1 miljard dollar i försäljning på 1 minut och 25 sekunder, 3 miljarder efter fem minuter, nästan 10 miljarder dollar första timmen, 21 miljarder dollar halvvägs in och totalt 30,8 miljarder dollar i köp under världens största och galnaste shoppingbonanzas 24 timmar. Alibabas Singles Day slog (förstås) rekord även i år, upp från förra årets 25 miljarder.
Det är dubbelt så mycket som senaste Black Friday, Cyber Monday och Prime Day – tillsammans. Eller tre gånger senaste Black Friday och Cyber Monday. Eller mer än börsvärdet för Spotify eller Twitter. Eller nästa fyra Snap. Eller hela Amazons nordamerikaomsättning förra kvartalet. Eller nästan tre gånger Alibabas egen omsättning förra kvartalet.
Dessutom över 1 miljard beställningar hanterade av Alibabas logistikdel Cainiao.
Kort sagt… rätt mycket.
Och det är förstås bara försäljningen på Alibabas olika plattformar. Sen har vi förstås de andra kinesiska e-handlarna och, tja, snart sagt varenda e-handlare som finns.
Ökningen om 5,5 miljarder dollar motsvarar en ökning om 21 procent. Ganska precis halva ökningen 2016/2017. Men inte bara det: det är den långsammaste ökningstakten sedan 2011 (förmodligen sedan starten, jag har inte grävt fram siffrorna för de två första åren).
(Fun fact: tydligen är datumet 11 november valt för att 11/11 ”appears like a bunch of singles”.)
Alibaba’s Singles Day Hits Record $30.8 Billion
China’s Singles Day is off to a tsunami of sales, recording billions of dollars in business just after the event kicked off this weekend.