”A nearly 60 % year-over-year increase”! I förra veckan var det dags för Amazons årliga och egen påhittade shoppinghögtid Prime Day (som sedan förra året är två dagar, men hej) Sextio procents ökning jämfört med motsvarande händelse förra året. Det. Är. Ju. Inte. Klokt. Folk har alltså haft ett galet uppdämt coronashoppingbehov.
Eller?
Eller var det kanske så att Prime Day 2020 blev sämre än väntade och en besvikelse?
Prime Day – Amazons största shoppinghändelse fyra år i rad
Först lite recap: Prime Day är alltså den shoppinghögtid som Amazon instiftade 2015 och kört varje sommar sedan dess. Som namnet antyder är det alltså tänkt att vara extra kul för dem som är med i Amazons lojalitetsprogram Prime. Anledningen till uppskjutningen ska officiellt vara ungefär den vanliga 2020: på grund av corona. Men uppgifter som jag har sett pekar på att det snarare kan vara så att Amazon kände att man inte behövde en Prime-dag mitt i sommaren i år. Försäljningen var helt enkelt så bra att det inte behövdes en påhittad anledning att få folk att lätta på plånboken.
Vrid istället fram klockan till 13 och 14 oktober 2020. Amazons stora shoppinghögtid i höstkostym för förra gången.
Och det är verkligen Amazons stora shoppinghögtid. 2019 var försäljningen under de två Prime-dagarna större än under 2018 års Black Friday och Cyber Monday – tillsammans. Och så har det sett ut varje år sedan 2015.
Varje gång som Amazon har sammanfattat Prime Day så har det handlat om olika varianter av ”the biggest day ever”. 2019 var Prime Day exempelvis ”once again the largest shopping event in Amazon history”.
Prime Day 2020 – inget nytt totalrekord?
Och i år handlade det alltså om en ökning på 60 % jämfört med 2019, enligt Amazons pressmeddelande. Ja, eller om vi ska vara riktigt noggranna:
Third-party sellers – most of which are small and medium-sized businesses- surpassed $3.5 billion in sales on Prime Day – a nearly 60% year-over-year increase, growing even more than Amazon’s retail business
Under 2020 har techjättarna, inte minst Facebook och Google, kärleksbombat småföretagen som aldrig förr. Dels för att det varit varumärkesmässigt bra i dessa coronakristider, men dels också för att den långa svansen av småföretag blir allt viktigare för dem. Så i det hänseendet är det inte så oväntat att även Amazon väljer att fokusera på de mindre marknadsplatssäljarna.
Och det gick ruskigt bra. Om man frågar exempelvis Similar Web. För amerikanska Amazon ökade produktvisningarna med 5 % och unika köp med imponerande 51 %.
51 % ökning är alltså i linje med Amazons egna siffra på runt 60 %. Men så var det det där vad den siffran handlade om. Och vad Amazon INTE sa i år.
Enligt Jason Bazinet, analytiker på Citi, så var den globala trafiken till Amazon under Prime Day oförändrad jämfört med 2019, till skillnad från ökningen på 8 % mellan 2018 och 2019 (intressant nog också baserad på data från just Similar Web). Och trots att trafiken var oförändrad så kan folk ha shoppat desto mer. Som vi ser hos exempelvis de stora sociala medierna: tillväxten börjar sacka, men de befintliga användarna använder tjänsterna desto mer. Men så var det som sagt vad Amazon inte sa i sitt årliga Prime-sammanfattningspressmeddelande.
Prime Day 2020 var INTE ”the greatest shopping event in Amazon history”. Enligt Amazon.
Har Amazons shoppinghögtid redan nått sin Prime?
Visst kan det förstås bero på en hel massa saker. Amazon India körde sin dag i augusti, så där lär det ha försvunnit en del – men med lite kreativ bokföring hade Amazon kunnat räkna bort de indiska siffrorna för att kunna jämföra. Det kan förstås också vara så att årets Prime Day är så när den stora julhandelsperioden att vissa kanske väntar in just Black Friday eller Cyber Monday. Det kan också vara en dipp, att folk håller i sina pengar på grund av coronakrisen eller kanske inte ens har några pengar på grund av att de har förlorat jobbet. Eller att man valt att handla från mindre och mer lokala säljare.
Men det skulle alltså kunna betyda att Amazon Prime Day peakade förra året. Corona har fått e-handel att bli något man gör hela tiden, vilket gör att artificiella shoppinghappenings online inte är lite roliga längre.
Och, tja, Prime Day skulle också kunna ge en fingervisning om årets Black Friday, Cyber Monday och överlag julshopping. Att det kanske inte kommer bli nya rekord där heller.