Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
- Del 2: Detaljhandel/e-handel, Strömmade medier, IoT – internet of things, AI – artificiell intelligens, AR/VR
- Del 3: Mobilt, Ekonomi och finans, Övrigt
Sociala medier
Facebook, Instagram och WhatsApp
Messenger Rooms får stöd för livesändningar till Facebook
Ett nytt tillägg i Messenger Rooms, Facebooks Zoom-konkurrent: möjlighet att livesända en Rooms-konferens till en sida, profil eller grupp på Facebook. Upp till femtio personer kan ingå i videokonferensen som sänds, den vanliga Rooms-gränsen, alltså.
Ännu större möjligheter för exempelvis virtuella konferenser, paneler och workshops. Men också saker som teaterföreställningar, corona-stylee.
Facebook mashar alltså ihop två befintliga funktioner i ekosystemet. Så egentligen rätt givet. Däremot finns det en väldigt intressant tanke i artikeln: tänk om Facebook skulle öppna livesändningsmöjligheten till andra plattformar? Med andra ord: att en Messenger Rooms-videokonferens skulle få inbyggt stöd för att liveströmmas till Youtube.
Väldigt mycket snöbollskrig en trappa ner över den, men, well, konstigare saker har hänt.
Facebook raises its Zoom game, lets Messenger Rooms broadcast via Live | TechCrunch
Zoom has run away with the prize in the last few months for becoming the video calling platform of choice for people confined to their homes, whether they
WhatsApp börjar testa kreditgivning, försäkringar och pensionssparande i Indien
WhatsApp tar ännu ett superappssteg i Indien: tillsammans med partners som finansinstitut och försäkringsbolag har Facebook börjat testa möjlighet att teckna kreditlån, pensionssparande och försäkringar direkt via sin största chattapp.
WhatsApp inledde nyligen ett samarbete med Reliance Retail, Indiens största detaljhandlare, om att kunna handla hos lokala butiker via WhatsApp och det är ett liknande upplägg som testas nu. Fast för helt andra typer av produkter. Däremot är målgrupperna ungefär de samma: småföretagare och fattigare indier på landsbygden. Där mobilen är enda sättet att nå internet och där appar som WhatsApp i mångt och mycket är internet.
I Kina har förstås WeChat redan den position som Facebook har jagat ett tag och Indien har visat sig vara ett väldigt bra land att börja bygga upp precis det här. Visst, Facebook har fortfarande inte fått myndigheterna att godkänna WhatsApp Pay, men i och med att man allt mer får in vardagsfunktioner i WhatsApp tillsammans med indiska partners så kommer man varje dag närmare mot att göra WhatsApp till ett måste för stora delar av Indien. Och alltså långt bortom bara chatt och kommunikation.
https://techcrunch.com/2020/07/22/whatsapp-to-pilot-projects-to-deliver-credit-insurance-and-pension-to-users-in-india/
Messenger får stöd för låsning med Face ID och Touch ID
Så har Messenger fått stöd för en funktion som dök upp i kodgrävande för ett tag sedan: det går nu att låsa Messenger för IOS med Apples inbyggda biometrilösningar. Med andra ord välja att det krävs ett extra säkerhetssteg via Face ID eller Touch ID för att öppna appen – även om du redan har låst upp mobilen. Android-användare ska få motsvarande funktion ”kommande månaderna”.
Det här börjar bli allt vanligare bland appar att ställa in låsning på appnivå. Kort sagt att vi får allt större möjligheter att skapa behörighetslager i mobilen till skillnad från den allt-eller-inget-lösning som så här långt varit mest rådande (undantaget exempelvis bankappar som alltid haft stöd för extra säkerhetssteg för att komma åt innehållet).
Dessutom kommer Messenger få lite andra nya funktioner: som mer kontroll över vem som kan skicka meddelanden till en användare (vad det innebär i praktiken får vi vänta och se) och autoblurrade bilder i meddelanden från folk du inte har vitlistat.
Facebook Messenger can now lock your chats behind Face ID
Facebook Messenger is getting a new feature called App Lock that lets you secure the app on iOS or iPadOS using Face ID or Touch ID. The app is getting a new Privacy section in settings, too.
Instagram lägger till insamlingsfunktion
Instagram testar möjlighet att starta personliga insamlingar. Ännu en funktion som flyttar över från Facebook till Instagram, alltså.
Android-användare i USA, Storbritannien och Irland är först ut med testet.
Instagram tests letting people run their own personal fundraisers
Instagram is testing personal fundraisers on its platform starting in the US, UK, and Ireland. This means people can raise money for their own use directly from their profile.
Facebook testar att plocka bort antalet likes från sidor
Nytt test från Facebook: en mer renodlad design för sidor. Bland den största minsta nyheten är att visning av antal likes försvinner. Istället fokuseras sidor helt på att visa antalet följare. Även gilla-knappen får säga byebye.
Inte något som är nyttnytt – Facebook har ju sedan länge börjat prioritera ner korta kickar till förmån för mer genuint relationsbyggande med sina kunder och följare – men nu tar man alltså steget fullt ut. Visserligen ”ett litet test”, men det här lär nog rullas ut för alla sidor tidigare snarare än senare.
Dessutom följer lite andra sidgrejer med i testet. Som bland annat enklare möjligheter att behörighetsstyra åtkomsten för olika nivåer av sidadministratörer.
Facebook tests a new Page design with a cleaner layout and no more ’Like’ button
Facebook is testing a new design for Facebook Pages that will, among other things, remove the ”Like” count, offer a cleaner and more readable layout, and make it easier for those who operate Pages to actually use and manage them. Facebook says it’s now expanding the test to include a small percentage of English-language business Pages, as well.
Facebook sjösätter nya team som ska granska företagets algoritmer från ett diskrimineringsperspektiv
Nästa steg för Facebook att visa att företaget inte diskriminerar minoriteter på sina plattformar. Ja, eller åtminstone visa att man har gett några anställda i uppdrag att titta på om företagets algoritmer är rasistiska. Typ.
Instagram får ett och Facebook kommer få ett eget (man kan tänka sig att de två teamen rimligtvis jobbar rätt tajt ihop – känns lite… onödigt annars. Ja, om de två teamen inte också får i uppgift att titta på om det andra teamets utvärderingar om plattformens algoritmer diskriminerar användare baserat på etnicitet är diskriminerande </meta>).
Skämt åsido ger sig Facebook på det som är en stor utmaning inom AI och maskininlärning: undvika generaliseringar och stereotyper baserat på fördomar. Alltså inte nödvändigtvis aktiva fördomar och i förlängningen rasism, utan de fördomar vi lutar oss mot för att navigera oss genom vår vardag. Del av vår biologiska programmering, om man så vill. Som att den som tränar en AI omedvetet inte reagerar på att det bara är vita människor i träningsurvalet, eftersom hen är så van att se högvis med vita människor.
Blir intressant att se vad det här initiativet kan leda till – och hur det kommer att relatera till andra former av ”översynsinstanser” som Facebook har eller är på gång att sjösätta.
https://www.wsj.com/articles/facebook-creates-teams-to-study-racial-bias-on-its-platforms-11595362939?mod=djemalertNEWS
Disney senaste annonsör att skära ner sitt annonsspenderande hos Facebook
Ännu en tung annonsör ska ha dragit ner på sin annonsering hos Facebook och Instagram: Disney. Disney ska dessutom förra året ha varit Facebook näst största annonsör, så förstås ett rätt rejält avbräck för Facebook. Om än inget som de dör av.
Ja, nu handlar det om uppgifter. Till skillnad från övriga som sagt sig ha pausat sitt Facebook-annonserande så har Disney inte officiellt gått ut att de skär ner på sina annonser. Dessutom verkar det som att det bara handlar om annonser för strömningstjänsterna Disney+ och Hulu som i så fall har fått stryka på foten.
Att se om det kommer något officiellt från Disney.
Disney has reportedly paused its spending on Facebook ads
Disney reportedly has reduced its spending on Facebook and Instagram ads amid concerns about enforcement of its content policies.
Snapchat
Snapchat lanserar Minis – tredjepartsappar inuti Snapchat
Så tar Snapchat ett WeChat-steg. För några veckor sedan presenterade Snap Minis och nu har de första sett dagens ljus. Tredjepartsappar som kan lägga till mer funktionalitet till Snapchat.
Minis är med andra ord som miniprogrammen i WeChat (och delvis även i exempelvis Apples Meddelande-app): pluginer som kan tas fram av tredjepartsutvecklare och användarna kan sedan själva vilka minis de vill installera.
Poängen med minis och miniprogram är förstås att hålla kvar användarna i plattformen. För WeChat finns det numer över 1 miljon miniprogram där varumärken har byggt sin egen onlinenärvaro inuti appen. Med större möjlighet att varumärkesdesigna sitt miniprogram än vad som exempelvis går i Facebook och Instagram.
Och det är just det här som är den främsta grejen med miniprogram – och förmodligen minis. Plattformens användarbasfördel och sajters och appars frihet när det handlar om design och funktionalitet. Ett nytt gränssnitt mot sina användare och kunder.
WeChat rullade förra veckan ut minishops – miniprogram som ska gå att bygga utan hjälp av utvecklare. Jag misstänker att även Snapchat kommer gå samma väg. Frågan är inte så mycket ”om” som ”när” Facebook kommer att lägga till motsvarande funktionalitet.
Snap turns on Minis, bite-sized third-party apps in Snapchat | TechCrunch
A set of mini apps has gone live on Snapchat platform, marking the beginning of a new chapter for the Los Angeles-headquartered firm as it aims to emulate
TikTok
TikTok lanserar interaktivt annonsformatet Gamified branded effects
En TikTok-nyhet som för en gångs skull inte handlar om förbud och spionmisstankar: lansering av det nya annonsformatet Gamified branded effects. Som det låter: ett format som låter användare spela med sina egna kroppar direkt via annonsen. Med andra ord väldigt mycket som Snapchats AR-linsformat.
Ännu ett exempel på hur mobilannonser – ja, eller mobila upplevelser överhuvudtaget – blir allt mer 3D, om man så vill. Där annonsen inte utspelar sig på mobilskärmen utan i den fysiska världen på andra sidan kameran.
TikTok Launches ’Gamified Branded Effects’ Interactive Ad Format
TikTok is giving brands another interactive way to connect with their audiences on its platform: Gamified Branded Effects.
USA:s kongress röstar för lagförslag som förbjuder TikTok i statligt anställdas mobiler
Mer bekymmer för TikTok. I måndags röstade USA:s kongress för tilläggsförslag till en massiv nationalsäkerhetslag: National Defense Authorization Act. Tilläggsförslaget innebär mer konkret att statligt anställa i USA inte får ha TikTok installerat i sina jobbmobiler.
Det övergripande lagförslaget ska nu vandra vidare i lagstiftarkorridorerna, inklusive ett varv förbi senaten. Därefter kan ett förbud bli verklighet.
Förstås del av det betydligt större säkerhetspolitiska spelet mellan USA och Kina och att TikTok var en av ett sextiotal appar som så här långt har kommits på med att kopiera urklippet i iOS kom förstås som ett välkommet paket på posten.
https://www.politico.com/news/2020/07/20/house-tiktok-federal-phones-374315
TikTok startar fond om 200 miljoner för att betala innehållsskapare
Så gör TikTok ungefär som alla de stora techbolag: testar att betala innehållsskapare direkt för att få ännu mer snurr på verksamheten. TikTok har satt upp en fond på 200 miljoner dollar som lojalitetsskapande åtgärd.
Alla amerikanska tiktokare som är över 18 år, som postar regelbundet och som har tillräckligt många följare kan från och med augusti söka om ”anslag”. De godkända tiktokarna ska få regelbundna utbetalningar, så lite lön alltså. Inte så konstigt upplägg, eftersom Bytedance alltså uttalat har som syfte med fonden att uppmuntra de tiktokare som ”strävar efter att tjäna sitt levebröd” via plattformen. Så man kan tänka att det alltså handlar om ett, tja, inkubatorprogram. Att det framförallt handlar om halvstora tiktokare som inte är annonsmaskiner, men som man vill hålla kvar i tjänsten.
Upplägget är tänkt att rullas ut globalt, men ingen info om när.
Så, ni vet, LinkedIn är väl i princip den enda stora social-plattform numer som inte har någon slags ersättningslösning för sina innehållskapare. 2025?
TikTok is launching a $200 million fund to pay creators for their videos
TikTok is launching a major creators fund to help its personalities make a living while creating videos for the platform. It’s a different monetization strategy than YouTube has for its creators, and a smart strategic play.
TikTok utlovar 10 000 jobb i USA kommande tre åren
Ett rätt säkert sätt att göra länder mer välvilligt inställda till ett företag eller en verksamhet är att lova många arbetstillfällen. Särskilt om det handlar om ”välbetalda jobb”. Som när TikTok-ägaren Bytedance nu säger att företaget kommer att skapa 10 000 jobb kommande tre åren.
Finemang, alltså. Om det inte varit just TikTok-ägaren Bytedance det handlar om. Med ett svartlistningshot som allt mer tornar upp sig på horisonten även i USA ska man förstås se det senaste Bytedance-utspelet som del i lobbyarbetet mot just ett förbud.
I måndags klubbade USA:s kongress ett förbud mot TikTok i statliga jobbmobiler som del av ett större lagförslag. Ska ni vidare till senaten. Men ett förbud i enheter hos statligt anställda är fortfarande rätt långt ifrån ett totalförbud, likt i Indien.
Att se hur väl jobbsockrandet står sig mot (mestadels) nationalistiska vindar för TikTok.
TikTok plans to add 10,000 jobs in US as Trump admin considers banning it | CNN Business
TikTok said Tuesday that it plans to create 10,000 jobs in the United States over the next three years, a substantial increase from the roughly 1,400 employees it currently has in the country.
Amerikanska TikTok-investerare kan vara intresserade av att köpa majoritetsandel i TikTok
Är den enda vägen ut för TikTok att Bytedance säljer appen till någon annan (läs: nån utan kopplingar till Kina)? Ja, med tanke på den motvind som TIkTok har drabbats av senaste veckorna med förbud i Indien och allt mer muller om samma sak i USA så är det förstås inte ett omöjligt scenario. Nu verkar det som att ett antal amerikanska TikTok-investerare har kontaktat Bytedance för att diskutera ett köp av en majoritetsdel av appen.
Från Bytedancehåll har det kommit lite olika bud om det skulle vara tänkbart att sälja av TikTok. Från ”absolut inte på bordet” till ”om det är bäst för appen” (läs: minst huvudvärk och mest pengar för Bytedance). Samtidigt kom utspel från Trump-administrationen bara förra veckan att en försäljning till ett amerikansk företag bara skulle göra saker etter värre. Eftersom USA då skulle få ”betala Kina för nöjet att låta TikTok får verka på amerikansk mark”.
Fortsättning kommer ju oavsett att följa.
https://www.theinformation.com/articles/bytedance-investors-discuss-tiktok-purchase
LinkedIn sparkar 6 % av sina anställda på grund av covid-19
Ha. Lite den ultimata ironin. Jobbsökarplattformen LinkedIn sparkar 6 % av sina anställda, 900 stycken, på grund av coronakrisen. Främst inom försäljning och rekrytering. Eftersom ingen rekryterar och köper LinkedIns tjänster just nu. Typ.
Visst, är förstås inte riktigt så enkelt – men tillräckligt mycket för att det alltså har slagit rätt hårt även mot LinkedIn.
LinkedIn Takes a Break From Job Recruitment to Lay Off More Than 900 Employees
LinkedIn might be a platform full of milquetoast networking memes, quasi-inspirational posts about networking, and bizarrely catchy networking-themed playlists, but even all of this (questionable) business savvy couldn’t save the platform from the scourge of seemingly endless layoffs brought on by the current hell…
LinkedIn ändrar utseendet på externa länkar
Mindre designförändringar i LinkedIn-appen (åtminstone i iOS): LinkedIn ändrar utseendet på externa länkar. Mer specifikt går de från ljusgrå bakgrund med svart text till svartgrå bakgrund med vit text. Dessutom börjar LinkedIn märka upp potentiella betalväggsartiklar redan i länkpresentationen på LinkedIn (märkningen verkar vara på publikationsnivå, den aktuella artikeln i mitt bilexempel var öppen).
Två ganska marginella förändringar. På ytan. Och betalväggsmärkningen är det väl inte så mycket mer att säga om än så: en vänlig förvarning om att man kan springa in i en betalvägg. Men den förändrade designen för de externa länkarna är desto intressantare.
Den verkar inte gälla alla länkar. Inte länkar som hamnar under ”har nämnts i nyheterna”-rubriker och – lite udda – Youtube-länkar. Youtube-länkarna känns mest som en bugg, vilket gör att det mycket väl bara kan handla om ett test. Och det kan förstås vara bugg alltihop, men det tror jag inte.
Men oavsett gör den nya formateringen att externa länkar syns betydligt bättre i flödet. Kanske lite naivt: men jag kan inte låta bli att hoppas att det betyder att LinkedIn kanske kommer sluta straffa externlänkar. Eller åtminstone inte straffa dem lika hårt. Så att vi slipper länkar i kommentarer.
Kuaishou/Kwai
Liveströmmandet ökade med 70 % för Kuaishou under 2020
Ett nytt nedslag i livevideons förlovande land. Åtminstone i Kina. Douyin-konkurrenten Kuaishou (eller TikTok och Kwai som apparna heter i sina icke-kinesiska versioner) släppte i veckan en rapport kring användningen av appen. Och inte oväntat coronarusade användandet i år, särskilt för livevideo.
Kuaishou är precis som Douyin i grunden en kortvideoapp, men har breddat sin flora av funktioner. Som just livevideo, en funktion som rusade med 70 % första halvåret i år till 170 miljoner dagliga användare. Dessutom landade antalet dagliga ”e-commerce”-användare på över 100 miljoner.
Nu måste förstås inte ”e-commerce” bara vara livevideoshopping, men man kan anta att den största delen var just det med tanke på vad det i stort är som lockar användarna till appen. Och just shopping är även för Kuaishou allt mer i fokus. Så pass att Kuaishou i år körde sin egen dygnslånga shoppingfestival tillsammans med kinesiska e-handelsjätten JD.com.
Det intressanta blir förstås att se hur även Kuaishou lyckas utomlands. Kinas företagsgiganter börjar allt mer slå i användartillväxttak eftersom det trots allt finns en begränsad mängd kineser. Även Kwai har börjat ge avtryck på marknader utanför Kina, så får vi nu se om de kan exportera just shoppandet. Kwai har ju dessutom klarat sig från samma bashande som TikTok, men risken finns förstås att även Kwai kommer att sugas med i samma förbudsiver (även Kwai återfanns bland de över 50 appar som förbjöds av Indien för några veckor sedan).
Kuaishou Livestream DAUs Reach 170 Million, 70% Growth Within Half Year
Kuaishou on Wednesday released its 2020 First Half Year Content Ecosystem Report, with Daily Active Users of its featured livestreaming function reaching 170 million
Övrigt sociala medier
Mer än hälften av alla människor på planeten använder nu sociala medier
Idag släpptes senaste kvartalsrapporten från We Are Social och Hotsuite som som vanligt sammanfattar det digitala läget i världen. Jag har inte kollat igenom rapporten än, men under kvartalet passerades en milt sagt historisk milstolpe. Mer än hälften av alla människor på planeten använder sociala medier. Det är alltså nu fler som använder sociala medier än som inte gör det.
Hela rapporten finns att läsa här.
Sök/SEO
Google börjar testa betalversion av My business
Jajamensan. Där kom den jag har väntat på ganska länge. En betalversion av My business.
För femtio dollar av månaden får du… en blå bock. Typ. Ditt företag får alltså en verifieringsmärkning av Google i form av Google Guaranteed. Plus det övriga som ingår i Google Guarantee-paketet, som i dagsläget bara handlar om företag som utför hantverkstjänster. Och i dagsläget (vad jag vet) bara som del i Local Services-annonser. Men nu alltså även som del i en uppgraderad My business-profil, utan Local services-annonser.
Okej, det är ett ”experiment” och det är heller inte första gången Google testar något liknande. Men nu känns det som att det är mer början på en riktig premium-version av My business. En premiumversion som sannolikt rätt snabbt kommer börja byggas på med mer funktionalitet. Typ Amazon Prime för småföretagare.
Blir intressant att se utfallet av experimentet (gissningvis är den absolut största delen av experimentet att se var smärttröskeln går för månadskostnaden). Jag är rätt övertygad om att det kommer att permanentas. Frågan är bara exakt vad som kommer att ingå och till vilket pris. Jag tror också att vi på sikt kommer se en prissegmentering, från gratis till enterprise exempelvis.
Google My Business Upgraded Profiles For $50 Per Month
Google is now trying a subscription billing model for Google My Business, something Google has explored doing in the past, and is now actively pursuing. Google sent Tom Waddington an email asking him to ”upgrade” his business profile for $50 a month.
Google Maps får stöd för vägbeskrivningar till hyrcyklar
Ett sånt där självklart nytt tillägg i Google Maps: vägbeskrivningar till hyrcykelstationer. Med andra ord kan man få vägbeskrivningar hela vägen även när man hyr en cykel. Från startpunkten till en hyrcykelstation följt av cykelbeskrivningar till hyrcykelstationen närmast destinationen följt av gånginstruktioner sista biten. Åtminstone om man är i någon av de 10 städer som nu får funktionen.
Uber är inne på lite liknande spår och förra veckans uppköp av Routematch var ännu ett steg. Ännu steg mot att kontrollera sin kund alla steg under en resa. Både vad gäller biljettköp till alla slags transportslag – både längre resor och mikromobiliteten.
Google Maps now shows cycling routes using docked bike-sharing schemes
Google Maps can show you how to use rented bikes from docked bike-share schemes to get around. It can give you walking directions to and from each dock and cycling directions to get between them.
Google gör det enklare att köpa bostad
Ännu en söknyhet från Google (åtminstone i USA, som vanligt höll jag på att skriva): Google har tillsammans med den myndighet i USA som ska verka för konsumentskydd inom finansiella tjänster lanserat en ny ”bostadsköparavdelning”. Sök på ”mortage”, alltså bolån, så får man upp en hel massa hjälpsam information kring hur man ska gå till väga under sitt bostadsköp. Dessutom samlat i de olika steg i låne- och köpprocessen.
Det intressanta här är att Google nu verkar satsa rejält på den lösning som dök upp i och med covid-19. En sökning på viruset gav en annan uppställning på själva sökresultatet. Google har ju varit på väg åt det här hållet ett tag, men börjar nu alltså fullt ut inte bara anpassa innehållet i sökresultatet baserat på vad du söker på, utan vid fler och fler fraser skapa särskilda landningssidor.
Landningssidor som dessutom allt mer tar formen av fristående sajter. Komplett med navigering och element som vanligtvis förknippas just med en sajt – och inte ett sökresultat hos Google.
Google’s latest search feature helps you buy a house
If you’re planning to buy a house, then congratulations and good luck – it can be a daunting process. To make it a bit easier, Google has teamed with the Consumer Financial Protection Bureau (CFPB) to create a new mobile Search feature.
Google testar att visa klädesmaterial i shoppingannonser
Ännu ett test som del av Googles shoppingannonser: visa vilket material som klädesplagget i annonsen är tillverkat av. Det verkar handla om bara ett material, så jag misstänker att det handlar om det huvudsakliga materialet.
Oavsett är det här alltså ytterligare ett sätt för Google att bespara oss ett tryck i onödan. Ja, eller om man ska vara krass: ännu ett sätt för Google att slippa släppa trafik till andra sajter. Även till dem som betalar för sin trafik.
Google Shopping Sponsored Results With Material Label
You know when you go shopping, either online or offline, and you get the shirt in your hand, you look at the label and it tells you the materials it was made of? Well, Google is testing showing you that information before you buy, before you even click to buy, directly from the Google Shopping ads at the top of the web results.
Google testar liveuppdatering av sökresultatet
Ett nytt test i Googles sökresultat som känns rätt självklart när jag ser det: Google testar liveuppdatering av sökresultatet. Uppdatering av det sökresultat man just har fått fram, på scroll snarare än på sökning, alltså.
Kanske inte en livsnödvändig funktion och det verkar mest handla om att Google kastar ut lite nya relaterad-sökningsfilter på uppscrollen. Men det är samtidigt helt i linje med vad Google gör i en lite större kontext. Mer specifikt med Discover-flödet.
Discover-flödet är Googles försök att kopiera Facebooks nyhetsflöde. Ett flöde som är tänkt att vara intressebaserat snarare än (rent) intentionsbaserat. Information som presenteras innan du ens har gjort en sökning, baserat på vad du tidigare har gjort och visat intresse för på nätet. Lite samma grundtänk här: Google presenterar information för dig utan att du har tryckt på något. Information som dessutom visas kontextuellt, när det visar sig att du kanske inte hittat det du letat efter. Utan att du behöver göra en ny sökning eller backa tillbaka till sökresultatet från en träff i listan.
Google Search Refinements When You Scroll Up
Here is a new test Google is running, where when you do a search on mobile, scroll down and then scroll back up, Google will show you other search refinement options for your original query. I cannot replicate this but Brodie Clark posted a video of this in action.