Vilket varumärke är coronakrisens stora vinnare? Apple. Åtminstone om man ska tro MBLM. I 2020 års US Brand Intimacy Report är det Apple som tar hem segern och går därmed om Amazon.
Visst, ”älskad” är ett starkt ord, inte minst när det handlar om varumärken. På svenska skulle förmodligen ”uppskattad” bli en mer korrekt översättning, men jag har ändå valt ”älskad”. Under coronakrisen kan det ordvalet vara mer relevant än kanske någon gång tidigare under 2000-talet när det handlar om vår relation till varumärken.
Inte oväntat har bilmärken fått flytta på sig till förmån för bolag som levererar digitalt innehåll. Att Disney gått om Netflix lär exempelvis vara ett tecken på att Disneys innehåll har bidragit till att hålla de yngsta sysselsatta när både de och föräldrarna är hemma hela dagarna.
Att Apple toppar handlar om att de kan bocka av segern i flera av de kategorier som sammantaget bygger MBLM:s index. Och det handlar inte minst om att Apple har hjälpt oss (eller åtminstone iPhone-landet USA) att klara av vardagsbestyr, sköta jobbet, handla, enkelt konsumera innehåll och hålla kontakten med våra nära och kära (i det sammanhanget är det exempelvis lite ironiskt att Apple är det enda ”sociala mediet” som återfinns topp tio, Youtube handlar ju trots allt mest om konsumtion av innehåll).
Och det, som inte bara gäller Apple utan även andra företag som är en stor del av våra uppkopplade liv, kanske sammanfattas bäst av MBLM:s definition av underkategorin ”Enhancement”:
Customers become better through the use of the brand – smarter, more capable and more connected
Infografikens källa: Visual Capitalist.