Kategorier
Allmänt digitalt Ekonomi och finans Spaningar

Digitala spaningar vecka 5 2020 – del 3

Kvartalsrapporter från Apple, Facebook och Amazon. Apples wearables omsatte för första gången mer pengar än Mac Q4 2019. LinkedIns omsättning fortsätter öka dubbelsiffrigt. Apple rullar ut sina egna kartor över hela USA. Flipboard börjar satsa på lokala nyheter. Storbritannien kommer inte införa EU:s upphovsrättsdirektiv efter Brexit. Japanska forskare lyckas operera in labbodlade hjärtmuskler i människa. 63 nya emojis godkända för 2020.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i sammanställningen

 

Ekonomi och finans

Apple kvartalsrapport Q1 2019: iPhone-försäljningen betydligt bättre än väntat

Ikväll var det dags för Apples första kvartalsrapport  Q1 2019 (alltså Q4 2019 kalendermässigt): förväntningskross

Omsättningen för kvartalet landar på 91,8 miljarder dollar. Företaget gjorde en kvartalsvinst på 22,24 miljarder dollar. Apple gick alltså med 22 miljarder dollar i vinst. Förra kvartalet. Och ja, högsta kvartalsomsättningen någonsin. Apple börjar närma sig en kvartalsomsättningen på 100 miljarder dollar. Det är Teslas börsvärde det.

Omsättningen fördelad per rapporteringssegment

  • iPhone: 55,96 miljarder
  • iPad: 5,98 miljarder
  • Mac: 7,1 miljarder
  • Wearbles, Home and Accessories: 10,10 miljarder
  • Services: 12,72 miljarder

Omsättningen för Apples tjänsteverksamhet är alltså nästan ikapp de sammanlagda omsättningarna för iPaden och Macen. WHA är inte långt efter.

Dessutom en rätt rejäl milstolpe för Apple: det finns nu över 1,5 miljarder aktiva Apple-enheter.

Aktien rusar inte oväntat i efterhandeln till ny all-time high nivå. Lär innebära att Apple tar ett rätt rejält kliv mot 1,5 biljoners marknadsvärde i morgon om glädjeyran håller i sig. (forts. i kommentarer)

Trenden med sjunkande iPhone-omsättning bryts alltså. Fyra miljarder bättre än förra året – förstås mycket drivet av iPhone 11. Dessutom är det sannolikt första gången som Apple har en kvartalsvinst över 20 miljarder dollar. Eventuellt kan det ha hänt 2017.

Störst ökning för Wearables, Home and Accessories och Services

Ett trendbrott åt andra hållet är att iPadens omsättning är lägre än ett år tidigare. iPaden har haft några starka kvartal, så det kanske inte var helt oväntat. Mac-försäljningen sjunker också, men det är hyfsat normalt.

Likt hur det sett ut de senaste kvartalet så står Services (tjänsterna) och Wearables, Home and Accessories för de största ökningarna. Services, saker som Appstore, Apple Music och övriga prenumerationstjänster, ökar med 17 %, men störst ökning står åter WHA för, typ alla hårdvara som inte är iPhone, iPad eller Mac. Framförallt Airpods. Den stora frågan är förstås när Apple kommer uppdatera sin rapporteringsindelning så att någon annan hårdvara ersätter någon av de befintliga. Typ Airpods istället för iPad. Eller bara Airpods också.

Att Apple nu har 1,5 miljarder aktiva enheter betyder att antalet har ökat med 100 miljoner jämfört med för ett år sedan. Det är tio gånger Sveriges befolkning det…

Omsättning fördelad per geografiskt område

  • Americas: 41,37 miljarder dollar (+12 % jämfört med motsvarande.kvartal 2018)
  • Europe: 23,27 miljarder (+14 %)
  • Greater China: 13,58 miljarder (+3 %, en väldigt viktig ökning även om den inte var himlastormande)
  • Rest of Asia-Pacific: 7,38 miljarder (+6 %, också viktig. I den här klumpen finns de viktiga tillväxtmarknaderna – Indien inte minst)
  • Japan: 6,22 miljarder (-10 %, det här kvartalet är det alltså Japan och inte Kina som står för minskningen)

Tittar man på marginalen så känns det lite som Amazons e-handel vs. AWS. Bruttomarginalen för hårdvaran är 34,2 % medan den för tjänsterna är hela 64,4 %. Tjänsterna är alltså en störra sedelpress än hårdvaran (inte oväntat).

Wearables slår nytt rekord

Omsättningsrekord för Amerika, Europa och Övriga Asien etc.

Dubbelsiffrig tillväxt för för tjänster på alla marknader. ”Några av tjänsterna” slog nya omsättningsrekord.

Som väntat fick vi typ veta inget om TV+ eller Arcade. Annat än floskelbingo som att Arcade var ”fast off the block” och att TV+ var ”off to a rousing start”.

Apple Pay-transaktionerna mer än fördubblades (igen). Kors i taket! En riktig siffra: på rullande årsbasis ligger Apple Pay-betalningarna över 15 miljarder dollar.

Japp, där kom den: Tim Cooks favoritjämförelsemetafor. Wearables (utan Home och Accessories) är nu Fortune 150-företag. Airpods-efterfrågan ”continues to be phenomenal”, särskild Pro-modellen intressant nog.

Nytt omsättningsrekord för Watch (dock utan dollarsiffra). 75 % av Watch-köparna var förstagångsköpare.

Intressant: trots att omsättningen för iPad och Mac minskade så ökade antalet aktiva enheter.

Cook avslutar konferenssamtalet med en cliffhanger: Apple ”is well into working on some new and exciting developments for 2020”.

480 miljoner prenumererar nu på Apples tjänster

iPhone-omsättningen nådde ny all-time high-nivå i USA och ”ett antal andra marknader”. Antalet aktiva iPhones ökar på alla geografiska marknader.

Oooo! Riktig siffra. Apple har nu 480 miljoner betalande prenumeranter över alla sina tjänster, 120 miljoner fler än för ett år sedan (+25 %). Räknar med att nå över en halv miljard prenumeranter det här kvartalet och över 600 miljoner mot årets slut. Apple är med andra ord ett av världens absolut största ”prenumerationsföretag”.

Prenumerationerna från tredjepartstjänster (via Appstore, in Spotifys och Netflixs face känns det som) ökade med nästan 40 %. Appekonomin av Apples totala intäkter mår alltså synnerligen bra.

Wearables-omsättningen ökade med 44 % jämfört med för ett år sedan.

Liten ledtråd kring Apple TV+: siffran med antalet prenumeranter inkluderar dem som har fått tjänsten gratis i ett år med en ny Apple-pryl (dock inte de som provar på i en vecka kan man anta). Det här hade varit intressant information om vi hade fått någon siffra på antalet prenumeranter. Vilket vi förstås inte fick.

Tvåsiffrig ökning för iPhone, Wearables och Services i Kina

Omsättningen för Apples butiker växte tvåsiffrigt. Ska vara mycket drivet av Apple Card-avbetalningslösningen för iPhone (a.k.a. prenumerera på din iPhone). Av någon anledning har den tjänsten klassats som en butikstjänst, så ”poängen” tillfaller butiksledet. Go figure. Men oavsett verkar det som att just iPhone-prenumerationslösningen som lanserades förra kvartalet fredan verkar ha gett ett rätt stort avtryck i omsättningen.

iPhone-försäljningen, tjänsterna och wearables ökade samtliga tvåsiffrigt i Kina. Väldigt viktigt eftersom Apple har haft lite knackigt i landet senaste kvartalen.

De ”nya tjänsterna” (läs: TV+ och Arcade) hade ingen ”avgörande påverkan” på kvartalets omsättning. Inte oväntat med tanke på att de är nya, men också ett tecken på att TV+ till stora delar är förlustverksamhet för Apple. Alltså att gratisåret drar ner intäkterna rätt ordentligt.

Intressant om Japan: trots att omsättningen minskade totalt (mycket iPhone) så ökade tjänsterna och wearbles snabbare än snittet. Typexemplet på den omställning Apple är mitt inne i: se till att tjäna mer pengar på de befintliga kunderna via tjänster när man inte köper mobil lika ofta.

Apples aktiekurs 28 januari 2020

Apples wearables omsatte för första gången mer pengar än Mac Q4 2019

Ännu en grej från gårdagens Apple-kvartalsrapport. En sak som jag inte tänkte på – och dessutom en historisk sak. För första gången i Apples historia omsatte segmentet Wearables, Home and Accessories (Airpods, Watch, Homepod etc.) mer än Macen.

Den produkt som blev starten på Apple och som de första 30 år var det som företaget nästan uteslutande förknippades med återfinns nu inte ens topp tre bland Apples intäktssegment. iPhonen fortfarande överlägset störst, följd av Apples tjänster och därefter alltså WHA.

Att skiftet hände precis när 10-talet tog slut känns både passande och självklart. 10-talet var (sannolikt) Apples sista årtionde som hårdvarubolag. Nu är man något annat och större.

Jag pratade om just det i min senaste Youtube-video: varför Apple var 2010-talets viktigaste företag alla kategorier. Se länk i kommentar.

Apple’s Wearables Category Sets All-Time Revenue Record in Q1 2020, Surpassing Mac for the First Time

During the first quarter of 2020, Apple’s wearables category set a new all-time revenue record, according to Apple CEO Tim Cook. Apple’s…

Apple nu värt mer än de 30 största företagen i Tyskland

Ha. Efter gårdagens överraskande starka kvartalsrapport från Apple skickades aktiekursen upp till ny all-time high-nivå i eftehandeln. Om glädjeyran håller i sig när börsen öppnar idag så betyder det att Apple kommer vara värt mer än Tysklands DAX 30-index. Alltså det totala börsvärdet för Tysklands 30 största företag.

Bananas. Bara bananas.

Apple Now Worth More Than Germany’s Entire DAX Stock Index

Apple’s shares jumped 2 percent today in after-market trading, following the company’s best reported quarter ever in terms of revenue and…

Facebooks kvartalsrapport Q4 2019: Facebook börjar med nya rapporteringsvärden

Så var det ikväll dags för Facebooks rapport över 2019 års sista kvartal: och aktien får storpisk i efterhandeln. Ner nästan 7 % just nu. Trots att Facebook slår nytt kvartalsomsättningsrekord. Så there’s that.

Omsättningen slutade på 21 miljarder dollar, nästan 25 % bättre än motsvarande kvartal 2018. Och annonseringen står fortfarande för i princip allt (98,3 %). Ökningen är en procent sämre både för annonsering och ”Other” jämfört med fjolårets ökning, men även här i princip oförändrat. Vinsten blev 7,35 miljarder (+7 %).

En intressant detalj i sammanhanget är att Facebook har döpt om sitt andra (lilla) intäktsben. Från ”Payments and other fees” till bara ”Other”. Det skulle kunna tyda på att andraandra delar av verksamheten börjar växa till sig (läs: Oculus). Ja, eller att Payments och ”andra avgifter” krympt ännu mer…

Totalt har Facebook nu 2,498 miljarder månadsanvändare (+8 %) och 1,66 miljarder dagliga användare (+9 %). Tillväxten på månadsanvändare minskade med en procent jämfört med för ett år sedan, men i stort samma tillväxttakt. Facebook lanserar dessutom två nya, lite intressanta, mätetal: DAP och MAP (because förkortningar). Mer om dem och andra siffror och grafer i kommentarer nedan.

Lite oklart varför aktien kollapsar. Förmodligen för att siffrorna var i linje med förväntningarna och inte körde över dem.

Facebook kvartalsrapport Q4 2019 - MAU aktiva månadsanvändare

De aktiva månadsanvändarna ökar alltså med 8 % till 2,5 biljoner. Tittar vi på Europa och USA så är det lite omvänt jämfört med Q3. Då gjorde USA ett litet ryck medan Europa låg mer stilla. Q4 är det tvärtom. USA ser 1 miljon fler månadsanvändare än 2018 medan det för Europa har blivit hela 7 miljoner fler. Det är fler än de fyra föregående kvartalen sammanlagt. Det är bästa tillväxtsiffran sedan Q4 2017.

Däremot står förstås övriga delar av världen som vanligt både för flest användare och störst tillväxt. Asia-Pacific fyllde på med 25 miljoner månadsanvändare medan resten av världen såg 15 miljoner nya Facebook-användare.

Facebook kvartalsrapport Q4 2019 - DAU aktiva dagliga användare

Mönstret för de aktiva dagliga användarna är nästan identiskt med månadsanvändandet. Jag har sagt det förut: jag tror att Facebook har bestämt sig för hur stor andel av månadsanvändarna som de dagliga användarna ska utgöra och sedan riggar siffrorna för att passa det…

Facebook kvartalsrapport Q4 2019 - genomsnittliga intäkter per användare

Tittar vi på intäkterna per användare uppdelat per geografiskt område så är det den mer utvecklade delen av världen som har högst snitt. Inget konstigt med det. Det som däremot är fascinerande är hur mycket mer pengar Facebook tjänar på sina användare i Nordamerika (säkert främst USA) jämfört med hur mycket pengar de tjänar på oss européer. Vi pratar tre gånger mer. Visst, funktioner och tjänster har kommit längre där än här, men ändå. Lite anmärkningsvärt.

Facebook kvartalsrapport Q4 2019 - MAP aktiva månadsanvändare i alla Facebooks tjänster

Nu kommer vi in på de nya grejerna. MAP och DAP. Ny användarmätvärden (jag tror Facebook blev avundsjuka på Twitter som uppfann mDAU, monetizable daily active users, förra året och ville ha något eget som lät lika häftigt).

Det handlar om ”a registered and logged-in user of one or more Family products who visited at least one of these [products] on a given day”. Med andra ord: Facebook har nu hittat på två begrepp för det som de har talat om ett tag: hur många som använder minst en av Facebooks fyra huvudtjänster minst en gång under en månad eller en dag.

För MAP (Family monthly active people), alltså hur många som använder minst en av Facebooks tjänster minst en gång i månaden blev slutsumman för kvartalet 2,89 biljoner. 70 miljoner fler än förra kvartalet och 250 miljoner fler än för ett år sedan. Facebook börjar alltså komma allt närmare tremiljardergränsen.

Facebook kvartalsrapport Q4 2019 - DAP aktiva dagliga användare i alla Facebooks tjänster

Så har vi sedan DAP (Family daily active people), dagliga användare av minst en av Facebooks tjänster. 2,26 miljarder.

(Inser förresten en annan lite märklig detalj. I de mer standardiserade DAU och MAU pratas det ”users”, men i Facebooks egenpåhittade terminologi är vi ”people”. Låter… trevligare?)

Amazons kvartalsrapport Q4 2019: vinsten långt över förväntan

Omsättningen för årets fjärde kvartal landade på 87,44 miljarder dollar medan vinsten blev 3,3 miljarder. Det gör att Amazons helår 2019 slutade med en omsättning på 280,5 miljarder dollar och en vinst på 11,6 miljarder.

Omsättningen för kvartalet fördelad på de tre rapporteringssegmenten:

  • Nordamerika (allt utom molntjänstdelen AWS): 53,7 miljarder
  • Internationellt (allt utom AWS): 23,8 miljarder
  • AWS: 9,96 miljarder

AWS står åter för största delen av vinsten

Som vanligt står AWS för den minsta delen av omsättningen. Men, som vanligt, när vi tittar på vinsten blir bilden en annan:

  • Nordamerika: 1,9 miljarder
  • Internationellt: -617 miljoner
  • AWS: 2,6 miljarder

För ett år sedan var det för ovanlighets skull Nordamerika som stod för mest vinst, men nu är ordningen alltså återställd.

Marknaden happy. Aktien upp 9 % i efterhandeln i skrivande stund.

Amazons egen försäljning ökar minst av segmenten

Tittar man på hur e-handeln fördelade sig intäktsmässigt så ser det ut ungefär som det gjort ett tag:

  • Online stores: 45,66 miljarder
  • Physical stores: 4,36 miljarder
  • Third-party seller services (marknadsplatsen): 17,47 miljarder

Det är alltså Amazons egen direktförsäljning online som drar in mest kulor. Men om vi börjar bryta ner samtliga segment på tillväxt så blir bilden delvis en annan:

  • Online stores: +15 %
  • Physical stores: -1 %
  • Third-party: +31 %
  • Subscription services: +32 %
  • AWS: +34 %
  • Other (typ Echo-prylarna): +41 %

Amazons kärnverksamhet, om vi räknar de fysiska butikerna dit, växer alltså minst. Eller minskar. På e-handelssidan är det marknadsplatsen som växer mest, men allra mest ökar de ”nya” segmenten. Tillväxttakten för AWS fortsätter dock stadigt ned.

Other omsatte mer än de fysiska butikerna

De fysiska butikerna (mestadels Whole Foods) har en omsättning som bara är en tiondel av Amazons egen e-handel – men vi pratar trots allt ändå om en omsättning på 4,36 miljarder dollar. Det är ju inte… inget.

Däremot har den siffran legat rätt still ett bra tag. Den här gången går dessutom Other-segmentet om de fysiska butikerna omsättningsmässigt för första gången. Omsättningen för Other landade på 4,78 miljarder. Det är också det segment som växer snabbast. Det som ska vara störst här är trots allt inte Echo utan annonsförsäljningen. Vore intressant att se fördelningen hårdvara/annonsering. Förstås allra mest mer info om annonseringen går. Amazon ska redan vara tredje största annonsplattformen i USA efter Google och Facebook (även om avståndet upp fortfarande är rätt långt). Hade varit kul med konkret siffra.

Prime Video får allt mer tittartid

Prenumerationstjänsterna, läs främst Prime, fortsätter också upp. 5,24 miljarder dollar i omsättning (även om tillväxttakten var den näst långsammaste sedan Q3 2018).

Största ökningen på utgiftssidan: fraktkostnader. Främst två saker: utbyggnaden av den egna logistiken och de ökada ambitionerna med endags-Primeleveranser. Landade på 12,88 miljarder dollar, vilket var en ökning med 43 %. Dock lägre än Q3:s 46 %. Men frakt är… en jobbig sak för Amazon. Hela Facebooks omsättning förra kvartalet var 21 miljarder. Bara fraktkostnader/logistik stod alltså för mer än hälften av det för Amazon.

En detalj om videosatsningen: Prime-medlemmar tittade på dubbelt så många timmar original-Amazon-innehåll på Prime Video än de gjorde för ett år sedan. En lite kontextlös siffra, men hej. Folk tittar med på det som Amazon lägger hysteriskt mycket pengar på. Och det är ju bra.

LinkedIns omsättning fortsätter öka dubbelsiffrigt

Häromdagen var det dags för Microsoft att visa kvartalskorten. Och det fortsatte gå bra för företaget. En omsättning på 36,9 miljarder dollar och nettointäkter på 11,6 miljarder.

Som del av det kan vi också konstatera att omsättningen för LinkedIn växte med 24 % jämfört med för ett år sedan. Och LinkedIn ska ha haft tvåsiffrig tillväxt varje kvartal sedan Microsoft köpte tjänsten 2016.

Jag har inte lyckats hitta någon konkret siffra för LinkedIns intäkter, men för 2018 har jag sett att LinkedIn ska ha omsatt 5,3 miljarder dollar. 24 % upp från det borde alltså betyda runt 6,5 miljarder.

Fördelningsmässigt är det svårt att veta var pengarna kommer ifrån. Premium-abonnemang och annonsering är förstås två vägar, men störst intäkter ska tydligen komma från rekryteringsverktygen. Jag har för dålig koll på exakt hur prismodellerna ser ut där, men det är rimligt att LinkedIn fortfarande är överlägset tyngst där.

https://venturebeat.com/2020/01/29/microsoft-earnings-q2-2020/

De fyra största techbolagen samtidigt värda över 1 biljon dollar

Det här en rätt galen bild. Världens fyra största börsbolag, och techbolag, är nu samtidigt värda över en biljon dollar. Totalt ligger alltså nu fem bolag över den nivån (den femte är börsnykomligen Aramco, Saudiarabiens statliga oljebolag). (Och efter sin rapport är nu Microsoft åter nästan ikapp Apple.)

Bild som visar att Apple, Microsoft, Amazon och Google alla är värda över 1 biljon dollar

 

Övrigt

Apple rullar ut sina egna kartor över hela USA

Dags för nya Apple-kartor. Ja, eller uppdaterade kartor. Apple har rullat ut sina nya kartor i några amerikanska städer tidigare, men slår nu alltså på dem för hela landet. Kommer till Europa ”senare i år”.

De nya kartorna är mer detaljrika än de tidigare och kartappen kan ännu mer använda de nya kartfunktioner som släpptes i och med iOS 13. Ja, funktioner som i stort funnits ett bra tag i Google Maps…

Och visst. Om jag ska ha navigeringsinstruktioner så är det Google som gäller. Men när jag ska ha snabba kartnålar så hamnar jag ofta i Apples kartjänst i och med att den är den som trots allt ligger närmast iPhonens övriga gränssnitt och funktioner. Apples kartjänst ska dessutom vara den mest använda kartfunktionen i iPhonen. Alltså på samma sätt som iMessage ska vara den mest använda chattappen i iOS. Ja, eller den mest använda appen alla kategorier i OS..

För alla som internetvuxit upp med Google Maps är Googles tjänst vårt go to-val. Men Apples karttjänst har trots allt ryckt upp sig rejält sedan Google drog tillbaka Maps från iOS i ett hissyfit (vilket ska ha varit anledningen till att Apple fick panikskapa en egen kartapp). För nya iOS-användare är det inte säkert att Google Maps kommer vara ett lika självklart val.

Apple delivers a new redesigned Maps for all users in the United States

The newly redesigned Apple Maps was built from the ground up to let users in the US more easily navigate and explore the world.

Flipboard börjar satsa på lokala nyheter

Lokala nyheter har blivit ett allt mer intressant slagfält senaste åren. Ja, inte för de stora nyhetsföretagen, som snarare lägger ner och drar in på sin lokala närvaro, men för dem som jobbar med att aggregera nyheter från olika källor. Google är förstås en av dessa, och Google har dessutom dragit igång flera initiativ för att mer eller mindre kasta pengar efter den lokala journalistiken. Till och med Facebook har gjort något liknande.

Anledningen är förstås att dessa behöver nyheter eftersom det drar användare till plattformen och håller kvar dem när de väl har kommit dit.

Nu ökar ännu en spelare sina ambitioner på det lokala området: Flipboard. Nu kommer appen fyllas på med lokala nyheter från 23 amerikanska städer. Och det handlar inte bara om nyheternyheter, alltså från vanliga nyhetspublikationer, utan det kan också handla om tv-stationer, radiostationer, collegesajter och bloggar. Gemensamt är att de rapporterar kring vad som händer i den egna staden. Men ambitionerna är ännu större på sikt – som att kanske inleda samarbeten med biljettförsäljningsföretag. Och bli ännu mer nischade (som att fokusera på stadsdelar).

Flipboard vill alltså bli en go to-destination på samma sätt som de övriga som jobbar med det här.

Flipboard expands into local news | TechCrunch

Flipboard, the personalized news aggregation app used by 145 million users per month, is today launching a new feature aimed at bringing local news

Storbritannien kommer inte införa EU:s upphovsrättsdirektiv efter Brexit

Storbritannien är som bekant på väg att lämna EU (läste nånstans att Brexit så här långt har kostat landet lika mycket som typ 97 års medlemsavgifter till EU…) Det betyder förstås att Storbritannien inte längre behöver följa EU:s lagstiftning. Som att implementera EU:s kommande, omdiskuterade och kritiserade nya upphovsrättsdirektiv.

Landet meddelar nu att just uttryckligen upphovsrättsdirektivet inte kommer att implementeras i Storbritannien. Det betyder alltså att framförallt de mest debatterade avsnitten, gällande sociala mediers ansvar för vad användarna gör på plattformarna och att publicister ska få ersättning av nyhetsaggregeringstjänster, inte kommer att gälla.

Ja, inte i den form som är angivna i upphovsrättsdirektivet åtminstone. Men det betyder också att Storbritannien kan välja att gå betydligt längre, och erbjuda betydligt färre undantag, än det som EU har klubbat. Jag misstänker att det till och med är rätt troligt att så kommer att ske.

Ja, beroende på vilken sida som lyckas bäst med sitt lobbyarbete.

UK won’t implement EU’s contentious digital copyright law

The UK may borrow some aspects of European Union law after Brexit, but the approach to digital copyright won’t one of them. Universities and Science Minister Chris Skidmore has indicated that the UK won’t implement the EU’s Copyright Directive once it’s out of the Union on January 31st.

Porsche (boomer)annonserar under Superbowl för första gången på 23 år

Om nån vecka är det dags för årets upplaga av mastodonthappeningen Superbowl. En tillställning som som vanligt bjuder på extra allt när det handlar om underhållning. Och annonspriser. Årets Superbowl bjuder dessutom på en annonsörpremiär när Facebook för första gången har köpt annonsutrymme. Porsche är ett annat företag som har köpt annonstid – för första gången på 23 år.

Att Porsches reklam kommer handla om en elmodell känns inte särskilt förvånande. Men de här två annonsörerna säger också något annat: en lägereldscirkel som håller på att slutas.

När allting finns tillgängligt för alla alltid har även de stora mastodontgalorna börjat få allt svårare att locka tittare. Vi blir mindre och mindre sugna på att bänka oss framför en skärm vid en tidpunkt som någon annan har bestämt. Ett område är ett stort undantag: sport. Och pratar vi lägereldar, åtminstone i USA, så blir det inte större än Superbowl.

Vill man sedan vara lite raljerande kan man anta att båda företagen dessutom har sin målgrupp rätt klar för sig i och med valet av annonseringskanal. Boomer. Ja, eller åtminstone gamla människor. Ni vet: människor över 40. Alltså de som tycker Porsche fortfarande är ett spännande varumärke. Och som lägger ut saker på Facebook.

Porsche’s first Super Bowl ad in 23 years is for the electric Taycan

There have been Super Bowl ads for electric cars before, but they’ve tended to treat EVs as novelties. BMW’s 2015 ad for the i3 was practically a crash course in EVs, while Audi’s 2019 spot was more to advertise electrification than the still-unavailable E-Tron GT.

Japanska forskare lyckas operera in labbodlade hjärtmuskler i människa

Ännu en sån där grej som gör mig alldeles själaglad: japanska forskare (och kirurger, antar jag) har för första gången lyckats genomföra en hjärttransplantation – med ”labbodlade hjärtmuskler”.

Handlar egentligen snarare om ”hjärtreparation” eftersom de nya muskelcellerna helt enkelt (well…) ersatte de ”trasiga”. Som inte det vore nog lyckades forskarna uppnå detta genom att ta ”vuxna stamceller och programmera tillbaka dem till sitt embryoliknande tillstånd”.

Nej, jag förstår inte den sista. Men jag läser att de har programmerat stamceller. Och det låter ungefär som att de dessutom har skapat en föryngringsmirakelkur. Men det kan hända att jag övertolkar. En del.

Under förra året lyckades forskare för första gången transplantera ett helt hjärta som hade tagits fram på artificiell väg, men då handlade det inte om ingrepp på en människa. Visst, att byta ut ett helt hjärta är förstås snäppet över att sätta på ett hjärtplåster, men i och med att det här alltså var ett skarpt ingrepp på en människa så är det här nära nog likvärdigt i min bok.

Lab-grown heart muscles transplanted into a human for the first time

Researchers in Japan have successfully carried out the world’s first transplant of lab-grown heart muscle cells, in a move which could significantly reduce the need for heart transplants. To grow the heart muscle cells, the scientists from Osaka University first took adult stem cells and reprogrammed back into their embryonic-like state.

De mest högupplösta bilderna av solen någonsin

Det. Här. Är. Helt. In. Sane.

This is the highest-resolution photo of the sun ever taken

Astronomers have just released the highest-resolution image of the sun. Taken by the Daniel K. Inouye Solar Telescope in Maui, it gives us an unprecedented view of our nearest star and brings us closer to solving several long-standing mysteries. The new image demonstrates the telescope’s potential power.

63 nya emojis godkända för 2020

63 nya emojis.

Vi tar det igen.

63 nya emojis.

🎉🕺😍

Elon Musik släpper technolåt

Öhm. Okej. Vi kan konstatera att… Elon Musk har många strängar på sin talanglyra. Men att göra musik är… inte en av dem.

Don’t Doubt ur Vibe by Emo G Records

It was all a dream

Desktop Goose – gåsen som jäklas med din dator

Det här är jävlar i mig något av det bästa jag har sett på länge. Desktop Goose. Ett program som ger dig en Paint-gås som jävlas med dig. Ja, eller den som använder datorn (alla som höll på med det här på nittiotalet vet att det förstås är roligast att installera på andras datorer).

Ni vet ju vad man säger: Mess with the honk, you get the bonk.

Epic.

Install ’Desktop Goose’ to Have the Horrible Goose Mess With Your PC or Mac [Updated]

Windows / macOS: I love a good geeky prank, and the new Desktop Goose utility from 18-year-old Sam Chiet is the perfect app to bring around on a flas

 

Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

Drabbas du ofta av FOMOOODS (Fear of missing out on Olas digitala spaningar)? Prenumera på mitt nyhetsbrev för att varje vecka få de viktigaste digitala händelserna direkt till din mejllåda!

Prenumerera här

Och när du ändå är här

Gillar du mina digitala spaningar? Så pass mycket att du till och med skulle kunna visa uppskattning genom att betala en slant?

Tryck här för att se hur du gör


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *