Kategorier
Artikel Sociala medier

Vad är DAP och MAP och varför är de viktiga för Facebooks framtid?

I kvartalsrapporten förra veckan redovisade Facebook de vanliga måtten på hur det går med användartillväxten. Alltså de aktiva dagliga användarna och de aktiva månadsanvändarna. Men för första gången redovisade Facebook också två nya värden: DAP och MAP. Och de säger en hel del om Facebooks framtid.

Facebooks sista kvartal för 2010-talet bjöd på nya rekord. Både sett till intäkter och användare (jag skrev om rapporten här). Likt hur det har sett ut nu så ökar Facebook(appen) i ungefär samma tempo som tidigare både vad gäller dagliga användare och månadsanvändare. Men Facebook inledde det nya årtiondet med att ändra i uppställningen i kvartalsrapporten. Det handlade om två ändringar som egentligen mest var av formell karaktär, men som faktiskt var riktigt stora.

1. Payments and other fees byter namn till Other

Den ena av dem handlade om hur Facebook redovisar sina intäkter. Facebook har länge delat upp intäkterna i två områden: Annonsering (typ 99 % av alla intäkter) och ”Payments and other fees” (sista procenten). Den här gången hade det senare segmentet bytt namn till bara ”Other”.

Jag har inte hittat någon förklaring till ändringen, men man kan gissa att det helt enkelt handlar om att de övrigt-bitar som inte är just transaktionsintäkter nu börjat stå för större delen av intäkterna. Saker som hårdvaran under varumärkena Oculus (VR-headset) och Portal (videochattenheter). Lite ironiskt att det kommer nu precis när Facebook börjar steppa upp sin satsning på just transaktioner. Dels förstås via den egna kommande (?) kryptovalutan Libra med tillhörande digital Calibra-plånbok, dels via Facebook Pay och WhatsApp Pay (som sannolikt är ännu viktigare för Facebooks framtid åtminstone på en halvlång horisont).

2. DAP och MAP – nya sätt för Facebook att redovisa aktiva användare

Den andra, och ännu större förändringen, handlar alltså om att Facebook för första gången introducerade två nya mätvärden för att redovisa användare. Sedan förmodligen starten har Facebook redovisat de två värden som är rätt mycket standard på det här området: Daily active users (DAU) och Monthly active users (MAU). Facebook redovisade dessa två, men alltså också DAP och MAP.

  • DAP: Family daily active people
  • MAP: Family monthly active people

De två nya mätvärdena definieras av Facebook som användare som minst en gång om dagen eller minst en gång i månaden loggar in i minst en av de fyra tjänsterna i Facebook-familjen. Alltså Facebook, Instagram, Messenger eller WhatsApp (med en brasklapp att Facebook själva skriver att de beräknar dessa värden ”via komplicerade algoritmer” och att det inte är riktigt så enkelt som den övergripande definitionen ger sken av).

Värdet är i sig inte nytt. Facebook har rätt länge pratat om hur många som använder tjänsterna totalt. Men den siffran har kommit sporadiskt eller lite by the way. Den enda siffra som Facebook officiellt har redovisat i sina kvartalsrapporter är hur det går för Facebook(appen).

Vi har heller aldrig löpande fått veta hur det går för de andra tre Facebook-tjänsterna. Hur många användare som Instagram, WhatsApp eller Messenger har har redovisats när någon av dem har gått över någon ny gräns. Som när Instagram gick över 1 miljard månadsanvändare.

Nu kommer Facebook alltså mer formellt börja redovisa totalsiffran i sina kvartalsrapporter (utgår jag åtminstone ifrån, tror inte att det här var en engångsgrej). Och man har i samband med det också tagit fram två nya begrepp.

4 anledningar till att Facebook introducerar DAP och MAP

1. Totalsiffran ser bättre ut än siffran bara för Facebook

En större siffra är förstås alltid bättre. Enligt senaste kvartalsrapporten hade Facebook 2,5 miljarder månadsanvändare och ”familjen” 2,89 miljarder. Det är ett antal hundra miljoner användare till. Men det är framförallt sett till de dagliga användarna som skillnaden blir väldigt tydlig: 1,7 miljarder för Facebook och 2,26 miljarder för familjen. Det är en halv miljard fler.

Facebook kvartalsrapport Q4 2019 - MAU aktiva månadsanvändare

Facebook kvartalsrapport Q4 2019 - MAP aktiva månadsanvändare i alla Facebooks tjänster

2. Instagram, WhatsApp och Messenger växer snabbare och används mer

Det här är också rätt självklart. Facebook har börjat få allt svårare att locka framför allt unga användare och tjänstens stickiness börjar tappa allt mer fäste. Men vi går också allt mer mot mer stängda kommunikationskanaler där vi interagerar mer med närmare kretsar människor. Att vi använder chattappar allt oftare är därför inte särskilt konstigt.

Det här blir extra tydligt om man jämför relationen mellan DAU/MAU respektive DAP/MAP. Med andra ord hur stor andel av alla månadsanvändare som också är dagliga användare.

Facebook kvartalsrapport Q4 2019 - DAP aktiva dagliga användare i alla Facebooks tjänster

Ser man till Facebook så har förhållandet legat på exakt 66 % hur länge som helst nu. Tittar vi däremot på familjen som helhet så är siffran 78 %.

3. Facebook kan begrava tillväxten för samtliga tjänster

Men att de övriga tre tjänsterna växer mer än Facebook kommer förstås inte heller hålla i sig hur länge som helst. Även här börjar Facebook närma sig det besvärliga faktum att det finns en begränsad mängd människor på planeten.

Aktiemarknaden har nu börjat acceptera att Facebook(appen) har stagnerat eftersom de övriga växer så snabbt. Men bakom Instagram, WhatsApp och Messenger så har inte Facebook särskilt mycket mer att komma med. I princip inget nytt som Facebook har dragit igång sedan uppköpen av WhatsApp och Instagram har fått fart. Börjar det komma tydliga tecken på att dessa sackar så kommer Facebook få det jobbigt mot investerarna. Dessa fokuserar fortfarande så hårt på användartillväxt, trots att Facebook (och även andra, som Apple) försöker få investerare att titta på intäkter snarare än nya användare så är vi inte där än.

Klumpar Facebook ihop sina tjänster i en gemensam användarsiffra så blir det lättare att på kort sikt begrava när Facebook(appen) helt planar ut eller till och med börjar minska (känns som att när Facebook slutar rapportera DAU och MAU för Facebook så kommer det vara bevis på att tjänsten har börjat minska). På lite längre sikt blir det också lättare att dölja avtagande tillväxt för de övriga tre tjänsterna.

4. Facebooks satsning på att slå ihop sina tjänster

Sist men inte minst är det här förstås också ett led i Facebooks hela satsning att helt ihop sina huvudtjänster. Och då inte bara tekniskt, som initiativet att skapa en gemensam infrastruktur för Facebooks chattjänster, utan att kanske till och med skrota undervarumärkena Instagram, Messenger och WhatsApp. Under 2019 bytte samtliga dessa delvis namn och fick alla påhaket ”from Facebook”. Jag har tidigare skrivit just om det här: Facebook är ännu närmare att skrota Instagram och WhatsApp.

DAP och MAP kommer ersätta DAU och MAU

Ja. Det tror jag. Facebook kommer sluta använda de värden vi har vant oss vid. Men inte idag och inte i morgon. Däremot börjar Facebook redan nu, medan tillväxten fortfarande går i rätt riktning. En stegvis utfasning som gör att det blir mindre dramatiskt den dag när Facebook slutar att löpande och detaljerat redovisa Facebook-siffrorna. Då kan Facebook berätta de siffror de vill, när de vill.

Sen tror jag att Facebook på ännu lite längre sikt först kommer göra en Snap och Twitter och sedan en Apple. Likt sina sociala kollegor så kommer Facebook först sluta prata månadsanvändare och istället fokusera på de dagliga användare. Om man så vill: ”nya kunder” vs. ”befintliga kunder”. När man har slut på människor handlar det om att kunna tjäna pengar på dem man redan har.

Därefter kommer Facebook precis som Apple att helt sluta prata användare annat än i väldigt svepande beskrivningar (typ jämför antalet användare med.. Fortune 500-företag?) Istället kommer man fullt ut gå över till att bara prata om intäkter. Hur mycket man tjänar. Hur mycket man tjänar per användare. Hur mycket mer man tjänar nu jämfört med perioden före.

One more (funny) thing

Sist men inte minst kan jag inte låta bli att bli både intresserad och lite konfunderad av en detalj i de nya mätvärdenas namngivning. När Facebook nu alltså har hittat på sina egna begrepp istället för att använda standardbranschbegreppet så noterar vi även att ”people” har ersatt ”users”. ”Family active daily people” istället för ”Daily active users”.

Lite oklart varför det här har skett. Skulle förstås kunna spekulera om vad det säger om framtiden, men det handlar sannolikt om något så enkelt som att förkortningarna blev bättre. Eller, mest troligt, att det… låter trevligare. Låter mer ”familj”.

Kort sagt att det är mer i linje med hur Facebook ser på sig själva och sin mission.

Facebook. Connecting people.

 


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *