Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
Detaljhandel/e-handel
H&M lanserar den nya prenumerationstjänsten Singular Society
Ännu en prenumerationstjänst i modebranschen – den här gången från H&M: varumärket och tjänsten Singular Society. En tjänst där ”produkter erbjuds som en tjänst till medlemmarna snarare än en intäktskälla”. Vilken är en milt sagt… märklig formulering. Känns som ett rätt krystat sätt att säga ”vi räknar inte med att tjäna pengar på den här tjänsten på ett tag, så alla aktieägare kan chilla med gnället ett tag”. Särskilt som den börjar i väldigt liten skala.
Och det är ungefär det H&M berättar i pressmeddelandet. Produkterna ska erbjudas till självkostnadspris, men vi kan nog tänka att planen är att tjänsten mer än väl ska bekosta sig själv. Ja, om den får snurr, förstås. En H&M Prime.
H&M lanserar prenumerationstjänst
Klädjätten H&M introducerar det nya varumärket Singular Society som kretsar kring en prenumerationsbaserad modell där produkter erbjuds som en tjänst mot dess medlemmar.
Strömmade medier
Apples träningstjänst Fitness+ lanseras 14 december
När Apple presenterade sitt nya kombopaket Apple One tidigare i höstas, ett paket som gör att man kan spara lite pengar om man väljer att prenumerera på flera Apple-tjänster, så saknades en viktig komponent i det dyraste abonnemanget: Fitness+. Nu lanseras den så slutligen lagom till jul, även om den inte kommer till Sverige (än).
14 december blir det dags för lansering av Apples nyaste prenumerationstjänst, en tjänst som kommer ge prenumeranter löpande träningsprogram och träningsinnehåll inom ett antal olika discipliner. Och det kommer bli intressant att följa.
Apple har lanserat ett antal nya prenumerationer bara senaste året eller så. Tjänster som Apple TV+, News+ och Arcade. Tjänster som så här långt verkar ha gått lite… sådär. Träning passar i sig väl in i Apples hela ekosystem och kan, om den får snurr, driva på i princip alla övriga Apple-tjänster. Inklusive hårdvaran.
Apple Fitness+ Is Officially Launching on December 14
Nearly two months after being announced Apple Fitness+ finally gets a release date just ahead of New Years.
Youtube först ut med att erbjuda HDR-kvalitet i livesändningar
Lite less på sugig livesändningskvalitet? 1080 känns såååå mycket pre-corona? Nu blir Youtube första plattform ut att erbjuda HDR-kvalitet under liveströmmar.
Och som artikeln: säkerligen till stor del beroende på att Youtube får allt mer stor skärmtid. TV-apparatsskärmtid, alltså.
YouTube launches HDR support for live streams | TechCrunch
YouTube in 2016 added support for HDR (high-dynamic range) videos on its platform, allowing cretators to upload videos offering higher contrast, more
IoT – internet of things
Apple lanserar Airpods Max
Idag var det dags för Apples one more one more thing. Efter one more thingen med första generationen Macar byggda på Apples eget silicon-chip i november så blev årets sista (?) produktnyhet från Apple de Airpods Studio som det ryktats om större delen av 2020. Ja, fast de heter Airpods Max. Apples första örontäckande lurar under Airpods-varumärket.
20 timmars batteritid, sex färger, aktiv brusreducering, chip som ska ge smartness av olika slag (som att lurarna aktiveras automagiskt när man sätter på sig dem) och ljud som ska anpassa sig efter såväl omgivning som huvudets placering och riktning. Allt till det facila priset 6695 kronor.
Det här är alltså Apples första lurar som direkt konkurrerar med det segment som Bose rätt mycket har dominerat senaste åren. Och som sagt Apples första örontäckande Airpods. Apple har ända sedan uppköpet av Beats haft den här typen av lurformat i sortimentet, men i och med att man nu alltså lanserar dem som Airpods så positionerar Apple alltså Airpods än mer som lurar för vardag och arbete.
Och priset är ju som sagt rätt… högt. Jag skulle inte bli förvånad om vi i nästa generation också kommer att få ett par enklare, prissatta för att direkt konkurrera med Bose och Sony. Även här: konsument och Pro, alltså
Apple debuts $549 AirPods Max over-ear headphones | AppleInsider
After a long period of speculation, Apple has released the $549 AirPods Max, fully leveraging Apple’s H1 chip for high-performance audio reproduction.
Airpods Max är slutsålda i USA resten av året
Huh. Det var lite otippat. Apples nya airpods – den första örontäckande modellen Max – släpps i USA 15 december. Och de är redan… helt slutsålda i USA. Leveranstiderna för alla färger är 12-14 veckor. Trots den något… höga prislappen (6695 kr i Sverige).
Det ser ut att vara delvis likadant i Sverige. Färgerna rymdgrå och himmelsblå har också 12-14 veckors leveranstid, medan de övriga tre ligger på 3 veckor.
Visst, det kan förstås bero på att Apple varit försiktiga i sina tillverkningsbeställningar och att Max finns tillgänglig i förhållandevis små upplagor. Men det är oavsett bättre än vad jag trodde. Det kan vara så att Apple har ännu en hörlursframgång i sitt sortiment.
Apple’s $549 AirPods Max are already sold out for this year
Apple’s new AirPods Max seem to be selling well, judging by shipping times.
Apple flyttar över initiativet med självkörande bilar till Siri-avdelningen
Tidigare idag skrev jag om att Googles Fuchsia OS är ungefär lika insvept i förvirring och icke-information som Apples Project Titan – det som uppges vara Apples satsning på självkörande bilar. Och lo and behold! Nu kommer ett livstecken från det senare.
Ja, det handlar åtminstone om uppgifter att Titan nu byter hemvist inom Apples organisation. Titan kommer nu ligga uner John Ginnandrea, Apples chef för sök och AI. Och, tja, det är förstås inte alls en särskilt orimlig placering.
Apple ska ha haft en hel massa Titan-bilar ute på vägarna i Kalifornien, men fortfarande har Apple inte sagt i princip ett ljud om vad tusan det arbetar med. En iCar (och får vi då en iCar och iCar Pro)? Eller en vidareutveckling av CarPlay, alltså mjukvaran som andra tillverkare ska använda?
Apple reportedly hands over its self-driving car project to executive who oversees Siri
Apple is moving management of its self-driving car project to John Giannandrea, the head of AI and Siri. The company’s secretive Project Titan will now be run by Apple’s head of machine learning and AI strategy.
Apple kan arbeta på chip för självkörande bilar
Ännu ett rykte om Apples kanske/kanske inte-satsning på självkörande bilar. Uppgifter om att Apple kan arbeta på chip specifikt för självkörande bilar tillsammans med TSMC. De två företagen ska dessutom ”utforska möjligheter” att öppna en fabrik för ändamålet i USA.
Som sagt: bara rykten. Och just allt som har med självkörande bilar att göra är extra suddigt när det kommer till Apple. Apple har tillstånd att testa självkörande bilar på Kaliforniens vägar och flera av dem har setts på vägarna, men trots det är det fortfarande väldigt oklart vad Apple faktiskt jobbar med.
ATT Apple skulle vara sugna på att, som mer eller mindre alla andra utom Uber (som dumpade sin självkörarverksamhet bara häromdagen), satsa på självkörande fordon i någon form känns inte särskilt osannolikt. Frågan är snarare om Apple skulle vilja gå hela vägen och bygga en iCar eller nöja sig med att bygga ut CarPlay, alltså ansvara för mjukvaran medan andra bygger skalet.
Egna chip hör hemma på den betydligt mindre sannolika delen av skalan, men, tja, Apple sitter ju numer på sin helt egna chipplattform.
Apple working with TSMC on Apple Car chips, more – 9to5Mac
A sketchy report from Digitimes today claims that Apple is tredging ahead with work on its self-driving car project.
Hyundai köper Boston Dynamics
Uppgifterna från häromdagen visade sig stämma: japanska Softbank säljer Boston Dynamics till koreanska biltillverkaren Hyundai. Det betyder att robotarna Atlas och Spot nu alltså får nya hem.
Däremot blev det inte ett totalt ägarbyte. Efter affären, som värderar Boston Dynamics till 1,1 miljarder dollar, så kommer Hyundai äga 80 % medan Softbank behåller resterande 20 %.
Det här betyder att det är tredje gången på sju år som Boston Dynamics byter ägare. Efter att ha börjat sin tillvaro som en del av MIT hamnade företaget först hos Google, sedan Softbank och nu alltså Hyundai. Sökföretag, allt-möjligt-internetföretag och nu alltså bilföretag. Det i sig säger en hel del om både problemet att hitta kommersiellt gångbar nytta av robotar som kan göra perfekta volter och gå i skog och mark. Men det säger också något om hur företag senaste årtiondet har trott – och fortfarande tror – på att robotar inte bara är något som hör hemma i fabriker utan också något som kan bli en självklar del av våra uppkopplade liv.
Under Softbank har Boston Dynamics tagit klivet att faktiskt börja kommersialisera sina robotar och vi kan tro att Hyundai, som satsat allt mer på just robotteknik eftersom man känner att bilar bokstavligen talat börjar nå vägs ände, kommer att fortsätta på den inslagna banan.
Hyundai buys controlling interest in Boston Dynamics | TechCrunch
It’s official. Boston Dynamics is becoming part of the Hyundai family (pending regulatory approval, naturally). The Waltham, Massachusetts-based robot