Övriga delar i sammanställningen
Del 2: Sök/SEO, Strömmade medier/prenumerationstjänster, Detaljhandel/e-handel, AR/VR, IoT – internet of things, AI – artificiell intelligens, Bekvämlighetsekonomin
Del 3: Digitalisering, Ekonomi och finans, Övrigt
Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Genomgång av Apples nya prenumerationstjänster
News+
Pay
Card
Arcade
TV
TV+
Artikel: 6 insikter från Apples tjänstepresentation
Sammanfattning av Apple News+
Först ut i Apples tjänstepresentation ikväll: Apple News. Ja, eller Apple News+, som tjänsten nu heter.
News är fortfarande gratis, plus-tjänsten ger:
- 300+ magasin
- Live-omslag: SJUKT VIKTIGT. Ett rörligt omslag
- Ännu mer personaliserat innehåll (och mer innehåll överlag)
LA Times och The Wall Street Journal är de tyngsta namnen - så det saknas milt sagt… en del tidningar.
Tekniskt: annonsörer får ingen spårningsdata från appen.
Kostnad: 9,99 dollar per månad (alltså det vanliga strömningspriset). Omfattar familjeabonnemang.
Sjukt snygg, men är i grund och botten fortfarande Apple News. Börjar i USA och Kanada. Europa i höst (Storbritannien först ut). Behövs betydligt fler titlar för att det ska bli riktigt intressant (framförallt dagstidningar - det märks att Apple inte nådde hela vägen fram här i förhandlingarna).

Sammanfattning av nyheterna i Apple Pay och Apple Card
Lite oväntat: Apple Pay får ett rätt stort lyft.
Apple Pay: kommer passera 10 miljarder betalningar under 2019.
Kommer finnas i 40+ länder under 2019. Kommer gå att betala i kollektivtrafik i Portland, Chicago, New York.
Apple släpper betalkortet Apple Card (som det spekulerats om tidigare i år). Kortet ska vara designat för iPhone. Digital signup, bor i Funkar där Apple Pay accepteras (vilket också verkar vara överallt där MasterCard accepteras). I samarbete med Goldman Sachs och MasterCard.
Wallet får en Tink-funktion: se hur mycket du spenderar och på vad. Får mer info om var du spenderade pengar, inklusive karta. Det här är en rätt stor grej - bra väg mot Apple som banktjänst.
Daily cash: lojalitetsprogram, betala med Apple Pay och få 2 % i dagliga pengakickback som bonus. 3 % när du köper Apples egna grejer, 1 % om du betalar med det fysiska kortet).
Inga avgifter, inga internationella avgifter, inga förseningsavgifter.
Kortnumret sparas i särskilt säkerhetschip i Apple Pay.
VÄLDIGT mycket säkerhetprat och att Apple inte kommer att sälja infon till någon annan (gäller även Goldman Sachs). Som av en händelse.
Apple card: inget kortnummer, ingen CVV-kod, inget utgångsdatum och ingen signatur - finns i Wallet-appen. Gjort i titan - SJUKT snyggt.

Sammanfattning av Apple Arcade
Nästa tjänst ut: App Store, mer specifikt speldelen.
iOS den största spelplattformen - i världen. 1 miljard människor har laddat ner spel från Appstore.
Apple Arcade - Apples spelplattform. Världens första spelprenumerationstjänst för mobil, datorer och ”vardagsrummet”. Kommer bli en egen avdelning i vanliga App Store.
Kommer finnas exklusiva spel bara för Arcade. ”Kommer funka offline, till skillnad från spelströmningstjänster”. Handofffunktion mellan enheter. Inga annonser.
Inte finnas möjlighet att köpa grejer i spel, alltså inga freemiumspel. Över 100 nya och exklusiva spel.
Kommer i höst, till över 150 marknader. Inget pris i dagsläget.

Sammanfattning av nyheterna i Apple TV och Apple TV+
Ny Apple TV-app. Apple TV Channels.
On-demand, annonsfritt. Online eller offline. ”Best picture and sound available” - snygg Netflix-passning.
Strömningstjänster och ”vanliga” abonnemang på ett ställe. Det vanliga med rekommendationer och, ja, ni vet.
Alla kanaler nås från Apple TV-appen, så att man inte måste hoppa omkring mellan appar.
Det främst argumentet är det som Apple är bäst på: få allt att sitta ihop på ett snyggt och enkelt sätt.
Kommer i maj. Apple TV kommer för första gången till Macen i höst. Apple TV-appen kommer för också för första gången till Smart TV-apparater (Samsung, LG etc.) Kommer också till Roku och Amazon. Kommer till 100+ länder i höst.

Apple vill inte döda Netflix - Apple vill ha ombord Netflix
Det har varit... några artiklar om tisdagens prenumerationsupprampning från Apple. Här är en till, om TV+ (alltså företaget satsning på originalvideoinnehåll). Ännu en som missar målet.
Argumentet är att Apples vinster kommer kollapsa när vi slutar köpa iPhones lika ofta. Det har vi också hört rätt många gånger, och det är absolut sant att Apple alltjämt har en bra bit på vägen att tjäna lika mycket pengar på tjänster som på hårdvara. Men just nu tänker jag fokusera på feltänket kring just TV+.
TV+ benämns ofta som Netflix-dödaren - eller snarare tveksamheter om den kan lyckas med det. Men TV+ är inte slutmålet - det är förstås bara ett medel på vägen. Apple TV, alltså själva appen som samlar kanaler så att man slipper växla app, är den riktiga anledningen till att Apple släppte TV+.
Med andra ord: Apple har precis som Netflix gjorde och som exempelvis Spotify nu gör börjat skapa originalinnehåll för att få sin distributionsplattform att sticka ut. Men också för att driva trafik till den plattformen i sig - och i förlängningen till konkurrerande tjänster.
Nu är Apple bra på att tjäna pengar på det mesta, men TV+ kommer som artikeln konstaterar kosta mycket pengar under lång tid framöver. Förhållandevis låg marginal, även om företaget kapar intäktsmellanhänder. Men fördelen för Apple (och andra, som Amazon) är att de inte måste tjäna pengar specifikt på TV+.
Apple vill inte döda Netflix med Apple TV+. Apple vill använda TV+ för att locka ombord kunderna för att i förlängningen få Netflix (och alla andra) att sälja sina prenumerationer och distribuera sitt innehåll via Apple TV.
EU:s upphovsrättsdirektiv (artikel 11 och artikel 13)
EU har röstat igenom upphovsrättsdirektivet
I veckan klubbade EU-parlamentet det nya upphovsrättsdirektivet. Här är mina tankar om vad konsekvenserna kan bli.
Google medger att upphovsrättsdirektivet inte blev så illa som de befarade
I min sammanfattning av och om EU:s upphovsrättsdirektiv skrev jag om att Google mjuknat i kritiken mot skrivningarna i förslagen och konstaterade att de blev bättre ju mer tiden gick. (Och eftersom båda sidorna började gnälla ju närmare slutet vi kom, desto mer är det ett tecken på att EU hittat en balans där ingen sida var riktigt nöjd - alltså ingen övervikt åt någon sida). Nu konstaterar Googles Sverige-chef Anna Wikland samma sak igen i den här intervjun.
Det som är lite synd är att artikeln lite onödigt blandar punkter från de två kontroversiella artiklarna (11/15 respektive 13/17). Det blir äpplen och päron.
Sen finns det förstås de vanliga halvfelaktigheterna (direktivet kräver inte att någon sajt, inte ens Youtube, måste ha ett uppladdningsfilter. Mindre sajter är dessutom nära nog så explicit undantagna från de hårdaste kraven man bara kan komma). Ja, och sen kommer förstås just Youtube ha sitt uppladdningsfilter (och jobba vidare med det) oavsett vad EU hade bestämt - inte minst för att skydda sig mot amerikanska stämningar och hantering av en massa individuella nedtagningskrav).
Men läs min sammanfattning. Jag upprepar inte hela den här. Jag går istället in på tre andra saker i texten:
1. Jag är övertygad om att Google inte kommer att stänga ner News oavsett. En sak att göra det i ett enskilt land, men hela EU är för viktigt för Google. De inser att de då lämnar spelplanen öppen för någon annan. (Det vore exempelvis inte orimligt att Apple skulle se sin chans att skapa en ersättare med syfte att driva till News-appen. Ja, News+, både vad gäller användare och publicister).
2. Wikland-citatet "det viktiga är detaljerna i hur lagstiftningen implementeras i varje land. Där vill vi ta en aktiv del, tillsammans med lagstiftare, publicister, kreatörer och andra, och så se till att implementeringen blir så bra som möjligt". Sett till totala lobbyinsatser så lär Google ha sopat banan med det som hela publicist- och upphovsrättsbranscherna lobbade ur sig. Google kommer med andra ord att, precis som de kommersiella direktivförespråkarna, fortsätta bearbeta lagstiftare både direkt och indirekt.
3. Ett annat citat som inte alls har med upphovsrättsdirektivet att göra - men som är en intressant och viktig fråga digitaliseringsmässigt. "Samhället måste omskola 500.000 svenskar varje år för uppnå detta". Vem är det som ska säkerställa att företag får rätt digital kompetens - samhället eller företagen? Google gör insatser för att bidra med sin kunskap för att säkerställa sin egen personalförsörjning, vilket förstås är ett jättebra initiativ. Men i ett bredare perspektiv blir det även här en fråga om ansvar. Vilket ansvar ska och kan företag förväntas ta, när det många gånger handlar om omskolning av befintlig personal?
Sociala medier
Facebook, Instagram och WhatsApp
Facebook testar funktion för att visa att man är tillgänglig för rekryterare
Facebook tar ännu ett steg mot att bli LinkedIn (FACEBOOK IS NOT LINKEDIN! 🤬). Nu har en inställning som gör det möjligt att ange att man är öppen för nya utmaningar setts i det vilda. Kort sagt göra ens Facebook-jobbprofil sökbar för rekryterare.
Än så länge har vare sig Facebooks eller Googles jobbtjänster tagit någon jättefart - beroende på att de än så länge inte verkar ha satsat så hårt. De rullar ut funktion efter funktion (och ofta i begränsad geografisk omfattning). Blir intressant att se vad som skulle hände om de bestämde sig för att trycka på stora knappen.
Instagram byter namn till Instagram From Facebook?
En liten stor grej. Appkodgrävaren Jane Manchun har hittat en intressant detalj i Instagram. Namnet "Instagram From Facebook". Alltså att Facebook finns med i det "formella" namnet på appen.
Det här behöver förstås egentligen inte betyda något alls. Det kan ju vara så att den har hetat så här länge internt hos Facebook. Behöver inte betyda att det är ett namn som kommer marknadsföras mot användarna.
Men det skulle vara helt i linje med det Facebook har gjort i ett par år nu: föra tjänsterna närmare varandra. Från att ha varit i princip helt separerade tjänster har Facebook så sakteliga föst ihop dem. Via länkar men också genom att funktioner allt mer ärvs mellan apparna och därmed suddar ut deras tidigare rätt unika positioner i Facebooks ekosystem.
Och senaste tidens avhopp av Instagrundarna (på grund av strypt autonomi) och Zuckerbergs vision om en tjänsteagnostisk chattplattform, där det ska gå att skicka ett meddelande från exempelvis WhatsApp där mottagaren sedan kan läsa det i Intagram Direct. Lägg till att Facebook också siktar på att suga in andra former av meddelandetekniker, som sms, i sin kommunikationsplattform.
Men det här skulle förstås också därför kunna signalera något ännu större: att de enskilda varumärkena försvinner. Inte idag eller i morgon, men på sikt. Känns förstås märkligt att döda så inarbetade varumärken, men det vore inte första gången ett initiativ att ha 1 varumärke har trumfat starka delvarumärken.
Eller om man så vill: det handlar om att vilja använda olika tjänster eller funktioner. Det kanske blir så att du skapar ett Facebook-konto och sedan får plocka ihop din egen palett av funktioner i ett anpassningsbart gränssnitt. Drag and drop-appar (ja, eller vilken teknik som kommer sen). Du kanske rentav får förslag beroende på vilken slags mobilmodell och vilken uppkoppling du har. Och var du bor.
Och, tja, om man så vill. Det kanske är så enkelt som att Zuckerberg vill visa de Instagrakramande Facebook-hatarna att, well, det är Facebook ni använder…
Facebook lanserar Candidate connect inför indiska valet
Ny intressant funktion i Facebook. I Indien, åtminstone. Inför (om jag fattar rätt) valet till underhuset i Indiens parlament så lanserar Facebook "Candidate connect". Ett sätt för politiker att presentera sig och sina frågor. På 20 sekunder.
Det är alltså ett fast format där alla, oavsett finansiella muskler vad det verkar, samma möjlighet och samma format att utnyttja.
Så vad är fördelarna med formatet? Bortsett från att det genom att jämna ut spelplanen demokratiserar demokratin så kommer de olika politikernas tjugosekundare att synas överst i nyhetsflödet för alla användare, sorterade och grupperade per valdistrikt (så att man med andra ord ser sina lokalpolitiker). Lite som stories, tänker jag.
I dessa tider av nedprioritering av icke-vänner-innehåll kan det alltså vara ett rätt bra införsäljningsargument.
Intressant att som om/när motsvarande funktion kommer hit.
Instagram kan få snabbspolningsfunktion
Saknat att inte kunna snabbspola i Instagram-videos? Nu verkar det som att den funktionen är på väg.
LinkedIn får funktioner som gör det enklare att boka möte
LinkedIn släpper nya funktioner för meddelandetjänsten, som ska göra det lättare att boka mötestid. Det går att dela kalender direkt i chattfunktionen och även dela sin plats. Det känns alltså som att det kommer lite Microsoft-know how här. Tänker att det borde komma en mötesbokarbot också. Känns väldigt given för LinkedIn.
Det som däremot var mest intressant för mig var att LinkedIn själva kallar sin meddelandefunktion för LinkedIn Messenger. Jag tror inte jag har sett det namnet på tjänsten tidigare.
LinkedIn får stöd för lookalike-målgrupper
Ännu några nya LinkedIn-funktioner:
- Lookalike audience: som på övriga plattformar, klona tvillingmålgrupper i annonsriktande
- Utvidgning av intresseriktning av annonser: blandar det som händer på LinkedIn (som intressen) med saker som "din målgrupp interagerar med i sökmotorn Bing". Så... en funktion som gör att du kan rikta annonser baserat på vad dina målgrupper gör på LinkedIn, alltså.
- Målgruppsmallar: ett antal startmallar (just nu 20) som ska göra det enklare att komma igång med B2B-marknadsföringen på plattformen
Har du lust att hjälpa till?
Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Tryck här för att se hur du gör