Övriga delar i sammanställningen
Del 2: Strömmade medier/Prenumerationstjänster, Detaljhandel/e-handel, IoT – internet of things, AI – artificiell intelligens/Digitala assistenter, Bekvämlighetsekonomin
Del 3: Mobilt, Ekonomi och finans, Övrigt
Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Sociala medier
Facebook, Instagram och WhatsApp
Mark Zuckerberg vill se mer regleringar av techföretag
I lobbandet mot EU:s upphovsrättsdirektiv har Facebook och Google valt rätt olika spår. Googles rätt massiva lobbykampanj via privatpersoner mot Facebooks… nära nog helt osynliga närvaro (vi kan väl anta att Facebook inte nödvändigtvis älskar direktivet, men de problem som företaget haft senaste åren har, av nödvändighet, gjort företaget lite mer ödmjukt).
I ett inlägg i helgen på sin Facebook-sida gör Mark Zuckerberg en Tim Cook och efterlyser mer reglering av techjättarna. Mer specifikt skriver Zuckerberg:
I believe we need a more active role for governments and regulators. By updating the rules for the Internet, we can preserve what’s best about it – the freedom for people to express themselves and for entrepreneurs to build new things – while also protecting society from broader harms.
Mer specifikt anser Zuckerberg att det handlar om fyra områden:
1. ”Harmful content”: Saker som hat- och terroristinnehåll. Zuckerberg konstaterar att ”Lawmakers often tell me we have too much power over speech, and frankly I agree. I’ve come to believe that we shouldn’t make so many important decisions about speech on our own.” Med hänvisning till de oberoende instanser som företaget håller på att sätta upp som överrock till de egna besluten (inte minst om innehåll som plockas bort). Mer specifikt vill Zuckerberg ha ett standardiserat ramverk för alla delningstjänster – exempelvis genom lagstiftning.
2. Regulatorisk standardisering för verifiering av ”politiska aktörer”. Så att Facebook och andra plattformar enklare kan sätta upp och följa regelverk kring exempelvis annonsering.
3. Globalt ramverk för integritet och dataskydd. Zuckerberg vill fortsätta exportera GDPR till resten av världen, typ.
4. Reglering för att säkerställa dataportabilitet. Det ska alltså bli enklare att flytta med sig sina uppgifter och sin data mellan olika tjänster. Ett PSD2-direktiv (enklare flytta mellan olika banktjänster), fast för exempelvis sociala medier.
Facebook gör förstås det här mycket för att visa att man gärna spelar boll – särskilt som det kommer allt mer tongångar om att stycka upp techjättarna. Ja, och om hårdare regleringar överlag. Regleringar som kan komma att bli av utan Facebooks inblandning och det önskar man förstås inte. Det är ingen slump att formuleringar om att ”uppdatera lagstiftningen” för att fungera tillsammans med onlinevärlden i stort och de stora techtjänsterna vi använder i synnerhet. Och att lagstiftningen och regleringarna både ska försäkra det bästa för användarna och för entreprenörer (som Facebook själva, förstås).
Att Zuckerberg förespråkar bättre dataskydd är också mycket ett sätt att visa att man tar användarnas integritet på stort allvar för att undvika få GDPR-övervakarna på sig i EU – och eftersom det även här börjar stiftas GDPR-liknande lagar i USA. Facebook har förstås redan tekniken på plats och ser gärna en enhetlig hantering globalt för att underlätta sin egen tillvaro.
Även dataporteringen är förstås helt i linje med det som Facebook själva siktar på att göra med hela sin infrastruktursammanslagning av chattverktygen. Som av en händelse nämner Facebook sin egen utvecklarplattform och att de har opensourcat sitt Data Transfer Project. Om det skulle klubbas enhetliga standarder på exempelvis kommunikationsområdet skulle det förstås göra det enklare för Facebook att bygga tjänster som kan ge dem större del av kommunikationskakan.
Men även om det förstås finns väldigt mycket affärsmässigt bakom uttalandena så tror jag ändå att det också är mycket som Zuckerberg genuint menar – även denna gång. Som han avslutar med:
But people shouldn’t have to rely on individual companies addressing these issues by themselves. We should have a broader debate about what we want as a society and how regulation can help. These four areas are important, but, of course, there’s more to discuss.
Och det är ingen underdrift. Hela internet, det nätverk som håller våra uppkopplade saker samman, håller på att gå in i en helt ny fas. Och på riktigt bli något eget.
Facebook tittar på att begränsa livesändningsmöjligheterna – men hur ska vi tolka att det är Sheryl Sandberg som uttalar sig?
Massakern i Nya Zeeland har fått Facebook att titta på möjligheterna att strypa livesändningsmöjligheterna. Enligt ett pressmeddelande undertecknat av Sheryl Sandberg ”undersöker” möjligheterna att begränsa vilka som kan livesända via Facebooks plattformar ”depending on factors such as prior Community Standard violations”.
Dessutom satsar företaget mer på forskning avsedd att ta fram teknik för att snabbare identifera redigerade versioner av livesändningar och bilder för att stoppa vidare spridning av innehållet (inesert upprörda diskussioner om att Facebook använder automatiska filter för att begränsa yttrandefriheten).
Det senare är förstås väldigt relevant i just Christchurch-fallet. Enligt Facebook ska själva livesändningen bara ha setts av några hundra användare, men totalt tog företaget sedan ner 1,5 miljon inlägg kopplade till massakern – en stor del av dessa lär ha varit just redigerade versioner av sändningen.
En intressant detalj i sammanhanget är att det är Sandberg som är Facebooks talesperson i frågan. Hon är på sätt och vis det mest självklara namnet, som operativ chef för Facebook, men i den här typen av principiella Facebook-frågor är det nästan alltid Zuckerberg som uttalar sig. Kan vara ett sätt för Facebook att distansera Zuckerberg från just Christchurch-massakern, eller ge Sandberg chans att visa sig som initiativtagare (något som hon fått kritik för att inte ha gjort under tidigare Facebook-skandaler).
Det som också är lite märkligt är att pressmeddelandet går ut via Instagram och inte Facebook, trots att Christchurch-sändningen gick via den tjänsten. Det får mig att fundera ytterligare lite. Tre tankar, närmare bestämt:
1. Skulle kunna vara ett signalvärde att man kommunicerar via den tjänst som är viktig för Facebook som plattform för unga människor (”föräldrar, ni behöver inte vara oroliga för era barn när de använder Instagram”).
2. Kan vara ett en signal till företag. Facebook är på vippen att forma Instagram som en riktig one stop shop som även inkluderar inte bara marknadsföring utan också själva konverteringen (som att köpa produkter). Man vill visa att man tänker säkerställa att Instagram är en kommersiellt stabil plattform.
3. Facebook tappade nyligen Instagram-grundarna, bland annat som en följd av en konsolidering av alla tjänsterna (blev ännu mer synbart när det visat sig att namnet ”Instagram From Facebook” börjat dyka upp i kod till Instagram-appen). Men även om plattformarna samlas allt mer under ett paraply så kan det fortfarande behövas någon som bossar över tjänsten. Tja, eller kanske än mer troligt: successionsordningsförberedelser.
Facebook lägger till ”Varför ser jag det här inlägget?”-funktion
Ett intressant tillägg från Facebook: företagets mobilappar kommer börja visa en ”varför ser jag det här inlägget”-funktion. Alltså annonsvisningsfrågan, fast för inlägg.
Som konstateras är det alltså en inblick i Facebooks algoritm vi bjuds på. Kommer funka på samma sätt som annonsmotsvarigheten och ska svara på frågan om varför ett inlägg från en vän, sida eller grupp visas och varför algoritmen tycker att det är ett relevant inlägg för just den personen.
Viss information lär förhoppningsvis vara rätt självförklarande (döh, därför att du är vän med den personen, följer en sida eller är med i en grupp, stupid). Men kan vara intressant för rätt många som inte har plåtkoll på hur det fungerar – men som vill lära sig. Eller som ett Facebook-internt sätt att säga ”just fuckin’ google it” under algoritmdiskussioner.
Handlar förstås om att Facebook vill öka transparensen i ljuset av senaste årens… händelser. Företaget kommer även att uppdatera annonsfunktionen. Bland annat genom att meddela om en annonsör har laddat upp personlig information som mejladress och telefonnummer från annan källa till Facebook.
Lär inte vara något som majoriteten kommer använda, men nu kommer åtminstone möjligheten finnas.
Facebook-algoritmen. 15 HP.
Är Facebook på väg att släppa en egen News+tjänst?
Vad sägs om ännu en Apple News+tjänst? Den här gången från Facebook? Kanske inte är ett orimligt scenario.
Intervju med Zuckerberg där han blåser upp testballonger om att ha en flik särskilt dedikerad åt ”högkvalitativa” artiklar. Facebook Nyheter+, om man så vill.
Och Zuckerberg konstaterade att Facebook kan göra det de brukar göra när de släpper nya tjänster: betala innehållsskapare för att ta fram innehållet.
Två tankar:
1. Inte för att det lär bero på EU:s genomröstade upphovsdirektiv, men det visar på att Facebook är betydligt mer kreativ i sina satsningar att få ombord mediebolag på tåget än Googles hot/envishet (på gott och ont). Även Google har ju gjort något delvis liknande för lokalnyheterna i USA i förra veckan. Vi kan anta att det kommer hända en del på mediefronten kommande åren. På flera sätt.
2. Lite ironiskt i jämförelsen mellan Apple och Facebook. Samma sak, fast tvärtom. Apple har gång på gång lyckats tjäna drösvis med pengar på tjänster och produkter som analytiker och experter sågar – trots skakiga starter. Och Facebook har fler gånger inte lyckats få genomslag för flera tjänster – trots att de betalat för material och därmed i princip borde haft alla möjligheter att lyckas.
Reklam kan vara på väg till IGTV
Ett rätt väntat besked. Instagram uppges titta på möjligheterna att släppa ett annonsprogram för IGTV, företagets fristående (lång)videotjänst. Ja, eller mer specifikt ”möjligheter för innehållsskapare att tjäna pengar på sitt innehåll”. Vilket i Facebooks värld i princip alltid betyder reklam, så vi kan nog utgå från att det är det mest troliga även här.
Nu har ju Facebook lite smått börjat undersöka andra möjligheter för innehållsskapare att kunna få betalt för sitt arbete, men Facebook kommer nog definitivt ta det säkra före det osäkra här.
Kanske inte minst för att källor till artikeln också talar om att IGTV inte har lyft så pass mycket som Facebook hade hoppats på – vilket är i linje med uppgifter från andra håll (som att appen ligger rätt långt ner i nedladdningslistorna). Att Facebook inte verkar dela tittarsiffror ens med annonsörer tyder väl också rätt mycket på det. Blir kort sagt intressant när/om Facebook släpper IGTV-tittarsiffror.
Facebooks musikprofilsfunktion rullas ut i Storbritannien
Ännu ett tecken på att Facebook och Google ser på det här med upphovsrättigheter på lite olika sätt. I Facebooks fall: ”nu när vi har betalat för rättigheterna vill vi ha valuta för pengarna”. Mer specifikt: hitta på funktioner som får folk att använda det friköpta materialet för att på så sätt få dem att använda tjänsterna mer och komma tillbaka oftare.
(Och hej, lite myspace-retrovibbar är aldrig fel.)
540 miljoner Facebook-inlägg hittade helt öppna på Amazon-server
Facebook råkar ut för en wow, fasiken också. Rätt bokstavligen. 540 miljoner Facebook-inlägg låg helt vidöppna på en AWS-molnserver. Komplett med inläggstext, reaktioner, kommentarer, kontonamn och annat. Dessutom hittades insamlad information från 22 000 Facebook-användare (saker som intressen, bilder, vänlistor, check-in:er och intressen) på en annan server – öppet även här.
Och hur kunde Facebook dabba sig så här? Det gjorde de inte. I båda fallen handlar det, like i Cambridge Analytica-fallet, om tredjepartsappar som slarvat rätt rejält. Ja, eller bara inte brytt sig (i det senare fallet även en apputvecklare som inte finns kvar längre).
Även här kommer det delvis att slå mot Facebook (ja, eller på sina håll förmodligen slå mycket mot Facebook), trots att Facebook skärpt till reglerna kring den här typen av appar och strypt den tillgång de får till data.
Dessutom lär vi se ännu hårdare regler kring just den här typen av ”pluginer” och API:er – bara i veckan har Google begränsat några av de rättigheter som tjänsten IFTTT har haft mot Gmail.
Snapchat
Snap släpper spelplattformen Snap Games
Så har Snapchat officiellt släppt den spelplattform som det har spekulerats om ett tag: Snap Games. Möjlighet att spela själv eller med vänner – inuti chattfunktionen. Ska gå att spela och chatta samtidigt. Och ja, självklart kan man utmana varandras bitmojis.
Det betyder alltså att fem spelplattformar har presenterats eller börjat testas senaste månaden. Förutom Snaps även Microsofts ProjectX, Googles Stadia, Apples Arcade och Tencents Start. Dessutom kom det också uppgifter att även Walmart funderar på att/har börjat utveckla sin egen.
Snaps skiljer sig dock från de övriga genom att den består av enklare, chattfunktionskopplade spel där övriga handlade (främst) om datorspel. Ja, åtminstone den typ av spel som främst spelas på datorer, med biffigare grafik. Kort sagt alltså ungefär samma upplägg och typ av spel som även Facebook försöker få till (en reboot av Farmville-eran, fast för mobilen, om man så vill).
Snap Games börjar med sex titlar: en egenutvecklad och fem externa. Att se hur mycket snurr det blir på de här spelen. Och om de kan få Snapchat-användarna att lägga ännu mer tid i appen.
Snap lanserar nytto-AR-utvecklarplattformen Scan
Igår släppte Snap sin spelplattform Snap Games. Men det kom rätt en hög andra nyheter också. Som AR-utvecklarplattformen Scan, förstås fokuserad mycket på Snapchats kamera.
I samarbete med Photomath kommer Snap erbjuda saker som att rikta kameran mot mattetal för att lösa dem (fuskläsa facit längst bak i övningsboken är så sjukt mycket åttiotal) och möjlighet att kunna peka kameran på saker för att få upp förslag på lämpliga gifar (just den funktionen är ju tämligen briljant).
Vad scan alltså är bottenplattan till är en tänkt AR-nyttoplattform. Snapchatkameran har primärt handlat om underhållning, men det här är ett rejält tecken på att Snap ser kamerafunktionen (och appen) som något betydligt större. Med tanke på appens höga engagemangsgrad finns helt klart potential, men det betyder inte automatiskt att användarna kommer att använda appen på det sättet.
Scan kommer rullas ut ”snart” och utvecklare som vill hoppa på plattformen kan anmäla intresse. Det lr, som vanligt, det vara då som den verkliga kreativiteten tar fart. Spännande oavsett.
(Dessutom lite siffror: 400 00 AR-linser har skapats av snappare, 75 % av alla användare använder linser varje – vilket betyder att de har använts totalt 15 miljarder gånger sedan starten.)
Snap släpper annonsplattformen Snap Audience Network och gör det möjligt att dela Stories till Tinder
Mer Snapchat-nyheter som presenterades igår. Tinder-integration och ett (typ) annonseringsnätverk.
Snapchats (a.k.a. da original) Stories kommer att gå att dela till appar som Tinder och Houseparty. Alltså exempelvis dela en story till sin Tinder-profil. Integrationerna kommer att rullas ut under 2019 och fler appintegrationer lär dyka upp.
Snap Audience Network: möjlighet för ”tredjepartsutvecklare att tjäna pengar på sina appar via Snapchats sexsekundersformat”. Bara i USA initialt.
Dessutom två mindre funktioner: Fitbit-ägare kommer kunna lägga till sin bitmoji på urtavlan och iOS-användare kommer få funktion där de kan dela vad de tittar på (alltså att man får något Game of Thronesigt att dela om man tittar på den.)
Mer om Snaps annonseringsnätverk Snap Audience Network
Mer info om Snaps nya annonseringspush utanför appen. Företagets Snap Kit (integrationsplattformen som gör att användare kan logga in med sitt Snapchat-konto och få med sig Snapchat-funktionalitet till andra appar) får sällskap av Ad Kit.
De apputvecklare som implementerar Snapchats SDK kan köra Snapchats vertikala sexsekundersformat i sin app och därmed alltså tjäna pengar via detta. Det är även, förstås, tänkt att driva intäkter åt Snap själva via intäktsfördelning med apputvecklarna.
Dessutom mer om stödet för att dela stories till tredjepartsappar: får namnet App Stories.
Och lite mer Snapchat-siffror. Enligt Snap själva ska Snapchat nå fler i åldersspannet 13 till 24 år än Facebook eller Instagram i USA, Storbritannien, Frankrike, Kanada och Australien. Om det stämmer är det milt sagt rätt tunga siffror (sen kan man förstås diskutera exakta definitionen ”når”, men det är en annan historia).
Snap börjar så sakteliga faktiskt börja få åtminstone lite ordning på intäktssidan. Blir intressant att se om den trenden fortsätter i nästa kvartalsrapport.
Ny AR-funktion i Snapchats LensStudio: Lanmarkers
Ännu mer Snapchat-nyheter från gårdagens produktpresentation. Nu nyheter i AR-filterskapartjänsten LensStudio.
Landmarkers. Stöd för att skapa AR-linsversioner av kända byggnader (med tanke på namnet gissar jag att det inte bara kommer att vara byggnader framöver). Som att få dem att dansa och spy regnbågar (se artikeln för exempel).
- Hand-, kropps- och husdjursmallar: Enklare att göra AR-skojsfunktioner för linsskapare.
- LensStudio-skapare får också egna profilsidor för att enklare kunna visa upp sina skapelser.
- Kort sagt sätt för Snap att visa att man visst bryr sig om plattformens kreatörer.
Snapchat testar check-in-funktion: Snapchat Status
Snapchat testar en ny funktion: Status. En… check-in-funktion. Som sen blir synlig i Snap-kartan. Men med en liten twist.
Incheckningen kan kompletteras med en bitmoji där du kan signalera vad du gör eller vill göra. Dina incheckningar sparas sedan i en privat ”dagbok”.
Nu kan man för det mesta göra det här när man checkar in via andra plattformar, men då i text. Och, well, emojis. Men hej! Bitmojis! (som trots allt är väldigt mycket Snapchat och därmed ett passande sätt att dela just detta).
Sen är det skönt att de olika plattformarna använder samma namn på samma funktion. Eller som här: samma namn på två olika funktioner.
Övrigt sociala medier
Australien klubbar lag som gör sociala plattformar direkt ansvariga för våldsamt innehåll i tjänsterna
Australien enuppar EU. Igår (ja, eller idag för dem) klubbades en ny lag som gör sociala plattformar direkt ansvariga för spridning av ”abhorrent violent material” (definierat som bilder, videos och ljudinspelningar som återger terroristattacker, mord, våldtäkter och kidnappningar. Mer specifikt ”Christchurch” kan man tänka). Om de inte tar bort den här typen av innehåll ”expeditiously” så riskerar de böter.
Även straffbart för plattformarna att inte meddela australiensiska myndigheter inom ”reasonable time” när de upptäcker innehåll enligt definitionen ovan (finns dock undantag om man kan anta att myndigheter redan känner till att materialet finns).
Nivån på bötesbeloppen kan bli upp till 10 procent av företagets årliga omsättning (eller ”turnover” mer specifikt). Men inte bara det: det kan bli tal om fängelsestraff i upp till tre år eller 2,1 miljoner dollar i böter (tydligen, lagtexten pratar om ”penalty units” och 10 000 såna verkar bli 2,1 miljoner dollar) för individer som ”provides a hosting service”. Och det spelar ingen roll om företaget är australiensiskt eller inte. Så, ni vet, Mark Zuckerberg kanske inte ska planera in så många resor till Australien.
Lagen togs fram och klubbades tydligen på fem dagar. Det får ju arbetet med EU-uppovsrättsdirektivet att framstå som ett under av genomarbetning.
Väldigt noggrant nedbrutna definitioner av de olika brotten som kan leda till straff, not som much när det kommer till exakt definition av ”expeditiously” eller ”reasonable”.
Har du lust att hjälpa till?
Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant? Tryck här för att se hur du gör