Spaningarna inom tech och sociala medier blev den här veckan så många och långa att kvartalsrapportssammanfattningarna (från Facebook, Apple, Spotify, Alibaba, Baidu och iQiyi) fick flytta till ett eget inlägg. Du hittar den vanliga veckosammanställningen här.
Facebooks kvartalsrapport Q3 2018: användartalet ligger still, men intäkterna per användare ökar
Gör som de flesta av techkollegorna så här långt: missar förväntningarna.
- Dagliga användarna (DAU) 1,49 miljarder (+9 % jämfört med för ett år sedan). Månadsanvändarna (MAU) 2,27 miljarder (+10 %). Båda under förväntan.
- 2,68 miljarder människor använder nu antingen Facebook, Messenger, Instagram eller WhatsApp minst en gång i månaden. Totalt upp från 2,5 miljarder förra kvartalet. Facebook ökar trots allt användarsiffrorna, till skillnad från Twitter och Snap.
- Omsättningen blev 13,73 miljarder dollar, +33 % jämfört med 2017.
- Vinsten slutade på 5,14 miljarder dollar, +9 %
- Kostnaderna ökade däremot rätt ordentligt, +53 % (7,9 miljarder)
Marknaden vet inte riktigt hur de ska förhålla sig. Initialt gjorde Facebook som Amazon, Google och Snap: rasade rejält i efterhandeln. Men just nu plus. Lär till stor del vara lite lättnad + att mycket dåligt var inprisat i kursen redan på förhand.
- Mobilannonser stod för 92 % av hela annonsomsättningen under kvartalet (vilket i praktiken är hela omsättningen för Facebook), upp från 88 % för ett år sen.
- Över 2 miljarder människor använder minst en app i ”Facebook-familjen” dagligen. Då DAU landade på 1,49 miljarder, och då Facebook bara räknar in Facebook och Messenger i DAU och MAU, skulle det kunna betyda att sisådär 500 miljoner människor som använder WhatsApp och/eller Instagram inte alls använder vare sig Facebook eller Messenger.
- Segmentet ”Payments and other fees”, dvs. allt som inte är annonsintäkter, ökade bara med 1 % jämfört med för ett år sedan, till 188 miljoner. Det innebär att Facebooks omsättningen fortsätter att vara helt beroende av annonseringen. 98,6 % av intäkterna kommer från annonser.
- Antalet dagliga användare och månadsanvändare har minskats med 15 respektive 9 miljoner på grund av ”räknefel”. Sköna räknefel. 15 miljoner hit eller dit.
Omsättningen per användare
Bekräftar igen hur lite tillväxtvärlden än så länge bidrar. Och hur lite verksamheter bortom annonsering bidrar. Det här, som sagt, tror jag kommer blir Facebooks största utmaningen kommande åren. Mer än användartillväxten.
Månadsanvändare per region
Nordamerika +1 miljon till 242 miljoner, Europa -1 miljon till 375 miljoner, Asien +23 miljoner till 917 miljoner (snart en miljard) och ”resten av världen” ökade med 13 miljoner. Det är alltså i Asien som den största tillväxten sker just nu. Här är omvänt jämfört med DAU-tillväxten: Asien ökar snabbare än föregående kvartal, medan takten är långsammare för ”resten av världen”.
Dagliga användare per region
Nordamerika 185 miljoner (oförändrat), Europa 278 miljoner (minus 1 miljon, den trenden fortsätter), Asien +15 miljoner till 561 miljoner och ”resten av världen” +9 miljoner till 470 miljoner. Tillväxttakten i ”resten av världen” var något snabbare än föregående kvartal medan den saktar in lite för Asien.
Mer detaljer från Facebooks kvartalsrapport Q3
- Facebooks annonsmotor har sackat in betänkligt under året. +50 % på årsbasis Q1, 42 % Q2 och 33 % Q3.
- WhatsApp och Messenger har enligt Facebook mer meddelandetrafik än sms under topperioderna.
- Finns nu över 3 miljoner WhatsApp Business-konton.
- Facebook har nu 6 miljoner annonsörer
- Watch-användningen i USA har trefaldigats i USA ”the last few months”, men Facebook erkänner att tittandet är ”well behind” Youtube. Nähä? Inga siffror = lär vara väldigt lågt, relativt sett.
- Facebooks jobbtjänst har hjälpt en miljon människor hitta jobb (oklart exakt vad ”hjälpt” innebär här)
- Annonspriserna steg med 7 % underkvartalet, annonsvisningarna ökade med 25 %. Med tanke på hur galet beroende Facebook är av annonser så är dessa två förstås väldigt viktiga.
Två halvstora bomber från kvartalsrapporten
Varje dag delas över 1 miljard stories fördelat på alla appar i ekosystemet. Zuckerberg ”Admits that the transition on core Facebook from the news feed to Facebook Stories sharing hasn’t been as smooth as he hoped”. Det här är en jättegrej. Tidigare har Facebook pratat om att Stories på sikt kommer ersätta nyhetsflödet som primärt delningsformat, nu erkänner man alltså att man, i praktiken, håller på att ställa om hela Facebook till Stories. Konstaterar visserligen också att ”feed usage is still considerable” och kommer stå för kulorna ”next couple of years”, men ändå.
iMessage är Facebooks främst meddelanderival enligt Zuckerberg. Också en jättegrej. Tror det är första gången som Apple pekats ut som huvudkonkurrent. Ååå vad jag önskar att Apple kunde släppa lite officiella iMessage-siffror.
Zuckerberg säger i praktiken uttalat att grupper är framtiden (vid sidan av stories): ”If the last 10 years were about connecting family and friends, the next 10 will also be about connecting users with their communities”. Dessutom säkert också tecken på att de än mer tänker ge sig in på ett av Googles paradområden (lokalt näringsliv).
Apples kvartalsrapport Q4 2018: iPhone-försäljningen oförändrad, slutar rapportera försäljningssiffror
- Omsättningen landade på 62,9 miljarder dollar, +20 % jämfört med 2017
- iPhone-försäljningen: 46,9 miljoner (oförändrat jämfört med 2017), men omsättningen steg med 29 % till 37,19 miljarder dollar. Apple fortsätter få oss att betala allt högre snittpris per iPhone. Segmentet står därmed för 59 % av den totala omsättningen, dvs. mindre än tidigare. Med tanke på att iPhone-omsättningen steg så kraftigt så beror minskningen på att övriga segment växt, inte att iPhone-delen minskat omsättningsmässigt. Mycket viktigt för Apple.
- iPad-försäljningen: -6,6 % till 9,7 miljoner, omsättningen minskar 15 % till 4,09 miljarder.
- Mac-försäljningen: -2 % till 5,3 miljoner, men omsättningen ökade 3 % till 7,4 miljarder
- Services (Apple Music, Appstore etc.) steg med 17 % till 9,9 miljarder.
- Other products (Apple Watch, hörlurar, donglar, Homepod etc.) steg 31 % till 4,23 miljarder dollar. Other products och Services var alltså de segment som rätt överlägset ökade omsättningen mest. Dvs. det Apple behöver, att tjänsterna tar fart så att hårdvaruberoendet minskar.
Detaljerade intäktssiffror
- Omsättningen per region: Americas + 19 %, Europa +18 %, Kina +16 %, Japan +34 % och övriga Asien +22 %
- Snittpriset per iPhone landade på 793 dollar, det högsta någonsin för Apple förstås. Stiger även för Macarna till 1,399 dollar, men backar för iPaden till 422 dollar. Att se om iPad Pro kan vända den utvecklingen.
- Vinsten för kvartalet landade på 14,125 miljarder dollar. 31,8 % bättre än för ett år sedan. Ökar alltså snabbare än omsättningen. Apple har blivit ännu bättre på att tjäna pengar.
- Apple plöjde ner 3,75 miljarder på FoU under kvartalet, +25 %
- Intressant detalj: Services-segmentet innefattar även ”ad revenue-sharing payments from Google”. Kan alltså vara som på iMessage-fronten: att Apple även är en stor annonsspelare, under radarn (utan att egentligen aktivt ha någon annonseringsverksamhet).
Helårssiffrorna 2017/2018 för Apple
- Eftersom det här även är Apples helårsrapport har vi fått de totala siffrorna för senaste Apple-året:
- Omsättningen: 229,23 miljarder dollar (1,5 Netflix eller nästan 4 Tesla)
- Vinsten 48,35 miljarder (nästan 2 Twitter eller 4 Snap)
- Apples omsättning senaste helåret ökade med 36,4 miljarder dollar
Diverse information från kvartalsrapporten
Apple fjärde kvartal bjöd på den högsta omsättningstillväxttakten på tre år
iOS 12 har installerats i fler enheter första månaden än något iOS-version tidigare (nu finns det förstås också fler prylar med iOS än nånsin tidigare, vilket lär hjälpa till. Men det är oavsett siffror som Microsoft och Google är rätt avundsjuka på)
Mer info om Services-segmentet: Finns nu över 330 miljoner prenumerationer inom Apples ekosystem. Apple Pay-transaktionerna tredubblades jämfört med för ett år sedan. Apple Pay-transaktionsvolymen är nu större än PayPals mobila volym (förstås en haltande jämförelse eftersom PayPal mest är en onlineföreteelse, men intressant att få något slags mått på vilka volymer i siffror vi faktiskt talar om).
Man döper om kategorin ”Other products” till ”Wearables, Home and Accessories”. Förstås för att förtydliga vad som faktiskt ingår där – men att ”Home” dyker upp visar förstås att Apple inte har satsat färdigt där.
- Omsättningen för wearables (Watch och hörlurar) ökade över 50 %
- iPhone-omsättningen ökade över 20 % i alla regioner
- Trots försäljningsnedgången är ”iPad’s installed base […] also at a record”
- 240 företag har hoppat på Apple/IBM-samarbetet (för företagsappar etc.)
Apples jättebomb: slutar rapportera försäljningssiffror för iPhone, iPad och Mac
Whoa. Det. Här. Är. Jätte. Stort. Lite by the way i telekonferensen: Apple kommer sluta redovisa försäljningssiffror för iPhone, iPad och Mac. Det här lär förvirra marknaden sjukt mycket. Känns som att det bara kan handla om att Apple inte längre vill redovisa utplanande – och snart sjunkande – försäljningssiffror. Logiken är det inget fel på. Även om Apple tjänar mer pengar än någonsin per iPhone så är antalet sålda telefoner lite som de sociala plattformarnas användartillväxt – något som marknaden lärt sig förhålla sig till. Men ändå. Som att Facebook skulle sluta redovisa antalet användare. Lär inte bli jättepopulärt. Aktien är nu ner 6 % i efterhandeln. Det här lär bidra.
Apple slutar rapportera detaljerade försäljningssiffror – kanske något för Facebook, Snapchat och Twitter?
Av allt som presenterades under Apples kvartalsrapport för Q4 var det här den överlägset största nyheten. I praktiken en jättebomb som droppades lite by the way under telekonferensen: Apple kommer att sluta redovisa hur många iPhones, iPads och Macar de säljer. Ett drag som Facebook, Twitter och Snap kanske borde ta efter.
Egentligen är det i linje med hur Apple har redovisat de flesta siffror. Hur många Watch har sålts? Hur många Apple Pay-transaktioner? Ingen annan än Apple vet. De klumpas ihop med likartade produkter i ett antal segment.
Men det här har sedan starten varit siffror som redovisats och som marknaden lärt sig förhålla sig till. Nu får man istället även bara intäktssiffror. Mycket kommer förstås gå att rätt bra reverse engineera fram, förutsatt att Apple fortsätter redovisa snittpris per såld enhetstyp, men ändå. Apples aktie störtdök i efterhandeln (likt techkollegorna) och det här beskedet bidrog.
Förstås ingen slump att det här kom när man redovisade att iPhone-försäljningen var oförändrad jämfört med 2017. Det spelar ingen roll att Apple tjänar mer pengar per såld mobil än någonsin förr eller att Apple är i full gång att minska hårdvaruberoendet. När mobilmarknadsmognaden fullt ut slår till kommer det att drabba Apples aktiekurs hårt.
Facebook, Twitter och Snap dras förstås med exakt samma problem. Det spelar ingen roll att samtliga tre bolag i sina rapporter tjänar mer pengar per användare även om användartalen minskar: minskad tillväxt is bad enligt kapitalismlogiken, mmmkay? Det leder till att de här bolagen har lagt oproportionerligt mycket tid på att ragga nya användare istället för att maximera intäkterna på de befintliga. De här tre bolagen (och techkollegor, som Google) har slagit i taket på flera ställen. Det finns inte fler människor att lägga till samlingen.
Och kanske borde de göra en Apple. Sluta berätta hur många användare de har. ”Fokusera på hur mycket pengar vi tjänar, det är ändå det som räknas.” Samma mot annonsörer. ”Titta på effekten, inte (den eventuellt potentiella) räckvidden.” Att säga hur många användare man har är skitbra i medvind, not so much när det slår om.
Ett sånt drag skulle kunna vara precis vad dessa bolag behöver för att i lugn och ro kunna fokusera på verksamheten. Inte bry sig om att få ALLA användare in under sitt paraply, utan, som Apple, få in rätt användare. Och göra det så bra som möjligt för dem. För att därigenom öka sina intäkter på ett långsiktigt hållbart sätt.
Apple will no longer reveal how many iPhones, iPads, and Macs it sells
During its Q4 earnings call, Apple’s Chief Financial Officer Luca Maestri announced that the company will no longer report unit sales of its main hardware divisions, including iPhone, iPad, and Mac.
Spotifys kvartalsrapport Q3 2018: rejält minskad förlust, prognos om vinst under Q4
- Totalt 109 miljoner annonskontolyssnare, upp 20 % jämfört med 2017.
- 87 miljoner betalande prenumeranter, upp 40 %. Förstås Spotifys viktigaste parameter.
- Totalt har Spotify nu 191 miljoner månadsanvändare. Upp från 180 miljoner Q2 i år. +28 % på årsbasis.
- Omsättningen slutade på 1,35 miljarder euro (lite över förväntan). Fördelat på 1,21 miljarder från prenumerationer och 142 från reklamlyssnarna. (Återigen: prenumerationer, prenumerationer, prenumerationer.)
- Förlusten minskade rejält. Bara minus 6 miljoner, jämfört med minus 90 miljoner Q2. 92 % bättre än förra året. Och kanske viktigast av allt: Spotify bedömer att man kommer att gå med vinst Q4.
- Till skillnad från några andra rapporterande företag så minskar intäkterna per användare. -6 % jämfört med 2017. Dock bättre än Q2:s -12 %, så åt rätt håll även här.
- Aktien upp 2,2 % i förhandeln, så i stort rapport i linje med förväntningarna.
En intressant detalj i rapporten är hur Spotify summerar sina användare. I rapporten anges ”Aktiva månadsanvändare (MAU)” till 191 miljoner, ”Premium subscribers” till 87 och ”Ad-Supported MAUs” till 109. Summan av de två sistnämnda blir 196, inte 191.
Det intressanta är att ”Premium subscribers” inte anges som ”MAU”. Jag är lite osäker på vad diffen består i, men om jag ska vara lite elakt lagd skulle avsaknaden av ”MAU” i samband med de betalande användarna kunna betyda att fem miljoner betalande användare inte använder tjänsten minst en gång i månaden. Känns dock rätt osannolikt. Någon som har en bättre gissning/bättre info?
Tittar man på användarfördelningen så står Europa och Nordamerika för 67 % av alla användare och 71 % av alla betalande användare. Så fördelningen av betalande användare matchar i stort den totala användarspridningen.
News and Insights
Get the latest news and analysis in the stock market today, including national and world stock market news, business news, financial news and more
Kvartalsrapport från Alibaba Q3 2018: bättre intäkter än väntat, men sämre prognos för Q4
Kvartalsrapport från Alibaba: ungefär som de flesta techkollegorna. Bättre intäkter än väntat, men prognosen framåt är mörkare. Vissa har straffats, andra har stigit ändå. Alibaba tillhör (just nu) den senare kategorin, aktien upp i förhandeln.
- Vinsten upp 13 % till 2,92 miljarder dollar jämfört med 2017
- Omsättningen landade på 12,4 miljarder dollar, upp imponerande 54 %
- Alibabas kinesiska marknadsplatser (som Tmall) har nu 601 miljoner aktiva kunder på helårsbasis. De mobila månadsanvändarna ökade med 5 % till 666 miljoner
Fördelningsmässigt kom intäkterna från:
- Core commerce (e-handeln): 10,55 miljarder (+56 %)
- Molntjänster: 825 miljoner (+90 %)
- Digitala medier och underhållning: 865 miljoner (+24 %)
- Innovation initiatives and others: 155 miljoner (+20 %)
Även om aktien rusar upp nu så är Alibaba-kursen för helåret fortfarande lägre än i januari. Att se om sista kvartalet (Singles’ Day mer specifikt) kan ändra på den saken.
Alibaba Beats on Q2 Earnings, Trims 2019 Revenue Outlook Amid ’Fluid’ Conditions
Alibaba Group Holding Co. posted stronger-than-expected second quarter earnings Friday but the China-based online retailer said 2019 revenues would be weaker than it had originally forecast, citing ”fluid macro-economic conditions”.
Kvartalsrapporter från Baidu och iQiyi
Var förstås inte bara Facebook som kvartalsrapporterade igår. Kom rapporter även från bland andra Baidu (Kinas Google) och iQiyi (Kinas Netflix, ett av dem åtminstone).
Baidu överträffade förväntningarna och såg omsättningen öka med 27 % till 4,1 miljarder dollar jämfört med 2017. Nettointäkterna ökade med 56 % till 1,78 miljarder. Aktien backade ändå i efterhandeln i den allmänna techlashen.
Rätt nynoterade iQiyi å sin sida ökade förlusten och fick tokstryk i efterhandeln. Omsättningen 1 miljard dollar och antalet prenumeranter nu 80,7 miljarder (nästan alla betalande), upp nästan 90 % jämfört med för ett år sen.
China’s Baidu tops revenue estimates with strong app traffic
Baidu has been investing heavily in new business lines following tighter rules in China introduced in 2016 requiring search engines to make it clear which results are paid-for ads, but has said these projects may not help boost sales growth in the near term.