Kategorier
Spaningar

Digitala spaningar vecka 12 2019 – del 3

Tencents kvartalsrapport Q4 2018. WeChat Pay hanterar nu över 1 miljard dagliga transaktioner och integreras med Indiens officiella betalningsplattform. Pinterest har lämnat in sin börsansökan. Bytedance köper spelbolaget Mokun Technology. Apple släpper nya modeller av iPad Air, iPad Mini, iMac och Airpods.

Övriga delar i sammanställningen

Del 1: EU:s föreslagna nya upphovsrättsdirektiv, Sociala medier

Del 2: AI – artificiell intelligens/Digitala assistenter, Strömmade medier/Prenumerationstjänster, IoT – internet of things, AR/VR, Bekvämlighetsekonomin, Mobilt

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Ekonomi och finans

Tencents kvartalsrapport Q4 2018 (och helåret 2018): värsta kvartalsvinsttappet som börsnoterat företag

Under nästan hela 2018 var Kinas spelmarknad frusen när ett nytt licenssystem togs fram, vilket drabbade Tencent hårdare än något annat bolag. Och aktien kollapsar tio procent som följd av rapporten.

Några saker från rapporten:

WeChats miniprogram allt viktigare

Omsättningen för helåret ökade med 28 %. Per segment landade det på: VAS-tjänster +9 % (spel, sociala nätverk, strömningstjänster och prenumerationer), annonsering +38 %, övrigt +72 % (FinTech, molntjänster och film- och tv-produktion)

WeChat har nu 1,098 miljarder användare (+11 %). I snitt konsumerar 750 miljoner kineser Moments-inlägg (appens nyhetsflöde) varje dag.

Det dagliga användandet av miniprogram i WeChat ökade med 54 %. Det kanske mest intressanta: 43 % av den dagliga tiden i miniprogram skedde i ”long-tail”, vilket jag alltså antar betyder: i mindre företags miniprogram. En riktig hög siffra som visar just att den plattformen blir allt viktigare för synligheten. Och ger alltså, likt vanlig SEO, möjlighet för små- och medelstora företag att ta upp kampen med de stora.

80 % av Kinas 500 största bolag är registrerade som WeChat Work-användare – alltså WeChat för kommunikation inom företag. Typ Slack. Det är en rätt… hög siffra.

QQ är tonåringarnas Tencent-favorit

Chattjänsten QQ (Kinas äldsta) slutade året med 807 miljoner månadsanvändare. Mer eller mindre oförändrat med sin ökning på 2,5 %. Men däremot, och extremt viktigt, är att ökningen bland användare upp till 21 år ökade med 13 %. Alltså en högre ökning även än WeChat.

QQ höll på att bli en Facebook, men har fått förnyat liv tack vare att tonåringarna hittat dit (för föräldrarna finns i WeChat). Under året har QQ därför fått nyhetsflöde (what nyhetsflödesdöd?), videoinspelningsfunktioner, filter, dekaler och videochatt. Har lett till att antalet delade videos ökade med 50 % bland de yngsta användarna.

QQKanDian, nyhetstjänsten som är populär bland unga användare, klarade sig ännu bättre. De dagliga videovisningarna ökade med över 300 % och fick under året bland en chattfunktion kopplad till videotittandet.

Så med andra ord: vill man nå unga människor i Kina håller TikTok (och Bytedance andra tjänster) och QQ (med kringtjänster) alltså på att så sakteliga bli viktigare kanaler än WeChat. När vi precis lärt oss WeChat, alltså.

Jädra kids.

https://www.chinainternetwatch.com/28768/tencent-q4-2018/

WeChat Pay hanterade över en miljard transaktioner om dagen 2018

Ännu lite mer information från Tencents kvartalsrapport. Och ännu en sån där siffra som är lite svår att greppa. För 2018 hamnade snittet för WeChat Pay-transaktioner på över 1 miljard. Per dag. Över hälften kom från kommersiella transaktioner, dvs. när användare köpte från företag. Resten är swishande, antar jag. 

Det innebär alltså att det totalt gjordes över 365 miljarder WeChat Pay-transaktioner för hela 2018. Det betyder alltså att det gjordes 47 gånger fler transaktioner via WeChat Pay än det finns människor på planeten. 

Och det är alltså exklusive alla transaktioner som skedde via andra plattformar – framförallt Alipay. 

My. Brain. Hurts. 

WeChat total daily payment transactions exceeded 1 billion in 2018

The increase in Tencent’s revenues in Fintech in 2018 was driven by its take-rate on commercial transactions collected from merchants, cash withdrawal fees and credit card repayment charges collected from users, and the service fees from financial institutions for the distribution of FinTech products such as WeiLiDai and the wealth management products on our LiCaiTong platform.

WeChat Pay integreras med Indiens officiella betalningsplattform

När plattformar går med i plattformar för att finnas där kunderna är för att på så sätt göra business. Tencents WeChat Pay i Indien. Med en twist.

Indien har sedan ett tag tillbaka en nationell standard/plattform för digitala betalningar. UPI (Unified Payment Interface) som är en typ en api-standard som Google, Amazon, WhatsApp, Amazon och Xiamoi har anslutit sig till. Och nu alltså även WeChat Pay.

Bedömare spår att appen kommer heta samma sak som på övriga ställen, alltså WeChat Pay, men den indiska varianten kommer bara fungera inom UPI-ekosystemet.

WeChat har samma problem i Indien som i ungefär alla länder utanför Kina: den finns i praktiken inte. Andra alternativ används istället. Men det kan även här visa sig bli lite som det Alibaba/Ant Financial och Tencent gör i resten av världen: man försöker rida på de kinesiska turisterna och på så sätt sprida betalteknikerna till andra länder. Att se om det kan hjälpa även här – eller om WeChat Pay kan locka indier genom att fungera med landets standardiserade betalplattform.

https://entrackr.com/2019/03/exclusive-tencent-wechat-pay-india/

Pinterest har lämnat in sin börsansökan

Ännu ett socialt nätverk som inte är ett socialt nätverk är på väg till börsen. Pinterest lämnade igår in sin börsansökan.

I samband med det fick vi förstås några siffror. Omsättningen har stigit med 60 procent årligen senaste två åren och landade 2018 på 750 miljoner. Fortfarande förtjust, men den krymper i raskt tempo. Back 63 miljoner förra året jämfört med minus 200 miljoner 2017. Lutar mot värdering runt 12 miljarder dollar.

Över 250 miljoner månadsanvöndare (en siffra som varit hyfsat känd redan tidigare). Totalt har användarna pinnar 175 miljarder gånger.

Självklart nämns Facebook i ansökan, under avsnittet Risk. Men inte så mycket under ”håller på att släppa en Pinterest-klon” som ”att andra hanterar data slarvigt kan drabba oss”, typ. Oavsett så kommer förstås Pinterest då rejäl utmaning från just Facebook. Avtalet i början av veckan med Airbnb är ett sätt att hitta en ordentlig plats och det är precis det som kommer krävas.

Och med det sagt måste Pinterest fortfarande sägas vara en rejäl uppköpskandidat, trots noteringen.

Pinterest files for IPO, but avoids calling itself a social network

The latest Silicon Valley company to file for an initial public offering is Pinterest, the San Francisco-based social network and image board that in recent years has built a successful advertising and commerce business from its growing user base.

Lyfts värdering vid börsnoteringen kan landa på 12 miljarder dollar

Mer information kring Lyfts och Ubers börsnoteringar. I det underlag som Lyft lämnade in till myndigheterna igår anges att 30,8 miljoner aktier kommer att släppas i intervallet 62 till 68 dollar (vilket var rätt mycket högre än vad jag trodde). Vid en introduktion i den högsta delen av intervallet skulle det ge Lyft en värdering runt 20 miljarder dollar. 

Gällande Uber så kommer uppgifter att företaget siktar på en börsnotering i regionen runt 120 miljarder dollar, vilket skulle göra den till en av de fem största börsintroduktionerna någonsin. 

Om inget extremt oförutsätt händer så är det lillebror Lyft som kommer hinna först. Och det kommer att bli en viktig temperaturmätare på flera sätt. Vi kommer se hur sugen marknaden är på technoteringar i allmänhet och mobilitetsdelningstjänster i synnerhet. Det senare kommer förstås också bli viktigt för Uber. En lyckad introduktion kan göra att Uber skruvar upp sitt mål, medan en ljummen introduktion kan få omvänd effekt. 

Men Lyfts introduktion kan också lägga sordin på hela börsnoteringsåret, som väntas bjuda på ett antal högprofilintroduktioner på techområdet (som Airbnb, Pinterest, Slack och Jumia). 

Lyft aims to raise up to $2.1 billion in 2019’s biggest US IPO

The Lyft IPO will see shares being offered in a price band of $62-68 apiece, pegging the ride-hailing fim’s valuation at $20 billion.Larger rival Uber could be valued at as much as $120 billion in an IPO likely making its offering one of the top five of all time

Bytedance köper spelbolaget Mokun Technology

Mer Bytedance. Företaget bakom kortvideoappen TikTok har köpt spelbolaget Mokun Technology, vars nisch mer specifikt är mobil- och webb(läsar)spel. 

Inte särskilt oväntat. Majoriteten av WeChat-ägaren Tencents intäkter kommer från just spel, båda appbutikerna drar in mest pengar på spel och i princip alla techjättar (inklusive Facebook och Snap) håller på att ta fram dedikerade spelplattformar eller spelströmningsplattformar. Förstås kompletterade med kringtjänster som shopping och spelsändningstjänster för att tjäna ännu mer på sina användare. Via pengar – eller tid. 

Briefing: Bytedance solidifies move into gaming with acquisition · TechNode

The acquisition points to Bytedance’s push to establish itself in the gaming market.

Wish på gång att ta in ytterligare 300 miljoner dollar

Kina-shoppingappen Wish kan vara på gång att lägga i ytterligare en växel. Enligt uppgifter från The Information är företaget på väg att fylla på kassa med ytterligare 300 miljoner dollar till en värdering om 11 miljarder kronor.

Wish ska dessutom ha 90 miljoner månadsanvändare, vilket med globala mått mätt inte är vansinnigt mycket. Men det är ju fortfarande en… rätt stor siffra.

Det är samtidigt också intressant att se skillnaderna i shoppingflödena mellan Kina och väst. Wish lever på att sälja billiga prylar från Kina till väst, medan kinesiska företag (som JD.com och Pinduoduo) satsar mer och mer på att sälja västerländska produkter till den kinesiska marknaden – och då är det märkesprylar som gäller.

Uppgifter: Fynd-appen på väg att ta in 2,8 miljarder i riskkapital

E-handelsbolaget Wish är på väg att ta in 300 miljoner dollar motsvarande 2,7 miljarder kronor i en ny investeringsrunda.

Övrigt

Apple släpper nya modeller av iPad Air och iPad Mini

Vad kommer på Apples stora event nästa vecka? Det vet vi inte (även om Apples egen videoströmnningstjänst står högst upp i väntat-listan). Däremot kan vi nu stryka två saker: nya iPads. För de släpptes helt utan buller och bång idag via en uppdatering av Appstore.

iPad Air: 10,5 tum med tunnare design, samma A12-chip som i senaste iPhone-modellerna, TrueTone-skärm samt 70 % bättre prestanda än föregångaren (OCH HÖRLURSUTTAGET SOM VI ALLA BEHÖVER!). 6295 kr för 64 GB-wi-fi-modellen och 8095 kr för 256 GB-wi-fi-modellen.

iPad Mini: 7,9 tum (stor som de förra minin – woho!) med samma A12-chip som i senaste iPhone-modellerna. Truetone-skärm och stöd för Apple Pencil. 4995 kr respektive 6795 kr för motsvarande konfiguration som ovan.

Designmässigt ser båda ut som tidigare iPad-modeller, med ram runt skärmen och hemknapp.

Bild på ny iPad Mini 2019

Apple släpper uppgraderade iMacs

Igår nya iPads och idag: ny iMacar. Jag väntade hela 2018 på en ny iMac, när modellen fyllde 20 år. Kom ingenting. Och så kommer den nu. Precis som iPad-modellerna helt utan någon form av fyrverkeri. Bara genom en uppdatering av Apple Store.

Nu kommer alltså två modeller i två storlekar (samma som tidigare 21,5 och 27,5 tum). Bättre hastigheter, men i övrigt samma utseende som förut.

Men viktigast av allt: Apple slänger ut efterlängtad hårdvara utan event. Utan ens pressmeddelande, nästan.

Och varför händer det nu? Apple vill att allt ljus ska hamna på den nya videotjönsten som lär presenteras nästa vecka. All fokus ska alltså hamna på Apples tjänster. Prenumerationer. Alltså det spår som företaget svänger in på.

Visst. Bara mindre uppdateringar av den hårdvara som släpps. Men det är ändå svårt att se det här som något annat än det riktiga startskottet på det ”nya” Apple.

Bild på ny iMac 2019

Apple släpper nya Airpods med handsfree-Siri

Apple fortsätter spruta ur sig hårdvara utan buller och bång. Efter nya iPads och iMacs kommer nu uppdatering av Airpods. Bättre batteritid, nytt H1-chip specialbyggt för hörlurar, nytt trådlöst laddningsfodral och framförallt handsfree-stöd för Siri.

Det är sjukt tydligt att Apple inte vill att hårdvara ska ta något ljus från nästa veckas event. Ett event som vi nu kan vara väldigt övertygade om bara kommer att handla om tjänster. Videotjänsten, men kanske också annat.

Bild på Apples Airpods

Storbritannien på gång att införa porrblock

Vill du kolla på porr och bor i Storbritannien? Då måste du vara över 18 år – från och med nästa månad. Då kommer landet inför en ny lagstiftning som medför en ”pornblock”, åtminstone för porrföretag som är verksamma i Storbritannien (typ betalar skatt och har kontor, antar jag – lite luddigt när man pratar sajter…)

Ålderskollar är förstås inget nytt, men de brukar för de mesta bara sträcka sig så långt som att verifiera att en användare klarar av att trycka på rätt knapp med 50/50-chans. I och med den nya lagen så åligger det porrsajter att kolla noggrannare än så. Ålder ska verifieras via kreditkort, körkort eller pass. Alternativt via AgeID, ett initiativ från MindGeek – företaget bakom Pornhub och YouPorn.

Eller om man föredrar det: genom att köpa ett ”porn pass” i butik för ca 60 kr, där butiken får i uppdrag att kolla åldern. (”Hello, a porn pass, please.”)

Sajter som missköter sig? Blockning på operatörsnivå.

Som konstateras kan förstås ålderskontrollen rundas via VPN. Och sen finns det… några icke-brittiska porrsajter på nätet (dessutom omfattas bara rena porrsajter, inte andra typer av sajter som kan ha porrinnehåll).

Ännu en möjlighet att diskutera vilka slags begränsningar som bör och kan finnas – eller inte finnas – på internet.

https://www.theverge.com/2019/3/18/18270763/uk-porn-block-ban-start-date-april-survey-unaware

Volkswagen hotar att hoppa av lobbygrupp – som inte är elbilsvänlig nog

Skönt tecken i tiden. Volkswagen hotar att hoppa av en lobbygrupp för biltillverkare. Anledningen? Volkswagen vill att gruppen ska sluta motarbeta elbilar. Eller rättare sagt: gå all in på batteridrivna bilar och sluta arbeta för förslag som ska underlätta för att fortsätta tillverkningen av drivna av fossila bränslen. 

Förstås ett rent affärsmässigt beslut, eftersom Volkswagen nu börjar satsa så hårt på det här spåret. Sen finns det förstås ett litet aber här: vad det verkar är det just batteridrivna elbilar som lobbygruppen enbart ska förespråka. Kommer en en ny teknik som visar sig vara bättre än batteridrift när Volkswagen har ställt om sina tillverkningslinor helt till batteribilar så kan vi anta att det kommer bli samma slags obstruerande som vanligt. 

Jag väljer dock ändå att se mest positivt på det här beskedet. 

VW threatens to exit important automaker lobbying group over electric vehicle policies

Volkswagen is amongst the legacy automakers now most invested in electric vehicles and they now threaten to exit an important…

Norge toppar elbilsförsäljningslistan (sett till andel)

Ett rätt kul diagram över försäljningen av elbilar 2018. Kina dominerar rätt stenhårt med 1 miljon sålda elbilar (eller laddhybrider) till privatpersoner – tre gånger fler än tvåan USA. 

Men tittar vi på elbilen som andel av alla sålda bilar i olika länder så ser vi att vi i Norden ligger väldigt bra till (det är som vanligt bara Danmark som som vanligt kör lite sitt eget race). Bäst av alla vårt västerländska grannland. Hälften av de 73 000 bilar som såldes var elvarianter. På Island: 1 av 5. 

Diagram över elbilsförsäljning 2018 i olika länder

Företaget bakom The Times och The Sun startar influencerbyrå

Ännu ett tecken i tiden. En ny brittisk influencerbyrå: The Fifth. I sig inte så anmärkningsvärt. Men lite mer intressant är vilka som står bakom The Fifth: News UK. Alltså företaget som äger tidningarna The Times, Sunday Times och The Sun. 

Handlar förstås mycket om att få ny snurr på sin annonsverksamhet i en tid när tidningsbranschen har det lite lätt motigt. Ja, eller när motvinden blir allt hårdare för den traditionella marknadsföringen. 

Men det intressanta skulle förstås vara om det här skulle leda till att News UK ser över hela sin affärsmodell. Alltså den modell som i princip alltid har varit gällande så länge som det funnits dagstidningar. Och som ironiskt nog kan vara ett område där digitaliseringen kommit kortast väg. (”Jag vet, vi gör en ÄNNU större takeoverannons!”) 

Man kan väl få önska? 

News UK launches 8-person influencer marketing agency

News UK’s is creating a new revenue stream with the launch of an influencer marketing agency.

WWW fyller 30 år – och bokhyllan Billy 40 år

Förr veckan fyllde The World Wide Web som du säkert sett 30 år. 12 mars var det på dagen 30 år sedan internet som vi känner det idag fick klartecken att dra igång (när saker som html och http-protokollet föddes). Men som av en rätt osannolikt händelse var det samma dag 40 år sedan text-tv föddes. 

Och nu visar det sig att även Ikeas ikoniska bokhylla Billy fyller text-tv i år. 

Jag blev faktiskt rätt ställd när jag fick veta att text-tv bara är tio år äldre än dagens internet. Det känns som en generation däremellan. Minst. Samma sak med Billy. 

Att då stanna upp och reflektera hur text-tv och Billy har utvecklats de senaste 40 åren jämfört med motsvarande www-utvecklingskurva under ”bara” 30 år. Hur mycket mer styrt internet är idag (av såväl regleringar som techjättar) men också hur mycket större möjligheter vi har idag. Och även helt andra problem, förstås. 

Visst. Internet har fått hjälp av andra tekniska framsteg som sedan har kommit att bli självklara just i hur vi kommunicerar med den uppkopplade världen. Och det finns inget självändamål att ändra exempelvis en design. 

Men ändå. Same-same men very, very annorlunda. 

Pysse Holmberg on LinkedIn: Bokhyllan BILLY fyller 40! Tillsammans med IKEA Creative Hub har vi på…

Bokhyllan BILLY fyller 40! Tillsammans med IKEA Creative Hub har vi på Crosby tagit fram en global kampanj för att uppmärksamma bokhyllan BILLYs 40-årsdag…

Apples VD Tim Cook memetrollar

Ha. Apples VD Tim Cook trollar trollen igen (typ). 

I måndags twittrade Cook ut en bild på den sprillans nya iPad Minin. En modell som nu för första gången fått stöd för Apples penna. På bilden syntes Cook ha skrivit ordet ”hello” på skärmen, men eftersom hela skärmen syntes i sin helhet började internet förstås mema skiten ur bilden. 

Vrid fram klockan två dagar och Tim tweetar ut samma bild en gång till – fast den här gången för att göra reklam för den sprillans nya Airpods-modellen. Han är förstås inte sämre än resten av internet och har fixat en egen meme av originalbilden – med Airpods inmemade på iPad-skärmen (och i örat, men det fanns redan, som lite förreklam visade det sig). 

Ett metagrepp som förstås inte gick internet förbi. En ny uppsjö Apple-memes. Innehållande den senaste iPad Mini-modellen och senaste Airpod-modellen. 

Well played, Tim. Well played. Igen. 

Tim Cook promotes the new AirPods using the iPad meme he started

Apple CEO Tim Cook posted an AirPods version of the iPad Photoshop meme he spawned earlier in the week.

Google firar Bachs födelsedag med en Bach-musikmaskin

Härlig doodle av Google igen. Johann Sebastian Bach fyller år idag (ja, eller hade fyllt år). Det firar man på sedavanligt vis via en anpassad Google. En AI-doodle. Via den interaktiva doodlen får man plotta ut några enkla noter i ett nosystem. När man är klar låtar man sedan Google trolla lite och vips får man höra sin musik Bachifierad, komplett med harmonier. Snygg och pedagogisk på lagom lightnivå.

 Mitt mästerverk nedan. Bach to the Music.

Interaktiv Google-doodle för att fira Bachs födelsedag

Har du lust att hjälpa till?
Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Tryck här för att se hur du gör


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *