fattar – långt under folden. Som väl också är en gammelinternetterm. Jag slutar nu.)

Google Tests Double Featured Snippets

Google is testing Double Featured Snippets, resulting in just 2 organic links in the SERPs.

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon rullar ut Prime Wardrobe i Japan och Storbritannien

Amazon fortsätter rulla ut Prime Wardrobe, sin testa-innan-du-köper-tjänst för kläder. Tjänsten släpptes i USA i juni och senaste veckan har även Japan och Storbritannien fått tillgång.

Tjänsten innebär att Prime-medlemmar kan få tre till åtta plagg levererade utan kostnad. Du betalar sedan bara för de plagg du behåller (och kostnadsfri returfrakt för det du inte vill ha). Inte bara det, det finns också en rabattrappa: 5 punds rabatt om du behåller platt för över 100 pund och 20 punds rabatt för allt värt 200 pund eller mer. Förstås incitament både att få folk att beställa mer och behålla mer.

Amazon är inte först med den här typen av tjänster, men när Amazon börjar med motsvarande tjänst kommer det förstås att driva på utvecklingen ytterligare. Sedan är tjänsten förstås inte så kostnadsfri som den verkar. Du måste ju som sagt vara Prime-medlem för att få tillgång.

Amazon UK launches ’try before you buy’ fashion service

Prime Wardrobe delivers three to eight clothing items with no upfront charge

Banken DBS släpper en chattbot för detaljhandeln

Ännu en detaljhandelschattbot: Foodster. Så långt inget nytt eller anmärkningsvärt. Det lite mer ovanliga att företaget bakom lösningen är… en bank.

Det är Singaporebanken DBS som ligger bakom initiativet. Man har byggt en gränssnitt för att erbjuda transaktioner i chattformat. Det man har tagit fram är alltså en Klarna-checkout, fast byggt för att fungera i meddelandeappskontexten. Meddelandeappsplugin, à la Apples miniappar eller WeChats miniprogram.

DBS sitter redan på Singapores populäraste digitala plånbok, så steget är förstås inte jättelångt. Men det är ändå ännu ett exempel på hur man som verksamhet tar ett stort steg åt sidan för att kunna gå framåt. Det knyter förstås B2B-kunderna ännu närmare DBS, men mycket är naturligtvis drivet av att, tja, det är här som kunderna är. Hur driver vi kunder till fler transaktioner? Vi bygger ”webbshopen” åt våra kunder.

Men jag gissar att DBS tänker större än så. På det här sättet kommer de få ännu bättre insikter i hur slutkundernas konsumtion, ner till nivån hur de ”pratar” och därmed beslutsträdar sig fram till ett köp. Information som inte bara kan användas för att optimera chattboten och gränssnittet, utan också säljas som aggregerad insiktsdata för dem som vill lära känna konsumenterna i Singapore.

Meet Foodster, Southeast Asia’s first bank-led retail chatbot

DBS Bank has launched Southeast Asia’s first bank-led retail chatbot, Foodster.

Walmart öppnar labsbutik för ny butik – bara för klubbmedlemmar

Walmart slår upp portarna till en ny butik: en testbutik för ny teknik. Inte särskilt nytt i sig. Det som är lite intressant är att man gör det inom ramen för sitt Sam’s Club-koncept, där man måste vara Sam’s Club-medlem för att handla.

Man ser helt enkelt till att skaffa sig en ”panel” för testerna genom att begränsa dem till bara befintliga medlemmar. Enklare att kunna kommunicera med kunderna kring upplevelserna i butiken. Ja, sen skulle det förstås potentiellt driva medlemmar (”Vill du testa nya grejer? Betala för det.”). Betydligt mer osannolikt scenario förstås, men hej. Det lär finnas hardcore-Walmart-technördsfans.

https://techcrunch.com/2018/10/28/walmarts-test-store-for-new-technology-sams-club-now-opens-next-week-in-dallas/

 

Strömmade medier

Köp ett Spotify-familjeabonnemang – få en Google Home Mini på köpet

Ännu en allianspositioneringsaffär. Köp ett Spotify-familjepaket och få en Google Home Mini-högtalare på köpet (resten av året). Gäller intressant nog också de kunder som redan har ett familjepaket. En tidig julklapp, alltså.

För Spotify handlar det förstås om att få fler kunder att välja deras tjänst istället för någon annans (läs främst Apple Music men förstås även Amazon Music Unlimited). Och för Google är det ett sätt att få ut sina Home till ännu fler konsumenter och bräcka Amazon.

Det som är intressant är att Google själva också sitter på en Spotify-konkurrent via den egna musiktjänsten. Som visserligen har gått… sådär så här långt. Säkerligen därför som Google inte ser Spotify som en konkurrent i dagsläget. Eller åtminstone en konkurrent att för tillfället hoppa i säng med.

Men börjar man spekulera lite vildare så: Google har ingen jätteframgångsrik musiktjänst, Spotify blöder pengar och kämpar mot jättar med väldigt djupa fickor som kan konkurrera sönder mindre spelare genom att låta andra intäkter subventionera musiktjänsten. Jag tror fortfarande att Spotify är ett väldigt hett uppköpsvillebråd. Det här samarbetet gör inte Google till en mindre aktuell friare, om vi säger så.

Spotify-kunder i USA får kostnadsfri Google-högtalare

Det svenska streamingbolaget Spotify inleder ett samarbete med Google på den amerikanska marknaden – för att mota bort konkurrensen från Amazon.

Apple kan vara på gång att investera i radiostationen iHeartMedia

Ny rykten om Apple-investering. En intressant sådan, om det skulle visa sig stämma: att Apple kan vara på gång att köpa delar av konkursade iHeartMedia för miljondollarbelopp.

Det intressanta i sammanhanget är vad iHeartRadio har för verksamhet. De är (primärt) en radiostation. Gammal klassisk FM-radio, alltså (okej, de har förstås internetsändningar också). iHeartMedia är USA:s största radioparaply med 850 lokala radiokanaler i USA (plus flera hundra andra tjänster, som poddar).

Vad skulle vara logiken? Artikel spekulerar dels bredare spridning för Apples Beats 1, men också incitament för fler artister att välja Apple Music istället för Spotify eller andra konkurrenter. Helt enkelt för chans att få större spridning. Om man så vill, chans att hamna i många fler ”spellistor”.

Intressant att se vad som händer med de här uppgifterna.

Apple in Talks to Buy Stake in U.S. Radio Group iHeartMedia

Apple has held talks with iHeartMedia to buy a stake in the U.S. radio company, according to a new Financial Times report citing people familiar with…

Netflix börjar släppa filmer på bio (igen) för att ha chans att vinna filmpriser

Och där kastar Netflix in handduken i biovisningsfrågan. Åtminstone för tillfället. Netflix har tidigare clashat med biobranschen (och senast Cannes-festivalen) eftersom man inte vill följa filmbranschpraxis att först låta nya filmer gå en period på bio innan man släpper den via andra format och plattformar.

Anledningen är förstås: för att ha chans att få filmbranschpriser.

Med andra ord: ett vanity metric. Men också ett bevis på att man är ”pauw riktigt”. Att man faktiskt gör grejer som är prisbra. Lika bra som alla andras.

Amazon uppges vara en av intressenterna att köpa biokedjan Landmark. Mycket för att kunna bygga in bioupplevelsen (dvs. om man vill vara lite krass, det ”sociala” tittande som Facebook vill uppnå) i Prime. Men också för att kunna börja visa sina egna filmer på bio, och göra dem Oscar-värdiga, men samtidigt inte behöva släppa de intäkterna till någon annan.

Netflix is releasing 3 films in cinemas first for a good reason

Netflix is releasing three of its films in select cinemas for a short run before people can watch them on the service. Why? Awards.

Nytt i Netflix-tablån – Jeopardy-repriser?

Netflix nästa stora tillägg i programutbudet. Jeopardy? Mmmmkay. Och inte nyinspelade avsnitt utan 45 ”särskilt utvalda” avsnitt från alla seriens säsonger. Såååå… typ. Jeopardy-repriser?

Vi vet svaret. Men… så många frågor. Och inte bara i programmen.

’Jeopardy’ is coming to Netflix just in time for Halloween

’Jeopardy’ is coming to Netflix, and in the weirdest, most unexpected way.

Waze släpper in fler musiktjänster i sin bilapp

Navigeringsföretaget Waze fortsätter utnyttja sin plats i våra bilar för potentiellt intäktsgenererande samarbeten. Nu utökar företaget sina musikintegrationer. Pandora, Deezer, Tuneln och poddplattformen Sticher gör Spotify sällskap.

Två trender i en: dels att maxa samarbetena för denna typ av hubbar, ge kunderna möjlighet att välja sina tjänster snarare än att bestämma en åt dem, och dels att poddtjänster blir allt viktigare att inkludera i ljudbaserade underhållningsplattformar.

Introducing the Waze Audio Player, featuring Spotify, Pandora, Deezer + Podcasts

Waze is now leveraging its commanding position on smartphone decks. Introducing the Waze Audio Player, featuring Pandora, Spotify, Deezer, and podcasts.

Kinas Netflix iQiyi storsatsar på kortvideo

Kinesiska videoströmningstjänsten iQiyi kvartalsrapporterade igår och det gick… sådär. Ökade förluster och smisk på börsen. Men det hindrar inte företaget från att göra som andra videotjänster: plöja ner ännu mer pengar på eget innehåll.

Det som däremot är intressant, och som skiljer iQiyi från de västkollegorna, är satsning på kortvideo. Förstås för att haka på den asiatiska megatrenden. Det är däremot inget vi har sett här hos oss. Innehållet som Netflix, Amazon etc. tar fram är tänkt för bingetittande i långformat.

Blir intressant att se om kortvideotrenden kan få samma massiva genomslag här – även för professionellt studiomaterial. Typ Snapchat-material.

China’s Top Netflix-Style App Deepens its Bets on In-House Shows

China’s largest Netflix-like service intends to keep up spending on original video to ward off perennial rivals Tencent and Alibaba and upstart Bytedance Ltd. Chief Technology Officer Wenfeng Liu said it will prioritize in-house productions, especially short-form shows designed for smartphones, as it competes with Tencent Holdings Ltd.

CBS startar ny strömningskanal med fokus på underhållning

Ännu en passagerare på videoströmningståget. CBS planerar att att starta ännu en tjänst: ET Live. En reklamfinansierad kanal för underhållningsnyheter 24/7.

CBS phone home. Eller nåt.

CBS is launching a standalone streaming network for entertainment news

CBS is launching a new entertainment-focused streaming service, which will carry entertainment news 24/7. It’s a collaborative project between CBS Interactive and Entertainment Tonight.

 

IoT – internet of things

Google tar hjälp av Roomba-robotdammsugare för att kartlägga ditt hem

Hur ser man till att få Street View-bilder av din lägenhet om man är Google? Man ser till att få in bilar som kan fota av ditt hem. Precis som de vanliga gatubilderna, alltså. Självkörande bilar, dessutom.

Den stora skillnaden är däremot att bilarna är mycket mindre och puckformade. Ett samarbete med robotdammsugartillverkaren iRobot löser logistiken.

Det är iRobots senaste high end-dammsungare i7+ (som också kan tömma sin påse själv!) som kommer fixa bilderna. Den modellen är utrustad med en enkel kamera som mappar rummen åt dammsugaren så att den ska komma ihåg lägenhets planlösning. Lägenhetskartor, alltså.

Poängen? Du kommer kunna ge din Roomba kommandon via Google Assistant. Saker som ”säg åt Roomban att dammsuga köket”. Men det här kommer förstås ge Google möjlighet att koppla ihop Roomba-kartor med andra smarta prylar och ge dem ännu mer smartness. Typ ”tänd lamporna i köket”. Via Roombas mappning och din namngivning så vet även lamporna då i vilket rum de finns.

Sen gillar jag iRobot-VD:ns framtidsanvändarscenario: ”OK future iRobot robot with an arm, go get me a beer”.

Google wants to improve your smart home with iRobot’s room maps

Google and iRobot, the maker of Roomba robot vacuums, have announced they’re working together to use spatial data collected by iRobot to improve smart homes. Exactly how this information will be used isn’t clear, but Google says it won’t be feeding the information to its ad-targeting technologies.

 

AR/VR

Tencent släpper AR-glasögonen Weishi

Huh. Tencent, företaget bakom WeChat, släpper egna Spectacles. Alltså ett par glasögon med kamera för att spela in video från förstapersonsperspektiv. Weishi. Weishi ser dessutom… rätt mycket ut som Snaps glasögon (åtminstone den första generationen). Börjar säljas 11 november. På Kinas mastondontshoppinghögtid Singles’ Day, alltså.

Weishi ska bokstavligen talat betyda ”mikrovideo”, vilket förstås är för att Tencent ska finnas med på Kinas bisarrt populära kortvideotrend. Och ja, visst har Tencent redan en app med samma namn som Tencent hoppas ska konkurrera med kortvideodominanten TikTok/Douyin.

Några roliga detaljer i sammanhanget: Tencent är redan delägare i just Snapchat (och köpte på sig större andel så sent som förra året), så visst skulle de båda företagen kunna utnyttja kortvideosynergier med varandra. Och den andra stora konkurrenten till Weishi på kortvideomarknaden i Kina, Kuaishou, backas bland annat av… Tencent.

Because 2018.

Tencent is launching its own version of Snap Spectacles | TechCrunch

Some were surprised to see Snap release a second version of its ”face-camera” Spectacles gadget, since the original version failed to convert hype into

 

AI – artificiell intelligens/Digitala assistenter

Tencent och IBM släpper AI-kamera för detaljhandeln

Nytt samarbete från Tencent: IBM. Närmare specifikt en AI-driven kamera tänkt för detaljhandlare, för att följa och analysera kundbeteenden i fysiska butiker. AI-driven retail analytics, som förstås också är del av hela New Retail-konceptet: tänka digitalt när man bygger och optimerar sina fysiska butiker.

Men det här är också del av ett större skifte för Tencent. Eller åtminstone ett ökat fokus på ett område bortom konsumenter: B2B. Dessutom rätt tung B2B, typ industriföretag. 

Det är precis samma trend som vi ser hos alla techjättarna: mer satsning på just företag som slutkunder. Dels för att man har slagit i konsumenttaket (slut på möjliga nya kunder) men dels förstås också för att B2B är mindre fladdrigt än B2C.

Intressant uttalande från Dowson Tong: chef för Tencents nya division Cloud and Smart Industries: ”If the development of internet is said to have centered on consumers over the past 20 years, it will probably focus on business and industry over the next 20 years”. 

Visst är det lite väl antingen/eller-enkelt, men i stort stämmer det. B2B har legat efter i digisering av tjänster jämfört med konsumentvärlden (på samma sätt som man just nu ligger efter i mobilifierandet). Men det börjar ändras i takt med att i princip allt nu börjar bli uppkopplat och i princip allt börjar kunna delningssvajpas fram. Oavsett om man vill ha en Uber eller fem ton grus.

https://venturebeat.com/2018/11/01/intel-and-tencent-debut-ai-powered-camera-systems-for-retail/

Tencent to Shift Focus to Industry for Future Growth

US News is a recognized leader in college, grad school, hospital, mutual fund, and car rankings. Track elected officials, research health conditions, and find news you can use in politics, business, health, and education.

Baidu inleder samarbeten både med Ford och Volvo kring självkörande bilar

Kinesiska sökjätten Baidu är rejält i gasen (hoho) just nu. På två dagar har man slutit avtal kring självkörande bilar med två biltillverkare. Dels Ford och dels ett annat kinesiskt företag: Volvo.

Förutom att det här bara är ytterligare ett bevis på att precis alla, oavsett bransch, på ett eller annat sätt är inblandade i initaitiv kring självkörande fordon så ser man också att aktörerna på kort tid gått från ”göra allt själv” till ”samarbeta med dem som är bäst på det vi inte är bäst på”.

Att Google och Baidu båda satsar stort är förstås självklart. Dels för att de kommit långt med AI och maskininlärning, men också eftersom kartor överlag är något de hållit på med länge. På samma sätt har även grafikchiptillverkaren Nvidia på bara ett par år seglat upp som en av de riktigt tunga spelarna inom självkörning.

Kinesiska sökjätten Baidu är rejält i gasen (hoho) just nu. På två dagar har man slutit avtal kring självkörande bilar med två biltillverkare. Dels Ford och dels ett annat kinesiskt företag: Volvo.

Förutom att det här bara är ytterligare ett bevis på att precis alla, oavsett bransch, på ett eller annat sätt är inblandade i initaitiv kring självkörande fordon så ser man också att aktörerna på kort tid gått från ”göra allt själv” till ”samarbeta med dem som är bäst på det vi inte är bäst på”.

Att Google och Baidu båda satsar stort är förstås självklart. Dels för att de kommit långt med AI och maskininlärning, men också eftersom kartor överlag är något de hållit på med länge. På samma sätt har även grafikchiptillverkaren Nvidia på bara ett par år seglat upp som en av de riktigt tunga spelarna inom självkörning.

Ford inks deal with Baidu to test self-driving cars in China – SiliconANGLE

Ford inks deal with Baidu to test self-driving cars in China – SiliconANGLE

Volvo cars inleder samarbete med kinesisk sökjätte

Ska utveckla självkörande taxibilar.

Bildgoogla din mat för att få reda på ingredienserna

Det här är ett väldigt spännande initiativ. Hertztück Future Dining Room. Bildgoogla din mat för att få reda på vad den innehåller. Typ. En mer avancerad funktion av Googles eller Pinterests lens-funktioner.

Som företaget bakom sammanfattar det: ett labb i fickan. Och vad det lider är det nog precis det vi kommer ha. Allergiker lär inte längre behöva fråga om en viss allergen finns i maten – synlig eller ej – utan vi kommer ha verktyg som hjälper till med precis det.

Article Page – Hertzstück™ Future Dining Room (EN)

The article page ’Hertzstück™ Future Dining Room’ in English

EU på gång att testa AI-lögndetektor vid vissa gränsövergångar

Huh. Det här lär inte kunna orsaka rabalder. Nytt gränskontrollsprogram från EU. iBorderCtrl. AI-lögndetektor.

Programmet ska testas vid ett antal gränsövergångar in i unionen. En AI-algoritm kommer avgöra om inpasserande talar sanning när de svarar på frågor, genom ansiktsscanning. Passerar man testet får man en QR-kod (oklart varför) och kan passera. Annars får mänsklig agent ta över. Ingen kommer dock nekas inträde.

Tydligen 76 % tillförlitlighet, vilket måste sägas vara rätt bra, men som konstateras: fortfarande rätt stor felmarginal. Lär förstås förbättras, men det vanligaste AI-problemet återstår att banka ut: fördomar i algoritmen.

Väldigt stort plus för namnet, dock.

The EU plans to test an AI lie detector at border points

Trials for AI lie detection at border patrol checkpoints are set to begin soon in the EU. The program, called iBorderCtrl, will run for six months at four border crossing points in Hungary, Latvia and Greece with countries outside the European Union.

Siri Shortcuts för utökad funtionalitet

Apple släppte inte bara ny hårdvara igår (INGEN ny iMac – igen! Men jag är inte bitter), dessutom kom stora emojiuppdateringen (i vissa kretsar känd som iOS 12.1). I skymundan av det fick också Siri Shortcuts lite nya förmågor.

Inget att ringa hem om egentligen, men ett lämpligt tillfälle att lyfta just den här typen av automatiseringar. Hur de blir allt viktigare och allt mer självklara – vilket i sin tur gör att vi förväntar oss dem på ännu fler ställen etc etc.

Det vi förstås hoppas mest på är att våra prylar och digitalassistenter lär sig våra rutiner på egen hand, men fram till dess: har du gett dina kunder anpassningsbara automatiseringsfunktioner lilla vän?

Apple updates Shortcuts with actions for weather, alarms, and timers

Apple just updated its Shortcuts app, adding a weather integration, new measurement conversions, and better iCloud sharing, among other features. Now, Shortcuts lets you check upcoming weather forecasts with the ”Get Current Weather” and ”Get Weather Forecast” actions that are now available.

PWC bedömer att AI kommer skapa fler jobb än det ersätter i Kina (och nollsummespel i Storbritannien)

Ett viktigt diagram i dessa jobbdödartider. Hur många jobb som kommer att försvinna och hur AI kommer vara en stor drivkraft. Här från en rapport från PWC: i Kina kommer AI skapa fler arbetstillfällen än det ersätter. Men kanske än viktigare, även i ett land som Storbritannien bedömer man att det blir ett nollsummespel. Och det handlar bara om AI-tekniken, inte den övriga teknikutvecklingen.

Det fel som de flesta gör i den här typen av diskussioner är dels att blanda ihop arbetstillfällen med yrkesområden och dels inte titta på historien – där alla teknikhopp så här långt genererat fler arbetstillfällen än det fanns dessförinnan.

PWC:s prognos över hur AI kommer att påverka arbetsmarknaden i Kina och Storbritannien

PwC UK press releases

PwC UK press releases

 

Bekvämlighetsekonomin

Uber börjar erbjuda sina bästa förare med rabatt på högskolestudier

Vad har gigstartups gemensamt med Facebook? Man ses som något man inte vill vara. Nu gör Uber en Facebook och börjar förlika sig med verkligheten: man börjar erbjuda förmåner till flitiga förare. Som rabatt på universitetsutbildning.

Facebook kämpade med näbbar och klor mot uppfattningen att de hade något slags ansvar för vad deras användare gör. De var ett techbolag som bara levererade en plattform. Sedan dess har Facebook förstås svängt i den uppfattningen.

Samma sak med gigbolagen. De är inte arbetsgivare. De för bara samman köpare och säljare och tar ut avgift för högersvepandet. Men även här börjar de inse att det inte är så det funkar. Man kan inte bara vara ett techbolag. Eller rättare sagt: ett techbolag har inget egenvärde. Det är vad man gör med tekniken som är det relevanta. Och man har därmed ett ansvar för sin ”personal”.

Inte så att de fullt ut börjar anamma någon slags arbetsgivaransvar, men de kommer allt närmare. Inte minst för att det börjar bli en konkurrensfördel i kampen om det man ska sälja. I Ubers fall: förare.

Uber Pro-pilotprogrammet ska motivera och lyfta fram ”hard-working and committed drivers”. Och det är inte bara (direkt) de som har dragit in mest pengar, utan de som ”offer a high-quality experience and are dedicated to their driving duties”. Förstås ett spelmoment med i programmet, med möjlighet att levla upp sig.

Det mest intressanta här är möjligheten att få rabatt på studiekostnader. En förmån som dessutom kan överföras till någon närstående. Allt mer erbjuda förmåner som de ”anställda” annars inte kan få eller har svårt att få på annat sätt från samhället.

Ett citat (som jag måste leta upp) som jag läste för ett tag sedan konstaterade ungefär att dagens (jätte)företag har glömt att vid sidan om att göra vinst så är möjlighten (kanske rentav skyldigheten) att också arbeta för att förbättra lokalsamhället också en viktig del. Vi börjar se allt fler initiativ på att det nu börjar bli allt viktigare hos allt fler företag. För att vara ett schysst företag – för att locka både personal och kunder.

https://mashable.com/article/uber-pro-driver-rewards-free-tuition/

Uber släpper prenumerationsabonnemanget Ride Pass

It’s all about the dum dum duh dee dum dum prenumerationer. Nu är det Ubers tur: Ride Pass.

För 14,99 dollar i månaden kan du prenumerera på Uber (om du bor i någon av städerna som omfattas i dagsläget). Då får du fasta, ”rejält rabatterade” priser, typ 15 %. Och du får åka precis hur mycket du vill. Berömda sista ord, får se hur länge det håller. Inte minst med tanke på att förarna kommer få full ersättning, Uber står för mellanskillnaden om det exempelvis är en körning i en dyrare tidsperiod.

Förstår för att, precis som Uber Cash, låsa in kunderna. Men också för att, i linje med bekvämlighetsekonomin, gör det ännu enklare för kunder att välja och använda tjänsten.

Uber introduces an Amazon Prime-style monthly subscription service

Uber has a new plan to lock customers in its transportation ecosystem while also expanding its list of services it offers ahead of an expected public offering in 2019. It’s called Ride Pass, and it’s Uber’s attempt at an Amazon Prime-style subscription service.

Lime uppges vara på gång att börja med bildelning

Men förstås. Alla biltillverkare och bildelningstjänster håller på att börja med uthyrning av cyklar och elscootrar. Då är det klart att elscooteruthyrningsföretaget Lime uppges fundera på att börja med bildelning.

Because 2018.

Lime will reportedly test car-sharing service in Seattle

Bike- and scooter-sharing startup Lime is looking to test car rentals in Seattle, according to a report from The Information. Lime, which launched in early last year and operates in markets across 26 US states, has boasted that its scooters have taken cars off the road in cities where it operates.

 

Ekonomi och finans

Techlashen fortsätter slå hårt mot de börsnoterade techbolagen

Techlashen som just nu rasar runt oss (ironiskt nog nästan på dagen 31 år efter Black Monday-kraschen) i två diagram. Dels listan över de högst värderade börsbolagen och dels hur utvecklingen har gått sedan i somras.

För första gången sedan jag började göra mina topp-sju-listor så finns det bara ett lands flagga. Alibaba får lämna listan och ersätts av Johnson & Johnson. Tencent fortsätter rasa i rankingen, numer utanför topp tio.

Börsvärden för de sju högst värderade börsbolagen 29 okt 2018

Av de sju i ”ursprungslistan” (Apple, Amazon, Microsoft, Google, Facebook, Alibaba och Tencent) är det bara Apple som har ökat sitt börsvärde jämfört med 1 augusti. Mycket av rasen har kommit efter senaste kvartalsrapporterna och det återstår för Apple, Facebook, Alibaba och Tencent att bekänna färg.

Tittar man på datumstaplarna kanske det inte ser så drastiskt ut, men sedan 4 oktober, alltså mindre än en månad, har 600 miljarder dollar raderats från de sju ursprungsföretagens börsvärden. Nästan Alibabas och Tencents sammantagna börsvärden. Eller runt 5,5 biljoner kronor. (Fun fact: mer än Sveriges hela BNP 2017 = 4,6 biljoner)

Jobbigaste 2018 har förstås Tencent haft. Sedan peaken i januari har företaget tappat 246 miljarder dollar i börsvärde. Men Amazon är inte långt efter. Sedan 4 oktober har företaget tappat 179 miljarder dollar i börsvärde. Motsvarande för Google är 104 miljarder back. Det är förmodligen bara Facebook som kan matcha tempot i de rasen i år.

Börsutvecklingen för Apple, Microsoft Amazon, Google, Facebook, Alibaba och Tencent mellan augusti och oktober 2018

Apple är nu nästan värt lika mycket som Facebook, Alibaba och Tencent – tillsammans.

Google, Facebook och Tencent drabbas dessutom dubbelt i och med att det också finns tendenser att marknaden straffar sociala plattformar 2018 efter en kombination av skandalnyheter och kvartalsrapporter som inte levt upp till marknadens (högt ställda) förväntningar.

Nu finns det förstås andra makroekonomiska faktorer i spel, som USA:s tullkrig med typ hela världen, hårdare regleringsnypor i Kina och rädsla för kommande långkonjunktur. Men gemensamt för techjättarna är att deras nuvarande affärsmodeller/kassakor har slagit i taket (utplaningar inom mobilförsäljning, användartillväxt och/eller annonstillväxt) och den omställning samtliga techjättar här håller på med har ännu inte fullt ut (eller ens delvis) slagit igenom.

Förstås framtida oro som spökar. Samtliga tjänar pengar som gräs, men det räcker inte – det är upp till bevis att hitta lika lukrativa intäktsströmmar om/när brunnen sinar. Framtidsoro trumfar alltid konkreta resultat här och nu.

IBM köper Linux-plattformen Red Hat för 34 miljarder dollar

Bokstavligen talat en jättenyhet. IBM köper Linux. Ja, eller åtminstone i princip nästan så nära man kan komma i och med att man nu fått igenom sitt bud på Linux-distributören Red Hat. Och det är inget litet köp vi pratar om.

Red Hat stängde dagens börsdag med en värdering på 20,5 miljarder dollar. Priset man nu accepterat från IBM är en rejäl premie. Totalt landar köpesumman på 34 miljarder dollar, vilket visar hur viktigt IBM anser att plattformen är för sin framtida verksamhet.

Om affären går igenom så blir den i så fall tidernas största mjukvaruaffär. Följd av Microsofts köp av LinkedIn (26 miljarder) och Facebooks köp av WhatsApp (22 miljarder).

The largest software acquisition ever: IBM to buy Red Hat for $34B | TechCrunch

At a price typically reserved for semiconductor companies, telecoms, and pharmaceutical giants, IBM announced today it would pay a record $34 billion in

Google Pay landar i Sverige

Ännu trängre på mobilbetalningsmarknaden här hemma: nu kommer även Google Pay till Sverige. Och precis som i fallet Apple Pay är det bara Nordea av storbankerna som har hoppat på tåget (Handelsbanken, halllllååååå????)

Google utmanar Swish i Sverige – med begränsning | SvD

Google tar upp kampen med Swish och lanserar idag Pay, företagets lösning för mobila betalningar. Men starten riskerar att gå trögt – bara en av fyra storbanker är med vid premiären.

 

Övrigt

Apple släpper ny Macbook Air, Mac Mini, iPad Pro (men INGEN ny iMac?!?!)

  • Ny MacBook Air med retinaskärm. 13,3-tumsskärm och TouchID. Från 14 995 kr. Blir intressant att ställa Air mot vanliga MacBook.
  • Ny Mac Mini. Från 9995 kr.
  • Ny iPad Pro. Som väntat smalare sidokant och ingen hemknapp. 11 eller 12,9 tum stor skärm. Face ID. USB-C istället för Lightning (som klarar visning på 5K-skärm). Från 9695 kr för minsta modellen.
  • Ny Apple Pencil med stöd för gester och trådlös laddning. 

Men framförallt. Ingen ny iMac. Really? REALLY? Ska 20-årsjubileet av modellen passera utan ny modell eller smyger de ut en miniuppdatering till jul (ett antiklimax i sig, även om jag tar miniuppdatering framför ingen uppdatering)? Om inte känns det nästan som att iMac håller på att fasas ut helt.

Here’s everything Apple announced at its big hardware event | TechCrunch

From new iPads to new MacBook Airs, Apple had a bunch of hardware refreshes to debut this morning. Here’s everything they showed off. New MacBook Air The

Gmails iOS-app får möjlighet till gemensam inbox för flera konton

Google släpper möjlighet till mashupinboxar även för iOS-appen. Med andra ord kan du nu/snart välja att se alla mejl från dina olika Gmail-konton i en vy, utan att behöva gå emellan.

Mejlen ”bor” fortfarande i respektive adress inbox, det är bara visningen av dem som sker i en och samma inbox rent visuellt.

https://venturebeat.com/2018/10/30/gmail-for-ios-now-lets-you-view-emails-from-multiple-accounts-in-a-single-inbox/

iOS 12.1 bjuder på 70 nya emojis

Idag får vi 70 NYA EMOJIS!!! Händer när Apple släpper iOS 12.1 efter Apples prylevenemang ikväll svensk tid. Okej, sen kommer lite annat, som gruppvideochattande i Facetime, möjlighet att justera skärpedjup i realtid och support för e-simkort.

Men nu fokuserar vi på det viktiga här. Vi får 70 NYA EMOJIS!!! (Det visar sig vara 76, men hej. NYA EMOJIS!!!)

iOS 12.1 brings Group FaceTime and new emoji to iPhone and iPad

iOS 12.1 is available tomorrow, bringing Group FaceTime and more than 70 new emoji to iPhone and iPad.

Dolph Lundgren x Volvo = briljans

Dolph Lundgrens roll som ersättare för Frank Andersson i reklamfilmerna för ett av casinobolagen känns inte direkt som ett ord som rimmar på ”färdigt”. Det här däremot Dolph-briljans på bästa sätt. Dessutom ännu en lysande reklamfilm från Volvo. Plus ett briljant låtval.

Allt casinoande är förlåtet, Dolph.

No Title

No Description


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *