Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
- Del 1: Sociala medier
- Del 3: IoT – internet of things, AI – artificiell intelligens, Bekvämlighetsekonomin, Mobilt, Digitalisering, Övrigt
Detaljhandel/e-handel
Amazon kan lansera ny plattform för lyxvarumärken
Ett av Amazons stora utmaningar är svårigheten att locka lyxvarumärken till sin plattform. En stor anledning är förstås att lyxprodukter i Europa och i USA fortfarande är betydligt mer något som köps i fysiska butiker än vad som är fallet i Kina. Men Amazons varumärke har överlag handlat om tre saker: stort utbud, låga priser och snabba leveranser. Tre saker som inte direkt andas ”lyx”. Däremot kan Amazon nu vara på väg att ändra på den saken.
Enligt uppgifter kan Amazon redan så snart som nästa månad vara på väg att slå upp portarna för en ny onlineplattform som är tänkt just för lyxmärken. En plattform som dessutom ska råda bot på en annan av Amazons brister: känslan av varumärket.
Den nya plattformen verkar kunna bli en mashup av Farfetch, Tmalls Luxury Pavilion och WeChats miniprogram. En gemensam plattform, men en där varumärkena får sina egna shoppar hyfsat mycket fullt ut. Med, kan man tänka, betydligt större möjligheter att välja tapeter och inredning än vad Amazon idag erbjuder. Ja, eller bara ”möjligheter”. Amazon idag är ju nästan helt one size fits all. Åtminstone gränssnittsmässigt.
When Is Amazon Launching Its Rumored Luxury Brand Platform?
Amazon’s luxury brand platform launch could coincide with fashion week in September. The debut was originally planned for the spring.
Reliance Retail kan ha erbjudit Amazon att köpa upp till 40 % av Indiens största detaljhandelskedja
Woah. Det här är milt sagt stort. Till och med trots att det bara handlar om obekräftade uppgifter från de vanliga ”källorna med insyn”. Jag skrev före sommaren om att Amazon kan förhandla med Reliance Retail om att köpa in sig i företaget. Nu kommer nya uppgifter – som talar om att Reliance kan vara beredda att låta Amazon köpa upp till 40 % av företaget.
Så vad är Reliance Retail? Reliance Retail är Indiens största detaljhandelskedja och dessutom detaljhandelsgrenen av Indiens största privatägda företag Reliance Industries. Reliance Retail fick senast igår en investering från Silver Lake, som plöjer ner 1 miljard dollar i företaget. Men den Amazon-investering det nu talas om är rejält mycket större: 40 % av Reliance Retail skulle kunna betyda 20 miljarder dollar.
Det i sig skulle innebära Amazons överlägset största företagsaffär så här långt (nuvarande ettan Whole Foods kostade Amazon 13,7 miljarder dollar). Även en betydligt mindre investering skulle nog garantera en pallplats, i och med att Amazons näst största och tredje största uppköp ”bara” har gått loss på 1,2 miljarder (Ring och Zappos).
Reliance Retail steppade dessutom upp sitt e-handelserbjudande rejält i slutet av förra året när man mjuklanserade JioMart – en Instacart-liknande tjänst som innebär att du handlar online från ett antal lokala matbutiker. Med tanke på att Amazon har haft det lite småsvårt att slå sig in på den indiska marknaden och med tanke på att Walmart snodde Flipkart (Indiens största e-handelsplattform) framför ögonen på Amazon så förstår man att Amazon lär vara sugna.
Och det som förstås gör en potentiell Amazon-affär med Reliance extra intressant är den andra halvan av JioMart-satsningen: Jio Platforms. Jio Platforms är den del av Reliance Industries som hanterar företagets digitala tjänster. Och första halvåret i år gjorde både Facebook och Google sina näst största företagetsaffärer någonsin genom att investera i just Jio Platforms. Google köpte 7,73 % och Facebook köpte 9,99 %. Dessutom inledde Facebook samtidigt ett separat samarbete med Reliance Retail, som innebär shoppingfunktionalitet hos lokala handlare via WhatsApp.
Så med andra ord: det kan alltså hända att Google, Facebook och Amazon blir delägare i samma företagskoncern. Vilket vi nog kan enas om är lite… stort.
Reliance Offers Amazon $20 Billion Stake in Retail Arm: Report
Indian oil-to-telecoms conglomerate Reliance Industries is offering to sell a roughly $20 billion stake in its retail arm to Amazon.com, BloombergQuint reported on Thursday, citing Bloomberg News.
Alibaba, Kuaishou och TikTok siktar på livevideoförsäljning för 139 miljarder dollar 2020
Livevideoshopping börjar så sakteliga ta fart här hos oss och är redan en mångmiljardindustri i Kina. Dessutom höjer nu tre av de stora livevideoplattformarna (Alibaba, Kuaishou och Douyin) sina försäljningsmål för 2020. Trots eller kanske tack vare coronakrisen.
Alibabas Taobao Live siktar nu på ett totalt försäljningsvärde via plattformen på 73 miljarder för helåret. Kortvideoappen Kuaishou, eller Kwai här hos oss, siktar på att varor till ett värde av 37 miljarder dollar ska livevideosäljas medan Douyin, kinesiska TikTok, har satt sitt mål till 29 miljarder dollar. Det ger ett totalvärde på 139 miljarder dollar via livevideoförsäljning. Eller mer än en femtedel av Sveriges BNP förra året.
Värt att se hur dominerande Alibaba är även här, alltså. Hur långt Alibaba har kommit med den här trenden jämfört med Amazon. Men även intressant att se att Kuaishou siktar på att dra in mer pengar via livevideoshopping än Douyin.
Enligt de senaste siffrorna jag har sett ligger Douyin på 400 miljoner månadsanvändare, hyfsat långt före Kuaishous 300 miljoner. Men det är i linje med vad jag har sett överlag: Kuaishou konverterar bättre. (Sedan har förstås båda kortvideoapparna kopplingar till Kinas verkliga e-handelsgiganter – Kuaishou har ett samarbete med Alibaba och Douyin med JD.com).
https://kr-asia.com/key-stat-alibaba-sets-new-livestreaming-sales-goal-for-2020
Walmart testar drönarleveranser
Så är det Walmarts tur att börja testa drönarleveranser. I Fayetteville kommer kunder nu kunna få drönarleverarnser från närmaste Walmart-varuhuset. Gräsmatteleverans.
Tre företag har vid det här laget fått godkännande för kommersiell drönarleveransverksamhet (Amazon, Wing/Google och UPS) så Walmart ligger efter inte minst Amazon även på det här området. Överlag känns drönarleveranser som en teknik som definitivt kommer att drabbas av hela hypekurverutschbanan. Men om och när drönarleveranser hittar formen och affärsmässigheten så har Walmart ett försprång framför Amazon på åtminstone ett område: sitt butiksnät.
Med tanke på att drönare så här långt har en förhållandevis kort räckvidd så kommer avstånd att vara en rätt viktig faktor. Lager nära slutkunden.
Edgelager kommer alltså vara relevant för e-handlare även på det här området.
Walmart pilots air drone delivery service in North Carolina
Amazon has some drone competition.
Coronakrisen kan ha accelererat mobilhandlandet med 4 till 6 år
Mobilshoppandet i USA under årets julshoppingperiod bedöms slå nya rekord i år, enligt appanalysföretaget App Annie. Och, well, det behövs ju kanske inte den mest välpolerade spåkulan för att påstå att mobilen kommer att fortsätta stå för en allt större andel av shoppandet.
Men vi är ju som bekant mitt i en djup kris med brutal jobbslakt, det totala värdet på årets julhandel skulle kunna bli lägre än 2019. Förmodligen inte, men hej.
Oavsett så bedömer App Annie att Android-amerikaner kommer att lägga 50 % mer tid med att e-handla i mobilen än 2019. Totalt över 1 miljard timmar. Och ja vi pratar alltså om shoppingappar här. Mobilwebbar tillkommer.
Och App Annie gör dessutom en intressant förutsägelse gällande just tiden som amerikaner i år kommer att lägga i shoppingappar: att mobilshoppingkurvan gör ett hopp och landar på en nivå som annars förmodligen inte hade varit aktuell förrän om 4 till 6 år. Mobilshoppandet har alltså accelererats med ett halvt årtionde – förmodligen på grund av just covid-19.
Återstår att se vad facit blir. Oavsett vilket så är det här ännu en rapport som pekar på det vi sett på fler håll: att många digitala kurvor gör rejäla hopp på grund av – eller tack vare – ett virus.
US holiday shopping season on mobile expected to be largest to date, topping 1B hours on Android | TechCrunch
The coronavirus pandemic’s impact on the holiday shopping season is already underway. Amazon has delayed its annual sales event, Prime Day, from July to
Social commerce kan omsätta 89,4 miljarder dollar 2020
Ni vet köpknappen i sociala medier? Som inte fungerar? Som dödförklarades för några år sedan? Som jag brukar säga: en ny teknik eller ett helt nytt gränssnitt är inte redo för sitt riktigt stora mainstreamgenombrott förrän någon har dödförklarat dem. Nu bedömer Research and Markets att social commerce kan omsätta 89,4 miljarder dollar i år.
När R&M dessutom tittar i spåkulan så uppskattar de att shoppingen via sociala plattformar kommer att nå 604,5 miljarder dollar 2027, med en årlig tillväxt på 31,4 %. Mobilen står för 385 av de miljarderna.
Vi behöver inte stirra oss blinda på de exakta siffrorna, men jag är rätt övertygad om att trenden för och nivån på det vi pratar om i stort stämmer.
Och det beror mycket riktigt på att köpknappen i sociala medier är död. Ja, åtminstone som den var. Likt de flesta nya tekniker tog man gammal teknik rakt av, pressade in den i kostymen för en ny teknik och förväntade sig underverk. Med andra ord: ta en traditionell e-handelsproduktsida, göra den mindre, lägga den i en annons på Facebook och väntade på att framtiden skulle hälsa på.
Nu har vi passerat hypekurvegraven. Lärt oss den nya tekniken och den nya kontexten, hittat affärsmodellerna och låtit kundbeteendet komma i synk.
Tillbaka till framtiden, alltså.
Report: Social Commerce Market Reaches $89B
Social commerce could become a retail factor to reckon with in Q4, and is definitely ready for its close-up in 2021.
Strömmade medier
PUBG Corporation säger upp Tencents PUBG Mobile-licens i Indien
Ännu en spelvärld börjar drabbas av kontinentaldrift. Häromdagen meddelade Indien att landet förbjuder ytterligare 118 kinesiska appar. Det tyngsta namnet den här gången: PUBG Mobile, ett av världens största onlinespel. Nu meddelar PUBG Corporation att man säger upp Tencents licens för PUBG i Indien och tar istället själv över mobilversionen även där.
Sydkoreanska PUBG Corporation är spelstudion som ligger bakom PC- och konsollversionerna av PUBG. Mobilversionen av PUBG är däremot framtagen som ett samarbete mellan PUBG Corporation och Tencent – och de senare ägare alltså publishing- och distributionsrättigheterna av PUBG mobilen, även i Indien. Ja, eller inte längre i och med att PUBG Corporation nu alltså har sagt upp Tencents franchiselicens.
PUBG Corporation ”utforskar nu sätt att erbjuda sin egen PUBG Mobile-upplevelse i Indien i en nära framtid. Som alltså känns som att de kommer att ta fram en helt egen mobilversion av PUBG. Oklart hur mycket de känner att de måste gröpa ut Tencents delar i nuvarande PUBG Mobile. Ja, om det ens går – eller om det blir att börja om rätt mycket från scratch.
Oavsett vilket så ser det ut att bli ungefär som Fornite drabbades av för ett par veckor sedan i och med Epic Games gräl med Fortnite gällande Apples Appstore-avgifter och Appstore-villkor. Fortnite plockades bort från Appstore, vilket gör att Apple-spelare inte får ta del av senaste säsongen av Fortnite. Lite samma sak ser alltså nu ut att hända i PUBG:s mobilvärld.
Men frågan är hur långt PUBG Corporations drag kommer räcka för att göra Indien nöjda. För självklart är det ägargeggigt bakom kulisserna.
PUBG för dator och konsoll var förbjudna i Kina, men Tencent ska ha sett potentialen i en mobilversion av spelet och försökte enligt uppgift först köpa Bluehole, som 2018 bytte namn till Krafton och alltså äger PUBG Corporation. När det inte gick vägen nöjde sig Tencent med att köpa en andel i Bluehole och tillsammans ta fram en mobilversion av PUBG. Det innebär alltså att Tencent äger en del av PUBG Corporation och därmed också äger en del av ett nytt PUBG Mobile framtaget utan Tencents direkt inblandning.
Och med tanke på att Tencent också ger 40 % Fortnite-utvecklaren Epic Games så kan man förstås fråga sig hur Trump-administrationen ser på Epics försök att bryta upp Apples iOS-appmonopol. Man kan förstås hoppas att domstolen får jobba på i lugn och ro, men, tja, det är ju inte så att Trump och hans kompisar de senaste fyra året gjort sig kända för att hålla sina presidentfingrar borta från allehanda syltburkar i det offentliga USA.
Att Fortnite inte kan spelas av amerikanska Apple-användare – vilket i sin tur gör att Tencent och därmed i Trumps ögon säkerligen Kina – förlorar pengar på det, så, tja. Kanske inte så att administrationen kommer vika sig tredubbel för att trycka på för att få Fortnite återlanserat i Appstore.
PUBG Corporation to Take Over PUBG Mobile From Tencent Games in India
PUBG Corporation has decided to no longer authorise the PUBG Mobile franchise to Shenzhen-based Tencent Games in India and take on all its publishing responsibilities within the country, the company said in a statement on Monday.
Spotify har ansökt om patent på en TikTok-funktionen video moments
Ny patentansökan på kortvideoområdet – den här gången från Spotify. Det handlar om en funktion kallad ”video moments” som ska blanda video och musik. Resultatet ska gå att dela utanför Spotify, dyka upp vid sökningar på den låt som används och det ska gå att trycka sig vidare till den låt som används från videoinnehållet (så även lite Shazam-upplägg, alltså).
I stort inte särskilt förvånande. Om vi bortser från att alla springer på kortvideo nu because kortvideo så sammanfaller ett antal satsningar som Spotify har gjort senaste åren. Att innehålet går att dela till andra plattformar är en generell trend hos det som Spotify gör (både för att marknadsföra tjänsten och att trycka ut tjänsten så att den används även av dem som inte använder Spotify, så att säga). Det är ett försök att än mer öka de sociala aspekterna i Spotify och dessutom ännu ett försök att både få folk att använda och interagera med själva appen och gränssnittet mer (om man så vill: Spotify vill ha mer av användarnas skärmtid).
Sist men inte minst handlar det om att skapa fler tjänster så att även artister ska vilja hänga mer på plattformen. Ännu mer Myspace-alltså.
Spotify patent filing suggests TikTok-like user videos tied to music (NYSE:SPOT)
A patent filing from Spotify (NYSE:SPOT) covers its users creating "video moments" tied to music in the app – a filing striking in its similarities…
Spotify på gång att rulla ut karaokefunktion
Häromdagen uppgift om att Spotify kan arbeta på en egen TikTok-funktion och nu visar kodgrävande att även en karaokefunktion ser ut att vara på väg till musiktjänsten.
Senaste året eller så är livelåttexter något som i princip alla musikströmningstjänster har lagt till. Det här är ett rätt naturligt nästa steg. Funktionen som nu har hittats gör det möjligt att höja och sänka sången i låtar. Utan att veta hur lågt det går att sänka sången så är det förstås för att det ska gå att anordna egna karaokefester fullt ut med sin egen mobil. Och utan att vet hur bra funktionen är så är det lite coolt om det går att sänka just bara sångkanalen. Att se om det kommer att omfatta alla låtar, eller om det krävs något från skivbolagen – som att kunna erbjuda en instrumentalversion som funktionen kan masha ihop. (Nån som har en mer kvalificerad gissning eller har koll?)
Och så en självklarhet avslutningsvis. ”Never Gonna Give You Up” är en av de bästa låtar som någonsin har spelats in. (Och SAW år sorgligt underskattade.)
Spotify appears to be building a karaoke feature – just as Twitch shuts down Sings – Music Business Worldwide
Karaoke app Twitch Sings to shut on January 1…
Alibaba börjar sälja sin liveströmningsteknik till andra företag
Alibaba gör en Amazon. Ja, eller okej: en Alibaba. Oavsett handlar det om att börja sälja egenutvecklad teknik avsedd för de egna plattformarna till andra företag. I det här fallet handlar det om Alibabas liveströmningsteknik, på sistone förstås mest känd som del av hela livevideoshoppingtrenden.
Och likt det Amazon har gjort med flera tjänster som numer säljs till andra är att det har börjat som en teknik framtagen för internet bruk. Men genom att erbjuda tjänsten till andra så kan man förvandla en utgift till en intäkt: supporten och vidareutvecklingen som Alibaba och Amazon själva behöver bekostas av andra.
Dessutom gör det här att Alibaba, likt Amazon, också blir en mer integrerad del av själva infrastrukturen under tjänster – även utanför det enda konsumentekosystemet. (Okej, Alibaba är ju redan en väldigt stor del av hela Kinas digitala ekosystem, men Alibaba har ju även ambitioner utanför hemlandet. Ett sätt kan vara att erbjuda vass teknik som separata tjänster. Ja, fast kanske inte i USA.)
https://kr-asia.com/alibaba-opens-its-livestreaming-technologies-to-other-companies?1
Fortnite sparkar igång konsertserien Spotlights
De konsertinitiativ som Fortnite har genomfört har fallit milt sagt väl ut. Så pass att Epic Games nu lanserar konsertserien Spotlights.
En konsertserie som, likt Fortnite överlag, inte kommer att vara tillgängligt för en dryg tredjedel av Fortnites spelare. Alltså de spelare som använder Apple-prylar – i och med att Fortnite är blockat från Appstore.
Konsertserien, eller rättare sagt de allt större satsningarna på konserter och andra typer av virtuella abonnemang, är ännu en anledning till att Epic Games väljer att ge sig på Apple just nu. Konserter är ännu en sak som kan bredda Fortnite till och med bortom spontanspelare. Och saker som konserter skulle man kunna sälja biljetter till. Men då måste man dela med sig av biljettintäkterna till Apple och Google.
Förstås ännu roligare om man slapp dela med sig av intäkterna.
’Fortnite’ Spins Up ’Spotlight’ Series Of Weekly In-Game Concerts – Tubefilter
Having established a track record of attracting millions of viewers to virtual in-game concerts featuring the likes of Marshmello and Travis Scott, Fortnite is launching a weekly series of live music performances.
Apple motstämmer Fortnite-utvecklaren Epic Games för kontraktsbrott
Japp. Klart att det här skulle komma. Efter Epic Games senaste stämning av Apple, där de vill att en domstol ska tvinga Apple att släppa in Fortnite i Appstore igen fram till dess att rättegången mellan företagen är avslutad, så är det nu dags för Apple att motstämma. Apple stämmer Epic för kontraktsbrott.
I Apples inlaga konstateras att ”Epics stämning handlar bara om meningsskiljaktigheter om pengar”. Och då skulle jag säga att Apples stämning inte alls handlar om pengar, utan om att Apple fick skriva den meningen.
Med andra ord: enligt Epic så är det här en fråga om, tja, internets framtid vad gäller konkurrenskraft och innovation. Och nu har Apple alltså bestämt sig för sin position: allt handlar bara om att Epic är giriga, otacksamma och inte bryr sig det minsta om någon eller något annat än sig själva.
Det handlar alltså egentligen inte alls om argument avsedda för domstolen. Ja, eller inte den juridiska domstolen. De är främst riktade till allmänhetens domstol.
Apple Accuses Epic Games of ’Willful, Brazen, and Unlawful Conduct’ in Countersuit Asking for Breach of Contract Damages
As Apple and Epic Games prepare for a hearing on a preliminary injunction to decide whether Fortnite will be allowed back on the App Store as the…
Apple stryper Epic Games tillgång till Sign in with Apple
Sandlådekriget mellan Apple och Epic Games fortsätter. Från och med 11 september så kommer Epic Games inte längre att ha tillgång till Sign in with Apple. Apples funktion för att logga in med sitt Apple-konto istället för att skapa nya konton i alla tjänster.
Och även om det här väl är ett naturligt nästa steg så känns det som sagt väldigt mycket sandlåda från Apple. Och dessutom väldigt ironiskt. Sign in with Apple kan, likt motsvarigheterna från Facebook och Google, vara en smidig lösning för apputvecklare. Men Apple har ju gjort funktionen obligatorisk för alla appar som vill erbjuda inloggning via tredjepartslösningar. Så Apple stryper alltså Epics tillgång till något som Epic inte har bett om.
Oavsett så blir det intressant att se hur det här tas emot domstolsmässigt. I ett första utslag gav en domstol Apple rätt i sitt beslut att sparka ut Fortnite, men inte att stoppa Epics tillgång till Unreal Engine. Motiveringen var att det hade slagit för brett. Stoppandet av Sign in with Apple slår också bredare än bara Fortnite och hamnar därför mittemellan de två tidigare nämnda fallen.
Och ironiskt kan Apple därmed bryta mot sina egna regler. Ja, om de tar bort Sign in with Apple, men tillåter Epic att fortsätta med inloggningar via Facebook och Google.
Epic Games accounts won’t be able to use Apple’s sign-in system as soon as September 11th
Apple’s ”Sign In with Apple” login system will no longer work with Epic Games accounts as soon as September 11th, Epic said Wednesday. You’ll need to change your login credentials if you use ”Sign In with Apple” if you want to access your Epic account.
Fornite kan vara utestängt från från Appstore i ett år
Hur länge dröjer det innan Fortnite dyker upp i Appstore igen? En bra fråga. Tidigare har Apple sagt att Fortnite är välkommet tillbaka om Epic Games plockar bort funktionerna som bryter mot Appstore-reglerna. Men i en av de stämningar som företagen nu kastar på varandra så ska Apple ha skrivit att de inte kommer att acceptera en ny Epic-ansökan om ett Appstore-utvecklarkonto förrän om ett år.
Att se vad det här faktiskt innebär och vad som Apple faktiskt har sagt och skrivit. Men det är ju helt klart ännu en eskalering. Ska inte säga att jag har full koll på Apples riktlinjer här, men jag misstänker att det är standardhantering från Apples sida i lägen när någon har begått ett allvarligt regelbrott enligt Apple. Om det INTE är det så kommer Apple behöva motivera det på ett väldigt bra sätt.
Å andra sidan: om det är ett standardförfarande och Apple gör ett undantag om Epic Games tar bort funktionen som bryter mot reglerna så blir det också lite wobbligt.
Båda företagen spelar just nu med rätt höga insatser. Blir väldigt intressant att se vad domstolen kommer fram till när förhandlingarna börjar i slutet av månaden. Även om, tje, vi nog kan anta att den här frågan nog kommer vandra hela vägen upp till de högsta instanserna innan det här är avgjort.
Apple might ban ’Fortnite’ from App Store for a year
A recent court filing reveals that Apple might ban Epic Games’ popular game Fortnite for a full year.
Epic Games sågar (helt otippat) Apples motstämning
När Apple häromdagen lämnade in en motstämning mot Epic Games i den pågående Appstore-fejden mellan bolagen så konstaterade Apple att allt bara handlade om pengar. Att det inte är en principiell fråga om appmonopol utan bara att Epic inte vill betala för sig. Sen ville Apple ha ersättning för kontraktsbrott. Epic håller, otippat nog, inte med om Apples beskrivning.
Och, well, den här gången ger sig Epics VD Tim Sweeney ut på en väldigt intressant argumentationsutflykt. Grundargumentet är åter att det inte handlar om pengar utan är en fråga om valfrihet och innovationsvillkor. Men sen börjar han trippa.
Enligt Sweeney har Apple glömt ”techindustrins grundprinciper”. Att ”enheten är din” och att ”du får göra vad du vill med den och installera vilken mjukvara du vill”. Dessutom har ”utvecklare rättigheter”. Rättigheter att ”bygga appar, dela dem och göra affärer direkt med användare”. Plus en intressant tolkning av vad Apples 1984-reklamfilm (som Epic spoofade) faktiskt betyder.
Och, tja, det får han ju tycka. Men jag vet inte riktigt om alla håller med om den historieskrivningen, där mjukvarutveckling mer eller mindre jämställs med mänskliga rättigheter. (Plus att Epic själv har en spelbutik med en drös spel som bara går att ladda ner via Epics butik.)
Apple Has ’Lost Sight of the Tech Industry’s Founding Principles,’ Says Epic Games CEO
Following Apple’s countersuit on Tuesday, Epic Games CEO Tim Sweeney has now responded to Apple’s new request for damages for breach of…
Epic Games får fortsatt (?) tillgång till Sign in with Apple
Det känns som att det jag nuförtiden lägger ut här är 80 procent sportrefererat. Mer specifikt handlar det om två matcher: TikTok mot världen och Fortnite mot Apple. Här kommer ännu en matchhändelse från den senare: Epic Games får fortsätta använda Sign in with Apple.
I onsdags gick Epic Games ut med uppgifter att Apple från och med idag skulle stänga ner Epics tillgång till Sign in with Apple, alltså variant av det Facebook och Google har erbjudit länge: möjlighet att logga in med sitt användarkonto i någon av dessa tjänster istället för att behöva skapa nya konton för varje ny tjänst man vill använda.
Ett beslut som jag när jag skrev om det tyckte kändes väldigt märkligt. Inte bara för att Apple stryper tillgången till en funktion som de till att börja med tvingat på Epic, utan för att det slår bredare än bara Fortnite. Ett beslut som en domstol förmodligen skulle slå ner på rätt fort.
Nu kommer oavsett nya besked: Apple har gett Epics användare en ”obegränsad förlängning” av tillgången till funktionen. Jag misstänker att Apple i det här fallet insåg att de hade lite otur när de tänkte. Om Apple hade stängt ned Epics tillgång till Sign in with Apple, men fortsatt tillåta Epic att använda Facebooks och Googles motsvarigheter, så hade Apple därmed brutit mot sina egna regler. En apputvecklare måste nämligen erbjuda Sign in with Apple som ett av alternativen när man låtar användare logga in med tredjepartstjänster.
Med det här sagt så uppmanar Epic sina användare att ha uppdaterad information för andra inloggningssätt. Just in case Apple får feeling igen.
Fortsatt bra stämningen mellan företagen, alltså.
Fortnite Creator Epic Games Says Players Can Use Apple Sign-In System
Fortnite creator Epic Games said on Thursday Apple has given its users an ”indefinite extension” to log into the game using an Apple sign-in system.
Bekräftat att Apple är nära att släppa prenumerationspaketet Apple One
Så kan vi nog säga att det är bekräftat att Apple kommer att släppa ett prenumerationspaket för några av sina tjänster och kalla den Apple One. Kodgrävande i Apple Music (ironiskt nog i Android-versionen) har hittat namnet Apple One och att Apple Music är en av tjänsterna som ingår.
Det som återstår att se känns mest vilka tjänster som Apple kommer att packa ihop. Tidigare uppgifter har talat om tre paket. ett med Apple Music och TV+, ett me Apple Music, TV+ och Arcade samt ett som även inkluderar News+. Vi kan anta att Apple Music är den som kommer vara huvudanledningen för de flesta. Eller rättare sagt: prenumerationspaketen känns just nu mest som ännu ett Apple-försök att få mer snurr på de övriga tjänsterna – som ser ut att gå lite sådär.
Att se när Apple själva presenterar Apple One (ja, eller om det blir annat namn). Kanske i september, men mer sannolikt i ett evenemang i oktober. Just nu ser det ut som att Apples septemberevent kommer handla om saker som Watch och iPad, medan iPhonen i år får vänta en månad. Även här: att se vad det blir.
Apple Music Android Code Confirms ’Apple One’ Subscription Bundle
Apple is rumored to be working on a subscription services bundle called ”Apple One,” which could see a launch in the near future, according…
Google släpper evenemangsappen Fundo
Vad behöver världen mer av? Precis. Fler tjänster som gör att man kan anordna virtuella evenemang. Därför ger oss Google nu Fundo.
Fundo ska ha rullat som stängd beta under ett år man ska nu alltså släppas skarpt. Ja, skarptish. Fundo släpps via Googles labbverksamhet Area 120. En av Googles experimenttjänster, alltså.
Fundo är tänkt att kunna ge hela paketet som behövs för att arrangera och genomföra virtuella evenemang – inklusive möjlighet att ta betalt. Och ja, då vill Google ha 20 %.
Så varför tror Google att folk kommer att vilja köra Fundo istället för att köra sitt evenemang via exempelvis Facebook? Ja, det tror de nog inte att så många kommer vilja göra. Därav experimentstatusen. Men börjar vi däremot tänka lite större kring Googles ekosystem så finns det förstås några saker som kan tala för tjänsten.
Mer specifikt pratar vi om kopplingarna till Youtube, Google Maps och Googles sök. Vi kan med andra ord tänka oss att evenemang skapade via tjänsten kan bli sökbara via båda dessa plattformar. Och förstås få egna underavdelningar och visas innan användaren ens har gjort någon sökning. Ja, om och i så fall när Fundo blir en ”riktig” tjänst.
Dessutom. Fundo. Dubbel ordvits. Poäng för det.
Google’s Area 120 Opens Up Fundo for Creators to Host Paid Virtual Events
Google’s Area 120 incubator officially opened up Fundo, a platform for creators to host paid virtual experiences.