Kategorier
Sociala medier Sök/SEO Spaningar

Digitala spaningar vecka 33 2020

Facebook och Snapchat kan ha förhandlat om att köpa Dubsmash. Facebook integrerar Messenger i Instagram. Facebook testar en TikTok-kopia även i Facebook. Facebook anklagar Apple för att försvåra för småföretag med sin Appstore-avgift. Trump förlänger TikTok-deadlinen till 90 dagar. Reliance Industries kan vilja köpa TikTok i Indien. Twitter rullar ut en ny version av sitt API. WeChat har nu 1,2 miljarder månadsanvändare.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook och Snapchat kan ha förhandlat om att köpa Dubsmash

Ni vet TikTok? Som förmodligen/nog/kanske/säkert kommer att säljas? Och där allehanda techbolag nämns som uppköpare utöver Microsoft? Förbudet mot TikTok i Indien och, kanske, förbud även i USA har gjort att nedladdningarna av andra kortvideoappar har rusat. Mest av alla Triller, men också Dubsmash, lite av en gamling i gänget. Och nu kan både Facebook och Snapchat vilja köpa Dubsmash.

Uppgifter från The Information talar om att båda företagen har varit i uppköpsdiskussioner med Dubsmash senaste veckorna och kommit så långt att det börjat pratas prislapp. ”Hundratals miljoner dollar”, vilket i så fall måste sägas vara… rätt billigt.

Spelar det någon roll att Facebook precis släppt sin egen TikTok-kopia, att Snapchat ”snart” kommer göra detsamma eller att Snapchat nyligen la till en Triller-integration? Förstås inte. Köpa och bygga eget gör man numer parallellt.

Med tanke på att båda företagen alltså har egna motsvarande funktioner färdiga(ish) så kan man förstås fråga sig varför de i så fall ändå är sugna på Dubsmash. Rekryköp? Komma åt Dubsmash-publiken?

Oavsett: om de två företagen vill köpa Dubsmash så gissar jag att Facebook är VÄLDIGT glada om Microsoft får köpa TikTok. Större sannolikhet att ett Dubsmash-köp i så fall godkänns av myndigheterna.

https://www.theinformation.com/articles/facebook-snap-held-talks-to-buy-tiktok-rival-dubsmash

Facebook testar en TikTok-kopia även i Facebook

Där ser man. Facebook börjar testa en TikTok-kopia i Indien. Men inte Instagram Reels, utan alltså en kortvideofunktion i själva Facebook-appen. Typ lex stories. Dessutom verkar det som att även Youtube har breddat sitt test av en motsvarande funktion i landet.

Handlar förstås om att Facebook springer som bara den för att kapitalisera på det vakuum som uppstod när Indien förbjöd TikTok för ett par veckor sedan. TikTokare jagar alternativ för fullt, något som bland annat gynnat musikkortvideoappen, men tydligen även Facebook. Det dagliga engagemanget i Facebooks olika appar ska ha ökat med 25 % sedan förbudet.

Jag skulle inte bli särskilt förvånad om även WhatsApp kommer få något liknande hyfsat snart.

Facebook tests TikTok-style video format on its main app in India | TechCrunch

Facebook is going all-in on short-form videos. After flirting with the idea in Lasso, a TikTok-clone it tested in select markets, and adding a similar

Facebook anklagar Apple för att försvåra för småföretag med sin Appstore-avgift

Känns som att dammportarna håller på att slås upp på vid gavel. Efter Epic Games Fortnite-attack igår så är det nu dags för Facebook att ge sig på Apples Appstore-avgift. Apple sabbar Facebooks initiativ för att hjälpa coronakrisande småföretagare att tjäna pengar.

Mer specifikt handlar det om att Facebook har börjat rulla ut funktionen som gör det möjligt för sidor och företag att ta betalt för onlineevenemang. Men på iOS-sidan kommer företag tjäna mindre pengar eftersom Apple inte har gått med på att avstå från sin sedvanliga Appstore-avgift. Så istället för 100 % av intäkterna så kommer sidor bara att få 70 % av pengarna från iOS-sidan. Och ja, det handlar om att sidorna får 100 % av intäkterna annars, eftersom Facebook inte kommer ta ut någon avgift för tjänsten. Apple är alltså en riktig coronabov.

Och visst. Man kan diskutera att Apple kunde ha avstått från sina avgifter specifikt för Facebook – och alltså därmed göra ett avsteg från sin likabehandlingsprincip – för att hjälpa småföretagare. Men börjar man titta närmare så hittar vi lite mindre nobla saker från Facebook.

Det ena är att Facebook inte heller fick tillåtelse att ta betalt via Facebook Pay och därmed ”ta hela kostnaden” för initiativet (Facebooks erbjudande att ta hela kostnaden omfattade bevisligen inte Apples avgift). Det andra är att Facebook kommer ta ut avgift för den nya funktionen ”åtminstone det kommande året”.

Med andra ord: Facebook vill få mer snurr på sin Pay-funktion och hoppas att ett undantag, så att Facebook får ta betalt via sin egen tjänst, kan bli svår för Apple att backa efter något år när Facebook alltså vill börja ta ut sin egen avgift.

Facebook accuses the ”Apple tax” of stifling its plan to help struggling small businesses

Facebook is launching a new digital platform that will let event organizers create paid online events to try to fill the gap created by the COVID-19 pandemic. But it says Apple is refusing to waive fees for the new feature.

Facebook gör det möjligt att styra vilka notiser man får från sidor man följer

Ny inställning i Facebook för sidor man följer. Möjlighet att välja vilka slags notiser man får. Inlögg, videos, livevideos och ”erbjudanden”.

Själv hoppas jag fortfarande på en inställning som gör det möjligt att stänga av notiser från sociala tjänster om att en random användare har gjort något random om jag inte har varit inloggad på ett tag.

Facebook Adds New Page Follow Settings to Control Which Updates You See

Facebook is giving users more control over the alerts they see from a Facebook Page.

Facebook lägger in friktion vid delning av covid-19-information

Det här gillar jag riktigt mycket. Facebook rullar ut (testar?) en funktion som kastar upp en informationsruta om du försöker dela information som handlar om covid-19. Du får se länkens källa och datum som ett extra steg innan du kan dela länken. Inbyggd delningsfriktion, alltså.

Det här skulle jag vilja se överlag. Som de flesta faktacheckningsinitiativ lär de väl tas in minst av dem som behöver dem mest. Men hej.

Visst kommer det utsätta Facebook för ännu mer kritik för att de försöker tysta sanningen (</foliehatt>), men alla steg som får oss att tänka till ett varv extra innan vi gör något är välkommet. Och rätt välbehövligt nuförtiden.

Facebook adds speed bump to slow down Covid-19 post virality

With its product decisions, Facebook is admitting the share button can do more harm than good.

TikTok

Att  bryta loss TikTok från resten av Bytedance kan ta över ett år

Donald Trump har som bekant gett Bytedance fram till 15 september att förhandla fram en försäljning av de amerikanska delarna av TikTok (plus verksamheterna i Kanada, Australien och Nya Zeeland). Ett sy ihop ett avtal i den här storleksordningen, med en laddad pistol i nacken, på en månad är snudd på luffarschack i 4D. Men sen kommer vi till själva genomförandet.

Bytedance har ett tag nu sandboxat loss TikTok från den övriga verksamheten. Både tekniskt och organisatoriskt. Men det är en rejäl bit kvar till dess att det fullt ut kan göras i praktiken. Kanske ett år eller mer om man ska tro bedömare.

Inte särskilt konstigt. Och inte särskilt konstigt att en uppköpsaffär har en övergångsperiod när verksamheter ska splajsas ihop. Men så har vi det det där med ett förbud från och med 15 september. Det är mindre än ett år det.

Då blir förstås frågan vad som händer i mellantiden. Det mest givna är förstås att en eventuell köpare lyckas förhandla in övergångsperioden. Men nu pratar vi om Donald Trump. Om att visa sin väljarbas America first-muskler inför presidentvalet.

Så, tja…

Microsoft Faces Complex Technical Challenges in TikTok Carveout

Microsoft’s bid to carve out parts of TikTok from its Chinese owner ByteDance will be a technically complex endeavour, that could test the patience of US President Donald Trump's administration, according to sources familiar with the setup.

Trumps TikTok-förbud kan även sträcka sig utanför USA

I och med att Trump har skrivit under sitt Bytedance-förbud, som kommer göra det olagligt för amerikanska företag att göra business med TikTok-ägaren från och med 15 september, så är det nu fullt med spekulationer kring vad det här kan innebära i praktiken. Särskilt som Bytedance-förbudet fick sällskap av ett WeChat-förbud. Alltså ett förbud för amerikanska företag att göra ”transaktioner” kopplade till WeChat. Nu har Reuters kommit över uppgifter som pekar på att Trump-administrationen vill sträcka sig långt utanför USA:s gränser.

Precis det här var ett av frågetecknen kring vad förbudet kommer innebära i praktiken. Betyder det att Apple kan tvingas ta bort WeChat från Appstore i Kina – vilket i praktiken skulle sänka iPhonen i Kina?

I det dokument som Reuters har kommit över talas det om förbud som skulle kunna tolkas som att man inte får göra det möjligt att installera TikTok. Kört för Appstore, alltså.

Men värt att notera är att WeChat inte nämns. Säkerligen medvetet, eftersom Trump bara är intresserat av att skada Kina – inte amerikanska företag. Men som texten är skriven skulle det vara grönt ljus för Apple att fortsätta tillhandahålla TikTok i Kina – även om det skulle bli ett globalt TikTok-förbud för amerikanska företag. TikTok finns ju inte i Kina.

I Kina är det istället Douyin som gäller. Same-same, but different. På samma sätt talas det dessutom specifikt om ett WeChat-förbud. Även här: WeChat för kinesiska användare blir Weixin.

Det kan med andra ord helt enkelt handla om att administrationen inte har koll på läget och menar ”typ TikTok”. Känns spontant rätt sannolikt. Men det kan vara högst medvetna ordval: genom att man inte nämner Douyin och Weixin så skulle Apple alltså få fortsätta tillhandahålla apparna via kinesiska Appstore och andra amerikanska företag skulle kunna fortsätta annonsera mot kinesiska användare via apparna. Och alltså fortsätta skicka hem kinesiska pengar till USA:s företag och skattebetalare.

Exclusive: U.S. ban on TikTok could cut it off from app stores, advertisers – White House document

President Donald Trump’s executive order banning China’s TikTok could prevent U.S. app stores from offering the popular short-video app and make advertising on the platform illegal, according to a White House document seen by Reuters.

Reliance Industries kan vilja köpa TikTok i Indien

Microsoft (och även andra) förhandlar som bäst om att köpa TikTok. Ja, åtminstone verksamheterna i USA, Kanada, Australien och Nya Zeeland, som är det som ligger på förhandlingsbordet. Men det har också kommit uppgifter om att Microsoft är sugna på att köpa hela TikTok. Alltså allt utanför Kina. Inklusive TikTok i Europa och Indien. Nu ser det ut som att de kan få konkurrens på den sistnämnda marknaden.

Det ser ut som att Reliance Industries kan vara intresserade av att köpa TikTok i Indien – landet som först förbjöd appen. Skulle kunna bli samma upplägg som i USA: om ett indiskt företag äger tjänsten så är det okej. Reliances intresse kan också begränsa sig till att investera i en indisk del av ett Microsoft-ägt TikTok.

Reliance är i mångt och mycket världens kanske just nu hetaste företag (ja, efter TikTok då). Förutom att Reliance Industries är Indiens största börsnoterade bolag så har de senaste halvåret eller så fått Facebook och Google som rätt stora minoritetsägare. Första gången som de båda företagen ska ha varit delägare i samma bolag. Dessutom uppges även Amazon förhandla om att köpa en del.

Och nu skulle det alltså kunna bli så att Facebook är delägare i det bolag som äger delar av eller hela TikTok.

Because 2020.

India’s Reliance in talks with ByteDance to invest in TikTok (report) – Music Business Worldwide

TikTok’s business in India is reportedly being valued at over $3bn…

TikTok påkomna med att ha samlat in användardata via säkerhetshål i Android

Mer problem för TikTok. En rapport från Wall Street Journal visar att appen har samlat in användardata i form av Android-mobilers unika Mac-adresser. Som gjorda för att spåra användare och rikta annonser. Och förstås mer. Och det är förstås det som TikTok oundvikligen kommer misstänkas för här.

Enligt Wall Street Journals undersökning så slutade TikTok samla in den här typen av information i november förra året efter att ha gjort det 18 månader. Så det är alltså ungefär samma sak som med både Facebook och Google för att nämna några: man har rundat regler, mörkat eller bara slarvat med säkerheten för att kunna samla in användardata – men slutat med det i takt med att integritetsdiskussionerna blivit allt mer intensiva.

I TikTok-fallet ser det dessutom ut som att man utnyttjat ett välkänt säkerhetshål i Android – dessutom ett som finns kvar. På sätt och vis en betydligt större säkerhetsrisk. Så nu hänger alltså Google löst. Ett Trump-förbud kan komma vilken dag som helst.

https://www.wsj.com/articles/tiktok-tracked-user-data-using-tactic-banned-by-google-11597176738?mod=djemalertNEWS

Twitter

Twitter rullar ut möjlighet att styra vem som kan svara på en tweet

Så har funktionen som dök upp för några dagar sedan (men som Twitter då sa var ett misstag) dykt upp igen. På riktigt den här gången kan vi hoppas: efter att ha testats en tid får nu alla twittrare funktionen som gör det möjligt att begränsa vem som kan svara på en Tweet.

Alternativen är Alla, Användare du följer eller Användare du @nämner. Ska inte påverka möjligheten att retweeta eller citattweeta, men är ännu ett försök att få plattformen lite mindre trollig.

Twitter’s reply-limiting feature is now available to everyone

Twitter is making one of its boldest experiments official.

Twitter rullar ut en ny version av sitt API

Så har Twitter börjat rulla ut den första stora uppdateringen av sitt API. Ett API som är tänkt att göra det enklare att bygga lösningar mot Twitter. Med andra ord ett försök från Twitter att bli mer kompis med utvecklargemenskapen efter att de för några år sedan stängde ner rätt mycket av åtkomsten.

Att se vad den här samlade kreativiteten kan göra för Twitter. Både som företag och som tjänst.

https://www.theverge.com/2020/8/12/21364644/twitter-api-v2-new-access-tiers-developer-portal-support-developers

Twitter testar Quotes för att lättare hålla koll på retweets

Ny funktion som testas av Twitter: Quotes. Enklare hålla koll på retweets av en tweet. Istället för att bara se antalet retweets så gör den nya funktionen att man lite mer finkorningt kan hålla koll. Ett tryck på retweets-räknaren visar retweets med och utan kommentarer i var sin listning. Komplett med kommentarer till retweets.

Twitter testing quote tweet counts, formerly known as retweets with comments

Twitter is testing some new language on tweet metrics, making quotes (also known as retweets with comments) visible on each tweet, the company confirmed.

LinkedIn

LinkedIn säljer SlideShare till Scribd

Där ser man. LinkedIn säljer SlideShare. Köparen är dokumentdelningsföretaget Scribd.

Motiveringen är att LinkedIn inte längre behöver SlideShare (som man köpte 2012). Logiskt med tanke på att LinkedIn numer har funktionen att ladda upp och dela dokument på SlideShare-manér via inlägg. Skillnaden är förstås att LinkedIn-motsvarigheten har sämre spridnings- och delningsmöjlighet.

Känns med andra ord som att LinkedIn borde ha kunnat utveckla den fristående SlideShare-tjänsten mer, men hej. Att se vad som händer med SlideShare i och med uppköpet.

Scribd acquires SlideShare from LinkedIn

SlideShare has a new owner, with LinkedIn selling the presentation-sharing service to Scribd for an undisclosed price. According to LinkedIn, Scribd will

WeChat

Enkät: 95 % av tillfrågade kineser skulle välja WeChat före iPhone

I och med Trumps förbud mot Tencent, mer specifikt Kinas största sociala plattform WeChat, så blir frågan hur långtgående förbudet kan bli. Mer specifikt vad det innebär att amerikanska företag inte längre för göra ”transaktioner” kopplade till WeChat. Och om det därmed inte bara gäller WeChat i USA – utan överlag. Och hur det då går för Apple. I Kina.

I en enkät på Weibo, Kinas Twitter, fick kineser svara på frågan om de skulle välja WeChat eller iPhone om Apple tvingas plocka bort WeChat ur Appstore. 95 % av de 1,2 miljoner som svarade valde WeChat. Hellre byta till Android och fortsätta använda WeChat än att fortsätta använda sin iPhone utan WeChat.

Inte särskilt förvånande med tanke på vilken måste-app WeChat är i Kina. Och inte bara online utan även för att göra allt mer saker i den fysiska världen. Så att döda Apple-WeChat i Kina är med andra ord samma sak som att döda Apple i Kina.

Nu är en webbenkät förstås inte sanningen, men det är nog en rätt bra verklighetsbeskrivning i det här fallet. Jag misstänker att Trump-administrationen är väl medveten om det här. Och inte är särskilt sugna på att sänka Apples Kina-verksamhet. Eller något annat amerikanskt företags heller. Att Trump tänker runda sitt eget förbud med någon snömosig motivering.

95% of Chinese Users Surveyed Would Rather Give Up Their iPhones Than Lose WeChat

As a ban on WeChat and other apps originating in China looms, companies who do business in China and iPhone users in the country are concerned about…

Tencent tappar allt mer av kinesernas onlinetid till Bytedance

Det här är ett väldigt intressant diagram. I vilka ekosystem som kineserna tillbringar sin onlinetid och hur det har förändrats senaste året.

Tre intressanta saker:

Den första är att det blir rätt tydligt att den stora förloraren är Tencent. Här lär en stor del av tappet vara tid som tillbringas i Kinas största plattform WeChat, men det kan förstås vara även andra former av Tencents onlinetjänster. Vinnaren är, inte oväntat, Bytedance. Tjänster som nyhetsaggregeraren Toutiao och förstås Douyin, TikTok i Kina.

Den andra vinnaren i sammanhanget, Kuaishou, har också kortvideo som främsta tjänst (en app som heter Kwai i sin utlandsversion).

Den andra är att det bara är de här två företagen som har växt sin tidsmarknadsandel.

Den tredje är att det är 2010-talets kinesiska techstjärnor, det gamla gardet BAT, som alla tappar. Vi kan gissa att det till stor del är lika med unga användare.

https://walkthechat.com/chinas-internet-usage-back-to-pre-covid-levels-3-other-news/?1

WeChat har nu 1,2 miljarder månadsanvändare

Dags för kvartalsrapport från Tencent och vi kan konstatera att Kinas största sociala plattform har klivit över en ny milstolpe: tjänsten har nu över 1,2 miljarder aktiva månadsanvändare. Ja, eller vi kanske snarast ska säga kravlat sig förbi den milstolpen. Under förra kvartalet ökade antalet användare med 0,3 % jämfört med Q1. I praktiken alltså nolltillväxt. Men hej, med tanke på att Kina har runt 1,4 miljarder människor så… (dessutom +6,5 % på årsbasis).

Som för de flesta annonsföretag så fick sig annonsverksamheten en törn. Plus 13 %. Inte långt efter Facebooks siffra och betydligt bättre än Googles minustillväxt. Men tillväxten Q1 var 32 %.

Omsättningen ökade däremot totalt sett 29 % och vinsten med 37 %. Tencent har alltså blivit bättre på att behålla intäkter. Mycket av det här beror på att Tencent övriga segment växte desto mer och täckte upp för annonshacket. Det största segmentet, spel, ökade med 40 %. Dessutom snabbare ökningstakt än Q1. Mycket coronafaktor där kan tänkas.

Så hej hopp och rätt mycket good times alltså. Ja, om det inte hade varit för Trumps presidentorder förra veckan som kommer göra det förbjudet för amerikanska företag att göra ”transaktioner” kopplade till WeChat. Vad det innebär i praktiken återstår att se. Liksom hur det kommer att slå.

No Title

No Description

Trumps WeChat-förbud kan sänka Apples Kina-marknad

I förra veckan kom som väntat en presidentorder från Trump som kommer göra det olagligt för amerikanska företag att göra affärer med TikTok-ägaren Bytedance från och med mitten av september. Mer oväntat var ett likartat förbud mot Tencent, ägaren till Kinas största sociala plattform WeChat.

Skillnaden mellan förbuden var att Tencentförbudet specifikt avser just WeChat. En app som trots att det är utlandsversionen av Weixin i praktiken bara används av kineser och företag som gör affärer med kineser i USA – som turistföretag. Resten av Tencens verksamheter är exkluderade. Slår alltså väldigt lite mot amerikaner och amerikanska företag.

Ja, det är åtminstone tanken. Men som konstateras här kan det innebära att Apple inte heller får ha affärer med WeChat. Beror förstås på definitionen av ”transaktioner” som är det som specifikt avses – men WeChats närvaro i Appstore även i Kina skulle kunna hänga löst. Och i så fall, tja, då är iPhones i Kina ungefär lika lättsålda som Huawei-mobiler utan tillgång till Google Play och övriga Google-tjänster utanför Kina.

Vi kan misstänka att Trump kan få det till att det bara handlar om WeChat i USA, inte WeChat i Kina Med andra ord: kinesiska pengar till amerikanska företag är okej, men inte omvänt.

How Trump’s WeChat ban could devastate Apple’s Chinese business

Apple could be facing a ban from President Trump on WeChat, which could decimate its iPhone business in China and aggravate a trade war that could heavily impact its manufacturing and import tariffs for nearly all of its products.

Snapchat

Snapchat lanserar linser för… TikTok-utmaningar

Det här är ett milt sagt intressant drag från Snapchat. Man lanserar nya linser specifikt framtagna för… dansutmaningar i den konkurrerande tjänsten TikTok. Snap har lyckas locka fyra framgångsrika tiktokare att skapa linser som specifikt ska användas just för dansutmaningar.

Det här är i sig egentligen ett rätt logiskt drag. Snap har rätt länge nu fokuserat allt mer på att trycka ut sina tjänster på andra plattformar. Det mest framgångsrika exemplet är bitmojis. Det blir både marknadsföring för Snapchat, genom att användarna använder det på konkurrerande plattformar, och större incitament att använda Snapchat. Innehållet är inte inlåst i bara en trädgård.

Och det artikeln är inne på är inte helt långsökt: att Snapchat allt mer satsar på att bli en plattform för skapande. Kanske till och med mer fokus på det än det sociala nätverkandet och kommunicerandet. Adjust and adapt, typ. Och egentligen själva grunden.

Snap är ju ett kameraföretag, trots allt.

Snapchat now has lenses specifically to be used in viral TikTok dance challenges

Snapchat is launching body-tracking augmented reality lenses today, along with four lenses designed to be used during dance challenges. The lenses can be used on other social platforms, like TikTok, where dances are popular.

Triller

Donald Trump skaffar sig officiellt konto i kortvideoappen Triller

Japp. Klart Trump har skaffat sig en egen kortvideoprofil (verifierad och officiell som det ser ut). Klart att han har gjort det i den amerikanska TikTok-konkurrenten Triller – en app som sett sina nedladdningar i Indien rusa sedan TikTok-förbudet där. En app som även skaffat sig en hel del nya användare i USA när TikTokare har börjat titta sig omkring efter alternativ i förebyggande syfte.

https://www.theverge.com/2020/8/15/21370376/president-trump-tiktok-triller-ban-bytedance

TikTok-utmanaren Triller säkrar musikrättigheter till 80 miljoner låtar

I takt med att TikToks problem har förvärrats, inte minst i Indien där appen är förbjuden sedan ett par veckor sedan, så har tiktokare börjat se sig om efter alternativ. I förebyggande syfte om inte annat. En av dem som så här långt verkar vara mest populär är amerikanska Triller, som bara förra veckan ska ha nått 250 miljoner nedladdningar.

Men TikTok-utmanarna springer in i ungefär samma utmaningar som Facebook, Google och förstås TikTok gjort: det funkar att freestajla lite kring upphovsrätten om ingen tittar. Men blir du jättestor och jättepopulär så blir det genast problematiskt. Att Triller nu skrivit avtal med B2B-musiktjänsten 7Digital som ger Triller tillgång till 80 miljoner låtar är med andra ord rätt viktigt för kort(musik)videoappen.

80 miljoner låtar räcker ju trots allt… rätt långt.

TikTok rival Triller inks deal with B2B music company 7Digital for access to global catalog of 80m tracks – Music Business Worldwide

Deal will see 7Digital provide Triller with access to global catalog of over 80m tracks…


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *