Kategorier
Artikel Sociala medier

Vilka sociala medier googlar svenskarna under coronakrisen?

Under coronakrisen använder svenskarna internet som aldrig förr. Inte minst de sociala medierna. Men hur har intresset för de olika plattformarna utvecklats under krisen? Jag tog mig en titt på hur svenskarna har googlat de olika tjänsterna. Och det finns några tydliga vinnare vad gäller intresse.

I en artikel tog The Next Web sig en titt på hur världen har googlat på de stora sociala plattformarna under coronakrisen. De kom fram till att plattformarna som vänder sig till de yngre målgrupperna (TikTok och Snapchat) var vinnarna. Alltså de som har störst ökning i antal googlingar. Twitter, Facebook, Instagram och Pinterest hade något mindre ökningar, medan Linkedin var den enda av plattformarna som minskade i intresse.

Som The Next Web konstaterar betyder förstås inte ökade sökvolymer också ökat antal användare. Dessutom säger sökningar på plattformarnas namn inte jättemycket om själva intentionen. Att någon söker på ”TikTok” kan vara för att man undrar vad tusan det är för något. Och att antalet sökningar på Facebook inte skjuter i taket beror förstås på att de flesta redan vet vad det är.

Men det kan ändå vara lite kul att titta på googlingar för att se trender. Men hur googlade vi svenskar? Det tog jag mig en titt på.

 

En liten minskning i intresse: Twitter

Googlingar på Twitter i Sverige under coronakrisen

 

I stort oförändrat intresse: Instagram, Pinterest, Snapchat och Youtube

Instagram

Googlingar på Instagram i Sverige under coronakrisen

Pinterest

Googlingar på Pinterest i Sverige under coronakrisen

Snapchat

Googlingar på Snapchat i Sverige under coronakrisen

Youtube

Googlingar på Youtube i Sverige under coronakrisen

Snapchats stillaliggande är lite oväntat, med tanke på hur det ser ut för de övriga som främst vänder sig till unga användare. Inte minst som Snapchat också är en meddelandeapp. Återigen: googlingar i sig säger inget (eller inte särskilt mycket) om själva användandet, men ändå lite oväntat. Dessutom kan vi notera att Instagram, också lite förvånande, är den av tjänsterna som har haft mest stabil nedgång i intresse senaste året – även om den är liten.

 

Liten ökning i intresse: Facebook och LinkedIn

Facebook

Googlingar på Facebook i Sverige under coronakrisen

Linkedin

Googlingar på LinkedIn i Sverige under coronakrisen

Till synes skiljer sig alltså sökningarna på LinkedIn i Sverige från det globala och intressant nog ett hyfsat stor upptick sista veckan. Lär sammanfalla rätt väl med vågen av varsel och permitteringar.

 

Stor ökning i intresse: Messenger, WhatsApp, Skype, TikTok och Houseparty

Messenger

Googlingar på Messenger i Sverige under coronakrisen

WhatsApp

Googlingar på WhatsApp i Sverige under coronakrisen

Skype

Googlingar på Skype i Sverige under coronakrisen

TikTokGooglingar på TikTok i Sverige under coronakrisen

Houseparty

Googlingar på Houseparty i Sverige under coronakrisen

Medan intresset för Facebooks två ”nyhetsflödestjänster” har varit rätt oförändrade så sticker till synes Messenger och WhatsApp iväg. Helt i linje med det Facebook själva har rapporterat. Även Skype, som hamnat i skuggan av Zoom senaste tiden, sticker rätt ordentligt. Som synes är det från betydligt lägre nivåer än Facebooks tjänster, men ändå.

Dessutom delar Sverige explosionen för videogruppchattappen Houseparty.

 

Samarbetsapparna rusar förstås i intresse: Slack, Teams och Zoom

Slack

Googlingar på Slack i Sverige under coronakrisen

Teams

Googlingar på Teams i Sverige under coronakrisen

Zoom

Googlingar på Zoom i Sverige under coronakrisen

När det gäller samarbetsapparna är det dock intressant att se hur framförallt Slack dippar mot slutet.

 


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *